«بِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ»چیست؟،«عمالقه»چه کسانی بودند؟«قَصْرٍ مَّشِید»چیست؟
«اصحاب الرس» چه کسانی بودند؟
«رَسّ» به معنای شکستن و شکافتن به کار مىرفته است. «رَسّ» به معناى کندن چاه و اندک اثر بر جاى مانده هر چیز می باشد.
قرآن دوبار در آیات (آیه۳۸ سوره فرقان) و (آیه۱۲ سوره ق) از «اصحاب رسّ» به عنوان قومى که در پى تکذیب پیامبر خویش با عذاب الهى نابود شدند، یاد کرده است.
در مورد «اصحاب الرس» ۲ احتمال وجود دارد: احتمال اوّل اینکه: کلمه «رس» به معناى چاه است، و از آنجا که این قومِ لجوج، پیامبرشان را در چاه عمیقى انداخته و با شکنجه او را کشتند به«اصحاب الرس» مشهور شدند.
احتمال دیگر اینکه: عرب به آثار کمى که از چیزى باقى مى ماند «رسّ» مى گوید، و با توجّه به اینکه بعد از هلاکت این قومِ لجوج، آثار اندکى از شهرهاى آنها باقى ماند به آنها «اصحاب الرّسّ»گفتند.
در سوره فرقان ضمن گزارش برخى از درخواستهاى نامعقول از سوى تکذیبکنندگان پیامبر اسلام (سوره فرقان/۲۵، ۳۲) و در مقام تهدید آنان، از «اصحاب رس» در شمار اقوامى چون قوم نوح، قوم عاد، قوم ثمود و... یاد شده که همگى به سبب تکذیب پیامبر خویش با عذاب الهى نابود شدند: «وَقَوْمَ نُوحٍ لَمَّا کَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْنَاهُمْ وَجَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ آیَةً ۖ وَأَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِینَ عَذَابًا أَلِیمًا»(آیه ۳۷ فرقان).
و نیز «قوم نوح» چون رسولان حق را تکذیب کردند ما آنها را به طوفان هلاک سپردیم و آیت عبرت مردم ساختیم، و برای ستمکاران عذاب دردناک مهیا گردانیدهایم.
این ویرانی ها«جَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ آیَه»(نشانه های عبرت برای مردم)
«وَعَادًا وَثَمُودَ وَ«أَصْحَابَ الرَّسِّ» وَقُرُونًا بَیْنَ ذَٰلِکَ کَثِیرًا»(قوم عادوثمودواصحاب رس وطوائف دیگر که درفواصل زمانی بین این قوام ۳ گانه مذکور می زیستند)آیه ۳۸ فرقان
و نیز قوم عاد و ثمود و اصحاب رسّ (شاید قوم شعیباند که نزد چشمه یا چاه آبی که رسّ نامند منزل داشتند) و طوایف دیگر بسیاری بین اینها همه را به کیفر کردارشان هلاک کردیم.
در سوره ق نیز در پى گزارش تکذیب پیامبر اسلام(ص) و وعده رستاخیز از سوى کافران (سوره ق ۲و۳)، اصحاب رسّ با همین وصف یاد شدهاند: »کذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَأَصْحَابُ الرَّسِّ وَثَمُودُ * وَعَادٌ وَفِرْعَوْنُ وَإِخْوَانُ لُوطٍ * وَأَصْحَابُ الْأَیکةِ وَقَوْمُ تُبَّعٍ کلٌّ کذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعِیدِ».( ۱۲و۱۴ سوره ق)
برخى صاحبنظران با استناد به ترتیب ذکر اصحاب رس در آیه ۳۸ سوره فرقان و توجیه ترتیب آن در آیه ۱۲ سوره ق، بر این باورند که اصحاب رس در دوره تاریخى نزدیک به زمان قوم عاد و قوم ثمود مىزیستهاند. پارهاى گزارشهاى تاریخى نیز که هر سه قوم را جزو طبقه اعراب «بائده» (منقرض شده) نشان مىدهد، مؤیّد آن است.
روایتها پیرامون «اصحاب رس»:
شیخ طوسى و شیخ طبرسى به نقل از «عکرمه بن ابوجهل مخزومی» از آنان فقط به عنوان قومى یاد کردهاند که پیامبر خویش را در چاه افکندند.
«بِئر مُعَطَّلَه»چیست؟
فَکَأَیِّن مِّن قَرْیَةٍ أَهْلَکْنَهَا وَهِىَ ظَالِمَةٌ فَهِىَ خَاوِیَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَ بِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَّشِیدٍ
آرى چه بسیار شهرهاى ستمگرى را نابود کردیم که دیوار بناهایش بر روى سقفهاى آن فروریخته، و چه چاههاى متروکه و قصرهاى ویرانى که بهجاى مانده است.
علامه طباطبایی درالمیزان:قریه «خَاوِیَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا» عبارت است از قریه اى که دیوارهاى آن روى سقفهایش ریخته باشد، یعنى به کلى خراب شده باشد. و «بِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ» یعنى چاهى که دیگر کسى از اهل آبادى کنار آن نمى آید تا آب بردارد، چون کسى در آبادى نمانده.
«قَصْرٍ مَّشِیدٍ» یعنى کاخهایى که با گچ ساخته شده باشد، چون کلمه «شِید» به معناى «گچ» است.
«فَکَأَیِّن مِّن قَرْیَةٍ أَهْلَکْنَهَا» ظاهر سیاق مى رساند که این جمله بیان باشد براى جمله « فَکَیْفَ کانَ نَکِیرِ» که در آیه قبلى بود و جمله«بِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ» و «قَصْرٍ مَّشِیدٍ» عطف بر «قَرْیَةٍ»است. و معناى آن این است که : چه بسیار قریه ها که ما اهل آنها را به خاطر اینکه ظالم بودند و در حالى که مشغول ظلم بودند هلاک کردیم در نتیجه آن قریه هاى آباد به صورت خرابه هایى در آمد که دیوارها روى سقف ها فرو ریخته و چه بسا چاههاى آب که تعطیل شد چون آیندگان کنار چاه براى برداشتن آب همه هلاک شدند دیگر کسى نیست که از آب آنها بنوشد و چه بسیار قصرهاى با گچ ساخته شده که ساکنانش هلاک شدند حتى نشانه اى از آنها نمانده و صدایى از آنها به گوش نمى رسد. و مقصود از اهل چاهها ده نشین ها و مقصود از کاخ نشین ها شهریها هستند.
توضیح مدیریت سایت پیراسته فر:وقتی خداونددرقرآن بیان می کند«جَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ آیَه»این آثاربجای مانده اقوام ظالم «نشانه های عبرت برای مردم»است،پس باید وجودداشته باشد که مردم ببینند وعبرت بگیرند واما متأسفانه تاکنون کشف نشده،هر کاشفی یک نقطه جغرافیایی را محل زندگی آنها(اصحاب رس)دانسته است.
«بِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَّشِید»(آیه ۴۵ سوره حج)
ابنعباس و گروهى دیگر از مفسرانِ نخستین، «رس» را نام یکى از آبادی ها ثمود مىدانند.
ابنجبیر، کلبى و خلیل بن احمد آن را چاهى در آبادى «فَلْج» در «یمامه(فلات نجد-عربستان سعودی)، «اصحاب رس» را بازماندگان «قوم ثمود» و ساکن در حاشیه آن چاه با تعبیر «بِئر مُعَطَّلَه» از آن یاد شده است و پیامبر آنان را «حنظله بن صفوان» دانستهاند.
«روخانه ارس»(رس) کجاست؟
در روایتى از امام على(ع) به نقل شیخ صدوق ،«اصحاب رس» قومى پس از حضرت سلیمان، ساکن در ۱۲ شهر بسیار آباد با نامهاى ۱۲ ماه ایرانى (فروردین تااسفند)، واقع در کنار رود بسیار پرآبى به نام «رسّ» در مشرق زمین بودند.
معبدشان«درخت صنوبر»ی به نام «شاه درخت» بوده است. پس از خشکیدن این درخت در پى نفرین پیامبرى از نسل «یهودا» که پس از سالها دعوت به توحید، با تکذیب و اصرار آنان بر بتپرستى روبرو شد، آنان با تصور خشم درخت و با هدف خشنود ساختن آن، آب چشمه مقدس واقع در پاى «درخت صنوبر» به نام «دوشاب» را تخلیه و با کندن گودالى در دل آن، پیامبر خویش را زنده زنده در آن دفن مىکنند، از این رو به وسیله باد سرخ و زمین گداخته نابود و به «اصحاب رس»شهرت یافتند و رودخانه جاری آن منطقه نیز از «رسّ» نامیده شد.
گفته می شود که «رودرس»همان«رودارس»است که عده از ایرانیان قدیم دراطراف این رودخانه زندگی می کردند.
«عمالقه» چه کسانی بودند؟
«أینَ العَمالِقَةُ و أبناءُ العَمالِقَه؟(کجایندآن قوم قدرتمند وقوی هیکل عمالقه) و(کجایند فرزندان ونوه ونیجه های عمالقه؟)
بخشى از خطبه ۱۸۳ نهجالبلاغه در مقام موعظه، اصحاب رس را در شمار فراعنه و «عمالقه» و صاحبان شهرهاى متعدد یاد مىکند که طعمه مرگ شده و از این جهان رخت بربستهاند: «أینَ العَمالِقَةُ و أبناءُ العَمالِقَةِ ؟ ! أینَ الفَراعِنَةُ وَ أبناءُ الفَراعِنَةِ ؟»؟!
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:عمالقه همان قومی بودندباقامت بلند وهیکلی (باانواع تجهیزات وتسلیحات مجهزبودند)که حضرت موسی به یارانش(قوم بنی اسرائیل)گفت:خداونددستورداده که بایدبرویدبا این قوم ستمگربجنگید وآنهارا ازاین وادی(تیه)درصحرای سینا،آنهارفتند واماوقتی هیکل ها وتجهیزاتشان رادیدند به موسی(ع)گفتند:مارا یارای مقابله بااینهانیست(فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّکَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ)«تو باخدایت برو باآنهابجنگ-آنهارابیرون کن-مااینجانشستیم-تابرگردی وطی طریق بکنیم!»(مائده، ۲۴)
«أینَ أصحابُ مَدائنِ الرَّسِّ الّذین قَتَلوا النَّبِیّینَ، و أطفَؤوا سُنَنَ (سِیَرَ) المُرسَلِینَ، و أحیَوا سُنَنَ الجَبّارینَ!».
«کجایند عمالقه»و فرزندان عمالقه؟ کجایند فرعونان و فرعون زادگان؟ کجایند مردمان شهرهاى رَسّ؛ همانان که پیامبران را کشتند و سنّت هاى فرستادگان الهى را از بین بردند و شیوه هاى ستمگران را زنده ساختند؟
در روایتى از امام کاظم(ع)، «اصحاب رس» مردمى صلیبپرست و به نقلى دیگر آتشپرست، ساحلنشین رود «رس» در مرز ارمنستان و آذربایجان معرفى شدهاند که ۳۰ پیامبر را کشتند؛ همچنین در پارهاى احادیث، زنان اصحاب رس، همجنسباز خوانده شدهاند.
«کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوح وَ أَصْحابُ الرَّسِّ وَ ثَمُود»(تکذیب کردند پیش از ایشان قوم نوح و اصحاب رس و ثمود).
لاریجانی در مصاحبه با المیادین گفت: نتانیاهو در همه چیز به قدرت آمریکاییها تکیه دارد و بدون آنها چیزی نیست. «نتانیاهو مانند کسی است که میخواهد با ابزار دیگران ازدواج کند!»
خبرنگار المیادین ازاین مثال لاریجانی حدودیک دقیقه خندید وحتی درهنگام سئوال دیگر ازلاریجانی نتوانست جلوی خنده های خودرابگیرد وآنگاه ۲ نفری باهم خندیدند.
پیش نویس آتش بس(اسرائیل-لبنان)شامل بندهای خوبی است که میتواندبه توافق منجر شود
لاریجانی در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: نبردهای جنوب لبنان نشان دهنده ناکامی رزیم صهیونیستی و عدم عقلانیت این رژیم است.
وی تصریح کرد: در سفر به سوریه و لبنان حامل پیام مستقیم رهبر معظم انقلاب به بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان بودم و اعلام جزئیات این پیامها را به آنها واگذار میکنم.
لاریجانی گفت: هدف اصلی این پیامها، پشتیبانی از مقاومت و ملتهای سوریه و لبنان بود.
وی اظهار کرد: «مقاومت» پخته است و نیاز به نصیحت از طرف هیچ کسی ندارد بلکه این مقاومت است که باید دیگران را نصیحت کند.
مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کرد: «پیش نویس آتش بس»(اسرائیل-لبنان) شامل بندهایی است که در صورتی که آمریکا و رژیم صهیونیستی آن را نقض نکنند میتواند در آینده به توافق منجر شود.
لاریجانی افزود: نمیخواهم نظر شخص خودم را درباره آتش بس و دیگر موضوعات اعلام کنم زیرا این برعهده دولت لبنان است.
وی گفت: حزب الله حزبی عاقل و منطقی است و فرماندهانی عاقل و از نظر سیاسی پخته در اختیار دارد و ما به تصمیمهای آنها اعتماد داریم.
رئیس سابق مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از آنچه صهیونیستها میگویند تبلیغاتی است اما ما به هوشیاری سران مقاومت اعتماد کامل داریم.
جنگ سال ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه )
عضوتشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در «جنگ ۳۳ روزه »، خانم «کاندولیزا رایس» تلاش کرد تا چهره خاورمیانه تغییر کند، او اکنون کجاست؟ و چه کاری توانست بکند؟
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:جنگ تموز (۳۳ روزه) بین ارتش اسرائیل و حزبالله لبنان از چهارشنبه۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ (۲۱تیر ۱۳۸۵) الی(سه شنبه۱۵اگوست۲۰۰۶(۲۴ مرداد ۱۳۸۵) که به جنگ دوم لبنان یا جنگ ژوئیه نیزمعروف است، دامنه آن تا مرکز سرزمین های اشغالی و تا نزدیکی تل آویو کشیده شد.
لاریجانی اظهار کرد: بنیامین نتانیاهو آرزوی تغییر خاورمیانه را دارد اما با کدام نیرو میخواهد به این آرزو دست یابد؟ نتانیاهو در همه چیز به قدرت آمریکاییها تکیه دارد و بدون آنها چیزی نیست و تاکنون چه دستاوردی داشته است؟
وی افزود: ما به پیروزی اطمینان داریم و نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، انسانهای مقاوم و قاطعی را بوجود آورده است.
مشاور رهبر معظم انقلاب در ادامه گفت: دیدیم که اسرائیل چکار کرد و دیدیم که «یحیی سنوار» چگونه مقاومت کرد و هم اکنون در نوار غزه هزاران سنوار وجود دارد.
وی افزود: ملت و مقاومت لبنان نشان دادند که تا چه اندازه منطقی و نسبت به موضوعات هوشیار هستند.
لاریجانی تصریح کرد: ما(ایران) با حدود ۲۰۰ موشک به رژیم صهیونیستی حمله کردیم اما شرایط اکنون متفاوت است.
وی گفت: ایجاد خاورمیانه جدید به دست این و آن نیست بلکه به دست کسانی است که در میدان مبارزه میکنند.
لاریجانی افزود: تاریخ تکرار میشود و شخصیتهای بزرگ مبارزه میکنند و شهید میشوند و مبارزان دیگری جای آنها را پر میکنند.
وی گفت: ما در مقابل نسلی بزرگ از شجاعان و فرماندهان قرار داریم که به دست سید حسن نصرالله و شهید حاج قاسم سلیمانی پرورش یافتهاند.
علی لاریجانی روز پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ در صدر هیأتی رسمی و به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات ارشد سوریه عازم دمشق شد.
همچنین مشاور ارشد رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سفر به لبنان در بیروت با مسئولان ارشد لبنانی از جمله نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان دیدار و در مورد آخرین تحولات منطقه گفت وگو کرد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تمثیل عجیب سفیرویژه رهبرانقلاب درمصاحبه با المیادین
«ازدواج نخست وزیر اسرائیل با آلت تناسلی دیگری»(هیاهوی نتانیاهو باتوسل به قدرت وامکانات آمریکا)
لاریجانی در مصاحبه با المیادین گفت: «نتانیاهو در همه چیز به قدرت آمریکاییها تکیه دارد و بدون آنها چیزی نیست. او مانند کسی است که میخواهد با ابزار دیگران ازدواج کند!»
خبرنگار المیادین ازاین مثال لاریجانی حدودیک دقیقه خندید وحتی درهنگام سئوال دیگر ازلاریجانی نتوانست جلوی خنده های خودرابگیرد وآنگاه ۲ نفری باهم خندیدند!.
البته آقای لاریجانی درزمانی که رئیس مجلس شورای اسلامی بود دریک مصاحبه ای،بعضی رؤسای کشورهای اروپایی را«روسپی های سیاسی»نامیده بود که خبرنگاران خارجی گفته بودند ما درترجمه این جمله به انگلیسی دچارمشکل هستیم،معادلش پیدانیست.
این امرونهی درحالی است که «کابینه صدراعظم آلمان هفته پیش ساقط شد»وآلمان درانتظارانتخابات زودهنگام پارلمانی است.
۱۰ روز پس از پیروزی دونالد ترامپ«اولاف شولتس» در جریان گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین «تهاجم روسیه به اوکراین» را محکوم کرد و خواستار پایان آن و خروج نظامیان روسیه از خاک اوکراین شد،شولتس قبل و بعداز تماس با پوتین ، با ولودیمیر زلنسکی( رئیسجمهوری اوکراین) تلفنی گفتگو کرد.
صدراعظم آلمان برای اولین بار پس از ۲ سال با پوتین تلفنی گفتگو کرد
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز جمعه ۱۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۵ آبان ۱۴۰۳)برای اولین بار طی دو سال گذشته با ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه تلفنی گفتگو کرد.
صدراعظم آلمان در این مذاکره تلفنی از رئیسجمهوری روسیه خواست تا با اوکراین وارد مذاکره شود.
«تماس تلفنی صدراعظم آلمان با رئیس جمهورروسیه» تنها ۱۰ روز پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا صورت گرفت. ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که مساله جنگ اوکراین را «۲۴ ساعته» حل میکند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«اولاف شولز» صدراعظم آلمان،درروزجمعه ۱۵ نوامبر ۲۰۲۴ تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفتگو می کند، در حالی که «ینس پلوتنر»(مشاور سیاست خارجی و امنیتی آلمان) و «استفن هبستریت»(سخنگوی دولت آلمان)، در برلین حضورداشتند.
اتحادیه اروپا و آمریکا در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تحریمهای شدیدی را علیه مسکو وضع کردند. این تحریمها با همراهی کشورهای عضو گروه هفت به اجرا درآمد.
به گفته سخنگوی دولت آلمان اولاف شولتس در جریان گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین «تهاجم روسیه» به اوکراین را محکوم کرد و خواستار پایان آن و خروج نظامیان روسیه از خاک اوکراین شد.
او همچنین از رئیسجمهوری روسیه دعوت کرد تا با مذاکره با کییف زمینه «صلح منصفانه و پایدار» را فراهم کند. اولاف شولتس همچنین بر «حمایت خدشه ناپذیر» کشورش از اوکراین تاکید کرد.
سخنگوی دولت آلمان گفت: صدراعظم قبل ازتماس و پس از تماس با پوتین، با ولودیمیر زلنسکی، رئیسجمهوری اوکراین تلفنی گفتگو کرد.
سخنگوی دولت آلمان به مدت زمانی که گفتگوی تلفنی اولاف شولتس با ولادیمیر پوتین طول کشید اشاره نکرد اما رسانههای آلمان مدت مذاکره دو طرف را «یک ساعت» گزارش کردهاند.
تماس تلفنی اولاف شولتس با رئیسجمهوری روسیه در حالی صورت گرفت که دولت ائتلافی صدراعظم آلمان ۷ نوامبر ۲۰۲۴(۱۷ آبان ۱۴۰۳) فروپاشید. قرار است انتخابات پارلمانی زودهنگام در آلمان روز ۲۳ فوریه ۲۰۲۵(۰۵ اسفند ۱۴۰۳ ) برگزار شود./یورونیوز
علی لاریجانی درسفربه دمشق با رئیسجمهور سوریه(بشاراسد) و رئیس پارلمان سوریه(حموده صباغ) و درسفربه بیروت با با نجیب میقاتی( نخست وزیر لبنان) و نبیه بری( رییس پارلمان لبنان) دیدار کردند.
فرستاده ویژه رهبر انقلاب در جریان سفر خود به بیروت(پایتخت لبنان)با نخست وزیر و رئیس مجلس این کشور دیدار کرد./۲۵ آبان ۱۴۰۳
دیدار علی لاریجانی با«نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان
دیدارعلی لاریجانی با «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان
لاریجانی(رسول رهبرانقلاب اسلامی)به لبنان
دیدار علی لاریجانی با«نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان
دیدارعلی لاریجانی با «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:فرستاده رهبرانقلاب اسلامی درروز پنجشنبه(۲۴ آبان ۱۴۰۳) دردمشق رفت وصبح جمعه(۲۵ آبان ۱۴۰۳) به بیروت.
درسفربه دمشق با رئیسجمهور سوریه(بشاراسد) و رئیس مجلس سوریه(حموده صباغ) و درسفربه بیروت با با نجیب میقاتی( نخست وزیر لبنان) و نبیه بری( رییس مجلس لبنان) دیدار کردند.
علی لاریجانی درفرودگاه بیروت(۲۵ آبان ۱۴۰۳)
سفیررهبرانقلاب در آستانه «آتش بس لبنان-اسرائیل» حامل پیامی از آیت الله خامنه ای برای رئیس پارلمان لبنان بود
دیدار علی لاریجانی با (بشاراسد)رئیس جمهورسوریه
علی لاریجانی(مشاور رهبر انقلاب) که به سوریه سفر کرده است، در جریان این سفر با بشار اسد دیدار و گفتوگو کرد./۱۴ نوامبر ۲۰۲۴(۲۴ آبان ۱۴۰۳).
لاریجانی، فرستاده ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی در پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ در راس هیاتی به سوریه سفر کرده است، در جریان این دیدار با «حموده صباغ»(رئیس مجلس جمهوری سوریه) دیدار و گفتوگو کرد.
رئیس مجلس سابق ایران«علی لاریجانی» درکانال تلگرامی نوشت: در دیدار بشار اسد، رئیسجمهور سوریه، با علی لاریجانی، مشاور ارشد رهبر انقلاب اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، تحولات منطقه به ویژه تشدید اقدامات رژیم صهیونیستی و تهاجم مستمر به فلسطین و لبنان و لزوم توقف آن مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، روابط دوجانبه بین دو کشور و راههای تقویت آنها بهمنظور تأمین منافع ملتهای دو کشور و مردم منطقه بررسی شد
رئیسجمهور اسد بر پایبندی به حقوق تاریخی فلسطینیان و حمایت از ایستادگی ملتهای فلسطین و لبنان با تمامی امکانات، پایان دادن به کشتار و جلوگیری از جنایات نسلکشی تأکید کرد.
از سوی دیگر، لاریجانی با تاکید بر حمایت ایران از سوریه و آمادگی برای انواع همکاریها، نقش محوری سوریه در منطقه و لزوم تقویت این نقش در راستای منافع کشورهای منطقه و ملتهای آن را مورد تأکید قرار داد.
«طلال ناجی»(دبیرکل جبهه مردمی آزادی فلسطین) در مصاحبه با تسنیم، ضمن اشاره به حضور نماینده رهبر انقلاب در دمشق همزمان با ترور فرماندهان جنبش جهاد اسلامی توسط رژیم صهیونیستی، بر ادامه مبارزه تا پیروزی کامل ملت فلسطین تاکید کرد.
علی لاریجانی درحرم حضرت زینت(دمشق) ۲۴ آبان ۱۴۰۳
سفیررهبرانقلاب اسلامی درحرم حضرت زینت(دمشق)۲۴ آبان ۱۴۰۳
علی لاریجانی درحرم حضرت زینت(دمشق) ۲۴ آبان ۱۴۰۳
علی لاریجانی درجمع اعضای گروههای فلسطینی و لبنانی(بیروت) ۲۵ آبان ۱۴۰۳
فرستاده ویژه رهبر انقلاب در ادامه سفر امروز به لبنان در جمع اعضای گروههای فلسطینی و لبنانی حاضر شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرستاده ویژه رهبر انقلاب به لبنان در ادامه برنامههای خود در این سفر، پس از دیدار رئیس مجلس و نخستوزیر این کشور در بیروت، ساعتی پیش در جمع اعضای گروههای سیاسی فلسطینی و لبنانی حاضر شد و با آنان گفتوگو کرد.
آیت الله سیدحسن مدرس ۷ سال در خواف تبعید و توسط ماموران رضاخان زیرنظر بود و در ۲۲ مهر ۱۳۱۶ از خواف به کاشمر منتقل شد، شامگاه ۲۷ رمضان ۱۳۵۶(۱۰ آذر ۱۳۱۶ ) به شهادت رسید.
مدرس:روزی ۳ طلبه در جلسه درس من(حوزه علمیه)حاضر شدند، ازرفتار و نشست و برخاستشان معلوم بودکه اینها طلبه نیستند،راه رفتن با نعلین رانمی دانستند،وقتی به آنهاگفتم من کاری به مأموریتتان ندارم اما اینجا آمدید،سعی کنیدچیزی یادبگیرید،آنها خیال کردند من غیب میدانم،آنهارادعوت کردم برای ناهار به منزلم...سرانجام اینهاتوبه کردند(از ظل السلطان فاصله گرفتند)روضه خوان توانمندی شدندودرکارجهادی برای محرومین هم مشارکت کردند.
آیت الله سیدحسن مدرس: زمانی که مردم با «ظلالسلطان»(حاکم اصفهان) اختلاف داشتند و من هم یکی از آنان بودم.
آیت الله مدرس جاسوسان حاکم اصفهان را روضه خوان کرد
شهیدمدرس:یک روز ۳ نفر در مدرسه(حوزه علمیه) در جلسه درس من حاضر شدند. رفتار و نشست و برخاست طلبهها معلوم است و ما «آخوندها» بهخوبی میتوانیم «طلبه» را از غیرطلبه تشخیص بدهیم.
وقتی این ۳ نفر با لباس نو و تمیز از «درِ» مدرسه علمیه وارد شدند، متوجه شدم «بلد» نیستند با «نعلین» نو خود راه بروند.
با این رفتارشان، برایم محرزشد که فرستادگان حاکم اصفهان(ظلالسلطان)هستند.
بعد از خاتمه درس ،هر۳ نفر را برای ناهار به خانه ام دعوت کردم.
در هشتی (دالان) منزلم نشستیم و ناهارمان «نان و دوغ»بودکه ۴ نفری خوردیم.
بعداز ناهار شروع به صببحت ازامورجاری اصفان کردیم ومن به آنهاگفتم: «مأموریت شما خوب است یا بد، من کاری ندارم، مربوط به خود شماست، ولی حالا که اینجا(حوزه علمیه)آمدهاید، سعی کنید چیزی هم یاد بگیرید.»
الخائنُ خائف
آن ۳ نفر آنقدر ساده بودند،وقتی که این حرفهارا زدم ،آنهاخیال کردند من غیب میدانم(ازجاسوس بودن آنها مطلع هستم)
گفتند:با اظهارتأسف گفتند، چه کنیم،چاره ای نداریم، ظلالسلطان(حاکم) ما را میکُشد. باید گزارشات شما برایش خبر بدهیم.
گفتم: ولی باید مطالب مرا که میگویم، بفهمید تا بتوانید به او(حاکم) خبر بدهید.
شهیدمدرس درادامه به آن ۳ نفر گفت:اینها که من میگویم، چیزهایی است که اگر درست به حاکم بگویید، او هم چیزی میفهمد و به شما مرتبه و مقام میدهد.
به آنها گفتم:هر روز صبح بیایید، میگویم برادرم و خواهرزادهام به شما درس بدهند.
سیدحسن مدرس:گفتم اینکه بد نیست. کار خودتان را هم بدون دغدغه انجام بدهید. برای خرید کتاب و وسایل لازم دیگر هم میگویم از موقوفات مدرسه مقداری به شما بدهند.
اینها میآمدند و صبح در «حُجرِه» سیدعلیاکبر و میرزا حسین درس میخواندند و در پای درس من هم مینشستند.
جاسوسان حاکم اصفهان آخوند روضه خوان شدند
آیت الله سیدحسن مدرس:کمکم «ظلالسلطان» را ول کردند و بهدرستی طلبه شدند. چیزهایی یاد گرفتند. روضهخوان شدند.
جاسوسان شاهزاده ظل السلطان درتور آیت الله مدرس
آیت الله مدرس:ایام محرم آنان را به «جرقویه»(۷۰ کیلومتری شهراصفهان) و روستاهای اطراف میفرستادم. کار و بارشان گرفت و«از خبرچینی به روضهخوانی رسیدند» و آدمهای خوبی شدند.
همینها در کار ساختن آسیاب، حمام، کاروانسرا و دیگر بناهای روستای«اِسفِه» مؤثر واقع شدند.
طاق زدن با عمامه
شهیدمدرس:یکی از آن ۳ نفر که بنّای خوبی بود، در وقت «طاق زدن» هم «عمامهاش» را از سر بر نمیداشت. میگفت: آقا شما گفتید این لباس، لباس کار و زحمت کشیدن است و اضافه اینکه، اگر پاره آجری هم بر سرم خورد، عمامه نمیگذارد سرم را بشکند.
انسان، انسان است. خوب است. نیازمندی و بدیها او را از کار راست و درست منحرف میکنند. خودخواهی، آدم را میبلعد. بهترین انسانها، از بازار آشفته برای مردم استفاده میکنند و بدترین مردم برای خود.»
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درمنابع مأخوذه اندکی اصلاحات انجام داده ام.
آیت الله مدرس کیست؟
«سید حسن طباطبایی زواره »مشهور به مدرس،فرزند،سید اسماعیل طباطبایی در سال ۱۲۴۹شمسی( ۱۲۸۷ قمری )در شهر زواره (در قریه سرابه کچو از توابع شهرستان اردستان) از توابع استان اصفهان متولد شد.
شهادت آیت الله سیدحسن مدرس ۷ سال در خواف توسط ماموران زیرنظر بود و در ۲۲ مهر ۱۳۱۶ از خواف به کاشمر منتقل شد. او در شب ۱۰ آذر ۱۳۱۶ برابر با ۲۷ رمضان ۱۳۵۶ (قمری) به طرز مشکوکی درگذشت.
سید حسن در شش سالگی به همراه پدرش جهت درس خواندن به روستای اسفه در حومه قمشه نزد پدربزرگاش میرعبدالباقی رفت و پس از درگذشت «میرعبدالباقی» در شانزده سالگی برای ادامه تحصیلات به اصفهان رفت، در اصفهان نزد علامه شیخمرتضیریزی، سامرا و نجف در محضر بزرگانی چون آیتالله میرازی شیرازی(صاحب فتوای تحریم تنباکو)، آخوند خراسانی و سیدمحمدکاظم یزدی آموخت. تا درجه اجتهاد ادامه داد؛ آنگاه به اصفهان مراجعت کرده و مشغول تدریس فقه و اصول شد. ایشان در جریانات مربوط به نهضت مشروطه به سمت سیاست روی آورد. مرحوم مدرس در این باره گفته است: «بعد از مراجعت از عتبات، در اصفهان فقط از امورات اجتماعیه، مباحثه و تدریس اختیار کرده بودم، تا زمان انقلاب استبداد به مشروطه واردفعالیتهای سیاسی شد». فعالیت سیاسی ایشان با عضویت در انجمن ایالتی اصفهان آغاز میشود و با انتخاب او به عنوان یکی از پنج تن علمای منتخب، برای دوره دوم قانونگذاری مجلس، در تاریخ ۱۲۸۹ شمسی، چهره سیاسی او شناختهتر میشود. مدرس در این مجلس نقش خود را به خوبی ایفا کرد. وی در دوره سوم نیز از طرف مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد؛ ولی این مجلس به علت فشار خارجی و آغاز جنگ اول جهانی یکسال بیشتر دوم نیاورد.
مدرس از چهرههای سرشناس کمیته دفاع ملی بود که جهت جلوگیری از پیشرفت نیروهای روسیه تزاری به سمت پایتخت به قم مهاجرت کردند. او سپس عازم اصفهان، کرمانشاه، عراق، ترکیه و سوریه گردید و پس از دو سال به ایران بازگشت. با امضای قرارداد ۱۹۱۹ وثوقالدوله، مدرس به مخالفت برخاست و با این قرارداد ننگین به شدت مخالفت کرد و اجازه نداد ایران بین اجانب تقسیم شود.
پس از «کودتای رضاخان» و «سید ضیاءالدین طباطبایی» در سوم اسفند ۱۲۹۹، مدرس همراه بسیاری از ملیون و مبارزان دستگیر شد و تا پایان عمر کابینه سیاه سید ضیاءالدین طباطبایی در قزوین زندان بود. پس از آزادی به نمایندگی مردم تهران در مجلس چهارم انتخاب شد و به عنوان نایب رییس مجلس و رهبری اکثریت مجلس برگزیده شد. دوره پنجم مجلس در سال ۱۳۰۲ افتتاح شد و در این دوران پر اهمیت تاریخ مشروطه که با تغییر سلسله قاجاریه و روی کار آمدن رضاخان همراه بود، مدرس رهبری اقلیت مجلس را بر عهده داشت. «رضاخان» که به دنبال حذف قاجار و حاکمیت خود بود، طرح جمهوری را مطرح کرد اما وجود مدرس و رفقای او در مجلس که فراکسیون اقلیت را تشکیل میدادند، مانع از به سرانجام رسیدن طرح جمهوری رضاخانی گردید. یکی از وقاع مهم مجلس پنجم استیضاح رضاخان، توسط مدرس بود.
با تشکیل مجلس شورای ملی بعد از استبداد صغیر، آیتالله مدرس از طرف آیات عظام «ملا محمدکاظم خراسانی»(آخوندخراسانی) و «شیخ عبدالله مازندرانی» بهعنوان یکی از مجتهدانی که طبق قانون اساسی مشروطه باید بر هماهنگی مصوبات مجلس با شرع اسلام نظارت داشتهباشند، به این مجلس معرفی شد. بعد از آن هم ایشان تا دوره ششم بهعنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی حضور داشت و در این جایگاه برای آگاه کردن مردم به حقوق اجتماعی سیاسیشان و سیاسیکردن عامه مردم تلاشهای فراوانی کرد و تا وقتی بهعنوان نماینده در مجلس حضور داشت، با ایستادگی در مقابل زیادهخواهان داخلی و خارجی، با تمام توان از حقوق ملت ایران دفاع کرد. به همین دلیل هم سالروز شهادت این نماینده وظیفهشناس بهعنوان «روز مجلس» نامگذاری شده است.
وظایف سنگین نمایندگی مجلس اما باعث نشد آیتالله مدرس از مسئولیتهای ذاتیاش غافل شود. ایشان بعد از ورود به تهران، در اولین فرصت جلسات درسش را در ایوان زیر ساعت در مدرسه سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری) شروع و به همه اعلام کرد: «کار اصلی من، تدریس است و سیاست، کار دوم من است.» مدتی بعد هم تولیت این مدرسه علمیه را برعهده گرفت. آیتالله مدرس با این هدف که طلاب علوم دینی از اوقاتشان استفاده بیشتری ببرند و با جدیت بیشتری به درس و مباحثه بپردازند، برای اولین بار طرح امتحان طلاب را به مرحله اجرا درآورد.
نماینده مجلسی که قناتهای روستا را احیا میکرد
یکی از خدماتی که آیتالله مدرس از خود برجا گذاشت، احیا و آبادانی روستاها و مغازههای موقوفه مدرسه سپهسالار بود که برای این کار، زحمات زیادی متحمل شد. عصرهای پنجشنبه اغلب در گرمای شدید تابستان به روستاهای اطراف ورامین رفته و از قناتهای روستاهای این منطقه بازدید میکرد و گاه به داخل چاهها میرفت و در تعمیر آنها همکاری میکرد و از اینکه با چرخ از چاه گِل بکشد، ابایی نداشت.
آیتالله مدرس درحوزه علمیه اصفهان، شاگردانی مانند آیتالله حاج میرزا ابوالحسن شعرانی، آیتالله سید مرتضی پسندیده (برادر بزرگتر امام خمینی )، شیخ محمد علی لواسانی، مهدی الهی قمشهای، بدیعالزمان فروزانفر و... را تربیت کرد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«ظلالسلطان»کیست؟
سلطان مسعود میرزا (متولد۱۵ دی ۱۲۲۸ متوفی۱۲ تیر ۱۲۹۷ ) ملقب به ظلالسلطان شاهزادهٔ قاجار و پسربزرگ ناصرالدینشاه بود از سال ۱۲۵۳ تا ۱۲۸۷ شمسی به مدت ۳۴ سال حاکم اصفهان بود.