پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

تلسکوپ فضایی(هابل) به زندگی برگشت

«​تلسکوپ فضایی هابل» که در مداری بالاتر از ۶۰۰ کیلومتری زمین می چرخد، دید واضحی از کیهان دارد و عاری از اثرات تاری و جذب کننده جو است. هابل علاوه بر مشاهده نور مرئی و مادون قرمز نزدیک، نور فرابنفش را که توسط جو جذب می شود و فقط از فضا قابل مشاهده است، تشخیص می دهد. این تلسکوپ در طول مدت حضور خود در فضا صدها هزار تصویر آسمانی را به زمین ارسال کرده است.

بعداز ۶ روز توقف«تلسکوپ فضایی هابل» به زندگی برگشت(۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)

دو تلسکوپ فضایی هابل و تس ناسا در روز ۲۳ آوریل دچار مشکل شده و فعالیت خو را متوقف کردند. اکنون در حالی که هابل دوباره فعالیت خود را از سر گرفته، تلسکوپ فضایی تس (TESS) هنوز در حالت ایمن باقی مانده است.

تلسکوپ فضایی هابل در ۲۹ آوریل ۲۰۲۴ دوباره زنده شد

Hubble Space Telescope Over Earth
تصویری از تلسکوپ فضایی هابل بر روی زمین.
تلسکوپ فضایی هابل

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:۳۰ آوریل ۲۰۲۴، ناسا اعلام کرد: «تلسکوپ فضایی هابل»(Hubble Space Telescope) درروز دوشنبه  ۲۹ آوریل(۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) به عملیات علمی بازگردانده است. این فضاپیما از سلامت خوبی برخوردار است و بار دیگر با استفاده از هر سه ژیروس خود کار می کند.

 همه ابزارهای «هابل» آنلاین هستند و این فضاپیما مشاهدات علمی را از سر گرفته است.

«ادوین پاول هابل»(منجم ومحقق آمریکایی) متولد ۲۰ نوامبر ۱۸۸۹ میسوری متولد شد، و در ۲۸ سپتامبر ۱۹۵۳، سن مارینو، کالیفرنیا درگذشت.

«تلسکوپ فضایی هابل»پس از صدور مجوز ساخت آن توسط کنگره آمریکا در سال ۱۹۷۷،  تحت نظارت سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا(ناسا) ساخته شد و به افتخار «ادوین هابل» منجم آمریکایی، نامگذاری شد و توسط خدمه شاتل فضایی دیسکاوری در ۲۵ آوریل ۱۹۹۰ در مداری ۶۰۰ کیلومتری بالاتر از زمین قرار گرفت.

ناسا پس از اینکه  درروز سه شنبه  ۲۳ آوریل( ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) وارد حالت ایمن شد، به دلیل مشکل ژیروسکوپ (Telescope) در حال انجام، کار را برای از سرگیری عملیات علمی آغاز کرد. ابزار هابل ثابت ماندند و تلسکوپ در سلامت کامل بود.

هنگامی که یکی از سه ژیروسکوپ آن خوانش های معیوب داشت، تلسکوپ به طور خودکار وارد حالت ایمن شد. ژیروسکوپ‌ها سرعت چرخش تلسکوپ را اندازه‌گیری می‌کنند و بخشی از سیستمی هستند که تعیین می‌کنند تلسکوپ در کدام جهت قرار دارد. در حالت ایمن، عملیات علمی به حالت تعلیق درآمده و تلسکوپ منتظر جهت های جدید از زمین است.

پس از صدور مجوز ساخت آن توسط کنگره آمریکا در سال ۱۹۷۷، تلسکوپ فضایی هابل (HST) تحت نظارت سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) ساخته شد و به افتخار ادوین هابل، برجسته ترین ستاره شناس آمریکایی، نامگذاری شد. قرن ۲۰. HST توسط خدمه شاتل فضایی دیسکاوری در ۲۵ آوریل ۱۹۹۰ در مداری  ۶۰۰ کیلومتری  بالاتر از زمین قرار گرفت.
تلسکوپ فضایی هابل درماه مه سال  ۲۰۰۹(اردیبهشت ۱۳۸۸ ) در جریان پنجمین و آخرین سرویس رصدخانه در مدار    از شاتل فضایی آتلانتیس (STS-125) مشاهده شد.

این ژیروسکوپ خاص باعث شد هابل در ماه نوامبر پس از بازگرداندن خوانش های معیوب مشابه، وارد حالت ایمن شود. این تیم در حال حاضر برای شناسایی راه حل های بالقوه کار می کند. در صورت لزوم، فضاپیما را می توان دوباره پیکربندی کرد تا تنها با یک ژیروسکوپ کار کند و ژیروسکوپ دیگر در رزرو قرار گیرد.

این فضاپیما شش ژیروسکوپ جدید در طول پنجمین و آخرین ماموریت سرویس شاتل فضایی در سال ۲۰۰۹ نصب کرد. تا به امروز، سه عدد از این ژیروسکوپ‌ها فعال هستند، از جمله ژیروسکوپی که به تازگی نوساناتی را تجربه کرده است. هابل از سه ژیروسکوپ برای به حداکثر رساندن کارایی استفاده می کند، اما در صورت نیاز می تواند به مشاهدات علمی تنها با یک ژیروسکوپ ادامه دهد.

ناسا پیش بینی می کند که هابل به اکتشافات پیشگامانه ادامه دهد و با رصدخانه های دیگر مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب این سازمان در طول این دهه و احتمالاً در دهه بعد همکاری کند.

هابل که در سال ۱۹۹۰ راه اندازی شد، بیش از سه دهه است که جهان را رصد می کند و اخیراً سی و چهارمین سالگرد خود را جشن گرفته است.

روز دوشنبه (۲۹ آوریل)، ناسا «تلسکوپ فضایی هابل»(Hubble Space Telescope) را به حالت عملکرد کامل بازگرداند. این در حالی بود که این فضاپیما یک هفته را در حالت ایمن سپری کرده بود و اکنون به فعالیت‌های علمی خود بازگشته است. با این حال، حال و هوای جشن تا حدودی تضعیف شد، زیرا شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی ناسا، ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی یا به اختصار تس (TESS)، در بلاتکلیفی باقی مانده است.

به نقل از اسپیس، از قضا، تس نیز جمع‌آوری داده‌های علمی را در روز ۲۳ آوریل متوقف کرده بود. دقیقا همان روزی که تلسکوپ هابل در حالت ایمن قرار گرفت. عملیات این تلسکوپ به دلیل نقص یکی از سه ژیروسکوپ آن متوقف شد که تلسکوپ فضایی از آن برای جهت‌گیری استفاده می‌کند و این در حالی است که دلیل عدم کارکرد ژیروسکوپ اولی هنوز نامشخص است.

مهندسان ناسا در حال آماده شدن برای بهره‌برداری از هابل بودند تا فقط با یک ژیروسکوپ به کاوش خود ادامه دهد، اما ناسا در روز سه‌شنبه (۳۰ آوریل) بیان کرد که مشکل حل شده و هابل با سه ژیروسکوپ به کار خود بازگشته است. ناسا می‌گوید که همه‌ ابزارهای هابل فعال هستند و این تلسکوپ رصدهای علمی خود را از سر گرفته است. این تلسکوپ در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد و ۳۴ سال است که کیهان را رصد می‌کند.

این ژیروسکوپ خاص در گذشته نیز باعث ایجاد مشکل برای هابل شده بود و خوانش‌های معیوبی را به زمین ارسال کرده بود که باعث ایجاد نیاز به خاموش کردن آن در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ شد.

در 30 آوریل 2024، ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی هابل این آژانس را در 29 آوریل به عملیات علمی بازگردانده است. این فضاپیما از سلامت خوبی برخوردار است و بار دیگر با استفاده از هر سه ژیروس خود کار می کند. همه ابزارهای هابل آنلاین هستند و این فضاپیما مشاهدات علمی را از سر گرفته است.

ناسا پس از اینکه تلسکوپ فضایی هابل در 23 آوریل وارد حالت ایمن شد، به دلیل مشکل ژیروسکوپ (ژیروسکوپ) در حال انجام، کار را برای از سرگیری عملیات علمی آغاز کرد. ابزار هابل ثابت ماندند و تلسکوپ در سلامت کامل بود.

هنگامی که یکی از سه ژیروسکوپ آن خوانش های معیوب داشت، تلسکوپ به طور خودکار وارد حالت ایمن شد. ژیروسکوپ‌ها سرعت چرخش تلسکوپ را اندازه‌گیری می‌کنند و بخشی از سیستمی هستند که تعیین می‌کنند تلسکوپ در کدام جهت قرار دارد. در حالت ایمن، عملیات علمی به حالت تعلیق درآمده و تلسکوپ منتظر جهت های جدید از زمین است.

از سوی دیگر، ناسا گفته است که توقف کار تس هنوز کمی مرموز است. این آژانس اعلام کرد که تیم تس در حال حاضر در حال بررسی علت اصلی خاموش شدن آن هستند و در حال کار بر روی راهی برای بازگرداندن تس به وضعیت عملیاتی کامل می‌گردند.

علاوه بر این، ناسا همچنین به بررسی علت یک بروز مشکل جداگانه که این شکارچی سیارات فراخورشیدی را در اوایل ماه گذشته غیرفعال کرده بود، می‌پردازد. در روز هشتم آوریل این کاوشگر غیرفعال شد، اما پس از آن نقص در روز ۱۷ آوریل فعالیت خود را از سر گرفت و دوباره ۶ روز بعد به حالت ایمن رفت. آژانس فضایی می‌گوید که هدف از تحقیقات این است که بفهمیم آیا این دو مشکل به هم مرتبط هستند یا خیر.

تس ماموریت اولیه خود را در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ تکمیل کرد و اولین ماموریت توسعه یافته خود را در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ به پایان رساند.

هر دو تلسکوپ فضایی هابل و تس اخیرا سالگرد آغاز به کار خود را جشن گرفته‌اند.

در روز ۱۸ آوریل سال ۲۰۲۴، تس ششمین سالگرد پرتاب شدن بر فراز موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس از پایگاه کیپ کاناورال به فضا را جشن گرفت. در روز ۲۴ آوریل ۲۰۲۴، نیز هابل ۳۴  مین سال در فضا را جشن گرفت. این تلسکوپ فضایی در سال ۱۹۹۰ به عنوان بخشی از ماموریت STS-۳۱ شاتل فضایی دیسکاوری از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد