پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

مجلس به همه وزیران کابینه دکترپزشکیان (۱۹وزیر)رای اعتماد داد ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

خانم دکتر شینا انصاری( رئیس سازمان حفاظت محیط زیست) و آیت الله مجیدانصاری(معاون حقوقی رئیس جمهور) شد.

«دکترمسعود پزشکیان» پس از «آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای»، «آیت الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی» و«حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی»، چهارمین رئیس‌جمهوری است که تمام وزرای پیشنهادی‌اش(درهنگام معرفی کابینه) رای اعتماد ازمجلس شورای اسلامی گرفتند.

نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی ۲۸۸نفر بودند ، هر وزیر پیشنهادی برای کسب رای اعتماد به ۱۴۵رای نیاز داشت.

۴وزیری که پایداری ها مخالفشان بودند، رای اعتماد کسب کردند.

«عبدالناصر همتی»(۱۹۲ رای) ، «احمد میدری»(۱۹۱ رای)، «محمدرضا صالحی امیری»(۱۶۸ رای) و «محمدرضا ظفرقندی»(۱۶۳رأی)کسب کردند.

همه وزرای دولت مسعود پزشکیان در یک قاب | عکس

 امروز چهارشنبه (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) در پنجمین و آخرین روز از بررسی صلاحیت، برنامه‌ها و سوابق وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، رای گیری درباره وزیران پیشنهادی انجام شد و با رای نمایندگان مجلس وزیران دولت چهاردهم مشخص شدند.

مجلس به همه وزیران کابینه رای اعتماد داد/ وفاق ملی یک گام رو به جلو
تاکنون ۱۴ دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده‌است؛ ابوالحسن بنی‌صدر، شهید محمدعلی رجایی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، حجت‌الاسلام اکبر هاشمی‌رفسنجانی، حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، حجت الاسلام حسن روحانی و شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و مسعود پزشکیان، ۹ رئیس جمهوری اسلامی ایران هستند که تا به امروز وزرای پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده‌اند.

مجلس2

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«دکترمسعود پزشکیان» پس از «آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای»، «آیت الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی» و«حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی»، چهارمین رئیس‌جمهوری است که تمام وزرای پیشنهادی‌اش(درهنگام معرفی کابینه) رای اعتماد ازمجلس شورای اسلامی گرفتند.

آغاز جلسه اعلام نتایج رای اعتماد با حضور رئیس‌جمهور در مجلس

پیش از رای‌گیری، مسعود پزشکیان رئیس جمهوری در جایگاه سخرانی مجلس حاضر شد و برای دومین بار در طول این هفته از وزیران پیشنهادی خود دفاع کرد.

پس از سخنان رئیس جمهور، رای‌گیری به صورت توزیع برگه و به صورت یکجا توسط نمایندگان مجلس انجام شد و نتیجه آن اعلام شد.

نمایندگان مجلس دوازدهم به وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به شرح زیر رای دادند:

۱- «علیرضا کاظمی»( وزیر آموزش و پرورش): ۲۶۸ رای موافق

۲- «ستار هاشمی»(وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات): ۲۶۴ رای موافق

۳- «حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب»(وزیر اطلاعات): ۲۶۱  رای موافق

۴- «عبدالناصر همتی»( وزیر اقتصاد و امور دارایی) : ۱۹۲ رای موافق

۵ - «سید عباس عراقچی»( وزیر امور خارجه): ۲۴۷رای موافق

۶ - «محمدرضا ظفرقندی»(وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی): ۱۶۳رای موافق

۷ - «احمد میدری» وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: ۱۹۱ رای موافق

۸ - «غلامرضا نوری قزلجه»(وزیر جهاد کشاورزی) ۲۵۳ رای موافق

۹ - «امین حسین رحیمی»(وزیر دادگستری): ۲۶۸ رای موافق

۱۰- «امیر عزیز نصیرزاده»(وزیر دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح): ۲۸۱رای موافق

۱۱- خانم«فرزانه صادق مالواجرد»(وزیر راه و شهرسازی): ۲۳۱ رای موافق

۱۲- «سید محمد اتابک»(وزیر صمت): ۲۳۱رای موافق

۱۳- «حسین سیمایی صراف»(وزیر علوم، تحقیقات و فناوری): ۲۲۱ رای موافق

۱۴- «سیدعباس صالحی» وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۲۷۲ رای موافق

۱۵- «اسکندر مؤمنی»(وزیر کشور): ۲۵۹ رای موافق

۱۶- «سیدرضا صالحی امیری»(وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی): ۱۶۸رای موافق

۱۷- «محسن پاک‌نژاد»(وزیر نفت): ۲۲۲ رای موافق 

۱۸- «عباس علی آبادی»(وزیر نیرو): ۲۵۵ رای موافق

۱۹- «احمد دنیا مالی»(وزیر ورزش و جوانان): ۲۵۳ رای موافق

امیرحسین ثابتی نماینده مخالف تعدادی از وزرای پیشنهادی هنگام شمارش آرا و ترک مجلس در پایان جلسه توسط او را، ببینید. او اعلام کرد که: به آقایان ظفرقندی، میدری، صالحی امیری، عبدالناصر همتی، محسن پاک‌نژاد و عراقچی رأی منفی دادم.

رای اعتماد فراکسیون انقلاب مجلس به ۱۵ وزیر پیشنهادی کابینه پزشکیان

 امروز چهارشنبه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳- در پنجمین و آخرین روز از بررسی صلاحیت، برنامه‌ها و سوابق وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، رای گیری درباره وزیران پیشنهادی انجام شد و با رای نمایندگان مجلس وزیران دولت چهاردهم مشخص شدند.

پیش از رای‌گیری، مسعود پزشکیان رئیس جمهوری در جایگاه سخرانی مجلس حاضر شد و برای دومین بار در طول این هفته از وزیران پیشنهادی خود دفاع کرد.

پس از سخنان رئیس جمهور، رای‌گیری به صورت توزیع برگه و به صورت یکجا توسط نمایندگان مجلس انجام شد و نتیجه آن اعلام شد.

پزشکیان: انتصاب مدیران به هیچ‌وجه بر اساس رفاقت و انتساب افراد به گروه‌ها انجام نخواهد شد

اولین جلسه هیئت دولت(کابینه پزشکیان)چهاردهم  بعداز گرفتن رأی اعتماد

​ناهار مجلس شورای اسلامی

ناهار غیررسمی  جالب پزشکیان و قالیباف | عکس

«ناهار رئیس‌جمهور» و «ناهار رئیس مجلس» درجلسات رای اعتماد  سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

کل کابینه پزشکیان رأی اعتماد گرفتند/ جزئیات و تعداد آرای وزیران کابینه چهاردهم

رئیس‌جمهوری با صدور حکمی ،خانم «دکترشینا انصاری» را به سمت معاون رئیس‌جمهور و«رئیس سازمان حفاظت محیط زیست» منصوب کرد.۱ شهریور ۱۴۰۳ 

مسعود پزشکیان(رئیس جمهور) با صدور حکمی «آیت الله مجید انصاری» را به سمت «معاون حقوقی رئیس جمهور» منصوب کرد.۱ شهریور ۱۴۰۳ دولت رفاه، از آلمانِ ۱۹۲۰ و بریتانیای ۱۹۴۰ تا سوئد، بلژیک و کانادای امروز؛ آیا دولت پزشکیان، «دولت رفاه» است؟

سرپرست سابق ریاست‌جمهوری(دکترمحمدمخبر) طی پیامی ضمن تبریک رای اعتماد نمایندگان محترم مجلس، خطاب به دکتر مسعود پزشکیان ، آمادگی همه‌جانبه خود و اعضای دولت شهید رئیسی برای هرگونه همراهی و همکاری با دولت چهاردهم اعلام کرد.

متن پیام دکتر محمد مخبر به شرح ذیل است:

مخبر به عارف تبریک گفت

بسم‌الله الرحمن الرحیم

برادر بزرگوار

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام‌ و تحیت

خدای بزرگ را به شکرانه الطاف و برکات بی‌کرانه‌اش بر این ملت و کشور حمد و سپاس می‌گوییم و «اکنون که کابینه دولت جدید با همکاری مجلس شورای اسلامی در مسیر اتحاد و همدلی برای توسعه کشور تشکیل شده است»، «آمادگی همه‌جانبه خود و اعضای دولت مردمی را که یادگار شهید بزرگوار آیت الله دکتر رئیسی است، برای هرگونه همراهی و همکاری در پاسخ به نیازهای دولت چهاردهم اعلام می دارم

دوام توفیق و سربلندی شما و دولتمردان کابینه در ایفای مأموریت و مسئولیت‌های خطیر و خدمت صادقانه و مجاهدانه به ایران و ایرانی، تحت عنایات و توجهات خاصه اهل بیت (علیهم السلام) و پیروی از تدابیر و رهنمودهای حکیمانه رهبری معظم انقلاب اسلامی را از درگاه پروردگار متعال طلب می‌کنم.

امید که این همکاری و همراهی ها، انگیزه ای دوچندان برای دولتمردان در جهت خدمت روز افزون به ملت شریف ایران و دوستداران انقلاب اسلامی باشد.

ان شاالله./محمد مخبر ۱ شهریور ۱۴۰۳ 

خاطره آیت الله مکارم شیرازی وآقامجتبی تهرانی ازپیاده روی اربعین

​شط فرات کجاست؟نقشه

چاقوکشی برای پذیرایی زائراربعین

آیت الله مکارم شیرازی:در یکی از سفر ها ما ظهر اطراق کردیم و استراحت، و بعد از ظهر راه افتادیم(ادامه پیاده روی).چندتا از جوان های عرب، مال یکی از مُضیف ها، آمدند به ما پیشنهاد کردند که امشب را اینجا باشید.گفتیم ما تازه راه افتادیم، تا شب خیلی وقت است، ما باید برویم.یکیشان گفت علاج ندارد. از او اصرار و از ما انکار،  ناگهان چاقویش را در آورد و تهدید کرد که من مدتی است مهمان برایم نیامده است و شما حتماً باید مهمان ما بشوید!( یعنی اینقدر علاقه به زوّار داشتند)
من گفتم ما قول می دهیم که از طرف شما هم زیارت می کنیم، بنابراین اجازۀ مرخصی ما را بدهید. دیگر هر طوری بود راضی شان کردیم و اجازۀ مرخصی را گرفتیم و حرکت کردیم.

«آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی» در دوران طلبگی سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰قمری( ۱۳۲۸تا۱۳۲۹شمسی)در نجف اشرف ساکن بوده است،ایشان دو بار توفیق پیاده‌روی از نجف تا کربلا را داشته است. وی با پای برهنه از مسیر شط (رودخانه) که حدود ۲۰ کیلومتر طولانی‌تر از مسیر کنونی نجف کربلاست و حدود ۳ روز به طول می‌انجامید، به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) مشرف شدند.

خاطره آیت الله آقامجتبی تهرانی ازپیاده روی اربعین:یک سال از طریق کنار شط به کربلا می‌رفتیم من و  آقا سید عبدالهادی شیرازی جلو می‌رفتیم و تعدادی از طلاب  پشت سر ما در حرکت بودند، زنی از عشایر جلو ما را گرفت و برای پذیرایی و استراحت به درون میهمان خانه‌اش( مُضیف) دعوت کرد(وقتی ما امتناع کردیم) زن عرب ناگهان خشمگینانه ، مرا کشید تا به زور به سمت مُضیف(موکب) ببرد و شوهرش را هم به کمک صدا زد

«آقامجتبی تهرانی» که در دوره اقامت در نجف اشرف، به صورت مستمر با پای پیاده به زیارت کربلای معلی مشرف می‌شد از خاطرات آن روزها می‌گوید: یک سال از طریق کنار شط به کربلا می‌رفتیم این طریق دو برابر مسافت جاده، اما با صفا بود.

«پیاده‌روی اربعین» خطر اعدام داشت!

من و « آقا سید عبدالهادی شیرازی» جلو می‌رفتیم و تعدادی از طلاب و چهره‌های شناخته شده هم پشت سر ما در حرکت بودند تقریباً یک ساعت به غروب بود که در راه، زنی از عشایر جلو ما را گرفت و برای پذیرایی و استراحت به درون میهمان خانه‌اش که مُضیف می‌نامند دعوت کرد.

آقامجتبی تهرانی گفت:«آقا سید عبدالهادی» که اهل نجف هم بود، تشکر کرد تا بتوانیم راه بیشتری طی کنیم. اما آن زن اصراری بی اندازه کرد. وقتی ایشان دوباره نپذیرفت، عصبانی شد و شروع به پرخاش کرد! زن عرب ناگهان و در حالی که عصبانی بود، مرا کشید تا به زور به سمت مضیف ببرد و شوهرش را هم به کمک صدا زد! بالاخره چاره‌ای نبود و با همراهان به مُضیف آنها رفتیم که با سَعَف (شاخه نخل خرما) و نی ساخته بودند و خیلی هم کوچک بود؛ به طوری که مجموع ما که حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر بودیم شب به سختی خوابیدیم.

به هر حال شوهر آن زن دلیل اصرارشان را که یک «نذر» بود توضیح داد و گفت ما «چندین سال است که ازدواج کرده ولی بچه دار نشده بودیم »پارسال به کربلا رفتم؛ به حرم حضرت عباس شد و به او گفتم اگر در سال بعد بچه دار باشیم زائران برادرت را پذیرایی می‌کنم؛ و «حالا بچه دار شده ایم» آن مرد رفت و نوزادشان را آورد و ما دیدیم. آن زن و شوهر خیلی هم فقیر بودند. یک گوسفند بیشتر نداشتند. آن مرد همان گوسفند را هم ذبح کرد و درسته پخت و سر سفره آورد./پایان.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دراربعین ۱۴۳۹(آبان ۱۳۹۶) توفیق پیاده روی ازنجف به کربلاپیداکردیم،جمع ما ۱۰ نفره بود،وقتی به «کوت» رسیدیم،چندین نفرازچندین خانواده کنارجاده ایستاده بودند که هرکدام چندنفررا به خانه شان ببرند، مانگاه میکردیم که یکی را انتخاب کنیم،بایکی به توافق رسیدیم که حرکت کنیم، عراق دیگرآمدجلوی ماراگرفت که بایدبیاییدخانه ما...که الحمدالله بخیرگذشت)اما وقتی واردخانه میزبان شدیم دیدیم شام چیده شده،وصاحبخانه نگذاشت که شب خانه راترک کنیم وبرای صبحانه هم آنجابودیم.

« مجتبی و مرتضی آقاتهرانی» ازنوادگان «آمیرزا موسی بزرگ»، برادر «آمیرزا مسیح» معروف هستند که  در تاریخ سیاسی ایران هم به «تهرانی» و نیز به «استرآبادی» معروفند،مهدی کلهر(مشاور رسانه ای رئیس جمهوراحمدی نژاد)برادر آقاتهرانی هست.

«آیت الله حاج شیخ مرتضی تهرانی» و «مهدی کلهر»


«آیت الله آقامجتبی تهرانی» از سال ۱۳۴۷ شمسی به مدت سه سال به نجف اشرف مهاجرت نمود و در درس خارج فقه و اصول آیت الله سید محسن حکیم و آیت الله خویی شرکت کرد ایشان از سال ۱۳۵۱ شمسی ضمن اقامه نماز جماعت در مسجد جامع بازار مسجد جامع تهران، جلسات اخلاق و تفسیر داشت .

«آیت الله آقامجتبی تهرانی»دروس خارج خود را در منزل و سپس در مدرسه مروی ارائه داد.

آیت الله آقامجتبی تهرانی متوفی ۱۲ دی ۱۳۹۱  

کشورعراق(کربلا-نجف-کاظمبن(بغداد)-سامرا)نقشه

مرجع تقلید « آیت الله سید عبد الهادی شیرازی»(سال ۱۳۰۵ هجری در سامرا دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۸۲هجری قمری در نجف اشرف دار فانی را وداع گفت و در قبرستان المجدد الشیرازی به خاک سپرده شد).

نشسته از راست: سید هاشم حسینی شیرازی، سید عبدالهادی حسینی شیرازی، سید جعفر حسینی شیرازی و سید محمدحسین حسینی شیرازی - ایستاده از راست: سید صادق حسینی شیرازی و سید عبدالمطلب حسینی شیرازی

«سید میرزا هاشم حسینی» فرزند میرزا محمد فرزند سید مجدد میرزا محمد حسن شیرازی -متولد ۱۳۰۱ هجری در سامرا و متوفی سال ۱۳۹۱ سامرا و نزد امامین عسکریین(امام هادی-امام حسن عسکری) در رواق  حرم از سمت مردان به خاک سپرده شد).

«سید میرزا جعفرحسینی شیرازی» فرزند سید میرزا محمد فرزند سید مجدد شیرازی،متولد سال ۱۲۹۸ هجری قمری در سامرا ومتوفی سال ۱۳۶۷ هجری قمری در نجف، در قبرستان جدش  به خاک سپرده شد. ایشان جد خطیب محقق جناب سید مهدی  وشهید فاضل سیدعلی  بودند.

«سیدمیرزا محمدحسین حسینی شیرازی»(فرزند آیت الله سید میرزا علی) فرزند سید مجدد شیرازی-متولد ۱۳۱۹  سامرا  و متوفی سال ۱۳۷۴ در تهران، پیکرش به نجف اشرف منتقل گشت و در قبرستان جدش مجدد شیرازی به خاک سپرده شد(ایشان پدر مرحوم آیت الله سید رضی بودند).

«سید صادق حسینی شیرازی»(فرزند سید میرزا هاشم) نوه سید مجدد شیرازی-متولد ۱۳۲۵ در سامرا  و متوفی ۱۴۱۱ قمری در قم ( سید حسین و سید حسن آل مجدد شیرازی فاضل و کارشناس علوم حدیث در نزد اهل سنت فرزندان ایشان بودند).
«سید عبدالمطلب حسینی شیرازی» فرزند سید میرزا هاشم نوه سید مجدد شیرازی -متولد ۱۳۲۷ قمری در سامرا و متوفی سال ۱۴۰۵ در تهران-در صحن حرم حضرت معصومه (قم) مدفون است.

خاطره« آیت الله ناصرمکارم شیرازی» از پیاده روی اربعین(نجف-کربلا)

روایت شنیدنی آیت‌الله مکارم شیرازی از طریق العلماء

خنجر کشیدند تا مهمانشان شویم
مکارم شیرازی: از خاطراتی که من هیچ وقت فراموش نمی‌کنم، گاهی خسته می‌شوم و ناراحت می‌شوم از بعضی چیزها و ناچارم یک خاطرات شاد کننده‌ای را به ذهنم بیاورم، می‌روم توی آن حال و هوا و فکر می‌کنم از نجف داریم حرکت می‌کنیم و رفتیم زیر درخت‌ها، از آنجا رفتیم کجا و غیره، اینها را در نظر مجسم می‌کنم تا رفع آن خستگی و ناراحتی شود.

ظهر که می‌شد زیر درختان نخل «اُطراق» می‌کردیم و همراه خودمان یک مقدار نان خشک و یک مقدار ماست آب گرفته و یک چراغ، از این چراغ نفتی‌هایی که با فشار روشن می‌شد، می‌بردیم و چایی و بساط و اینها.

ظهرها جایی نمی‌رفتیم، خودمان کنار« شط» در آن سایه می‌نشستیم، منتهی «آب فرات» خواهید دید، گل آلود است، نمی‌شود از آن برای خوردن استفاده کرد. باید ته نشینش کنی، ما هم که نمی‌توانستیم ته نشین کنیم.

«زائران درهنگام پیاده روی» از روشی استفاده می‌کردند، ماده‌ای هست به نام «زاق» که این را در آب، با دست حرکت می‌دادند، تمام آن چیزها را ته نشین می‌کرد و از آب صاف، استفاده می‌کردند، یک خورده «زاق» همراهمان می‌بردیم، «نان خشک» همراهمان می‌بردیم، «ماست کیسه انداخته» همراهمان می‌بردیم؛ چراغی و بساطی و اینها و شب را در «مضیف‌ها»(موکب ها) می‌ماندیم، طبعاً صبح هم آنجا بودیم.

در یکی از سفرها ما ظهر اطراق کردیم و استراحت و دیگر بعد از ظهر باید راه می‌رفتیم.

شروع کردیم به راه رفتن، چند تا از جوان‌های عرب، مال یکی از «مُضیف‌ها»(موکب) آمدند به ما پیشنهاد کردند که امشب را اینجا باشید. گفتیم ما تازه راه افتادیم، تا شب خیلی وقت است، ما باید برویم. یکی‌شان گفت علاج ندارد. از او اصرار و از ما انکار، «یک وقت دیدیم خنجر کشید که باید پیش ما بمانید»! یعنی اینقدر علاقه به زوار داشتند.

من گفتم ما قول می دهیم که از طرف شما هم زیارت می‌کنیم، بنابراین اجازه مرخصی ما را بدهید. دیگر هر طوری بود راضی‌شان کردیم و اجازه مرخصی را گرفتیم و حرکت کردیم.

منبع: دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، دیدار با نمایندگان دانشجویان اعزامی

از  ۵۳ نفرسرنشینان اتوبوس زائران اربعین پاکستانی در یزد: ۲۸ نفر کشته شدند

​چهارروپیش یک اتوبوس پاکستانی درکرمان تصادف کرد

افزایش شمارتلفات این تصادف به ۳۰ نفر

از  ۵۳ نفرسرنشینان اتوبوس زائران اربعین پاکستانی در یزد: ۲۸ نفر کشته و ٢١ نفر مصدوم شدند که حال ١۴ نفر وخیم است.

روابط عمومی اورژانس یزد: اتوبوس زائران پاکستانی (شامگاه سه‌شنبه۳۰ مرداد ۱۴۰۳) روبه روی «پاسگاه دهشیر تفت»(استان یزد) دچار واژگونی و آتش سوزی شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اورژانس یزد، این سانحه رانندگی ساعت ۲۱ و ۵۴ دقیقه شامگاه سه‌شنبه رخ داد و تعداد سرنشینان این اتوبوس ۵۳ نفر گزارش شده است.

در این زمینه اورژانس یزد دقایق اولیه هفت کد اعزام کرد و ۲ کد هم به عنوان پشتیبان و یک کد اتوبوس آمبولانس اورژانس فارس هم به محل حادثه اعزام شدند.

واژگونی اتوبوس زائران پاکستانی در دهشیر یزد/۲۰ نفر کشته شدند

مدیر روابط عمومی اورژانس یزد اعلام کرد: در این حادثه تاکنون ۲۲ نفر مصدوم و ۲۰ نفر کشته شدند.

طباطبایی تاکید کرد: نبروهای امدادی در حال آزاد سازی بقیه مصدومان و اجساد از داخل ابن اتوبوس هستند.

بیمارستان‌های خاتم الانبیاء ابرکوه، شهید بهشتی تفت و بیمارستان شهید رهنمون یزد برای پذیرش مصدومان آماده باش شدند.

سرهنگ رحیم حاجی ده آبادی رییس پلیس راه استان یزد گفت: کارشناسان پلیس راه ناآشنا بودن راننده با مسیر، نقص فنی مستمر در سیستم ترمز وسیله نقلیه و فرسوده بودن وسیله نقلیه را علت تامه واژگونی اتوبوس اعلام کردند.

شهرستان تفت در ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد./احتمال افزایش تلفات این حادثه وجود دارد.

مسیرزائران اربعین(پاکستانی) ازکشور ایران به  کربلا-نجف(کشورعراق)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:خبرگزاری فارس -درخبر تکمیلی نوشت: بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده آمار فوتی های این حادثه تا این لحظه ۲۸ نفر اعلام شده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد از جان‌ باختن ۲۸ نفر از سرنشینان اتوبوس زائران پاکستانی در دهشیر تفت خبر داد
از  ۵۳ نفرسرنشینان اتوبوس زائران اربعین (پاکستانی) در یزد   ۲۸ نفر کشته و ٢١ نفر مصدوم شدند که حال ١۴ نفر وخیم است.

« محمدعلی ملک‌زاده»(مدیرکل مدیریت بحران استان یزد) گفت: در حادثه واژگونی اتوبوس زائران پاکستانی در جاده دهشیر به تفت، ٢١ نفر مصدوم شدند که حال ١۴ نفر وخیم است، همچنین در این حادثه ۲۸ نفر در دم جان باختند.

«مدیرکل مدیریت بحران استان یزد» با بیان اینکه مصدومان حادثه در بیمارستان‌های تفت و ابرکوه در حال مداوا هستند، افزود: این اتوبوس مسافربری از مرزهای شرقی ایران در سیستان و بلوچستان به سمت مرز چذابه خوزستان در حرکت بود.

حادثه ۴ روز قبل زائران پاکستانی در کرمان(۲۶ مرداد ۱۴۰۳)

سانحه اتوبوس زائران پاکستانی در کرمان به خیر گذشت/ انتقال ۲ مصدوم به بیمارستان
 برخورد اتوبوس حامل زائران پاکستانی کربلا در شرق استان کرمان با کامیون،شامگاه  جمعه(۲۶ مرداد ۱۴۰۳) در حالی اعلام شد که به خیر گذشت و براساس گزارش‌ها ۲ مصدوم حادثه به بیمارستان انتقال یافتند.

به گزارش ایرنا جمعیت هلال احمر استان کرمان اعلام کرد که ۲ مصدوم حادثه به همت امدادگران این جمعیت تحویل اورژانس شدند.

محل حادثه کیلومتر ۳۰ جاده فهرج - ریگان و زمان آن حدود ساعت ۲۱ امشب اعلام شده است.

سیستم لیمبیک چیست؟(تفاوت مغزبامخ)آمیگدال چیست؟

فرق «هیپوتالاموس» و «تالاموس» چیست؟..لوپ آهیانه کجاست؟..شکنج کجاست؟آمیگدال کجاست؟لایه عنکبوتی چیست،..«ساب دورال»چیست؟لایه های «مننژ »چیست؟«کوروئید»چیست؟ساقه مغزکجاست؟و...درادامه خواهیددید.

مغز چیست؟ مُخ چیست ؟

مرکزکنترل وفرماندهی بدن گجاست؟

مدیریت سایت-پیراسته فر:درادامه ضمن آشنایی با« آناتومی مغز »وعملکردقسمتهای مختلف مغز به تفاوتهای مغززنان بامردان خواهیم پرداخت.

مغز انسان-مرکز دستگاه عصبی است. دستگاه عصبی مرکزی  به وزن یک کیلو و۳۰۰ الی ۱۴۰۰گرم که در درون حفاظ استخوانی به نام جمجمه و ستون فقرات قرار گرفته که مرکزفرماندهی بدن رابعهده دارد.

  مُخبه  قسمتی ازمغز «مُخ»می گویند که شامل نیمکره عصبی و محتویات سلولی آن می باشد.​

قسمت سطحی مخ، مخ،خاکستری رنگ  است و قشر مخ نامیده می‌شود. قشر مخ در انسان به علت وسعت زیاد خود و جای گرفتن در فضای محدود حالت چین خورده دارد. در زیر قشر مخ ماده سفید رنگی وجود دارد که از اجتماع رشته‌های عصبی میلین‌دار تشکیل شده است و این رشته همان دنباله‌های نورون‌هایی هستند که در قشر خاکستری با سایر قسمت‌های دستگاه عصبی قرار دارند.

Anatomy of Human Brain

به طور کلی «مغز »ما از دو بخش عمده تشکیل شده ، مخ یا سربروم(cereburm) است، که خودش به دو نیمکره چپ و راست تقسیم می شود . بخش دیگر مخچه  (cerebellum)است که به معنای «مغز کوچک » است که  در زیر مغز قرار گرفته است. هر یک از نیمکره های مغز به ۴لوب(Lobe) تقسیم می شود:

لوب پس سری(occipital)اکسیپیتال : برای بینایی، محرک‌ها و اطلاعات بینایی،شناسایی رنگ‌ها وکلمات.
لوب آهیانه ای(partieal)پریتال :  با پردازش اطلاعات حسی لمسی مانند فشار، لمس و درد ارتباط دارد،برای درک شنیدار و تکلم است.
«لوب گیجگاهی»(temporal)تمپورال : برای ادراک فضایی و زبانی،تفسیر صداها و زبانی که می‌شنویم

«لوب جلویی »که بانامهای :پیشانی یاقُدامی (Frontal)نیزشناخته می شوند:  با استدلال، مهارت‌های حرکتی، سطح بالاتر شناخت، و زبان بیانی در ارتباط است.

human brain

هر برآمدگی سطح مغز «شکنج» نام دارد و هر شکاف (groove) را شیار (sulcus) می‌نامند.

تالاموس و هیپوتالاموس

غدد هیپوتالاموس(Hypothalamus)، هیپوفیز(Pituitary) و غده صنوبری(غدد صنوبری)

Difference Between Pituitary and Pineal Gland | Compare the Difference  Between Similar Terms

تالاموس و هیپوتالاموس در فاصله بین سربروم و ساقه مغز قرار دارد. تالاموس پیام‌های حسی و حرکتی را به غشای مغز می‌فرستد و در تنظیم هوشیاری، خواب و آگاهی نقش دارد. هیپوتالاموس، سیستم عصبی را از طریق غده هیپوفیز به سیستم غدد درون‌ریز بدن (که هورمون‌ها را تولید می‌کنند) مرتبط می‌سازد.

«هیپوتالاموس» بعنوان «غده اصلی» نامیده می‌شود، زیرا یکی از «مهمترین وظایف هیپوتالاموس» پیوند دادن سیستم عصبی به سیستم غدد درون ریز (هورمونی) است که با کنترل غده هیپوفیز انجام می‌دهد.

«هیپوتالاموس» هورمون های عصبی را «سنتز» و «ترشح» می کند که باعث تحریک یا مهار ترشح هورمون های هیپوفیز می شود که به نوبه خود به هیپوتالاموس در کنترل:
دمای بدن،گرسنگی،تشنگی،خستگی،احساسات،رشد،تعادل نمک و آب (الکترولیت)،خواب،وزن بدن،محرک های بویایی (حس بویایی)،فعالیت جنسی،تغییرات دمای بدن ناشی از عفونت،خشم واسترس نقش دارد.

«قشر مغز »(کورتکس)دارای شش لایه «نورون» مجزا است و به عنوان «نئوکورتکس» طبقه بندی می شود.

۲ ناحیه از قشر مغز کمتر از ۶ لایه دارند. لایه اول فقط شامل سه لایه است، به عنوان «آرشیکورتکس» طبقه بندی می شود و شامل«ساختار هیپوکامپ» است. لایه دوم شامل سه تا پنج لایه است که به عنوان «پالئوکورتکس»(neocortex) طبقه بندی می شود و شامل ناحیه «حسی بویایی» ، قشر «آنتورینال» ، «پریامیگدالوئید» و«ناحیه مجاور» است.

«قشر مغز»(cortex)خارجی ترین لایه مغز سر است. سطح آن چین های زیادی دارد و ظاهری چروکیده به آن می دهد. چین ها از «شیارها»ی عمیق زیادی به نام«شیار»(sulci) و نواحی برجسته به نام «شِکَنْج»(gyrus) تشکیل شده است. این چین‌ها به سطح قشر مغز شما اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند حجم زیادی از اطلاعات توسط سلول‌های عصبی بیشتری پردازش شوند. قشر مغز شما حدود نیمی از کل جرم مغز شما را تشکیل می دهد.

 شامل شش لایه سلول عصبی است که حدود ۱۵ میلیارد سلول عصبی دارد. ضخامت آن ۲ تا ۴میلی متر است.

قشر مغز دارای ۴ لوب( پیشانی، جداری، تمپورال و پس سری) هر یک از این لوب ها وظیفه پردازش انواع مختلف اطلاعات رادارند... فرآیندهای سطح بالاتر مغز انسان از جمله زبان، حافظه، استدلال، تفکر، یادگیری، تصمیم گیری، احساسات، هوش و شخصیت است.

دو نوع سلول غالبی که مغز از آنها تشکیل شده است شامل «نورون ها» و «سلول های گلیال» است که می توان از آنها به عنوان «نوروگلیا» یا «گلیا »نیز نامید، بسته به مکان آنها در هر دو سیستم عصبی مرکزی و محیطی (به ترتیب CNS و PNS)، 
«سلول های گلیال» را می توان به «الیگودندروسیت ها»، «سلول های میکروگلیال» و «آستروسیت» ها تقسیم کرد
«نورون ها »می توانند «مورفولوژی»(ریخت شناسی) های مختلفی داشته باشند.
همه «نورون ها» دارای ۴ ناحیه مشترک هستند(بدن سلولی، دندریت ها، آکسون و پایانه آکسون) هر کدام عملکردهای مربوط به خود را دارند

مخچه چیست؟

مخچه(cerebellum) در زیر سربروم واقع شده است و کارکردهای مهمی در کنترل حرکات بدن بر عهده دارد. مخچه نقش مهمی در هماهنگی و تعادل اندام‌های بدن دارد و علاوه بر آن می‌تواند عملکردهای شناختی نیز داشته باشد

آناتومی مغز 

جمجمه

جمجمه وظیفه‌ی حفاظت از مغز در برابر آسیب‌ها را بر عهده دارد. جمجمه از هشت استخوان تشکیل شده که در درزها با یکدیگر ترکیب می‌شوند. استخوان‌های جمجمه شامل استخوان‌های قدامی، آهیانه، گیجگاهی، گوه‌ای، پس سری و غربالی است. صورت از ۱۴ استخوان دوتایی از جمله استخوان‌های آرواره، گونه، بینی، کامی، اشکی، کونکای تحتانی بینی، آرواره و استخوان تیغه بینی تشکیل شده است.

«مغز »از فسمتهای مهمی چون مغز پیشین، مخچه و ساقه مغز تشکیل شده است.

مغز پیشین بزرگترین قسمت مغز بوده و از دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده است و اعمال اصلی، مانند تشخیص حس لامسه، بینایی، شنوایی، تلکلم، استدلال، احساسات، یادگیری و کنترل  حرکات را انجام می‌دهد.

مخچه در زیر مغز پیشین قرار دارد. وظیفه‌ی مخچه، هماهنگ سازی حرکات عضلات، حفظ حالت قرارگیری و تعادل بدن است.

شامل مغز میانی، پل دماغی و بصل النخاع است. ساقه مغز در نقش یک مرکز باز پخش عمل می‌کند که مغز پیشین و مخچه را به نخاع متصل می‌سازد. ساقه مغز مسئول انجام بسیاری از اعمال خودکار مانند تنفس، ضربان قلب، دمای بدن، سیکل خواب و بیداری، گوارش و هضم، سرفه، عطسه، استفراغ، و بلع است.

از ۱۰ عصب جمجمه‌ای، ۹ تای آنها از ساقه مغز نشات می‌گیرند.

سطح مغز پیشین حالتی چین خورده دارد که قشر یا پوسته‌ی مغز نامیده می‌شود. ۷۰٪ از میلیاردها سلول عصبی مغز در قشر مغز قرار دارند. سلول‌های عصبی باعث شده‌اند که قشر مغز رنگی خاکستری و قهوه‌ای داشته باشد و به همین دلیل است که آن را بخش خاکستری مغز می‌نامند. در زیر قشر مغز، رشته‌های اتصال دهنده‌ی بلندی بین نورون‌ها وجود دارد که اکسون نامیده شده و بخش سفید مغز را تشکیل می‌دهند.

دستگاه کناری(حاشیه ای)

دستگاه کناری(limbic system) یا دستگاه لیمبیک دستگاهی است ابتدایی و نیمه خودکار که مسئول عواطف و رفتار جنسی است.

«سیستم لیمبیک» به معنی سیستم حاشیه‌ای است و برای توصیف مجموعه‌ای از هسته‌ها و قسمت‌هایی از قشر به کار می‌رود که از لحاظ آناتومیک و عملکردی به هم متصل هستند.

 این سیستم رفتارهای هیجانی و محرک‌های انگیزشی را که در ارتباط با بقای نفس و گونه می‌باشند، تنظیم می‌کند. همچنین، عملکرد سیستم اتونوم و درون ریز را خصوصا در پاسخ به محرک‌های هیجانی کنترل کرده و سطح برانگیختگی در اثر محرک‌ها را کنترل می‌کند. این هیجانات شامل لذت، خشم، ترس و… هستند. علاوه بر این‌ها، بسیاری از این ساختارها نقش مهمی در فرایند حافظه و ذخیره‌سازی اطلاعات داشته و برخی ارتباط نزدیکی با سیستم بویایی دارند.

اجزای درگیر در سیستم لیمبیک دو دسته اند.

۱-قشری

۲- زیرقشر

بخش قشری حلقه‌ای از قشر را تشکیل می‌دهد که پیرامون قسمت‌های زیرقشری قرار دارد و به همین دلیل «لوب لیمبیک» نیز نامیده می‌شود. قشر اینسولار، قشر اوربیتوفرونتال، شکنج‌های subcallosal، cingulate و parahippocampal و قلاب (uncus) از جمله ساختارهای تشکیل دهنده این حلقه هستند. این قسمت‌ها بیشتر جزو پالئوکورتکس می‌باشند. بخش زیرقشری از ساختارهایی همچون هیپوتالاموس، آمیگدال، هیپوکامپ، هسته‌های سپتال، قسمت‌هایی از عقده‌های قاعده ای و برخی از هسته‌های تالاموسی مانند هسته قدامی تشکیل شده است.

یکی از عواملی که سیستم لیمبیک را مرکز احساسات و واکنش‌های مغزی کرده‌است، قرار گرفتن آن بین نواحی تفکر مغز و اعمال خروجی سیستم عصبی است.

سیستم لیمبیک معمولا تحت کنترل نواحی مربوط به تفکر قرار دارد، با این حال می‌تواند به طور مستقل نیز عمل کند. قسمت هایی از سیستم لیمبیک که مربوط به اطلاعات ورودی و پردازش هستند شامل نواحی قشری، آمیگدال و هیپوکامپ و نواحی مربوط به اطلاعات خروجی شامل هسته های سپتال و هیپوتالاموس هستند.

مدارواکنش دفاع (defense reaction circuit)

هسته ی بادامی در عمق قسمت «قدامی» قطعه ی گیجگاهی مغز قرار دارد. از این هسته ٬ رشته هایی به نام استریا ترمینالیس(stria terminalis) به طرف عقب و بالا می روند ٬ تالاموس را دور می زنند و مجددا به طرف پایین و جلو برمی گردند و به هسته ای در عمق قطعه ی پیشانی و پایین برجستگی قدامی جسم پینه ای ٬ به نام هسته ی سپتال ختم می شوند. از هسته ی سپتال نیز رشته هایی به نام نوار عمودی جیاکومینی(diagonal band of Giakomini) به هسته ی بادامی وارد می شوند. مدار واکنش دفاع یک «مدار آدرنرژیک »است.

اجزای دیگر این دستگاه عبارتند از: «غده ی صنوبری »یا اپیفیز(epiphysis) و رشته های ارتباطی آن با هسته های سپتال(به نام استریا مدولاریس stria medullaris) ٬ هسته ی بین پایه ای(interpeduncular) که در بالای ساقه ی مغز قرار دارد « اندوزیوم خاکستری»(indusium griseum) که بین جسم پینه ای و شکنج سینگولیت قرار دارد و شکنج هیپوکامپ را به هسته های سپتال متصل می نماید ٬ شکنج فوق کاسه چشمی قطعه پیشانی(frontal orbital cortex) و دسته ی مغز قدامی میانی(median forebrain bundle)  یک راه بسیار مهم ارتباطی بین دستگاه کناری و هیپوتالاموس و تشکیلات مشبک ساقه ی مغز اشت. این راه از شکنج فوق کاسه چشمی و هسته های سپتال شروع می شود و تا ساقه ی مغز ادامه پیدا می کند.

آمیگدال چیست؟

آمیگدال(Amygdala) که به آن«بادامه »نیزمی گویند،مرکز مهم تنظیم پاسخ‌های رفتاری، اتونومیک و درون‌ریز به محرک‌های محیطی خصوصا آن‌هایی که به هیجان مرتبط هستند، می‌باشد. این ساختار در ایجاد پاسخ‌های هماهنگ به استرس نقش دارد و واکنش‌های رفتاری بسیاری را که در بقای فرد و گونه نقش دارد تنظیم می‌کند. ضایعات سیستم لیمبیک باعث کاهش پاسخ به استرس می‌شود. تحریک آمیگدال می‌تواند باعث تولید الگوهای خشم و هیجان ،ترس شود.

آمیگدال ساختار مهمی است که در قسمت قدامی لب‌ تمپورال، درون قلاب و پایین‌تر از هیپوکامپ قرار گرفته و مجموعه‌ای از هسته‌های کوچک است. این بخش ارتباطات دوطرفه فراوانی با مناطق مغزی شامل تالاموس، هیپوتالاموس، قشر اوربیتوفرونتال، هسته‌های سپتال، شکنج‌های cingulate و parahippocampal و ساقه مغزی دارد. پیاز بویایی تنها ناحیه‌ای است که ارتباطات دوطرفه با آمیگدال نداشته و فقط اطلاعات را به آن وارد می‌کند. یکی از مهمترین شاخه‌های مسیر بویایی به بخشی از آمیگدال موسوم به هسته‌های قشری داخلی منتهی می‌شود که بلافاصله در زیر قشر مغز در ناحیه هرمی بویایی قرار دارد. درحقیقت سیستم لیمبیک از طریق آمیگدال بادنیای اطراف ارتباط برقرار می‌کند.

قسمت‌های عمیق مغز

هیپوتالاموس چیست؟

وظیفه اصلی هیپوتالاموس  تنظیم وحفظ وضعیت ثابت وپایدار-هموستاز-بدن است یا به‌عبارت‌دیگر حفظ تعادل بدن. عواملی مانند فشارخون، درجه حرارت بدن، تعادل مایعات و الکترولیت و وزن بدن در یک محدوده‌ای به نام «محدوده تعادلی» حفظ می‌شوند.

هیپوتالاموس در کف «بطن سوم» مغز قرار داشته و مسئول کنترل سیستم اختیاری بدن است. هیپوتالاموس رفتارهایی همچون گرسنگی، تشنگی، خواب، و واکنش‌های جنسی را کنترل می‌کند. همچنین هیپوتالاموس دمای بدن، فشار خون، احساسات، و ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند.The Hypothalamus, Pituitary and Pineal Glands

غده هیپوفیز: غده هیپوفیز در درون حفره استخوانی کوچکی در پایه‌ی جمجمه که زین ترکی نامیده می‌شود، قرار دارد. غده هیپوفیز از طریق ساقه هیپوفیز به هیپوتالاموس متصل است. غده هیپوفیز که به نام غده ارباب نیز شناخته می‌شود، کنترل کننده‌ی دیگر غدد درون ریز در بدن است. غده هیپوفیز باعث ترشح هورمون‌های کنترل کننده‌ی رشد جنسی شده، رشد عضلات و استخوان‌ها را افزایش داده، در برابر استرس واکنش نشان داده و با بیماری مبارزه می‌کند.

غده صنوبری: غده صنوبری در پشت بطن سوم قرار دارد. غده صنوبری با ترشح ملاتونین به تنظیم ساعت درونی بدن و ریتم‌های شبانه روزی کمک می‌کند. غده صنوبری در رشد جنسی نیز نقش دارد.

تالاموس:به هسته های خاکستری رنگ و تخم مرغی شکل که به صورت قرینه درنیمکره مخ قرار دارد، تالاموس می گویند.

تالاموس نقش یک مرکز بازپخش برای تمام اطلاعاتی که به قشر رویی مغز می‌آیند و می‌روند را دارد. همچنین تالاموس در احساس درد، توجه، هوشیاری و حافظه نیز نقش دارد.

عقده‌های قاعده‌ای: عقده‌های قاعده‌ای شامل هسته‌ی دم دار، پوسته و گوی رنگ پریده یا پالیدوم می‌باشند. این هسته‌ها با مخچه همکاری می‌کنند تا بتوانند حرکات ظریفی هم‌چون حرکات نوک انگشتان را هماهنگ سازند.

سیستم لیمبیک: سیستم لیمبیک، مرکز احساسات، یادگیری، و حافظه است. سیستم لیمبیک شامل شکنج کمربندی، هیپوتالاوس، بادامه (واکنش‌های احساسی) و هیپوکامپ می‌باشد.

اعصاب مغزی یا جمجمه‌ای

مغز از طریق نخاع و ۱۲ جفت اعصاب مغزی با بدن در ارتباط است‌. ده جفت از این اعصاب مغزی که کنترل کننده‌ی شنوایی، حرکات چشم‌ها، احساس‌های صورت‌، احساس چشایی، بلع و حرکت صورت، گردن، شانه و عضلات زبان هستند، از ساقه مغز نشات می‌گیرند.‌ اعصاب مغزی مربوط به بویایی و بینایی از مغز پیشین نشات می‌گیرند.

پرده‌های مغز

مغز و نخاع توسط سه لایه‌ی بافتی به نام پرده‌های مغز پوشیده شده و محافظت می‌شوند.

لایه‌های مغز از خارج به داخل عبارتند از:

سخت شامه(دورا ماتر)

سخت شامه یک پوسته‌ی قوی و محکم در داخل جمجمه است. سخت شامه دارای دو لایه به نام‌های لایه ضریع و لایه عمیق است که با یکدیگر ترکیب شده و فقط برای تشکیل «سینوس‌»های وریدی از یکدیگر جدا می‌شوند. دورا دارای خمیدگی‌ها و چین‌های کوچکی است،خارجی‌ترین لایه است.

چین‌های سخت شامه

۱-چادرینه مخچه -مغز پیشین و مخچه را از یکدیگر جدا می‌کند

۲- داس مغز – نیم‌کره چپ و راست مغز از یکدیگر جدا می‌کند

لایه عنکبوتی (آراکنوئید)

spider layer (arachnoid)

لایه عنکبوتیه یک لایه نازک و شبیه تار عنکبوت است که تمام مغز را پوشانده است. عنکبوتیه بافتی کشسانی دارد.

نرم شامه«پیا ماتر»(Pia mater)

نرم شامه  داخلی‌ترین لایهٔ مننژی است که تمام چین خوردگی‌های موجود در سطح مغز را در بر می‌گیرد. نرم شامه رگ‌های خونی بسیاری دارد که به قسمت‌های عمقی مغز نیز می‌رسندBrain Hemorrhage - Neuropedia

ساب دورال چیست؟

فضای بین سخت شامه و لایه‌ی عنکبوتیه را فضای زیر سخت شامه ای یا «ساب دورال» می‌نامند.
 زیر عنکبوتیه چیست؟

فضای بین نرم شامه و عنکبوتیه را فضای زیر عنکبوتیه می‌نامند. فضای زیر عنکبوتیه فضایی است که مایع مغزی نخاعی وجو داشته و مغز را در بر می‌گیرد.

مغز برای حفظ گردش خون به ساختارهای تخصصی نیاز دارد. این کار با یک آرایش منحصر به فرد از عروق خونی که خون تازه به مغز منتقل می کنند و «سینوسهای وریدی» که خون دی اکسید شده را از مغز خارج می کنند ، آغاز می شود. فراتر از تأمین خون ، مغز خون را در «مایع مغزی نخاعی» (CSF) فیلتر می کند ، سپس از طریق حفره های مغز مانند فضای زیر عنکبوتیه و بطن ها گردش می یابد.
ساختارهای محافظتی مغز. به صورت سطحی ، پوست سر و استخوان های جمجمه اولین لایه محافظتی را ایجاد می کند. در اعماق این لایه ها ، مننژها (که توسط ماده مادون قرمز ، ماده مایع استخوان حلزون و ماسک حفره ای نشان داده می شوند) مغز را می پوشانند و تقسیم می کنند. در داخل مننژ ، خون در داخل رگهای خونی و سینوس ها و مایع مغزی نخاعی در فضای زیر عنکبوتیه و بطن ها برای حمایت از عملکرد مغز گردش می یابد.
مننژ جمجمه
سطح خارجی CNS توسط مجموعه ای از غشاهای متشکل از بافت همبند به نام مننژ پوشانده شده است که از مغز محافظت ، تثبیت و تقسیم می کند. لایه های مننژ از سطحی تا عمیق ، ماده دورا ، ماده استخوان حلزون و ماده مادری هستند. ماده دورا یک لایه رشته ای ضخیم و یک غلاف محافظ قوی روی کل مغز است. در سطح داخلی جمجمه و حفره مهره ها لنگر می اندازد. ماده استخوان حلزون غشایی از بافت نازک رشته ای است که یک کیسه شل در اطراف مغز تشکیل می دهد. در زیر ماده استخوان حلزون ، فضایی به نام فضای زیر عنکبوتیه وجود دارد که در آن یک «شبکه رشته ای نازک و نازک ، مارپیچی عنکبوتیه» را تشکیل می دهد ، که مانند یک تار عنکبوت به نظر می رسد نام این لایه را گذاشته است. به طور مستقیم در مجاورت سطح مغز pia mater قرار دارد ، یک غشای فیبر نازک که از پیچیدگی های سطحی مغز پیروی می کند و در شیارها و تورفتگی های دیگر قرار می گیرد.
«لایه های مننژ مغز»

«کورتکس سوماتوسنسوری»(Somatosensory cortex)کجاست؟

The Somatosensory & Motor Cortex

قشر حسی جسمی اولیه در برآمدگی قشر به نام شکنج پست مرکزی قرار دارد که در لوب جداری یافت می شود. درست در خلف شیار مرکزی، یک شکاف برجسته که از کناره قشر مغز می گذرد، قرار دارد.
«اطلاعات حسی جسمی» که به ادراک آگاهانه می رسد در مسیرهای مختلفی در سیستم عصبی مرکزی حرکت می کند. همه اینها در مکان‌های مختلف از خط وسط جدا می‌شوند تا در نهایت به ناحیه‌ای روی مخ طرف مقابل به نام «قشر حسی جسمی اولیه» برسند که در قسمت قدامی لوب جداری قرار دارد. سپس نورون‌ها از قشر اولیه حسی جسمی به مناطقی به نام قشر حسی تنی انجمنی می‌رسند که در «لوب جداری» و در خلف(پشت) قشر حسی جسمی اولیه قرار دارند.

**

لایه های مننژ در زیر استخوان های جمجمه نشان داده شده است. ماده دورا در مجاورت سطح داخلی جمجمه است. درون آن ، رگها و «سینوس ساژیتال فوقانی» نهفته است. ماده pia مجاور سطح مغز است. «فضای عنکبوتیه» و زیر عنکبوتیه بین یکدیگر قرار دارند. ویلوس عنکبوتیه نشان داده می شود که در سینوس دورال در حال ظهور است تا به CSF اجازه دهد دوباره برای تخلیه در خون فیلتر شود.

«هماتوم ساب دورال» (Subdural Sematoma) یا به اختصار (SDH)، نوعی خونریزی است که در آن خون به علت آسیب‌دیدگی مغز، بین لایه داخلی ماده «دورا و مننژ »در اطراف مغز تجمع می‌یابد. 

«هماتوم ساب دورال» ممکن است باعث افزایش فشار داخل جمجمه و در نهایت منجر به فشرده سازی و آسیب به بافت ظریف مغز شود. «هماتوم حاد ساب دورال» اغلب کشنده است اما در صورت مدیریت صحیح، هماتوم مزمن ساب دورال پیش آگهی بهتری دارد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«هماتوم» به محل کبودی(تجمع خونی ناشی ازضربه)گفته می شود.

در «اپی دورال»(اکسترا دورال)خونریری مربوط به شریان هاست که معمولاً در اثر تروما به جمجمه به وجود می آید./پایان.

https://upload.medbullets.com/topic/120300/images/epidural-subdural-1-01.jpg

در «ساب دورال»خونریزی از ورید هاست و میتونه به دلایل مختلف از جمجعه تروما ، خونریزی مغزی به خاطر فشار بالا، تومور ها، عوارض بعد از جراحی اتفاق بیفتد./پایان.

در داخل مغز چهار بطن وجود دارد که همگی از فضای توخالی اصلی درون لوله عصبی ، «کانال مرکزی» ایجاد شده اند. دو مورد اول بطن های جانبی نام دارند و در اعماق مغز قرار دارند . دو بطن جانبی به شکل C هستند و در نیمکره چپ و راست قرار دارند و در یک زمان به عنوان بطن های اول و دوم شناخته می شدند. این بطن ها توسط دو روزنه به نام بطن سوم به سوراخ بین بطنی متصل می شوند. بطن سوم به داخل مجاری به نام قنات مغزی باز می شود که از مغز میانی عبور می کند و بطن سوم را به بطن چهارم متصل می کند. بطن چهارم فضای بین مخچه و پونز و مدولای فوقانی است. سیستم بطنی از بطن چهارم به فضای زیر عنکبوتیه باز می شود. دیافراگم میانی منفرد و جفت دیافراگم های جانبی به فضای زیر «عنکبوتیه» متصل می شوند تا CSF بتواند از طریق بطن ها و اطراف خارج از CNS جریان یابد. از بطن چهارم ، CSF می تواند به پایین کانال مرکزی نخاع ادامه دهد.
سینوس های دیجیتال و رگهای مغزی. خون از طریق مغز از طریق یک سری سینوس ها و رگه هایی که به رگهای ژوگولار متصل می شوند، از مغز خارج می شود.

گردش خون مایع مغزی نخاعی. شبکه کوروئید در همه بطن ها CSF تولید می کند که از طریق سیستم بطن گردش می کند و سپس از طریق دیافراگم های میانی و جانبی وارد فضای زیر عنکبوتیه می شود. سپس CSF در دانه های حلقی ، که در آن غشای حلزونی در «سینوس های دورال» ظاهر می شود ، دوباره در خون جذب می شود.Dural Venous Sinuses , -Paired and Unpaired Venous Sinuses , Anatomy QANeuroanatomy, Superior Sagittal Sinus | Treatment & Management | Point of  Care

بازگشت وریدی از مغز
پس از عبور از CNS ، خون از طریق یک سری سینوس دورال و وریدهای مغزی به گردش خون برمی گردد . سینوس دورال در دو لایه ماده دورا قرار دارد. سینوس ساژیتال برتر در شیار داخلی مغز قرار دارد ، جایی که CSF را از مننژ جذب می کند. سینوس ساژیتال فوقانی به همراه سینوس های پس سری و سینوس مستقیم به محل تلاقی سینوس ها تخلیه می شود تا سپس در سینوس های عرضی تخلیه شود. سینوس های عرضی به سینوس های سیگموئید متصل می شوند و سپس به وریدهای ژوگولار متصل می شوند. از آنجا خون به سمت قلب ادامه می یابد تا برای ریکسیژناسیون به ریه ها پمپ شود.

بطن‌ چیست؟

مغز دارای حفره‌هایی پر از مایع مغزی نخاعی است که بطن نامیده می‌شوند.

«کوروئید»چیست؟

Choroid Plexus - The Definitive Guide | Biology Dictionary

درون بطن‌ها یک ساختاری نواری شکل وجود دارد که شبکه‌ی «کوروئید» نامیده می‌شود و مایع شفاف و بی رنگ مغزی نخاعی در آنجا تولید می‌شود. مایع مغزی نخاعی همیشه در حال گردش است و به طور مداوم جذب و دوباره پر می‌شود.

سیستم عصبی

سیستم عصبی به بخش اعصاب مرکزی و اعصاب محیطی تقسیم می‌شود. سیستم اعصاب مرکزی از مغز و نخاع تشکیل شده است. سیستم اعصاب محیطی از اعصاب نخاعی که از نخاع منشعب می‌شوند و اعصاب دماغی که از مغز منشعب می‌شوند تشکیل شده است. سیستم عصبی محیطی شامل اعصاب خود مختار (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) است که اعمال حیاتی بدن، مانند تنفس، گوارش، ضربان قلب، و ترشح هورمون‌ها را کنترل می‌کند.

شریان‌های-سرخرگ- مهره‌ای( Vertebral artery) خون مورد نیاز مخچه، ساقه مغز و قسمت زیرین مغز پیشین را تامین می‌کند.

شریان «باسیلار»چیست؟

شریان‌های مهره‌ای راست و چپ پس از عبور از جمجمه به یکدیگر پیوسته و «شریان باسیلار» را تشکیل می‌دهند.

شریان باسیلار و شریان‌های کاروتید داخلی در پایه‌ی مغز که «حلقه شریانی ویلیس» نامیده می‌شود با یکدیگر در ارتباط هستند. ارتباط بین کاروتید داخلی و باسیلار مهره‌ای یک ویژگی مهم برای حفاطت از مغز است. اگر یکی از شریان‌ها مسدود شود، جریان خون جانبی به حلقه‌ی شریانی ویلیس آمده و مانع خونریزی می‌شود.

قسمت های عمقی مغز

هیپوتالاموس : هیپوتالاموس در کف بطن سوم مغز قرار داشته و مسئول کنترل سیستم اختیاری بدن است. هیپوتالاموس رفتارهایی همچون گرسنگی، تشنگی، خواب، و واکنش‌های جنسی را کنترل می‌کند. همچنین هیپوتالاموس دمای بدن، فشار خون، احساسات، و ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند.

تالاموس : تالاموس نقش یک مرکز بازپخش برای تمام اطلاعاتی که به قشر رویی مغز می‌آیند و می‌روند را دارد. همچنین تالاموس در احساس درد، توجه، هوشیاری و حافظه نیز نقش دارد.

غده هیپوفیز : غده هیپوفیز در درون حفره استخوانی کوچکی در پایه‌ی جمجمه که زین ترکی نامیده می‌شود، قرار دارد. غده هیپوفیز از طریق ساقه هیپوفیز به هیپوتالاموس متصل است. غده هیپوفیز که به نام غده ارباب نیز شناخته می‌شود، کنترل کننده‌ی دیگر غدد درون ریز در بدن است. غده هیپوفیز باعث ترشح هورمون‌های کنترل کننده‌ی رشد جنسی شده، رشد عضلات و استخوان‌ها را افزایش داده، در برابر استرس واکنش نشان داده و با بیماری مبارزه می‌کند.

غده صنوبری : غده صنوبری در پشت بطن سوم قرار دارد. غده صنوبری با ترشح ملاتونین به تنظیم ساعت درونی بدن و ریتم‌های شبانه روزی کمک می‌کند. غده صنوبری در رشد جنسی نیز نقش دارد.

عقده‌های قاعده‌ای :  عقده‌های قاعده‌ای شامل هسته‌ی دم دار، پوسته و گوی رنگ پریده یا پالیدوم می‌باشند. این هسته‌ها با مخچه همکاری می‌کنند تا بتوانند حرکات ظریفی هم‌چون حرکات نوک انگشتان را هماهنگ سازند.

سیستم لیمبیک :  سیستم لیمبیک، مرکز احساسات، یادگیری، و حافظه است.

سیستم لیمبیک شامل :شکنج کمربندی، هیپوتالاوس، بادامه  و هیپوکامپ می‌باشد.

مدیریت سایت-پیراسته فر:اطلاعات عمومی ازمرکزفرماندهی بدن :

* مغز شما بین ۱۰ تا ۲۳ وات برق تولید می‌کند.این قدرت برای روشنایی دو لامپ کم مصرف کافیست.

* یک فرد  بطورمعمول  روزانه ۷۰ هزار فکر به سرش زده می شود.

*۷۵ درصد وزن مغز را آب تشکیل می‌دهد و بخش جامد مغز عمدتا از جنس چربی(حدود۱۰ درصد ) بقیه  از جنس پروتئین، هیدروکربن و نمک است.

* ارتفاع مغز انسان ۹.۳ سانتی متر است.

* اندازه مغز ۱۶ در ۱۴ در ۹.۳ سانتی متر و وزن آن ۱.۳ کیلوگرم است. (ازاین  کیلو وسیصدگرم ،حدود۲۰۰ میلیون سلول عصبی (نورون) دارد.

* هنگام خندیدن از ۵ بخش مغز استفاده می‌شود.

کارکردهای مغز 

دستگاه عصبی مرکزی: بخشی از دستگاه عصبی است که در داخل محفظه ای استخوانی به نام استخوان جمجمه و ستون فقرات قرار دارد و از دو قسمت اصلی مغز و نخاع تشکیل شده است.

مغز در داخل استخوان جمجمه و نخاع در داخل ستون فقرات قرار دارد.

مخ:بزرگ ترین قسمت مغز، مخ است که دو نیمکره دارد.

رشته های عصبی محکم و سفیدرنگی دو نیمکره مغز را به هم متصل می کند و ارتباط بین این دو نیمکره را برقرار می کند. در بخش خارجی مخ، لایه ای خاکستری رنگ با برآمدگی ها و شیارهای متعدد وجود دارد که به آن قشر مخ گفته می شود. در زیر قشر مخ ماده ای سفیدرنگ دیده می شود که از تجمع رشته های عصبی دارای پوشش «میلین» تشکیل شده است.

هیپوتالاموس:دربخش«ملین» چند هسته خاکستری رنگ دیده می شود که مهم ترین آنها همان غده تالاموس و هیپوتالاموس است.

به طور کلی هر قسمت از قشر خاکستری رنگ مخ وظیفه مشخصی را بر عهده دارد. مراکز دریافت و تفسیر اطلاعات منتقل شده از اندام های حسی بدن مانند چشم، گوش و پوست در این قسمت از مغز قرار دارد. بخشی از این قشر خاکستری رنگ مسئولیت انجام حرکات ارادی بدن را بر عهده دارد.

نیمکره های مغز مرکز احساسات، حافظه و تفکر است. نیمکره چپ حرکات مربوط به نیمه راست بدن و نیمکره راست حرکات نیمه چپ بدن را کنترل می کند. علاوه بر این در هر نیمکره مجموعه ای از فعالیت های اختصاصی نیز انجام می شود. برای مثال زبان آموزی، منطق، تفکر ریاضی و یادگیری در نیمکره چپ اتفاق می افتد و در مقابل نیمکره راست برای انجام کارهای دیگری مانند موسیقی و کارهای هنری تخصص دارد.

هیپوتالاموس مرکز تنظیم خواب و بیداری، دمای بدن و احساس گرسنگی و تشنگی است. تالاموس نیز پیام های حسی دریافتی از پیام های دیداری و شنیداری تا ترس و درد را پیش از رسیدن به قشر مخ تقویت می کند.

مخچه: در قسمت پشت و زیر مخ، بخش دیگری از مغز به نام مخچه قرار دارد.

مخچه بخشی از مغز است که در حفظ تعادل بدن نقش بسیار مهمی دارد.

مخچه نیز مانند مخ از دو نیمکره تشکیل شده است با این تفاوت که چین خوردگی ها در سطح مخچه کم عمق تر بوده و ساختار منظم تری دارد. بخش سطحی مخچه نیز از قشر خاکستری رنگی پوشانده شده است.

وظایف مُخچه

پیام های حرکتی مخابره شده از مغز پیش از رسیدن به اندام های مختلف بدن در مخچه تقویت می شود.

چشم ها و گوش داخلی مخچه را از وضع بدن آگاه می کنند و مخچه نیز براساس اطلاعات دریافتی به گونه ای ماهیچه ها را کنترل می کند که تعادل بدن حفظ شود.

بنابراین می توان وظیفه اصلی مخچه را در کنترل فعالیت های ماهیچه ای بدن خلاصه کرد. همه این فعالیت ها به طور غیرارادی انجام می شود.

جعبه سیاه بدن

 مخچه جعبه سیاه سیستم عصبی مرکزی است که علاوه بر حفظ تعادل، سرعت و دامنه حرکات بدن را نیز تنظیم می کند.

بخشی از پیام ها از نخاع به مخچه می رسد که این پیام ها حاوی اطلاعاتی درباره وضع اندام های تحتانی است. بخشی از پیام ها از گوش درونی به مخچه منتقل می شود که این بخش از مغز را از وضعیت سر و گردن آگاه می کند. مغز نیز اطلاعاتی را به مخچه ارسال می کند که مخچه از این اطلاعات برای کنترل حرکات ظریف اندام ها بهره می گیرد.

بصل النخاع: از دیگر بخش های اصلی تشکیل دهنده مغز«بصل النخاع» است که بین مغز و نخاع قرار دارد.

بصل النخاع، پایین ترین مرکز عصبی در استخوان جمجمه است که به نخاع مرتبط می شود.  وظیفه این بخش از مغز را می توان در کنترل و اداره فعالیت اندام های داخلی بدن مانند قلب، ریه و اندام های گوارشی خلاصه کرد.

 بصل النخاع مهم ترین قسمت تشکیل دهنده مغز است که هر گونه آسیبی به بصل النخاع به مرگ انسان منجر می شود.

ساقه مغز: مغز میانی و پل مغزی از اجزای اصلی بخش بزرگ تری از مغز هستند که به آن ساقه مغز گفته می شود.

اعصاب جمجمه ای در ساقه مغز تجمع پیدا کرده است. ساقه مغز در حفظ هوشیاری، کنترل خواب، تنفس و گردش خون نقش مهمی دارد.

ساقه مغز «معبر اطلاعات دریافتی» از حواس پنجگانه را به مغز هدایت کرده و در مقابل پیام های عصبی را از مغز و ساقه مغز به طرف نخاع و اندام ها هدایت می کند.

پاسخ مردمک چشم به نور، حرکات چشم ها، زبان، صورت، حلق و حنجره در این بخش از مغز کنترل می شود.

«مغز میانی» ساختار مشبک دارد و مسئول حفظ سطح هوشیاری بدن است.

از طریق معاینه و تعیین سطح هوشیاری، حرکت مردمک چشم و قدرت اندام ها می توان سالم بودن مغز میانی را مورد تائید قرار داد.

بطن های مغز

مغز انسان از ۴ بطن تشکیل شده است.

بطن های جانبی شامل دو بطن است که هر یک از آنها در داخل یکی از نیمکره های مغزی قرار دارد. بطن سوم در ناحیه تالاموس است.

 بطن چهارم نیز در محل بصل النخاع و پیل مغزی (دماغی) قراردارد.

سیستم عصبی مرکزی: در داخل مایع مغزی ـ نخاعی قرار دارد.

«مایع مغزی ـ نخاعی» به عنوان ضربه گیر عمل می کند و در مقابل هر گونه ضربه مکانیکی از سیستم عصبی مرکزی محافظت می کند.

وجود مایع مغزی ـ نخاعی برای انجام فعالیت های متابولیکی سیستم عصبی مرکزی ضروری است. تجمع این مایع در اطراف بطن های تشکیل دهنده مغز به آسیب دیدگی آن منجر می شود.

لوپ های مغز

وجود شیارهای عمیق، نیمکره های مخ را به چهار لوب یا ناحیه تقسیم می کند.

۱- لوب پیشانی Frontal Lobe
۲- لوب آهیانه ای Parietal Lobe
۳- لوب پس سری  Occipital Lobe
۴- لوب گیجگاهی

لوب پس سری: عقب ترین بخش نیمکره مغز است.

این بخش از مخ مرکز پردازش اطلاعات دیداری است. آسیب رسیدن به این ناحیه موجب نابینایی می شود.

لوب آهیانه ای: بخش بالایی وسط نیمکره مغز است که بین لوب های پیشانی و پس سری و بالای لوب گیجگاهی قرار دارد.

حس لامسه، ادراک فضایی و دیداری، تشخیص شکل، رنگ و اندازه اجسام و همچنین احساس درد از مهم ترین کارکردهای این بخش از مغز است. اختلال در انجام محاسبات ریاضی، تکلم، تشخیص چپ و راست بدن و از دست دادن توانایی خواندن و نوشتن از مهم ترین پیامدهای آسیب دیدگی لوب آهیانه ای است.

وظایف «لوب گیجگاهی»

ذخیره اطلاعات در حافظه، پردازش اطلاعات دیداری و شنیداری و درک زبان از مهم ترین وظایف این بخش از مخ است. لوب گیجگاهی چپ و راست در فعال نگه داشتن حافظه نقش بسیار مهمی دارد.

اما مهم ترین قسمت تکامل یافته مغز لوب پیشانی است. شخصیت، هیجانات، تمرکز، قضاوت، تکلم و حرکات ارادی در این بخش از مغز کنترل می شود. در گذشته تصور می شد در انسان های امروزی لوب پیشانی بزرگ تر شده است و به همین علت انسان های امروزی نسبت به انسان های اولیه باهوش تر هستند، اما تحقیقات اخیر نشان داده است. این بخش از مغز در مقایسه با انسان های نخستین تفاوت چندان زیادی پیدا نکرده است.

 سلول های عصبی مغز

مغز شما از حدود صد میلیارد سلول عصبی به نام نورون ساخته شده است. نورون ها از توانایی شگفت انگیزی در جمع آوری و انتقال سیگنال های الکتروشیمیایی برخوردارند.

سیم وکابل های سر-مغز

وجود کلسیم در عروق خونی نشانه حمله قلبی است

می توان سلول های عصبی مغز را به خروجی ها و ورودی ها و سیم های درون یک رایانه تشبیه کرد. نورون ها از ویژگی هایی شبیه به دیگر سلول های بدن برخوردارند با این تفاوت که می توانند سیگنال های الکتروشیمیایی را در فواصل طولانی منتقل کنند و به یکدیگر پیام ارسال کنند.

«نورون ها »ابعاد و اندازه های مختلفی دارند. برای مثال نورون های حسی که در نوک انگشتان دست قرار دارند در امتداد طول بازو امتداد پیدا می کنند این در حالی است که طول نورون هایی که در مغز قرار دارند فقط چند میلی متر است.

همچنین شکل نورون ها نیز براساس عملکردشان متفاوت است. نورون های حرکتی که انقباضات ماهیچه را کنترل می کنند از یک سو به جسم سلولی و از سوی دیگر به یک آکسون بلند ـ رشته های باریکی که از سلول عصبی خارج شده و پیام های الکتریکی را از جسم سلولی منتقل می کند ـ ختم می شود.

بخش انتهایی آکسون به دندریت یا پایانه عصبی ختم می شود.

دندریت ها:در نورون های حسی در هر دو انتهای سلول عصبی «دندریت ها»یا پایانه عصبی وجود دارد.

نورون های رابط یا بینابینی انتقال اطلاعات بین نورون های حسی و حرکتی را به عهده دارند.

عملکرد نورون ها به عنوان عضو اصلی سیستم عصبی متفاوت است. نورون های حسی اطلاعات را از محیط اطراف به سیستم عصبی مرکزی منتقل می کنند. نورون های حرکتی سیگنال هایی را از سیستم عصبی مرکزی به پوست، عضلات و غدد مختلف بدن انتقال می دهند.

نورون های رابط

Fig-1.-Structural-classification-of-neurons-1024x526.jpg

دستگاه عصبی

Bio 30 Chapter Review(The Nervous System) Diagram | Quizlet

سیستم عصبی در انسان از مغز، نخاع، اندام‌‌های حسی و تمام نورون‌‌هایی ساخته شده است که به عنوان کانال‌‌های ارتباطی بین ارگان‌‌های مختلف بدن فعالیت می‌کنند. سیستم عصبی انسان در درجه اول از یک نوع سلول واحد به نام «نورون» (Neuron) ساخته شده است. به نورون‌ها، سلول‌‌های عصبی نیز گفته می‌شود. 

Illustration of a neuron

سیستم عصبی از تعداد بسیاری نورون تشکیل شده است. نورون‌ها از یک «جسم سلولی» (Cell Body) مرکزی و تعدادی اجزای گسترش یافته به نام‌های «آکسون» (Axon) (آسه)، پایانه‌های سیناپسی و «دندریت‌ها» (Dendrites) ساخته شده‌ا‌ند. جسم سلولی همچنین به عنوان «سوما» (Soma) شناخته می‌شود.

اعصاب مغزی (Cranial nerves) قسمتی از دستگاه عصبی محیطی هستند که از هسته‌های ساقه مغز منشاء می‌گیرند (به جز عصب بویایی و بینایی).
تعداد اعصاب مغزی، ۱۲جفت استبه غیر از اعصاب بویایی و بینایی که در واقع، قسمتی از دستگاه عصبی مرکزی هستند، بقیه آن‌ها همانند اعصاب نخاعی، جزئی از دستگاه عصبی محیطی به شمارمی آیند.

۱- عصب بویایی ( Olfactory nerve )
۲- عصب بینایی ( Optic nerve )
۳- عصب حرکتی چشمی ( Oculomotor nerve )
۴- عصب قرقره‌ای ( Trochlear nerve )
۵- عصب سه شاخه ( Trigeminal nerve )
۶- عصب اشتقاقی ( Abducens nerve )
۷- عصب چهره‌ای ( Facial nerve )
۸- عصب دهلیزی حلزونی ( Vestibulocochlear nerve )
۹- عصب زبانی حلقی ( Glossopharyngeal nerve )
۱۰- عصب واگ ( Vagus nerve )
۱۱- عصب فرعی ( Accessory nerve )
۱۲- عصب زیرزبانی ( Hypoglossal nerve )

۳۱ جفت عصب نخاعی از نخاع منشعب می‌شوند.

تفاوت‌ عصب مغزی بانخاعی: در اعصاب مغزی ،برخلاف اعصاب نخاعی، تقسیم پیوسته و منظمی به ریشه‌های قدامی و خُلفی وجودندارد.

«نخاع »چون یک خیابان اصلی و در نقش دستیار مغز پیام های حسی را از اندام های بدن به مغز مخابره می کند و دستوراتی که متعاقب این پیام ها توسط مغز صادر می شود را به اندام ها می رساند.

بنابراین بدن ما برای حس و حرکت نیاز جدی به طناب نخاعی دارد

ماسنتری(مزانتری)
«مزانتری» دو لایه از صفاق احشایی است. این یک اندام داخل صفاقی را به دیواره خلفی شکم (معمولاً) متصل می کند. مسیری را برای عبور اعصاب ، رگهای خونی و لنفاوی از دیواره بدن به احشای بدن فراهم می کند.

مزانتر روده باریک «مزانته» نامیده می شود. مزانتریک مربوط به سایر قسمتهای دستگاه گوارش با توجه به احشایی که به آن متصل می شود ، به عنوان مثال ، mesocolons عرضی و سیگموئید ، mesoappendix نامگذاری شده است.

اومنتوم
(omenta) ورقه هایی از صفاق احشایی است که از معده و قسمت پروگزیمال اثنی عشر به سایر اندام های شکم گسترش می یابد.

Difference Between Peritoneum and Omentum | Compare the Difference Between  Similar Terms

اومنتوم بزرگ
«اُمنتوم» بزرگتر از چهار لایه صفاق احشایی تشکیل شده است. از انحنای بیشتر معده و قسمت پروگزیمال اثنی عشر نازل می شود ، سپس به عقب تا می شود و به سطح قدامی روده بزرگ عرضی متصل می شود.

Descriptive text is not available for this image

این ماده در ایمنی نقش دارد و گاهی اوقات به عنوان  «محافظ شکم» نیز شناخته می شود.

Omentum کوچکتر
«اُمنتوم» کمتر یک لایه مضاعف از صفاق احشایی است و بطور قابل توجهی کوچکتر از بزرگتر است و از انحنای کمتر معده و قسمت «پروگزیمال اثنی عشر» به کبد متصل می شود.Serous Membrane - an overview | ScienceDirect Topics

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اومنتوم(Omentum)چیست؟«غشای سروز»(Serous)چیست؟
اومنتوم(Omentum)لایه ای از صفاق است که یک «غشای سروز» است که حفره شکمی را پوشانده و اندامهای شکم را احاطه می کند.

«غشای سروز»یا لایه سروز،پرده‌ای است که جدار داخلی حفره‌های بدن را می‌پوشاند و روی سطوح اعضای داخلی بر می‌گرداند. سلولهای این پرده صاف ماده‌ای آبکی بنام «مایع سروزی» ترشح می‌کنند.

این رباط از دو قسمت تشکیل شده است: رباط هپاتوگاستریک (ورق تخت ، پهن) و رباط هپاتودودودنال.

صفاق(Peritoneum)پریتونئوم
Peritoneal Cavityحفره صفاقی
visceral peritoneum صفاق احشایی
periteal peritoneum پریتال صفاق
peritoneal cavity حفره صفاقی
teachmeanatomyآموزش آناتومی

نورون های رابط نیز مسئولیت ایجاد ارتباط بین مغز و ستون فقرات را به عهده دارند. زمانی که پزشک با یک چکش پلاستیکی به زانوی بیمار ضربه می زند گیرنده های عصبی از طریق نورون های حسی سیگنالی را به نخاع مخابره می کند.

«نورون های حسی» این پیام را به «نورون های حرکتی »که ماهیچه ها و عضلات پا را کنترل می کند، منتقل خواهد کرد. ضربه ها یا تکانه های عصبی در امتداد موتور حرکتی منتقل شده و در نهایت موجب تحریک عضلات پا می شود. این واکنش عصبی که در نهایت به لرزش عضله پا منجر می شود بسیار ساده است و در کوتاه ترین زمان ممکن اتفاق می افتد و بر این اساس مغز را درگیر نمی کند. در بدن انسان مجموعه ای از این واکنش های ساده اتفاق می افتد.

خون رسانی مغز

خون از راه دو شریان(سیلار) جفتی به نام‌ «شریان‌های کاروتید داخلی» و شریان‌های مهره‌ای به مغز می‌رسد.

شریان‌های کاروتید داخلی، خون مورد نیاز اکثر قسمت‌های مغز پیشین را تامین می‌کنند. شریان‌های مهره‌ای خون مورد نیاز مخچه، ساقه مغز و قسمت زیرین مغز پیشین را تامین می‌کند.

شریان‌های مهره‌ای راست و چپ پس از عبور از جمجمه به یکدیگر پیوسته و شریان(سیلار) را تشکیل می‌دهند. شریان(سیلار) و شریان‌های کاروتید داخلی در پایه‌ی مغز که «حلقه شریانی ویلیس» نامیده می‌شود با یکدیگر در ارتباط هستند. ارتباط بین «کاروتید داخلی» و باسیلار مهره‌ای یک ویژگی مهم برای حفاطت از مغز است. اگر یکی از شریان‌ها مسدود شود، جریان خون جانبی به حلقه‌ی شریانی« ویلیس» می آید و مانع خونریزی می‌شود.

مغزمردان تک هسته ای ومغززنان چندهسته ای است
مغز زنان برای انجام چند مسؤولیت ساختاربندی شده و مغزهای مردان، برای انجام یک مسؤولیت منفرد پیچیده سیم‌کشی شده است، چه این مسؤولیت خواندن یک نقشه یا پختن غذا باشد.

اسکن‌های جدید تفاوت واقعی در ساختاربندی مغز زنان و مردان برای انجام مسؤولیت‌های چندگانه و منفرد را به نمایش می‌گذارند.

دانشمندان دریافتند مغز زنان برای انجام چند مسؤولیت ساختاربندی شده و مغزهای مردان، برای انجام یک مسؤولیت منفرد پیچیده سیم‌کشی شده است، چه این مسؤولیت خواندن یک نقشه یا پختن غذا باشد.

محققان از مغز ۹۴۹ زن و مرد جوان در بزرگ‌ترین تحقیق از این دست اسکن گرفتند و با استفاده از تصویربرداری ام آر آی انتشار های‌تک، از ارتباطات موجود بین بخش‌های مختلف مغز آن‌ها نقشه‌برداری کردند.

آن‌ها دریافتند زنان دارای اتصالات بسیار بهتری بین سمت راست و چپ مغزشان هستند، در حالی که مردان فعالیت شدیدتری را در درون بخش‌های منفرد مغز و به ویژه مخچه بروز می‌دهند. این بخش مهارت‌های حرکتی آن‌ها را کنترل می‌کند.

مردان همچنین دارای اتصالات بهتری بین بخش عقب و جلویی مغزشان هستند که این امر توانایی‌ بهتری به آن‌ها در درک سریع اطلاعات و استفاده فوری از آن برای عملی‌کردن چندین مسؤولیت را می‌دهد.

این بدین معناست که مردان در انجام اعمالی مانند یادگرفتن، شناکردن و همچنین پارک‌کردن خودرو بهتر عمل می‌کنند.

از سوی دیگر، زنان به طور مثال، در به خاطرآوردن یک چهره بهتر عمل می‌کنند و این به معنای وجود ارتباطات بهتر بین بخش‌های مختلف مغزشان است.

این مطالعه ادعای کتاب روانشناسی «مردان مریخی، زنان ونوسی(جان‌گری)» را تایید می‌کند که بر مبنای آن، زنان و مردان مانند نژادهای بیگانه متفاوت هستند.

دکتر راگینی ورما، مدیر ارشد این مطالعه از دانشگاه پنسیلوانیا، و همکارانش ۴۲۸ مرد و ۵۲۱ زن بین سنین هشت و ۲۲ سال را مطالعه کردند و دریافتند که مغزهای زنان در اتصال قطعات مختف اطلاعات به یکدیگر بهتر عمل می‌کند.

علت پرخوابی زنان درمقایسه بامردانمطالعات اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می دهد زنان به دلیل توانایی انجام چند کار به صورت هم زمان در طول روز، در مقایسه با مردان به خواب بیشتری نیاز دارند
به گزارش  دیلی میل ، محققان آمریکایی می گویند مغز زنان به دلیل فعالیت بیشتر در طول روز به خواب بیشتری نیز نیاز دارد.توانایی انجام چند کار به صورت همزمان ( Human multitasking ) به شرایطی گفته می شود که فرد چندین کار حرکتی و فکری را به صورت همزمان انجام می دهد..
مدیریت سایت-پیراسته فر:برای مثال صحبت کردن با تلفن در حین نوشتن وتایپ کردن،همزمان تماشای تلویزیون +کنترل بچه وغذای روی اجاق)،امامردان درصحنه هایی حساس فقط متوجه همان هستند وازبقیه غافلند،مثل تماشای یک مسابقه ورزش(فوتبال)ویا یک بازی خانگی ویا نوشتن وخواندن مطلبی.
یکی ازعلل عصبانیت وپرخاشگی«بی خوابی»استمطالعات دانشمندان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی نشان می دهد زنانی که خواب کافی نداشته باشند از افسردگی 

رنج می برند و دچار عصبانیت می شوند.

پیش از این نیز، مطالعات دانشمندان تاثیر کمبود خواب را بر افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مشکلات سلامت روانی، سکته مغزی و التهاب در بدن نشان داده بود.

بی خوابی زنان میتوانددردهای فیزیکی رابدنبال داشه باشد

دکتر مایکل بروس کارشناس خواب دراین مورد گفت : کمبود خواب در زنان می تواند موجب التهابات شدید شود؛ به گونه ای که پس از بیدار شدن، فرد از دردهای فیزیکی بسیاری رنج می برد.
پروفسور جیم هورن مدیر مرکز تحقیقات خواب در دانشگاه لافبورو می گوید:
یکی از وظایف اصلی خواب، بهبود توانایی مغز است
وی می گوید: در طول خواب عمیق، کورتکس یا بخشی از مغز که مسوول تفکر، حافظه، زبان و دیگر امور است غیرفعال می شود.
هرچه در طول روز از بخشی از مغز استفاده بیشتری شود، این بخش در طول خواب به زمان بیشتری برای بهبود عملکرد نیاز دارد؛ در نتیجه فرد به خواب بیشتری نیاز دارد.
حجم مغززنان  حدود ۱۱۳۰ سانتیمتر مکعب  وحجم مغزمردان ۱۲۶۰ سانتیمتر مکعب می باشد.

تفاوت  مغز زنان بامردان

مطالعات نشان می دهد که «مغز مردان ۱۰ درصد بزرگتر از مغز زنان است» اما این واقعیت هیچ تاثیری بر هوش ندارد.

به طور خاص، یک قسمت از مغز مردان بزرگتر از مغز زنان است:«لوبول پایین-پاریتال» که با حل مسائل ریاضی، قضاوت سرعت و تخمین زمان مرتبط است بزرگتراست واما زنان در عوض تمایل به داشتن «هیپوکامپ» بزرگتر و تراکم اتصال عصبی بیشتری دارند، به این معنی که آنها قادر به پردازش و جذب اطلاعات احساسی و حسی بیشتری هستند.
مغز زن و مرد نیز اطلاعات را متفاوت پردازش می کند.

Stem Cell Therapy in Fort Worth – Steve Meyers, MD

«دکتر استیون مایرز» متخصص مغز و اعصاب(استادیار بالینی جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو) در نشریه«تلاش برای سلامتی» (Endeavor Health )می گوید: «زنان معمولاً مراکز کلامی در دو طرف مغز خود دارند، در حالی که مغز مردان معمولاً فقط در نیمکره چپ آنها مراکز کلامی دارند. "در نتیجه، زنان استعداد قوی تری برای شناخت اجتماعی - مانند همدلی - و ارتباط کلامی نشان می دهند."

زنان همچنین تمایل دارند ماده خاکستری بیشتری در مغز خود داشته باشند. ماده خاکستری به بدن کمک می کند تا اطلاعات مربوط به کنترل عضلات، ادراک حسی، حافظه و احساسات را در مغز پردازش کند. با این حال، زنان معمولاً بیشتر از ماده سفید استفاده می کنند، که شبکه ای از رشته های عصبی است که تبادل اطلاعات و ارتباط بین نواحی مختلف مغز را تسهیل می کند.
ردان و زنان همچنین در مورد نحوه اتصال مغزشان با هم تفاوت دارند. زنان تمایل دارند ارتباط قوی‌تری را در کنار هم نشان دهند، که می‌تواند به این معنی باشد که در تجزیه و تحلیل، نتیجه‌گیری و تفکر شهودی قوی برتری دارند. در مقابل، مغز مردان ارتباط قوی‌تری از جلو به عقب دارد که معمولاً به بخش‌هایی مانند مهارت‌های حرکتی و ادراک مرتبط است.

زنان همچنین می توانند بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات عصبی مانند اضطراب و افسردگی باشند زیرا مغز آنها سروتونین شیمیایی عصبی را متفاوت از مغز مردان پردازش می کند. از سوی دیگر، مردان در معرض خطر بیشتری برای شرایطی مانند اختلال طیف اوتیسم و ​​بیماری پارکینسون هستند.

کدام نیمکره مخ تان فعال است؟چپ یاراست

انسان ها یااحساساتشان غلبه دارد ویامنطق واستدلالشان ودریکی از۲مقوله پررنگتراست.

 شاخص  افراد احساسی  

۱- افرادی هستند که بر پایه احساسات و عواطف خود تصمیمات زندگی شان را می گیرند.

۲- نیمکره راست مغزشان فعال تر است.

ازویژگی های دیگر«احساسی ها»،داشتن روحیه خلاقیت، کلی نگری، بلند پروازی و رؤیایی بودن و دل رحم بودن است.

شاخص افراد منطقی

۱- افرادی هستند که براساس عقل و منطق و استدلال خود تصمیم گیری می کنند.

۲-نیم کره چپ مغزشان فعال تر است

  شما جزو کدام دسته هستید؟ 

یک آزمایش ساده می توانند ویژگی های شمارا آشکارکند

* افراد  احساسی قسمت (راست مغز) شان فعال تراست

* افراد منطقی قسمت (چپ مغز)آنهافعالتراست.

نحوه انجام  «تست»:

 مطابق تصویر (۱) دستانتان را در حالیکه انگشتان از هم فاصله دارند بلافاصله و بدون هیچ فکری مانند تصاویر (۲) و (۳) در هم گره کنید

اگر انگشت شست چپ مانند تصویر (۲) روی انگشت شست راست قرار گرفت شما فرد احساسی هستید

 اگر انگشت شست راست شما مانند تصویر (۳) روی انگشت شست دست چپ قرار گرفت شما فردی منطقی هستید.

مهماین است که شما چگونه راح ترید ونه نه اینکه توانایی شیوه دیگرراندارید، اگر بخواهید حالت عکس آنرا با انگشتان اجرا کنید قدری مشکل خواهد بود و حالتی که براحتی بر شما مقدور می باشد گویا نوع شخصیت شماست.

«بیوریتم»

* اگر فرد احساسی هستید بیشتر تحت تأثیر سیکل احساسی «بیوریتم» تغییر حالت خواهید داد

این حالات به خاطر وجود بیوریتم در سیستم بدن ماست ، در واقع انرژی فیزیکی، حالات روحی و وضعیت احساسات ما و نیز توان فکری و قدرت یادگیری و حتی حس ششم ما همه به شکل دوره ای کم و زیاد می شوند و در وجود انسان سطوح انرژیهای مختلفی وجود دارد که از بدو تولد فرد شروع به زیاد شدن و سپس کم شدن و تکرار این دوره ادامه می یابد و تغییر این دوره ها باعث تغییر حالات مختلفی در انسان می شود. 

Biorhythm"بیوریتم"  معنی  Bio یعنی زیست استو معنی rhythm به معنای متداول آن«ریتم» یا «آهنگ» است،بیوریتم دانش شناخت ریتم های بدن انسان است.

 سه موج سینوسی محاسبه شده بر روی نمودار رسم می شوند

دوره چرخه جسمی (Physical) هر ۲۳ روز یک بار تکرار می شود.

* اگر فردی منطقی هستید با تغییرات سیکل تفکر و ادراک در چرخه بیوریتم تأثیر پذیر خواهید بود.

ویژگیهای -وظایف-نیمکره راست مغز :

۱- سمت چپ بدن را کنترل می کند

۲- مرکز درک تصاویر ،تشخیص چهره ها،حل معما

۳- درک رنگ و لحن صدا در این قسمت است

۴- تخیل وخلاقیت و اکتشافت درناحیه راست صورت می گیرد

۵- حرکات موزون بدن ،موسیقی دراین ناحیه است

۶- حس لامسه و درک اشیا سه بعدی در این قسمت است

۷- مرکز احساسات و عشق و دوست داشتن است

۸–جهت یابی توسط این قسمت مغز صورت می گیرد

ویژگیهای -وظایف-نیمکره چپ مغز:

۱- کنترل قسمت راست بدن را بعهده دارد

۲- پردازش اطلاعات و طبقه بندی دراین قسمت صورت می گیرد

۳-  مرکز محاسبه،ریاضیات وتجزیه و تحلیل است

۴- وظیفه نظم و طبقه بندی کردن را بعهده دارد.

۵- مخزن کلمات و اعداد است

۶- درمردان نیمکره چپ فعالتراست

نحوه فعال سازی نیمکره مخ

اگرچه هر دوی نیمکره مغز در حال فعالیت و انجام وظایف خود می‌باشند ولی  فعالیت یکی از دو نیمکره از نیمکره دیگر بیشتر شده و این باعث می‌شود که افراد راست مغز افراد احساسی و افراد چپ مغز افرادی منطقی باشند. در زندگی اجتماعی وجود این  دو عنصر در تعامل با هم ترکیب زندگی کنونی ما را حاصل نموده و پیشرفت جامعه از هر دو جهت رو به رشد است. اگر در زندگی دو زوج یکی احساسی و دیگر منطقی باشد و این دو از یکدیگر تبعیت کنند و بدون مخالفت با هم به عقاید و رفتارهای یکدیگر احترام بگذارند نتیجه حاصل یک زندگی کامل و مطلوب خواهد بود. حتی در جوامع کاری و کارهای گروهی بهتر است دو همکار در یک بخش کاری از دو گرایش احساسی و منطقی انتخاب شوند و اگر هر دو بدانند که مکمل یکدیگرند تعامل میان این دو نتیجهء کاری کاملی را در برخواهد داشت یکی با احساسات و خلاق خواهد بود و دیگری با برنامه‌ریزی و تحلیل مناسب، یک مجموعه کاری را رشد خواهند داد.

نوابع: هم احساسی هستند و هم منطقی، هر دو نیمکره مغزشان دارای فعالیت فراوان بوده و به همین خاطر می‌توانند به جهان هستی نگاه کاملی داشته باشند و نتیجه اعمالشان نیز بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود.

آشنایی بااصطلاحات مغزی

subarachnoid space فضای زیر عنکبوتیه
arachnoid mater ماده استخوان حلزون
scalp پوست سر
periosteum پوشش استخوان
skull جمجمه, کاسه سر
bone استخوان 
brain مغز
 Protective محافظ
superior sagittal sinus سینوس ساژیتال برتر
 یکی از بزرگترین سینوسهای وریدی سخت شامه است که در حاشیه فوقانی داس مغز از جلو به عقب امتداد می یابد.
 dura mater ماده دورا/سخت شامه یا دورا ماتر
granulation villi پرزهای دانه بندی 
longitudinal fissurs شکاف طولی 
cerebral cortex غشاء مغزی 
subarachnoid s
arachnoid trabeculae ترابکول های حلزونی.
رشته های ظریفی از بافت پیوندی است که به طور آزادانه دو لایه داخلی را به هم متصل می کند .
cerebral vein ورید مغزی
superior sagittal sinus سینوس ساژیتال برتر
transverse sinuses سینوس عرضی
occipittal sinus سینوس پس سری
blood returns to jugular vein via the sigmoid sinus
خون از طریق سینوس سیگموئید به ورید ژوگولار برمی گردد.
great cerebral vein رگ بزرگ مغزی
cerebral aqueduct قنات مغزی
third ventricle بطن سوم
lateral aperture دیافراگم جانبی
fourth ventricle بطن چهارم 
central canal کانال مرکزی
interventricular foramina روزن بین بطنی
median aperture دیافراگم متوسط
right lateral ventricle بطن راست سمت راست
meningeal dura mater ماده مننژدورا
choroid plexus شبکه کوروئید

braietal lobes لوب های جداری

brain stem ساقه مغز

brain systemسیستم مغز

temporal lobes لوب گیجگاهی

frontal lobes لوب های پیشانی

occipital lobes لوب پس سری

cranium جمجمه

cortex قشر

ganglia گانگلیون

basal ganglia گانگلیون پایه(هسته های پایه)

cerebellum مخچه

dura بافت سخت

spinal cord نخاع 

amygdalaآمیگدالا(غده بادامی)

 master gland, pituitary gland غده اصلی(هیپوفیز)

prefrontal cortex قشر جلوی پیشانی

hypothalamus هیپوتالاموس

hippocampus  هیپوکامپ

cerebrum مخچه

cerebral cortex

auditory cortex قشر شنوایی

auditory association of speech منطقه انجمن شنوایی

Broca،s area    production of speech مرکز گفتار

prefrontal cortex قشر جلوی پیشانی

somatic motor association area premotor cortex

منطقه ارتباط موتور حرکتی سوماتیک قشر

پیش حرکتی premotor

منطقه ارتباط موتور پیش حرکتی قشرسوماتیک 

(primary motor cotex(.precentral gyrus قشر حرکتی اولیه

primary sensory cortex قشر حسی اولیه/شکنج

postcentral gyrus

somatic sensory association area ناحیه ارتباط حسی سوماتیک

visual association area ناحیه ارتباط بینایی

visual cortex قشر بینایی 

wemicke.s area درک(فهمیدن) زبان نوشتاری و گفتاری

auditorory cortex قشر شنوایی

auditorory association area ناحیه شنیداری

وظائف نیمکره راست وچپ مغز،امواج سینوسی،ارتباط(بیوریتم)ارگونومی

علم «بیوریتم »(Biorhythm)  روانشناس اتریشی«دکتر زیگموند فروید»(تولد۱۸۵۶-وفات۱۹۳۹) و همکارانش «ویلهلم فلیس» و «هرمان سووبودا» .

نتیجه تحقیقات این دانشمندان، این شدکه گفتند:«بیوریتم ها » بر اساس تاریخ تولد ،حالات وروحیات مارامی تواند تشخیص دهدکه چه روزی «حالِ خوشی» داریم وچه روزی «بی حالیم،بی انگیزه»....درادامه..

«قشر مغز» شامل ۶ لایه سلول عصبی است که حدود ۱۵ میلیارد سلول عصبی دارد. ضخامت آن ۲  تا چهار میلی متر  است.
«قشر مغز» به ۴ لوب تقسیم می شود: پیشانی، جداری، تمپورال و پس سری.

هر یک از این «لوب» ها وظیفه پردازش انواع مختلف اطلاعات را بر عهده دارند. در مجموع، قشر مغز ، مسئول فرآیندهای سطح بالاتر مغز انسان از جمله زبان، حافظه، استدلال، تفکر، یادگیری، تصمیم گیری، احساسات، هوش و شخصیت است.

«قشر مغز »دارای شش لایه «نورون» مجزا است و به عنوان «نئوکورتکس» طبقه بندی می شود. دو ناحیه از قشر مغز کمتر از شش لایه دارند. لایه اول فقط شامل سه لایه است، به عنوان آرشیکورتکس طبقه بندی می شود و شامل سازند هیپوکامپ است. لایه دوم شامل سه تا پنج لایه است که به عنوان «پالئوکورتکس» طبقه بندی می شود و شامل ناحیه حسی بویایی و قشر آنتورینال و «پریامیگدالوئید» مجاور است.

کدام نیمکره مخ تان فعال است؟چپ یاراست

منطقی هستیدیااحساسی؟

انسان ها یااحساساتشان غلبه دارد ویامنطق واستدلالشان ودریکی از۲مقوله پررنگتراست.

 شاخص  افراد احساسی          

۱- افرادی هستند که بر پایه احساسات و عواطف خود تصمیمات زندگی شان را می گیرند.

۲- نیمکره راست مغزشان فعال تر است.

ازویژگی های دیگر«احساسی ها»،داشتن روحیه خلاقیت، کلی نگری، بلند پروازی و رؤیایی بودن و دل رحم بودن است.

شاخص افراد منطقی

۱- افرادی هستند که براساس عقل و منطق و استدلال خود تصمیم گیری می کنند.

۲-نیم کره چپ مغزشان فعال تر است

  شما جزو کدام دسته هستید؟ 

یک آزمایش ساده می توانند ویژگی های شمارا آشکارکند

* افراد  احساسی قسمت (راست مغز) شان فعال تراست

* افراد منطقی قسمت (چپ مغز)آنهافعالتراست.

نحوه انجام  «تست»:

 مطابق تصویر (۱) دستانتان را در حالیکه انگشتان از هم فاصله دارند بلافاصله و بدون هیچ فکری مانند تصاویر (۲) و (۳) در هم گره کنید

اگر انگشت شست چپ مانند تصویر (۲) روی انگشت شست راست قرار گرفت شما فرد احساسی هستید

 اگر انگشت شست راست شما مانند تصویر (۳) روی انگشت شست دست چپ قرار گرفت شما فردی منطقی هستید.

مهماین است که شما چگونه راح ترید ونه نه اینکه توانایی شیوه دیگرراندارید، اگر بخواهید حالت عکس آنرا با انگشتان اجرا کنید قدری مشکل خواهد بود و حالتی که براحتی بر شما مقدور می باشد گویا نوع شخصیت شماست.

«بیوریتم» 

* اگر فرد احساسی هستید بیشتر تحت تأثیر سیکل احساسی «بیوریتم» تغییر حالت خواهید داد

* اگر فردی منطقی هستید با تغییرات سیکل تفکر و ادراک در چرخه بیوریتم تأثیر پذیر خواهید بود.

        

ویژگیهای -وظایف-نیمکره راست مغز :

۱- سمت چپ بدن را کنترل می کند

۲- مرکز درک تصاویر ،تشخیص چهره ها،حل معما

۳- درک رنگ و لحن صدا در این قسمت است

۴- تخیل وخلاقیت و اکتشافت درناحیه راست صورت می گیرد

۵- حرکات موزون بدن ،موسیقی دراین ناحیه است

۶- حس لامسه و درک اشیا سه بعدی در این قسمت است

۷- مرکز احساسات و عشق و دوست داشتن است

۸--جهت یابی توسط این قسمت مغز صورت می گیرد

ویژگیهای -وظایف-نیمکره چپ مغز:

۱- کنترل قسمت راست بدن را بعهده دارد

۲- پردازش اطلاعات و طبقه بندی دراین قسمت صورت می گیرد

۳-  مرکز محاسبه،ریاضیات وتجزیه و تحلیل است

۴- وظیفه نظم و طبقه بندی کردن را بعهده دارد.

۵- مخزن کلمات و اعداد است

۶- درمردان نیمکره چپ فعالتراست

نحوه فعال سازی نیمکره مخ

اگرچه هر دوی نیمکره مغز در حال فعالیت و انجام وظایف خود می‌باشند ولی  فعالیت یکی از دو نیمکره از نیمکره دیگر بیشتر شده و این باعث می‌شود که افراد راست مغز افراد احساسی و افراد چپ مغز افرادی منطقی باشند. در زندگی اجتماعی وجود این  دو عنصر در تعامل با هم ترکیب زندگی کنونی ما را حاصل نموده و پیشرفت جامعه از هر دو جهت رو به رشد است. اگر در زندگی دو زوج یکی احساسی و دیگر منطقی باشد و این دو از یکدیگر تبعیت کنند و بدون مخالفت با هم به عقاید و رفتارهای یکدیگر احترام بگذارند نتیجه حاصل یک زندگی کامل و مطلوب خواهد بود. حتی در جوامع کاری و کارهای گروهی بهتر است دو همکار در یک بخش کاری از دو گرایش احساسی و منطقی انتخاب شوند و اگر هر دو بدانند که مکمل یکدیگرند تعامل میان این دو نتیجهء کاری کاملی را در برخواهد داشت یکی با احساسات و خلاق خواهد بود و دیگری با برنامه‌ریزی و تحلیل مناسب، یک مجموعه کاری را رشد خواهند داد.

نوابع: هم احساسی هستند و هم منطقی، هر دو نیمکره مغزشان دارای فعالیت فراوان بوده و به همین خاطر می‌توانند به جهان هستی نگاه کاملی داشته باشند و نتیجه اعمالشان نیز بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود 

توضیح مدیریت سایت -پیراسته فر:درباره بیوریتم

بیحوصله بودن/حوصله داشتن-انگیزه نداشتن/باانگیزه بودن-غمگین بودن/شادبودن-بیحس بودن/حس داشتن-دست ودل به کارنرفتن/اشتیاق انجام کاری داشتن-...این فرازوفرودها درفواصل ساعات شبانه روز نمونه هایی از"بیوریتم "بدن است.

«مغز »بخشی از سیستم عصبی مرکزی است که در حفره جمجمه جمجمه وجود دارد. شامل قشر مغز ، سیستم لیمبیک ، گانگلیون پایه ، تالاموس ، هیپوتالاموس و مخچه است.


 سه روش مختلف وجود دارد که می توان مغز را برای مشاهده ساختارهای داخلی تقسیم کرد: یک بخش ساژیتال مغز را از چپ به راست برش می دهد ، همانطور که در شکل B نشان داده شده است ، یک بخش تاجی مغز را از جلو به عقب می برد ، همانطور که در شکل نشان داده شده است ، و یک بخش افقی مغز را از بالا به پایین برش می دهد.

غشاء مغزی
بیرونی ترین قسمت مغز یک قطعه ضخیم از بافت سیستم عصبی به نام قشر مغز است که به صورت تپه هایی به نام «ژیروس»(چین و شکنج های سطح نیمکره مغز) و حفره هایی به نام «سولسی»  جمع می شود. قشر از دو نیمکره - راست و چپ - تشکیل شده است که توسط یک غوطه بزرگ جدا می شود. بسته نرم افزاری فیبر ضخیم بنام corpus callosum (بدن سخت) دو نیمکره را به هم متصل می کند و اجازه می دهد اطلاعات از یک طرف به طرف دیگر منتقل شود. اگرچه برخی از عملکردهای مغز وجود دارد که بیشتر از نیمکره دیگر در یک نیمکره قرار دارند ، عملکردهای دو نیمکره تا حد زیادی زائد هستند. در حقیقت ، گاهی اوقات (به ندرت) نیمکره کامل برای درمان صرع شدید برداشته می شود. در حالی که بیماران به دنبال جراحی دچار برخی نقایص می شوند ، اما به طرز حیرت انگیزی می توانند مشکلات کمی داشته باشند ، به خصوص هنگامی که جراحی در کودکانی انجام می شود که سیستم عصبی بسیار نارس دارند.
این تصاویر (الف) تاجی و (ب) ساژیتال مغز انسان را نشان می دهد.
در جراحی های دیگر برای درمان صرع شدید ، جسم پینه‌ای (کورپوس کالوزوم) به جای برداشتن یک نیمکره کامل بریده می شود. این باعث ایجاد وضعیتی به نام تقسیم مغز می شود ، که بینشی در مورد عملکردهای منحصر به فرد دو نیمکره را ارائه می دهد. به عنوان مثال ، هنگامی که یک شی به میدان دید چپ بیماران ارائه می شود ، ممکن است آنها نتوانند به طور شفاهی آن شی را نامگذاری کنند (و ممکن است ادعا کنند که اصلاً یک شی را ندیده اند). این به این دلیل است که ورودی بینایی از میدان دید چپ عبور می کند و به نیمکره راست وارد می شود و سپس نمی تواند به مرکز گفتار ، که به طور کلی در سمت چپ مغز یافت می شود ، سیگنال دهد. نکته قابل توجه این است که اگر از بیمار شکاف مغزی خواسته شود با دست چپ شی خاصی را از میان گروهی از اشیا برداشت ، بیمار قادر به انجام این کار خواهد بود اما هنوز قادر به تشخیص صوتی آن نیست.هر نیمکره قشر شامل مناطقی به نام «لوب» است که در عملکردهای مختلفی نقش دارند. دانشمندان از تکنیک های مختلفی برای تعیین اینکه کدام مناطق مغز در عملکردهای مختلف دخیل هستند استفاده می کنند: آنها بیمارانی را که آسیب دیده اند یا بیماری هایی را تحت تأثیر قرار داده اند که مناطق خاصی را تحت تأثیر قرار می دهند ، بررسی می کنند و می بینند که چگونه این مناطق با نقص عملکردی ارتباط دارد. آنها همچنین مطالعات حیوانی را در جایی انجام می دهند که مناطق مغز را تحریک می کنند و می بینند آیا تغییراتی در رفتار وجود دارد. آنها از تکنیکی به نام تحریک «فرا مغناطیسی» (TMS) برای غیرفعال کردن موقت قسمتهای خاص قشر با استفاده از آهن ربا های قوی که در خارج از سر قرار گرفته اند استفاده می کنند. و آنها از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) برای بررسی تغییرات جریان خون اکسیژن دار در مناطق خاص مغز استفاده می کنند که با وظایف خاص رفتاری ارتباط دارد. این تکنیک ها ، و روش های دیگر ، بینش خوبی در مورد عملکرد مناطق مختلف مغز دارند ، اما همچنین نشان داده اند که هر منطقه مغزی داده شده می تواند در بیش از یک رفتار یا روند درگیر شود ، و هر رفتار یا فرآیند داده شده به طور کلی شامل نورون ها در مناطق مختلف مغز است . همانطور که گفته شد ، هر نیمکره از قشر مغز پستانداران می تواند به چهار لوب عملکردی و مکانی مشخص شود: پیشانی ، جداری ، گیجگاهی و پس سری. شکل این چهار لوب قشر مغز انسان را نشان می دهد.

قشر مغز انسان شامل: لوب های پیشانی ، جداری ، گیجگاهی و پس سری است.
«لوب پیشانی» در جلوی مغز ، روی چشم ها قرار دارد. این لوب حاوی پیاز بویایی است که بوها را پردازش می کند.

«لوب فرونتال»(لوب پیشانی) همچنین شامل قشر حرکتی است که برای برنامه ریزی و اجرای حرکت مهم است. مناطقی که در نقشه قشر حرکتی قرار دارند به گروه های مختلف عضلانی ترسیم می شوند ، و همانطور که در شکل نشان داده شده است ، سازمانی نیز در این نقشه وجود دارد. به عنوان مثال ، نورون هایی که حرکت انگشتان را کنترل می کنند در کنار نورون هایی هستند که حرکت دست را کنترل می کنند.

«نورونهای لوب پیشانی» همچنین عملکردهای شناختی مانند حفظ توجه ، گفتار و تصمیم گیری را کنترل می کنند. مطالعات روی انسانهایی که به لوب های پیشانی خود آسیب رسانده اند ، نشان می دهد که بخشهایی از این ناحیه درگیر شخصیت ، معاشرت و ارزیابی خطر هستند.
قسمتهای مختلف قشر حرکتی گروههای مختلف عضلانی را کنترل می کند. گروه های عضلانی که در بدن همسایه هستند نیز معمولاً توسط مناطق همسایه قشر حرکتی کنترل می شوند. به عنوان مثال ، سلول های عصبی کنترل کننده حرکت انگشت نزدیک نورون هایی هستند که حرکت دست را کنترل می کنند.
«لوب جداری» در بالای مغز قرار دارد.

سلول های عصبی در لوب جداری در گفتار و همچنین خواندن نقش دارند.

دو مورد از عملکردهای اصلی »لوب آهیانه »پردازش احساسات تنی هستند - احساس لمس مانند فشار ، درد ، گرما ، سرما - و پردازش حس مالکیت - احساس جهت گیری قسمت های بدن در فضا. لوب جداری شامل یک نقشه حسی-حسی از بدن شبیه به قشر حرکتی است.

«لوب پس سری» در پشت مغز قرار دارد. این در درجه اول در بینایی - دیدن ، شناخت و شناسایی جهان بینایی نقش دارد.

«لوب گیجگاهی» در گوش مغز واقع شده و در درجه اول در پردازش و تفسیر اصوات نقش دارد. همچنین شامل هیپوکامپ (اسب دریایی) است - ساختاری که پردازش حافظه را پردازش می کند. هیپوکامپ در شکل نشان داده شده است. نقش هیپوکامپ در حافظه تا حدی با مطالعه یک بیمار معروف صرع ، HM مشخص شد ، که در تلاش برای درمان صرع ، هر دو طرف هیپوکامپ خود را برداشته بود. تشنجات او از بین رفت ، اما او دیگر نمی توانست خاطرات جدیدی ایجاد کند (اگرچه برخی از واقعیت های قبل از جراحی را به خاطر می آورد و می توانست کارهای حرکتی جدیدی را یاد بگیرد).

اتصال تکامل
قشر مخ در مقایسه با مهره داران دیگر ، پستانداران دارای مغز فوق العاده بزرگی برای اندازه بدن خود هستند. به عنوان مثال ، مغز تمساح کامل ، حدود یک و نیم قاشق چای خوری را پر می کند. این افزایش نسبت مغز به اندازه بدن به ویژه در میمون ها ، نهنگ ها و دلفین ها مشهود است. در حالی که این افزایش در اندازه کلی مغز بدون شک در تکامل رفتارهای پیچیده منحصر به فرد پستانداران نقش داشته است ، اما این کل ماجرا را بیان نمی کند. دانشمندان رابطه ای بین سطح نسبتاً بالای قشر و هوش و رفتارهای اجتماعی پیچیده ای را که برخی پستانداران نشان داده اند ، یافته اند. این افزایش سطح ، تا حدی به دلیل افزایش «چین خوردگی ورق قشر مغز» (sulci و gyri بیشتر) است. به عنوان مثال ، یک قشر موش صحرایی بسیار نرم و با تعداد بسیار کمی sulci و gyri است. قشرهای گربه و گوسفند دارای سولسی و ژیروس بیشتری هستند. شمپانزه ها ، انسان ها و دلفین ها حتی بیشتر هم دارند.
نسبت پستانداران نسبت مغز به بدن بیشتر از مهره داران دیگر است. در پستانداران ، افزایش تاشو و سطح قشر مغز با رفتار پیچیده ارتباط دارد.
«گانگلیای بازال»

نواحی بهم پیوسته مغز بنام گانگلیونهای قاعده ای (یا هسته های پایه) ، که در شکل B نشان داده شده است ، نقش مهمی در کنترل حرکت و وضعیت بدن دارند. آسیب به گانگلیون پایه ، همانند بیماری پارکینسون ، منجر به اختلالات حرکتی مانند راه رفتن مختلط هنگام راه رفتن می شود. گانگلیون پایه نیز انگیزه را تنظیم می کند. به عنوان مثال ، هنگامی که یک زنبور زننده منجر به آسیب دو طرفه گانگلیون پایه در یک تاجر 25 ساله شد ، او شروع به گذراندن تمام روزهای خود در رختخواب کرد و هیچ علاقه ای به هیچ کس یا کسی نشان نداد. اما وقتی او از خارج تحریک شد - مثل وقتی کسی خواست با او یک بازی کارت انجام دهد - او می توانست عملکرد طبیعی داشته باشد. جالب اینجاست که او و دیگر بیماران مشابه از کسالت و ناامیدی از وضعیت خود گزارش نمی کنند.

تالاموس
تالاموس (محفظه داخلی) ، که در شکل نشان داده شده است ، به عنوان دروازه ای به قشر و از قشر عمل می کند. ورودی های حسی و حرکتی را از بدن دریافت می کند و همچنین از قشر بازخورد دریافت می کند. این مکانیسم بازخورد می تواند آگاهی آگاهانه از ورودی های حسی و حرکتی را بسته به توجه و حالت تحریک حیوان تعدیل کند.

«تالاموس» به تنظیم هوشیاری ، برانگیختگی و حالت خواب کمک می کند. یک اختلال ژنتیکی نادر به نام بی خوابی خانوادگی کشنده باعث تخریب سلولهای عصبی تالاموس و گلیا می شود. این اختلال از جمله علائم دیگر از خوابیدن بیماران مبتلا جلوگیری می کند و در نهایت کشنده است.

«سیستم لیمبیک » احساسات و سایر رفتارها را تنظیم می کند. این شامل قسمتهایی از قشر مغز است که در نزدیکی مرکز مغز واقع شده است ، از جمله سنگ شکم شکمی و هیپوکامپ و همچنین تالاموس ، هیپوتالاموس و آمیگدالا.

هیپوتالاموس

در زیر تالاموس هیپوتالاموس قرار دارد که در شکل نشان داده شده است. هیپوتالاموس با ارسال سیگنال هایی به غده هیپوفیز ، غده غدد درون ریز به اندازه یک نخود که سیستم ترشح غدد درون ریز را کنترل می کند ، چندین هورمون مختلف را آزاد می کند که بر غدد دیگر و همچنین سلول های دیگر تأثیر می گذارد. این رابطه به این معنی است که هیپوتالاموس رفتارهای مهمی را کنترل می کند که توسط این هورمون ها کنترل می شوند. 

«ترموستات» بدن «هیپوتالاموس»است.

هیپوتالاموس ترموستات بدن است ،این عضوباید اطمینان حاصل می کند که عملکردهای کلیدی مانند آب و غذا ، مصرف انرژی و دمای بدن در سطح مناسب نگه داشته می شوند. 

«نورون »های موجود در «هیپوتالاموس» همچنین «ریتم »شبانه روزی را تنظیم می کنند ، « چرخه خواب» نیزنامیده می شود.

سیستم لیمبیک
سیستم لیمبیک مجموعه ای متصل از ساختارهای تنظیم کننده احساسات و همچنین رفتارهای مربوط به ترس و انگیزه است. این در تشکیل حافظه نقش دارد و شامل قسمتهایی از تالاموس و هیپوتالاموس و همچنین هیپوکامپ است. یک ساختار مهم در سیستم لیمبیک ، یک ساختار لوب گیجگاهی به نام آمیگدالا (بادام) است که در شکل نشان داده شده است. این دو آمیگدالا هم برای احساس ترس و هم برای شناخت چهره های ترسناک مهم هستند. زنجیر شکمبه به تنظیم احساسات و درد کمک می کند.

مخچه
مخچه (مغز کوچک) ، که در شکل نشان داده شده است ، در پایه مغز در بالای ساقه مغز قرار دارد. مخچه تعادل را کنترل می کند و به هماهنگی حرکت و یادگیری وظایف حرکتی جدید کمک می کند.

ساقه مغز

ساقه مغز ، که در شکل نشان داده شده است ، بقیه مغز را با نخاع متصل می کند. این شامل مغز میانی ، بصل النخاع و استخوانها است. نورونهای حرکتی و حسی از طریق ساقه مغز امتداد یافته و امکان پخش سیگنالهای بین مغز و نخاع را فراهم می کنند. مسیرهای عصبی صعودی در این قسمت از مغز عبور می کند و به نیمکره چپ مغز اجازه می دهد سمت راست بدن را کنترل کند و برعکس. ساقه مغز سیگنال های کنترل حرکتی را که از مغز به بدن ارسال می شوند ، هماهنگ می کند. ساقه مغز چندین عملکرد مهم بدن از جمله هوشیاری ، تحریک ، تنفس ، فشار خون ، هضم ، ضربان قلب ، بلع ، راه رفتن و تلفیق اطلاعات حسی و حرکتی را کنترل می کند.
قشر مغز انسان شامل لوب های پیشانی ، جداری ، گیجگاهی و پس سری است.

سیستم لیمبیک ، احساسات و سایر رفتارها را تنظیم می کند. این شامل قسمتهایی از قشر مغز است که در نزدیکی مرکز مغز واقع شده است ، از جمله سنگ شکم شکمی و هیپوکامپ و همچنین تالاموس ، هیپوتالاموس و آمیگدالا. 

فعالیت های مشترک نیمکره چپ عبارتند از:
 منطق و ریاضیات،زبان،جهت ها،پردازش منطقی،برنامه ریزی،

فعالیت های مشترک نیمکره راست عبارتند از:

احساسات را تجربه کند،کارهای خلاقانه،مفاهیم غیر کلامی،خودانگیختگی،حل بصری بصری،پردازش تصادفی.

بیوریتم (Biorhythm)چیست ؟

مراحل بیوریتم

علم بیوریتم ها(Biorhythm) به روانشناس اتریشی«دکتر زیگموند فروید»(تولد۱۸۵۶-وفات۱۹۳۹) و همکارانش «ویلهلم فلیس» و «هرمان سووبودا» نسبت داده شد.

نتیجه تحقیقات این دانشمندان، این شدکه گفتند:«بیوریتم ها » بر اساس تاریخ تولد ،حالات وروحیات مارامی تواند تشخیص دهدکه چه روزی «حالِ خوشی» داریم وچه روزی «بی حالیم،بی انگیزه».

«بیوریتم ها» شامل سه دوره هستند:

 یک چرخه فیزیکی ۲۳ روزه ، یک چرخه احساسی ۲۸ روزه و یک چرخه فکری ۳۳ روزه.

برای محاسبه سه چرخه دو پارامتر لازم استتاریخ تولد و تاریخ شروع محاسبات(روزمحاسبه). هر چرخه با استفاده از معادلات زیر به صورت موج سینوسی محاسبه می شود:

جسمی =خلاء (2Πt / ۲۳)
احساسی =خلاء (2Πt / ۲۸)
فکری = خلاء (2Πt / ۳۳)
جایی که Π = Pi و t = تعداد روزهای تولد است.

عدد پی (π)۳.۱۴ است

برای محاسبه بیوریتم های خود ، باید محاسبات خاصی را انجام دهید. اول از همه ، شما باید «شماره پایه» خود را برای روزآغازمحاسبه ، همان نقطه شروع ، که بر اساس آن تمام محاسبات بعدی انجام می شود.

1. سن خود را در 365 ضرب کنید

مثال: 565 36 365 \u003d 20440

مثال:یک نفرکه سنش ۵۴سال است ،در۶ فوریه ۲۰۱۳محاسبه کرده درحالیکه سال تولدش۱۷ سپتامبر ۱۹۵۶ است.

2. تعداد  سالهای «کبیسه» از سال تولد خود را بشمارید. این عدد را به محصول بدست آمده اضافه کنید.
مثال: سال تولد۱۹۵۶؛ بین سالهای ۱۹۵۶ و ۲۰۱۳ ، ۱۴ سال کبیسه می گذرد.
20440 + 14 = ۲۰۴۵۴
3. تعداد روزهای آخرین تولد خود را تا روز محاسبه حساب کنید (شامل هر دو روز شروع و پایان).

مثال:۶ فوریه ۲۰۱۳
روز تولد من ۱۷ سپتامبر است و امروز ۶ فوریه است. بنابراین من باید 16 روز سپتامبر ، 31 روز اکتبر ، 30 روز نوامبر ، 31 روز دسامبر ، 31 روز ژانویه و 6 روز فوریه را اضافه کنم.
16 + 31 + 30 + 31 + 31 + 6 = ۱۴۵

4- این مقدار را به عدد بدست آمده در مرحله 2 اضافه کنید - این عدد پایه شما خواهد بود.

مثال: 20454 + 145 \u003d 20599

5. حال این عدد را بر 23 تقسیم کنید تا تعداد بیوریتم جسمی بدست آید. باقیمانده به معنی عدد روزانه برای چرخه فیزیکی شما است. این همان چیزی است که شما روی نمودار ترسیم خواهید کرد.
سپس عدد پایه را بر 28 تقسیم کنید و مقدار بدست آمده به عدد بیوریتم عاطفی شما تبدیل می شود. باقیمانده شماره اصلی روز چرخه عاطفی را نشان می دهد.
با تقسیم عدد پایه بر 33 ، عدد بیوریتم خود را بدست می آورید و باقیمانده ، همانطور که حدس می زنید ، نشان می دهد چه روزی در چرخه ذهن شما قرار دارد.
20599: 23 \u003d 895 (14 باقیمانده) - یعنی اکنون سیکل 895 را دارم ، اما این اطلاعات در این مورد برای ما مهم نیستند ، مهمترین چیز برای ما باقی مانده است ، به این معنی که امروز چهاردهمین روز از چرخه فیزیکی من است. این به معنای این است ، من در زیر توضیح خواهم داد.
20599: 28 \u003d 735 (باقیمانده 19) - یعنی امروز نوزدهمین روز از چرخه احساسی من است
20599: 33 \u003d 624 (باقیمانده 7) - یعنی امروز هفتمین روز از چرخه فکری من است.
اگر این محاسبات برای شما بسیار پیچیده به نظر می رسید ،برای یافتن آغاز یک چرخه معین ، لازم است فقط یک بار انجام شود ، و سپس فقط تعداد مشخصی از روزها را برای هر چرخه محاسبه کنید: 23 - برای فیزیکی ، 28 - برای عاطفی و 33 - برای روشنفکر.

سپس سه موج سینوسی محاسبه شده بر روی نمودار رسم می شوند

دوره چرخه جسمی (Physical) هر ۲۳ روز یک بار تکرار می شود.

File:Biorhythm-EN.svg - Wikimedia Commons

دوره چرخه حسی (Emotional) هر ۲۸ روز یک بار تکرار می شود.

دوره چرخه ذهنی (Intellectual) هر ۳۳ روز یک بار تکرار می شود.
 هر یک از چرخه های سه گانه براساس موج سینوسی حرکت می کنند. هر فرکانس از این موج سه ناحیه دارد. 
ناحیه اول: ناحیه مثبت،پرانرژی«اکتیو» ( Active ) است که در بالای نقطه صفر قرار دارد . هر یک از چرخه ها که در این ناحیه قرار دارند، در مرحله شارژ است و قابلیت اعتماد دارد.
 ناحیه دوم :ناحیه منفی، کم ارزش یا «پسیو» ( Pasive ) است که در پایین نقطه صفر قرار دارد.
ناحیه سوم: نقطه بحرانی (Critical) است که دقیقا مرز نقطه صفر است و مرحله گذر از ناحیه مثبت به ناحیه منفی یا بالعکس است. 

هر یک از چرخه ها در این ناحیه در مرحله «دشارژ» یا ضعف قرار دارد. 

این نقاط بسیار حساس هستند و در این روزها هیچ چیز قابل حدس نیست و طبیعت, خلق و خو و رفتارهای فیزیکی, احساسی و ذهنی انسان به طرز وحشیانه و افسار گسیخته ای تغییر می کند و نباید اعتبار زیادی برای آنها قائل شد و لحظات بحرانی زندگی افراد معمولا روزهایی هستند که هریک از منحنی ها از حالت مثبت به حالت منفی میروند و میتوانند روزهای نحس و بدشانسی باشند.

از آنجا که هر یک از چرخه ها دارای فرکانس های متفاوتی هستند، نمودار بیوریتم انسان در هر روز می تواند شرایط متفاوتی داشته باشد و تفسیر خاص خود را بطلبد.
حال اگر تمامی منحنی های «بیوریتم» فردی در منفی ترین حالت ممکن قرار داشته باشد، به معنی آن است که انرژی حیاتی بدن در بدترین و آسیب پذیرترین شرایط قرار دارد و انسان نباید طبق عادت به واکنش های جسمی، روحی و ذهنی خود اعتماد کند.

نکته:اگر در هر لحظه یا هر روز یک خبر خوشحال کننده به کسی داده شودف صرف نظر از این که منحنی های درونی وی در چه ناحیه ای باشند, سرشاراز انرژی خواهد شد و این با بحث بیوریتم که به فعل و انفعالات درونی افراد وابسته است، ارتباطی نداشته و فقط یک تحریک بیرونی محسوب میگردد.

  هر یک از چرخه های نمودار بیوریتم ، بدینصورت است:

چرخه جسمی یا فیزیکی (Physical) ناحیه مثبت (Active) زمان مناسب برای انجام فعالیت های سنگین بدنی، مقاوم در برابر سختی ها و بیماریها، اشتیاق به ورزش، آمادگی برای سفرف جراحی، امور دندانپزشکی و …
 ناحیه منفی ( Passive) خستگی پذیریف نیاز به استراحت، دوره بهبودی و نیرو گرفتن،آرامش ( غیر فعال )،عشق به کار نقطه بحرانی ( Critical ) توانایی جسمی زیر سوال است, استعداد بیشتر برای خطا کردن, مستعد تصادف بودنف پرخاشگری .
چرخه حسی (Emotional) ناحیه مثبت (Active) تمایل به شرکت در جمع دوستان و فعالیت های گروهی, حسن نیت عمومی, شادی, توازن و همسازی، آمادگی جهت انجام آزمونها و مسابقات، ظاهر عمومی مناسب و خوب ( احساس خوش تیپی) 
ناحیه منفی ( Passive)حس منفی نسبت به انجام کارهای گروهی، احساس بسیار منفی در نقطه منت های شیب منفی نقطه بحرانی ( Critical ) کج خلقیف کم طاقتی، مشکل رویارویی با ساده ترین مسائل، عکس العمل کند، مستعد بروز تصادف چرخه ذهنی (Intellectual) ناحیه مثبت (Active) بیشترین فعالیت و نیروی فکری و ذهنی، مطالب جدید به سرعت و با آمادگی آموخته میشوند.
حافظه بهتر، افکار واضح و روشن ناحیه منفی (Passive) زمان مساعد برای تثبیت آنچه قبلا آموخته اید، تاخیر (وقفه) در امور عادی داشته باشید, به انجام امور جدید و نا آزموده نپردازید نقطه بحرانی (Critical) کاهش توانایی تمرکز، آشفتگی ذهنی ، زمان بسیار نامناسب برای تصمیم گیری، نیاز به زمان بیشتر برای امور فکری.
بطورخلاصه:ناحیه مثبت یشترین فعالیت و نیروی فکری و ذهنی، مطالب جدید به سرعت و با آمادگی آموخته می شوند همچنین حافظه بهتر و افکار واضح و روشن تر است.
ناحیه منفی زمان مساعد برای تثبیت آنچه قبلا آموخته اید, تاخیر (وقفه) در امور عادی داشته باشید, به انجام امور جدید و نا آزموده نپردازید.
نقطه بحرانی کاهش توانایی تمرکز, آشفتگی ذهنی, زمان بسیار نامناسب برای تصمیم گیری, نیاز به زمان بیشتر برای امور فکری دقیق.
ارتباط «بیوریتم» با «ارگونومی»
«ارگونومی»(Ergonomics) از دو واژه‌ی یویانی «ارگون»Ergon» به معنی کار، و «نومی» Nomoi» به معنی قوانین طبیعی تشکیل شده و به معنی دانش شناخت کار و رابطه‌ی افراد با آن کار است.
ارگونومی علم کشف و فهم تعامل میان انسان و دیگر عناصر یک سیستم، و ارائه‌ی نظریه، داده‌ها، اصول و روش‌هایی برای یک طراحی کارآمد به منظور بهینه‌سازی سلامت انسان و عملکرد کلی سیستم است.

بیوریتم یکی از جدیدترین موضوع ها در حیطه شناسایی «ارگونومی» ذهن افراد است که می توانند در تقلیل حوادث طبیعی ناشی از کار روزمره و کاهش اشتباهات  ظاهراً بدون دلیل، بسیار مؤثر واقع شود

بیوریتم با بررسی و شناخت جنبه های فکری، جسمی و روحی افراد می تواند در تقلیل حوادث طبیعی ناشی از کار روزمره و کاهش اشتباهات ظاهراً بدون دلیل، بسیار مؤثر واقع شود.  بررسی های انجام شده نشان می دهد ۷۰ درصد سوانح کارخانه های شیمیایی و پاک کننده در آمریکا در دهه ۸۰ زمانی رخ داده است که ریتم های عوامل انسانی در نقطه بحرانی قرار داشته است این بررسی ها نشان می دهد که چگونه نقطه ای بحرانی فیزیکی می تواند به وجود آورنده یک عدم تعادل باشد و مثلاًیک کارگر ماشین پرس که ۲۰ سال با یک نوع ماشین کار کرده و حتی یک حادثه کوچک نیز نداشته در یک روز بحرانی دوگانه در ریتم احساسی و فکری بی هیچ علتی سرعت ماشین را بالا برده و در نتیجه سه انگشتش قطع می شود اگر او بیوریتم خود را می شناخت و یا حدس می زد شاید احتمال کمتری برای این کار وجود داشت.

 برای شما هم اتفاق افتاده است که بعضی وقتها آنقدر خسته و بی رمق  وبیحوصله هستیم که دست ودلتان به هیچ کاری میل ندارند ،حتی از انجام کارهای ساده خودناتوانیم، واما گاهی اوقات چنان پرانرژی و سرحال و شاداب هستیم که جرئت وجسارات کارهای سخت وطاقت فرساراداریم «حس وحال خوب وبد»واین حالات ممکن است هیچ ارتباطی به حوادث فیزیکی نداشته باشند،این همان «بیوریتم»هست.

این حالت درشاعران ونویسندگان ،هنرمندان وزنان بیشترملموس ومشهوداست

سال «کبیسه» چیست؟
 هر یک سال ۳۶۵ روز و ۶ ساعت است. یعنی این مدت طول می کشد تا زمین یک دور کامل به دور خورشید بچرخد.
امااین ۶ ساعت نه درتقوبم آورده می شدونه اهنیتی داده می شود
برای همین هر ۴ سال که می گذرد این ۶ ساعتها را باهم جمع می کنند که یک شبانه روز کامل یعنی ۲۴ ساعت می شود.
برای همین ماه اسفند که در تقویم شمسی ۲۹ روز است هر ۴ سال یکبار ، یک روز به آن افزوده می شود و ۳۰ روز می گردد.
سالهایی که اسفند ۳۰ روز است یعنی تعداد روزهای سال بجای ۳۶۵ روز ، ۳۶۶ روز می شود . این سال را، سال کبیسه می گویند.

چرا چنین حالتی در ما رخ می دهد؟

این حالات به خاطر وجود بیوریتم در سیستم بدن ماست ، در واقع انرژی فیزیکی، حالات روحی و وضعیت احساسات ما و نیز توان فکری و قدرت یادگیری و حتی حس ششم ما همه به شکل دوره ای کم و زیاد می شوند و در وجود انسان سطوح انرژیهای مختلفی وجود دارد که از بدو تولد فرد شروع به زیاد شدن و سپس کم شدن و تکرار این دوره ادامه می یابد و تغییر این دوره ها باعث تغییر حالات مختلفی در انسان می شود. 

Biorhythm"بیوریتم"  معنی  Bio یعنی زیست استو معنی rhythm به معنای متداول آن«ریتم» یا «آهنگ» است،بیوریتم دانش شناخت ریتم های بدن انسان است.

دوره های بیوریتم

۳ دوره اصلی:

۱- فیزیکی چرخه متناوب جسمی (physical)

۲-احساسی چرخه متناوب حسی (emotional)

۳- ادراکی چرخه متناوب ذهنی و فکری«ادراکی» (intelletual)

دوره فرعی حس ششم است که به آن«دوره شهودی»می گویند

تفاوت بین ریتم بدن انسانها به دلیل زمان تولد آنهاست. یعنی هنگامی که شما متولد شدید به دلیل عواملی همه ریتمها از نقطه خاصی حرکت خود را آغاز کردند و با گذشت سالها به دلیل تفاوت در زمان پریود ریتمها , منحنی های بیوریتم با یکدیگر تداخل پیدا کردند.

 انواع سیکلهای بیوریتم       

صدها نوع سیکل در بدن انسان وجود دارد که سه سیکل جسمانی، هیجانی وفکری از اهمیت خاصی برخوردارند. هر سیکل حرکت خود را از بدو تولد آغاز می کند و پس از آن در طول دوره حیات فرد به طور سینوسی به سمت بالا و پایین دائما در حال حرکت است.زمانی که سیکل در منطقه مثبت حرکت می کند فرد دارای حداکثر انرژی بوده و هرچه به جلوتر می رود انرژی خود را از دست می دهد. زمانی که سیکل وارد منطقه منفی می شود انرژی از دست رفته به مرور جبران می شود.

 سیکل جسمانی Physical

این سیکل به خصلت مردانگی فرد بر میگردد و غده آدرنال در بدن هم زمان و هم آهنگ با سیکل جسمانی فعالیت می کند. دوره این سیکل ۲۳ روز است

 سیکل هیجانی Emotional

این سیکل بیشتر به خصلت زنانگی فرد باز می گردد و احساسات را تحت کنترل دارد،فعل وانفعالاتی که درچرخه پریود رخ می دهد،درخلق وخوی زن تأثیرگذاراست.

 سیکل فکری Intellectual

از سلولهای مغز نشات می گیرد و غده تیروئید همگام با این سیکل کار می کند. دوره ای به مدت ۳۳ روز دارد و توان یادگیری، تفکر تحلیلی ، منطق و تصمیم گیری فرد را تحت کنترل دارد. روزهای دوم تاشانزدهم  فرد به نحو مطلوب تری فکر کرده و تصمیم می گیردو درانجام کارها موفق تر عمل می کند اما در روزهای هفدهم تا سی وسوم ظرفیت و توانایی تفکر فرد کاهش می یابد.

تاریخچه کشف بیوریتم

تاریخ کشف این پدیده علمی به دهه۱۹ میلادی باز می گردد . در آن زمان «دکتر هرمان سوبودا»استاد روانشناس دانشگاه وین (اتریش ) در تحقیقات خود متوجه شد که حالت جسمی و احساسی بیماران او به صورت چرخه ی است . وی با ثبت دوره های بیماری و سکته قلبی و توهمات بیماران خود, متوجه شد که چرخه یا سیکل تکرار اوج و نزول انرژی فیزیکی و جسمی افراد هر ۲۳ روز یکبار تکرار می شود و چرخه شارژ و دشارژ انرژی احساسی افراد, هر ۲۸ روز یکبار تکرار می شود .

علمای روانشناسی

بترتیب ازچپ:زیگموند فروید، جی. استنلی هال و کارل گوستاو یونگ

ایستاده: آبراهام بریل، ارنست جونز، ساندور فرنسی در سال ١٩٠٨ در آمریکا

همزمان با او ( بدون اطلاع ازتحقیقات همدیدگر) در برلین هم«دکتر ویلهلم فلیس »پزشک و دوست نزدیک روانشناس بزرگ زیگموند فروید, ین چرخه های ۲۳ و ۲۸ روزه را با فروید در میان گذاشت که ضمن تایید, نظریه وی روی افراد مختلفی آزمایش شد .

نفرسومی که دراین حوزه فعال بود« پروفسور آلفرد تلتچه» که استاد علوم مهندسی بود, متوجه شد که قدرت استدلال و توانایهای ذهنی شاگردانش همیشه یکسان نیست و از یک سیکل ۳۳ روزه تبعیت می کند. این دوره ها نه تنها در مورد شاگردان ضعیف و متوسط اتفاق می افتاد بلکه در مورد دانشجویان قوی و مستعد هم همین اتفاق رخ می دهد و هوش و هوشیاری آنها نیز یک الگوی ریتمیک ۳۳ روزه را دنبال می کرد . به عبارت دیگر, قابلیت افراد بری جذب و تفسیر یده های جدید و توانمندی های ذهنی آنها, در یک سیکل ۳۳ روزه تکرار می شود. بعد از کشف این پدیده در جسم و روح و ذهن انسان, تحقیقات زیادی در آلمان, ژاپن و امریکانیز صورت گرفت.
 نظریه شارژ و دشارژ متناوب باتری های انرژی درون روح و جسم یک نظریه جدید نیست و از زمان های بسیار دور پر و خالی شدن متناوب و دوره های انرژی طبیعت یک امر بدیهی و جا افتاده محسوب می شود. نظریه ئین و یانگ در فلسفه هی چینی و ژاپنی نیز به روشنی بیانگر وجود همین پدیده است. بیوریتم فقط شکل ریاضی شده و قانونمند ین پدیده است.

روز آغازین همانطور که در شکل ملاحظه می کنید ابتدا نمودار در بالای خط مبنا در منطقه مثبت یا فعال حرکت کرده سپس به اوج خود رسیده و بعد شروع به حرکت به سمت پائین و وارد شدن به منطقه غیرفعال یا منفی زیر خط مبنا می کند. در واقع زمانی که یک دوره در منطقه مثبت قرار دارد فرد دارای حداکثر انرژی بوده و هرچه جلوتر می رود انرژی خود را از دست می دهد و زمانی هم که دوره مورد نظر وارد منطقه منفی می شود سطح انرژی پائین و آرام آرام انرژی از دست رفته جبران می شود.

دوره فیزیکی
بیشتر در مردان غالب است.توانایی های این دوره عبارتند از: قدرت, طاقت, منفی نسبت به بیماری , توانایی , هماهنگی چشم و دست و مقاومت نسبت به درد. این دوره بر جنبه هی فیزیکی بدن تاثیر می گذارد.

در دوره مثبت این سیکل شما در بهترین وضعیت هستید و از نظر فیزیکی در موضوعاتی که از لحاظ قدرت و تحمل نیاز به کار دارند موفق هستید.در ریتم پیینی دوره فیزیکال شما انرژی کمتری دارید و کمتر احساس سر حال بودن می کنید.دارای دوره ۲۳ روزه است که ۵/۱۱ روز آن در منطقه مثبت و پرانرژی به سر می برد و ۵/۱۱ روز دیگر آن در حالت سطح انرژی پائین و در نتیجه قدرت و استقامت نیز پایین می باشد.
دوره احساسی (عاطفی): 

این دوره در خانمها غالب است و ۲۸ روز طول می کشد. این دوره تنظیم کننده هیجانات , احساسات, خلق, فانتزی ها, مزاج, عواطف , خلاقیت و واکنشهاست. تواناییهای این دوره ثبات وضعیت روانی و خلق است.در طی مثبت (۱۴ روز اول) ایندوره شما احساس خلاق بودن , گرم و صمیمانه بودن می کنید و در روابطتان بازتر هستید در طی دوره منفی (۱۴ روز دوم) بیشتر تمایل به گوشه گیری دارید همکاری کمتری دارید و ممکن است خیلی تحریک پذیر و منفی باشید.
دوره ادراکی (عقلانی)

این دوره که ۳۳ روز طول می کشد تنظیم کننده هوش, منطق, وکنش های ذهنی_روانی, آگاهی , تصمیم گیری , قضاوت , قدرت , استدلال و حافظه است. به طور خلاصه تواناییهای دوره , توانایی بری یادگیری, حافظه, تفکر تحلیلی منطقی و تصمیم گیری است. در دوره مثبت (۱۶.۵ روز اول) به نظر می رسد که حدکثر پاسخگویی عقلانی را داشته باشید شما در پذیرش و فهم عقیده جدید فرضیه ها و روشها باز هستید. در دوره منفی (۱۶.۵ روز دوم) مشکل در گرفتن فرضیات و عقیده جدید وجود دارد.
دوره حس ششم (الهامات درونی،شهودی)
این دوره از دوره های فرعی محسوب می شود و مؤثر بر حس ششم و الهام و دریافت مستقیم می باشد و دارای دوره ۳۸ روزه «۱۹ روز مثبت و ۱۹ روز منفی» است.

فواید بیوریتم

اطلاع از بیوریتم بدنتان به غیر از سرگرمی به شما کمک می کند تا مثلا هنگامی که در قسمت منفی دوره عقلانی قرار دارید از تصمیم گیری های جدی بپرهیزید و یا وقتی که در دوره مثبت فیزیکی قرار دارید به کارهای عقب افتاده خود رسیدگی کنید.

Biorhythms

بدن انسان یک سری دوره های طبیعی دارد که چهار دوره آن توضیح داده شد. زمان تناوب این دوره ها متفاوت است بنابرین طبیعی است که با گذشت زمان, دوره ها با هم تداخل پیدا میکنند مثلا زمانی که شما در قسمت مثبت فیزیکی قرار دارید ممکن است منحنی دوره عقلانی در قسمت منفی قرار داشته باشد و الی آخر ....... اما وقتی کلمه تداخل ریتمها در بیوریتم به کار برده می شود منظور آن است که زمان تناوب دو و یا چند ریتم بر هم منطبق شده است.

استفاده کاربردی از بیوریتم

آگاهی داشتن از وضعیت سطوح انرژی فیزیکی، احساسی و ادراکی می تواند در افزایش بهره وری فرد کمک کند به عنوان مثال زمان اوج انرژی فیزیکی مناسب برای کارهای سنگین مسابقات ورزشی و اعمال جراحی و دندانپزشکی است و نیز برای مدیران و تاجران نیز اتخاذ تصمیم های مهم در دوره مثبت تفکر و ادراک نتیجه بهتری دارد و مهم تر از این ها دانستن روزهای بحرانی است که فرد باید بیشتر مراقب خود باشد چون امکان اشتباه و خطا برایش وجود دارد و از انجام کارهای حساس و پرخطر بپرهیزد.
در ژاپن و آلمان به خلبانها و رانندگان قطارهای پرسرعت در روزهای بحرانی اجازه کار نمی دهند و حتی در کارهای پرخطر صنعتی به کارگران در روزهای بحرانی مرخصی می دهند و این باعث شده که آمار حوادث و تلفات آنها تا حدود ۶۰ درصد کاهش یابد. به هر حال دانش بیوریتم می تواند در افزایش بهره وری و بازده شخصی بکار گرفته شود.

روز بحرانی چیست؟

نمودار بیوریتم به شکل سینوسی گاه در منطقه مثبت و گاه در منطقه منفی در حال بالا و پایین رفتن است و هیچکدام لزوماً خوب یا بد نیست، این حالت پر و خالی شدن مثل شارژ و دِشارژ باطری یک حالت طبیعی است، اما در نمودار روزهایی وجود دارد که حساس و روز بحرانی نامیده می شود. لحظه ای که نمودار از منطقه مثبت به منطقه منفی وارد و از خط مبنا می گذرد لحظه بحران یا روز بحرانی نامیده می شود. در واقع سطح انرژی یک لحظه صفر می شود مثل باطری که یک لحظه خالی می شود تا مجدداً زیر شارژ قرار گیرد. پدیده بحران مانند این است که جسم گرمی یک دفعه وارد محیط سرد می شود این گرم و سرد شدن مانند شوک در آن ریتم ایجاد ناپایداری می کند و روز بحران هر دوره ناپایداری و تزلزل و شوک در آن ریتم ایجاد می کند و باعث آشفتگی و یا احتمال بروز خطا و اشتباه و در نتیجه حادثه برای فرد است و به فرد توصیه می شود در این روز بیشتر مراقب خود باشد . روزهای بحران دوره فیزیکی، احساسی، ادراکی و حس ششم به ترتیب در روزهای ۵/۱۱ و ۱۴ و ۵/۱۶ و ۱۹ روز از ابتدای نمودار محسوب می گردد.

نمودار بیوریتم فصل ها 

اگر میزان حرکت و رشد نمودار را به میزان تابش خورشید مطابقت دهیم در خواهیم یافت که میزان تابش خورشید از ابتدای زمستان شروع به افزایش می کند و تا اولین روز تابستان رشد این نمودار ادامه دارد و از ابتدای زمستان تا ابتدای تابستان روزها بلندتر و شب ها کوتاه می شوند و اما از ابتدای تابستان تا اول زمستان از میزان تابش خورشید و گرمای آن هر روز کاسته می شود و روزها شروع به کوچک شدن و شبها تا شب یلدا بزرگتر می شوند وبر حسب ین روند تغییر در میزان تابش خورشید و گرمی آنست که فصل ها شکل میگرند و این حرکت سینوسی دقیقاً مشابه حرکت سینوسی نمودارهای بیوریتم ماست.