پورابراهیمی درموردنرخ ارزچه گفت؟
تثبیت نرخ ارز غیرقانونی است،« سند تحول مردمی»دولت رئیسی«ارزشناور»است.
ارز ۴۲۰۰ تومانی که حذف شد و نرخ آزاد تا ۶۰ هزار جهش یافت، ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، اگرحذف شود شاهدجهش قیمتهاخواهیم بود.
تسنیم نوشت: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در اظهاراتی عجیب با حمله به سیاست تثبیت ارزی، از حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و افزایش مجدد نرخ رسمی ارز حمایت کرد.
با توجه به اینکه تمامی کالاهای اساسی با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده و چه ارتباطی بین مرغ کیلویی ۱۱۰هزار تومان و گوشت کیلوی ۴۰۰ هزار تومانی با نرخ ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وجود دارد؟
تسنیم(۲۸ تیر ۱۴۰۲)نوشت: محمدرضا پورابراهیمی درباره اظهاراتی مبنی بر اینکه «کمیسیون اقتصادی مجلس در حال فشار به بانک مرکزی برای عقبنشینی از سیاست تثبیت است و اینها می خواهند همانگونه که ارز ۴۲۰۰ حذف شد و نرخ آزاد تا ۶۰ هزار جهش یافت، ارز ۲۸۵۰۰ را نیز حذف کنند و تکرار ماجرا... و تورم، کمر ملت را بشکند. فرزین امروز در جای درست ایستاده و نیاز به حمایت دارد...» گفت: آنچه در موضوع سیاست های ارزی باید مبنای عمل ما در کشور باشد، قانون است؛ در قوانین متعدد، سیاست ارزی تعریف شده است؛ مجلس تنظیم و نظارت بر قانون را برعهده دارد و دولت نیز مکلف است آن را اجرا کند. اگر فردی در کشور نظر مغایری با این قانون دارد یا باید از طریق قانونی اقدام کند و از طرف دولت با ارائه لایحه یا از طریق ارائه طرح از سوی نمایندگان اصلاح موضوع را پیگیری کند، تا موضوع بررسی و رای مجلس، مبنای قانون قرار گیرد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت:در حال حاضر به استناد ماده ۲۰ قانون احکام دائمی در کشور، نرخ ارز در اقتصاد، شناور مدیریت شده است، من تعجب میکنم و تاسف میخورم برای کسانی که حتی قانون را مبنای خود قرار نمیدهند و اظهارنظر میکنند.
پورابراهیمی با بیان اینکه مردم رفتارهای پوپولیستی را تشخیص میدهند، این رفتارها بارها و بارها تکرار شده و مردم نیز به خوبی آن را از رفتار علمی و تخصصی تشخیص میدهند، افزود: با ادبیات پوپولیستی نمیشود کشور را اداره کرد، دوران آن گذشته است.
«مبنای نرخ ثابت جایگاه قانونی ندارد»،مبنا نرخ ارز شناور است.
ئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مبنای عمل ما قانون است، در قانون، نرخ ارز شناور مدیریت شده است.
نماینده مردم کرمان گفت: بدین معنا که «مبنای نرخ ثابت اساساً هیچ جایگاه قانونی در کشور ندارد.»
وی گفت: اگر در یک دولت یا یک مدیریت بانک مرکزی یا در شرایطی، فردی رفتار مغایر با این قانون اعلام کرد، طبیعتاً آن فرد باید پاسخگو باشد؛ تشخیص این رفتار مغایر نیز براساس قانون با مجلس است، لذا ورود مجلس به دلیل صیانت از قانون است.
ما ذرهای از مواضع خود کوتاه نمیآییم؛تحت تاثیر حرف های عَوامگرایانه قرار نمیگیریم
پورابراهیمی گفت: به جز احکام دائمی، در قوانین بودجه سنواتی بارها به این موضوع مهم اشاره و هر سال تعیین شده که مبنای نرخ تسویه تعهدات ارزی حتی برای دولت و غیردولت تعریف شده است، کما اینکه دولت بخش عمدهای از تصمیمات فعلی خود را براساس همین سیاست اعمال میکند.
لذا پاسخگو کردن بانک مرکزی درباره اجرای قانون، از وظایف ما است و ما ذرهای از مواضع خود کوتاه نمیآییم؛ ما تحت تاثیر حرف های عَوامگرایانه قرار نمیگیریم و مجلس کار کارشناسی و قانونی خود را انجام میدهد. بنابراین اظهارنظر هر فرد برای خودش ارزش دارد.
نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم تصریح کرد: افرادی که به ادعای حمایت از دولت و بانک مرکزی اظهارنظر میکنند، کافی است یکبار گزارش دولت درباره سیاستهای ارزی را مطالعه کرده باشند.
سند تحول مردمی دولت آیت الله زئیسی چیست؟رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نیمه دوم سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور دولت سیزدهم(آیت الله رئیسی) سندی تحت عنوان« سند تحول مردمی» ابلاغ کرد که در آن بخشهای مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لحاظ شده است.
سیاستهای ارزی کشور باید براساس «نرخ ارز شناور »اعمال شود
در سرفصل مباحث اقتصادی « سند تحول مردمی» آمده است:
«سیاستهای ارزی در کشور براساس نرخ ارز شناور مدیریت شده است و ما موضوعی تحت عنوان نرخ ثابت نداریم»
لذا اگر فردی اطلاع ندارد حداقل یکبار سند تحمل مردمی دولت سیزدهم را مطالعه کند، تصمیمات مغایر با اسناد دولت خیلی جای حرف دارد.
وی گفت: قانون احکام دائمی، قوانین بودجه و نگاه علمی و تخصصی و رویکردی که دولت در سند تحول مردمی انتخاب کرده(نرخ ارزشناور) سیاست ارزی را مشخص کرده است، لذا هرگونه تصمیم بانک مرکزی، دولت و وزارت امور اقتصاد مغایر با این قوانین قطعاً پیگیری خواهد شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبنای مجلس، قانون و نگاه علمی و تخصصی است، تصریح کرد: اگر فردی بخواهد با این اظهارنظرها(نرخ ارزثابت) مجلس و کمیسیون اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد، در اشتباه محض است؛ حرفهای علمی و حرفهای پوپولیستی کاملاً مشخص است و باید گفت دوران حرف های پوپولیستی تمام شده است.
وی با بیان اینکه سیاست نرخ تثبیت فسادزا و رانتی بوده و مردم انتفاعی از این سیاست نمیبرند، ادامه داد: پرسش من این است که چرا نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در دولت آقای رئیسی حذف شد؟ تمام گزارشها بر این مبنا بود که این نرخ منجر به ایجاد فساد شده و تولید در کشور را از بین برده است، بنابراین به دلیل مبارزه با فساد این اقدام انجام شد تا مردم منتفع شوند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: همان دلایلی که در دولت آقای رئیسی منجر به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شد، برای حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی کفایت میکند.
وی گفت: افرادی که اظهارنظر غیرعلمی میکنند و یکبار مباحث علمی مطالعه نکردهاند و از مباحث تجربی نیز اطلاعی ندارند، به همین منابع مراجعه کنند.
نرخ ارز ترجیحی دوم(دولت رئیسی)هیچ تفاوتی با (نرخ ارز ترجیحی دولت روحانی)ندارد.
پورابراهیمی گفت: اگر قرار است سیاستی که برخی اعلام میکنند(نرخ ارزثابت) اثر مثبت داشته باشد و بیان میکنند با تثبیت نرخ ارز میتوان (به معیشت)کمک کرد، باید پرسید که با توجه به اینکه در حال حاضر چند ماه از زمان استفاده دولت از سیاست نرخ ارز ترجیحی دوم که هیچ تفاوتی با نرخ ارز ترجیحی دولت قبل ندارد، میگذرد و با توجه به اینکه تمامی کالاهای اساسی با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده و چه ارتباطی بین مرغ کیلویی ۱۱۰هزار تومان و گوشت کیلوی ۴۰۰ هزار تومانی با نرخ ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وجود دارد؟
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: افراد پوپولیست باید به مردم جواب دهند که این وضعیت که به اسم ارز ترجیحی کلاه سر مردم گذاشته و جیب مردم را خالی میکنند به نفع مردم است یا سیاستی که بتوان بر اساس آن از تولید حمایت و نرخ متوازن ایجاد و از فساد جلوگیری کرد؟ افرادی که به دنبال این هستند، باید پاسخگوی مردم باشند.
نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی براساس قانون، ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس را مبنا قرار میدهد و موضوع را پیگیری میکند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: ارز ۴۲۰۰ تومانی که حذف شد و نرخ آزاد تا ۶۰ هزار جهش یافت، ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، اگرحذف شود باجهش قیمتهامواجه خواهیم شدو این ماحصل ایده رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است.
ضمناً درگزارش تسنیم اصلاحات اندکی(انتخاب تیتر وکلمات داخل پرانتز)انجام گرفته است.
رئیس مجلس درنامه ای به رئیس جمهور(تثبیت نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی)را غیرقانونی اعلام کرد
لازم به ذکراست ۱ خرداد ۱۴۰۲رئیس مجلس در نامه ای به رئیس جمهور، مصوبه هیت وزیران مبنی بر تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تسعیر ارز جهت قیمتگذاری کالاها توسط بانک مرکزی را مغایر قانون دانست.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:« سند تحول مردمی»چیست؟
سند تحول دولت در سه بخش کلیات (۳ فصل)، برنامه تحول بخشهای پیشران و موضوعات فرابخشی (۹ فصل) و نظام راهبری و پایش (۵ فصل) تدوین شده است.
بر اساس آنچه «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت از جزئیات دیدگاه دولت اعلام کرده، سند تحول ۴ رکن و ۵ ویژگی دارد؛ عدالت، مردم، علم و خانواده چهار رکن آن هستند که با آرمان فسادستیزی در سند مورد توجه قرار گرفته است. ایجاد پیوستگی و هماهنگی بین همه بخشهای دولت و کلیه اقدامات و برنامهریزیها بهمنظور جلوگیری از پراکندهکاری و بیهدفی با محور قرار گرفتن سند تحول ممکن خواهد بود./۱۴ فروردین ۱۴۰۱ایرنا
باز این چه شورش است که در خلق عالم است/باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است.
هر بار این شعر را میخوانیم انگار بار اولی است که میخوانیم و میشنویم، بس که پرمحتوا و پرسوز است.
«متن کامل شعرمحتشم کاشانی»
«باز این چه شورش است که در خلق عالم است»
«باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است»
باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین
بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است
این صبح تیره باز دمید از کجا کزو
کار جهان و خلق جهان جمله درهم است
گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب
کاشوب در تمامی ذرات عالم است
گرخوانمش قیامت دنیا بعید نیست
«این رستخیز عام» که نامش« محرم» است
در بارگاه قدس که جای ملال نیست
«سرهای قُدسیان همه بر زانوی غم است»
«جن و ملک بر آدمیان نوحه می کنند»
«گویا عزای اشرف اولاد آدم است»
خورشید آسمان و زمین، نور مشرقین
پرورده ی کنار رسول خدا، حسین
کشتی شکست خورده ی طوفان کربلا
در خاک و خون طپیده میدان کربلا
گر چشم روزگار به رو زار می گریست
خون می گذشت از سر ایوان کربلا
نگرفت دست دهر گلابیبه غیر اشک
زآن گل که شد شکفته به بستان کربلا
از آب هم مضایقه کردندکوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
بودند دیو و دد همه سیراب و می مکند
خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا
زان تشنگان هنوز به عیوق میرسد
فریاد العطش ز بیابان کربلا
آه از دمی که لشگر اعدا نکرد شرم
کردند رو به خیمه ی سلطان کربلا
آن دم فلک بر آتش غیرت سپند شد
کز خوف خصم در حرم افغان بلندشد
کاش آن زمان سرادق گردون نگون شدی
وین خرگه بلند ستون بیستون شدی
کاش آن زمان در آمدی از کوه تا به کوه
سیل سیه که روی زمین قیرگون شدی
کاش آن زمان ز آه جهان سوز اهل بیت
یک شعله ی برق خرمن گردون دون شدی
کاش آن زمان که این حرکت کرد آسمان
سیماب وار گوی زمین بی سکون شدی
کاش آن زمان که پیکر او شد درون خاک
جان جهانیان همه از تن برون شدی
کاش آن زمانکه کشتی آل نبی شکست
عالم تمام غرقه دریای خون شدی
آن انتقام گر نفتادی به روزحشر
با این عمل معامله ی دهر چون شدی
آل نبی چو دست تظلم بر آورند
ارکان عرش را به تلاطم در آورند
بر خوان غم چو عالمیان را صلا زدند
اول صلا به سلسله ی انبیا زدند
نوبت به اولیا چو رسید آسمان طپید
زان ضربتی که بر سر شیرخدا زدند
آن در که جبرئیل امین بود خادمش
اهل ستم به پهلوی خیرالنسا زدند
بس آتشی ز اخگر الماس ریزه ها
افروختند و در حسن مجتبی زدند
وآنگه سرادقی که ملک مجرمش نبود
کندند از مدینه و در کربلا زدند
وز تیشه ی ستیزه درآن دشت کوفیان
بس نخل ها ز گُلشن آل عبا زدند
پس ضربتی کزان جگر مصطفی درید
بر حلق تشنه ی خلف مرتضی زدند
اهل حرم دریده گریبان، گشوده مو
فریاد بر در ِ حرم کبریا زدند
روح الامین نهاده به زانو سر حجاب
تاریک شد ز دیدن آن چشم آفتاب
چون خون ز حلق تشنه ی او بر زمین رسید
جوش از زمین به ذروه عرش برین رسید
نزدیک شد که خانه ی ایمان شود خراب
از بس شکست ها که به ارکان دین رسید
نخل بلند او چو خسان بر زمین زدند
طوفان به آسمان ز غبار زمین رسید
باد آن غبار چون به مزار نبی رساند
گرد از مدینه بر فلک هفتمین رسید
یکباره جامه در خم گردون به نیل زد
چون این خبر به عیسی گردون نشین رسید
پر شد فلک ز غلغله چون نوبت خروش
از انبیا به حضرت روح الامین رسید
کرد این خیال وهم غلط کار کان غبار
تا دامن جلال جهان آفرین رسید
هست از ملال گرچه بری ذات ذوالجلال
او در دلست و هیچ دلی نیست بی ملال
ترسم جزای قاتل او چون رقم زنند
یک باره بر جریده ی رحمت قلم زنند
ترسم کزین گناه شفیعان روز حشر
دارند شرم کز گنه خلق دم زنند
دست عتاب حق به در آید ز آستین
چون اهل بیت دست در اهل ستم زنند
آه از دمی که باکفن خون چکان ز خاک
آل علی چو شعله ی آتش علم زنند
فریاد از آن زمان که جوانان اهل بیت
گلگون کفن به عرصه ی محشر قدم زنند
جمعی که زد به هم صفشان شور کربلا
در حشر صف زنان صف محشر به هم زنند
از صاحب حَرم چه توقع کنند باز
آن ناکسان که تیغ به صید حَرم زنند
پس بر سنان کنند سری را که جبرئیل
شُوید غُبار گیسویش از آب سلسبیل
روزی که شد به نیزه سر آن بزرگوار
خورشید سربرهنه برآمد ز کوهسار
موجی به جنبش آمد و برخاست کوه
ابری به بارش آمد وبگریست زار زار
گفتی تمام زلزله شد خاک مطمئن
گفتی فتاد از حرکت چرخ بیقرار
عرش آن زمان به لرزه درآمد که چرخ پیر
افتاد در گمان که قیامت شدآشکار
آن خیمهای که گیسوی حورش طناب بود
شد سرنگون ز باد مخالف حباب وار
جمعی که پاس محملشان داشت جبرئیل
گشتند بیعماری محمل شتر سوار
با آنکه سر زد آن عمل از امت نبی
روحالامین ز روح نبی گشت شرمسار
وانگه ز کوفه خیل الم رو به شام کرد
نوعی که عقل گفت قیامت قیام کرد
بر حربگاه چون ره آن کاروان فتاد
شور و نشور واهمه را در گمان فتاد
هم بانگ نوحه غُلغُله در شش جهت فکند
هم گریه بر ملائک هفت آسمان فتاد
هرجا که بود آهویی از دشت پا کشید
هرجا که بود طایری از آشیان فتاد
شد وحشتی که شور قیامت به باد رفت
چون چشم اهل بیت بر آن کشتگان فتاد
هرچند بر تن شهدا چشم کار کرد
بر زخم های کاری تیغ و سنان فتاد
ناگاه چشم دختر زهرا در آن میان
بر پیکر شریف امام زمان فتاد
بی اختیار نعره ی هذا حسین زود
سر زد چنانکه آتش ازو در جهان فتاد
پس با زبان پر گله آن «بَضْعةُ الرّسول»
رو در مدینه کرد که «یَا أَیُّهَا الرَّسُول»
«این کُشته ی فتاده به هامون حسین توست»
«وین صید دست و پا زده در خون حسین توست»
این نخل تر کز آتش جانسوز تشنگی
دود از زمین رسانده به گردون حسین توست
این ماهی فتاده به دریای خون که هست
زخم از ستاره بر تنش افزون حسین توست
این غرقه محیط شهادت که روی دشت
از موج خون او شده گلگون حسین توست
این خشک لب فتاده دور از لب فرات
کز خون او زمین شده جیحون حسین توست
این شاه کم سپاه که باخیل اشگ و آه
خرگاه زین جهان زده بیرون حسین توست
این قالب طپان که چنین مانده بر زمین
«شاه شهید ناشده مدفون» حسین توست
چون روی در بقیع به زهرا خطاب کرد
وحش زمین و مرغ هوا را کباب کرد
کای مونس شکسته دلان حال ماببین
ما را غریب و بی کس و بی آشنا ببین
اولاد خویش را که شفیعان محشرند
در ورطه ی عقوبت اهل جفا ببین
در خلد بر حجاب دو کون آستین فشان
واندر جهان مصیبت ما بر ملا ببین
نی ورا چو ابر خروشان به کربلا
طغیان سیل فتنه و موج بلاببین
تن های کشتگان همه در خاک و خون نگر
سرهای سروران همه بر نیزه هاببین
آن سر که بود بر سر دوش نبی مدام
یک نیزه اش ز دوش مخالف جدا ببین
آن تن که بود پرورشش در کنار تو
غلطان به خاک معرکه ی کربلا ببین
یا بضعةالرسول ز ابن زیاد داد
کو خاک اهل بیت رسالت به باد داد
خاموش «محتشم» که «دلسنگ آب شد»
بنیاد صبر و خانه ی طاقت خراب شد
خاموش محتشم که ازین حرف سوزناک
مرغ هوا و ماهی دریا کباب شد
خاموش محتشم که ازین شعر خون چکان
در دیده ی اشگ مستمعان خوناب شد
خاموش «محتشم» که ازین نظم گریه خیز
روی زمین به اشک جگرگون کباب شد
خاموش »محتشم» که فلک بس که خون گریست
دریا هزار مرتبه گلگون حباب شد
خاموش محتشم که بسوز تو آفتاب
از آه سرد ماتمیان ماهتاب شد
خاموش محتشم که ز ذکر غم حسین
جبریل را ز روی پیامبر حجاب شد
تا چرخ سفله بود خطایی چنین نکرد
بر هیچ آفریده جفایی چنین نکرد
ای چرخ غافلی که چه بیداد کرده ای
وز کین چه ها درین ستم آباد کرده ای
بر طعنت این بس است که با عترت رسول
بیداد کرده خصم و تو امداد کرده ای
ای زاده زیاد نکرده است هیچگه
نمرود این عمل که تو شداد کرده ای
کام یزید داده ای از کشتن حسین
بنگر که را به قتل که دلشاد کرده ای
بهر خسی که بار درخت شقاوتست
درباغ دین چه با گل و شمشاد کرده ای
با دشمنان دین نتوان کرد آن چه تو
با مصطفی و حیدر و اولاد کرده ای
حلقی که سوده لعل لب خود نبی بر آن
آزرده اش به خنجر بیداد کرده ای
ترسم تو را دمی که به محشر برآورند
از آتش تو دود به محشردرآورند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«محتشم کاشانی» کیست؟
«محتشم کاشانی»نام کاملش «کمالالدین علی محتشم کاشانی» (متولد۹۰۵، متوفی ۹۹۶ ه.ق) شاعر عهد صفوی بود، بیشتر اشعارش با مضمون رنج و درد امامان شیعه سروده است.
دیوان اشعار محتشم کاشانی شامل غزلیات، قصاید، قطعه، رباعیات، مثنویات و ترکیببندهای اوست. مطلب حاضر مجموعهای از بهترین اشعار محتشم کاشانی است که با ترکیببند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است»،وی قسمت عمده عمرش را در کاشان گذراند و آرامگاهش در کاشان است.
باز این چه شورش است که در خلق عالم است/باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین/بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است
این صبح تیره باز دمید از کجا کزو/کار جهان و خلق جهان جمله در هم است
گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب/کاشوب در تمامی ذرات عالم است
گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست/این رستخیز عام که نامش محرم است
در بارگاه قدس که جای ملال نیست/سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است
جن و ملک بر آدمیان نوحه میکنند/گویا عزای اشرف اولاد آدم است
خورشید آسمان و زمین نور مشرقین/پرورده کنار رسول خدا حسین
قاضی نمی تواندبه نیروی انتظامی تفویض اختیارکند
نیروی انتظامی ضابط است و نمیتواند جایی را پلمپ کند چون خلاف قانون است و قاضی باید تصمیمگیری کند.
«محمدباقر قالیباف» در جلسه علنی امروز دوشنبه(۲۶ تیر ۱۴۰۲) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به تذکر فلاحی نماینده همدان درباره لزوم تعیین تکلیف «لایحه عفاف و حجاب» اظهار کرد: شکی نیست که لایحه قضایی ارسال شده موضوع مهمی است و به دلیل همین اهمیت با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. ما در مجلس بحث کردیم که باید همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، قضایی و آموزشی این لایحه مورد توجه قرار گرفته و دستگاههای مختلف هم وظایف خود را انجام دهند.
وی با اشاره به گزارش کمیسیون فرهنگی درباره وظایف دستگاهها در اجرای قوانین مربوط به حجاب اظهار کرد: طبق گزارش کمیسیون فرهنگی ۳۱ دستگاه به وظایف قانونی خود عمل نکرده که یک بخشی از آن به این موضوع بر میگشت که صراحتی در قانون نبود. نمونه این است که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی از لحاظ قانونی الزامآور نبود. حال سوال این است که آیا نباید این موارد در لایحه عفاف و حجاب شفاف شود؛ برهمین اساس مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت که لایحه عفاف و حجاب به صورت یک فوریتی بررسی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمامی ابعاد «لایحه عفاف و حجاب» در کمیسیونهای حقوقی و فرهنگی مورد بررسی قرار میگیرد، تصریح کرد: همه ابعاد لایحه مورد بررسی قرار گرفته است لذا درخواست دارم که زودتر در کمیسیونهای مربوطه تعیین تکلیف شود و گزارش آن به صحن علنی ارائه شود. در صحن علنی هم با استناد به تبصره یک ماده ۱۰۰ خارج از نوبت بررسی میشود. قطعا ما قانون ناقص تصویب نخواهیم کرد ولی لایحه را خارج از نوبت رسیدگی خواهیم کرد.
«نیروی انتظامی حق پلمپ اماکن راندارد»
قالیباف با بیان اینکه نباید موضوعات فرهنگی مربوط به لایحه حجاب و عفاف در کمیسیون فرهنگی حذف شود، گفت: بحث فرهنگی و وظایف دستگاهها مهم است.
«رئیس قوه مقننه» گفت: درباره اینکه گفته میشود اختیارپلمپ اماکن به نیروی انتظامی داده شود این توضیح لازم است که بگویم :
«نیروی انتظامی ضابط است و نمیتواند حکم صادر کرده و یا جایی را پلمپ کند چون (این کار) خلاف قانون است و قاضی باید تصمیمگیری کند ،ما نمیتوانیم خلاف قانون عمل کنیم.»
رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که در ماههای محرم و صفر قانون جامع و کاملی تصویب شود؛ من از کمیسیون مربوطه هم پیگیرم که این کار به دقت و سرعت انجام شود.
پیش از صحبت قالیباف، «احمد حسین فلاحی»(نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی) در تذکر خود گفت: مطالبه مردم تعیین تکلیف لایحه عفاف و حجاب است تا به سرنوشت فضای مجازی مبتلا نشود؛ مواد افزوده شده به این لایحه باعث میشود که زمان بررسی طولانی شده لذا مطالبه مردم این است که این لایحه زودتر مورد بررسی قرار گیرد.
وی خطاب به قالیباف اظهار کرد: شما تجربه تقویت نیروی انتظامی را دارید، ما قدرت را به نیروی انتظامی داده و دستگاه قضایی باید پای کار بیاید تا با مختصرترین قوانین جامعه را کنترل کنیم./منبع گزارش :خبرگزاری فارس (۲۶ تیر ۱۴۰۲)
دو روزبعد
حجاب پیش از آنکه موضوعی کیفری و جزایی باشد، فرهنگی و اجتماعی است
محمدباقر قالیباف در جمع دختران تشکلهای بسیج دانشجویی سراسر کشور گفت:
قالیباف عنوان کرد: لایحۀ عفاف و حجاب یک لایحۀ قضایی است و قوۀ قضاییه تنظیم کرده است و به دولت رفته. دولت حک و اصلاح کرده و با دو فوریت به مجلس آمده است.
وی گفت: ما طبق تجربۀ جمعیمان، میدانیم که حجاب پیش از آنکه یک موضوع کیفری و جزایی باشد، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و هویتی و شرعی است. این بخشهای اخیر هم اساس کار است. اگر قانون ما صرفاً جرمانگارانه باشد، یعنی ناشیانه کار کردهایم.
رئیس مجلس تصریح کرد: اگر دوفوریت رأی میآورد، ۷۲ ساعت بعد از تصویب دوفوریت باید به صحن میآمد و نمایندهها هم ظرف ۸ ساعت پیشنهادهای خودشان را میدادند و این کار عجولانه و ناپخته پیش میرفت. از سمتی معتقدیم اگر زمانبر شود و هنجارشکنیها ادامه پیدا کند، بازگشت به وضع مطلوب سختتر میشود. پس زمان برایمان مهم بود و یکفوریت آن را تصویب کردیم.
قالیباف گفت: الآن این طرح با نظرات مختلف و جمعسپاری با نخبگان در چندین جلساتی که خودمان گذاشتیم، بررسی شد.
رئیس قوه مقننه گفت: «وظایف دستگاهها را در آن پیشبینی کردیم و برای تخطی از این قانون جرمانگاری کردیم»
قالیباف گفت: ما نمیخواستیم دوباره یک قانونی بنویسیم که باز دستگاهها به آن عمل نکنند. حتی اقتصاد این حوزه و عرصۀ مد و لباس را هم در این طرح دیدیم.
رئیس مجلس درمورد«لایحه عفاف و حجاب» گفت: امیدواریم در محرم و صفر از کمیسیون به صحن بیاید و بررسی و تصویبش به اتمام برسد.
۱۶ نمایندۀ زن مجلس یازدهم
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مایۀ تأسف است که از ما میپرسند چند وزیر و نمایندهتان خانم هستند و ما میگوییم وزیر زن که نداریم، «درمجلس یازدهم ۱۶ نمایندۀ زن داریم»./چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ ایسنا
علت حملات ترکیه دراقلیم کردستان عراق چیست؟
وسقوط یک پهپاد دراستان اربیل(اقلیم کردستان عراق)۳۰ خرداد ۱۴۰۲ درادامه خواهیددید.
سقوط پهپاد ترکیه در(منطقه بدر) استان سلیمانیه عراق
شفق نیوزنوشت: یک منبع محلی روز دوشنبه ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۳(۲۶ تیر ۱۴۰۲) فاش کرد که یک فروند هواپیمای ترکیه در منطقه بدر در استان سلیمانیه سقوط کرد بدون اینکه خسارتی ثبت شود.
این منبع به خبرگزاری شفق گفت: ظهر امروز دوشنبه(۲۶ تیر ۱۴۰۲) یک فروند پهپاد در «روستای سینکسر» (شهرستان بدر) در حومه استان سلیمانیه سقوط کرد.
این منبع با تاکید بر اینکه این هواپیمای ترکیه ای بوده است، افزود: تاکنون دلایل سقوط این هواپیما، نقص فنی یا هدف گیری مسلحانه مشخص نیست.
این منبع با اشاره به اینکه سقوط این پهپاد به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه خالی از سکنه هیچ خسارت مادی و جانی در پی نداشته است، نشان می دهد که تحقیقات برای کشف دلایل سقوط آن هواپیما آغاز شده است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:خبرگراری مهرنوشت:سقوط پهپاد ترکیه ای در یکی از مناطق بخش بشدر در استان سلیمانیه.
سقوط این پهپاد خسارات و تلفاتی به دنبال نداشته است زیرا در منطقه غیرمسکونی سقوط کرده است. تحقیقات درباره علل سقوط این پهپاد آغاز شده است.
سقوط پهپادترکیه درعراق
خبرگزاری فارس نوشت: اما ترکیه مدتهاست به بهانه مقابله با گروهک تروریستی موسوم به حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک) که در فهرست تروریستی کشورهای ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، حاکمیت عراق را نقض میکند و با وجود هشدارها و اعتراضهای بغداد به حملات خود ادامه میدهد.
اواسط خرداد ماه گذشته نیز نظامیان ترکیه مناطقی از سلیمانیه واقع در منطقه کردستان عراق را هدف حملات پهپادی قرار دادند که طی آن، چندین نفر کشته و زخمی شدند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:سقوط «پهپادترکیه »درکوههای قندیل« سلیمانیه عراق»مقر حزب کارگران کردستان ترکیه.۳۰ خرداد ۱۴۰۲
سهشنبه (۳۰ خرداد ۱۴۰۲) یک پهپاد بیرقدار در کوههای قندیل واقع در استان سلیمانیه عراق سقوط کرد.
به گزارش سایت النشره، این منبع اعلام کرد که پهپاد بیرقدار در کوههای قندیل در استان سلیمانیه سقوط کرده است.
کوه های قندیل عراق (PKK)
کوههای قندیل در مناطق مرزهای اداری رابین قرار دارد که مرکز اصلی حزب کارگران کردستان در استان سلیمانیه است.
تروریستهای حزب کارگران ترکیه
سلیمانیه(عراق)کجاست؟نقشه
جنگجویان حزب کارگران کردستان (پکک) در 14 مه 2013 در شمال عراق تشکیل شدهاند
سقوط پهپاددرکوهای قندیل
تروریستهای (PKK)
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ترکیه به بهانه مبارزه با تروریستهای پکک، نیروهای خود را در مناطقی از شمال عراق و سوریه مستقر کرده و در حال انجام حملات هوایی به بخشهایی از مناطق شمالی این کشورها است.
کوه های قندیل
کوه قندیل در شمال عراق، جایی که سازمان تروریستی پ.ک.ک در آن قرار دارد، مشاهده شد.
حزب کارگران ترکیه درکوه های قندیل اقلیم کردستان عراق
حضور سازمان تروریستی پکک در کوه قندیل که در منطقه حائل بین عراق و ایران قرار دارد، از منطقهای آغاز میشود که پوستر رهبر این سازمان، عبدالله اوجالان در آن پیدا شده است.
آنکارا از سوی مقامات عراقی و کردی در بغداد و اربیل و همچنین جامعه بین المللی به دلیل نقض حاکمیت عراق به بهانه مبارزه با پ.ک.ک مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است.
بغداد حملات ترکیه را نمونه ای از تجاوز به خاک عراق خوانده و خواستار خروج نیروهایش از شمال عراق شده است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ترکیه کوه های اربیل(عراق) رابمباران کرد.
سایت الیوم عراق نوشت: جنگندههای ترکیه امروز یکشنبه ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳(۴ تیر ۱۴۰۲)درساعت ۱۴:۳۰ «کوهستان بربزین» در استان« اربیل»مرکز «اقلیم کردستان عراق »را بمباران کردند.
منابع عراقی روز شنبه هم اعلام کردند که جنگندههای ترکیه «کوه متین» و «منطقه نهیل» در بخش العمادیه در استان دهوک در شمال عراق را بمباران کردند.
منابع محلی به نقل از ساکنان این مناطق اعلام کردند که این بمبارن در ساعت ۱۲:۱۵ به وقت محلی روز شنبه بوده و در رشته کوههای متین و منطقه پشت روستای بلافه روی داد.
جنگندههای ترکیه در ۳ ژوئن نیز رشته «کوههای متین» و «کاره» در (منطقه العمادیه)را بمباران کرده بود.
لازم به ذکر است که ترکیه هر از گاهی حملاتی را با جنگندههای خود به مناطق مرزی در اقلیم کردستان عراق، به بهانه حضور عناصر پ.ک. ک انجام میدهد.
«قلعه رودخان» باوسعت ۲ونیم هکتار درارتفاع ۷۱۵ متری از سطح دریا دارای ۹۳۵ پله درفاصله ۵۰ کیلومتری رشت قراردارد.
قلعه رودخان کجاست؟
قلعه رودخان
قلعه رودخان نام قلعه ای هست در ۲۰ کیلومتری شهر فومن در استان زیبایی ها، گیلان. این قلعه در دوره سامانیان همزمان با حمله اعراب به ایران ساخته شده است.
قلعه رودخان-فومن
میدان «آناهیتا »شهرفومن
میدان شهرفومن
مسیر هایی که از شهرفومن بایدطی کنید تابرسیدبه «قلعه رودخان»
نحوۀ دسترسی به قلعه از طریق شهر فومن و پس از گذشتن از روستاهای «گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعیدآباد (سید آباد)» و رسیدن به روستای قلعه رودخان است که پس از عبور از حیدرآلات و طی سه کیلومتر جاده خاکی به روستای قلعه دنه (قلعه دهنه) رسیده، سپس وارد اراضی پارک جنگلی قلعه رودخان شده و بایستی مسیر یک و نیم کیلومتری صعود تا محل قلعه را از طریق پلههای احداث شده طی نمود.
این قلعه متعلق به دوره سلجوقیان است که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای زیبای رودخان ساخته شده و ۶٫۲ هکتار مساخت و ۶۵ برج و بارو و دیواری به طول ۵۰۰ متر دارد.
چون این قلعه تاریخی در کنار رودخانه ای بنا شده، معادل باستانی "دژ رودگان" یا "روگان" (دژی که در کنار رود قرار دارد) یا تغییر یافته آن به نام قلعه رودخان خوانده می شود.
رودخانه، قلعه رودخان
قلعه رودخان
این قلعه به زبان اهالی آن منطقه که تالش هستند قله رخون نامیده میشود. سپس به مرور زمان به «قلعه رودخان» تبدیل شده است. قلعه رودخان در دوران های تاریخی به نام های «قلعه هزارپله»، «حسامی»، «سکسار»، «سگسار» و «سگسال» نیز خوانده شده است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منابع مورداستفاده:خبرگزاری های فارس ومیزان وسایت جماران