امام جواد ۱۷ سال امامت کرد و در ۲۵ سالگی به شهادت رسید(شهادت امام جواد: ۳۰ ذی القعده ۲۲۰)
زندگینامه امام محمدتقی(جواد)
«امام محمدتقی»(جواد):بعدازشهادت پدر(امام رضا)دردر۸سالگی به امامت رسید ۱۷ سال امامت کرد و در ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
تولدامام جواد: نهم شیعیان درنیمه ماه مبارک رمضان(آخر ذى قعده) سال ۱۹۵ق درمدینه
پدر:امام رضا /نام مادر: سبیکه نوبیه بود.
امام جواد (ع) دارای ۲ همسر بودند به نام های «سمانه مغربیه »(مادر امام هادی) و «اُم الفضل» که امام از او صاحب فرزند نشدند
حضرت امام جواد (ع) در بغداد (کاظمین) در کنار قبر جدشان، حضرت موسى بن جعفر (ع) به خاک سپرده شدند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:خلفای عباسی(بنی عباس)
نام | شروع | مدت حکومت | پایان | باکدام امام همزمان بود |
۱-ابو العباس عبد الله سفاح | ۱۳۲ق | ۴سال | ۱۳۶ق | |
۲-ابو جعفر عبد الله منصور(بغدادپایتخت) | ۱۳۷ق | ۲۱سال | ۱۵۸ق | ۱۴۸تولدامام رضا |
۳-ابو عبد الله محمد المهدی | ۱۵۸ق | ۱۱سال | ۱۶۹ق | |
۴-ابو محمد موسی الهادی | ۱۶۹ق | ۱سال | ۱۷۰ق | امام رضا ۲۰ سال امامت |
۵-ابو جعفر هارون الرشید | ۱۷۰ق | ۲۳سال | ۱۹۳ق | ۱۸۳آغازامامت امام رضا |
۶-ابو موسی محمد امین(فرزندهارون-زبیده) | ۱۹۳ق | ۵ سال | ۱۹۸ق | ۱۹۵تولدامام جواد |
۷-ابو جعفر عبد الله مأمون(فرزندهارون) | ۱۹۸ق | ۲۰سال | ۲۱۸ق | ۲۰۳ آغازامامت امام جواد |
۸-ابو اسحاق محمد معتصم | ۲۱۸ق | ۹سال | ۲۲۷ق | ۲۲۰شهادت امام جواد |
۹-ابو جعفر هارون الواثق | ۲۲۷ق | ۵ سال | ۲۳۲ق | تولدامام هادی۲۱۲مدینه |
۱۰-ابو الفضل جعفر المتوکل(پایتخت سامرا) | ۲۳۲ق | ۱۵سال | ۲۴۷ق | امامت:سال۲۲۰ |
۱۱-ابو جعفر محمد المنتصر | ۲۴۷ق | ۱سال | ۲۴۸ق | سال۲۳۴احضار به سامرا |
۱۲-ابو العباس احمد المستعین | ۲۴۸ق | ۴سال | ۲۵۲ق | مدت امامت:۳۳سال |
۱۳-ابو عبد الله محمد المعتز | ۲۵۲ق | ۳ سال | ۲۵۵ق | شهادت امام هادی۲۵۴ |
۱۴-ابو اسحاق محمد المهتدی | ۲۵۵ق | ۱سال | ۲۵۶ق | تولدامام عسکری۲۳۲ |
۱۵-ابو العباس احمد المعتمد | ۲۵۶ق | ۲۳سال | ۲۷۹ق | ۲سالکی انتقال به سامرا |
۱۶-ابو العباس احمد المعتضد | ۲۷۹ق | ۱۰سال | ۲۸۹ق | |
۱۷-ابو محمد علی المکتفی | ۲۸۹ق | ۶ سال | ۲۹۵ق | |
۱۸-ابو الفضل جعفر المقتدر | ۲۹۵ق | ۱سال | ۲۹۶ق | شهادت:سال۲۶۰ |
۱۹-ابو منصور محمد القاهر | ۳۱۷ق | ۱سال | ۳۱۷ق | |
۲۰-ابو الفضل جعفر المقتدر | ۳۱۷ق | ۳ سال | ۳۲۰ق | |
۲۱-ابو منصور القاهر | ۳۲۰ق | ۲ سال | ۳۲۲ق | |
۲۲-ابوالفضل الرضی(فرزندمقتدر) | ۳۲۲ق | ۷ سال | ۳۲۹ق | |
۲۳-ابو اسحاق ابراهیم المتقی (فرزندمقتدر) | ۳۲۹ق | ۴ سال | ۳۳۳ق | |
۲۴-ابو القاسم عبد الله المستکفی | ۳۳۳ق | ۱سال | ۳۳۴ق | |
۲۵-ابو القاسم فضل المطیع | ۳۳۴ق | ۲۹سال | ۳۶۳ق | |
۲۶-ابو الفضل عبد الکریم طائع | ۳۶۳ق | ۱۸سال | ۳۸۱ق | |
۲۷-ابو العباس احمد القادر | ۳۸۱ق | ۴۱سال | ۴۲۲ق | |
۲۸-ابو جعفر عبد الله القائم | ۴۲۲ق | ۴۵سال | ۴۶۷ق | |
۲۹-ابو القاسم عبد الله مقتدی | ۴۶۷ق | ۲۰سال | ۴۸۷ق | |
۳۰-ابو العباس احمد المستظهر | ۴۸۷ق | ۲۵سال | ۵۱۲ق | |
۳۱ -ابو منصور فضل المسترشد | ۵۱۲ق | ۱۷سال | ۵۲۹ق | |
۳۲ -ابو جعفر منصور الراشد | ۵۲۹ق | ۱ سال | ۵۳۰ق | |
۳۳ -ابو عبد الله محمد المقتفی | ۵۳۰ق | ۲۵سال | ۵۵۵ق | |
۳۴ -ابو المظفر یوسف المستنجد | ۵۵۵ق | ۱۲سال | ۵۶۶ق | |
۳۵ -ابو محمد الحسن المستضیء | ۵۶۶ق | ۹ سال | ۵۷۵ق | |
۳۶ -ابو العباس احمد الناصر | ۵۷۵ق | ۴۷سال | ۶۲۲ق | |
۳۷ -ابو نصر محمد الظاهر | ۶۲۲ق | ۱ سال | ۶۲۳ق | |
۳۸ -ابو جعفر منصور المستنصر | ۶۲۳ | ۱۷سال | ۶۴۰ق |
آخرین حاکم عباسیان:«ابو احمد عبد الله مستعصم» که (۱۶ سال)برتخت سلطنت نشست،که درسال ۶۵۶ هجری قمری باهجوم مغولان سلطنتشان پاشیده شد،به حلب(سوریه)کوچیدند وآنجاهم عرصه برآنهاتنگ شد،رفتند پرچمشان رادر«شام»(دمشق)برافراشتند که آنجاهم زیادداوم نیاوردند،رفتندمصر.
حضرت امام جواد (ع) در بغداد (کاظمین) در کنار قبر جدشان(حضرت موسى بن جعفر) به خاک سپرده شدند.
چگونگی شهادت امام جواد:
نحوه شهادت امام جواد:دربعضی از منابع اهل تسنن، اشاره بر این دارند که امام جواد علیه السلام به میل خود و برای دیداری از معتصم عازم بغداد شده است واما منابع دیگر، حاکی از آنند که معتصم به ابن زیات مأموریت داد تا کسی را برای آوردن امام به بغداد بفرستد.«معتصم خلیفۀ عباسی»، برادر مأمون و عموی «ام الفضل»( دختر مأمون)، پیوسته نقشه هایی را برای به شهادت رساندن امام جواد درسرداشت و در این زمینه با «ام فضل» نیز همدست شده بود که سرانجام گزینه مسمومیت رادنبال کردند زیرا معتصم می دانست که ام فضل از آن حضرت کینه دارد،بر این اساس ام فضل نیز در خواست معتصم را پاسخ مثبت داد و سمیّ را در «انگور» جاسازی کرد و در پیش روی آن حضرت نهاد و وقتی که امام جواد (ع) از آن انگور خورد،حالش مُتَغیّرشد، ام فضل پشیمان شد و شروع به گریه کرد حضرت فرمودند: گریه ات برای چیست؟ سوگند به خدا، خداوند آن چنان تو را به دردی در ناحیه رحم دچار سازد که جبران پذیر نباشد و به بلایی گرفتارت کند که قابل کتمان نباشد. بر اثر همین نفرین ام فضل بیمار شد و از دنیا رفت.
نام مبارک امام نهم محمّد وکنیه ایشان: ابو علی است ، مختار، متوکل، متقى، زکى ، تقى، منتجب ، مرتضى ،قانع ، جواد،عالم ، صادق، صابر، فاضل
امام جواددر۵سالگی همراه پدرازمدینه به ایران آمدند
دراوائل سال ۲۰۱ هجری قمری که امام رضا (علیه السلام) قصد سفر به خراسان داشتند و حج وداع به جاى آوردند بنده در خدمتشان بودم، فرزند ایشان ابو جعفر الجواد (کودکی۵ساله بود) نیز همراهشان بودند، حضرت وداع از خانه خدا را به جاى آوردند و در آنجا نماز گزاردند. امام جواد (ع) به گردن یکى از غلامان آن حضرت آویخته بودند و غلام ایشان را مىگرداند، در این هنگام امام جواد (ع) پایین آمدند و در حجر ابراهیم نشستند و نشستن ایشان به درازا کشید، موفق (غلام) به ایشان گفت: فدایتان شوم برخیزید. امام جواد (ع) برنخاستند و فرمودند: از این جایم تکان نمىخورم مگر آن که خداوند خواسته باشد و غم چهره ایشان را فرا گرفت. موفق خدمت کار پیش امام رضا (ع) آمده و جریان فرزندشان امام جواد (ع) را با ایشان در میان گذارد، امام رضا (ع) خود نزد وى آمدند و به ایشان گفتند: فرزندم برخیز، خوددارى ورزید و گفت: من از جایم تکان نمىخورم در حالى که شما با این خانه (خانه خدا) وداعى گفتى که دیگر بدان باز نخواهى گشت و سرانجام همراه پدر برخاستند و به آنجا که پدر مىخواست همراه پدرشان رفتند./اعیان الشیعه به نقل از امیة بن على
همسران امام جواد
از مطالعۀ کتب تاریخی و روایی فهمیده می شود که امام جواد (علیه السلام) دارای دو همسر بودند به نام های سمانه مغربیه مادر امام هادی (ع) و ام الفضل که امام از او صاحب فرزند نشدند
ازدواج امام رضا ( ع ) با خواهر مأمون
صدوق در عیون اخبار الرضا روایت کرده است که مأمون پس از آن که امام رضا رابه ولی عهدی خود منصوب کرد “خواهرش”ام حبیبه را در آغاز سال ۲۰۲به ازدواج وی در آورد و دخترش” ام الفضل “را برای امام جواد ( ع ) نامزد کرد. مسعودی در اثبات الوصیه گوید : مأمون خواهرش ” ام ابیها”را بهه همسری امام رضا ( ع ) در آورد . وی می گوید : روایت صحیح آن است که ام حبیبه خواهر مأمون بود . زیرا مأمون از امام خواست که از وی خواستگاری کند.
فرزندان امام جواد
دربارۀ فرزندان امام جواد (ع) بین منابع و کتب انساب اختلاف وجود دارد. شیخ طبرسی می گوید: امام جواد (علیه السلام) دو پسر و سه دختر از خود به جاى گذاردند که یکى از آنان حضرت هادى (ع) است و دومى هم به نام موسى می باشد و دختران آن جناب هم حکیمه، خدیجه و ام کلثوم نام داشتهاند، و بعضى هم گفتهاند: که ایشان دو دختر بنام فاطمه و امامه از خود باقى گذاشته اند. در برخی منابع دیگر نیز تا پنج پسر نیز به ایشان نسبت داده شده است، اما آنچه همۀ منابع دربارهاش اتفاق نظر دارند، این است که فرزندان ذکور ایشان دو نفر بودهاند: امام علی الهادی (علیه السلام) و موسی مبرقع. به این دو فرزند ایشان در همه منابع اشاره شده است.
با این حال در منابع قدیمی تنها "ابن عنبه" در کتاب "عمدة الطالب" چهار پسر برای ایشان بیان کرده است: امام هادی(علیه السلام) ، موسی مبرقع، حسن و محمد
در برخی کتابهای انساب که در دورۀ اخیر نوشته شده است، میتوان به نام پنج فرزند پسر برای امام جواد رسید: امام هادی (علیه السلام)، موسی مبرقع، محمد، علی و یحیی.
امام جواد در سال ۲۰۳ هجری قمری پس از شهادت پدرش امام رضا به امامت رسید. دوران هفده ساله امامت او با حکومت مأمون و معتصم، خلفای عباسی، همزمان بود.
هنگامی که امام رضا به دعوت مأمون از مدینه به توس رفت امام جواد (ع) که کودک بود، مانند دیگر افراد خانواده حضرت رضا در مدینه ماند و در سال ۲۰۲ هجری قمری برای دیدار پدر به مرو رفت و سپس به مدینه بازگشت.
پس از شهادت امام رضا مأمون به بغداد رفت. او که از کمالات علمی و معنوی امام جواد آگاه بود ایشان را از مدینه به بغداد دعوت کرد اما دولتمردان حکومت عباسی و اطرافیان مأمون از این اقدام ناخشنود بودند، بهویژه آنکه مأمون تصمیم داشت دختر خود، ام الفضل را به همسری امام جواد (ع) در آورد.
مأمون برای آنکه آنها را از مقام علمی و فضل آن حضرت آگاه کند، در بغداد مجلس بحثی میان او و دانشمندان بزرگ آن روزگار ترتیب داد.
در این مجلس، امام به پرسشهای علما پاسخ گفت و میزان دانش و هوش وی بر آنان آشکار شد. پس از آن مأمون دختر خود را به همسری امام درآورد.
حضرت جواد بر این باور بود که آیات الهى باید در جامعه فراگیر شوند و تمام مسلمانان در گفتار و رفتار و استدلال روزمره خود از قرآن و معارف بلند آن بهره گیرند، به همین جهت سعى مى کرد در گفتگوها و معاشرت و برخورد با مردم از آیات قرآن استفاده کند.
طعنه بزرگان دربار- به مأمون از دامادی یک کودک
این قبر«شیخ مفید» و« سلماسی »درروبروی -دو۳متری ضریح کاظمین(ع) است
حرم امامین کاظمین(امام موسی کاظم وامام جواد)یعنی پدروپسرامام رضا(ع)
از روایتی که شیخ مفید از ریان بن شبیب نقل کرده، چنین بر می آید: موقعی که مأمون تصمیم به ازدواج ام فضل با امام جواد علیه السلام گرفت، عباسیان برآشفتند؛ زیرا ترس آن داشتند که پس از مأمون، خلافت به خاندان علوی برگردد، چنانکه درباره امام رضا علیه السلام هم به سختی دچار همین نگرانی شده بودند.[۱] ولی به طوری که از دو روایت فوق برمی آید، آنان مخالفت خود را به گونه دیگری وانمود کرده و گفتند: دختر خود را به ازدواج کودکی درمی آورد که :" لَم یتَفَقَّهُ فی دینِ الله ولا یعرف حلاله من حرامه ولا فرضاً من سنّته"؛کودکی که تفقه در دین خدا ندارد، حلال را از حرام تشخیص نمی دهد و واجب را از مستحب باز نمی شناسد.
مأمون در مقابل این برخورد، مجلسی برپا کرد و امام جواد علیه السلام را به مناظره علمی با یحیی بن اکثم، بزرگترین دانشمند و فقیه سنی آن عصر، فراخواند تا بدین وسیله مخالفان و اعتراض کنندگان عباسی را به اشتباه خود آگاه کند.[۲] این در حالی بود که بنا به این دو روایت، هنگام عقد ازدواج ام فضل با امام جواد علیه السلام هنوز به آن حضرت " صبی" اطلاق می شده است
شاگردان وراویان
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام شرائط اجتماعى مساعد بود و تعداد شاگردان و راویان حضرت صادق (ع) بالغ برچهار هزار نفر مى رسید، ولى از دوره امام جواد تا امام عسکرى علیه السلام به دلیل فشارهاى سیاسى وشدیداً کنترل می شدند ، اصحاب علمی راویان نیزکم بودند
تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب صد و ده نفر بوده اند و جمعا ۲۵۰ حدیث از آن حضرت نقل شده[۳] در میان همین تعداد محدود اصحاب و راویان آن حضرت، چهره هاى درخشان و شخصیتهاى برجسته اى مانند: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زکریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى بودند ،تعدادی ازآنها اهل تسنن بودند. مثل ،خطیب بغدادى ،عبد العزیز بن اخضر جنابذى ، ابو بکر احمد بن ثابت، ابواسحاق ثعلبى، و محمد بن مندة بن مهربذ
شهادت
درباره آمد و شد امام در مدینه و احترام مردم نسبت به آن حضرت، اطلاعات مختصری در پاره ای از روایات آمده است.[۴]
فراخوانی آن حضرت به بغداد، در سال ۲۲۰ توسط معتصم عباسی، آن هم درست در همان اولین سال حکومت خود، نمی توانست بی ارتباط با جنبه های سیاسی قضیه باشد. به ویژه که درست همان سال که حضرت جواد علیه السلام به بغداد آمد، رحلت کرد؛ این در حالی بود که تنها 25 سال از عمر شریفش می گذشت. عناد عباسیان با آل علی علیه السلام به ویژه با امام شیعیان که در آن زمان جمعیت متنابهی تابعیت مستقل آنها را پذیرفته بودند، شاهدی است بر توطئه حکومت در شهادت امام جواد علیه السلام. همچنین خواستن آن حضرت به بغداد و درگذشت وی در همان سال در بغداد، همگی شواهد غیرقابل انکاری بر شهادت آن بزرگوار به دست عوامل عباسی می باشد.
«شیخ مفید»(متولد ۳۳۶ ،متوفی ۴۱۳)، با اشاره به روایتی درباره مسمومیت و شهادت امام جواد علیه السلام، رحلت آن حضرت را مشکوک دانسته است.[۵] بنا به روایت مستوفی، عقیده شیعه بر این است که معتصم آن حضرت را مسموم نموده است.[۶ ]
پاره ای از منابع اهل تسنن، اشاره بر این دارند که امام جواد علیه السلام به میل خود و برای دیداری از معتصم عازم بغداد شده است.[۷] در حالی که منابع دیگر، حاکی از آنند که معتصم به ابن زیات مأموریت داد تا کسی را برای آوردن امام به بغداد بفرستد.[۸] ابن صبّاغ نیز با عبارت" اِشخاص المعتصم له من المدینة"[۹] این مطلب را تأیید کرده است.
مسعودی روایتی نقل کرده که بنابر آن، شهادت آن حضرت به دست ام فضل، در زمانی رخ داده که امام از مدینه به بغداد نزد معتصم آمده بود.[۱۰]
مأمون پس از ورود به بغداد- در سال۲۰۴- بلافاصله امام جواد علیه السلام را از مدینه به بغداد فراخواند.[۱۱]
پی نوشت:
[۱] الارشاد، ص ۱۹۳
[۲] همان، صص۳۱۹-۳۲۰
[۳] شیخ طوسى، رجال،
[۴] تاریخ بغداد،ج۳، صص۴۵ و۵۵.
[۵] الارشاد، ص ۳۲۶
[۶ ] تاریخ گزیده ، صص ۲۰۵-۲۰۶.۷1] الائمه الاثنی عشر، ابن طولون، ص ۱۰۳؛ شذرات الذهب، ج۲، ص ۴۸.
[۸ ] بحارالانوار، ج۵۰، ص۸.
[۹] الفصول المهمه، ص ۲۷۵.
[۱۰] مروج الذهب، ج۳، ص ۴۶۴.
[۱۱] الحیاة السیاسیة للامام الجوادعلیه السلام، ص ۶۵.
بنقل ازضیاءالحق
***
خلفای عباسی معاصر امام جواد
دوران امامت شان با دو خلیفۀ عباسی، یعنی مأمون (۱۹۳-۲۱۸) و معتصم (۲۱۸-۲۲۷) معاصر بودند و هر دو نفر، حضرت جواد (ع) را به اجبار از مدینه به بغداد احضار کردند و طبق شیوۀ سیاسی ای که مأمون در مورد امام رضا (ع) به کار برده بود، آن حضرت را در پایتخت زیر نظر قرار دادند.
کیفیت شهادت امام جواد
در بارۀ این که امام جواد (علیه السلام) به چه نحوی به شهادت رسیدند، اقوال مختلفی وجود دارد که در این جا به دو قول مشهور اشاره می شود:
الف: معتصم خلیفۀ عباسی برادر مأمون و عموی ام فضل( دختر مأمون)، پیوسته نقشه هایی را برای به شهادت رساندن امام جواد درسرداشت و در این زمینه با ام فضل نیز همدست شده بود که سرانجام گزینه مسمومیت رادنبال کردند زیرا معتصم می دانست که ام فضل از آن حضرت کینه دارد،بر این اساس ام فضل نیز در خواست معتصم را پاسخ مثبت داد و سمیّ را در انگور جا سازی کرد و در پیش روی آن حضرت نهاد و وقتی که امام جواد (ع) از آن انگور خورد،حالش متغیرشد، ام فضل پشیمان شد و شروع به گریه کرد حضرت فرمودند: گریه ات برای چیست؟ سوگند به خدا، خداوند آن چنان تو را به دردی در ناحیه رحم دچار سازد که جبران پذیر نباشد و به بلایی گرفتارت کند که قابل کتمان نباشد. بر اثر همین نفرین ام فضل بیمار شد و از دنیا رفت.
ابن ابی دؤاد، یکی از قاضیان معروف زمان معتصم، میگوید:امام جواد (محمدتقی)علیه السلام در مجلسی با استناد به آیات قرآن و روایات پیامبر خدا (ص) برای معتصم ثابت کرد که حد دزدی، قطع انگشتان دست است. سپس انگشتان شخصی که اعتراف به دزدی کرده بود، طبق حکم امام جواد (ع) و به فرمان معتصم قطع شد.
سه روز پس از این ماجرا نزد معتصم رفتم و گفتم: « خیر خواهی برای امیر المؤمنین امری واجب است.» بعد به او گفتم در مجلسی که همه فقها و دانشمندان، وزیران، نویسندگان و فرماندهان جمع شده اند و اخبار آن به گوش مردم می رسد، صلاح نیست خلیفه همه نظرها را رد کند و نظر فردی را که فقط عدهای از مردم معتقد به امامتش هستند، بپذیرد. معتصم از شنیدن این حرف رنگ به رنگ شد و تازه فهمید چه اشتباهی کرده. فردای آن روز به یکی از وزیرانش دستور داد امام جواد را به منزل خودش دعوت کند و به او غذای زهرآلود بدهد. امام گفتند: « میدانید که من در مجالس شما حاضر نمیشوم».
وزیر گفت: «من فقط شما را دعوت کردهام. دوست دارم پا روی چشم من بگذارید و داخل خانه من بشوید. این را مایه برکت خانهام می دانم». امام جواد با اصرار صاحب خانه و بدون تمایل قلبی، دعوتش را پذیرفتند.
امام وقتی وارد منزل او شدند و قدری از غذایش را تناول فرمودند، احساس مسمومیت کردند. مرکب سواری خود را طلب کردند و در پاسخ صاحب خانه که گفت « تشریف داشته باشید»، فرمودند:« از خانهات خارج شوم، برای خودت بهتر است.»
پس از آن شب، امام جواد (ع) پیوسته در حال بیماری و تهوع به سر میبردند تا از دنیا رحلت فرمودند.
مرقد امام جواد
حضرت امام جواد (ع)در قبرستان قریش در بغداد (کاظمین) در کنار قبر جدشان، حضرت موسى بن جعفر (ع) به خاک سپرده شدند.
زندگانی چهارده معصوم(جدول)
وقوع زلزله ۷ ریشتری در مرز قرقیزستان و چین درساعت ۲۳.۰۸ دوشنبه۲۲ ژانویه ۲۰۲۴(۲ بهمن ۱۴۰۲)
این زمین لرزه در آلماتی(پایتخت قزاقستان) مردم راوحشت زده ،مجبوربه ترک خانه ها و پناه بردن به خیابان ها کرد.
مرکز نظارت بر پیشبینی لرزهای وزارت موقعیتهای اضطراری ازبکستان گزارش داد:
زمینلرزهای به بزرگی ۷ ریشتر در مرز چین و قرقیزستان به ثبت رسیده و لرزههایی شدید حتی در ازبکستان نیز احساس شده است.
در ساعت ۲۳.۰۸ دوشنبه به وقت محلی زمین لرزه ای در منطقه مرزی چین و قرقیزستان رخ داد.
بر اساس دادههای مانیتورینگ، «کانون زمین لرزه در عمق ۱۵ کیلومتری زمین» و فاصله کانون زمینلرزه تا تاشکند ۸۶۲ کیلومتر است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:لرزههای شدید در بیشکک، تاشکند و شهر آلماتی قزاقستان نیز احساس شده است. مردم خانه های خود را در نزدیکی مرز قرقیزستان و چین ترک نمودند.
همچنین لرزش ها در خاک ازبکستان نیز احساس شده است.
زمین لرزه بسیار قوی و کم عمقی که توسط USGS به عنوان M7.0 ثبت شده است، در ساعت 18:09 UTC در دوشنبه۲۲ ژانویه ۲۰۲۴(۲ بهمن ۱۴۰۲) منطقه مرزی قرقیزستان - سین کیانگ را لرزاند. این آژانس عمق ۱۳ کیلومتری را گزارش کرده است. EMSC M7.0 را در عمق ۹ کیلومتری گزارش کرده است.
مرکز زمین لرزه در ۱۲۶ کیلومتری جنوب شرقی قیزیل سو ، ۱۳۴ کیلومتری جنوب کاراکول ، ۱۳۴ کیلومتر جنوب آک سو واقع شده است.
، قرقیزستان، و ۱۴۱ کیلومتری غرب آکسو ، سین کیانگ، چین.
این زمین لرزه در آلماتی، پایتخت قزاقستان نیز به شدت احساس شد و بسیاری از ساکنان این شهر خانه های خود را ترک کرده و به خیابان ها آمدند.
مردم خانه های خود را در نزدیکی مرز قرقیزستان و چین ترک کردند. وزارت شرایط غیرمترقبه قزاقستان از وقوع زمین لرزه ای به بزرگی هفت ریشتر در نزدیکی مرز چین و قرقیزستان خبر داد. لرزه های شدید مردم را در بیشکک و شهر آلماتی قزاقستان احساس شده است. هنوز از تلفات یا خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی دریافت نشده است
«دکترآریا طوفانی»(مدیرکل بهزیستی گیلان)بعداز یکسال، برکنارشد ،معاونش«دکتررضا جعفری»سرپرست بهزیستی گیلان شد/۱۴ اسفند ۱۴۰۳
معاونت اموراجتماعی بهزیستی گیلان(مدیرکل بهزیستی شد)
بعداز ۳ ماه آتش کمپ ترک اعتیادلنگرود،دامنِ مدیرکل بهزیستی گیلان راگرفت.
خدمت بین دانا ،مدیرکل بهزیستی گیلان برکنارشد.
طی صدور حکمی از سوی «دکتر علی محمد قادری» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور«آریا طوفانی» به عنوان سرپرست اداره کل بهزیستی گیلان منصوب شد.
متن حکم:
برادر ارجمند جناب آقای آریا طوفانی
نظر به مراتب تعهد، توانمندی و تجارب ارزشـمند جناب عالی، ضمن تقدیر از خدمات مدیرکل وقت استان به موجب این ابلاغ تا اطلاع ثانوی به عنوان «سرپرست بهزیستی استان گیلان» منصوب می گردید.
با عنایت به تکالیف محوله و سیاستهای راهبردی سازمان در عرصه های رفاه و تولیگری سلامت اجتماعی و در راسـتای توانمنـدسازی و خدمت رسانی هدفمند به آحاد جامعه هدف معزز، انتظار می رود با اسـتعانت از خداونـد متعال و بهره گیری از ظرفیتها و امکانات درون و برون سازمانی حـداکثر ظرفیت و توان خویش را در راسـتای ارتقـای بهره وری و تقویت جایگـاه و اهـداف سازمـان، با نگرش جامع، راهبردی و مبتنی بر برنامههای تحولی و اثربخش با اولویت محورهای به شرح پیوست به کار بندید.
توفیقات روزافزون جناب عالی را از خداوند منان و در ظل توجهات حضرت ولی( عج) مسئلت می نمایم.
«علی محمد قادری» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور/۱ بهمن ۱۴۰۲
آتش کمپ ترک اعتیادلنگرود دامنِ مدیرکل بهزیستی گیلان(سید مهدی خدمت بین دانا)گرفت.
جان باختگان آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود ۳۶ نفر
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: ساعت ۶ صبح جمعه(۱۲ آبان ۱۴۰۲) کمپ ترک اعتیاد لنگرود واقع در ابتدای جاده کومله لنگرود دچار آتش سوزی شد که منجربه کشته شدن ۳۶ نفر شد.
درپی آتش سوزی در کمپ ترک اعتیاد لنگرود(۱۲ آبان ۱۴۰۲) که منجربه فوت ۳۶ نفرشد، برای مدیرکل بهزیستی گیلان از سوی مقام قضایی قرار نظارت صادر شده بود.
«دکترآریاطوفی»(مدیرکل بهزیستی گیلان شد)
خدمت بین دانا در ۴ اسفند ۱۴۰۰ مدیرکل شده بود.
مراسم معارفه دکترسید مهدی خدمت بین دانا ۴ اسفند ۱۴۰۰تودیع حسین نحوی نژاد
مراسم معارفه «سید مهدی خدمت بین دانا» و تودیع «حسین نحوی نژاد» مدیرکل بهزیستی گیلان در سالن باغچه بان بهزیستی شهرستان رشت. ۴ اسفند ۱۴۰۰
«کمپ ترک اعتیادلنگرود»بازهم قربانی گرفت:
«آریا طوفانی»(مدیرکل بهزیستی گیلان)بعداز یکسال، برکنارشد ،معاونش«رضا جعفری»سرپرست بهزیستی گیلان شد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: ساعت ۶ صبح جمعه(۱۲ آبان ۱۴۰۲) کمپ ترک اعتیاد لنگرود واقع در ابتدای جاده کومله لنگرود دچار آتش سوزی شد که منجربه کشته شدن ۳۶ نفر شد.
درپی آتش سوزی در کمپ ترک اعتیاد لنگرود(۱۲ آبان ۱۴۰۲) که منجربه فوت ۳۶ نفرشد، برای مدیرکل بهزیستی گیلان از سوی مقام قضایی قرار نظارت صادر شده بود.
در«گام اول»زمینگیرشدند.
«مسجد گلشن» در محله بازار رشت ، راسته مسگران(ازطرف خیابان مطهری) ، از طرف میدان شهرداری-قبل از میدان صیقلان درراستای مسجدحاج مجتهد.قراردارد وازمساجدقدیمی رشت می
مسچد"گلشن"شهر رشت
مسجدگلشن رشت
این مسجد دربازار قدیمی رشت واقع است ویکی ازمساجدقدیمی استان می باشد که قدمتش را به بیش ازیک قرن گفته اند.
نمازجماعت مسجدگلشن(رشت)به امامت «حجت الاسلام مجتبی شوقی ایزدی»شامگاه یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲
نمازجماعت مسجدگلشن رشت
نمازجماعت (مغرب وعشاء)مسجدگلشن(رشت)به امامت «حجت الاسلام مجتبی شوقی ایزدی»شامگاه یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲
نمازجماعت مسجدگلشن رشت
نمازجماعت(مغرب وعشاء) مسجدگلشن(رشت)به امامت «حجت الاسلام مجتبی شوقی ایزدی»شامگاه یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲
مسجدگلشن رشت
«مسجدگلشن(رشت)کجاست؟»نقشه
نمازجماعت(مغرب وعشاء) مسجدگلشن(رشت)به امامت «حجت الاسلام مجتبی شوقی ایزدی»شامگاه یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲
نمازجماعت مسجدگلشن رشت
نمازجماعت(مغرب وعشاء) مسجدگلشن(رشت)به امامت «حجت الاسلام مجتبی شوقی ایزدی»شامگاه یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲
سخنرانی حجت الاسلام مجتبی شوقی ایزدی بمناسبت میلادجوانترین امام(امام جواد)علیه السلام
سخنرانی امام جماعت مسجد
شهرداری رشت
سخنرانی حجت الاسلام مجتبی شوقی ایزدی بمناسبت میلادجوانترین امام(امام جواد)علیه السلام
سخنرانی حجت الاسلام مجتبی شوقی ایزدی بمناسبت میلادجوانترین امام(امام جواد)علیه السلام
«حجت الاسلام شعبان خوش رفتار»(امام جماعت غیرراتب)سیار مساجد رشت.
«حجت الاسلام شعبان خوش رفتار»(امام جماعت غیرراتب)سیار مساجد رشت.
مسجدگلشن-رشت-مداحی «رضاحداد» بمناسبت میلاد امام جواد(ع)
«امام محمدتقی»(جواد):بعدازشهادت پدر(امام رضا)دردر۸سالگی به امامت رسید ۱۷ سال امامت کرد و در ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
تولدامام جواد: نهم شیعیان درنیمه ماه مبارک رمضان(آخر ذى قعده) سال ۱۹۵ق درمدینه
پدر:امام رضا /نام مادر: سبیکه نوبیه بود.
امام جواد (ع) دارای ۲ همسر بودند به نام های «سمانه مغربیه »(مادر امام هادی) و «اُم الفضل» که امام از او صاحب فرزند نشدند
حضرت امام جواد (ع) در بغداد (کاظمین) در کنار قبر جدشان، حضرت موسى بن جعفر (ع) به خاک سپرده شدند
نحوه شهادت امام جواد:
نحوه شهادت امام جواد:دربعضی از منابع اهل تسنن، اشاره بر این دارند که امام جواد علیه السلام به میل خود و برای دیداری از معتصم عازم بغداد شده است واما منابع دیگر، حاکی از آنند که معتصم به ابن زیاد مأموریت داد تا کسی را برای آوردن امام به بغداد بفرستد.
مسعودی روایتی نقل کرده که بنابر آن، شهادت آن حضرت به دست«اُمّ الفضل»(همسرامام)، در زمانی رخ داده که امام از مدینه به بغداد نزد معتصم آمده بود.
«معتصم خلیفۀ عباسی»، برادر مأمون و عموی «ام الفضل»( دختر مأمون)، پیوسته نقشه هایی را برای به شهادت رساندن امام جواد درسرداشت و در این زمینه با «ام فضل» نیز همدست شده بود که سرانجام گزینه مسمومیت رادنبال کردند زیرا معتصم می دانست که ام فضل از آن حضرت کینه دارد،بر این اساس ام فضل نیز در خواست معتصم را پاسخ مثبت داد و سمیّ را در «انگور» جاسازی کرد و در پیش روی آن حضرت نهاد و وقتی که امام جواد (ع) از آن انگور خورد،حالش مُتَغیّرشد، ام فضل پشیمان شد و شروع به گریه کرد حضرت فرمودند: گریه ات برای چیست؟ سوگند به خدا، خداوند آن چنان تو را به دردی در ناحیه رحم دچار سازد که جبران پذیر نباشد و به بلایی گرفتارت کند که قابل کتمان نباشد. بر اثر همین نفرین ام فضل بیمار شد و از دنیا رفت.
(شهادت امام جواد: ۳۰ ذی القعده ۲۲۰)
خلفای عباسی(بنی عباس)
نام | شروع | مدت حکومت | پایان | باکدام امام همزمان بود |
۱-ابو العباس عبد الله سفاح | ۱۳۲ق | ۴سال | ۱۳۶ق | |
۲-ابو جعفر عبد الله منصور(بغدادپایتخت) | ۱۳۷ق | ۲۱سال | ۱۵۸ق | ۱۴۸تولدامام رضا |
۳-ابو عبد الله محمد المهدی | ۱۵۸ق | ۱۱سال | ۱۶۹ق | |
۴-ابو محمد موسی الهادی | ۱۶۹ق | ۱سال | ۱۷۰ق | امام رضا ۲۰ سال امامت |
۵-ابو جعفر هارون الرشید | ۱۷۰ق | ۲۳سال | ۱۹۳ق | ۱۸۳آغازامامت امام رضا |
۶-ابو موسی محمد امین(فرزندهارون-زبیده) | ۱۹۳ق | ۵ سال | ۱۹۸ق | ۱۹۵تولدامام جواد |
۷-ابو جعفر عبد الله مأمون(فرزندهارون) | ۱۹۸ق | ۲۰سال | ۲۱۸ق | ۲۰۳ آغازامامت امام جواد |
۸-ابو اسحاق محمد معتصم | ۲۱۸ق | ۹سال | ۲۲۷ق | ۲۲۰شهادت امام جواد |
۹-ابو جعفر هارون الواثق | ۲۲۷ق | ۵ سال | ۲۳۲ق | تولدامام هادی۲۱۲مدینه |
۱۰-ابو الفضل جعفر المتوکل(پایتخت سامرا) | ۲۳۲ق | ۱۵سال | ۲۴۷ق | امامت:سال۲۲۰ |
۱۱-ابو جعفر محمد المنتصر | ۲۴۷ق | ۱سال | ۲۴۸ق | سال۲۳۴احضار به سامرا |
۱۲-ابو العباس احمد المستعین | ۲۴۸ق | ۴سال | ۲۵۲ق | مدت امامت:۳۳سال |
۱۳-ابو عبد الله محمد المعتز | ۲۵۲ق | ۳ سال | ۲۵۵ق | شهادت امام هادی۲۵۴ |
۱۴-ابو اسحاق محمد المهتدی | ۲۵۵ق | ۱سال | ۲۵۶ق | تولدامام عسکری۲۳۲ |
۱۵-ابو العباس احمد المعتمد | ۲۵۶ق | ۲۳سال | ۲۷۹ق | ۲سالکی انتقال به سامرا |
۱۶-ابو العباس احمد المعتضد | ۲۷۹ق | ۱۰سال | ۲۸۹ق | |
۱۷-ابو محمد علی المکتفی | ۲۸۹ق | ۶ سال | ۲۹۵ق | |
۱۸-ابو الفضل جعفر المقتدر | ۲۹۵ق | ۱سال | ۲۹۶ق | شهادت:سال۲۶۰ |
۱۹-ابو منصور محمد القاهر | ۳۱۷ق | ۱سال | ۳۱۷ق | |
۲۰-ابو الفضل جعفر المقتدر | ۳۱۷ق | ۳ سال | ۳۲۰ق | |
۲۱-ابو منصور القاهر | ۳۲۰ق | ۲ سال | ۳۲۲ق | |
۲۲-ابوالفضل الرضی(فرزندمقتدر) | ۳۲۲ق | ۷ سال | ۳۲۹ق | |
۲۳-ابو اسحاق ابراهیم المتقی (فرزندمقتدر) | ۳۲۹ق | ۴ سال | ۳۳۳ق | |
۲۴-ابو القاسم عبد الله المستکفی | ۳۳۳ق | ۱سال | ۳۳۴ق | |
۲۵-ابو القاسم فضل المطیع | ۳۳۴ق | ۲۹سال | ۳۶۳ق | |
۲۶-ابو الفضل عبد الکریم طائع | ۳۶۳ق | ۱۸سال | ۳۸۱ق | |
۲۷-ابو العباس احمد القادر | ۳۸۱ق | ۴۱سال | ۴۲۲ق | |
۲۸-ابو جعفر عبد الله القائم | ۴۲۲ق | ۴۵سال | ۴۶۷ق | |
۲۹-ابو القاسم عبد الله مقتدی | ۴۶۷ق | ۲۰سال | ۴۸۷ق | |
۳۰-ابو العباس احمد المستظهر | ۴۸۷ق | ۲۵سال | ۵۱۲ق | |
۳۱ -ابو منصور فضل المسترشد | ۵۱۲ق | ۱۷سال | ۵۲۹ق | |
۳۲ -ابو جعفر منصور الراشد | ۵۲۹ق | ۱ سال | ۵۳۰ق | |
۳۳ -ابو عبد الله محمد المقتفی | ۵۳۰ق | ۲۵سال | ۵۵۵ق | |
۳۴ -ابو المظفر یوسف المستنجد | ۵۵۵ق | ۱۲سال | ۵۶۶ق | |
۳۵ -ابو محمد الحسن المستضیء | ۵۶۶ق | ۹ سال | ۵۷۵ق | |
۳۶ -ابو العباس احمد الناصر | ۵۷۵ق | ۴۷سال | ۶۲۲ق | |
۳۷ -ابو نصر محمد الظاهر | ۶۲۲ق | ۱ سال | ۶۲۳ق | |
۳۸ -ابو جعفر منصور المستنصر | ۶۲۳ | ۱۷سال | ۶۴۰ق |
آخرین حاکم عباسیان:«ابو احمد عبد الله مستعصم» که (۱۶ سال)برتخت سلطنت نشست،که درسال ۶۵۶ هجری قمری باهجوم مغولان سلطنتشان پاشیده شد،به حلب(سوریه)کوچیدند وآنجاهم عرصه برآنهاتنگ شد،رفتند پرچمشان رادر«شام»برافراشتند که آنجاهم زیادداوم نیاوردند،رفتندمصر.
توضیج مدیریت سایت-پیراسته فر:حجت الاسلام مجتبی شوقی از ازمرداد ۱۴۰۱ عهده دار امامت این مسجدمی باشند.
یعنی بعداز رفتن امام جماعت سابق مسجدگلشن(حجت الاسلام سیدعلی حسینی)،«حجت الاسلام علی اضغرجهانی» برای امامت این مسجدمعرفی شد،ایشان بمدت ۲ سال امام جماعت مسجدگلشن بودند،بعداز رفتن آقای جهانی به قم(مرداد ۱۴۰۱)آقای شوقی ایزدی برای اداره این مسجدمعرفی شد.
هیئت امنای جدید مسجدگلشن عبارتنداز:
۱-حاج بیت الله فلکباز
۲-حاج ابراهیم تالایی
۳-امیر پاشاخاقانیان(بجای حاج عباس یعقوب زاده)
وعضوچهارم هیئت امنای ،امام جماعت این مسجدمی باشد.
حجت السلام مجتبی شوقی ایزدی ازروحانیون مبارزمی باشد که سابقه زندان دربازداشتگاه ساواک مشهدرادرپرونده خوددارد.
ایشان(حاج آقاشوقی)یکی ازاعضای شورای فرماندهی سپاه رشت درهنگام تشکیل این نهاد درگیلان بوده است.
گزارش ۸ سال پیش مسجدگلشن رشت درادامه:
امام جماعت این مسجد رادانشمندمحترم "حجت الاسلام سیدعلی حسینی"عهده دار می باشد،حاج آقاحسینی دارای تألیفات متعددمی باشد۸۳جلدکتاب ،علاوه براینکه شبهای سه شنبه(بعدازنمازعشاء)سخنرانی دارد ومستمعین زیادی را جذب این مسجدمی کند.
امروزسه شنبه۲۵فروردین۱۳۹۴ توفیق شرکت درنمازجماعت ظهروعصر مسجدگلشن داشتیم
مسجدگلشن
نگارنده(پیراسته فر):حجت الاسلام سیدعلی حسینی(امام جماعت مسجدگُلشن) می گوید:این۸۳جلدفقط ازتحقیقات وتألیفات مکتوب است،البته قصدانتشارسخنرانی هایش راهم دارد.
واما کُمدی که کتابهای حاج آقاحسینی درِآن بود"قفل"بود-کلیددارنبود! وما(مدیریت سایت)محروم شدیم از تورق آنهادرهر۲مرحله که برای تهیه گزارش رفته بودیم
امامان جماعت سابق مسجد :آیت الله بحرالعلوم و حجت الاسلام رضایی می باشد که تصاویر۲نفرشان دربالای -درب ورودی-روی دیوارمسجدنقش بسته است-درعکس قابل مشاهده است.
«مسجدگلشن رشت»
مسجدگلشن رشت
لازم به ذکراست که قبل ازحجت الاسلام محمدابراهیم رضایی راد،آیت الله مختارامینیان (تولد ۱۳۰۵- وفات۱۳۹۴) آستانه اشرفیه)مدت چندماهی دراین مسجد امامت می کرده.
مسجدگلشن
آقای ابوالحسن رحمانزاد جاهایی را که بتازگی بازسازی واضافه شده -توسعه یافته-را نشانمان دادند.
«مهیار سماکچی»(سمت راست)+ابوالحسن رحمانزاده(سمت چپ)
«مهیار سماکچی» فروردین ۱۴۰۲ (عضو علی البدل- دوم -شورای ششم رشت)به جای «مهدی نوری هریس» به شورای شهر رشت راه یافت.
علمای گیلان
ماکه هروقت به این مسجدرفته ایم آقای «رحمانزاده »را فعالترین فرد این مسجدیافته ایم
بیشتررتق وفتق"راست وریس کردن" این مسجدبعهده ایشان می باشد،جزء اولین کسانی است که درمسجدحاضرمی شود وآخرین کسانی که ازمسجدخارح می شود وبه تعبیری مسجدبه کاکُل او می چرخد ،اما اودرلیست هیئت امنانبودوشایدمدیریت "گمنام وپنهان"دارد.
علمای وشخصیتهای گیلان
خادم خوش اخلاق مسجد(سمت چپ)+دوستش که خواست عکسش درکناررفیقش باشد.
هیئت امنای مسجدگلشن:
۱-بیت الله فلک باز
۲-اخلاقی
۳-محسن(مهیار)سماکچی
۴-حمیدانزابی
۵-حسن حسن زاده
۶-کریم عیسی زاده
۷-اکبرخاتمی
این مسجد نمازظهروعصر+مغرب وعشاء باشکوه برگزارمی شود،اماصبح هاتعطیل است.
آقای ابوالحسن رحمانزاده جاهایی را که بتازگی بازسازی واضافه شده -توسعه یافته-را نشانمان دادند.
تصویر ۲پیشنمازمسجد( رضایی راد و آیت الله بحرالعلوم) بر دیوار مسجد گلشن نقش بسته است
واما امروز(پنجشنبه)۵روزبعدازماه رمضان١٤۳۶ مصادف بااول مرداد۱۳۹۴
نمازجماعت ظهروعصر
یادی از امام جماعت فقیدمسجدگلش رشت
زندگینامه حجت الاسلام رضایی راد
مردی که ۲۵سال امام جماعت مسجدگلش بود
«حجت الاسلام محمدابراهیم رضایی راد»،فرزند «صفرعلی » در ۷ مهر ۱۳۰۴ش در روستایی «فتیده» از روستاهای شهرستان «لنگرود» متولدشد.
وی در مکتبخانه های تحصیل وتهذیب راشروع کرد،بعدازآن بارفقای همشهری اش، که ازیک محل هم بودند«آیت الله شیخ محمدعلی (مختار) امینیان لنگرودی»متولد ۱۳۰۵
و«حجت الاسلام شیخ رضا محمدی» درس امثله را نزد «آیت الله سیدمحمدباقر بنی سعید قاضی» محله آغاز کرد و برای کسب مدارج علمی بالاتر و تکمیل دروس دینی به قم عزیمت نمودند
حجت الاسلام محمدابراهیم رضایی رادمی گوید: «درست در روز چهاردهم فروردین ۱۳۲۳(۹ ربیعالثانی ۱۳۶۳) در حالی که هجده بهار از عمرم گذشته بود بار سفر را به قم بستم.
«آیت الله سید محمدتقی خوانساری»(صاحب نمازباران قم)درمیان فدائیان اسلام
در آن زمان حوزه آتوسط چهار تن از آیات عظام «آیت الله سیدمحمدتقی خوانساری»، «آیت الله صدر»، «آیت الله حجت» و «آیت الله فیض قمی» اداره می شد.
حجت الاسلام محمدابراهیم رضایی راد:از آنجا که مصمم بودم که به لباس روحانیت درآیم لذا پس از گذشت چند ماه به اتفاق چند تن از دوستان در منزل یکی از روحانیون گیلان مقیم قم با شرکت چند تن از فضلا از جمله «آیت الله سیدموسی صدر»(امام موسی صدر) مراسم ملبس شدن به لباس روحانیت را برگزار کردیم.
پس از طی مقدمات، شرح لمعه نزد آیه الله صدوقی شهید محراب، رسائل را نزد« آیت الله مشکینی» مکاسب را نزد «آیت الله العظمی نجفی مرعشی» ، کفایه را نزد آیت الله منتظری ، آیه الله فکور و آیه الله زاهدی قمی فرا گرفتم. سپس به درس خارج فقه و اصول ارتقا یافتم. درس فلسفه و اسفار و تفسیر رانزد آیه الله طباطبایی، منظومه را نزد آیه الله رضا صدر، خارج اصول و مباحث الفاظ را از محضر آیت الله خمینی و امارات را از محضر آیت الله العظمی بروجردی و فقه را از محضر معظم له و آیت الله شیخ عباسعلی شاهرودی استفاده نمودم. و ضمن آن به تدریس دروس مقدمات، حاشیه، سیوطی، مطول، معانی و بیان اشتغال داشتم و برخی از مباحث در سال را به طور خصوصی برای بعضی از طلبه ها تدریس می کردم .»
سپس در سال ۱۳۳۸ از جانب مرجع دینی بزرگ شیعه «آیت الله العظمی بروجردی» به عنوان مدرس و نماینده ایشان به منطقه نوشهر و چالوس اعزام شد و پس از هفت سال حضور در آن منطقه در شهر رشت اقامت گزید
ازدواج
او با دختر حجت الاسلام و المسلمین سیدموسی اشکوری و خواهر آیت الله سیدمحمدعلی صداریی اشکوری مدیرمسئول مجله طلوع اسلام ازدواج کرد.
حاصل این ازدواج ۸ فرزند ( ۲ پسر و ۶ دختر) می باشد
فعالیت های اجتماعی
«حجت الاسلام محمدابراهیم رضایی راد» به سبب علاقه وافر به امور فرهنگی و مطبوعاتی، قبل از انقلاب با «آیت الله مکارم شیرازی» در نشر مجله مکتب اسلام همکاری داشت و وقتی به رشت مهاجرت کرد به عنوان سردبیر نشریه "طلوع اسلام "با آیت الله صدرایی اشکوری – برادر همسرشان – همکاری داشته و اولین نشریه استانی بنام"نقش قلم" رابعد از پیروزی انقلاب اسلامی"سال ۱۳۵۸ منتشرکرد . اولین شماره «هفته نامه نقش قلم» در روز ۲۵ اسفند ۱۳۵۸ منتشرشد.
«حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدابراهیم رضایی راد» بعد از پیروزی انقلاب تا سال ۱۳۶۰ با کمیته انقلاب در گیلان همکاری داشت و به امور دعاوی رسیدگی می کرد. او ز وزارت فرهنگ کشور، تصدیق مدرسی (معادل دکتری) کسب کرد و مدرس حوزه و دانشگاه بود و مقالات متعددی از وی در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی و دینی به چاپ رسیده است. او از سال ۶۲ تا سال ۷۶ در دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی و نیز از سال ۶۸ تا ۷۰ در دانشگاه پیام نور تدریس می کرد. و همچنین مدیر گروه معارف اسلامی در دانشگاه آزاد نیز بود.
آثارمکتوب
کتاب جواهر الحکم؛ گوهر های برابر، مجموعهای از سخنان درباره پیامبر بزرگ اسلام و آل طهارت آن حضرت است را جمع آوری وترجمه نمود
کتاب فلسفه تربیت از نظر قرآن-فاضل جمالی تونسی، راترجمه نمود
یادی ازپیشکسوت مسجدگلشن رشت
پیش از پیرزوی انقلاب،« آیت الله سیدحسن بحرالعلوم »امامت نمازجماعت این مسجدراعهده داربود و بعد از پیروزی انقلاب مدتی« آیت الله امینیان »در آنجا نماز اقامه می کرد.
اما با رفتن آیت الله امینیان به آستانه اشرفیه، این مسجد توسط «رضایی راد» اداره می شد .
حجت الاسلام رضایی راد در ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ درگذشت.
شماره تماس مسجد گلشن۳۳۲۲۲۱۱۸
ازراست:آیت الله سیدحسن بحرالعلوم رشتی ،آیت الله سیدکاظم شریعتمداری و آیت الله سیدمحمدهادی میلانی.
ماجرای«خروس جنگی درس آیت الله»میرزای نائینی
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:آیت الله زین العابدین قربانی(امام جمعه سابق رشت) درکتابش،دریک فراز ازسخنانش به ملاقات ومصاحبت باآیت الله سیدعلی خامنه ای(دراوائل انتخابش به رهبری) اشاره می کندونوشت:رهبری فرمودند:مادرگذشته مجتهدینی دراستانهاداشتیم،حالا خالی شد،«رشت» رااسم بردندوگفتند «دررشت آیت الله بحرالعلوم راداشتیم» ،«آیت الله بحرالعلوم،خروس جنگی درس آیت الله نایئنی بود»،احترام ویژه ای دربین مراجع داشت.
ازراست:«حجت الاسلام یوسف صدیق عربانی»،«آیت الله سیدمجتبی رودباری»،؟،«آیت الله زین العابدین قربانی» و«کیهان هاشم نیا»(استاندار گیلان)
ساعت ۱۶:۳۵ عصریکشنبه( ۱ بهمن ۱۴۰۲) در«آمادگاه امام رضا» ارتش واقع در «باغین کرمان» تیراندازی شد ۷نفر از سربازان نیروی زمینی کشته وزخمی شدند.
تیراندازی یک سرباز(باغین کرمان)بسوی همرزمان ۵ نفر کشته شدند۲ نفر دیگر زخمی
در این حادثه ۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۲ نفر دیگر زخمی شدند، ضارب متواری شده
عکس تزئینی
ساعت ۱۶:۳۵ عصریکشنبه( ۱ بهمن ۱۴۰۲)در«آمادگاه امام رضا»(ع) ارتش واقع در «باغین کرمان» تیراندازی شد و ۷نفر از سربازان نیروی زمینی کشته وزخمی شدند.
«فرمانده قرارگاه جنوب شرق ارتش» گفت: متاسفانه در اثر این تیراندازی تعداد پنج نفر از همرزمان این سرباز جان خود را از دست می دهند.
فرمانده قرارگاه جنوب شرق ارتش اضافه کرد: در این حادثه ۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۲ نفر دیگر زخمی شدند، ضارب متواری شده و تلاشها برای دستگیری او ادامه دارد. انگیزه این فرد از تیراندازی مشخص نیست.