پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

مردم ایران(ازمردم زمان رسول الله)بهترنداز مردم کوفه در عهد امیرالمومنین

«لایَشکُرُ اللهَ، مَن لَم یَشکُرِ النّاس»:کسی که از مردم (در برابر خدماتشات) تشکر نکند، خدا را ناسپاسی کرده است

امام خمینی:«ما اول خیال می کردیم که انقلاب شد،روحانیان می روندبه مشاغلشان»(تحصیل درحوزه ها،مساجدووعظ وسخنرانی وماهم نظارت می کنیم برامور.)..درمصاحبه هاهم این راگفته بودیم و«امادیدیم اشتباه کردیم»، اینها(غیرروحانی ها)مارابه دامن شرق وغرب می برند..لذاناچارشدیم که ازحرف خودبرگردیم،اجازه حضورروحانیون را درمصادراموراجرایی بدهیم.

«من با جرات مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله(ص) و مردم کوفه در عهد امیرالمومنین(ع) هستند»

«مردم »خیلی خوبندمردم ما واقعاً خوب اند. شاید نظیر ملت ایران در هیچ جا ‏‎نباشد.
امام خمینی،دیدار با معاونان وزارت کشور و استانداران سراسر کشور‏۱۵ آذر ۱۳۵۹

امام خمینی:«من با جرات مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله(ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین و حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) می‌باشند»
آن حجاز که در عهد رسول الله(ص) مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمی کردند و با بهانه هایی به جبهه نمی رفتند که خداوند تعالی در سوره توبه با آیاتی آنها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است و آنقدر به ایشان دروغ بستند که به حسب نقل در منبر به آنان نفرین فرمودند و آن اهل عراق و کوفه که با امیرالمومنین(ع) آنقدر بدرفتاری کردند و از اطاعتش سر باز زدند که شکایات آن حضرت از آنان در کتب نقل و تاریخ معروف است و آن مسلمانان عراق و کوفه که با سیدالشهدا(ع) آن شد که شد و آنان که در شهادت دست، آلوده نکردند، یا گریختند از معرکه و یا نشستند تا آن جنایت تاریخ واقع شد./صحیفه  امام خمینی.جلد ۲۱ - صفحه ۴۱۰

ما که شکر خدا را نمی توانیم بجا بیاوریم، لکن شکر این ملت، همان شکر خداست. کسی که شکر اینها را به جا نیاورد، شکر خدا را به جا نیاورده است/امام خمینی.

حرف مرد«یکی»نیست
امام خمینی : من این یک کلمه را عرض بکنم ـ شاید قبلاً هم عرض کرده باشم ـ و آن اینکه ‏‎ ‎‏من از اول که در این مسائل بودیم و کم کم آثار پیروزی داشت پیدا می شد، در ‏‎ ‎‏مصاحبه هایی که کردم، چه با کسانی که از خارج آمدند، حتی در نجف و در پاریس و ‏‎ ‎‏چه در حرف‌هایی که خودم زدم، این کلمه را گفته ام که روحانیون شغل‌شان یک شغل ‏‎ ‎‏بالاتر از این مسائل اجرایی است ـ و چنانچه اسلام پیروز بشود، روحانیون می روند ‏‎ ‎‏سراغ شغل‌های خودشان.

لکن وقتی که ما آمدیم و وارد در معرکه شدیم، دیدیم که اگر ‏‎ ‎‏روحانیون را بگوییم همه بروید سراغ مسجدتان، این کشور به حلقوم امریکا یا شوروی ‏‎ ‎‏می رود.

ما تجربه کردیم و دیدیم که اشخاصی که در رأس واقع شدند و از روحانیون ‏‎ ‎‏نبودند، در عین حالی که بعضی‌شان هم متدین بودند، از باب اینکه آن راهی که ما ‏‎ ‎‏می خواستیم برویم و آن راهی که‏‎ ‎‏مستقل باشیم و با «نان و جو» خودمان بسازیم و زیر ‏‎ ‎‏فرمان قدرت‌های بزرگ نباشیم، آن راه، با سلیقه آنها موافق نبود. و لهذا، چون آنجا ‏‎ ‎‏دیدیم که ما نمی توانیم در همه جا یک افرادی پیدا بکنیم که صد در صد برای آن ‏‎ ‎‏مقصدی که این ملت ما برای آن، جوان‌هاشان را دادند و اموالشان را دادند، نمی توانیم ‏‎ ‎‏پیدا بکنیم،

ما (بناچار)تن دادیم به اینکه رئیس جمهورمان از عُلما باشد. و گاهی ـ رئیس فرض ‏‎ ‎‏کنید که ـ نخست وزیرمان هم همین طور. و در جاهای دیگر هم که قبلاً گفته بودیم، ‏‎ ‎

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:امام خمینی:«ما اول خیال می کردیم که انقلاب شد،روحانیان می روندبه مشاغلشان»(تحصیل درحوزه ها،مساجدووعظ وسخنرانی وماهم نظارت می کنیم برامور.)..درمصاحبه هاهم این راگفته بودیم و«امادیدیم اشتباه کردیم»، اینها(غیرروحانی ها)مارابه دامن شرق وغرب می برند..لذاناچارشدیم که ازحرف خودبرگردیم،اجازه حضورروحانیون را درمصادراموراجرایی بدهیم.

ادامه بیانات امام خمینی :‏بنا نداریم این طور باشد و الآن هم عرض می کنم هر روزی که ما فهمیدیم که این ‏‎ ‎‏کشور را یک دسته از این افرادی که روحانی نیستند، به آن طوری که خدای تبارک و ‏‎ ‎‏تعالی فرموده است، اداره می کنند،« آقای خامنه ای» تشریف می برند سراغ شغل روحانی ‏‎ ‎‏بزرگ خودشان و نظارت بر امور و سایر آقایان هم همین طور.

امام خمینی: ما این طور نیست که ‏‎ ‎‏هر جا یک کلمه ای گفتیم و دیدیم مصالح اسلام، حالا ما آمدیم دیدیم این جور نیست، ‏‎ ‎‏اشتباه کرده بودیم، بگوییم ما سر اشتباه خودمان باقی هستیم.

امام خمینی:ما هر روزی فهمیدیم که ‏‎ ‎‏این کلمه ای که امروز گفتیم اشتباه بوده و ما قاعده اش این است که یک جور دیگر ‏‎ ‎‏عمل بکنیم، اعلام می کنیم که آقا این را ما اشتباه کردیم، باید این جوری بکنیم. ما دنبال ‏‎ ‎‏مصالح اسلام هستیم، نه دنبال پیشرفت حرف خودمان.

امام خمینی: به من مهلت بدهید که ‏‎ ‎‏عرایضمان را به آقایان عرض بکنم ـ بنا بر این، مسأله یک چیزی نیست که آقایان به ما ‏‎ ‎‏بگویند: شما آن روز این جوری گفتید. راست است، ما آن روز خیال می کردیم که در ‏‎ ‎‏این قشرهای تحصیلکرده و متدین و صاحب افکار، افرادی هستند که بتوانند این ‏‎ ‎‏مملکت را به آن جوری که خدا می خواهد، ببرند، آن طور اداره کنند. وقتی دیدیم که ‏‎ ‎‏نه، ما اشتباه کردیم، آمدند بعضیشان خودشان را به ما جا زدند ـ ما هم که غیب ‏‎ ‎‏نمی دانیم. و بعضیشان هم خوب بودند لکن رأیشان با رأی ما مخالف بود ـ ما از حرفی ‏‎ ‎‏که در مصاحبه ها گفتیم، عدول کردیم و موقتاً تا آن وقتی که این کشور را غیر روحانی ‏‎ ‎‏می تواند اداره کند،

امام خمینی:آقایان روحانیون به ارشاد خودشان و به مقام خودشان برمی گردند و ‏‎ ‎‏محول می کنند دستگاه‌های اجرایی را به کسانی که برای اسلام دارند کار می کنند و تا ‏‎ ‎‏مسأله این طور است که ابهام پیش ما هست، احتمال هست اگر در یک میلیون احتمال، ‏‎ ‎‏یک احتمال ما بدهیم که حیثیت اسلام با بودن فلان آدم یا فلان قشر در خطر است، ما ‏‎ ‎‏مأموریم که جلویش را بگیریم تا آن قدری که می توانیم. هر چه می خواهند به ما بگویند، ‏‎ ‎‏بگویند که «کشور ملایان»، «حکومت آخوندیسم» و از این حرف‌هایی که می زنند. و البته این هم یک حربه ای است برای اینکه ما را از میدان به در کنند. ما نه، از میدان بیرون نمی رویم.

امام خمینی:‏‏پیش از انقلاب من خیال می کردم وقتی انقلاب پیروز شد افراد صالحی هستند که کارها ‏‎ ‎‏را طبق اسلام عمل کنند، لذا بارها گفتم روحانیون می روند کارهای خودشان را انجام ‏‎ ‎‏می دهند. بعد دیدم خیر، اکثر آنها افراد ناصالحی بودند و دیدم حرفی که زده ام درست نبوده ‏‎ ‎‏است، آمدم صریحاً اعلام کردم من اشتباه کرده ام. این برای این است که ما می خواهیم اسلام ‏‎ ‎‏را پیاده کنیم. پس در این رابطه ممکن است من دیروز حرفی را زده باشم و امروز حرف ‏‎ ‎‏دیگری را و فردا حرف دیگری را، این معنا ندارد که من بگویم چون دیروز حرفی زده ام ‏‎ ‎‏باید روی همان حرف باقی بمانم امروز می گویم ما دام که احکام اسلام پیاده نشده است و ‏‎ ‎‏افراد صالحی نداشتیم تا طبق اسلام عمل کنند، علما باید مشغول به کارهایشان باشند.‏
تشکرازمردم،شکرگزاری ازخداست

امام خمینی:ما که شکر خدا را نمی توانیم بجا بیاوریم، برای اینکه کوچکتریم از اینکه شکر خدا را به جا بیاوریم، لکن شکر این ملت قهرمان و مظلومان همان شکر خداست. کسی که شکر اینها را به جا نیاورد، شکر خدا را به جا نیاورده است، برای اینه اینها بندگان خدا هستند، اینها کسانی هستند که برای خدا دارند خدمت می کنند به این کشور و شکر این است که ما به آنها خدمت بکنیم، هر کس در هر مقامی که هست خدمت بکند.

منبع:  صحیفه امام؛ ج۲۰، ص ۱۲۶
امام خمینی ،تشکرازمردم راازوظایف حتمی شاکران خدامی داند ودرادامه می نویسد(تشکرنکردن ازمردمی که خدماتی انجام می دهند)عین کفران نعمت ولی نعم است.
امام خمینی :شکر مخلوق از وظایف حتمیه است، چنانچه فرموده اند: مَن لَم یَشکُرِالمَخلوقَ، لَم یَشکُرِ الخالقَ  لکن از آن جهت که آنها را خداوند وسایل بسط نعمت و رحمت مقرر فرموده؛ نه آن که با شکر آنها از خالق ورازق حقیقی محجوب گردی؛ چه که این عین کفران نعمت ولی نعم است./شرح چهل حدیث/فصل چهاردهم.

احادیث شکرگزاری 

«لایَشکُرُ اللهَ مَن لَم یَشکُرِ النّاسَ»:کسی که از مردم (در برابر خدماتشات) تشکر نکند خدا را ناسپاسی کرده است
پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم(الفقیه، ج ٢، ص ٣٤٣)

اَلشُّکرُ زیادةٌ فی‌النِّعمِ و اَمانٌ مِنَ الفَقرِ.
شکرگزاری باعث وفور نعمت و مصونیت از فقر و تهیدستی است.
 (تحف‌العقول، ص ٣٧٦)امام جعفرصادق(علیه‌السلام):
أشکَرُکُم للّه‏ِِ أشکَرُکُم للناسِ: سپاس گزارترین شما از خدا، سپاس گزارترین شما از مردم است./امام سجاد علیه السلام.

النّعمةُ مِحتَةٌُ فَإن شُکِرَتْ کانت نِعمةً و إن کُفِرتْ صارَت نِقمةً:نعمت‌های خداوند یک آزمون است اگر شکر و حق آن ادا شود برای انسان نعمت و اگر ناسپاسی کرد (همان نعمت) برایش نقمت و عذاب خواهد بود
امام حسن مجتبی(بحار، ج ٧٨، ص ١١٣).

مَن اُعطِیَ الشُّکَر اُعطِیَ الزِّیادةَ یَقولُ اللهُ عَزّوجَلّ ،لَئِن شکَرتُم لَاَزیَدنَّکُم

کسی که توفیق شکرگزاری به او عطا شده زیادتی نعمت هم نصیب او می‌گردد. خداوند متعال می‌فرماید «اگر شکرگزار باشید حتماً شما را زیاده خواهم بخشید». (بحار، ج ٧١، ص ٤٠)/امام جعفرصادق(علیه‌السلام)

تشکر از انسانها،شُکرگذاری ازخداست

«مَن لَم یَشکُرِالمَخلوقَ، لَم یَشکُرِ الخالقَ»

«کسی که شکرگذار مخلوق نباشد، شکرگذار خالق نیز نیست»

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این سخن منسوب به امام رضا علیه السلام است .راوی هم شاگردامام رضا «مَحْمُودِ بْنِ أَبِی اَلْبِلاَدِ »است(سَمِعْتُ اَلرِّضَا عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: مَنْ لَمْ یَشْکُرِ اَلْمُنْعِمَ مِنَ اَلْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ)

اگرچه  این حدیث  رازیرسئوال برده اندولی هیچ کارشناس فقه ومحقق علوم دینی وحتی دانشگاهی نتوانسته روایت اینچنینی رامنکرشود،چراکه  از محتوا، پشتوانه‌ی عقلی برخورداراست ونیز روایات دیگردرتصدیق وتأیید این مضمون وجوددارد که درادامه به آن اشاره می شود.

شکرگزاری از بنده خدا (مردمهمان شکرگزاری از خداوند است؛  کسی شاکرخدمات مردم نباشد، شاکر خداوند هم نخواهد بود.

امام رضا(ع) فرمود: مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ ‏

«کسی که نعمت دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود». شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع)و البحارج ۷۱/ ص۴۴ و والوسائل الشیعه ج ۱۱/ص ۵۴۲

 امام صادق(ع): «در تورات نوشته شده: سپاس کن آن‌را که بر تو نعمت داده و نعمت بده آن‌را که از تو سپاس‌گزار است، با سپاس کردن نعمت‌ها پایان نمى ‏پذیرد، اما کفران، نعمت‌ها را باقى نمى‏ گذارد، شکر و سپاس باعث زیادى نعمت‌ها و ایمنى از دگرگونى‏ها شود»/شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج ۱۵

 امام سجاد(ع)‌:أَشْکَرُکُمْ لِلَّهِ أَشْکَرُکُمْ لِلنَّاس.

شکرگزارترین شما خدا را کسى است که از مردم بیشتر شکرگزارى کند».اصول کافی

پیامبراسلام (ص) :لاَ یَشْکُرُ اَللَّهَ مَنْ لاَ یَشْکُرُ اَلنَّاسَ.

رسول اللَّه فرمود :شکر خدا را بجانیاورده است ،آنکس که از مردم (درقبال خدماتش) تشکر نکند

المتقین ج ۱۳/ص ۲۱+ الوسائل ج ۱۱/ص ۵۴۲

خداوند درقرآن شکرگزاری را موجب افزایش نعمت ها دانسته است.

لَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ ﴿٧ابراهیم﴾

وناشکری  وناسپاسی «کفران» خوانده وموجب نزول بلا وسلب نعمت.

بخورید ولی شکرش رابجابیاورید

ا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَاشْکُرُوا لِلَّـهِ ﴿١٧٢بقره)

یادم بکنید تایادتان کنم،شکربکنید،اهل کفران نباشید

فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلَا تَکْفُرُونِ ﴿١٥٢بقره)

بخشیدیم-ازگناهتان گذشتم- که تا شاید شاکراین نعمت باشید:

ثُمَّ عَفَوْنَا عَنکُم مِّن بَعْدِ ذَٰلِکَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿٥٢بقره﴾

اگر ایمان داشته باشید وشکرگزار ،خداکاری باهاتون ندارد(عذابتان نمی کند).

 مَّا یَفْعَلُ اللَّـهُ بِعَذَابِکُمْ إِن شَکَرْتُمْ وَآمَنتُمْ ۚ وَکَانَ اللَّـهُ شَاکِرًا عَلِیمًا ﴿١٤٧نساء)

بعدازصاعقه منجربه مرگ که برای قوم بنی اسرائیل رخ داد(تقاضای دیدن فیزیکی خداراداشتند)،گفت «حالا که دوباره زنده شدید،شاکرباشید»

وَإِذْ قُلْتُمْ یَا مُوسَىٰ لَن نُّؤْمِنَ لَکَ حَتَّىٰ نَرَى اللَّـهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْکُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ ﴿٥٥﴾ ثُمَّ بَعَثْنَاکُم مِّن بَعْدِ مَوْتِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿٥٦بقره﴾

***

امام علی(ع): من کثر شکره کثر خیره.
 *هر که سپاسگزاریش بسیار باشد نعمتش فراوان می گردد./ غرر الحکم/۷۱۳

امام باقر(ع): ما انعم اللَّه علی عبد نعمة فشکرهابقلبه إلّا استوجب المزید قبل أن یظهر شکره علی لسانه.
خداوند هیچ نعمتی را بر بنده ای ارزانی نداشته مگر آنکه بنده با شکر آن در دل، پیش از آشکار کردن آن به زبان، مستحقّ افزایش آن نعمت گردیده است./الوسائل ۵۴۰/۱۱

حضرت علی(ع):الشّکر زینة الغنی.
*سپاسگزاری زینت بی نیازی است./نهج البلاغة (فیض)/ البحار ۷2/ ۵۳ الوسائل ۴/ ۴۰۹

امام صادق (ع) : إذا انعم اللَّه علی عبده بنعمة أحبّ أن یراها علیه لأنّه جمیل یحبّ الجمال.
هر گاه خداوند نعمتی بر بنده اش ارزانی داشت، دوست دارد آن نعمت را بر او ببیند(زبان به شکرنعمتهاگشوده شود) زیرا خدا زیباست و زیبائی را دوست می دارد.الکافی ۶/ ۴۳۸

امام صادق (ع) :إنّنی لأکره للرّجل ان یکون علیه من اللَّه نعمة فلا یظهرها.
من خوش ندارم مردی از جانب خدا نعمتی به او ارزانی شده باشد و آن نعمت را آشکار نکند./تفسیر نور الثقلین ۵/ ۶۰۴

امام جواد (ع): نعمة لا تشکر کسیّئة لا تغفر.
* نعمتی که سپاسگزاری نشود مانند گناهی است که بخشیده نمی شود./ البحار۷۱/ ۵۳

پیامبر (ص): من یشکر اللَّه یزده اللَّه.
هر که خدا را سپاسگزاری کند خداوند نعمتش را افزون می کند./ البحار۷۱/ ۴۱

علی (ع) : لا تنسوا عند النّعمة شکرکم.
* به هنگام نعمت، سپاسگزاری خویش را از یاد نبرید./ غررالحکم/ ۸۰۴
*صفوان جمّال می گوید: امام صادق (ع) به من فرمود: خداوند هیچ نعمت کوچک و بزرگی را بر بنده ای ارزانی نداشته مگر اینکه بنده با گفتن«الْحَمْدُ لِلَّه»شکر آن را بجای آورده است.
ما أنعم اللَّه علی عبد بنعمة صغرت او کبرت، فقال: الْحَمْدُ لِلَّهِ إلّا ادّی شکرها.
الکافی ۲/ ۹۶

چگونه شکرگذاری کنیم؟
امام صادق (ع):شکر النّعمة اجتناب المحارم و تمام الشّکر قول الرّجل: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ.
*سپاسگزاری نعمت، دوری جستن از کارهای حرام است،

و سپاسگزاری کامل این است که آدمی بگوید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین»./تفسیر نور الثقلین ۲/ ۵۲۹

«اجتناب ازمعاصی» شکرگزاری است
امیر المؤمنین (ع): شکر کلّ نعمة الورع عن محارم اللَّه.
سپاسگزاری هر نعمتی پرهیز از محرّمات الهی است./مشکاة الانوار/ ۳۵
امام صادق (ع): الشّکر للنّعم اجتناب المحارم .
سپاسگزاری نعمتها، دوری جستن از کارهای حرام است./مستدرک الوسائل ۲/ ۳۰۲
علی (ع): من لم یشکر النّعمة عوقب بزوالها.
هر که سپاسگزار نعمت نباشد، بایددرانتظار«زوالش» باشد./ غرر الحکم/ ۶۴۰

امام رضا(ع): أسرع الذّنوب عقوبة کفران النّعم.«ناسپاسی نعمت»
ناسپاسی نعمت» از همه گناهان، کیفرش سریعتر است./الوسائل ۱۱/ ۵۴۱
حضرت علی(ع): کفر النّعم مجلبة لحلول النّقم.
*ناسپاسی نعمت باعث پیش آمدن گرفتاریهاست./ غررالحکم/ ۵۷۵

مدیریت سایت-پیراسته فر:از سایتهای غدیرواسلام کوئست-درقسمت شکرگزاری- استفاده شده است.

آرامگاه حافظ اسد(رئیس جمهور سابق سوریه)به آتش کشیده شد۳روز بعدازسقوط بشاراسد

حافظ اسد:متوفی ۲۱ خرداد ۱۳۷۹

شورشیان حاکم برسوریه(تحریرشام) مقبره حافظ اسد، رئیس جمهور پیشین سوریه را آتش زدند و تخریب کردند.

 امروز چهارشنبه ۱۱ دسامبر ۲۰۲۴(۲۱ آذر ۱۴۰۳) مقبره حافظ اسد در زادگاهش در «القرداحه»(استان لاذقیه) به آتش کشیده شد.

۳ روزبعداز اشغال دمشق:حاکمان جدیدسوریه(شورشیان تحریرشام)آرامگاه رئیس جمهورسابق سوریه را تخریب کردند

The tomb of ousted Syrian president Bashar al-Assad’s father Hafez was torched in his home town, AFP footage taken on 11 December 2024 (R) showed, with rebel fighters in fatigues and young men watching it burn.
تصاویری از خبرگزاری فرانسه که درچهارشنبه ۱۱ دسامبر ۲۰۲۴(۲۱ آذر ۱۴۰۳) گرفته شده بود.

تصویر سمت راست:نشان می دهد که آرامگاه حافظ اسد(پدر بشار اسد، رئیس جمهور مخلوع سوریه) در زادگاهش به آتش کشیده شد و جنگجویان شورشی خسته و مردان جوان در حال تماشای آتش زدن آن بودند.

تصویر سمت چپ: که توسط خبرگزاری رسمی عربی سوریه (سانا) در ۱۰ ژوئن ۲۰۰۱ منتشر شد، یک هیئت فلسطینی را نشان می دهد که از همان مقبره در مراسمی به مناسبت اولین سالگرد درگذشت حافظ اسد بازدید می کند.

Rebel fighters stand next to the burned gravesite of Syria’s late president Hafez al-Assad at his mausoleum in the family’s ancestral village of Qardaha.

«شورشیان نیروهای تحریرشام» در کنار «مقبره سوخته رئیس جمهور فقید سوریه حافظ الاسد» در مقبره وی در روستای اجدادی این خانواده در «القرداحه»(استان لاذقیه) ایستاده اند.(۲۱ آذر ۱۴۰۳)

Pictured: Syrian rebels burn down and destroy the mausoleum of Hafez al-Assad

شورشیان سوری مقبره حافظ اسد را سوزانده و ویران کردند

Rebel fighters stand next to the burning gravesite of Syria's late president Hafez al-Assad at his mausoleum in the family's ancestral village of Qardaha in the western Latakia province on December 11, 2024.

​قبر حافظ اسدرا آتش زدند

A rebel fighter walks past the burning coffin of Syria's late president Hafez al-Assad outside his mausoleum

یک جنگجوی شورشی از کنار تابوت در حال سوختن رئیس جمهور فقید سوریه حافظ اسد

Rebel fighters pose for a picture outside the mausoleum of Syria's late president Hafez al-Assad in the family's ancestral village of Qardaha

جنگجویان شورشی بیرون از مقبره حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه در روستای اجدادی این خانواده در قرداها عکس گرفته اند.

تمثال الرئیس السوری الراحل حافظ الأسد، والد الرئیس الحالی بشار الأسد، فی العاصمة السوریة دمشق .2 دیسمبر/کانون الاول 2024.مجسمه حافظ اسد(قبل از سقوط بشاراسد)

An opposition fighter in military uniform stands next to a broken bust of the late Syrian President Hafez Assad in Damascus.

«آرامگاه حافظ اسد» در «القرداحه»(شهرلاذقیه) در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۴ تخریب شد.

Rebel fighters stand next to the burning gravesite of Syria's late president Hafez al-Assad at his mausoleum in the family's ancestral village of Qardaha in the western Latakia province on December 11, 2024, after it was stormed by opposition factions. (Aaref WATAD/AFP)

اتش زدن قبرحافظ اسد

بالصور.. وزیر الخارجیة الإیرانی یضع إکلیلاً من الزهور على قبر الراحل حافظ الأسد

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«محمدجوادظریف»(درحال حاجت خواست از حافظ اسد!)،«حسین امیرعبداللهیان»(وزیرامورخارجه ایران) هم حضوردارند/۱۸ اسفند ۱۴۰۱

«حافظ اسد»(رئیس جمهور سوریه) به همراه همسرش «انیسه مخلوف» و دخترش (بشرا) در ۴ ژوئن ۱۹۷۴

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:حافظ اسد(رئیس جمهورسابق سوریه) که در ۱۰ ژوئن سال ۲۰۰۰ ( ۲۱ خرداد ۱۳۷۹ )درگذشت.

بامداد یکشنبه ۸ دسامبر ۲۰۲۴(۱۸ آذر ۱۴۰۳) شورشیان مسلح از تصرف دمشق و سقوط نظام سابق خبر دادند.

سخنرانی «ابومحمد الجولانی»(رهبرشورشیان تحریرشام) در «مسجد اموی دمشق» یکشنبه ۸ دسامبر ۲۰۲۴(۱۸ آذر ۱۴۰۳)روز فتح دمشق(فراربشاراسدبه روسیه)

​سقوط رژیم اسد

ترور(خلیل الرحمن حقانی) وزیر مهاجرین افغانستان

۲۲ روز بعدازفراررئیس جمهورافغانستان«اشرف غنی»(گروه طالبان)  ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ کابینه خودرااعلام کردند.(فرار اشرف غنی از کابُل۲۴ مرداد ۱۴۰۰)

ترور خلیل الرحمن حقانی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان
 انفجار در دفتر وزارت مهاجرین در کابل رخ داد
«انس حقانی»(برادرزاده خیلی الرحمن) روز چهارشنبه ۱۱دسمابر ۲۰۲۴(۲۱ آذر ۱۴۰۳)گفت:

«خلیل رحمان حقانی» وزیر مهاجرین طالبان افغانستان) در انفجاری در کابل پایتخت این کشور کشته شده است.

Afghanistan's minister for refugees, Khalil Haqqani at a gathering held to mark the first anniversary of their return to power in Afghanistan in Kabul on August 15, 2022. (AFP)

«خلیل الرحمن حقانی» برادر «جلال الدین حقانی» بود که شبکه مخوف حقانی را که مسئول برخی از خشونت آمیزترین حملات در جریان شورش دو دهه طالبان بود، تأسیس کرد.

 

«مولانا فضل الرحمن»(رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان) با «خلیل رحمان حقانی» سرپرست وزارت امور مهاجرین

A Taliban delegation led by the head of the negotiating team Anas Haqqani (R) meeting with former Afghan government officials in Afghanistan.(AFP)

انس حقانی، برادرزاده خلیل الرحمن حقانی

Afghanistan’s minister for refugees Khalil Haqqani (C) looks on as he arrives to inspect a refugee camp near the Afghanistan-Pakistan Torkham border in Nangarhar province on November 2, 2023. — AFP/File

انس حقانی همچنین عموی «سراج الدین حقانی» وزیر کشور فعلی بود. از زمانی که نیروهای طالبان در سال ۲۰۲۱ بر این کشور مسلط شدند، خشونت در افغانستان کاهش یافت و به جنگ آنها علیه ایالات متحده و نیروهای خارجی به رهبری ناتو پایان داد.

کابینه طالبان

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«خلیل رحمان حقانی» ۵۸ ساله، از ۷ سپتامبر ۲۰۲۱ سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت افغانستان کنندگان است.

Pakistani religious cleric says Kabul visit has paved way for de-escalating tensions with Afghanistan

مولانا فضل الرحمن( رهبر حزب سیاسی پاکستان جمعیت علمای اسلام فضل) در دیدار با «سراج الدین حقانی» وزیر کشور افغانستان.


با این حال، شاخه منطقه‌ای دولت اسلامی، موسوم به دولت اسلامی خراسان، در افغانستان فعال است و به طور منظم غیرنظامیان، خارجی‌ها و مقامات طالبان را با حملات تسلیحاتی و بمب‌گذاری هدف قرار داده است.

نقشه کشور(افغانستان)کابل

سقوط حکومت اشرف غنی

 جزئیات تازه از فرار؛ اشرف غنی با موترهای پر از پول کشور را ترک کرد

فرار« اشرف غنی»(۲۴ مرداد ۱۴۰۰) پس از ملاقات یکی از اعضای ارشد کابینه افغانستان در کابل با یکی از اعضای برجسته گروه متحد با طالبان و القاعده صورت گرفت که به وی گفتند، دولت باید تسلیم شود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:۲۲ روزبعدازفراررئیس جمهورافغانستان«اشرف غنی»،  گروه طالبان، روز،سه شنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ کابینه خودرااعلام کردند.

خودکشی همزمان ۳ برادر(تهرانپارس-جوادیه)باقرص

۲ برادر مُردند و سومی دربیمارستان بستری است.

خودکشی همزمان ۳ برادر  در تهرانپارس
به‌دنبال خودکشی همزمان ۳ برادر جوان در تهرانپارس، یک سناریوی جنایی مقابل بازپرس ویژه قتل قرار گرفت.
 تسنیم(درساعت ۲۲:۲۷ شامگاه سه شنبه۲۰ آذر ۱۴۰۳)نوشت: دقایقی قبل خودکشی ۳ برادر جوان در محله تهرانپارس از سوی مأموران «کلانتری ۱۴۴ جوادیه» به «بازپرس ویژه قتل شعبه هشتم دادسرای امور جنایی»(دکتر صادق تبریزی) گزارش داده شد.

با اعلام این خبر، تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی و متخصصان پزشکی قانونی با دستور بازپرس جنایی راهی محل حادثه شدند.

تحقیقات مقدماتی حکایت از آن داشت که ۳ برادر به‌دلایل نامشخصی «با خوردن قرص »اقدام به خودکشی همزمان کردند./یعنی با «بیش‌مصرفی»(Overdose)«اُوِردوز»شدند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: ۲ برادر مُردند و سومی دربیمارستان بستری است.

در این حادثه ۲ برادر به کام مرگ فرو رفتند و یک نفر از آنها زنده ماند که در حال انتقال به نزدیک‌ترین بیمارستان است.

سالن تشریح پزشکی قانونی؛زندگی‌ زیر سایه مرگ با حقوقی درحدبقا

 اجساد برای معاینات دقیق‌تر به «سالن تشریح پزشکی قانونی» منتقل شدند

......

و تحقیقات جهت روشن شدن «زوایای پنهان پرونده خودکشی ۳ برادر» توسط «دکتر صادق تبریزی»(بازپرس ویژه قتل شعبه هشتم دادسرای امور جنایی) ادامه دارد.

اولین جلسه دادگاه(نتانیاهو)نخست وزیر اسرائیل

نخست وزیراسرائیل( قبل از شهادت )برای اولین بار در دادگاه طولانی مدت خود به اتهام فساد در تل آویو، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۴، در دادگاه تل آویو ایستاده است.

نتانیاهو :متهم به رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت است

نتانیاهو باید ۳ روز در هفته و هر بار به مدت ۶ ساعت در جلسات دادگاه حاضرشود وبه اتهامات پاسخ بدهد.

 نخست وزیراسرائیل(نتانیاهو)درداگاه(۲۰ آذر ۱۴۰۳)

نخست‌وزیر اسرائیل پس از ۸ سال تحقیقات پلیس و ارائه کیفرخواست دادستانی علیه او در سه پرونده اتهامی «فساد، رشوه‌خواری و خیانت در امانت»، از روز سه‌شنبه ۲۰ آذر مرحلهٔ ادای شهادت در دفاع از خود را در دادگاهی در تل‌آویو آغاز کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، شماری از حامیان و مخالفان او در برابر دادگاه، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

Prime Minister Benjamin Netanyahu stands in a Tel Aviv court before testifying for the first time in his long-running trial for alleged corruption, in Tel Aviv, Dec. 10, 2024.  (Menahem Kahana/Pool Photo via AP)

«نخست وزیراسرائیل»پای محاکمه در دادگاه، سه‌شنبه، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۴(۲۰ آذر ۱۴۰۳)

«بنیامین نتانیاهو»  شامگاه دوشنبه‌ ۹ دسامبر ۲۰۲۴(۱۹ آذر ۱۴۰۳) در یک نشست خبری گفت ۸ سال منتظر این فرصت بوده تا به ادعای خود، «بی‌گناهی» و «اخبار جعلی بی‌حد منتشره» در رسانه‌های کشورش را ثابت کند.

نتنیاهو

او گفت ادای شهادت در دادگاه فرصتی است تا گزارشگران و رسانه‌های عامل نشر «اخبار دروغین» حقیقت را بازتاب دهند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه شنبه برای اولین بار در جریان محاکمه فساد مالی طولانی مدت خود در دادگاه تل آویو بیانیه خود را بیان کرد و گفت که به دلیل سیاست های امنیتی سختگیرانه اش مورد هدف رسانه ها قرار گرفته است.

سایت« تایمز اسرائیل» نوشت: وکلای مدافع نتانیاهو ابتدا نخست وزیر را مورد سوال قرار می دهند و در این مدت او می تواند در دفاع از اقدامات خود توضیحات مفصلی ارائه دهد، روندی که احتمالا دو تا سه روز به طول می انجامد. و سپس بازجویی متقابل دادستانی بیشتر وقت نخست وزیر را در دادگاه خواهد گرفت.»

وی افزود: هنگامی که دادستانی بازجویی متقابل خود را کامل کرد، وکلای مدافع نتانیاهو می‌توانند در صورتی که احساس کنند او نیاز به توضیح در بیانیه‌اش دارد، او را به جایگاه فراخوانند.

نتانیاهو در ماه‌های اخیر بارها به‌دلیل مشغله‌ای که به جنگ غزه و تحولات منطقه از جمله سوریه دارد، تلاش کرده است تا شهادت خود را به تعویق بیندازد، اما دادگاه از تعویق آن خودداری کرد.

نتانیاهو پس از صدور دو حکم بازداشت توسط دادگاه کیفری بین‌المللی در ۲۱ نوامبر علیه او و یوآو گالانت، وزیر دفاع سابق، به دلیل ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت علیه فلسطینیان در غزه، توسط عدالت بین‌المللی تحت تعقیب است.

اتهامات نخست وزیر اسرائیل چیست؟

پرونده‌های فسادی که نتانیاهو در آنها متهم است به پرونده‌های «پرونده۱۰۰۰»، «پرونده۲۰۰۰»وپرونده «۴۰۰» معروف است.

و «آویچای مندلبلیت»(دادستان کل سابق دولت)، در پایان نوامبر ۲۰۱۹ کیفرخواستی را علیه نتانیاهو در رابطه با آنها ارائه کرد.

«پرونده ۱۰۰۰» مربوط به دریافت هدایای ارزشمند نتانیاهو و اعضای خانواده اش از تجار ثروتمند در ازای ارائه تسهیلات و کمک به این چهره ها در زمینه های مختلف است.

در "پرونده ۲۰۰۰"، او متهم به مذاکره با آرنون موزز، ناشر روزنامه خصوصی عبری یدیعوت آحرونوت، برای به دست آوردن پوشش رسانه ای مثبت است.

«پرونده ۴۰۰۰» خطرناک‌ترین مورد در نظر گرفته می‌شود، زیرا نتانیاهو به ارائه تسهیلات نظارتی به شرکت ارتباطات بزک که متعلق به شائول الویچ است، در ازای پوشش مثبت او و خانواده‌اش در سایت خبری والا متهم است شامل تصویب قراردادهای ادغام که صدها میلیون دلار به سود بزک رسید.

محاکمه نتانیاهو در این پرونده ها از سال ۲۰۲۰ آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

نتانیاهو با همراهی ،همسرش(سارا پسرش »آونر» و تعدادی از وزرا و اعضای کنست از حزب لیکود و ائتلاف در این دادگاه شرکت کرد.

از جمله از اعضای دولت که امروز نتانیاهوراهمراهی می کردند: «ایتامار بن گویر»(وزیر امنیت ملی)، «شلومو کاری»(وزیر ارتباطات) و «میری رگو»(وزیر حمل و نقل)بودند که در بیانیه های مطبوعاتی گفتند: «شرم آور است که از نخست وزیر خواسته می شود تا شهادت دادن در حالی که او درگیر یکی از... پیچیده ترین جنگ در دولت اسرائیل است.

«یاریو لوین»(معاون نخست وزیر و وزیر دادگستری)، وی گفت: «سخت است امروز صبح احساس بی‌عدالتی شدید را با توجه به اقداماتی که سال‌ها علیه نخست‌وزیر در جریان بوده و اصرار بر آن را احساس نکنیم. نگه داشتن آنها دقیقاً در این روزهایی که چیزهای زیادی بر دوش او می افتد.»

در حالی که دادگاه درخواست رسانه ها برای پخش زنده محاکمه را رد کرد، نتانیاهو به نوبه خود از نشستن بر صندلی متهمان خودداری کرد و منتظر ماند تا عکاسان قبل از شروع دادگاه از آنجا خارج شوند تا به عنوان متهم در کنار متهم عکس نگیرد. وکیل مدافع

یکی از قضات به نخست وزیر توضیح داد که او از امتیازات مشابهی با سایر شاهدان برخوردار است، زیرا می تواند هر طور که می خواهد بنشیند یا بایستد.

نتانیاهو در ابتدای شهادت خود به قضات گفت: "سلام... من ۸ سال منتظر این لحظه بودم تا حقیقت را بگویم."

دادگاه گفت که نتانیاهو که متهم به رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت است، باید هفته ای سه بار اظهارات بدهد که او را مجبور می کند بین سالن دادگاه و اتاق مدیریت جنگ وزارت دفاع، چند دقیقه دورتر از مقر دادگاه حرکت کند.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu

آقای نتانیاهو افزود او این توان و اراده را دارد تا هم موضوع محاکمه خود را پیش ببرد و هم امور کشور از جمله مسائل مرتبط با جنگ جاری را اداره کند

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu enters the district court in Tel Aviv at the start of his hearing on corruption charges on December 10, 2024. (Reuters)

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو قبل از شهادت برای اولین بار در دادگاه طولانی مدت خود به اتهام فساد در تل آویو، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۴، در دادگاه تل آویو ایستاده است.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu in court in Tel Aviv, ahead of the start of his testimony in his corruption trial on Dec. 10, 2024.(Chaim Goldberg/Flash90)
در رویدادی که تقریباً پنج سال در جریان بود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، سرانجام روز سه‌شنبه(۲۰ آذر ۱۴۰۳) در دادگاه جنایی خود به اتهام فساد مالی به جایگاه شاهد آمد، اولین بار در تاریخ اسرائیل که یک نخست‌وزیر در حال خدمت به عنوان متهم در دادگاه حاضر می‌شود تا شهادت بدهد. .

تقریر : محاکمة نتنیاهو إشارة جدیدة لعمق الانقسامات الإسرائیلیة

تنش‌ها در خارج از دادگاه و در داخل بالا بود، همراهان و مخالفان نخست‌وزیر به شدت یکدیگر را تمسخر می‌کردند، و با حضور گسترده رسانه‌ها در دادگاه برای پوشش صحنه بی‌سابقه نخست‌وزیر اسرائیل که مجبور به پاسخگویی به سؤالات در مقابل هیئتی از دادگاه بود. قضات در مورد رفتار مجرمانه او

نخست‌وزیر در پاسخ‌هایی که به سؤالات وکلای مدافعش از او می‌کرد، متحرک بود و مشتاق بود دستاوردهای خود در مقام نخست‌وزیری، استحکامش در فشار، و نگرش و سیاست‌هایش را برای پیشبرد آزادی آزاد توضیح دهد. بازار برای نظرات در رسانه ها، بخش کلیدی از دو پرونده علیه او.

نتانیاهو با توجه به یکی از پرونده‌های مطرح شده علیه او در مورد هدایای غیرقانونی سیگار و شامپاین، نتانیاهو نیز تلاش کرد تا زندگی خوبی را انکار کند. "من ۱۷،هجده ساعت در روز کار می کنم. ناهارم را پشت میزم می خورم. پیشخدمت هایی با دستکش سفید به من غذا نمی دهند. من شبانه روز کار می کنم، باکمترین استراحت. من معمولاً حدود ساعت یک،۲ بامداد می‌خوابم و تقریباً زمانی برای دیدن خانواده یا فرزندان ندارم.» گاه و بیگاه، من با سیگاری گناه می کنم که نمی توانم طولانی مدت آن را بکشم، زیرا همیشه در جلسات و جلسات توجیهی هستم... اتفاقا، من از شامپاین متنفرم. من آن را دوست ندارم و نمی توانم آن را بنوشم.»

به تصویر کشیدن [همسرم] سارا و من که زندگی خوبی داریم، صرفاً پوچ نیست، صرفاً تحریف نیست، شرم‌آور و شرم‌آور است.»
شماری از وزیران حامی او در روزهای گذشته در نامه‌های جداگانه به دادستان کل خواهان تعویق شهادت شده و نوشته بودند که نخست‌وزیر باید تمام وقت و انرژی خود را به رسیدگی به امور منطقه و جنگ اختصاص دهد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:طبق درخواست دادگاه، بنیامین نتانیاهو باید سه روز در هفته و هر بار به مدت ۶ ساعت در نشست دادگاه شهادت دهد.

پس از حدود سه سال تحقیقات پلیس به رهبری تیمی که افسر ارشد ایرانی‌زاده، کوروش بَرنور، ریاست بازجویی از نخست‌وزیر را در دست داشت، دادستانی سال ۲۰۱۹ کیفرخواست علیه آقای نتانیاهو را به دادگاه ارائه کرد و در سال ۲۰۲۰ هم‌زمان با همه‌گیری کووید۱۹ دادگاه عملاً آغاز شد.

مرحلهٔ ادای شهادت، در صورتی که بدون مشکل ادامه یابد و متوقف نشود، احتمالاً چند هفته تا چند ماه طول خواهد کشید. همچنین شهادت ده‌ها شاهد اسرائیلی و خارجی در این دادگاه نیز زمان‌بر خواهد بود.

پرونده‌ٔ موسوم به «یک هزار»، آقای نتانیاهو را متهم کرده از دوستان میلیاردر خود هدایای شخصی دریافت کرده، پروندهٔ «دو هزار» حول اتهام «زد و بند سیاسی» او با مالک روزنامه پرتیراژ یدیعوت آحرونوت برای انتشار مطالبی جهت کاهش انتقاد از اوست و پرونده «۴ هزار» او را متهم کرده که می‌خواست در ازای برخورداری از پوشش مطلوب خبری، به مالک سایت «والانیوز» برای تسلط بر کمپانی مخابرات کشور که در حال خصوصی شدن بود، امتیازاتی بدهد.

مشکلات حقوقی آقای نتانیاهو در سال‌های گذشته به شکاف عمیقی در اسرائیل منجر شد و حامیان او درصدد پیشبرد طرحی با عنوان «اصلاحات قضایی» برآمدند تا قوه مجریه توان دخالت بیشتری در دستگاه قضایی داشته باشد.

مخالفان اقدامات مورد نظر حامیان نتانیاهو را «کودتای قضایی» نامیده و به مدت ۱۰ ماه علیه آن اعتراض کردند که تنها در پی حمله ناگهانی گروه افراطی حماس به اسرائیل در مهر پارسال و شروع جنگ غزه، متوقف شد. با این حال با کاهش جنگ، آتش اختلافات سیاسی بر سر بنیامین نتانیاهو دوباره پدیدار شده است.

دستگاه قضایی اسرائیل سابقه محاکمهٔ یک رئیس‌جمهور و یک نخست‌وزیر پیشین خود و محکوم کردن آن‌دو به زندان را دارد. اما آن‌ها بلافاصله از سمت خود کنار رفته بودند.

پیش از این اهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین به ۱۹ ماه حبس و موشه کاتساو، رئیس‌جمهور پیشین به ۵ سال حبس محکوم شده و دوره زندان خود را به پایان بردند.

بنیامین نتانیاهو، ۷۵ ساله، که بیش از هر سیاستمدار دیگر در این کشور در قدرت بوده، اولین دولتمردی است که با حفظ مقام محاکمه می‌شود.