پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

سفررئیس‌جمهور ترکیه(اردوغان) به عراق بعداز۱۲ سال

توطئه ای برای ایران(دورزدن ایران درساخت جاده ارتباطی ترکیه-عراق)دردیداررئیس جمهورترکیه بامقامات عراق.

پروژه «جاده ترکیه-عراق» که حدود ۱۲۰۰ کیلومتر،هدف آن «اتصال بندرگرند فاو عراق »به «مرز جنوبی ترکیه» و سپس از طریق راه آهن و بزرگراه به اروپا است، نیز در دستور کار قرار  رؤسای جمهورترکیه وعراق است(ایران دراین کریدورحذف شده است)
«دکتر بیلگی دومان»(هماهنگ کننده مطالعات عراق در اندیشکده «اسرام آگ» مستقر در آنکارا) گفت: ساخت این پروژه باتوجه به نگرانی ایران، آسان نخواهد بود.

«برکای ماندیراچی»(تحلیلگر ارشد ترکیه در گروه بین المللی بحران) گفت: «ایران می‌تواند این پروژه راخراب کند»وامابایدبرای کاهش و مدیریت ریسک‌های امنیتی و ژئوپلیتیکی مرتبط با این ابتکار، نیاز به دیپلماسی دقیق و چندجانبه دارد.

سفررئیس‌جمهور ترکیه به عراق بعداز۱۲ سال دلخوری  ۲۲  آوریل ۲۰۲۴(۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه، برای اولین بار در ۱۲ سال گذشته، به عراق سفر کرد.

Cumhurbaşkanı Erdoğan, 13 Yıl Aradan Sonra Irak'a Resmi Ziyaret

هیأت همراه اردوغان شامل: «هاکان فیدان»(وزیر امور خارجه کشور)، «علی یرلیکایا»(وزیر کشور)، «یاشار گولر» (وزیر دفاع)، «فخرالدین آلتون »(مدیر ارتباطات ترکیه)، «آکیف چاگاتای کیلیچ»(مشاور ارشد اردوغان) و بعضی دریگر ازمقامات ترکیه .

President Erdogan in Iraq after 12 years: Important issues on the table

برنامه سفر رئیس جمهور شامل دیدارهای کلیدی با همتای عراقی خود «عبداللطیف رشید»(رئیس جمهورعراق) قبل از گفتگو با محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق است.

13 yıl sonra Irak'a ilk ziyaret | Cumhurbaşkanı Erdoğan: PKK'ya karşı ortak hareket edeceğiz - 3

اردوغان بعد از ظهر قرار بود با مقامات کرد در اربیل پایتخت اقلیم کردستان دیدار کند.

Turkiye, Iraq strengthen ties amid regional challenges
محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق و طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در مراسم استقبال در فرودگاه بین المللی بغداد، در ۲۲  آوریل ۲۰۲۴ در بغداد شرکت می کنند.

کارشناسان می گویند این دیدار نشان دهنده تغییر مثبت در روابط ترکیه و عراق خواهد بود.

همچنین انتظار می‌رود رسیدگی به نگرانی‌های عراق در مورد منابع آب و امضای موافقت‌نامه‌های راهبردی در زمینه امنیت، انرژی، تجارت، حمل‌ونقل و سلامت، چارچوبی برای راه‌های همکاری آینده باشد.

تامین آب در سال‌های اخیر به یک نقطه بن‌بست تبدیل شده است و بغداد خواستار آب بیشتری از رودخانه‌های دجله و فرات است - دو رودخانه اصلی که از ترکیه به خلیج عربی می‌ریزند و بیش از 90 درصد از منابع آب شیرین عراق را تشکیل می‌دهند.

اردوغان در دیدارهای خود با مقامات عراقی و کردی به دنبال حمایت از تلاش‌های ضد تروریسم از طریق مقابله مشترک با تهدیدات ناشی از حزب غیرقانونی کارگران کردستان یا پ‌ک‌ک است.

«دکتر بیلگی دومان»(هماهنگ کننده مطالعات عراق در اندیشکده «اسرام آگ» مستقر در آنکارا) گفت که هدف ترکیه از این دیدار پیشی گرفتن از هیچ یک از بازیگران منطقه ای، چه ایران و چه در غیر این صورت، نبوده است.

وی به عرب نیوز گفت: آنکارا با توجه به تنش کنونی بین اسرائیل و ایران، بحران های منطقه ای در دریای سرخ و فقدان راه حل در سوریه که همکاری دوجانبه با بغداد و اربیل را ضروری کرده است، می خواهد یک پویایی منطقه ای ایجاد کند. ”

«برکای ماندیراچی»(تحلیلگر ارشد ترکیه در گروه بین المللی بحران)، می گوید که یک سوال کلیدی این است که چگونه بغداد از کمپین ترکیه علیه پ ک ک حمایت خواهد کرد.

ماه گذشته، شورای امنیت ملی عراق، پ‌ک‌ک را به عنوان یک سازمان غیرقانونی در عراق اعلام کرد که نشان‌دهنده تمایل فزاینده مقامات عراقی برای مبارزه با این گروه تروریستی است. اما اکنون، تمرکز بر این است که چگونه عراق می تواند تحرک پ ک ک را در خاک خود محدود کند.

فیدان، وزیر امور خارجه و ابراهیم کالین رئیس اطلاعات ماه گذشته از بغداد دیدن کردند.

فیدان اخیرا گفت: «به عنوان ترکیه برای ثبات عراق تلاش خواهیم کرد.

ما نمی خواهیم عراق با درگیری های داخلی همراه شود.»

از نظر ماندیراچی، موافقت بغداد با حمایت از نبرد ترکیه علیه پ‌ک‌ک، احتمالاً میزان همکاری در سایر موضوعات مهم مانند آب و نفت را تعیین خواهد کرد.

مجموعه‌ای از عملیات‌هایی که از سال 2019 توسط آنکارا آغاز شد، موفق شد «پ‌ک‌ک»(PKK) را از مناطق کوهستانی شمالی به مناطق شهری جنوبی عراق مانند کرکوک، سنجار و سلیمانیه سوق دهد.

«پ‌ک‌ک» شروع به رویارویی با قدرت مرکزی عراق کرد و در عین حال تهدید بزرگ‌تری برای بغداد بود. اما عراق چنین تجربه ای در مقابله با این گروه تروریستی در مقیاس وسیع ندارد. به همین دلیل است که باید با آنکارا در توسعه اقدامات و افزایش ظرفیت نیروهای مسلح خود برای مبارزه فعالتر با پ ک ک همکاری کند. دومان گفت: بغداد در تلاش است تا با سرکوب عوامل بی ثباتی، به دولتی تبدیل شود که کنترل کامل تهدیدات داخلی را در اختیار داشته باشد.

با این حال، همکاری دوجانبه نباید به مبارزه مشترک علیه پ‌ک‌ک محدود شود، زیرا دستور کار گسترده‌تری برای توسعه منطقه‌ای را در بر می‌گیرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: توطئه ای برای ایران(دورزدن ایران در جاده ارتباطی ترکیه-عراق)دردیداررئیس جمهورترکیه بامقامات عراق.
پروژه «جاده ترکیه-عراق» که حدود ۱۲۰۰ کیلومتر،هدف آن «اتصال بندر نوپای گرند فاو عراق »به «مرز جنوبی ترکیه» و سپس از طریق راه آهن و بزرگراه به اروپا است، نیز در دستور کار قرار  رؤسای جمهورترکیه وعراق است(ایران دراین کریدورحذف شده است)
«دکتر بیلگی دومان»(هماهنگ کننده مطالعات عراق در اندیشکده «اسرام آگ» مستقر در آنکارا) گفت: ساخت این پروژه باتوجه به نگرانی ایران، آسان نخواهد بود.

«برکای ماندیراچی»(تحلیلگر ارشد ترکیه در گروه بین المللی بحران) گفت: « ایران می‌تواند این پروژه راخراب کند»وامابایدبرای کاهش و مدیریت ریسک‌های امنیتی و ژئوپلیتیکی مرتبط با این ابتکار، نیاز به دیپلماسی دقیق و چندجانبه دارد.

Turkey shifts focus to alternative projects as new US-backed trade corridor bypasses it for Greece

در طول این گفتگوها، پروژه جاده توسعه ترکیه-عراق، که حدود ۱۲۰۰ کیلومتر امتداد دارد و هدف آن اتصال بندر نوپای گرند فاو عراق به مرز جنوبی ترکیه و سپس از طریق راه آهن و بزرگراه به اروپا است، نیز در دستور کار قرار گرفت.

به گفته دومان، ترکیه می تواند با تهیه یک توافقنامه چهارجانبه و مشارکت فعال در ایجاد شهرهای صنعتی و مراکز تجاری در این مسیر، حمایت امارات و قطر را در این پروژه جلب کند. این امر پویایی اقتصادی را تقویت می کند و عوامل بی ثباتی را با ایجاد ثروت تضعیف می کند.

ترکیه در سال جاری صادرات خود به عراق را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و فروش آن از ژانویه تا مارس نزدیک به۶۹۱.۵ میلیون دلار افزایش یافته است.

بغداد و آنکارا «در پیشرفت پروژه جاده توسعه مشترک هستند. به عنوان یک مسیر تجاری جدید، این مسیر می تواند نقش مهمی در ثبات عراق در بلندمدت داشته باشد و سود اقتصادی مهمی را برای هر دو کشور به ارمغان بیاورد.

«دکتر بیلگی دومان»(هماهنگ کننده مطالعات عراق در اندیشکده «اسرام آگ» مستقر در آنکارا) گفت: ساخت این پروژه باتوجه به نگرانی ایران آسان نخواهد بود.

«برکای ماندیراچی» گفت: «و ایران می‌تواند این پروژه راخراب کند» و افزود: «برای کاهش و مدیریت ریسک‌های امنیتی و ژئوپلیتیکی مرتبط با این ابتکار، نیاز به دیپلماسی دقیق و چندجانبه دارد.»

اردوغان در این سفر قصد دازد با «نچیروان بارزانی»(رئیس جمهور اقلیم کردستان عراق) دیدار کند و همچنین انتظار می‌رود با مقامات جبهه ترکمن عراق و رهبران جامعه ترکمن نیز گفتگو کند.

«بیلگی دومان» در این دیدار گفت که ترکیه در بسیاری از زمینه‌ها میان اربیل و بغداد میانجیگری خواهد کرد، زیرا اجماع بین این دو در مبارزه با «پ‌ک‌ک»(PKK) و در ادامه پروژه جاده توسعه ضروری است، زیرا باید امنیت در مناطق عبوری برقرار شود. کنار جاده

مقامات ارشد در آنکارا اخیراً به طرح هایی برای عملیات نظامی بزرگ علیه پ ک ک در شمال عراق در تابستان امسال اشاره کرده اند.

ترکیه همچنین به دنبال ایجاد یک کریدور امنیتی ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری در امتداد مرز خود با عراق و تکمیل آن با تاسیسات نظامی با هماهنگی بغداد است.

دومان گفت: برای ترکیه، اربیل و بغداد جایگزین نیستند، بلکه مکمل یکدیگر هستند.

وی افزود: در این سفر، انتظار دارم در مورد عملیات گسترده مشترک بین ترکیه و بغداد برای از بین بردن حضور پ‌ک‌ک در منطقه بحث شود. اما چنین تلاش مشترکی به مبارزه نظامی محدود نمی‌شود، زیرا در عین حال، پ‌ک‌ک در تلاش است تا از طریق تشکل‌های غیرنظامی مستقر در عراق، جایگاهی برای خود به دست آورد.

با کوچک شدن دامنه نظامی اش، تلاش می کند تا در حوزه مدنی و سیاسی نفوذ کند. عراق و اربیل ممکن است برای تعمیق همکاری با ترکیه در این زمینه تلاش کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد