روز سه شنبه(۱۷ بهمن ۱۴۰۲) ۱۰ حمله با نارنجک به پاسگاه های امنیتی، ستادهای انتخاباتی و تجمعات در مناطق مختلف ولایت کویته پاکستان صورت گرفت.
بازداشت نخست وزیرسابق پاکستان نیز برناآرامی های پاکستان افزوده است/«عمران خان» بامداد شنبه ۵ اوت ۲۰۲۳(۱۴ مرداد ۱۴۰۲)یازداشت شدو به زندان رفت.
پاکستان در آستانه انتخابات سراسری روز پنجشنبه ۸ فوریه ۲۰۲۴(۱۹ بهمن ۱۴۰۲) با موجی از خشونتها مواجه شده است.
در ۲ انفجار «بلوچستان» پاکستان ۲۷ نفر کشته و ۴۰ نفر زخمی شدند
مقام های محلی پاکستان اعلام کردند که بر اثر دو انفجار در جنوب غربی پاکستان دستکم ۲۶ نفر کشته شدندو ۴۰ نفر زخمی شدند/چهارشنبه۷ فوریه ۲۰۲۴(۱۸ بهمن ۱۴۰۲)
انفجارها در نزدیکی دفتر کاندیدای پاکستان در آستانه انتخابات ۲۶ کشته برجای گذاشت
خشونت در بلوچستان، هم مرز با افغانستان و ایران،
بیمارستان خانزی، که در نزدیکی محل انفجار واقع شده، اعلام کرد که انفجار اول ۱۲ کشته و بیش از ۲۶ زخمی برجای گذاشته است.
درحادثه اول، یک انفجار قوی در بیرون دفتر اسفندیار خان کاکر نامزد مستقل انتخابات در ولسوالی پیشین ۱۷ کشته و ۳۰ زخمی برجای گذاشت. در کمتر از یک ساعت، انفجار دیگری در بیرون دفتر انتخابات جمعیت علمای اسلام پاکستان در منطقه کیلا عبدالله رخ داد که بر اثر آن هشت کشته و ۱۲ زخمی بر جای گذاشت.
حال برخی از مجروحان وخیم است و برای مداوا به کویته منتقل شده اند.
طی انفجار بعدی ۱۰ دیگر نیز کشته شدند.
جمعه داد خان، معاون کمیساریای منطقه پیشین در بلوچستان پاکستان، گفت که این انفجارها تعداد زیادی زخمی برجای گذاشته است.
بهتازگی دستکم ۱۰ افسر پلیس در حملهای از سوی افراد مسلح به یک پایگاه پلیس در شمال غربی منطقه درابان کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:روز سه شنبه(۱۷ بهمن ۱۴۰۲) ۱۰ حمله با نارنجک به پاسگاه های امنیتی، ستادهای انتخاباتی و تجمعات در مناطق مختلف ولایت کویته پاکستان صورت گرفت.
سربازان در امتداد یک جاده، پیش از انتخابات عمومی در کراچی، پاکستان در چهارشنبه۷ فوریه ۲۰۲۴(۱۸ بهمن ۱۴۰۲)
یکی ازعوامل ناآرامی هادرپاکستان:بازداشت عمران خان(نخست وزیرسابق پاکستان)می تواندباشد.
از روز یکشنبه(۱۵ بهمن ۱۴۰۲) حدود ۵۰ حمله از این دست در این استان انجام شده است و در یک حادثه در شهر سیبی، مهاجمان یک گردهمایی انتخاباتی یکی از نامزدهای حزب تحریک انصاف پاکستان برای مجلس ملی را هدف قرار دادند که در آن چهار نفر جان خود را از دست دادند و شش نفر دیگر جان خود را از دست دادند.
سخنگوی گمرک:۱۰۰ هزار و ۵۰۰ دز واکسن برکت به ونزوئلا صادر شدکه با قیمت ۴ دلار فروش رفته که مجموعا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار میشود.
کشورنیکاراگوئه و ونزوئلا از همسایه های کوبا محسوب می شوند(همسایه آبی)
۲ کشوری که واکسن کرونای ایرانی صادرشده«نیکاراگوئه و ونزوئلا »و نام واکسنی که صادرشده«برکت»است که محصول مشترک ایران-کوبا بوده است ومیزان صادرات: محموله ۱۰۰ هزار دوز واکسن «کوو ایران برکت» به نیکاراگوئه و ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ دز واکسن برکت به ونزوئلا.
واکسن کرونا به کدام کشورهاصادرشده است؟نام واکسن صادراتی ونام کشور صادرشده چیست؟ چه تعدادواکسن کرونا صادرشد؟
کیهان(شنبه ، ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ )نوشت:بهرام عین اللهی در جلسه شورای اداری شهرستان فردیس اظهارداشت: در روزهای نخست دولت، روزانه بیش از ۵۰ هزار بیمار کووید۱۹ شناسایی میشدند و بیش از ۷۰۰ نفر فوت میکردند که فاجعه انسانی بود اما دولت با قدرت وارد کنترل کرونا شد و واکسیناسیون را به بحثهای سیاسی و FATF گره نزد و با قدرت، واردات و تزریق واکسن را پیگیری کردیم، امروز ۶ مجموعه واکسن سازی علیه کرونا در کشور فعال است و صادرات واکسن کرونا را نیز از یکی دو هفته پیش آغاز کردهایم و واکسن ایرانی،«به ۱۰ کشور آفریقایی صادر خواهد شد.»
تأمل شود:قراراست که به ۱۰ کشورصادرشود،ودرهیچ رسانه ای نیامده که بغیراز نیکاراگوئه و ونزوئلا کشوردیگری صادرشده باشد.
نیکاراگوئه کجاست؟
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تنهاکشوری که واکسن کرونای ایرانی صادرشده«نیکاراگوئه و ونزوئلا»است و نام واکسنی که صادرشده«برکت»است ،به هرکدام از این دوکشور ۱۰۰ هزار دوز واکسن «کوو ایران برکت».
بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران(۱۷ فروردین ۱۴۰۱) با اعلام این خبر که تولیدکنندگان داخلی میتوانند در ماه حداقل ۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا تولید کنند اظهار داشت: تعدادی از تولیدکنندگان مشتریانی در خارج از کشور دارند و حدود ۴ میلیون دُز واکسن کرونای داخلی هم به خارج از کشور صادر شده است. ان شاء الله در آینده نزدیک تاییده مصرف واکسنهای MRNA داخلی هم دریافت خواهد شد.
رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت:«واکسن کوو ایران برکت به زودی تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت میکند.»
بهرام دارایی افزود: واکسن کوو ایران برکت مراحل نهایی تاییده سازمان بهداشت جهانی را طی میکند.
وزیربهداشت کابینه رئیسی:مقدمات صادرات ۴ میلیون دز واکسن از ایران به سایر کشورها فراهم شده است.
خبرگزاری مهر(۶ خرداد ۱۴۰۱)نوشت:دکتربهرام عیناللهی (وزیربهداشت)یادآور شد: مقدمات صادرات ۴ میلیون دز واکسن از ایران به سایر کشورها فراهم شده و هم اکنون صادر کننده واکسن به ونزوئلا هستیم.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: اینگونه ایران به جمع کشورهای صادرکننده واکسن Covid-19(کووید-۱۹)پیوست.
با امضای تفاهم نامه بین«دکتراکبر برندگی»(رئیس گروه دارویی بنیاد برکت) و «دکترپدرو فرناندز»(معاون وزیر بهداشت ونزوئلا) در تاریخ (۸ تیر ۱۴۰۱) محموله ۱۰۰ هزار دوز واکسن کوو ایران برکت به این کشور ارسال و تحویل مقامات ذیربط گردید./تسنیم
شرق (۸ شهریور ۱۴۰۱)نوشت:روحالله لطیفی، سخنگوی گمرک به تجارتنیوز میگوید: «بر اساس آمارهای گمرک، ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ دز واکسن برکت به ونزوئلا صادر شد و ۲۰۰ هزار دز واکسن برکت نیز به اسپانیا رفت.» البته مقصد اصلی این واکسنها که به اسپانیا رفت، مشخص نیست.
لطیفی میگوید این واکسنها با قیمت ۴ دلار فروش رفته که مجموعا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار میشود.
به عبارتی ایران حدود ۳۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان واکسن به کشورهای دیگر فروخته است. البته با نرخ فعلی دلار که در نوسان است. این در حالی است که سال گذشته محمدرضا شانهساز، معاون وقت وزیر بهداشت، هزینه تولید هر دز واکسن برکت را ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد.
بر این اساس ۳۰۰ هزار دز واکسن صادراتی کرونا، در ایران حدود ۶۰ میلیارد تومان آب خورد و ایران حدود نصف قیمت این واکسنها را فروخت.
کوبا کجاست؟
شهر «هاوانا» پایتخت کشور کوبا است
نیگاراگوئه کجاست؟
شهر «ماناگوا» پایتخت کشورنیکاراگوئه است.
خبرگزاری میزان(۹ تیر ۱۴۰۱ ) به نقل ازخبرگزاری فارس نوشت:صادارت واکسن برکت به نیکاراگوئه
فارس نوشت:چندی پیش در جریان سفر سه روزه مدیران گروه دارویی برکت به کشور نیکاراگوئه، نشستهای متعددی با عالیترین مقامات این کشور از جمله وزیر بهداشت، رئیس سازمان تامین اجتماعی و تعدادی از مدیران ارشد برگزار شد. در طول این نشستها، طرفین ضمن تبادل نظر در خصوص راهکارهای همکاری در حوزه سلامت توافق کردند که بر این اساس، پروسه تحویل و صادرات دارو و ملزومات پزشکی از ایران به این کشور تسهیل شده و ارتباطات طرفین در تمامی حوزه های سلامت از جمله دارو و ملزومات پزشکی تقویت شود.
در این مراسم پس از بازدید از انبارهای وزارت بهداشت نیکاراگوئه، واکسن های کوویران برکت رسماً تحویل این کشور شد. در پایان در نشستی که با حضور مدیر عامل گروه دارویی برکت و هیئت همراه و مدیران ارشد وزارت بهداشت از جمله مدیرکل خریدهای وزارت بهداشت نیکاراگوئه برگزار شد و نحوه خرید دارو و تجهیزات پزشکی و همکاری مشترک در تولید دارو و تجهیزات پزشکی، نحوه عملکرد مجموعه های تحت پوشش در همکاری مورد توافق، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت طی تفاهمنامهای بر تسریع صادرات و واردات تجهیزات و ملزومات دارویی شرکت های ایرانی به نیکاراگوئه و اقدام برای تولید مشترک تاکید شد.
همچنین در سفر هیات دارویی بنیاد برکت به ونزوئلا، علاوه بر بسترسازی صادرات واکسن ایرانی به این منطقه، درباره صادرات دارو و تجهیزات پزشکی کشورمان نیز با مقامات وزارت بهداشت و شرکت های خصوصی فعال در حوزه سلامت مذاکرات مفصلی انجام شد. با امضای تفاهم نامه بین رئیس گروه دارویی بنیاد برکت و معاون وزیر بهداشت ونزوئلا در تاریخ ۸ تیر۱۴۰۱، اولین محموله ۱۰۰ هزار دوز واکسن «کوو ایران برکت» به این کشور آمریکای لاتین ارسال و تحویل مقامات ذیربط شده است.
خبرگزاری فارس درادامه نوشت: برخی دیگر از کشورهای آفریقایی نیز درخواست خرید واکسنهای ایرانی را دادهاند.
خبرگزاری میزان نوشت: انتشار اخبار سایر رسانههای (داخلی و خارجی) لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
واکسن های کرونا ایرانی: کووایران(برکت) ،پاستوکووک، فخرا ، کوو پارس ،اسویک،وکتورال،نورا، اسپایکوژن،«واکسن رناپ»(mRNA)
خبرآنلاین(۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ )نوشت:«هاله حامدیفر»(مدیرعامل شرکت سیناژن) و تولیدکننده واکسن کرونا، به «شرق» میگوید آنها تنها شرکت تولیدکننده بخش خصوصی هستند که تولید واکسن انجام دادهاند. او توضیح میدهد که تولیدکنندگان دولتی واکسن کرونا هم ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی گرفتهاند و هم کمک ریالی از دولت دریافت کردهاند و واکسن تولیدی آنها، واکسن با ویروس ضعیفشده است که هزینه تولید کمتری دارد. تنها تولیدکننده بخش خصوصی واکسن، هم هزینههایش با ارز نیمایی بوده و هم واکسن نوترکیب ساخته است که تکنولوژی بالاتر و هزینه بیشتری دارد، اما دولت واکسن این شرکت را با همان قیمت واکسن دولتی خریداری کرده است.
این تولیدکننده همچنین گفت با وجود آنکه مجلس و دولت به آنها سفارش ساخت ۱۸ میلیون دز واکسن را دادهاند و آنها مواد اولیه برای ساخت این تعداد واکسن را خریداری کردهاند، در نهایت دولت از تحویل این تعداد واکسن سر باز زد و در حال حاضر شش میلیون دز واکسن در انبارها روی دست آنها مانده است.
این تولیدکننده درباره چالش صادرات واکسن ایرانی نیز میگوید: بازار جهان از واکسنهایی که تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارند، اشباع شده است و واکسن ایرانی که تأییدیه جهانی ندارد، راه دشوارتری پیشرو دارد.
خانم «دکترهاله حامدیفر»(مدیرعامل شرکت سیناژن)گفت: زمانی که مطالعه بالینی روی واکسن ایرانی تمام شد و آنها پرونده واکسن را به سازمان بهداشت جهانی ارسال کردند، این سازمان به آنها اعلام کرد به اندازه اضطرار جهان واکسن تأیید شده و بازار اشباع است و تأیید واکسن جدید در اولویت این سازمان نیست. به این ترتیب ماجرای صادرات واکسن ایرانی و تبدیل ایران به قطب صادرات واکسن منطقه نیز به جایی نرسید.
شهر وینا دل مار در بخش لاس پاتاگواس درآتش سوخت
آتش سوزی درشهر«وینیا دل مار»(کشورشیلی) ۱۲۰ نفرکشته ۲۰۰ نفر مفقودشدند و خانه ها وماشینهای زیادی درآتش سوختند.
وزارت کشور شیلی: تعداد قربانیان آتشسوزی شیلی به ۱۱۲ نفر رسید
سانتیاگو، ۵ فوریه ۲۰۲۴(۱۶ بهمن ۱۴۰۲) - به گفته یک مقام وزارت کشور شیلی، شمار تایید شده تلفات آتش سوزی های وحشیانه در مرکز شیلی به ۱۱۲ نفر افزایش یافته است.
مانوئل مونسالوه معاون وزیر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که پزشکی قانونی "۱۱۲ کشته، ۳۲ جسد شناسایی شده" را دریافت کرده است و افزود که هنوز "۴۰ آتش سوزی فعال" در کشور وجود دارد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:آتش سوزی درشهر«وینیا دل مار»(کشورشیلی) ۱۲۰ نفرکشته ۲۰۰ نفر مفقودشدند و خانه وها وماشینهای زیادی درآتش سوختند.
آتش سوزی از روز شنبه ۳ فوریه ۲۰۲۴(۱۴ بهمن ۱۴۰۲)حدود ۹۲ حریق در جنگلهای سراسر شیلی شعلهور بوده است که تیمهای آتشنشانی موفق به مهار حدود ۴۰ مورد شدهاند. زبانههای آتش به دست ۸۰۰۰ هکتار از جنگلها و مناطق شهری را سوزانده از جنگلهای این کشور سرایت کرده است.
«نقشه کشورشیلی»
براساس اعلام مقامات شیلی تاکنون دستکم ۱۱۲ نفر در پی آتشسوزی در جنگلهای مناطق مرکزی این کشور جان باختند و صدها نفر نیز همچنان مفقود هستند. علاوه بر این، دست کم یک هزار و ۶۰۰ نفر نیز بیخانمان شدهاند.
آتش سوزی ها با بیشترین شدت در اطراف شهر Viña del Mar شعله ور شد، جایی که یک باغ گیاه شناسی معروف که در سال 1931 تأسیس شد، یکشنبه توسط شعله های آتش نابود شد. حداقل 1600 نفر بدون خانه مانده اند.
چندین محله در لبه شرقی «وینا دل مار» توسط شعله های آتش و دود بلعیده شد و برخی از مردم را در خانه هایشان گرفتار کرد. مقامات گفتند که «۲۰۰ نفر در وینیا دل مار» و مناطق اطراف آن ناپدید شده اند. این شهر ۳۰۰ هزار نفری یک تفرجگاه ساحلی محبوب است و همچنین میزبان یک جشنواره موسیقی معروف در تابستان نیمکره جنوبی است.
صبح روز یکشنبه، گابریل بوریچ، رئیس جمهور شیلی، از شهر «کویلپه »که به شدت تحت تاثیر آتش سوزی قرار گرفته بود بازدید کرد و از کشته شدن ۶۴ نفر خبر داد. اواخر روز یکشنبه، خدمات پزشکی قانونی شیلی تعداد کشته شدگان تایید شده را به ۱۱۲ نفر به روز کرد.
بوریک گفت که با جستجوی نیروهای امدادی در خانه هایی که فروریخته اند، ممکن است تعداد قربانیان افزایش یابد. برخی از افرادی که به بیمارستان ها رسیده بودند نیز در وضعیت وخیمی قرار داشتند.
«رودریگو مونداکا»(فرماندار منطقه والپارایسو)جایی که «وینا دل مار« و دیگر شهرهای آسیبدیده در آن واقع شدهاند، یکشنبه گفت که او معتقد است برخی از آتشسوزیها میتوانست عمداً ایجاد شده باشد و این تئوری را تکرار میکند که روز شنبه توسط بوریک نیز ذکر شده بود.
مونداکا گفت: "این آتش سوزی ها از چهار نقطه شروع شد که به طور همزمان روشن شدند." ما به عنوان مقامات باید به شدت تلاش کنیم تا متوجه شویم چه کسی مسئول است.»
آتش سوزی در اطراف Viña del Mar در مناطق جنگلی کوهستانی که دسترسی به آنها سخت است آغاز شد. اما علیرغم تلاش مقامات شیلی برای کاهش شعله های آتش، آنها به محله های پرجمعیت در حاشیه شهر نقل مکان کرده اند.
روز شنبه، بوریک گفت که دمای غیرمعمول بالا، رطوبت کم و سرعت باد زیاد، کنترل آتشسوزیهای جنگلی در مرکز شیلی را که تاکنون ۸۰۰۰ هکتار از جنگلها و مناطق شهری را سوزانده است، دشوار کرده است.
بوریک روز یکشنبه بر فراز برخی از مناطق سوخته شده در آتش پرواز کرد و از مدرسه ای که به پناهگاهی برای آوارگان تبدیل شده است، بازدید کرد. وی گفت که یک خانه تعطیلات ریاست جمهوری در «سواحل وینا دل مار» که توسط باغ های بزرگ احاطه شده است به طور موقت به یک مرکز تفریحی برای فرزندان خانواده های آسیب دیده از آتش سوزی تبدیل می شود.
آتش سوزی درجنگلهای شیلی
مردم سعی می کنند آتش سوزی یک خانه را در طول گسترش آتش سوزی در «وینا دل مار»، شیلی، ۳ فوریه ۲۰۲۴(۱۴ بهمن ۱۴۰۲) خاموش کنند.
بقایای اتوبوس سوخته را در پی گسترش آتشسوزیهای جنگلی در وینا دل مار، شیلی در ۳ فوریه ۲۰۲۴(۱۴ بهمن ۱۴۰۲)
خانه های سوخته وینا دل مار، شیلی
ه دنبال گسترش آتش سوزی در وینا دل مار، شیلی، ۴ فوریه ۲۰۲۴(۱۵ بهمن ۱۴۰۲)، زنی در میان بقایای خانه سوخته خود خوابیده است.
دستکم ۱۶۰۰ نفر نیز در نتیجه آتشسوزیهای جنگلی که از چند روز پیش آغاز شده در منطقه مرکزی کشور بیخانمان شدهاند.
آتشسوزیها در حومه شهر ساحلی« وینا دل مار»، واقع در ۱۲۲ کیلومتری غرب سانتیاگو پایتخت و محل زندگی حدود ۳۰۰ هزار نفر است.
چندین محله در لبه شرقی وینا دل مار در حال حاضر ویران شده است، در حالی که ۲۰۰ نفر از شهر و مناطق اطراف آن ناپدید شده اند.
ماجرای سیلی ساواک به صورت دکترقریب را درادامه بخوانید.
«دکترمحمدقریب» (پایهگذار طب اطفال در ایران)
«دکتر محمد قریب» از نخستین پزشکان متخصص طب اطفال و «بنیانگذار دانش نوین پزشکی کودکان در ایران» بود، همچنین از «بنیانگذاران نخستین بیمارستان تخصصی کودکان در ایران» نیز می باشد.
«محمد قریب» در سال ۱۲۸۸ در تهران متولد شداماوالدینش متولد روستای گرکان در آشتیان(استان مرکزی) بودند که به تهران مهاجرت کرده بودند.
«محمدقریب» در سال ۱۳۱۵ با «زهرا قریب» دختر «عبدالعظیم قریب»(معلم مدرسه دارالفنون) ازدواج کرد.
«دکترمحمد قریب»در سال ۱۳۰۶ جزء اولین گروه دانشجویان ایرانی بود که برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه مهاجرت کردند.
«دکترمحمد قریب»در سال اول تحصیل توانست در شهر «رنس» فرانسه جایزه«لابراتوار» تشریح دانشکده پزشکی را دریافت کند و دریافت این جایزه برای او افتخاری بزرگ بود.
«دکترمحمد قریب»آنقددرپزشکی نبوغ داشت که در سال دوم دانشجویی اش در بیمارستان های شهر «رنس» طباطبت می کرد، در سال چهارم تحصیل، توانست در مسابقات اکسترنای بیمارستان پاریس نیز پذیرفته شود.
شهر «رنس»(شهرستان مرن) در «ایالت بروتاین» ،منطقهٔ شامپاین-آردن/۱۴۰ کیلومتری پاریس.
«دکترمحمد قریب» در سال ۱۳۱۴ اولین دانشجوی ایرانی بود که توانست در کنکور انترنای بیمارستان پاریس به موفقیت دست پیدا کند.
این دو کنکور یعنی اکسترنا و انترنا، دو آزمون بسیار سخت در کشوری خارجی هستند که قریب موفق شد در هر دوتای آن برای کشورش ایران افتخاراتی را بیافریند.
قریب در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی از رساله دکترای خود دفاع کرد که نام رساله اش وقفه های تنفسی شیرخواران بود، سپس توانست مدرک دکترای پزشکی را از پاریس اخذ کند.
* در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی به وطن خود یعنی ایران برگشت تا علم خود را برای هم وطنانش به کار ببرد و هر آنچه را آموخته برای بهبود وضعیت سلامتی ایرانیان عرضه کند.
نگارنده-پیراسته فر:«دکتر محمد قریب» بنیانگذار تخصص پزشکی اطفال در ایران است(متولد۱۲۸۸-متوفیاول بهمن ۱۳۵۳)
دکترمحمدقریب درمیان شاگردانش
دکترناصرسیم فروش و دکترمحمدقریب
هزینه ویزیت دکترمحمدقریب کمترازشاگردانش بود!
«دکترمجمد قریب» در آن سالها طبابت هم می کرد اما حق معاینه و ویزیت او نسبت به پزشکان دیگر در آن و حتی از شاگردان خودش نیز کمتر بود.
فعالیتهای سیاسی دکترمحمدقریب
«دکترمحمد قریب» درس پزشکی را در دانشگاه تهران به دانشجویان رشته پزشکی تدریس کرد. او در حین فعالیت علمی فعالیت سیاسی و اجتماعی نیز داشت به گونهای که بارها در کلاس درس از اقدامات محمد رضا شاه پهلوی انتقاد نموده و پس از واقعه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نیز پس از امضای یک بیانیه به همراه ۱۰ تن دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه مانند مهدی بازرگان، یدالله سحابی و نعمتالهی به دستور محمدرضا پهلوی از دانشگاه اخراج شد.
ماجرای(سیلی ساواک) به دکترمحمدقریب چه بود؟
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دکترناصرسیم فروش»درمصاحبه با خبرگزاری فارس(۱۶ بهمن ۱۴۰۱)گفت:از معدود بخش درمانی که مردم از آن رضایت داشتند، بیمارستان مرکز طبی کودکان بود که دکتر «قریب» در آنجا مشغول به کار بود، دکتر قریب تعدادی از جوانانی که از خارج برگشته بودند را دور خود جمع کرد و بسیار به موضوع درمان صحیح بیماران توجه داشت و همیشه دغدغه بیماران را داشت، محیط علمی بانشاطی را تشکیل داده بود. دکتر قریب خدمتگزار واقعی مردم بود اما در همان زمان ماموران شاه که طاقت دیدن خدمات او را نداشتند به او سیلی زدند که همین موضوع باعث اعتصاب پزشکان شد.
«دکترقریب» علاقه خاصی به آیت الله فیروزآبادی داشت و به نوعی مریدش بود.
آیت الله فیروزآبادی دربیمارستان -بالاسر-ایت الله بروجردی-مریضخانه(بیمارستان)فیروزآبادی.
«آیتالله سیدرضا فیروزآبادی» فرزند سید هاشم، متولد ۱۲۵۱ فیروزآباد -شهرری.تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش، فیروز آباد وادامه تحصیلاتش در مدرسه آصفیه- نزدیک مسجد جامع تهران-بود.
«آیت الله سیدرضافیروزآبادی» درسال ۱۲۵۳ هجری شمسی در حوادث مشروطه شرکت داشت. او درسال ۱۲۹۴ نماینده «الیغار و فشافویه» در دوره سوم بود؛ وی در سال ۱۳۰۳ دستگیر شده و به «کلات نادری» در خراسان تبعید شد. «فیروز آبادی» در سال ۱۳۰۵ به عنوان نماینده مردم تهران وارد ششمین دوره مجلس شد و در هفتمین دوره نیزمنتخب مردم تهران بود.
«آیت الله فیروزآبادی» درسال ۱۲۵۳ هجری شمسی در حوادث مشروطه شرکت داشت. او درسال ۱۲۹۴ نماینده «الیغار و فشافویه» در دوره سوم بود؛ وی در سال ۱۳۰۳ دستگیر شده و به «کلات نادری» در خراسان تبعید شد.
فیروزآبادی همچنین درشکل گیری «جبهه ملی دوم »و «تأسیس جمعیت نهضت آزادی» نقش به سزایی داشت و حرکتهای سیاسی خود را از طریق ۲ جریان تعیین کرد.
آیتالله فیروزآبادی در غائله جمهوریخواهی همراه سید حسن مدرس که از رهبران مبارزه با جمهوریت بود، قرار گرفت و هرگز حاضر به ترک رویه خود نشد. علاوه بر آن انجمنی هم از کلیه اصناف تهران تشکیل داد که در منزل وی اقداماتی علیه جمهوریت داشتند.
بازدید محمدرضا شاه پهلوى و ملکه فوزیه از بیمارستان فیروزآبادى در معیت آیت الله سید رضا فیروزآبادی / اوایل دهه۲۰شمسی.
بیماری دکترمحمدقریب(علت مرگ)چه بود؟
«دکتر محمد قریب»در سال ۱۳۵۱، به بیماری«هماچوری»(Hematuria)« ادرار خونی» مبتلا شداما بعدها سرطان مثانه که به شکم متاستاز داده شده تشخیص داده شد و اقدامهای درمانی انجام شده در ایران و آمریکا تأثیر چندانی بر بیماری وی نداشت.
سرانجام . به دلیل ضعف بدنی در ۱ بهمن ۱۳۵۳ در بیمارستان خودش (بیمارستان طبی کودکان)فوت کرد.
در مراسم تدفین دکتر محمد قریب، «محمدرضا شاه پهلوی» به همراه خودروهای دربار شخصاً جنازه دکتر محمد قریب را از تهران تا قم همراهی کرد ونمازبرپیکردکترمحمدقریب را «آیتالله سید شهاب الدین مرعشی نجفی» خواند.
قبر دکتر محمد قریب : در قبرستان شیخان قم در کنار مزار پدرش بخاک سپرده شد.
«آقامجتبی تهرانی »کیست؟
صورت هزینه مجالس روضه «اهل بیت» پیش خدا-ثبت وضبط است باجزئیات
هرکسی درمسجدی ویا هرمحفلی برای پیامبرواهل البیت،هر خرجی بکند،همه ثبت وضبط می شود.
مثلاًکسی «مراسم روضه» بپاکند ویا ازعزاداران پذیرایی کند«اطعام دهد»ویابرای ایام فاطمیه،محرم وصفرهزینه ای رامتقبل شود همه را ناظرانی«غیبی»دردفتری می نویسندوپاداش داده می شود.
حتی آنهایی که هزینه چای ویاآش ازنمازگزاران را به هرمقدارمیدهندازاین «خوان» الهی بی نصیب نمی مانند.
هرپولی(جنسی)که درراه خدا برای مساجد،تکایا وحسینه ها داده شود،کتابت میشودوخداوند برایش پاداشی منظورمیشود.
کار برای اهل بیت(ع) حساب و کتاب دارد و گُم نمی شود
«مرحوم آقامجتبی تهرانی »یکبار می خواستند این را بگویند که کار برای اهل بیت حساب و کتاب دارد و گُم نمی شود و ریزش را حساب می کنند و درست است که «فضل اهل بیت» و عنایت خدا است اما کار کردن برای اهل بیت حساب و کتاب دارد. به همین مناسبت خاطره ای از یکی از دوستانشان«میرزاعلی آقاسعیدیان» امام جماعت «مسجدحاج ابوالفتح» برایم نقل کردند.
«حاج آقا مجتبی مجتهدی تهرانی» به نقل از «مرحوم سعیدیان» فرمودند: که دهه محرم و روز عاشورا بود و ما روضه داشتیم و شب آخر اطعام کرده بودیم. من خواب دیدم کسانی که نسبت به امام حسین (ع) عرض ارادت کردهاند در یک صف ایستاده اند و هر کسی می آید یک نفر نشسته و به یک نفر به او میگوید بنویس! مثلاً این مقدار قند، نان، شکر و تمام مخارجی را که طرف برای جلسات امام حسین(ع) کرده بود را صورت بر میداشتند. آقای سعیدیان میگوید نوبت من شد و رفتم جلو و آن فرد گفت: بنویس اینقدر برنج، روغن، لپه و... و ۸ مثقال زعفران و در اینجا آقای سعیدیان گفته است که من ده مثقال دادهام و دوباره آن شخص گفت"بنویس ۸ مثقال زعفران" و ایشان اعتراض می کند«۱۰ مثقال زعفران. من خودم خریدم ده مثقال خریدم» و ایشان گفتند:« نه ۸ مثقال بوده، همین که گفتم را بنویس».
آقای سعیدیان بعد میگوید: من فردا از خواب بیدار شدم و حاج خانم(همسرش) را صدا کردم گفتم این زعفران هایی که من به تو برای روضه دادم همهاش مصرف شد؟
خانم میرزا علی آقا گفته بود: نه، ۲ مثقال آن را نگه داشتهام، گفتم برای خودمان بماند.
میثم مطیعی(راوی این داستان)گفت: بعد از آن «حاج آقا مجتبی تهرانی» به من گفتند: «مو را از ماست میکشند». کار حساب و کتاب دارد.
«میثم مطیعی»مداح بیت رهبری، عضو هیات مؤسس و اولین مدیر عامل موسسه حفظ و نشر آثار آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی/مصاحبه باسایت مشرق بمناسبت اولین اربعین آقامجتبی۲۴ بهمن ۱۳۹۱
آیتالله حاجآقا مجتبی تهرانی، که از مراجع عظام تقلید و از شاگردان مبرّز مکتب فقهی، اصولی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی بودند در سن ۷۵ سالگی و با بیش از ۳۰ سال کرسی دروس اسلامی در حوزه علمیه تهران شامگاه۱۲ دی ۱۳۹۱ دار فانی را وداع گفت.
مسجد جامع بازار تهران
«آیت الله مجتبی تهرانی» در سال ۱۳۱۶ ه.ش در خانوادهای از اهل علم، معرفت و شهادت در تهران به دنیا آمد.
پدر ایشان مرحوم «آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی»،از شاگردان« آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی»، فقیهی مجاهد و عارفی ستُرگ بود که در زمان تاریک حکومت پهلوی اول، با همراهی و رفاقت مرحوم« آیتالله محمدعلی شاهآبادی»(استادامام خمینی)، به اقامه جماعت در مسجد جامع بازار تهران مشغول بود و در امر تربیت نفوس مستعد و راهنمایی سالکان الی الله تعالی اهتمام ویژه داشت.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درتنظیم این اخبارویرایش اندکی انجام داده ام.
«آیت الله میرزاعبدالعلی تهرانی» از شاگردان آیتالله عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم بودومنشاءاثر.
«آیت الله میرزاعبدالعلی تهرانی» ازعلمای تهران بود وبهمراه امام خمینی ازمحضرمرحوم آیت الله شاه آبادی بهره هابردند.
آیت الله حاج میرزا عبدالعلی تهرانی : مواظب باش به دام مرید بازی نیفتی.
آیت الله مجتهدی تهرانی نقل می کردند : روزی نزد آیت الله حاج میرزا عبدالعلی تهرانی(پدراقاتهرانی) بودم ایشان با مزاح گفتند: می دانی این مردم و این مریدها از ما چه می خواهند؟
گفتم خیر.
گفتند: می خواهند ما را جلو بفرستند جهنم؛ و خودشان هم سینه زنان، پشت سر ما بیایند. لذا مواظب باش این مرید بازی را باید کنار گذاشت. از مریدان باید دل برید. مواظب باش مرید پیدا نکنی و دنبال مرید نباشی.
« مجتبی و مرتضی آقاتهرانی» ازنوادگان «آمیرزا موسی» بزرگ، برادر «آمیرزا مسیح» معروف هستند که در تاریخ سیاسی ایران هم به «تهرانی» و نیز به «استرآبادی» معروفند.
«کلهُر»مشاورفرهنگی دولت احمدی نژادنیز یکی ازبرادران ایشان است.
هرمثقال برابر۴/۶ گرم می باشد-چهار وشش دهم گرم
به تعبیردیگر۱۰مثقال یعنی۴۶گرم
هرمثقال رعفران درجه یک (نرخ امروز)دراسفند۱۳۹۱ برابربا ۱۵۰۰۰ تومان
توضیح مدیریت ساست-پیراسته فر:همین دست در جیب کردن ها؛برای ایام عزاداری در محرم وصفروفاطمیه ودیگرمناسبتهای اهل بیت، برای برافراشتن بیرق های عزا وپذیرایی ودیگرنذورات ۷۰ برابرهزینه هاوخرجکردها درهمین دنیابرمی گرددبه صاحبان پولها،علاوه برذخیره آخرت.
«آیت الله حسین انصاریان» در سخنرانی روزهشتم محرم ۱۴۴۰(۲۷ شهریور ۱۳۹۷) در حسینیهٔ آیتالله علوی تهران گفت:
هر کس برای حسین(ع) خرج کند قبل از مرگ هفتاد برابر به او بر می گردد.
«آیت الله حسین انصاریان» گفت:درکتاب المحاسن،احمد بن محمد بن خالد بَرقی( متوفای ۲۷۴ق)آمده است ، بعد از حادثهٔ کربلا به دستور زینالعابدین(ع) سیاه پوشیدند.، امام سجاد(ع) دو سال در خانهٔ خودشان غذا میپختند و برای گریهکنها در مدینه ناهار و شام میفرستادند و میگفتند شما وقتتان را صرف آشپزخانه نکنید، من ناهار و شام شما را میدهم چون خدا در کوه طور به موسیبنعمران(ع) گفت: موسی! اگر کسی برای حسین(ع) دست در جیب کند و یک درهم خرج کند، هنوز نمرده است که من هفتاد برابر به او برمیگردانم. کسی بر من منت نگذارد که اینقدر برای حسین خرج کردهام./پایان.
کتاب المحاسن، برقی، بعد از حادثهٔ کربلا به دستور زینالعابدین(ع) سیاه پوشیدند.، امام سجاد(ع) دو سال در خانهٔ خودشان غذا میپختند و برای گریهکنها در مدینه ناهار و شام میفرستادند و میگفتند شما وقتتان را صرف آشپزخانه نکنید، من ناهار و شام شما را میدهم چون خدا در کوه طور به موسیبنعمران(ع) گفت: موسی! اگر کسی برای حسین(ع) دست در جیب کند و یک درهم خرج کند، هنوز نمرده است که من هفتاد برابر به او برمیگردانم. کسی بر من منت نگذارد که اینقدر برای حسین خرج کردهام./پایان.
چرا بجای خرج کردن درهیات ها و مجالس امام حسین علیه السلام به فقرا کمک نمی کنیم؟
اولین اشکال این سوال این است که دو کار خداپسندی را که خدا به انجام شان دستور داده مقابل هم قرار دهیم که گویا روح اسلام و عزاداری با کمک با فقرا، ناسازگار است.
اشکال دوم این است که این مومنین حقیقی هستند که گوی سبقت را در کمک رسانی به فقرا از دیگران ربوده اند.
و نکته مهم تر اینکه توجه کنیم که همین هیات و عزاداری هایی که چشممان به هزینه هایش است تا از بابت آن هزینه ها،مشکل فقر مملکت حل شود،توجه بکنیم که
این هیات ها از بودجه کشوری و ملی، بهره ای ندارند و همه هزینه ها داوطلبانه و از نذورات توسط مردم انجام و مدیریت می شود.
بیشترین خرج یک هیات مربوط به پخت و پز ان است که خودمان هم میدانیم غذاهای هیات،غذایی ساده است و واقعا حیف نیست که برای شعار رسیدگی به فقرا مردم را از ثواب و مقام عزاداری برای امام حسین علیه السلام منع کرد؟
برای آنانی که فکر میکنند بزرگترین مشکل فقر است و باید به شکل جدی،به رفع ان فقر تلاش کنند(حج ومراسم پذیرایی ازعزاداران ودیگرهزینه برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهداء ودیگراهل بیت راتعطیل کنیم وهزینه اش رابرای فقرابکنیم وجهیزه..)
لیستی از هزینه های غیرضرور کشور ارایه می شود و امید است که این دغدغه مندان معیشت فقرا بیایند و مثل همین ظرفیتی را که برای به تعطیل کشاندن هیات ها انجام دادند در این راههای که عرض می شود نیز انجام دهند.
۱.معاون بهداشتی وزارت بهداشت در مراسم اختتامیه اولین جشنواره زندگی بدون دخانیات سال۹۵اعلام کرد که ایرانی ها سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای سیگار صرف می کنند.
۲.به نقل از رییس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و داروجناب آقای مصطفی اسماعیلی مطلق،براساس گزارش یورومونیتور کل مصرف فرآورده های آرایشی در خاورمیانه در سال ۲۰۰۸ حدود ۷.۲ میلیارد دلار بوده بوده است. در میان کشورهای منطقه، سهم ایران ۲.۱ میلیارد دلار است که به پول ایرانی میشود هفت هزار میلیارد تومان .
۳. اخیراً وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه به نقل از دنیای اقتصاد اعلام کرده است از ۷۷۴هزار ایرانی در ۵ماهه نخست سال ۲۰۱۷ به ترکیه سفر کرده اند فقط درمدت ۵ ماه ایرانیان بیش ازهزار و ضد و شصت میلیارد تومان ۱۱۶۰ میلیارد تومان درآمدزایی برای ترکیه داشته اند.
۴.در گزارش نشست خبری چهاردهمین کنگره تغذیه و رژیم درمانی درسال۱۳۹۵ عنوان شد که ایرانی ها هر سال ۱۱هزار میلیارد تومان فست فود می خورند.
می بینید که با این چهار قلم که حذف شان و حداقل مدیریت شان،هیچ لطمه ای به ایرانی اسلامی بودن ما نمیزند که بلکه باعث عزت وآبرو و سلامتی هموطنان مان هم میشود،۲۹۱۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰(یست و نه هزار و صد وشصت میلیارد )تومان در یک سال آزاد میشود که با این رقم میشود به فقرزدایی خارج از کشور هم رسید. /فرزاد جهان استاد دانشگاه/۳۱ شهریور ۱۳۹۶ خبرگزاری مهر
حجت الاسلام هاشم فروزش، امام جماعت سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران تصویر جواب خواندنی امام خمینی به استفتائی درباره خرج هزینه عزاداری و نذری امام حسین (ع) برای کمک به فقرا و محرومین را منتشر کرد که متن آن در ادامه آمده است:
سئوال :۳۶- سنواتی است که بیست شب آول محرم الحرام مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء به طور معمول انجام میگیرد، و سه شب هم اطعام برگزار می شود، آیا اجازه میفرمائید کلیهٔ مخارج مراسم به حساب شمارهٔ ۱۰۰ یا ۲۰۰ واریز و یا به مصارف خانوادهٔ شهداء و مجروحین انقلاب برسد؟ و یا اینکه باید مراسم سوگواری برحسب معمول اجراء گردد؟
جواب امام خمینی:مراسم سوگواری سید مظلومان ترک نشود
توضیح:حجت الاسلام هاشم فروزش از جانبازان امر به معروف و نهی از منکر است که در خرداد ۱۳۹۰ -در حین نجات یک دختر جوان از دست اراذل و اوباش چشم راست خود را از دست داد.
سوال: با سلام اینجانب یک دانشجوی ایرانی مقیم کانادا هستم در اینجا ما گروهی از دانشجویان به مناسبت های مختلف مذهبی مراسمی تدارک می بینیم مثل عزاداری امام حسین و اعیاد قربان و غدیر و… خیلی از دوستان با ارادت واقعی در این مراسم ها شرکت می کنند ولی گاه گاهی دیده می شود تجمل گرایی باعث بالا بردن هزینه ها می شود با توجه به اینکه مخارج در اینجا به دلار می شود این هزینه ها شاید بتواند گره از کار یک نیازمند باز کند به عبارت دیگر به جای اینکه صد نفر که وضع مالی بدی ندارند دور هم بنشینند و این پول ها را صرف شیرینی یا دو سه نوع غذا کنند شاید بشود به داد کسی رسید. دستور جنابعالی در این مورد چیست؟
پاسخ حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی :
باسمه جلت اسمائه؛ اگر عزاداری امام حسین علیه السلام متوقف بر صرف پولی باشد که بدون آن، عزاداری خوبی برگزار نمی شود خرج کردن برای عزاداری بر هر کاری که خیال می کنید، ترجیح دارد. بقاء اسلام و به سعادت رسیدن مسلمانان مرهون بقاء عزاداری است، کما اینکه تعظیم عید غدیر که اساس تشیع مرهون آن است بر هر عمل استحبابی مقدم است. به این گونه وسوسه ها اعتناء نکنید
کمک به فقرایابرپایی عزاداری محرم واربعین و..
* با برگشت هزینه و افزایش روزی، صدقۀ بیشتری میتوانید بدهید
بنا به روایات متعدد، کسی که به زیارت امام حسین(ع) برود، اولا هزینهای که صرف کرده برمیگردد، ثانیا رزق و روزیش زیاد میشود. بنابراین با رفتن به زیارت حسین(ع)، بیشتر میتوانیم به فقرا کمک کنیم.
امام صادق(ع): زیارت حسین رزق را زیاد میکند، و آن چه برای زیارت هزینه کرده باشد، برمیگردد. امام باقر(ع): شیعیان ما را به زیارت قبر حسین امر کنید. زیارت قبر حسین، روزی را زیاد و بلاهای سخت را دفع میکند.(تهذیب، ج۶، ص۴۵ و ۴۲)
*با شرکت در «اردوی افزایش قدرت و موفقیت»، بیشتر میتوانید به فقرا کمک کنید
الف) افراد موفق برای کسب درآمد بیشتر و موفقیت در زندگی، مهارتها و تواناییهای خود را با شرکت در دورههای آموزشی افزایش میدهند. آنها میدانند چند برابر وقت و هزینهای که برای این دورههای صرف میکنند، به زودی برمیگردد.
ب) از جمله ویژگیها کلیدی برای موافقیت در هر کاری، «حُسن خُلق، خستگیناپذیری و سختکوشی» است. امام صادق(ع): خوشخلقی روزى را زیاد مىکند(الزهد، ص۳۰)
ج) ما در زیارت امام حسین(ع) به بالاترین الگوهای فداکاری و خستگیناپذیری، احترام، توجه، و ابراز محبت میکنیم، و اراده و انگیزۀ ما برای فداکارای و .. تقویت میشود و به این صفات نزدیک میشویم. در اربعین، علاوه به اینها، زیباترین جلوههای این صفات را در مسیر پیادهروی تماشا میکنیم و لذت میبریم و کمی هم از خودمان خجالت میکشیم؛ آنگاه با انگیزه و ارادۀ بیشتری برای بهتر شدن تلاش و تمرین میکنیم. پیادهروی اربعین یک دورۀ ویژه برای زندگی و کسب و کار موفق است. با یک زندگی موفقتر، حتماً به دیگران هم بیشتر میتوانیم کمک کنیم.
*بعد از زیارت مهربانتر میشوید، و به فقرا بیشتر کمک میکنید
امام حسین(ع) زیباترین و دیدنیترین جلوه و نماد ایثار، ازخودگذشتگی و مهربانی است. حماسههای بینظیر ایثار، سخاوت، مهربانی و برادری که در مسیر پیادهروی اربعین میبینید، ثمرۀ توجه مردم به حسین(ع) است. با مطالعات تجربی و نیز تفکر و تحلیلهای روانشناسانه، میتوان توضیح داد که چرا هیچ چیزی مثل توجه به امام حسین(ع)، موجب کاهش خودخواهیها و افزایش مهربانی و مهرورزی در جامعه و به تبع آن افزایش «از خودگذشتگی و تلاش برای کمک به نیازمندان» نمیشود. به خصوص زیارت اربعین که در آن، لذت، شکوه و زیبایی ایثار و بخشندگی را از نزدیک حس میکنید.
لذت بردن از تماشای جلوههای ایثار، فطرت ایثارگری ما را شکوفاتر میکند و در نتیجه، از خدمت به دیگران بیشتر لذت میبریم و از خودخواهی بیشتر فاصله میگیریم.
با زیارت هرسالۀ حسین(ع) در اربعین، فرهنگ بخشندگی و خدمت در خود ما و جامعۀ ما بیشتر میشود. امامان ما بیجهت اینهمه تاکید بر لزوم زیارت هر سالۀ حسین(ع) نکردهاند!
*هزینه کردن برای زیارت حسین(ع)، هزینه کردن برای ریشهکن کردن فقر است
یکی از عوامل اصلی فقر و بیعدالتی، ظلم زورگویان، قلدرها و مفسدان است؛ چه داخلی، و چه بینالمللی. سکوت و عافیتطلبی در مقابل ظلم و ترس از ایستادگی، مانع از اتحاد علیه زورگویان میشود. هیچچیزی مثل توجه به عالیترین نماد ایستادگی، یعنی حسین(ع)، مردم و نخبگان را برای مقابله با مفسدانِ خودخواه، متحد نمیکند. هزینه کردن برای زیارت حسین(ع)، هزینه کردن برای ریشهکن کردن فقر است.
از قدیم گفتهاند: «ﺍﮔر میخواهی کسی را یک وعده سیر کنی، به او ماهی بده، ولی اگر میخواهی یک عمر سیرش کنی، به او ماهیگیری یاد بده.» افزایش روحیۀ استقلال، آزادگی و استقامت در مردم، باعث میشود جلوی زورگویی بایستند و به حق خودشان برسند. خودمان هم وقتی به زیارت حسین(ع) میرویم، و به یاد شجاعت و فداکارای حسین(ع) و یارانش میافتیم، خجالت میکشیم که عافیتطلبی و ترسو باشیم و در مقابل ظلم به انسانها سکوت کنیم.
چرا امام صادق(ع) فرمودند زیارت حسین(ع) مثل تجهیز ۱۰۰۰ مجاهد به اسب جنگی است؟(کافی، ج۴ ص۵۸۱)، یک وجهش شاید همین باشد که زیارت حسین(ع) فرهنگ ایستادگی در مقابل ظلم را در جامعه ترویج و تقویت میکند و باعث تولید هزاران مبارز شجاع علیه ظلم میشود.
امام خمینی: «در قضیۀ امام حسین(ع)، باید این نکته را به مردم بفهمانیم: همهاش قضیه این نیست که ما میخواهیم ثواب ببریم، قضیه این است که ما میخواهیم «پیشرفت» کنیم!»(صحیفه امام،ج۸، ص۵۲۹)
منبع: گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی
شما در میان مسلمین و مؤمنینی که از توان مالی برخوردارند، بسیار دیدهاید که روزی چند وعده سُفرهی آنچنانی میاندازند و غذای چرب و لذیذ میخورند، ماهی چند وعده نیز از پیتزا و مرغ سوخاری و فست فوت گرفته تا شیشلیک و برگ، غذای رستورانی میخورند، اما در عید فطر که نوبت به پرداخت فطریه برای سیر کردن گرسنگان میرسد، بحث میکنند که آیا برنجخوار هستند یا نانخوار و سعی میکنند آن که کمتر است را به خود اختصاص دهند. در حالی که اساساً نه نانخوار هستند و نه برنجخوار، بلکه گوشتخوار و لذیذ خوار هستند و یک وعده طعام نیز قیمتی ندارد که به این همه بحث بیارزد.
* امر خیر، یکی و دو تا و هزار تا نیست. لذا هر امر نیکو و خیری، در جای خودش خوب و گاه لازم است. رسیدگی به فقرا، نیازمندان و مستضعفین، به ویژه اگر در میان خویشاوندان یا نزدیکان و همسایگان باشند، نه تنها امری بسیار نیکو، بلکه لازم و ضروری است و اگر کسی عمداً اهمال کند، مورد مؤاخذه نیز قرار میگیرد. بر پایی شعائر اسلامی، حفظ آنها، تبلیغات و ...، به ویژه در مباحث و مسائلی که در آگاهی و بیداری مردم و جهت دادن به اذهان عمومی نقشآفرین است نیز امری بسیار نیکو و البته لازم و ضروری است و اهمال در آن نیز مورد سؤال خواهد بود.
*هیچ لزومی به «قیاس» یا قرار دادن «این به جای آن» وجود ندارد. شما از یک سو میتوانید بگویید: «این فرد گرسنه است، پس من چرا به حسینه کمک کنم، بلکه برای او نان و گوشت میخرم» - از سوی دیگر میتوانید بگویید: «البته عقل، قلب، روح و اعتقادات مردم، به مراتب مهمتر و حیاتیتر از معدهی آنهاست؛ مضاف بر این که با برپایی حسینهها و مساجد، دین احیا میگردد و کمکهای مالی به نیازمندان نیز به صورت مستمر و بیشتر صورت میپذیرد و ...».
*هر کس هر دلیلی برای توجیه کار خود میتواند بیاورد و این که گفته میشود به جای حسینه، مسجد، زیارت و عزاداری به فقرا و گرسنگان و ... کمک کنیم، ظاهرش قشنگ است، اما باطنش به خاطر اولاً دور کردن مردم از تفکرات و گرایشات اعتقادی و سرمایههای معنوی و ارتباط با اهل عصمت و اولیاء الله است و ثانیاً به خاطر مادی کردن فکر و قلب مردم است. و گرنه فرد مؤمن از هیچ کدام باز نمیماند. هم به نیازمند کمک میکند، هم به مسجد و هیئت و هم زیارت میرود و همه نیز خیر و صواب است و ثواب دارد.
ثواب (پاداش) کدام بیشتر است؟
باید دقت کنیم که برای خدا چرتکه نیاندازیم، محاسبه حقتعالی عددی، ریالی، کیلویی و متری نیست و بسیار دقیق و عادلانه است و به قول معصوم علیهالسلام: «خداوند متعال راجع به بهشتاش گول نمیخورد». لذا نزد خداوند متعال آن عملی [از واجب یا مستحب]، نیکوتر و مأجورتر است که با اخلاص بیشتری انجام پذیرد. خواه کمک به مستمند باشد و خواه زیارت یا عزاداری یا کمک به ساخت مسجد و مدرسه و بیمارستان.
ضربه شمشیر امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام، به خاطر شدت اخلاصش وزینتر و والاتر از عبادات انسانها و ملائک گردید و نه به خاطر طول شمشیر و یا شدت ضربه.
از این رو خداوند متعال در کلام وحی تصریح مینماید که از این قربانیهای شما، گوشت و خونش به من نمیرسد، بلکه اخلاص و تقوای شما ملاک محاسبه است:
«لَن یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَکِن یَنَالُهُ التَّقْوَى مِنکُمْ کَذَلِکَ سَخَّرَهَا لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِینَ» (الحجّ، 37)
هرگز [نه] گوشتهاى آنها و نه خونهایشان به خدا نخواهد رسید ولى [این] تقواى شماست که به او مىرسد این گونه [خداوند] آنها را براى شما رام کرد تا خدا را به پاس آنکه شما را هدایت نموده به بزرگى یاد کنید و نیکوکاران را مژده ده./منبع:پرسش به شبهات
مدیریت سایت-پیراسته فر:آیت الله میرزاعبدالعلی ازعلمای تهران بود وبهمراه امام خمینی سالهاشاگردی آیت الله شاه آبادی بود- ایشان حدود سال ۱۳۳۰ به مدت چهار سال مقیم مشهدبودند که درهمین زمان ، امامت مسجد بالاسر حرم مطهر راعهده داربودندوبعداً امام جماعت مسجد"بزازها"تهران شد،میرزاعبدالعلی در جوانی نقاشی را آموخته بود و فرزندانش را به این هنر تشویق می کرد وبه شعر و صدای خوش علاقه مند بود. مثنوی را شرح می کرد. اهل طبیعت بود.احتمالاًآفای کلهرهنرراازپدربه ارث برده است.آیت الله مجتهدی تهرانی نقل می کردند : روزی نزد آیت الله حاج میرزا عبدالعلی تهرانی بودم ایشان با مزاح گفتند: می دانی این مردم و این مریدها از ما چه می خواهند؟ گفتم خیر،گفتند: می خواهند ما را جلو بفرستند جهنم؛ و خودشان هم سینه زنان، پشت سر ما بیایند. لذا مواظب باش این مرید بازی را باید کنار گذاشت. از مریدان باید دل برید. مواظب باش مرید پیدا نکنی و دنبال مرید نباشی