پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

پرندگان آتش افروز(شاهین آتشین)چوبهای نیم سوخته را درعلفزارهامی اندازندتاآتش بگیرد

​محققان می گویند: این رفتار گسترش آتش نوسط «شاهین های آتشین» یک کشف جدید نیست، مردم بومی استرالیا مدت‌هاست که از «هاک‌های آتش‌نشانی»(firehawks) صحبت می‌کنند.

«شاهین های آتشین» بصورت دسته جمعی  در جایی که آتش سوزی اتفاق افتاده فرودمی آیند، «شاخه‌های درختانی که در حال سوختن هستند» راباچنگال خود برمی دارند و به مناطقی تا یک کیلومتری منتقل می‌کنند درعلف زارهای خشک می اندازندکه آتش سوزی رخ دهد.

پرندگانی که  عامل آتش سوزی جنگلها هستند

این پرندگان عمداً با استفاده از چوب های سوزان با چنگال و منقار خود آتش پخش می کنند.

شاهین آتشین؛ پرنده ای که استرالیا را برای غذا به آتش کشید

Bu kuşlar ormanları bilerek yakıyorlar

در حال حاضر هوا در استرالیا بسیار گرم است. موج گرمای سوزان می تواند آتش سوزی های غیرقابل کنترل و ویرانگر را ایجاد کند. و گویی این کافی نیست، مقامات باید با آتش افروزان پروازی که از نسل خونی باستانی هستند، مقابله کنند. حتی می توان آنها را اژدهای کوچک نامید.

یک مطالعه جدید که دانش بوم شناسی سنتی بومیان استرالیا را در بر می گیرد، رفتار کمتر شناخته شده این به اصطلاح «شاهین آتش» را توصیف می کند. این پرندگان عمداً با استفاده از چوب های سوزان با چنگال و منقار خود آتش پخش می کنند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«پرندگان آتش افروز»

«شاهین های آتشین بصورت دسته جمعی  در جایی که آتش سوزی اتفاق افتاده فرودمی آیند، شاخه‌های درختانی در حال سوختن هستند رابامنقارخود برمی دارند و به مناطقی تا یک کیلومتری منتقل می‌کنند درعلف زارهای خشک می اندازندکه آتش سوزی رخ دهد.»

این آتش افروزان پرنده حداقل به سه گونه شناخته شده تقسیم می شوند:

Yangından kaçan canlıları avlamak için bekleyen şahinin davranışı ilk kez kayda alındı

«تازه کار سیاه» (Milvus migrans).
«تازه کار سوت زدن» (Haliastur sphenurus).
«براون متولد شده» (Falco berigora).

محققان می گویند که این رفتار گسترش آتش یک کشف جدید نیست. مردم بومی استرالیا مدت‌هاست که از «هاک‌های آتش‌نشانی»(firehawks) صحبت می‌کنند.
 یک اصطلاح عمومی برای «بادبادک سیاه» (Milvus migrans).

«بادبادک سوت‌دار» (Haliastur sphenurus)

و «شاهین قهوه‌ای »(Falco berigora) - که عمدا آتش‌سوزی را در ساوان‌های استوایی این کشور گسترش می‌دهند.

این آتش افروزان پرنده حداقل به سه گونه شناخته شده تقسیم می شوند:
«تازه کار سیاه» (Milvus migrans).
«تازه کار سوت زدن» (Haliastur sphenurus).
«براون متولد شده» (Falco berigora).

بادبادک سیاه (Milvus migrans)،

بادبادک سوت دار (Haliastur sphenurus)

و شاهین قهوه ای (Falco berigora).

اما در حالی که رفتار دردسرساز آنها را می توان در اطلاعاتی که در اختیار مردم محلی است مشاهده کرد، در جاهای دیگر اینطور نیست. تیم بین المللی از دانشمندان در پایان نامه خود توضیح می دهد: "جنگل بانان بومی و سایر افرادی که با آتش سوزی های روستایی سروکار دارند، خطرات ناشی از پرندگان شکاری را در نظر می گیرند که باعث می شود آتش های کنترل شده به "خارج از خطوط ایمنی آتش" بپرند. با این حال، شک و تردید رسمی در مورد پرندگانی که آتش را گسترش می دهند مانع از برنامه ریزی موثر مدیریت منظر می شود.

ممکن است تعجب آور و حتی تکان دهنده به نظر برسد که« آتش افروزان پرندگان بمب های آتشین را در طبیعت می اندازند

اما محققان تاکید می کنند که این پدیده ویرانگر در واقع هزاران سال است که دیده شده است.

«مارک بونتا»( عضو تیم دانشگاه ایالتی پن و جغرافیدان به نشنال جئوگرافیک) گفت: "ما چیز جدیدی کشف نمی کنیم." بسیاری از داده‌هایی که ما با آنها کار می‌کنیم مبتنی بر همکاری مشترک با مردم بومی است... آنها احتمالاً ۴۰ هزار سال یا بیشتر از این موضوع می‌دانند.»

بر اساس مطالعات، صدها شاهین آتشین درنده در خط آتش جمع می شوند. این شاهین‌ها سپس «شاخه‌های در حال سوختن» را جمع‌آوری می‌کنند و به مناطقی تا یک کیلومتری که هنوز آتش ندیده‌اند منتقل می‌کنند.

Birds in a tree above a fire, Borroloola, Northern Territory, Australia, 2014.

محققان می گویند:این رفتار که در مصاحبه با تیم مستند شده و توسط برخی محققین به طور مستقیم مشاهده شد، طعمه را به سمت شکارچیان با دیواره شعله هدایت می کند و پرندگان حیوانات خشکی را که فرار کرده یا سوخته اند شکار می کنند.

 آنچه الهام‌بخش این مطالعه شد، پاراگرافی از رزومه پزشک و فعال محلی «فیلیپ وایپولدانیا رابرتز» در سال ۱۹۶۴میلادی بود. خودش می‌گوید: «شاهینی را دیدم که با چنگال‌هایش شاخه‌ای در حال دود را از روی زمین برداشت و در یک ونیم کیلومتری علف خشک انداخت»

Birds in a tree above a fire, Borroloola, Northern Territory, Australia, 2014.

البته همانطور که هر دانشجوی حقوق می داند، جرایم به یک عامل ذهنی نیاز دارد، نه فقط یک عامل جسمی. بنابراین، آیا پرندگان واقعاً می‌دانند دارند چه می‌کنند، یا به طور تصادفی بستر (سوخته) را می‌گیرند؟ محققان فکر می‌کنند مورد اول همین است و می‌گویند وقتی چندین شاهد عینی در نظر گرفته می‌شود، به ذهن می‌رسد که این رفتار تصادفی نبوده است.

«باب گاسفورد» (عضو تیم، قوم‌بیولوژیست و پرنده‌شناس استرالیایی) در سال ۲۰۱۶ میلادی
به واشنگتن پست گفت: «این کاری نیست که بدون دلیل انجام شود. هدفی وجود دارد. میگویند: خوب، چند صد نفر اینجا هستیم، همه می توانیم چیزی برای خوردن داشته باشیم.»

اگر این فرضیه درست باشد، به این معنی است که ما در نهایت تأیید می کنیم که نیروی جدیدی در طبیعت وجود دارد که می تواند آتش سوزی های ویرانگر را گسترش دهد. علاوه بر این، مردم محلی از ابتدا این را می دانستند. «پرنده‌ها دوباره آتش نمی‌زنند.

«مارک بونتا» به واشنگتن پست گفت اما این بهترین فرصت برای آنهاست.

یک زن(دریاسالار لیزا فرانچتی)فرمانده نیروی دریایی آمریکاشد

علیرغم مخالفت وزیردفاع آمریکا وسناتورتامی توبرویل ،رئیس جمهورآمریکا یک زن رافرمانده نیروی دریایی آمریکاکرد.

دریاسالار لیزا فرانچتی(معاون عملیات نیروی دریایی آمریکا)فرمانده نیروی دریایی آمریکاشد

«جو بایدن»(رئیس جمهوری آمریکا)، «دریاسالار لیزا فرانچتی» را به عنوان «فرمانده نیروی دریایی آمریکا» انتخاب کرد./:۳۰ تیر ۱۴۰۲

ABD Savunma Bakanı: Türkiye ile ilişkimizi güçlendirmek için elimizden geleni yapacağız
به گزارش آسوشیتد‌پرس، با وجود توصیه «لوید آستین»(وزیر دفاع آمریکا)

به انتخاب «دریاسالار ساموئل پاپارو»، رئیس جمهورآمریکا،خانم «لیزا فرانچتی» را بر اساس تجربه فرماندهی در دریا و خشکی و سوابق اجرایی او، از جمله نقش‌های مدیریتی در ناو هواپیما‌بر، به عنوان فرمانده نیروی دریایی آمریکا برگزید.

Adm. Samuel Paparo, Commander, U.S. Pacific Fleet, is piped aboard the Arleigh Burke-class guided-missile destroyer USS McCampbell (DDG 85) during a scheduled visit to the ship. During the visit, Paparo met with the crew and addressed questions about operations in the Pacific Fleet. McCampbell is currently pierside in its homeport of Everett, Washington. (U.S. Navy photo by Ensign Claire Ruotolo)​ناوهای آمریکا

The aircraft carrier USS Gerald R. Ford (CVN 78) transits the Atlantic Ocean, March 26, 2022.
ناو هواپیمابر«یو اس اس کیتی هاوک» (USS Kitty Hawk) نیروی دریایی آمریکا

«دریاسالار ساموئل پاپارو»(فرمانده ناوگان اقیانوس آرام)آمریکا

Vice Admiral Lisa Franchetti Memorial Day | Vice Admiral Lisa Franchetti,  commander, U.S. 6th Fleet reflects on this Memorial Day those who have  given the ultimate sacrifice in service to our nation. |

«دریاسالار لیزا فرانچتی»(معاون عملیات نیروی دریایی آمریکا)فرمانده نیروی دریایی آمریکاشد

اعتراض سناتورجمهوری خواه به انتخاب یک زن به فرماندهی نیروی دریایی آمریکا

در شرایطی که انتظار می‌رود نامزدی او الهام بخش ملوانان مرد و زن ارتش آمریکا باشد، «اعتراض سناتور جمهوری‌خواه» (تامی توبرویل)، تاییدیه نهایی او را فعلا «متوقف» کرده است.

رویترز در گزارشی خبر داد: اظهارات «سناتور تامی توبرویل» با واکنش تندی از سوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روبرو شده است.

Biden: GOP Sen. Tuberville endangering national security by holding up  military promotionsAlabama Sen. Tommy Tuberville says white nationalists are racists after  weeks of declining to say so | AP News

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «این تاخیر، امنیت ملی را تضعیف می‌کند.» و افزود: «آنچه سناتور توبرویل انجام می‌دهد نه تنها اشتباه است، بلکه خطرناک است

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«لیزا فرانچتی»(Lisa Franchetti) که پیش‌تر معاون عملیاتی نیروی دریایی آمریکا بود، دومین زنی است که تا به حال به درجه دریا‌سالاری «۴ستاره» رسیده است و به عنوان فرمانده ناوشکن و فرمانده «گروه حمله» در ناو هواپیما‌بر، تجارب عملیاتی و حرفه‌ای قابل توجهی دارد.

 «دریاسالار لیزا فرانچتی» (فرمانده نیروی دریایی آمریکا)

Boeing MQ-25

ایستگاه کنترل زمینی MD-5 که برای کنترل بوئینگ MQ-25 بر روی ناوها

Vice Chief of Naval Operations Changes Office

«دریاسالار لیزا فرانچتی»چهل و دومین معاون عملیات نیروی دریایی ویلیامز

 سپنامبر ۲۰۲۲(۱۱ شهریور ۱۴۰۱) «دریاسالار مایک گیلدی»فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا)، در مراسم تغییر دفتر معاون عملیات نیروی دریایی که در پنتاگون در (۱۱ شهریور ۱۴۰۱) برگزار شد، «دریاسالار لیزا فرانچتی» در مراسم ادای سوگند به عنوان« چهل و دومین معاون عملیات نیروی دریایی ویلیامز» به عنوان معاون فرمانده نیروی دریایی ویلیامز سوگند یاد کرد.

زندگینامه آیت الله شیخ حسن صانعی

امام خمینی:تو سرباز گمنام این انقلابی، و خودت می دانی که هیچ چیز بهتر از گمنامی نیست...‏من کاملاً به تو اطمینان دارم. لذا وکیل من هستی.
نامه امام خمینی به آقای حسن صانعی (تقدیر از خدمات و تأیید ایشان)
‏‏زمان: سه شنبه، ۲ اسفند ۱۳۶۷(١٤ رجب ١٤٠٩)
‏‏مکان: تهران، جماران‏

‏‏موضوع: تقدیر از خدمات آقای صانعی در طول دوران نهضت و تأیید ایشان‏

‏‏مخاطب: صانعی، حسن (نمایندۀ امام خمینی و سرپرست بنیاد۱۵ خرداد)‏

‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏
‏‏جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ حسن صانعی ـ دامت برکاته‏
نمی دانم از کجای آشنایی ام با تو بنویسم. تو یکی از قدیمیترین افرادی هستی‏‎ ‎‏که در کنار من بوده ای. هنوز سبزه ای بر رخسار نداشتی که صمیمی ات یافتم(سبیل درنیاورده بودی). سالها‏‎ ‎‏قبل از شروع مبارزات پانزدهم خرداد.‏
 تو سرباز گمنام این انقلابی، و خودت می دانی که هیچ چیز بهتر از گمنامی نیست. تو‏‎ ‎‏فردی هستی که از گذشته های دور خاطرات تلخ و شیرین مبارزات را با خود دارد.‏‎ ‎‏زیرکی و کم حرف، دانایی و محتاط.‏

در گرداب مبارزات همیشه دلسوخته بوده ای. کینه ات را نسبت به شاه در کمتر کسی‏‎ ‎‏دیده بودم. در بحرانها و فشارها هیچ گاه نسبت به من تردید نداشتی، گرچه گاهی‏‎ ‎‏خسته می شدی و افسرده.‏
در کوران فشار دستگاه شاه، تو که مسئول ادارۀ شهریۀ طلاب بودی، وقتی در‏‎ ‎‏محاصره دشمن قرار می گرفتی برای اینکه هیچ گونه اطلاعی به دشمن ندهی کم نبود‏‎ ‎‏مواقعی که قبوض رسید پولهای اخیار را ـ در پانزده سال مبارزه ـ چون غذایی گوارا‏‎ ‎‏می خوردی. پاداشت عندالله نیز گوارایت باد.‏استعدادت، لطافت روحت، صداقتت چیزی نیست که فراموشم شود.
تندخویی -عاقل.
از خدا می خواهم عقلت را به تندخویی ات پیروز کند.
‏من کاملاً به تو اطمینان دارم. لذا وکیل من می باشی در تمامی زمینه های شرعی. این‏ ‏چند سطر را نوشتم تا کمی از بسیار حقی که به گردن من و انقلاب داری را ادا کرده باشم.‏‎ ‎‏خداوند یار و نگهدارت باد.‏ مرا از دعای خیر فراموش مکن. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این نامه راازسایت امام خمینی اخذکرده ام،صحیفه امام جلد ۲۱،صفحه  ۲۷۱

 امام گفت «آیت‌الله حکیم رئیس‌کل است»

 آیت‌الله حاج آقا شیخ حسن صانعی :با امام برای اقامه نماز مغرب و عشا به‌سمت مدرسه بروجردی می‌رفتیم، 

من که از ایران آمده بودم آشنایی به نجف نداشتم امام به من گفت «آقا شیخ حسن، آن ماشین را که جلوی صحن ایستاده می‌بینی؟»، گفتم: «بله آقا»، امام گفت: «ماشین آقای حکیم است». ماشین باابهتی داشتند. امام فرمودند که ایشان رئیس‌کل است، در حالی که هنوز اذان نگفتند نماز را اقامه می‌کند»، چون آیت الله حکیم قائل به غروب آفتاب بودند و وقتی یک رکعت از نمازشان گذشته بود تازه اذان صحن پخش می‌شد اما کسی جرئت نمی‌کرد به ایشان حرفی بزند، نظرشان به جایگاه مهم مرجعیت آیت‌الله حکیم به‌ویژه در عراق بود.

 شهید سیدمحمد باقر حکیم می‌گفت :«پدرم همه ما را جمع کردند و فرمودند «من این مرد بزرگ را نمی‌شناختم بعد از این دیدارها که با ایشان داشتم متوجه بزرگی‌شان شده‌ام، حرام است بر فرزندان من که با ایشان که مهمان ما هستند مخالفت کنند، هر کسی با ایشان(امام خمینی) مخالفت کرد از خانه من بیرون برود»،

توضیح نگارنده-پیراسته فر:«آیت الله سیدمحسن حکیم » بعدازرحلت آیت الله بروجردی،از سال ۱۳۴۰ تا زمان فوتش۱۲خرداد ۱۳۴۹)مرجع شیعیان بوده ،وی دارای۱۰پسراست که۵نفرشان(عبدالهادی، عبدالصاحب،علاءالدین،محمدحسین ومحمدباقر)درمبارزه وقیام  شهیدشدند.،یکی ازفرزندانش(سیدمهدی حکیم)درزمان گرفتن عکس،درزندان بعثی بوده است.فوت در ۲۷ ربیع‌الاول ۱۳۹۰ در ۸۴ سالگی

زندگینامه حجت الاسلام شیخ حسن صانعی

«آیت‌الله شیخ‌ حسن‌ صانعی‌» در ۱۳۱۳شمسی در شهرستان‌ شهرضا به‌ دنیا آمد. پدرش‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ شیخ‌ محمدعلی‌ صانعی‌ از روحانیون‌ شهرضا بود. وی‌ تحصیلات‌ خود را همراه‌ با برادرش‌(آیت‌الله شیخ‌ یوسف‌ صانعی‌) در زادگاه‌ خود آغاز کرد و سپس‌ جهت‌ تداوم‌ تحصیل‌ حوزوی‌ به‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ اصفهان‌ رفت‌. وی‌ پس‌ از فراگیری‌ دروس‌ مقدماتی‌ و سطح‌، به‌ شهرستان‌ قم‌ رفت‌ .

آیت‌الله شیخ‌ یوسف‌ صانعی‌،آیت الله هاشمی رفسنجانی،آیت الله سیدحسن خمینی،حجت الاسلام علی اکبرناطق نوری

حجت الاسلام شیخ حسن صانعی، تحصیلات‌ علوم‌ دینی‌ خود را با حضور در محضر درس‌ خارج‌ آیت‌الله‌العظمی‌ بروجردی‌ تداوم‌ داد و سپس‌ به‌ محضر حضرت‌ امام‌ رسیده‌ و دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ را از محضر ایشان‌ فراگرفت‌. او از همان‌ دوران‌ طلبگی‌ جزو ملازمان‌ حضرت‌ امام‌ بود و مدیریت‌ بخشی‌ از پذیرایی‌ها و برنامه‌های‌ دیدوبازدید امام‌ را در بیت‌ معظم‌له‌ برعهده‌ داشت‌.
وی‌ با شروع‌ نهضت‌ اسلامی‌ به‌ رهبری‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ پای‌ در راه‌ مبارزه‌ با رژیم‌ پهلوی‌ نهاد. ایشان‌ در جریان‌ دستگیری‌ حضرت‌ امام‌ خمینی در آبان‌ ۱۳۴۳ ش‌ فعال‌ بود و مراجع‌ را به‌ صدور اعلامیه‌ یا اعلام‌ مواضع‌ در این‌ زمینه‌ ترغیب‌ کرد.

بعد از تبعید حضرت‌ امام‌ به‌ خارج‌ از کشور به‌ مبارزات‌ خود ادامه‌ داد. درسال ۱۳۴۵ از طرف‌ ساواک‌ متهم‌ به‌ برقراری‌ ارتباط‌ با عناصر مشکوک‌ خارجی‌ شد و در ۱۳۴۶ ش‌ به‌ جرم‌ ترغیب‌ طلاب‌ به‌ تظاهرات‌، توسط‌ ساواک‌ قم‌ احضار و به‌ وی‌ تذکر داده‌ شد.
در همان‌ سال‌، اعلامیه‌ها و بیانیه‌های‌ حضرت‌ امام‌ را در قم‌ توزیع‌ کرد و به‌ مقابله‌ با افرادی‌ که‌ در صدد از بین‌ بردن‌ اعلامیه‌های‌ الصاق شده‌ به‌ دیوار مدرسه‌ی‌ فیضیه‌ برآمده‌ بودند، پرداخت‌ که‌ منجر به‌ درگیری‌ طلاب‌ مبارز با افراد رژیم‌ شد. در ۱۳۵۲ ش‌ به‌ علت‌ تداوم‌ مبارزات‌ سیاسی‌ علیه‌ رژیم‌ پهلوی‌ توسط‌ ساواک‌ قم‌ احضار شد.
یکی‌ از علل‌ دستگیری‌ وی‌، اعدام‌ انقلابی‌ پاسبان‌ محمدرضا مدنی‌ از مأموران‌ شهربانی‌ قم‌ بود که‌ رژیم‌ ساواک‌ وی‌ را همراه‌ با دیگر روحانیون‌ مبارز چون‌ آیات‌: محمد یزدی‌ و ربانی‌ املشی‌ در۱بهمن ۱۳۵۲ دستگیر کرد و سپس‌ کمیسیون‌ امنیت‌ اجتماعی‌ شهرستان‌ قم‌، وی‌ را به‌ سه‌ سال‌ اقامت‌ اجباری‌ (تبعید) در مشکین‌‌شهر محکوم‌ کرد.
وی‌ در مشکین‌شهر به‌ مبارزات‌ خود علیه‌ رژیم‌ پهلوی‌ در دوران‌ تبعید تداوم‌ داد؛ به‌طوری‌ که‌ در آن‌ شهر از طرف‌ کمیسیون‌ امنیت‌ اجتماعی‌ قم‌ خطرناک‌ تشخیص‌ داده‌ شد؛ لذا در ۱۳۵۳ محل‌ تبعید وی‌ از مشکین‌‌شهر به‌ شهرستان‌ مرند تغییر یافت‌. مدت‌ محکومیت‌ (تبعید) وی‌ در ۱۳۵۵ تمام‌ شد و وی‌ به‌ قم‌ مراجعت‌ کرده‌، مجدداً فعالیت‌های‌ سیاسی‌ خود را تداوم‌ داد.

ازچپ:آیت الله شیخ حسن صانعی،امام خمینی،مسیح بروجردی...سیدحسن خمینی(سمت راست)پشت سرامام خمینی(محمدرضاتوسلی)،بالاسربروجردی(شهاب الدین اشراقی)قم

در جریان‌ قیام‌ ۱۹ دی‌ ۱۳۵۶ که‌ در پی‌ اهانت‌ روزنامه‌ی‌ اطلاعات‌ به‌ ساحت‌ مقدس‌ مرجعیت‌ و حضرت‌ امام‌ صورت‌ گرفت‌، وی‌ یکی‌ از سازمان‌دهندگان‌ اصلی‌ قیام‌ بود. ایشان‌ به‌ قول‌ ساواک‌ یکی‌ از اصلی‌ترین‌ محرکین‌ مردم‌ برای‌ برگزاری‌ تظاهرات‌ بود و در این‌ زمینه‌ نقش‌ مؤثری‌ ایفا کرد (همان‌). کمیسیون‌ امنیت‌ اجتماعی‌ قم‌ در جلسه‌ای‌ ۲۱فروردین ۱۳۵۶ وی‌ را همراه‌ با آیات‌: محمد یزدی‌، مکارم‌ شیرازی‌، خزعلی‌ و… به‌ عنوان‌ محرک‌ اصلی‌ و مخل‌ نظم‌ عمومی‌ تشخیص‌ داد. لذا با حکم‌ کمیسیون‌ امنیت‌ اجتماعی‌ قم‌ به‌ سه‌ سال‌ اقامت‌ اجباری‌ (تبعید) در شهرستان‌ میناب‌ محکوم‌ شد . قبل‌ از اینکه‌ مأموران‌ رژیم‌ موفق‌ به‌ دستگیری‌ وی‌ شوند، متواری‌ شد و مأموران‌ در دستگیری‌ او ناکام‌ ماندند.

محل‌ اقامت‌ اجباری‌ (تبعید) وی‌ بعداً به‌ میاندوآب‌ تغییر کرد؛ درحالی‌ که‌ همچنان‌ وی‌ در اختفا به‌ سرمی‌برد. سپس‌ کمیسیون‌ امنیت‌ اجتماعی‌ قم‌ در۱مرداد ۱۳۵۷ او را به‌ تبعید در ایذه‌ محکوم‌ کرد.
بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و بازگشت‌ حضرت‌ امام‌ به‌ کشور، در مدرسه‌ی‌ رفاه‌ و علوی‌ در خدمت‌ امام‌ بود و ازتنظیم‌کنندگان‌ ملاقات‌های‌ امام‌ خمینی‌ با شخصیت‌های‌ دیدارکننده‌ و مردم‌ بود .
وی‌ بعد از استقرار نظام‌ مقدس‌ اسلامی‌ بارها از طرف‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ مأمور امورات‌ شرعی‌ شد و همراه‌ با سید هاشم‌ رسولی‌ محلاتی‌ از طرف‌ امام‌ .برچسب زندگینامه آیت الله صانعی - پیراسته فر
در ۲۲ تیر ۱۳۶۲ به‌ عنوان‌ سرپرست‌ بنیاد پانزده‌ خرداد منصوب‌ شد .

سیدحسن خمینی،شیخ حسن صانعی،سیدعلی خمینی

 شیخ حسن صانعی  در ۱۳۷۶ ودرمرحله بعد۲۳ مرداد ۱۳۹۶ از طرف‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ «عضویت‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌» برگزیده‌ شد.
«آیت الله یوسف صانعی» در۲۲ شهریور ۱۳۹۹درگذشت.

آیت‌الله شیخ‌ یوسف‌ صانعی‌+سیدحسن خمینی

پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
حضرت آیت الله آقای حاج شیخ حسن صانعی دامت برکاته
مصیبت درگذشت حضرت آیت الله العظمی آقای حاج حاج شیخ یوسف صانعی رحمت الله علیه موجب تأثر و تأسف شدید شد.
آن عالم ربانی و فقیه معظم از زمره برجسته ترین شاگردان امام عظیم الشأن بودند که در عین صلابت و تبحر در فقه اهل بیت علیهم السلام، به لوازم زندگی روزمره و جهان امروز توجه داشتند.
شجاعت و کیاست همراه با دیانت و عشق به اهل بیت و امام راحل از ایشان عالمی آگاه به زمان ساخته بود. بی تردید حضور طولانی در درس امام و تلاش مستمر در سال های سخت مبارزه و دوران شکوهمند انقلاب اسلامی برای ایشان دستاوردی بزرگ در پیشگاه خدای سبحان است. 
اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه مولمه به حضرت بقیه الله (س)،حوزه های علمیه و شاگردان و مقلدان ایشان و هم چنین به بیت معظم و آقازادگان مکرم، از خدای متعال علو درجات ایشان را مسئلت دارم. 
سید حسن خمینی/ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

آیت الله شیخ حسن صانعی در پیامی از همدردی و پیام تسلیت حجت الاسلام سید حسن خمینی به مناسبت درگذشت آیت الله العظمی شیخ یوسف صانعی قدردانی کرد.
متن این پیام بدین شرح است:
بسمه تعالی
حضور مبارک فقیه عالیقدر حضرت آیت الله آقای حاج سید حسن خمینی دامت برکاته
با تقدیم سلام و املاء تحیات
بدینوسیله مراتب تشکر و سپاسگزاری خود را از ارسال پیام تسلیت و حضور در مراسم تشییع و تجلیل برادر بزرگوارم حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یوسف صانعی طاب ثراه اعلام نموده، تندرستی و توفیق و سرافرازی حضرت عالی و اعضای محترم بیت شریف حضرت امام رضوان الله تعالی علیه را از درگاه خداوند بزرگ مسئلت می نمایم./حسن صانعی
نامه آیت الله شیخ حسن صانعی به سیدحسن خمینی
«آیت الله آقای سید حسن خمینی یادگار برادری با فضائل خاص، مرحوم والد عزیز و مکرم سرکار رحمة الله علیه سال‌ها و روزهای تاریخی تاریک ایام مبارزات را تا پیروزی انقلاب اسلامی گذراند تا ساعتی که بر پیر مرادش و به لقاءالله پیوست، که مراتب رفتار او با من بسیار با برکت و از افتخارات من است و غیرقابل توصیف، این زمان بگذار تا وقتی دیگر، البته امید به آتیه برای جنابعالی به موقع و مورد انتظار است که بتوانید خدمت به اسلام بکنید و تقدیر از جنابعالی که در کنار تربت پاک حضرت امام اعلی الله مقامه و سلام الله علیه در سالگرد رحلتش از بنیاد ۱۵ خرداد که تمام وجودش برخاسته از اراده امام است به خوبی و بجا یاد کرده و همچنین در مقاطع دیگر« این پیر سالخورده و مهجور وامانده را مشمول محبت فرموده تشکر می کنم و از اینکه مرا به یاد سال های دور و نسبتا طولانی آن مدت انداختید که من هم نیز مورد عنایت و افتخار حضورش را پیدا کرده بودم»(حضرت امام کتبا مرقوم فرموده) تشکر وافر کنم و از یادگار امام هم همین انتظار است که البته همه آن برای من از ایام الله است و روشن است آن روزگاری که مرا مورد تفقد قرار داد از تاریک ترین و مخاطره آمیزترین آن روزگار بود در تمام جهات و آن وقت توفیق حضورش افتخاری الهی بود که نصیب این جانب گردید و باید گفت، عنقا شکار کس نشود دام بازگیر، دست ما کوتاه و خرما بر نخیل، و آن زمان دل های فراوانی بود که طلب جام جم می کرد. البته حضرت امام گاه و بیگاه مرا متذکر می کرد و او در تذکر تام الفاعلیه بود و من قاصر ناقص نتوانستم به غیر از بهره حضورش بهره ای دیگر بگیرم و همین بهره حضورش برای مثل منی مایه توفیق الهی و مایه بسی افتخار است.
سرپرست بنیاد ۱۵ خرداد به شهرکرد سفر کرد
اما این مطلب را خوب تشخیص دادم و جدا هم دنبال می کردند و خدا را شاهد می گیرم که وجودش خلاصه در عشق به خدا شده بود که اگر بگوییم همه چیزش خدایی بود درست است و گزاف نگفته‌ایم و تمام سالکان راهش از صاحبان مشرب عرفانی خود و اولیا مشرب دیگر به این مطلب اذعان کرده که یکی از بزرگترین و تنها شاخص آن مشرب به مرحوم «حاج طباخ »گفته بود از طرف من دست فلانی را ببوس و این مطلب را حضرت امام عینا برای من نقل فرمود و شاید بعضی از بزرگان عصر هم با کمی به اختلاف نقل کرده باشند(رجوع شود به آقای سید حسن خمینی) و اجازه افتخار حضور برای من برخاسته از کیمیای نظر و متنزل از آن روانی بود که با دلی آرام و قلبی مطمئن به سیر صعودی خود واصل شده بود و از صمیم قلب از خدا می خواهم که جنابعالی هم که بحمدالله سیر صعودی علمی نصیبتان شده که این هم از دعای آن واصل الی الله است همه راه آن عزیر سالک الی الله را مد نظر و مو به مو همانند او در احیاء کلمه اسلام که اسلام را احیاء و جان بخشید به اذن الله عمل فرمایید و به حول و قوه الهی صبح صادق سینه همه تاریکی ها را می شکافد ان شاءالله و نیز مرا در مظان حالات خوش رحمانی فراموش نکنید و از خدا بخواهید عاقبت بخیر و مرا مورد آمرزش خود قرار بدهد چون از هر جهت به مبدأ نزدیک و بحمدالله آلوده نیستید و همچنین از خدا می خواهم که دو برادر عزیز و فاضلتان نیز راه پدر و جدشان را بحول و قوه الهی دنبال کنند و خدایا مرا از اهوال ساخته عمل خودم نجات بخش و بر من مگیر والسلام علیکم و الرحمه اللهم قد بلغت.
به تاریخ چهارشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۳(٢٠ شعبان ١٤٣٥)فقیر حسن صانعی»
ایسنا(/۱۴ تیر ۱۳۹۳) درذیل این نامه نوشت:آیت الله شیخ حسن صانعی از کلاس درس خارج فقه و اصول با امام آشنایی پیدا کرد و پس از آن در روزهای دشوار مبارزه همواره مسیر مبارزات امام را ادامه داد. از سال ۱۳۴۳ با ترغیب مراجع به صدور اعلامیه، پشتیبانی از تظاهرات طلاب در قم و توزیع اعلامیه های و بیانیه های امام در پیشبرد نهضت مؤثر بود و زندان و تبعید را از سر گذراند.
آیت الله شیخ حسن صانعی به دلیل ارتباط با امام، با حاج احمد آقا نیز صمیمیت ویژه ای داشته است. نقل خاطره ای از ایشان توسط حجت الاسلام سید حسن خمینی این مسئله را به خوبی روشن می کند. سید حسن خمینی به نقل از ایشان می گوید:« در ایام مبارزه روزهایی بود که من و پدرت در بیت امام می نشستیم و هیچ کس به آنجا نمی آمد و بسیاری که بعدها به انقلاب پیوستند از آن سوی خیابان می رفتند که با اهل بیت امام مواجه نشوند.» نقل این خاطره نیز خود گویای ارتباط عمیق شیخ حسن صانعی با بیت امام است.

پیام شیخ حسن صانعی بمناسبت ۱۵ خرداد

آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی،، سرپرست بنیاد ۱۵ خرداد :

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

ملت بزرگ ایران، سالروز پانزده خرداد را که یوم‌الله است،زنده نگه می‌دارد.

آیت الله شیخ حسن صانعی درکنارامام خمینی

در بحبوحه شرایط حساس و پرآشوب کنونی و ظلّ عنایات خاصّه حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه)، امسال نیز شرکت پرشور مردم نجیب ایران در مراسم بزرگداشت ارتحال رهبرکبیر انقلاب اسلامی و یوم‌ا… پانزده خرداد هم چون همیشه موجب سربلندی و استحکام هرچه بیشتر بنیان‌های اسلامی و انقلابی این مملکت گردید و با روشن‌گری‌ها و راهبری‌های رهبر فرزانه ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) مسیر پیش‌رو بیش از پیش نمایان و هویدا گشت. در این هنگامه که هرکس به سهم و نوبه خویش وظیفه و عملی سنگین‌ بر گردن دارد، مناسب ندیدم بنیاد پانزده خرداد که به فرمان پُربرکت حضرت امام خمینی (قدس‌سره‌الشریف) تشکیل شده برکناری باشد و از فیوضات این حرکت متعالی محروم بماند. لذا چند سطری در خصوص جایگاه بلند و ملکوتی حضرت امام (ره) خدمت مردم عرض کرده و مسائلی را با ایشان در میان می‌گذارم، هرچند که نه اندکی از دریای بی‌کران اقدامات امام گفتن توسط من می‌تواند زوایای گسترده روح بلند ایشان را بازگو کند و نه حتی بزرگترین تشکیلات خبررسانی و مجازی و غیرمجازی می‌تواند قادر به توصیف گوشه‌ای از بی‌نهایت مطلق حرکت امام از قدم اول تا قیام ۱۵ خرداد و برگشت از زندان و حصر و غیره باشد.

در ایامی که حضرت امام تنها به تدریس اشتغال داشتند و سال‌ها قبل از ۱۵ خرداد ایشان مسائل مملکتی را رصد می‌کردند منجمله داستان آقای فلسفی«محمدتقی فلسفی»(زبان گویای اسلام) که در ضدیت با بهائیت بدون حصول نتیجه از آیت‌ا… بروجردی خرج شد و ایشان این مطلب را به آقای فلسفی تذکر دادند و فرمودند: «دورافتادن از مراکز خبر و سفر به همدان و قلت معاشرت موجب شد که از قضایایی که در مرکز اتفاق افتاده درست مطلع نشوم. اخیراً که اطلاع حاصل شد خیلی موجب تاسف گردید. انسان متحیر است که با این وضعیت چه کند و با این ترتیب چه امیدی می‌توان از اصلاح کشور داشت و به چه اشخاصی می‌توان اطمینان پیدا کرد.» و مضاف بر آن مشروح قصه را نیز برای اینجانب نقل فرمودند و در جلسه دیدار علمای تهران هم مفصلاً با آقای فلسفی در مورد خرج کردن از رئیس اسلام و به نتیجه نرسیدن کار صحبت نمودند. از همان سال‌ها بود که من به شهادت مکتوب خودشان در کنارشان حاضر بودم. ایشان مسائل را شخصی و اجتماعی به من آموختند و گاهی از وضعیت آینده خودشان در لفافه به من می‌فرمودند که من، مانند آتش زیر خاکستر هستم که حرارتش شاید از آتش معمولی بیشتر است. 

نقشه ساواک برای تخریب چهره آیت‌الله فلسفی +اسناد

 امام خمینی،حسن صانعی(رئیس دفترامام خمینی)،صادق خلخالی(حاکم شرع) ومحمدتقی فلسفی(زبان گویای اسلام)

ایشان همیشه منتظر فرصت‌ها بودند و دشمنی با خاندان منحوس پهلوی را مکرر به من اظهار می‌فرمودند. اگر کسی بخواهد ریشه مبارزات حضرت امام خمینی را بیابد باید به دوران بلوغ سیاسی ایشان همزمان با جوانی و نوجوانی ایشان برگردد که در محضر بزرگانی مانند شهید مدرس،‌ حاج میرزا صادق آقای تبریزی،‌ مرحوم بافقی و استاد اعظم ایشان مرحوم شیخ شاه آبادی دریافت و تلمذ می‌نمودند.

 مضاف بر تمام این‌ها وجود ذی‌قیمت خود امام خمینی نیز در نوجوانی و کوچکی هم چون قله آتشفشان مشتعلی بود که هیچ چیزش در وصف نگنجد. تمایز در درس و بحث ایشان کاملاً بر همگان مشهود بود و از نبوغ ایشان همین بس که اسفار را بدون تعلم تدریس کردند و این تقریباً جزء محالات است. 

کشف الاسرار ایشان در آن زمان در واقع کشف روح و روحیه خودشان بود. همان دوران در بالای نامه ایشان به آقای وزیری که بیان «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‌ وَ فُرادی»۴۶ سبا- داشت نوشته بود:

 بخوانید و بدهید دیگران بخوانند که صورت اعلام و اعلامیه داشت. فوت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی برای ایشان بسیار سنگین بود طوری که مرحوم حاج آقا مصطفی (رحمه‌الله علیه) خوف حال امام را پیدا کردند. اما روحیه ایشان بسیار بلندتر از این ترس‌ها بود. بعد از فوت مرحوم بروجردی امام فقط در یک جلسه فاتحه‌خوانی در مسجد عشق علی در قم شرکت کردند و جز آن و مجلس خودشان، نه در تشییع و نه در هیچ مجلس فاتحه دیگری حضور نیافتند. اهل فهم و درایت می‌دانستند که ایشان خودشان را در معرض یا حتی جایی که شائبه در معرض بودن باشد قرار نمی‌دهند و این را برای روح ملکوتی و عرفان شان یک نوع خودنمایی می‌دانستند.

اگر بخواهم از ارتباط خودم با امام و شروع مسائل و مبارزات و ۱۵ خرداد بگویم فرصت بیشتری می‌طلبد و البته سخن در باب عظمت امام بسیار است و زبان قاصر. شب ۱۲ محرم و ۱۵ خرداد که مملکت در آتش و خون بود و هر آن خوف بازداشت ایشان می‌رفت. امام با آرامش استراحت کردند، مانند شب بیست و دوم بهمن ۵۷، هنگامی همان شب ۱۵ خرداد ایشان را دستگیر کردند حضرت امام برای اطلاع دادن از سلامتی خودشان تنها به فرستادن وصیت نامه از زندان اکتفا کردند و این را مرحوم آقا مصطفی تنها به من نشان دادند و حتی به خانواده هم نگفتیم تا متاثر نشوند. به من بگوئید چند واصل و سالکی را می‌شناسید که در سخت‌ترین لحظات دستگیری و زندان که سرنوشتش معلوم نیست با چنین وثوقی فقط یاد خداوند باشد؟ روز انتقال امام از زندان، موثقین، ساعات متمادی آن چه اتفاق افتاده بود را به ایشان عرض کردند.خاطرم هست هنگامی که می‌خواستند ایشان را به قیطریه منتقل کنند وقتی بنده و ایشان برای وضو گرفتن به وضوخانه رفته بودیم با حال نزاری به من فرمودند: «من چه بکنم با عواطف و احساسات این مردم که جوانان و فرزندانشان را دادند و فرزندان من سالمند؟» من عرض کردم: شما برای اسلام حرکت کردید… و ایشان دو بار دستشان را به حالت انکار بالا بردند و فرمودند: «ای آقا!‌ای آقا!»

در مدتی که ایشان در قیطریه محصور بودند برای امورات شرعی با اجازه ایشان درب خانه را باز و خانه و مراجعین را اداره می‌کردم و هفته‌ای یکی دو مرتبه کارهای مربوط به مرجعیت و امور شرعیه را خدمتشان می‌بردم و البته هر ماه حاج آقا مصطفی نیز برای امور شهریه می‌آمدند. نکته معترضه این که حضرت امام با لطف خاص خود همواره عنایت ویژه‌ای به اینجانب داشتند که در نوشته‌ها هم منعکس است. ایشان حکم بنیاد ۱۵ خرداد را بدون پیشنهاد من، به اینجانب دادند و من هم تا سرحد امکان در انجام وظایف محوله کوتاهی نکردم. مقام معظم رهبری نیز پس از امام حکم ایشان را تنفیذ کردند.

در مورد وابستگی و ارتباط من با حضرت امام مطالب فراوانی هست که برای گفتن اکثرش یا مجال نیست و یا صلاح.

روزی که بنا بود اطباء ایشان را عمل کنند من به اتاق مخصوص بیمارستان وارد شدم و دیدم آقای میریان که امروز هنوز در بیت امام مشغول و شاهد این ماجرا هستند مشغول پوشاندن لباس عمل به حضرت امام هستند.

ایشان به محض دیدن من به آقای«سیدرحیم میران» اشاره کردند که کارش را رها کند و با این که تنها یک دست ایشان در آستین لباس رفته بود فرمودند: شما بیرون بروید.معلوم شد ایشان امور لازمی برای گفتن به من داشتند که از آن همه مسائل بعضی را گفته‌ام یا خواهم گفت و بعضی برای همیشه بین من و امام و خدا در سینه‌ام مکتوم خواهد ماند.

اکنون نیز که به خیال طبیعی خودم آخرین روزهای زندگی خود را می‌بینم مانند گذشته و همیشه وظیفه خود می‌دانم تا نفس دارم از هیچ چیزی نسبت به ایشان و انقلاب ایشان و بزرگداشت ۱۵ خرداد تا سرحد امکان و توان کوتاهی نکنم و برای انجام هیچ عملی در این راه از پای ننشینم و بتوانم در این آخر عمر کارهای مفید دیگری نیز به انجام برسانم. فعلا به این مختصر اکتفا می‌کنم که موظفم خود را عرضه نکنم وهمان‌طور که تا اکنون نیز در آن کوشیده‌ام گمنام بمانم.هر چند ممکن است گاهی مصلحت اقوی بر این وظیفه مسلط شود و ناگزیرم از بیان برخی مسائل در فرصت مقتضی.

حسن صانعی/نماینده ولی فقیه و سرپرست بنیاد ۱۵ خرداد/پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵

«آیت الله شیخ حسن صانعی» عصر امروزجمعه(۳۰ تیر ۱۴۰۲)درسن ۸۹ سالگی درگذشت.

امام خمینی"دعامی کنم عقلت برتندخویی"غلبه کند(شیخ حسن صانعی درکنارامام خمینی)

رضا ثقتی(مدیرکل ارشادگیلان)برکنار«عبدالرضا علی پناه»جایگزین شد

​معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ،مدیرکل ارشادگیلان شد

بدنبال حواشی حوادث(شایعات) ناگواررشت بعداز۲۰ ماه مدیریت

«رضا ثقتی»(مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان)برکنار شد«عبدالرضا علی پناه»(جایگزین رضاثقتی)شد.

«عبدالرضا علی پناه» چهارشنبه(۲۸ تیر ۱۴۰۲) به عنوان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان منصوب شد.

 ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نوشت: «عبدالرضا علی پناه» پیشتر معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بوده

 و حضور در معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران.

 

ریاست ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرهای شهریار، شمیرانات، بهارستان و تهران از دیگر سوابق «عبدالرضا علی پناه» محسوب می شود.

۵ روز قبل ازبرکناری

«محمدمهدی اسماعیلی»(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) جمعه ( ۲۳ تیر ۱۴۰۲ ) در سفر یک روزه به استان گیلان ضمن شرکت در اختتامیه هفتمین جشنواره ملی طنز گرامیداشت مرحوم « کیومرث ثابتی فومنی»در(شهرفومن) و از مجتمع فرهنگی هنری شهرک ایثارگران منجیل بازدید کرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«رضا ثقتی»(متولد ۱۳۵۷با ۱۹ سال سابقه درارشاد)در۱۱ آذر ۱۴۰۰ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان شده بود

«رضا ثقتی»جایگزین«فیروز فاضلی»شدکه هفت سال و نیم، مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را عهده‌دار بود.

جلسه تودیع - معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان(فیروزفاضلی - رضاثقتی)۱۱ آذر ۱۴۰۰مراسم تکریم و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار شد

طی جلسه ای که با حضور معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفتر استاندار گیلان برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات فیروز فاضلی، رضا ثقتی به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان منصوب و معرفی شد./۱۱ آذر ۱۴۰۰

حکم اولین مدیرکل ارشاداسلامی گیلان دردولت آیت الله رئیسی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی، «رضا ثقتی» را به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان منصوب کرد.

۵ روز قبل ازبرکناری

در حکم «محمدمهدی اسماعیلی» خطاب به «رضا ثقتی» آمده است:
نظر به شایستگی، تجارب ارزشمند و روحیه انقلابی و دینی جناب‌عالی، به موجب این حکم به عنوان «مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان» منصوب می‌شوید.
امید واثق است که با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گیری شایسته از ظرفیت فرهنگی عظیم آن استان و با امعان نظر و توجه کامل به اهداف و شرح وظایف وزارتخانه و آن اداره‌کل، به صورت خاص نسبت به اقدامات ذیل اهتمام جدی به عمل آورید:
۱- تدوین سند تحول و نقشه راه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان با مشورت نخبگان فکری و فرهنگی با تکیه بر ظرفیت‌های گوناگون بومی در جهت تحقق عملیاتی منویات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در جغرافیای استانی
۲- همکاری فرهنگی مستمر و ایجاد تعامل مناسب با امام جمعه محترم و نماینده ولی فقیه، استاندار محترم و سایر ارگان‌های دولتی و نهادهای انقلابی استان و تلاش برای هم افزایی موثر با ایشان
۳- تقویت و حمایت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و حلقه‌های میانی، انجمن‌ها و موسسات و تشکل‌های مردمی و انقلابی فعال در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه
۴- گسترش اقدامات فرهنگی اثربخش و استعدادپروری و تقویت عناصر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در مناطق محروم و کمتر برخوردار استان
۵- تقویت جایگاه و وظیفه نظارتی اداره‌کل استان در صدور مجوزهای مختلف با رویکرد اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی و توجه به اقتضائات فرهنگی بومی استان
۶- توجه و برنامه‌ریزی به‌منظور کادرسازی، کشف استعدادها و تربیت عناصر فرهنگی و هنری انقلابی و مکتبی در استان با استفاده از ظرفیت‌های گوناگون آموزشی و تربیتی
۷- ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی موثر بین واحدهای استانی سازمان‌ها و نهادهای تابعه و وابسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان به‌عنوان ارشد این وزارتخانه در استان
۸- برقراری ارتباط حسنه و صمیمی با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان و تکریم ایشان
۹- تقویت جایگاه اداره‌کل استان به‌عنوان دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان و پویاسازی دبیرخانه و تقویت هویت و کارآیی حقیقی این شورا
۱۰- رعایت اولویت‌های محتوایی در برنامه‌های مختلف شامل: تقویت روحیه عزت و خودباوری ملی، رشد فضائل اخلاقی، اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، استحکام نهاد خانواده و افزایش جمعیت، امید آفرینی و نشاط فردی و اجتماعی و تعظیم شعائر اسلامی
۱۱- همکاری کامل با معاونت‌های تخصصی و بخش‌های ستادی وزارتخانه و تأمین و تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی آن‌ها
از خداوند متعال خواستارم که با یاری همکاران خدوم آن اداره‌کل و مغتنم شمردن فرصت خدمت به مردم فرهنگ دوست آن دیار، تحت توجهات و حمایت حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه و رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای زید عزه موفق و موید باشید.

مدیرکلی که میخواست ولنگاری دولت روحانی رادرگیلان التیام ببخشد به آلام فرهنگی گیلان تبدیل شد.

رضاثقتی در ۷ ماهگی ریاستش دراداره کل ارشادگیلان نوشت:

این بی حجابی وپوشش های زننده که الآن درشهرهاظهورپیدانموده محصول وانگاری فرهنگی دولت در۸ سال گذشته است،یک شبه رخ نداده،خواهشاًصورت مسئله راگم نکنیم وبه دولتی که هنوزعمرش به یکسال هم نرسیده وادارات کل فرهنگی ای که هنوزهفت ماه هم ازشروع کارشان نگذشته ،کمک کنیدتابصورت ویژه بتوانند ظواهرفرهنگی شهرراالتیام ببخشند،این صحنه های نامناسب فرهنگی درشأن فرهنگ غنی ایرانی واسلامی مانیست هرچندکه مطالبات ازدولت انقلابی بالا وبحق است./پایان نوشتاررضاثقتی.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:حالا کسانی که صحنه های حضورمردم یادشان می آید یک مروری بکنند،ببینند که در«معابروشوارع» حجاب وعفاف در ۵ سال گذشته بهتربودیاحالا؟ صداوسیما فیلمهای سالهای قبل و هم اکنون را منتشرکندتا معلوم شود که اوضاع فرهنگی بهترشده ویابدتر؟

حتی وضعیت معیشت مردم هم بررسی شود که گشایش درسفره ها حاصل شده ویا بجای انبساط،انقباض اتفاق افتاده؟،معیاررونق اقتصادی «یخچال های مردم»است،نه آماروارقام.

من نمیدانم که این چه بیماری است که دربعضی ازدولتمردان شیوع پیداکرده که تا خداوندیک توفقیقی بهشان می دادند،آن را آلوده به مکروهات می کنند ومی گویند:درزمان گذشته اینطورنبود...ازهمه دوره های دولتهای گذشته عمران وآبادی ورونق اقتصادی ماجلوهستیم،بعداز فلان سال توقف...بعدازفلان سال رکود..ماچنین وماچنانیم....مادولت مردمی هستیم(آنهامردمی نبودند)درحالیکه معیارمردمی وغیرمردمی آرای مردم درانتخابات ریاست جمهوری است.

لازم به ذکر این نوشتاربمعنای رضایت ازدولت آقای دکترحسن روحانی ویانارضایتی ازدولت آیت الله رئیسی نیست،ازآن دولت گله هایی داشتیم،همانطورکه ازاین دولت بدون گله مندی نیستیم،البته فقط نوع مطالباتمان متفاوت است.

واکنش وزارت ارشادبه برکناری مدیرکل کل ارشاد گیلان

بدون آبروریزی مدیرکل راعزل کردیم و پرونده متهم به دادگاه ارسال شد

اطلاعیه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان(۳۱ تیر ۱۴۰۲):
از ابتدای دولت انقلابی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره بر مدار اصول ارزش‌های اسلامی و انقلابی که میثاق بین خود و مردم شریف و نجیب ایران بوده حرکت کرده است. یکی از این اصول اصلی، فساد ستیزی از هر نوعی و در هر سطحی است.

به اطلاع همه مردم عزیز و شریف گیلان می‌رساند :بلافاصله پس از ایجاد شائبه‌ی خطای مدیر سابق این مجموعه، با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ویژه وزیر در استان حاضر و تمام ابعاد این موضوع با حضور دستگاه‌‌های امنیتی و قضایی با دقت بررسی شد و برای ایجاد فضای مناسب برای تحقیقات بیشتر و انجام بی‌خلل خدمات و فعالیت‌های مستمر فرهنگی هنری، سرپرست جدیدی برای اداره کل تعیین شد.
روابط عمومی ارشاد درادامه نوشت: همه اهالی استان به ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بدانند که رویه دولت انقلابی این است که حتی شائبه‌ی فساد را هم بر نمی‌تابد و با یقین به اینکه یگانه دستگاه مرجع برای قضاوت نهایی و عادلانه قوه قضاییه است، بدون هیچ گونه پیش داوری و تخریب حیثیت و آبروی افراد، پرونده موضوع را که حاوی ابهامات بسیار است، برای بررسی‌های بیشتر و رسیدگی‌های دقیق به دستگاه محترم قضا ارجاع داده تا با اجرای عدل و انصاف، حقیقت را کشف و قضاوت نهایی را اتخاذ نماید.

سفرهنری کیسینجر به چین در۱۰۰ سالگی

​دیدارهمزمان« جان کری» به چین

مشاورامنیت ملی سابق آمریکا ، در سفری غیرمنتظره به پکن رفت و با وزیر دفاع چین(لی شانگ فو) دیدار کرد.

سفرهنری کیسینجر به چین«وانگ یی»(عالی‌ترین دیپلمات چین) روز چهارشنبه  ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۳(۲۸ تیر ۱۴۰۲)در دیدار با «هنری کیسینجر» مشاور امنیت رؤسای جمهورآمریکا(ریچارد نیکسون و جرالد فورد) گفت:سیاست واشنگتن در قبال کشورش به «درایت دیپلماتیک به سبک کیسینجر و شجاعت سیاسی مانند نیکسون» نیاز دارد.

این سخنان «وانگ یی» اشاره‌ای به دوران فعالیت هنری کیسینجر در دولت ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده بود. واشنگتن در دوران زمامداری ریچارد نیکسون با کمک هنری کیسینجر با چین کمونیست روابط دیپلماتیک برقرار کرد

 

هنری کیسینجر(وزیرخارجه سابق ومشاورامنیت رؤرسای جمهور آمریکا)و «شی جین پینگ»رئیس جمهورچین۲۲ نوامبر ۲۰۱۹

سفر هنری کیسینجر به چین در حالی انجام شد که او دو ماه پیش ۱۰۰ ساله شد. همین امر باعث شده است که سفر او در شبکه‌های اجتماعی چین مانند ویبو مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از کاربران چینی از اینکه هنری کیسینجر در ۱۰۰ سالگی همچنان قادر به سفر هوایی و کاری است ابراز تعجب کرده‌اند. 

 

هنری کیسینجر روز سه‌شنبه۱۸ ژوئیه ۲۰۲۳( ۲۷ تیر ۱۴۰۲) در پکن با «لی شانگفو»(وزیر دفاع چین) نیز دیدار کرده بود.

İklim işbirliği ABD-Çin ilişkilerini yeniden tanımlayabilir”

دیدارجان کری جان کری، فرستاده آمریکا در امور آب و هوا با لی کیانگ، نخست وزیر چین و وانگ یی، دیپلمات ارشد چین

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: سفر «هنری کیسینجر»به پکن در حالی صورت گرفت که «جان کری»(نماینده ویژه جو بایدن) رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به چین رفته است.

«مادلین آلبرایت»،«بیل کلینتون»، همسررئیس جمهورآمریکا(هیلاری کلینتون) و دختررئیس جمهور(چلسی کلینتون) ۱۹۹۹.مادلین آلبرایت(وزیرخارجه آمریکا)و(بیل کلینتون)رئیس جمهورآمریکا  ۲۶ مهر ۱۳۷۹

«جیمز بیکر»(متولد ۱۹۳۰ تگزاس)وزیر خزانه داری آمریکا در دوره ریگان در سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ و ریاست کارکنان کاخ  سفیددوره ریگان را برعهده داشت، همچنین در دوره ریاست جمهوری جرج بوش پدر از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳، وزیر امور خارجه آمریکا بود.

وزیران امورخارجه آمریکاهنری کیسینجر،جیمز بیکر،مادلین آلبرایت،کالین پاول،هیلاری کلینتون،جان کری

«جرالد فورد»(رئیس جمهورآمریکا)و(وزیر امور خارجه آمریکا)«هنری کیسینجر»

«ریچارد نیکسون»(رئیس جمهورآمریکا)و«هنری کیسینجر»

«ریچارد نیکسون»(رئیس جمهورآمریکا)و«هنری کیسینجر»

Prior to their Oval Office meeting President Ford and French President Valery Giscard d’Estaing stand on the White House Colonnade along with Secretary of State Henry Kissingerand French Foreign Minister Jean Sauvagnargues.  May 17, 1976.

رئیس جمهورآمریکا «جرالد فورد» و رئیس جمهور فرانسه «والری ژیسکار دستن» با  «هنری کیسینجر» (وزیر امور خارجه آمریکا)و«ژان سووانارگ» وزیر امور خارجه فرانسه .  ۱۷ مه ۱۹۷۶.

«هنری کیسینجر» و«دونالدترامپ»(رئیس جمهورآمریکا)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:انگار این آقای هنری کیسینجر مشاور وامین همه رؤسای کشوربوده است.

هنری کیسینجر...«جوبایدن»(رئیس جمهورآمریکا)

Chinese President Xi Jinping, right, shakes hands with former U.S. Secretary of State Henry Kissinger at the Great Hall of the People in Beijing, Nov. 8, 2018. AP-Yonhap

بترتیب ازراست:«هنری پالسون» وزیر خزانه داری سابق آمریکا،«شی جین پینگ»(رئیس جمهور چین)،هنری کیسینجر  و«لیو هه»(معاون نخست وزیرچین) ،افرادپشت سر: اعضای هیئتی از مجمع اقتصاد جدید  ۲۰۱۹ قبل از جلسه ای در تالار بزرگ مردم در پکن۲۲ نوامبر ۲۰۱۹عکس یادگاری گرفتند.

به گزارش خبرگزاری چینی شین هوا، «شی جین پینگ»(رئیس جمهور چین) در سخنرانی خود در کنفرانس ملی محیط زیست گفت که چین به اهداف کربنی که تا سال ۲۰۳۰ به اجلاس کربن خود می رسد و اقدامات لازم برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه ای خود را انجام می دهد، تعهد دارد. تا سال ۲۰۳۰ و تبدیل شدن به کربن خنثی، "تزلزل ناپذیر" است.


شی گفت: با این حال ما باید راه، روش، سرعت و شدت رسیدن به این هدف را مشخص کنیم و هرگز نباید تصمیمات ما تحت تأثیر دیگران قرار گیرد.

U.S. Special Presidential Envoy for Climate John Kerry and Chinese Premier Li Qiang

جان کری فرستاده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده در امور آب و هوا و لی کیانگ، نخست وزیر چین، قبل از دیدار در تالار بزرگ مردم در پکن، چین، در 18 ژوئیه 2023 

شی این اظهارات را در جریان گفتگوهای آب و هوایی در حال انجام، جایی که جان کری، فرستاده آمریکا در امور آب و هوا با لی کیانگ، نخست وزیر چین و وانگ یی، دیپلمات ارشد چین در روز سه شنبه دیدار کرد، بیان کرد. واشنگتن و پکن دو بزرگترین آلاینده جهان در نظر گرفته می شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کری در دیدار با لی تاکید کرد که "چین باید بخش انرژی خود را کربن زدایی کند، انتشار گاز متان و جنگل زدایی را کاهش دهد." این بیانیه همچنین از چین خواست تا "گام‌های بیشتری برای افزایش تعهد خود به آب و هوا به منظور جلوگیری از فاجعه‌بارترین اثرات بحران آب و هوا" بردارد.

«لی شانگفو »روز سه شنبه در بیانیه ای از وزارت دفاع چین گفت: «ارتباطات دوستانه بین چین و ایالات متحده لغو شد زیرا برخی از مردم در ایالات متحده چین را در نیمه راه ملاقات نکردند.

Former US secretary of state Henry Kissinger meets General Li Shangfu, China’s defence chief, in Beijing on Tuesday. Photo: Weibo

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز سه شنبه در پکن با ژنرال لی شانگفو، فرمانده دفاع چین دیدار کرد.

«لی شانگفو»( وزیر دفاع چین) در دیدار با کیسینجر با بیان اینکه آمریکا باید استدلال راهبردی دقیق تری داشته باشد، گفت: مسیر توسعه صلح آمیز چین یک فاجعه نیست، بلکه یک موهبت برای جهان است.

هنری کیسینجر در جریان سفر محرمانه خود به پکن در ماه ژوئیه سال ۱۹۷۱ مقدمات بهبود روابط آمریکا با چین و سفر تاریخی ریچارد نیکسون به این کشور در سال ۱۹۷۲ را فراهم کرد.