پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

بازگشایی مرزهای "عراق "عربستان بعداز۳۰سال

​گذرگاه«عرعر»کجاست؟...۳استان عراق(المثنی،نجف،الانبار)بایک استان(شمالی)عربستان هم مرزهستند.

بازگشایی مرزهای  زمینی عراق وعربستان بعداز۳۰سال .

سفیر عراق در عربستان از بازگشایی دو گذرگاه مرزی با این کشور و از سرگیری پروازها بین ریاض و جده با چهار شهر عراق از جمله نجف اشرف بعد از ۳۰ سال خبر داد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:بازگشایی مرز عرعر(عراق-عربستان) پس از ۳۰ سال

استان «الانبار»عراق با منطقة الحدود الشمالیة (استان مرزی شمالی) عربستان هم مرزاست که مرکر آن ، شهر «عرعر» است ، مساحت آن ۱۲۷ هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از۳۰۰ هزار نفر است. دره ها و دشت های زیادی مانند وادی عرعر ، العوایسی ، وادی بادانا ، تپه ها و کوه هایی مانند کوهی انبوه در آن وجود دارد.روادا همچنین در منطقه ای که گیاهان طبیعی رشد می کنند گسترش یافته است.

شهر عرعر با موقعیت استراتژیک خود متمایز است ، زیرا در جاده بین المللی اتصال کشورهای عربی خلیج فارس ، اردن ، سوریه و لبنان واقع شده است.
این گذرگاه مرزی(عرعر) در پی اشغال کویت توسط ارتش عراق در دوران حکومت صدام حسین و قطع مناسبات بغداد و ریاض در سال ۱۹۹۰ مسدود شده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، .عربستان سعودی با هدف مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران حمایت از اقتصاد عراق را افزایش داده و در مقابل عراق می‌کوشد از مناسبات با همسایه جنوبی برای بهبود اقتصاد خود استفاده کند.

روند احیای مناسبات دو کشور پس از ۲۵ سال قطع رابطه از سال ۲۰۱۵ و بازگشایی سفارت عربستان سعودی در بغداد آغاز شد. در ماه ژوییه امسال(۲۰۲۰) نیز دو کشور یک قرارداد سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی و ورزش امضا کردند.

عبدالعزیز الشمری، سفیر عربستان سعودی در بغداد گفت: «مناسبات عراق و عربستان سال‌ها قطع شده بود و اکنون ما دستاوردی را جشن می‌گیریم که به نفع هر دو کشور است. ما از ورود کالاهای عراقی از طریق این گذرگاه مرزی استقبال می‌ کنیم.

شورای هماهنگی سعودی و عراق در سال ۱۳۹۶ برای بهبود بخشیدن به روابط میان دو کشور پایه گذاری شد./پایان توضیح.

وی همچنین از آغاز بکار آزمایشی خطوط هوایی بین ریاض و بغداد در طول یک ماه - بعد از متوقف شدن آنها در سایه جنگ کویت در سال ۱۹۹۰ میلادی- خبر داد.

بازگشایی دو گذرگاه مرزی عراق با عربستان/ از سرگیری پروازها بعد از 27 سال

العانی گفت: چهار خط پروازی از جده و ریاض به شهرهای بغداد، نجف، بصره و اربیل گشوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: همه موافقت نامه ها برای راه اندازی خطوط هوایی که از ۲۷ سال پیش تاکنون متوقف شده است، صادر شده و تنها سازماندهی روند فرود و بلند شدن هواپیماها و کارهای اداری باقی مانده است.

وی گفت: گذرگاه عرعر در طول سالهای گذشته در زمان مناسک حج باز بود و گشایش گذرگاههای هوایی و زمینی بین عراق و عربستان به تشویق روند تجاری و اقتصادی و علمی و گردشگری کمک خواهد کرد. علاوه بر این، ۷۰ هزار عراقی در عربستان کار می کنند.

العانی گفت: گشایش پل هوایی و گذرگاه زمینی با عربستان نشان می دهد که نیروهای عراقی بعد از نبرد با داعش در طول هفت ماه گذشته بر سراسر خاک عراق سیطره می یابند.

وی گفت: آزادی شهر موصل از دست داعش با نصف زمانی که صرف آن شد، امکان پذیر بود اما تاکید نیروهای عراقی برای حفظ جان غیرنظامیان باعث شد که آنها محتاط باشند؛ بویژه که داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی استفاده می کرد./تسنیم۲۷ تیر ۱۳۹۶

نگارنده-پیراسته فر:یورونیوز(۲۸ آبان ۱۳۹۹)  نوشت:سفیر عراق در عربستان از بازگشایی دو گذرگاه مرزی با این کشور و از سرگیری پروازها بین ریاض و جده با چهار شهر عراق از جمله نجف اشرف بعد از ۲۷ سال خبر داد.

بازگشایی گذرگاه‌های مرزی دو کشور در جریان سفر شش ماه پیش علی علاوی، معاون نخست وزیر عراق به ریاض، مورد توافق دو طرف قرار گرفته بود.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ سفارت خود را در بغداد بازگشایی کرده و کابینه سعودی نیز ایجاد کمیسیون مشترک تجاری با عراق را تصویب کرده است. عربستان همچنین در توافق با دولت مصطفی کاظمی متعهد شده تا ۳ میلیارد دلار وام برای جبران کسری بودجه سال ۲۰۲۰ در اختیار دولت عراق قرار دهد و در میدان گازی «عکاس» واقع در غرب بغداد، سرمایه‌گذاری کند.

بغداد و ریاض پیشتر از تشکیل شوراهایی برای تقویت روابط استراتژیک بین دو ملت خبر و کمک شرکت‌های سعودی به بازسازی عراق خبر داده بودند.

خبرگزاری مهر(۲۷ آبان ۱۳۹۹،)نوشت:عمر الوائلی رئیس اداره گذرگاه‌های مرزی عراق گفت که گذرگاه مرزی عرعر با عربستان فردا چهارشنبه با ورود ۱۵ اتوبوس سعودی حامل کمک‌های پزشکی برای عراق، بازگشایی خواهد شد.

افتتاح گذرگاه مرزی عرعر عراق با عربستان

وی افزود: افتتاح گذرگاه مرزی عرعر، فردا چهارشنبه خواهد بود و از گامهای مهم در روند فعالیت گذرگاههای مرزی خواهد بود زیرا گذرگاه مرزی جدید دروازه اصلی و مهم کشورهای حوزه خارج فارس به عراق است.

الوائلی گفت: ما اهتمام خاصی به این افتتاح داریم و امیدواریم که در روزهای آتی گذرگاه الجمیمه در نزدیکی رفحاء را افتتاح کنیم زیرا کالاهای سعودی از اهمیت زیادی برای مصرف کننده عراقی برخوردار است و آمادگی کامل برای همکاری با طرف سعودی برای واردات و صادرات داریم.

وی افزود: ۱۵ اتوبوس حامل کمک های پزشکی و دارویی وارد می شود. طی روزهای آینده مبادلات تجاری در راستای منافع مردم عراق در کار خواهد بود.

الوائلی از حضور عثمان الغانمی وزیر کشور عراق و برخی مسئولان گذرگاههای مرزی و نیز استانداران کربلا و الانبار در مراسم افتتاح گذرگاه مرزی عرعر خبر داد.

مرز عربستان-عراق

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.