پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

بی صبری آمریکا(آتش بس درغزه)حماس موافقت نکرد(قطر)اخراج می شوند

​یا آتش بس درغزه(آزادی اسیران اسرائیلی)یا حمله زمینی به رفح.

 آمریکا از قطر خواسته است اگر رهبران حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفتند آن‌ها رااز«دوحه» اخراج کنند.

پیام «آنتونی بلینکن»(وزیر امور خارجه آمریکا)به نخست وزیر قطر :«اگر حماس شروط آتش‌بس درغزه را نپذیرفت، آن‌ها رااز دوحه اخراج کنید»

 یورونیوز نوشت:این موضوع(پیام آمریکا) می‌تواند نشان دهنده «بی‌صبری واشنگتن برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها(اسیران)اسرائیلی از نوار غزه» باشد.

روزنامه واشنگتن‌پست روز شنبه۴ مه ۲۰۲۴(۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس گزارش داد که ایالات متحده به قطر گفته است که اگر حماس به عدم پذیرش پیشنهاد آتش‌بس با اسرائیل و رد پیشنهادهای معامله گروگان‌ها ادامه دهد، قطر باید رهبران حماس را از خاک خود اخراج کند.

دیدار آنتونی بلینکن با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۲۴ در شهر ریاض عربستان

به گفته این مقام، «آنتونی بلینکن»(وزیر امور خارجه آمریکا) این پیام را در ماه آوریل به«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»(نخست وزیر قطر) گفته است.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز روز شنبه ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) به نقل از یک منبع آگاه نوشت:«قطر آماده پذیرش درخواست آمریکا برای اخراج رهبران حماس از دوحه است» و پیش‌بینی می‌کند که این درخواست به زودی انجام شود.

به نظر می‌رسد که مذاکرات آتش‌بس بین حماس و اسرائیل در این روزها به نقطه حساسی می‌رسد.

CIA Director William Burns arrives for a briefing on Ukraine at the US Capitol, Washington, Sept. 20, 2023.
 «ویلیام برنز» رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سازمان سیا) روز جمعه وارد قاهره شد و هیات حماس نیز قرار است اواخر روز شنبه برسد.  

همه منتظر پاسخ حماس به آخرین پیشنهاد تبادل گروگان‌ها هستند،‌ متن این پیشنهاد توسط میانجیگران مصری، قطری و آمریکایی تدوین شده و اسرائیل نیز آن را تایید کرده است.

ایالات متحده حماس را به دلیل امتناع از پذیرش پیشنهادات قبلی مقصر دانسته و می‌گوید حماس تنها مانع توافق آزادی ده‌ها گروگان‌ اسرائیلی در ازای یک آتش‌بس فوری حداقل شش هفته‌ای است.

این منبع آگاه اشاره می‌کند: اگر گروه حماس آخرین پیشنهاد آتش‌بسی که مطرح شده را نپذیرد، ممکن است درخواست آمریکا از دوحه برای اخراج رهبران حماس مطرح شود.


یک مقام اسرائیلی می گوید انتظار نمی رود حماس این پیشنهاد را به طور کامل رد کند، بلکه با اصلاحات پیشنهادی خود بازخواهد گشت.

این منبع می‌گوید، اما با توجه به اینکه به نظر می‌رسد صبر واشنگتن رو به اتمام است، هر چیزی غیر از پاسخ مثبت به توافق روی میز ممکن است کافی باشد تا ایالات متحده را وادار کند تا رسما از قطر بخواهد رهبران حماس را از خاک خود اخراج کند.

اسرائیل:یا آتش بس درغزه  یا حمله به رفح


 توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:روزنامه وال استریت ژورنال در روز جمعه ۳ مه ۲۰۲۴(۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) گزارش داد که اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داده تا توافق برای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد در غیر این صورت حمله زمینی به رفح را آغاز خواهد کرد.

گزارش این روزنامه آمریکایی مشخص نمی‌کند که این ضرب الاجل چه زمانی به این گروه فلسطینی داده شده اما به نقل از مقام‌های مصری نقل شده که حماس تا جمعه آینده فرصت خواهد داشت که با این توافق موافقت کند. 

از سوی دیگر «بنیامین نتانیاهو»(نخست وزیر اسرائیل) ماه‌هاست که تهدید می‌کند حمله به رفح را که آوارگان فلسطینی در آنجا پناه گرفته‌اند عملی خواهد کرد.


نخست وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر بارها تکرار کرده که حمله زمینی این کشور به جنوبی‌ترین شهر در نوار غزه به زودی انجام می‌شود.

امام صادق(شیخ الائمه) کیست؟

«امام جعفرصادق» در قبرستان بقیع در کنار پدر و جد و عمو(امام حسن مجتبی) مدفون هستند.

۱۲۹۷(هزارودویست ونودیک) مین«سالگرد»امام جعفرصادق علیه السلام 

امرزو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با  ۲۵ شوال ۱۴۴۵ا سالروز شهادت «شیخ الائمه»است.

«ششمین امام» شیعیان حضرت‌ «امام‌ جعفر صادق‌»(ع)‌ رئیس‌ مذهب‌ جعفری‌ در روز ۱۷ ربیع‌الاول‌ سال‌ ۸۳ هجری‌ در شهر  «مدینه»(عربستان سعودی) به دنیا آمدند، پدر آن بزرگوار حضرت امام باقر(ع) و مادر آن بزرگوار «امّ فروه» دختر قاسم بن محمد بن أبی بکر می باشد.

«امام جعفرصادق‌» تا سن‌ ۱۲ سالگی‌ معاصر جدش حضرت‌ سجاد(ع) بود، پس‌ از رحلت‌ امام‌ چهارم‌ مدت‌ ۱۹ سال‌ نیز در خدمت‌ پدر بزرگوارش‌ امام‌ محمد باقر(ع‌) زندگی‌ کرد و با این‌ ترتیب‌ ۳۱ سال‌ از دوران‌ عمر خود را در خدمت‌ جد و پدر بزرگوار خود

امام ششم حدود۴هزارشاگردتربیت کرد،یکی ازتوفیقاتی که این امام بزرگواربدست آورد وتوانست باآزادی -بدون مزاحم-دین اسلام واقعی راتبلیغ کند وترویج دهد درگیری های بنی‌ امیه‌ای‌ با بنی‌ عباسی‌ بابنی امیه بوده-انتقال قدرت وتحکیم دولت بنی عباس بود که مجال درگیری با مخالفان داخلی رانیافتند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:امامان درزمان کدام خلیفه زندگی می کردند؟

خلفای بنی امیه

نام /شروع/ مدت حکومت پایان/باکدام امام همزمان بود

۱-ابو العباس عبد الله سفاح۱۳۲ق۴سال۱۳۶ق

۲-ابو جعفر عبد الله منصور(بغدادپایتخت)۱۳۷ق۲۱سال۱۵۸ق۱۴۸تولدامام رضا

۳-ابو عبد الله محمد المهدی۱۵۸ق۱۱سال۱۶۹ق

۴-ابو محمد موسی الهادی۱۶۹ق۱سال۱۷۰قامام رضا ۲۰ سال امامت

۵-ابو جعفر هارون الرشید۱۷۰ق۲۳سال۱۹۳ق۱۸۳آغازامامت امام رضا

۶-ابو موسی محمد امین(فرزندهارون-زبیده)۱۹۳ق۵ سال۱۹۸ق۱۹۵تولدامام جواد

۷-ابو جعفر عبد الله مأمون(فرزندهارون)۱۹۸ق۲۰سال۲۱۸ق۲۰۳ آغازامامت امام جواد

۸-ابو اسحاق محمد معتصم۲۱۸ق۹سال۲۲۷ق۲۲۰شهادت امام جواد

۹-ابو جعفر هارون الواثق۲۲۷ق۵ سال۲۳۲قتولدامام هادی۲۱۲مدینه

۱۰-ابو الفضل جعفر المتوکل(پایتخت سامرا)۲۳۲ق۱۵سال۲۴۷قامامت:سال۲۲۰

۱۱-ابو جعفر محمد المنتصر۲۴۷ق۱سال۲۴۸قسال۲۳۴احضار به سامرا

۱۲-ابو العباس احمد المستعین۲۴۸ق۴سال۲۵۲قمدت امامت:۳۳سال

۱۳-ابو عبد الله محمد المعتز۲۵۲ق۳ سال۲۵۵قشهادت امام هادی۲۵۴

۱۴-ابو اسحاق محمد المهتدی۲۵۵ق۱سال۲۵۶قتولدامام عسکری۲۳۲

۱۵-ابو العباس احمد المعتمد۲۵۶ق۲۳سال۲۷۹ق۲سالکی انتقال به سامرا

۱۶-ابو العباس احمد المعتضد۲۷۹ق۱۰سال۲۸۹ق

۱۷-ابو محمد علی المکتفی۲۸۹ق۶ سال۲۹۵ق

۱۸-ابو الفضل جعفر المقتدر۲۹۵ق۱سال۲۹۶قشهادت:سال۲۶۰

۱۹-ابو منصور محمد القاهر۳۱۷ق۱سال۳۱۷ق

۲۰-ابو الفضل جعفر المقتدر۳۱۷ق۳ سال۳۲۰ق

۲۱-ابو منصور القاهر۳۲۰ق۲ سال۳۲۲ق

۲۲-ابوالفضل الرضی(فرزندمقتدر)۳۲۲ق۷ سال۳۲۹ق

۲۳-ابو اسحاق ابراهیم المتقی (فرزندمقتدر)۳۲۹ق۴ سال۳۳۳ق

۲۴-ابو القاسم عبد الله المستکفی۳۳۳ق۱سال۳۳۴ق

۲۵-ابو القاسم فضل المطیع۳۳۴ق۲۹سال۳۶۳ق

۲۶-ابو الفضل عبد الکریم طائع۳۶۳ق۱۸سال۳۸۱ق

۲۷-ابو العباس احمد القادر۳۸۱ق۴۱سال۴۲۲ق

۲۸-ابو جعفر عبد الله القائم۴۲۲ق۴۵سال۴۶۷ق

۲۹-ابو القاسم عبد الله مقتدی۴۶۷ق۲۰سال۴۸۷ق

۳۰-ابو العباس احمد المستظهر۴۸۷ق۲۵سال۵۱۲ق

۳۱ -ابو منصور فضل المسترشد۵۱۲ق۱۷سال۵۲۹ق

۳۲ -ابو جعفر منصور الراشد۵۲۹ق۱ سال۵۳۰ق

۳۳ -ابو عبد الله محمد المقتفی۵۳۰ق۲۵سال۵۵۵ق

۳۴ -ابو المظفر یوسف المستنجد۵۵۵ق۱۲سال۵۶۶ق

۳۵ -ابو محمد الحسن المستضیء۵۶۶ق۹ سال۵۷۵ق

۳۶ -ابو العباس احمد الناصر۵۷۵ق۴۷سال۶۲۲ق

۳۷ -ابو نصر محمد الظاهر۶۲۲ق۱ سال۶۲۳ق

۳۸ -ابو جعفر منصور المستنصر۶۲۳۱۷سال۶۴۰ق

آخرین حاکم عباسیان:ابو احمد عبد الله مستعصم که (۱۶ سال)برتخت سلطنت نشست،که درسال ۶۵۶ هجری قمری باهجوم مغولان سلطنتشان پاشیده شد،به حلب(سوریه)کوچیدند وآنجاهم عرصه برآنهاتنگ شد،رفتند پرچمشان رادر«شام»برافراشتند که آنجاهم زیادداوم نیاوردند،رفتندمصر.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:این مجموعه حاصل تحقیق ازمنابع معتبرومختلف ایرانی وعربی بعدازتطبیق وتلفیق،استخراج کرده ام.

 زندگی «امام‌ جعفر صادق‌» (ع‌) مصادف‌ بود با خلافت‌ پنج‌ نفر ازخلفای بنی‌ امیه‌ (هشام‌ بن‌ عبدالملک‌ - ولید بن‌ یزید - یزید بن‌ ولید - ابراهیم‌ بن‌ ولید - مروان‌ حمار ) که‌ هر یک‌ به‌ نحوی‌ موجب‌ تألم‌ و تأثر و کدورت‌ روح‌ بلند امام‌ معصوم‌ (ع‌) را فراهم‌ می‌کرده‌اند، و دو نفر از خلفای‌ عباسی‌ ( سفاح‌ و منصور ) نیز در زمان‌ امام‌ (ع‌) مسند خلافت‌ را تصاحب‌ کردند و نشان‌ دادند که‌ در بیداد و ستم‌ بر امویان‌ پیشی‌ گرفته‌اند، چنانکه‌ امام‌ صادق‌ (ع‌) در ۱۰ سال‌ آخر عمر شریفش‌ در ناامنی‌ و ناراحتی‌ بیشتری‌ بسر می‌برد.

 عصر امام‌ صادق‌ (ع) یکی‌ از طوفانی‌ترین‌ ادوار تاریخ‌ اسلام‌ است‌ که‌ از یک‌ سو اغتشاش‌ها و انقلاب‌های‌ پیاپی‌ گروه‌های‌ مختلف‌، بویژه‌ از طرف‌ خونخواهان‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) رخ‌ می‌داد، که‌ انقلاب‌ "ابو سلمه‌" در کوفه‌ و "ابو مسلم‌" در خراسان‌ و ایران‌ از مهمترین‌ آنها بوده‌ است‌ و از دیگر سو عصر آن‌ حضرت‌، عصر برخورد مکتب‌ها و ایدئولوژی‌ها و عصر تضاد افکار فلسفی‌ و کلامی‌ مختلف‌ بود، که‌ از برخورد ملت‌های‌ اسلام‌ با مردم‌ کشورهای‌ فتح‌ شده‌ و نیز روابط مراکز اسلامی‌ با دنیای‌ خارج‌، به‌ وجود آمده‌ و در مسلمانان‌ نیز شور و هیجانی‌ برای‌ فهمیدن‌ و پژوهش‌ پدید آورده‌ بود.

بیشترین عمر دربین امامان

حضرت امام صادق(علیه السلام) در بیست و پنجم شوال سال ۱۴۸  ه ق در حالی که ۶۵ سال از عمر مبارک آن حضرت گذشته بود از دنیا رحلت کردند و از جهت‌ اینکه‌ «عمر بیشتر»درمقایسه با مدت زندگانی دیگرائمه داشته اند  به‌ "شیخ‌ الائمه‌" شهرت دارند.

قبر(امام جعفرصادق) کجاست؟

«امام جعفرصادق در قبرستان بقیع در کنار پدر و جد و عمو(امام حسن مجتبی) مدفون هستند

تلسکوپ فضایی(هابل) بعداز ۶ روزتوقف فعال شد

«​تلسکوپ فضایی هابل» که در مداری بالاتر از ۶۰۰ کیلومتری زمین می چرخد، دید واضحی از کیهان دارد و عاری از اثرات تاری و جذب کننده جو است. هابل علاوه بر مشاهده نور مرئی و مادون قرمز نزدیک، نور فرابنفش را که توسط جو جذب می شود و فقط از فضا قابل مشاهده است، تشخیص می دهد. این تلسکوپ در طول مدت حضور خود در فضا صدها هزار تصویر آسمانی را به زمین ارسال کرده است.

بعداز  ۶ روز توقف«تلسکوپ فضایی هابل» به زندگی برگشت(۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)

دو تلسکوپ فضایی هابل و تس ناسا در روز ۲۳ آوریل دچار مشکل شده و فعالیت خو را متوقف کردند. اکنون در حالی که هابل دوباره فعالیت خود را از سر گرفته، تلسکوپ فضایی تس (TESS) هنوز در حالت ایمن باقی مانده است.

تلسکوپ فضایی هابل در ۲۹ آوریل ۲۰۲۴ دوباره زنده شد

Hubble Space Telescope Over Earth
تصویری از تلسکوپ فضایی هابل بر روی زمین.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:۳۰ آوریل ۲۰۲۴، ناسا اعلام کرد: «تلسکوپ فضایی هابل»(Hubble Space Telescope) درروز دوشنبه  ۲۹ آوریل(۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) به عملیات علمی بازگردانده است. این فضاپیما از سلامت خوبی برخوردار است و بار دیگر با استفاده از هر سه ژیروس خود کار می کند.

همه ابزارهای «هابل» آنلاین هستند و این فضاپیما مشاهدات علمی را از سر گرفته است.

«ادوین پاول هابل»(منجم ومحقق آمریکایی) متولد ۲۰ نوامبر ۱۸۸۹ میسوری متولد شد، و در ۲۸ سپتامبر ۱۹۵۳، سن مارینو، کالیفرنیا درگذشت.

«تلسکوپ فضایی هابل»پس از صدور مجوز ساخت آن توسط کنگره آمریکا در سال ۱۹۷۷،  تحت نظارت سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا(ناسا) ساخته شد و به افتخار «ادوین هابل» منجم آمریکایی، نامگذاری شد و توسط خدمه شاتل فضایی دیسکاوری در ۲۵ آوریل ۱۹۹۰ در مداری ۶۰۰ کیلومتری بالاتر از زمین قرار گرفت.

ناسا پس از اینکه  درروز سه شنبه  ۲۳ آوریل( ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) وارد حالت ایمن شد، به دلیل مشکل ژیروسکوپ (Telescope) در حال انجام، کار را برای از سرگیری عملیات علمی آغاز کرد. ابزار هابل ثابت ماندند و تلسکوپ در سلامت کامل بود.

هنگامی که یکی از سه ژیروسکوپ آن خوانش های معیوب داشت، تلسکوپ به طور خودکار وارد حالت ایمن شد. ژیروسکوپ‌ها سرعت چرخش تلسکوپ را اندازه‌گیری می‌کنند و بخشی از سیستمی هستند که تعیین می‌کنند تلسکوپ در کدام جهت قرار دارد. در حالت ایمن، عملیات علمی به حالت تعلیق درآمده و تلسکوپ منتظر جهت های جدید از زمین است.


پس از صدور مجوز ساخت آن توسط کنگره آمریکا در سال ۱۹۷۷، تلسکوپ فضایی هابل (HST) تحت نظارت سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) ساخته شد و به افتخار ادوین هابل، برجسته ترین ستاره شناس آمریکایی، نامگذاری شد. قرن ۲۰. HST توسط خدمه شاتل فضایی دیسکاوری در ۲۵ آوریل ۱۹۹۰ در مداری  ۶۰۰ کیلومتری  بالاتر از زمین قرار گرفت.
تلسکوپ فضایی هابل درماه مه سال  ۲۰۰۹(اردیبهشت ۱۳۸۸ ) در جریان پنجمین و آخرین سرویس رصدخانه در مدار    از شاتل فضایی آتلانتیس (STS-125) مشاهده شد.
این ژیروسکوپ خاص باعث شد هابل در ماه نوامبر پس از بازگرداندن خوانش های معیوب مشابه، وارد حالت ایمن شود. این تیم در حال حاضر برای شناسایی راه حل های بالقوه کار می کند. در صورت لزوم، فضاپیما را می توان دوباره پیکربندی کرد تا تنها با یک ژیروسکوپ کار کند و ژیروسکوپ دیگر در رزرو قرار گیرد.

این فضاپیما شش ژیروسکوپ جدید در طول پنجمین و آخرین ماموریت سرویس شاتل فضایی در سال ۲۰۰۹ نصب کرد. تا به امروز، سه عدد از این ژیروسکوپ‌ها فعال هستند، از جمله ژیروسکوپی که به تازگی نوساناتی را تجربه کرده است. هابل از سه ژیروسکوپ برای به حداکثر رساندن کارایی استفاده می کند، اما در صورت نیاز می تواند به مشاهدات علمی تنها با یک ژیروسکوپ ادامه دهد.

ناسا پیش بینی می کند که هابل به اکتشافات پیشگامانه ادامه دهد و با رصدخانه های دیگر مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب این سازمان در طول این دهه و احتمالاً در دهه بعد همکاری کند.

هابل که در سال ۱۹۹۰ راه اندازی شد، بیش از سه دهه است که جهان را رصد می کند و اخیراً سی و چهارمین سالگرد خود را جشن گرفته است.

روز دوشنبه (۲۹ آوریل)، ناسا «تلسکوپ فضایی هابل»(Hubble Space Telescope) را به حالت عملکرد کامل بازگرداند. این در حالی بود که این فضاپیما یک هفته را در حالت ایمن سپری کرده بود و اکنون به فعالیت‌های علمی خود بازگشته است. با این حال، حال و هوای جشن تا حدودی تضعیف شد، زیرا شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی ناسا، ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی یا به اختصار تس (TESS)، در بلاتکلیفی باقی مانده است.

به نقل از اسپیس، از قضا، تس نیز جمع‌آوری داده‌های علمی را در روز ۲۳ آوریل متوقف کرده بود. دقیقا همان روزی که تلسکوپ هابل در حالت ایمن قرار گرفت. عملیات این تلسکوپ به دلیل نقص یکی از سه ژیروسکوپ آن متوقف شد که تلسکوپ فضایی از آن برای جهت‌گیری استفاده می‌کند و این در حالی است که دلیل عدم کارکرد ژیروسکوپ اولی هنوز نامشخص است.

مهندسان ناسا در حال آماده شدن برای بهره‌برداری از هابل بودند تا فقط با یک ژیروسکوپ به کاوش خود ادامه دهد، اما ناسا در روز سه‌شنبه (۳۰ آوریل) بیان کرد که مشکل حل شده و هابل با سه ژیروسکوپ به کار خود بازگشته است. ناسا می‌گوید که همه‌ ابزارهای هابل فعال هستند و این تلسکوپ رصدهای علمی خود را از سر گرفته است. این تلسکوپ در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد و ۳۴ سال است که کیهان را رصد می‌کند.

این ژیروسکوپ خاص در گذشته نیز باعث ایجاد مشکل برای هابل شده بود و خوانش‌های معیوبی را به زمین ارسال کرده بود که باعث ایجاد نیاز به خاموش کردن آن در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ شد.

در 30 آوریل 2024، ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی هابل این آژانس را در 29 آوریل به عملیات علمی بازگردانده است. این فضاپیما از سلامت خوبی برخوردار است و بار دیگر با استفاده از هر سه ژیروس خود کار می کند. همه ابزارهای هابل آنلاین هستند و این فضاپیما مشاهدات علمی را از سر گرفته است.

ناسا پس از اینکه تلسکوپ فضایی هابل در 23 آوریل وارد حالت ایمن شد، به دلیل مشکل ژیروسکوپ (ژیروسکوپ) در حال انجام، کار را برای از سرگیری عملیات علمی آغاز کرد. ابزار هابل ثابت ماندند و تلسکوپ در سلامت کامل بود.

هنگامی که یکی از سه ژیروسکوپ آن خوانش های معیوب داشت، تلسکوپ به طور خودکار وارد حالت ایمن شد. ژیروسکوپ‌ها سرعت چرخش تلسکوپ را اندازه‌گیری می‌کنند و بخشی از سیستمی هستند که تعیین می‌کنند تلسکوپ در کدام جهت قرار دارد. در حالت ایمن، عملیات علمی به حالت تعلیق درآمده و تلسکوپ منتظر جهت های جدید از زمین است.

از سوی دیگر، ناسا گفته است که توقف کار تس هنوز کمی مرموز است. این آژانس اعلام کرد که تیم تس در حال حاضر در حال بررسی علت اصلی خاموش شدن آن هستند و در حال کار بر روی راهی برای بازگرداندن تس به وضعیت عملیاتی کامل می‌گردند.

علاوه بر این، ناسا همچنین به بررسی علت یک بروز مشکل جداگانه که این شکارچی سیارات فراخورشیدی را در اوایل ماه گذشته غیرفعال کرده بود، می‌پردازد. در روز هشتم آوریل این کاوشگر غیرفعال شد، اما پس از آن نقص در روز ۱۷ آوریل فعالیت خود را از سر گرفت و دوباره ۶ روز بعد به حالت ایمن رفت. آژانس فضایی می‌گوید که هدف از تحقیقات این است که بفهمیم آیا این دو مشکل به هم مرتبط هستند یا خیر.

«تلسکوپ فضایی تس» ماموریت اولیه خود را در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ تکمیل کرد و اولین ماموریت توسعه یافته خود را در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ به پایان رساند.

هر دو«​تلسکوپ فضایی هابل» و«تلسکوپ فضایی  تس» اخیرا سالگرد آغاز به کار خود را جشن گرفته‌اند.

در روز ۱۸ آوریل سال ۲۰۲۴، تس ششمین سالگرد پرتاب شدن بر فراز موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس از پایگاه کیپ کاناورال به فضا را جشن گرفت. در روز ۲۴ آوریل ۲۰۲۴، نیز هابل ۳۴ مین سال در فضا را جشن گرفت. این تلسکوپ فضایی در سال ۱۹۹۰ به عنوان بخشی از ماموریت STS-۳۱ شاتل فضایی دیسکاوری از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد.

تلسکوپ فضایی(هابل) به زندگی برگشت

«​تلسکوپ فضایی هابل» که در مداری بالاتر از ۶۰۰ کیلومتری زمین می چرخد، دید واضحی از کیهان دارد و عاری از اثرات تاری و جذب کننده جو است. هابل علاوه بر مشاهده نور مرئی و مادون قرمز نزدیک، نور فرابنفش را که توسط جو جذب می شود و فقط از فضا قابل مشاهده است، تشخیص می دهد. این تلسکوپ در طول مدت حضور خود در فضا صدها هزار تصویر آسمانی را به زمین ارسال کرده است.

بعداز ۶ روز توقف«تلسکوپ فضایی هابل» به زندگی برگشت(۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)

دو تلسکوپ فضایی هابل و تس ناسا در روز ۲۳ آوریل دچار مشکل شده و فعالیت خو را متوقف کردند. اکنون در حالی که هابل دوباره فعالیت خود را از سر گرفته، تلسکوپ فضایی تس (TESS) هنوز در حالت ایمن باقی مانده است.

تلسکوپ فضایی هابل در ۲۹ آوریل ۲۰۲۴ دوباره زنده شد

Hubble Space Telescope Over Earth
تصویری از تلسکوپ فضایی هابل بر روی زمین.
تلسکوپ فضایی هابل

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:۳۰ آوریل ۲۰۲۴، ناسا اعلام کرد: «تلسکوپ فضایی هابل»(Hubble Space Telescope) درروز دوشنبه  ۲۹ آوریل(۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) به عملیات علمی بازگردانده است. این فضاپیما از سلامت خوبی برخوردار است و بار دیگر با استفاده از هر سه ژیروس خود کار می کند.

 همه ابزارهای «هابل» آنلاین هستند و این فضاپیما مشاهدات علمی را از سر گرفته است.

«ادوین پاول هابل»(منجم ومحقق آمریکایی) متولد ۲۰ نوامبر ۱۸۸۹ میسوری متولد شد، و در ۲۸ سپتامبر ۱۹۵۳، سن مارینو، کالیفرنیا درگذشت.

«تلسکوپ فضایی هابل»پس از صدور مجوز ساخت آن توسط کنگره آمریکا در سال ۱۹۷۷،  تحت نظارت سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا(ناسا) ساخته شد و به افتخار «ادوین هابل» منجم آمریکایی، نامگذاری شد و توسط خدمه شاتل فضایی دیسکاوری در ۲۵ آوریل ۱۹۹۰ در مداری ۶۰۰ کیلومتری بالاتر از زمین قرار گرفت.

ناسا پس از اینکه  درروز سه شنبه  ۲۳ آوریل( ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) وارد حالت ایمن شد، به دلیل مشکل ژیروسکوپ (Telescope) در حال انجام، کار را برای از سرگیری عملیات علمی آغاز کرد. ابزار هابل ثابت ماندند و تلسکوپ در سلامت کامل بود.

هنگامی که یکی از سه ژیروسکوپ آن خوانش های معیوب داشت، تلسکوپ به طور خودکار وارد حالت ایمن شد. ژیروسکوپ‌ها سرعت چرخش تلسکوپ را اندازه‌گیری می‌کنند و بخشی از سیستمی هستند که تعیین می‌کنند تلسکوپ در کدام جهت قرار دارد. در حالت ایمن، عملیات علمی به حالت تعلیق درآمده و تلسکوپ منتظر جهت های جدید از زمین است.

پس از صدور مجوز ساخت آن توسط کنگره آمریکا در سال ۱۹۷۷، تلسکوپ فضایی هابل (HST) تحت نظارت سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) ساخته شد و به افتخار ادوین هابل، برجسته ترین ستاره شناس آمریکایی، نامگذاری شد. قرن ۲۰. HST توسط خدمه شاتل فضایی دیسکاوری در ۲۵ آوریل ۱۹۹۰ در مداری  ۶۰۰ کیلومتری  بالاتر از زمین قرار گرفت.
تلسکوپ فضایی هابل درماه مه سال  ۲۰۰۹(اردیبهشت ۱۳۸۸ ) در جریان پنجمین و آخرین سرویس رصدخانه در مدار    از شاتل فضایی آتلانتیس (STS-125) مشاهده شد.

این ژیروسکوپ خاص باعث شد هابل در ماه نوامبر پس از بازگرداندن خوانش های معیوب مشابه، وارد حالت ایمن شود. این تیم در حال حاضر برای شناسایی راه حل های بالقوه کار می کند. در صورت لزوم، فضاپیما را می توان دوباره پیکربندی کرد تا تنها با یک ژیروسکوپ کار کند و ژیروسکوپ دیگر در رزرو قرار گیرد.

این فضاپیما شش ژیروسکوپ جدید در طول پنجمین و آخرین ماموریت سرویس شاتل فضایی در سال ۲۰۰۹ نصب کرد. تا به امروز، سه عدد از این ژیروسکوپ‌ها فعال هستند، از جمله ژیروسکوپی که به تازگی نوساناتی را تجربه کرده است. هابل از سه ژیروسکوپ برای به حداکثر رساندن کارایی استفاده می کند، اما در صورت نیاز می تواند به مشاهدات علمی تنها با یک ژیروسکوپ ادامه دهد.

ناسا پیش بینی می کند که هابل به اکتشافات پیشگامانه ادامه دهد و با رصدخانه های دیگر مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب این سازمان در طول این دهه و احتمالاً در دهه بعد همکاری کند.

هابل که در سال ۱۹۹۰ راه اندازی شد، بیش از سه دهه است که جهان را رصد می کند و اخیراً سی و چهارمین سالگرد خود را جشن گرفته است.

روز دوشنبه (۲۹ آوریل)، ناسا «تلسکوپ فضایی هابل»(Hubble Space Telescope) را به حالت عملکرد کامل بازگرداند. این در حالی بود که این فضاپیما یک هفته را در حالت ایمن سپری کرده بود و اکنون به فعالیت‌های علمی خود بازگشته است. با این حال، حال و هوای جشن تا حدودی تضعیف شد، زیرا شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی ناسا، ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی یا به اختصار تس (TESS)، در بلاتکلیفی باقی مانده است.

به نقل از اسپیس، از قضا، تس نیز جمع‌آوری داده‌های علمی را در روز ۲۳ آوریل متوقف کرده بود. دقیقا همان روزی که تلسکوپ هابل در حالت ایمن قرار گرفت. عملیات این تلسکوپ به دلیل نقص یکی از سه ژیروسکوپ آن متوقف شد که تلسکوپ فضایی از آن برای جهت‌گیری استفاده می‌کند و این در حالی است که دلیل عدم کارکرد ژیروسکوپ اولی هنوز نامشخص است.

مهندسان ناسا در حال آماده شدن برای بهره‌برداری از هابل بودند تا فقط با یک ژیروسکوپ به کاوش خود ادامه دهد، اما ناسا در روز سه‌شنبه (۳۰ آوریل) بیان کرد که مشکل حل شده و هابل با سه ژیروسکوپ به کار خود بازگشته است. ناسا می‌گوید که همه‌ ابزارهای هابل فعال هستند و این تلسکوپ رصدهای علمی خود را از سر گرفته است. این تلسکوپ در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد و ۳۴ سال است که کیهان را رصد می‌کند.

این ژیروسکوپ خاص در گذشته نیز باعث ایجاد مشکل برای هابل شده بود و خوانش‌های معیوبی را به زمین ارسال کرده بود که باعث ایجاد نیاز به خاموش کردن آن در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ شد.

در 30 آوریل 2024، ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی هابل این آژانس را در 29 آوریل به عملیات علمی بازگردانده است. این فضاپیما از سلامت خوبی برخوردار است و بار دیگر با استفاده از هر سه ژیروس خود کار می کند. همه ابزارهای هابل آنلاین هستند و این فضاپیما مشاهدات علمی را از سر گرفته است.

ناسا پس از اینکه تلسکوپ فضایی هابل در 23 آوریل وارد حالت ایمن شد، به دلیل مشکل ژیروسکوپ (ژیروسکوپ) در حال انجام، کار را برای از سرگیری عملیات علمی آغاز کرد. ابزار هابل ثابت ماندند و تلسکوپ در سلامت کامل بود.

هنگامی که یکی از سه ژیروسکوپ آن خوانش های معیوب داشت، تلسکوپ به طور خودکار وارد حالت ایمن شد. ژیروسکوپ‌ها سرعت چرخش تلسکوپ را اندازه‌گیری می‌کنند و بخشی از سیستمی هستند که تعیین می‌کنند تلسکوپ در کدام جهت قرار دارد. در حالت ایمن، عملیات علمی به حالت تعلیق درآمده و تلسکوپ منتظر جهت های جدید از زمین است.

از سوی دیگر، ناسا گفته است که توقف کار تس هنوز کمی مرموز است. این آژانس اعلام کرد که تیم تس در حال حاضر در حال بررسی علت اصلی خاموش شدن آن هستند و در حال کار بر روی راهی برای بازگرداندن تس به وضعیت عملیاتی کامل می‌گردند.

علاوه بر این، ناسا همچنین به بررسی علت یک بروز مشکل جداگانه که این شکارچی سیارات فراخورشیدی را در اوایل ماه گذشته غیرفعال کرده بود، می‌پردازد. در روز هشتم آوریل این کاوشگر غیرفعال شد، اما پس از آن نقص در روز ۱۷ آوریل فعالیت خود را از سر گرفت و دوباره ۶ روز بعد به حالت ایمن رفت. آژانس فضایی می‌گوید که هدف از تحقیقات این است که بفهمیم آیا این دو مشکل به هم مرتبط هستند یا خیر.

تس ماموریت اولیه خود را در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ تکمیل کرد و اولین ماموریت توسعه یافته خود را در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ به پایان رساند.

هر دو تلسکوپ فضایی هابل و تس اخیرا سالگرد آغاز به کار خود را جشن گرفته‌اند.

در روز ۱۸ آوریل سال ۲۰۲۴، تس ششمین سالگرد پرتاب شدن بر فراز موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس از پایگاه کیپ کاناورال به فضا را جشن گرفت. در روز ۲۴ آوریل ۲۰۲۴، نیز هابل ۳۴  مین سال در فضا را جشن گرفت. این تلسکوپ فضایی در سال ۱۹۹۰ به عنوان بخشی از ماموریت STS-۳۱ شاتل فضایی دیسکاوری از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد.

ترکیه روابط تجاری با(اسرائیل) را به حالت تعلیق درآورد

اسرائیل و ترکیه از اواسط دهه ۱۹۹۰ قراردادهای تجارت آزاد دارند  ۵۴ محصول از جمله: سیمان، فولاد، آلومینیوم، مصالح ساختمانی آهن و تجهیزات آن می باشد.

ترکیه تمامی مبادلات تجاری با اسرائیل را تا زمانی که اجازه ورود کمک های بشردوستانه  به نوار غزه داده شود، به حالت تعلیق در می آید.

وزیر خارجه اسرائیل: «اردوغان توافقات تجاری را نادیده می گیرد و مانند یک دیکتاتور رفتار می کند»

ترکیه  تمامی روابط تجاری با تل آویو را به حالت تعلیق درآورد

۲ مه ۲۰۲۴(۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)رویترزنوشت: - وزارت بازرگانی ترکیه با اشاره به «وخیم‌تر شدن فاجعه انسانی» در سرزمین‌های فلسطینی اعلام کرد که ترکیه از روز پنجشنبه تمامی صادرات و واردات به اسرائیل و از اسرائیل را متوقف کرده است.

وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: مبادلات صادرات و واردات مربوط به اسرائیل متوقف شده و تمامی محصولات را در بر می گیرد.
ترکیه این اقدامات جدید را تا زمانی که دولت اسرائیل اجازه ارسال بی وقفه و کافی کمک های بشردوستانه به غزه را صادر کند، به شدت و قاطعانه اجرا خواهد کرد.

آناتولی: بلومبرگ نیوز به نقل از مقامات آگاه ترکیه گزارش داد که آنکارا از روز پنجشنبه تمامی عملیات صادرات و واردات به و از اسرائیل را متوقف کرده است.
وزارت بازرگانی ترکیه روز پنجشنبه۲ مه ۲۰۲۴(۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) از توقف کامل مبادلات تجاری با اسرائیل تا زمانی که اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بدون محدودیت داده شود، اعلام کرد.

این در بیانیه ای که در حساب کاربری او در پلتفرم X منتشر شده است.

Israel's Foreign Minister:

این وزارتخانه اعلام کرد که «مرحله دوم اقدامات انجام شده در سطح ایالتی، متوقف کردن مبادلات صادراتی و وارداتی با اسرائیل از جمله تمامی محصولات» را آغاز کرده است.

وی افزود: اقدامات جدید تا زمانی که دولت اسرائیل اجازه دهد کمک های بشردوستانه بدون وقفه به غزه سرازیر شود، به شدت و قاطعانه اجرا خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو در کنار اسرائیل کاتز در جلسه کابینه در سال ۲۰۱۹

یسرائیل کاتس(وزیرخارجه اسرائیل) و بنیامین نتانیاهو(نخست وزیراسرائیل)

وزیر امور خارجه اسرائیل(یسرائیل کاتس) روز پنجشنبه گفت که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با بستن بنادر به روی واردات و صادرات اسرائیل، توافقات را نقض می کند.
اسرائیل کاتز در پلتفرم ایکس گفت: «دیکتاتور اینگونه رفتار می کند و منافع مردم ترکیه و بازرگانان ترکیه را نادیده می گیرد و توافقات تجاری بین المللی را نادیده می گیرد
«یسرائیل کاتس»(کاتز) گفت که او دستوراتی را به وزارت امور خارجه صادر کرد تا بر روی یافتن جایگزین هایی برای تجارت با ترکیه با تمرکز بر تولید داخلی و واردات از کشورهای دیگر کار کند.
حجم تجارت بین دو کشور در سال  ۲۰۲۳ به ۶.۸  میلیارد دلار رسید.
ماه گذشته، ترکیه به دلیل امتناع اسرائیل از مشارکت آنکارا در ارسال کمک های هوایی به غزه و ادامه حمله اسرائیل به نوار، محدودیت های تجاری را بر اسرائیل اعمال کرد.
اردوغان ماه گذشته هنگامی که علیرغم لحن تند آنکارا از وی در مورد تجارت جاری با اسرائیل پرسیده شد، گفت: ما دیگر روابط تجاری گسترده ای با اسرائیل نداریم، این به پایان رسیده است. اما او در آن زمان اشاره نکرد که آنکارا تمام روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع خواهد کرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ترکیه ازهمان اولین روزهای طوفان الاقصی که همه کشورهای عضو ناتو ،حماس را تروریست نامیدند،اردوغان گفت:من حماس راتروریست نمی دانم،آنهاازسرزمینشان دفاع می کنند.

اردوغان(رئیس جمهورترکیه) : قبلاً مواضع هرتزوگ(رئیس جمهوراسرائیل) را در فضای بسیار دوستانه‌ می دیدم، اما اخیراً او نیز از نتانیاهو پیروی می کند ، در هر حال، ترکیه در کنار مظلومان ایستاده است. مظلوم هرگز شکست نخورد اما ظالمان همیشه شکست خوردند.

نقش ترکیه درجنگ غزه 

رئیس جمهورترکیه: در ارتباط با کشتار مردم بیگناه و مظلوم غزه توسط اشغالگران قدس گفت: موضع ترکیه در حمایت از غزه بسیاری از کشورهای جهان را آشفته کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر(۲۰ دی ۱۴۰۲)  نوشت: «رجب طیب اردوغان»(رئیس جمهور ترکیه)روز چهارشنبه۲۰ دی ۱۴۰۲(۱۰ ژانویه ۲۰۲۴) در سخنانی اعلام کرد: ما شجاعانه از منافع کشورمان چه در عرصه دیپلماسی و چه در عرصه نظامی با گام‌های درست در زمان مناسب دفاع می کنیم.

رئیس جمهورترکیه و همسرش در تظاهرات ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳(۶ آبان ۱۴۰۲) برای حمایت از مردم غزه

حضور اردوغان و همسرش در تجمع امروزشنبه ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳(۶ آبان ۱۴۰۲) برای حمایت از مردم غزه

اردوغان و همسرش در تجمع حمایت از مردم غزه درااستانبولستانبول


«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به همراه همسرش امروز شنبه در «راهپیمایی بزرگ فلسطین» که در استانبول برگزار شد حضور پیدا کرد.

رئیس جمهور ترکیه در این خصوص گفت: تقریباً همه این واقعیت را پذیرفته اند که ترکیه روز به روز در حال تثبیت موقعیت خود به عنوان یک بازیگر تأثیرگذار در صفحه شطرنج جهانی است. بر خلاف ادعاها در کشور ما تغییر محوری صورت نگرفته است، برعکس پس از زمان طولانی، کشور ما محور واقعی خود را پیدا کرده است، نام این محور، ترکیه است.

«رجب طیب اردوغان» در ارتباط با کشتار مردم بیگناه و مظلوم غزه توسط اشغالگران قدس اضافه کرد: موضع ترکیه در حمایت از غزه بسیاری از کشورهای جهان را آشفته کرده است. تل آویو از افشای یک شبکه اطلاعاتی وابسته به اسرائیل ناراحت شد./پایان.

توضیح مدیریت سایت- پیراسته فر:«نقش ترکیه در جنگ درغزه»

 خبرگزاری تسنیم(۲۳ دی ۱۴۰۲ )نوشت:با وجود انتقادات تند مخالفین اردوغان در مورد تداوم تجارت با کشوراسرائیل، دولت ترکیه در ماجرای محاکمه اسرائیل در لاهه، در کنار مظلومین فلسطینی ایستاد.

«رژیم اسراییل بر صندلی متهم»؛ عنوان تیتر بسیاری از روزنامه ها و پایگاه های خبری ترکیه است.

اکثر روزنامه های چاپ آنکارا(ودیگررسانه های ترکیه) درباره محاکمه اسرائیل در مورد نسل کشی در غزه، سنگ تمام گذاشتند و با فلسطینی ها ابراز همدردی کردند.

İstanbul 2 No'lu Barosu, İsrail'in Gazze'deki suçlarını Uluslararası Ceza Mahkemesi'ne taşıdı

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اناتولی نوشت:کانون وکلای شماره ۲ استانبول جنایات اسرائیل در غزه را به دادگاه کیفری بین المللی برد.

İsrail sanık koltuğunda: Lahey’de soykırım davası başladı...

پرونده شواهدی که وکلای ترکیه به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه کرده‌اند.

عصبانیت اسرائیل ازدادگاه لاهه

İsrail sanık koltuğunda: Lahey’de soykırım davası başladı... - Resim : 2

«اسحاق هرتزوگ»( رئیس‌جمهور اسرائیل) این اتهامات را «نفرت‌انگیز و غیرمنطقی» توصیف کرد و گفت: «ما در دادگاه بین‌المللی دادگستری خواهیم بود و با افتخار اعلام می‌کنیم که از حق خود برای دفاع از خود بر اساس قوانین بشردوستانه استفاده کرده‌ایم.» او همچنین مدعی شد که او « تمام تلاشش را کرد».

شهامت جمهوری آفریقای جنوبی درکشاندن اسرائیل به دادگاه درباره نسل کشی درغزه

İsrail sanık koltuğunda: Lahey’de soykırım davası başladı... - Resim : 3

دیوان بین المللی دادگستری مستقر در لاهه می تواند به سرعت تصمیم بگیرد که جمهوری آفریقای جنوبی را ملزم به پایان دادن به حملات اسرائیل در غزه کند، اما ممکن است سال ها طول بکشد تا در مورد پرونده نسل کشی تصمیم گیری شود. پرونده تشکیل شده توسط جمهوری آفریقای جنوبی توسط سازمان همکاری اسلامی، مالزی، ترکیه، اردن، کلمبیا، بولیوی، مالدیو، نامیبیا، پاکستان و کلمبیا حمایت می شود./۱۱ ژانویه ۲۰۲۴(۲۱ دی ۲۰۲۴)

نقش ترکیه در دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی؛ تصویر سازی جنایات در غزه

این در حالی است که در روزهای گذشته، انتقادات فراوانی در مورد موضع دولت اردوغان در برابر صهیونیست ها منتشر شد. ولی با وجود انتقادات تند مخالفین اردوغان در مورد تداوم تجارت با صهیونیست ها، دولت ترکیه در ماجرای محاکمه اسراییل در لاهه، در کنار مظلومین فلسطینی ایستاد.

کشور ترکیه ,

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، ضمن اشاره مجدد به جنایتکار بودن نتانیاهو بر این موضوع تاکید کرده که« اقدامات آمریکا نیز به امنیت و ثبات منطقه ضربه می زند

اردوغان: موضع ما در حمایت از غزه بسیاری را آشفته کرده است

اردوغان گفته است: حملات شبانه آمریکا و انگلستان به یمن، مصداق استفاده مفرط از زور است. متاسفانه اسرائیل نیز از این روش در فلسطین نیز استفاده می ‌کند».

اسرائیل در وحشت و شوک

«زکی آری ‌ترک» حقوقدان اهل ترکیه و  پژوهشگر در دانشکده علوم اجتماعی، اداری و اقتصادی دانشگاه روملی استانبول بر این باور است که «طرح پرونده نسل‌ کشی در دیوان بین ‌المللی دادگستری در لاهه»، اسرائیل را در هراس و وحشت فرو برده است.

آری‌ ترک می گوید: «تاکنون هیچگاه دادگاه حقوق بین ‌الملل شاهد محاکمه یک شخص اسرائیلی نبوده است، چه رسد به آن که خود رژیم اسرائیل محاکمه شود. لابی‌ های آنها تصویری دروغین و بسیار قوی ارائه می ‌دادند. چرا که رسانه و ارتباطات داشتند و هر بار به شکلی خلاص می ‌شدند».

کشور ترکیه ,

این حقوقدان ترکیه در ادامه  در مصاحبه با آناتولی درباره اهمیت پرونده مذکور گفته است: «اهمیت این پرونده این است که دستگاه سیاسی اسرائیل در حال محاکمه است و نه فقط نظامیان. ما در مورد همان اسرائیلی صحبت می‌ کنیم که در بسیاری از جنایات بین المللی دست داشته، به کودکان تجاوز کرده و به قتل رسانده، غیرنظامیان را کشته و اکنون در محکمه وجدان و افکار عمومی جهان محاکمه می شود. این یک وضعیت باورنکردنی برای آنهاست. در حال حاضر اسرائیل هم در درون و هم سطح بین المللی در وحشت است. چرا که انتظار چنین چیزی را نداشت و تصور می‌ کرد که چنین اتهامی قابل طرح نیست. اگر حکمی صادر شود، تصور اسرائیل شکست ناپذیر و قدرتمندی که 70 سال است ایجاد کرده ‌اند از بین می ‌رود. افکار عمومی جهان فهمیدند که اسرائیل یک ببر کاغذی است و معنای خود را از دست داده و ماهیتی ظالمانه دارد».

وقتی که دوربین عکاسی، سلاح می شود

یکی از اتفاقات ارزشمند در جریان محاکمه صهیونیست ها، گزارش های میدانی خوب و مطلوبی بود که به دست خبرنگاران مسلمان به جهان مخابره شد.

خبرگزاری رسمی و دولتی آناتولی، یکی از مراکز رسانه ای است که در رویدادهای اخیر، توانست به شکل درستی از ظرفیت عکاسان فلسطینی استفاده کند. جوانان غزه که از سویی در حال در آوردن اجساد عزیزانشان از زیر آوار بودند، در همان حال، گاهی هم دوربین به دست از این ویرانه به آن کوچه می دویدند تا عکس های نزدیک و زنده ای از شهادت شهروندان غزه را ثبت کنند.

آناتولی هم در انتقال و بازتاب این عکس ها نقش موثری ایفا کرد و برخلاف خواست و تصور صاحبان کمپانی های رسانه ای عظیم آمریکایی – یهودی، انتقال اخبار و تصاویر غزه، به شکل انحصاری در دست آنها نماند و عکاسان مسلمان توانستند تصویر دقیق جنایات را بازتاب دهند.

عکس ها و تصاویر غزه، علاوه بر آن که مظلومیت فلسطینیان را به جهان رساند، عملاً ماهیت اسنادی و حقوقی پیدا کردند و مجموعه ای از این تصاویر در اختیار قضات دادگاه لاهه قرار گرفت تا ببینند که در فراسوی تبلیغات دروغین صهیونیست ها، واقعاً در غزه چه روی داده و چه بر زنان و کودکان آن دیار می گذرد.

کشور ترکیه ,

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده «اکثر مدارک ارائه شده توسط ما اسناد بصری هستند و اسرائیل با این اسناد محکوم خواهد شد. تمامی مدارک، به طور جدی در لاهه موثر واقع شدند. حالا نتانیاهو نه جایی برای فرار و نه راهی برای دفاع از خود دارد».

Cumhurbaşkanı Erdoğan, İsrail Cumhurbaşkanı Herzog ile görüştü

اردوغان(رئیس جمهورترکیه) همچنین گفته است: «قبلاً مواضع  هرتزوگ(رئیس جمهوراسرائیل) را در فضای بسیار دوستانه‌ تری می دیدم، اما اخیراً او نیز  از نتانیاهو تقلید کرده و شروع به اظهارات بسیار متفاوت کرده است. در هر حال، ترکیه در کنار مظلومان ایستاده است. مظلوم هرگز شکست نخورد اما ظالمان همیشه شکست خوردند».

 تسنیم نوشت: در پایان باید گفت، ترکیه در جریان محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه، عملکرد خوبی به نمایش گذاشت و نشان داد که می تواند در کنار ایران، یکی از حامیان ملت مظلوم فلسطین باشد.

اردوغان: اسرائیلی‌ها از دستگیری تیم موساد در ترکیه خشمگین هستند. ۳۳ جاسوس اسرائیل در ترکیه دستگیر شدند.
 سایت الف(۲۰ دی ۱۴۰۲ )نوشت: رئیس جمهور ترکیه در سخنانی اظهار داشت: متلاشی شدن تیم جاسوسی موساد در کشور ما، به شدت مقامات رژیم صهیونیستی را خشمگین کرده است.

رسانه‌های ترکیه ۱۲ دی ماه گزارش دادند که مسوولان امنیتی ترکیه ۳۳ فرد را دستگیر کرده‌اند که مظنون به رابطه با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد هستند.