پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

بارش تگرگ درعربستان۲۰ اوت ۲۰۲۳ سواحل دریای سرخ

بارش تگرگ درسواحل دریای سرخ وارتفاعات منطقه اسیرو شهر البهاء

بارش تگرگ درعربستان (تساقط حبات البَرَد)یکشنبه۲۰ اوت ۲۰۲۳(۲۹ مرداد ۱۴۰۲)

«بارش تگرگ‌های دانه درشت» در شمال غربی «منطقه ابها» در عربستان سعودی .

سرما مناطق عربستان را به رنگ سفید می آراید

نهر جلید - سبوتنیک عربی, 1920, 20.08.2023
ریزش تگرگ در زمین فوتبال در این منطقه از ارتفاعات«منطقه اسیر» را نشان داد که باعث سفید شدن زمین شد.

 بارش شدید تگرگ در عربستان

نمایی از تگرگ درزمین ورزش

نقشه عربستان سعودی

البرد یزین مناطق سعودیة باللون الأبیض

پیش از این، مرکز ملی هواشناسی از وضعیت جوی پیش بینی شده امروز یکشنبه۲۰ اوت ۲۰۲۳(۲۹ مرداد ۱۴۰۲)در چندین منطقه پادشاهی خبر داد و خاطرنشان کرد که هنوز فرصت برای بارش رعد و برق و همراه با رگبار تگرگ در چندین منطقه فراهم است.

دفاع غیرنظامی عربستان سعودی خواستار احتیاط و احتیاط در برابر تداوم بارندگی شد... امروز شنبه ۱۹ اوت ۲۰۲۳

أمطار على السعودیة  الأسبوع المقبل .. وإنذار أحمر بسبب السیول بهذه المدن؟

بارش ها در روز یکشنبه در ریاض و القاسم خفیف تا متوسط ​​و در روزهای دوشنبه و سه شنبه در تبوک و همچنین جده، خلیس، رابغ و ینبع ملایم خواهد بود، تاکید کرد: این شهرها تحت تاثیر بادهای غبارآلود قرار خواهند گرفت.

تصویر">

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:گزارش هواشناسی عربستان ۱۸ اوت ۲۰۲۳((۲۷ مرداد ۱۴۰۲)جمعه

تساقط حبات البرد على مدن السعودیة (فیدیو)الأحد 20/أغسطس/2023 - 06:12 م
ن حالة البحر الأحمر، فتوقع الخبراء یتأثر بریاح جنوبیة غربیة إلى شمالیة غربیة بسرعة 12-35 کم-ساعة على طول ساحل البحر الأحمر تصل إلى أکثر من 40 کم-ساعة

بارش تگرگ در شهرهای عربستان سعودی   ،یکشنبه۲۰ اوت ۲۰۲۳(۲۹ مرداد ۱۴۰۲) - ۱۸:۱۲ از ایالت اطراف دریای سرخ کارشناسان پیش بینی کردند که بادهای جنوب غربی تا شمال غربی با سرعت ۱۲ تا ۳۵ کیلومتر بر آن تأثیر بگذارد.

ساعت در امتداد ساحل دریای سرخ به بیش از ۴۰ کیلومتر در ساعت می رسد
یصاحبها تساقط للبرد وجریان السیول

مرکز ملی هواشناسی پیش بینی کرد: بارش باران از یکشنبه تا پنجشنبه در اسیر، البهاء، مکه مکرمه، نجران و جیزان شدید تا متوسط ​​خواهد بود که با بارش تگرگ و سیل آسا همراه است که نشان می‌دهد مدینه تا این روز در وضعیت بارانی خواهد بودتا چهار شنبه(۲۳ اوت ۲۰۲۳).

A vehicle travels through rain in Umluj, a governorate in Saudi Arabia's Tabuk region, in April. More rains have been forecast in the area this week. SPA

سرما درعربستان سعودی مرداد ماه درعربستان

ریزش تگرگ در زمین فوتبال در این منطقه از ارتفاعات اسیر را نشان داد که باعث سفید شدن زمین شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:بارش برف و تگرگ درایام دیگرسالهای ماضی

بارش تگرگ در شهر «ابها» عربستان/ یکشنبه ، ۱۵ مرداد ۱۴۰۲

سواحل دریای سرخ ۶ اوت ۲۰۲۳

شهرهای عربستان سعودی، شهر «ابها» در فضایی زندگی می کند که با زیبایی طبیعت خود در کشورهای جهان رقابت می کند، جایی که هوای سرد و گوارا و رگبار باران، زمانی که در۶ اوت ۲۰۲۳  منطقه عسیر شاهد بارش تگرگ بود که کوه های معروف «السودا» را به رنگ سفید پوشاند.

بارش شدید تگرگ در عربستان جاده‌ها را مسدود کرد

شهر "الباحه" در غرب عربستان شاهد بارش شدید تگرگ بوده که منجر به مسدود شدن جاده‌ها شده است. در برخی مناطق به اندازه یک متر تگرگ باریده است./۲۲ فروردین ۱۴۰۲

بارش شدید تگرگ و باران در مدینه + فیلم

بارش تگرگ  درعربستان ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ 

بارش تگرگ  ۲۴ فوریه ۲۰۱۸(۰۵ اسفند ۱۳۹۶)

عبدالرحمن چیانی:دولت انتقالی نیجر ۳سال طول می کشد/مخالفت اکواس با دوره انتقالی

«اِکواس»(جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا)

کودتادرنیجر(سقوط دولت محمدبازوم)۲۶ ژوئیه ۲۰۲۳

مخالفت اکواس با دوره انتقالی در نیجر

گروه «اکواس» با اشاره به اینکه گزینه نظامی درخصوص بحران نیجر، همچنان روی میز است، مخالفت شدید خود با دوره انتقالی سه ساله در این کشور را اعلام کرد.

مخالفت شدید اکواس با دوره انتقالی در نیجر

«جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اِکواس)، مخالفت شدید خود با پیشنهاد دوره انتقالی سه‌ساله در نیجر را اعلام کرد؛ امری که بیانگر پیچیدگی تلاش‌ها برای پایان دادن دیپلماتیک به بحران این کشور است.

«عبدالفتاح موسی»، کمیسر«اکوواس»ECOWAS «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا»در امور سیاسی، صلح و امنیت.

ECOWAS delegation arrives in Niger for last-ditch diplomatic push | Euronews

دولت کودتا درنیجر

«عبدالفتاح موسی»(کمیسیونر صلح و امنیت اکواس) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که شب گذشته منتشر شد، گفت: «اعلام دوره انتقالی سه ساله در نیجر، کاملا غیرقابل قبول است و اکواس در تلاش است تا نظم قانون اساسی را در اسرع وقت به این کشور بازگرداند».

“إیکواس” تعلن تفعیل القوة الاحتیاطیة لاستعادة النظام بالنیجر

هیئت دولت کودتای نیجر

حامیان کودتادرنیجر

«کمیسیونر صلح و امنیت اکواس»(ECOWAS) تاکید کرد که دوره انتقالی باید، بشدت کوتاه باشد. دوره انتقالی نباید بیش از یک سال باشد و ترجیحا باید کمتر از آن باشد.

موسی در ادامه تصریح کرد: «امکان مداخله نظامی تاکنون منتفی نشده است».

Women leaders set to protest against Akpabio, demand his resignation or be sacked

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:حامیان کودتاچیان باپرچم روسیه به میدان آمدند.

Thousands of anti-sanctions protestors holding Nigerien flags and Russian flags gather in support of the putschist soldiers in the capital Niamey, Niger August 20, 2023. REUTERS/Mahamadou Hamidou

هزاران معترض ضد تحریم با در دست داشتن پرچم های نیجریه و پرچم های روسیه در حمایت از سربازان کودتاگر در پایتخت نیامی، نیجر، ۲۰ اوت ۲۰۲۳(۲۹ مرداد ۱۴۰۲) تجمع کردند.

 

حامیان کودتا درنیجر

This video frame grab image obtained by AFP from ORTN - Télé Sahel on August 19, 2023 shows Niger's new military ruler General Abdourahamane Tiani, reading a statement on national television. (AFP/ORTN - Télé Sahel)

این در حالی است که «عبدالرحمن چیانی»(رئیس شورای نظامی نیجر) عصر شنبه (۱۹ آگوست)، با اشاره به این‌که مداخله نظامی کشورهای عضو اکواس به کشورش، برای مهاجمان ساده نخواهد بود، گفت که دوره انتقالی قدرت، بیش از سه سال نخواهد بود. 

«رئیس جمهوردوره انتقالی نیجر»(جانشین محمدبازو) طی سخنانی که از تلویزیون نیجر پخش شد، گفت: «هدف ما مصادره قدرت نیست... اگر حمله‌ای علیه ما انجام شود، آن را اشغالگری خواهیم دانست و برخلاف آنچه برخی باور دارند، مانند قدم زدن در پارک [آسان] نخواهد بود».

Ecowas Rejects Niger Juntas Three year Transition Plan Urges Swift Transfer of Power Heritage Times

اما «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکواس) آمادگی خود را برای مداخله نظامی در نیجر در صورت شکست کلیه راه‌های دیپلماتیک اعلام کرده و حتی تاریخی برای آن آغاز این حمله در نظر گرفته است. هرچند که زمان مذکور را علنی نکرده است. 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای اطلاع ازکودتادرنیجربه این لینک مراجعه کنید:

کودتا(نیجر) رئیس جمهوربازداشت شد

اوکراین ازهلندو دانمارک ( F-16) می خرد

اوکراین  یکی از عوامل ناکامی در ضدحمله روسیه را ضعف ادوات نیروی هوایی(نداشتن F-16) می‌داند.

«اوکراین» ازدانمارک و هلند«جنگنده اف-۱۶»می خرد.

شبکه خبری العربیه نوشت: دانمارک و هلند در روز یکشنبه اعلام کردند که به اوکراین جنگنده اف-۱۶ می‌فرستند و قرار است شش فروند نخست از این جنگنده‌ها حوالی سال نوی میلادی به کی‌یف تحویل داده شود.

دانمارک در مجموع ۱۹ جت به اوکراین خواهد فرستاد. هلند ۴۲ فروند جنگنده اف-۱۶ دارد اما هنوز تصمیم نگرفته که چه تعداد از آن‌ها را به کی‌یف تحویل دهد.

«ولودیمیر زلنسکی»(رئیس‌جمهوری اوکراین) یکشنبه۲۰ اوت ۲۰۲۳(۲۹ مرداد ۱۴۰۲) گفت که این جنگنده‌ها قرار است دفاع هوایی اوکراین را تقویت کنند و در عملیات ضدحمله علیه استحکامات دفاعی روسیه هم کمک کنند.

«کی‌یف»(پایتخت اوکراین) یکی از عوامل پیشروی کند خود در ضدحمله دو ماهه را ضعف ادوات نیروی هوایی می‌داند و مدت‌هاست که خواستار دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ برای عقب راندن جنگنده‌های روسیه است که در آسمان این کشور جولان می‌دهند.

«جیکوب المان جنسن»(وزیر دفاع دانمارک) گفت: ما به شرطی به اوکراین جنگنده می‌دهیم که از آن‌ها دردفاع ازمرزهای کشورش استفاده کند، نه بیشتر. این شرط ماست. چه تانک باشد، چه جنگنده یا هر چیز دیگر.

«اولکسی رزنیکوف»(وزیر دفاع اوکراین) یکشنبه با بیان اینکه «آموزش کار با جنگنده‌های اف-۱۶ آغاز شده» گفت که علاوه بر خلبانان اوکراینی، تعدادی از مهندسان و تکنیسین‌های این کشور هم در این دوره شرکت خواهند کرد.

Reuters

«الکسی رزنیکوف»(وزیر دفاع اوکراین) و«لوید آستین»(وزیر دفاع آمریکا)

«وزیردفاع اوکراین » همچنین بر تعیین نوع سلاح‌های سوار بر این جنگنده‌ها تأکید کرد و گفت: هرچه باشد، هواپیما بدون رادار نمی‌بیند و بدون موشک و مسلسل، سلاح نیست!

این برنامه آموزشی برای خلبانان اوکراین توسط ۱۱ کشور ناتو حمایت می‌شود و به تأیید رسمی ایالات متحده نیاز دارد، زیرا این جنگنده‌ها ساخت آمریکا هستند.

0e4e1e57-1f99-4582-980e-91c180debe9b_0_90_0_0_2500_1665_1920_1279_06ed993c.jpg

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:وزارت خارجه دانمارک روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر دو کشور با اهدای هواپیماهای خود به اوکراین موافقت کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که هواپیماها مورد تقاضا بوده اند و هواپیماهای جنگنده برای این کشور برای دفاع از حریم هوایی خود در برابر روسیه یک ضرورت حیاتی خواهد بود.

Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy sits in a F-16 fighter jet in the hangar of the Skrydstrup Airbase in Vojens, northern Denmark on Sunday. AFP

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، روز یکشنبه در یک هواپیمای جنگنده اف-16 در آشیانه پایگاه هوایی اسکریدستراپ در ووجنس، شمال دانمارک نشسته است.

«ولودیمیر زلنسکی»(رئیس جمهور اوکراین) و «مت فردریکسن»(نخست وزیر دانمارک)در یک جت جنگنده F-16 را در پایگاه هوایی«اسکریدستراپ »(Skrydstrup) در ووجنس،روز یکشنبه ۲۰ اوت ۲۰۲۳(۲۹ مرداد ۱۴۰۲)

Ukraine's President Volodymyr Zelenskyy speaks with the press at the Danish Parliament in Copenhagen. AP

«رئیس جمهور اوکراین»(ولودیمیر زلنسکی)و​«جیکوب المان جنسن»(وزیر دفاع دانمارک)در پارلمان دانمارک در «کپنهاگ»(پایتخت دانمارک)۲۹ مرداد ۱۴۰۲

Ukraines præsident Volodymyr Zelenskyj modtages af kronprinsesse Mary og regeringen på Skrydstrup Airbase i Vojens.

«ولودیمیر زلنسکی»(رئیس‌جمهور اوکراین) در «پایگاه هوایی اسکریدستراپ» در «ووجنس»(دانمارک) مورد استقبال «ولیعهد ماری» و دولت قرار گرفت.

«ولودیمیر زلنسکی»(رئیس جمهور اوکراین) و «مارک روته»(نخست وزیر موقت هلند)درکنار جت های جنگنده F-16 درشهر« آیندهوون»کشورهلند. ۲۰ اوت ۲۰۲۳(۲۹ مرداد ۱۴۰۲)

All galleries — Official web site of the President of Ukraine

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز شنبه(۱۹ اوت ۲۰۲۳) در جریان سفر خود به سوئد با«اولف کریسترسون»(نخست وزیر سوئد)دیدار کرد.

Zelensky visits Sweden for talks with government and royal family

دیدار پایگاه هوایی نظامی در این شهر«آیندهوون» جنوب کشور هلند، یک روز پس از بازدید زلنسکی از سوئد در اولین سفر خارجی خود پس از شرکت در نشست ناتو در لیتوانی در ماه گذشته. هلند و دانمارک روز جمعه اعلام کردند که ایالات متحده موافقت خود را با این کشورها برای تحویل F-16 به اوکراین داده است.

Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy, Dutch Prime Minister Mark Rutte and Belgian Prime Minister Alexander De Croo during a meeting at Catshuis in The Hague. 4 May 2023

«ولودیمیر زلنسکی»(رئیس‌جمهور اوکراین)، «مارک روته»(نخست‌وزیر هلند) و «الکساندر دی کرو» (نخست‌وزیر بلژیک)

۲ ورزشکارایرلندی(مرد آهنین)در جریان مسابقه (شنا)جان باختند

۲ مرد آهنین کشورایرلند درآب خفه شدند.

۲ ورزشکار ایرلند در این مسابقه در رشته شنا  ۱.۹ کیلومتر در ماده ۷۰.۳ کیلومتر که در «یوغل» برگزار شد جان خود را از دست دادند.

۲ ورزشکار مرد آهنین ایرلندی در جریان مسابقه جان باختند

یکی از اعضای شورای محلی پس از مرگ دو نفر در حین رقابت در «مرد آهنی»(Ironman) ۷۰.۳ ایرلند، کورک، امروز گفت: «این یک تراژدی است در روزی که باید چنین روز شگفت‌انگیزی برای کورک ایست باشد.

دو ورزشکار شرکت کننده در رشته شنای ۱.۹ کیلومتر در رشته ۷۰.۳ کیلومتر که در یوغل برگزار شد جان خود را از دست دادند. قرار است فردا کالبدشکافی انجام شود.

گاردای(عضوشورای محلی) تایید کرده است که یکی از متوفیان ۴۰ساله و یکی ۶۰ساله بوده است. گفته می شود که یکی از این افراد اهل کانادا و دیگری ایرلندی بوده و در بریتانیا زندگی می کند.

رویداد «مردآهنی» ۷۰.۳ که قرار بود روز شنبه ۱۹ اگوست ۲۰۲۳(۲۸ مرداد ۱۴۰۲)در یوغل برگزار شود، به دلیل عواقب «طوفان بتی» به تعویق افتاد و به یکشنبه ۲۰ اگوست ۲۰۲۳(۲۹ مرداد ۱۴۰۲)یک روزتعویق افتاده بود.

The Ironman 70.3 event in county Cork saw the tragedy during the swimming portion of the triathlon as swimmers braved choppy conditions in the coastal town of Youghal today.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: این دو نفر از جمله چند هزار شرکت کننده بودند که صبح یکشنبه(۲۹ مرداد ۱۴۰۲) وارد آب در یوغل شدند و مسابقه کامل مرد آهنین نیز برگزار شد.

Two people have died competing in an Ironman swimming event in Ireland today - despite the event being postponed a day due to safety concerns.

Ironman Ireland گفت که آنها "عمیقاً از تایید مرگ دو شرکت کننده مسابقه در «مرد آهنی»(Ironman) ۷۰.۳ ایرلند Cork ۲۰۲۳ بسیار متاسف شدند".

«مرد آهنی کورک ایرلند»یوگل(یوغل)

 ورزشکاران  «مرد آهنی کورک ایرلند» را، به میزبانی شورای شهرستان کورک، در Youghal، Co.Cork آغاز می کنند.

«ایرلندکجاست؟»نقشه

«بریتانیا» از ۴کشور(«انگلیس»، «اسکاتلند»، «ولز »و «ایرلند شمالی») تشکیل شده است.

The notoriously rigorous triathlon was delayed 24 hours due to Storm Betty battered the west of Ireland - and appeared to still be making the conditions difficult.

در بیانیه ای آمده است: «در طول بخش شنای مسابقه یکشنبه، پرسنل ایمنی پس از تشخیص اینکه ورزشکاران به کمک نیاز دارند، مراقبت های پزشکی فوری را ارائه کردند.

Some of the athletes lining up for IRONMAN Ireland Cork, hosted by Cork County Council, in Youghal, Co Cork.

ورزشکاران برای مسابقه مردآهنی، به میزبانی شورای شهرستان کورک، در Youghal، Co Cork آماده شروع مسابقه هستند.

Some of the athletes starting IRONMAN Ireland Cork, hosted by Cork County Council, in Youghal, Co Cork.

آغازمسابقه مردآهنی

Some of the athletes starting IRONMAN Ireland Cork, hosted by Cork County Council, in Youghal, Co Cork.

مسابقه «مرد آهنی کورک ایرلند»(یوغل)

'It was very frightening': Race participants learn of tragic Ironman losses as they cross finish line

ورزشکاران شنا «مرد آهنی کورک ایرلند» به میزبانی شورای «شهرستان کورک»، در یوگل، کورک. 

The start of the cycle race during IRONMAN Ireland Cork, hosted by Cork County Council, in Youghal, Co Cork.

شروع مسابقه دوچرخه‌سواری در IRONMAN Ireland Cork، به میزبانی شورای شهرستان کورک،

ما بزرگترین همدردی خود را با خانواده ها و دوستان ورزشکاران به اشتراک می گذاریم و همچنان از آنها حمایت خواهیم کرد زیرا آنها این دوران بسیار سخت را پشت سر می گذارند. ما از پرسنل ایمنی و اولین پاسخ دهندگان که به سرعت برای ارائه کمک های پزشکی به ورزشکاران تلاش کردند، تشکر می کنیم.

حقایقی ازکودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲مصدق وکاشانی

به ماجرای «حمله نیروهای متفقین» در ۳ شهریور۱۳۲۰به ایران و«تبعیدرضاشاه» هم پرداختیم.

تجزیه وتحلیل« کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲»نقش آمریکا(CIA)

در سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ که رضا شاه تبعید شده بود و پسرش(محمدرضا) به جای او بر تخت نشست، دوره‌ای است که در ایران آزادی‌های نسبی وجود داشت واما از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ورق برگشت.

«دکتر مصدق» و «آیت الله کاشانی» دو عنصر غیروابسته به بیگانه اما با طرز تفکرهای متفاوت بودند.

«آیت الله سیدابوالقاسم کاشانی» معتقد به مبارزه بر اساس اندیشه اسلامی بود.

اما«دکترمحمد مصدق» بدون توجه به معیارهای اسلامی،بابرخوردی سیاسی واجتماعی(پشتیبانی ملت)درصدداعتلای ایران بود.

البته  دکترمصدق که با حمایت و همراهی آیت الله کاشانی به نخست وزیری رسیده بود.

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:دویچه وله در(۲۸مرداد ۱۳۹۲) نوشت:شش دهه پس از کودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا»(CIA) با انتشار اسنادی که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند، رسما به طراحی و اجرای این عملیات اعتراف کرده است.


از روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که دولت منتخب محمد مصدق با کودتا سرنگون شد، دقیقا ۶۰ سال گذشته و حالا سیا برای نخستین بار، روز دوشنبه (۲۸ مرداد ۱۳۹۲) با انتشار برخی از اسناد مرتبط با طراحی و اجرای این کودتا، مداخله آمریکا و انگلیس برای تغییر سرنوشت ایران را تایید کرده است.

۲۸ مرداد، روزی مهم و تحول‌ساز در تاریخ معاصر ایران است؛ اسناد محرمانه‌ای که سیا(CIA) منتشر کرده نشان می‌دهد که سرنگونی دولت محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران، در این روز تاریخی، عملیاتی بود موسوم به «تی‌پی‌آژاکس»(TPAjax) که توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا طرح‌ریزی و اجرا شد؛ عملیاتی که پیامدهای آن در دهه‌های گذشته بارها گریبان طراحان و مجریانش را هم گرفته است.

این اسناد که با گذشت شش دهه سرانجام از طبقه‌بندی محرمانه سرویس اطلاعاتی آمریکا خارج شده‌اند، در آرشیو امنیت ملی آمریکا و نیز مجله «فارین پالیسی» منتشر شده‌اند.

(FOIA)«Freedom of Information Act»
این اسناد بر اساس قانون «آزادی دسترسی به اطلاعات» در آمریکا منتشر شده‌اند و بخشی از یک مجموعه سند و گزارش بزرگ‌تر به نام «نبرد ایران»(The Battle of Iran) که توسط تاریخ‌نگاران سازمان سیا و صرفا برای مصرف داخلی در اواسط دهه هفتاد میلادی تدوین شده است. این اسناد همچنین دربرگیرنده یادداشت‌های کرمیت روزولت است؛ یکی از مقامات ارشد سیا که در روزهای منتهی به کودتا در تهران به سر می‌برد.

در سال ۱۳۲۲ شمسی (۱۹۴۴ میلادی) «ملی گرایان» دکتر محمد مصدق ۶۵ ساله را که به علت مخالفتش با حکومت مطلقه رضاشاه در زمان سلطنت او در تبعید به سر می برد، رهبر شایسته ای درمبارزه بارژیم شاه تشخیص دادند.

 مهر ۱۳۲۲ همین سال،«دکتر مُصَدِّق» در سخنرانی خود در مجلس شورای ملی درباره «موازنه منفی» طرحی را پیشنهاد کرد که بر اساس آن، نباید به نیرو‌های بیگانه ای که در ایران وجود دارند، امتیاز استخراج نفت داده شود.

در سال ۱۳۲۸ شمسی (۱۹۴۹ میلادی)، مصدق «جبهه ملی ایران» را تشکیل داد که نهضتی متشکل از گروه هایی بود که هریک از این گروه ها برای خود دلیل خاصی برای ترس از بازگشت دیکتاتوری سلطنتی داشت.

البته مبارزه دکتر مصدق با انگلیس در آغاز دهه ۳۰، موضوع تازه ای نبود. در سال ۱۳۰۲، در دوره تصدی وزارت امور خارجه ایران در کابینه حسن پیرنیا نیز مصدق با آنچه انگلیس منافع خود در ایران می دانست، به مخالفت پرداخته بود.

ظهور مجدد و موثر مصدق در عرصه سیاست ایران، تنها پس از اشغال کشور و برکناری رضاشاه از پادشاهی ممکن شد.

روایتی از اشغال همدان توسط قوای متفقین در شهریور 1320/ رواج ناامنی و قحطی با ورود متفقین

«سوم شهریور۱۳۲۰»و با «حمله متفقین به ایران» رضاخان که با حمایت انگلیسی‌ها روی کار آمده بود، از سلطنت برکنار و تبعیدبه جزیره دورافتاده «موریس» درشرق قاره آفریقا شد.

«جزیره موریس»تبعیدگاه رضاشاه

تاج پادشاهی بر سر رضا میرپنج / ماجرای اشغال ادارات دولتی و مراکز نظامی تهران

تاجگذاری رضاخان

 رضاخان درخواست سفر به امریکای جنوبی و سپس به کانادا را نمود ولی انگلیسیها از خیال فرستادن او به کانادا منصرف شده و تنها موافقت کردند به «آفریقای جنوبی» و بندر «دوربان» یا «ژوهانسبورگ» سفر کند.

 پس از مدتی اقامت در دوربان عازم ژوهانسبورگ شدند. رضاخان پادشاه تبعیدی ایران، در «ژوهانسبورگ» آخرین ماههای زندگی خود را با اندوه و تلخکامی سپری کرد و با بیماری قلبی که عارض او شده بود بالاخره در ۴ مرداد ماه ۱۳۲۳ درگذشت.

احمدشاه قاجار به اتفاق رضاخان میرپنج، وزیر جنگ، و جان محمدخان امیرعلائی، آجودان خود

احمدشاه قاجار به اتفاق رضاخان میرپنج، وزیر جنگ، و جان محمدخان امیرعلائی، آجودان خود

«رضاشاه» بمدت ۲سال -قبل ازشاهی-صدراعظم«احمدشاه قاجار» بود که درمجموع  «۱۸سال حکومت کرد»(۱۶سال شاهی+۲سال نخست وزیری)

درپی  اشغال ایران به دست متفقین در سال ۱۳۲۰،اربابش(انگلیس)اورا ازایران اخراج کرد وپسرش (محمدرضا) رابرتخت پادشاهی نشاند.

«محمدرضاشاه» : از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ الی ۲۶ دی۱۳۵۷ شاهی کرد(۳۷سال سلطنت)

درروز۳ شهریور۱۳۲۰، نیروهای شوروی از شمال و شرق، از هوا و زمین به ایران یورش بردند. هم‌زمان با حمله ارتش سرخ از شمال، نیروهای زمینی و دریایی انگلیس از عراق و خلیج فارس پیشروی خود را به داخل مرزهای ایران شروع کردند و آغازگر حوادثی شدند که ایران را دامنگیر فاجعه‌ای بزرگ کرد(رهبری این حمله با انگلیس بود)

نفت ایران در چهار بزنگاه قرنی که گذشت - BBC News فارسی

در نخستین انتخابات پس از رضاشاه (دوره چهاردهم مجلس شورای ملی)، مصدق بیشترین رای را در تهران به دست آورد و با تلاش او طرحی در مجلس تصویب شد که به دولت اجازه نمی داد، بدون تصویب مجلس، درباره نفت خام با خارجی ها مذاکره کند و به کشوری امتیاز دهد.

نمایندگی مجلس شورای ملی

تاسیس جبهه ملی

در واقع یکی از نقاط مهم زندگی سیاسی محمد مصدق، انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی بود ، جبهه ملی توسط ۱۹ نفر از افراد روزنامه-نگار، نماینده مجلس و فعال سیاسی مانند محمد مصدق، کریم سنجابی، حسین فاطمی، حسین مکی و مظفر بقائی، پایه-گذاری شد که ورودشان به مجلس شورای ملی شانزدهم (در دور دوم انتخابات)، راه را برای تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت هموار کرد و سرانجام به رهبری مصدق، ملی سازی صنعت نفت ایران از طرح به قانون بدل شد.

انتخابات مجلس شانزدهم و تولد جبهه ملی

ملی کردن صنعت نفت ایران

نفتی که به جای ملی شدن مخدر دولت‌ها شد

برنامه اصلی دولت مصدق، به اجرا درآوردن قانون ملی شدن صنعت نفت و برگزاری انتخابات آزاد بود. موضوعی که شاه پهلوی و قدرت های بیگانه را به شدت نگران ساخته بود.

نفتی که به جای ملی شدن مخدر دولت‌ها شد

شرکت ملی نفت ایران

undefined

کابینه دکترمصدق

در این میان، آمریکا در ظاهر به این طرح های مصدق روی خوش نشان داد و  مصدق هم چشم امیدی به این اقبال داشت.دکتر مصدق در مجلس شورای ملی

طرح ملی شن صنعت نفت در ۲۴ اسفند ۱۳۲۹ تصویب شد و پس از تصویب در ۲۹ اسفند همان سال در مجلس سنا قانونی شد.

از آن پس گفتگو‌های پی در پی انگلیسی ها و میانجیگری آمریکایی ها بی نتیجه ماند و حتی شکایت انگلیس به دیوان بین المللی دادگستری (دیوان لاهه) و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تاثیری بر روند ملی شدن نفت ایران نگذاشت. مصدق در لاهه و نیویورک، به دفاع از حق مالکیت مردم بر منابع سرزمین خود پرداخت.نفت ایران در چهار بزنگاه قرنی که گذشت - BBC News فارسی

«دکترمحمد مصدق » پس از تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در ایران، به نخست وزیری رسید(۳۱ تیر ۱۳۳۱ تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲)

«مصدق» برنامه خود را اجرای این قانون و نیز اصلاح قانون انتخابات اعلام کرد.

گفتگو‌ها با شرکت نفت ایران و انگلیس آغاز شد. شرکت ملی نفت ایران، آماده پذیرش ملی شدن نفت ایران نبود و همچنان بر ادامه قرارداد ۱۹۳۳ اصرار داشت.

امادکتر مصدق همکاری با شرکت نفت ایران و انگلیس را متوقف کرد و کارشناسان  ومدیران انگلیسی این شرکت مجبوربه ترک ایران شدند.

«اعضای اولیه جبهه ملی» در منزل دکتر مصدق، از راست: مصطفی‌ الموتی، عباس ‌خلیلی، ابوالحسن ‌عمیدی ‌نوری،«دکترحسین ‌فاطمی»، «دکترمحمد مصدق»، حسین ‌مکی، احمد ملکی، فرهنگ‌ نخعی

دکتر محمد مصدق در کنار اعضای اولیه جبهه ملی در پایان تحصن در برابر کاخ مرمر در اعتراض به تقلب در انتخابات مجلس شانزدهم (سال 1328)

اعضای اولیه جبهه ملی در منزل دکتر مصدق

undefined

۲۹ مرداد ۱۳۳۲ «یک روز پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲» دکتر مصدق و چند تن از یارانش از جمله «دکترغلامحسین صدیقی» و «دکترعلی شایگان» در خانه ای در خیابان کاخ (فلسطین) دستگیر و زندانی شدند. آنان عصر ۲۸ مرداد هنگامی که خانه دکتر مصدق زیر گلوله بود از راه دیوار خانه خارج شده بودندروزی که قانون ملی‏ شدن نفت  تصویب شد

 پس از محاکمه در دادگاه نظامی رژیم شاهنشاهی پهلوی،«دکتر محمد مصدق»  به روستای« احمدآباد» واقع در شهرستان «نظرآباد» تبعید شد

و تا پایان عمر در یک خانه باغ زندگی کرد،درهمینجادرگذشت(۱۴ اسفند ۱۳۴۵) و در همین خانه نیز مدفون شد.

سخنان آیت اله کاشانی در گفت وگو با روزنامه ی اخبارالیوم در فردای کودتای ۲۸ مرداد۱۳۳۲:

«دکترمصدق» برای این کشور کاری نکرد!.

وی گفت:نخست وزیر نه یک خرابی را تعمیر کرد، نه خیابانی را افتتاح کرد، نه خزانه را نجات داد و نه ملت را متحد ساخت. و حتی در مورد نفت که او ادعا داشت صاحب فکر ملی ساختن نفت می باشد،اگر این اتحادی که من در صفوف ملت به وجود آوردم، نبود، نفت هرگز ملی نمی شد

آیت اله کاشانی گفت: مصدق می کوشید برای تبلیغ به نفع خود، از اوضاع استفاده کند. همه امیدش این بود که مردم به تلگراف خانه هجوم آورده و تلگراف های پشتیبانی و تبریک برای او مخابره نمایند. اما در مورد انگشت های خارجی (در سرنگونی مصدق) تا آن جا که من می دانم، چنین چیزی نبوده! مصدق علیه شاه شورید و موقعیت و نفوذ شاه را در بین مردم فراموش کرد. شاه چهارماه قبل می خواست مصدق را عزل کند ولی من وساطت کردم تا این که وارد این نبرد شدیم و پیروز گردیدیم…

آیت الله کاشانی نوشت:«قبل از این که من با مصدق مخالفت کنم، ملت با او بود. ولی پس از این که من با او به مخالفت پرداختم، ملت از دور او پراکنده شد»

آیت الله کاشانی در باره مجازات مصدق نظر خود را این طور شرح داد:طبق شرع شریف اسلامی، مجازات کسی که در فرماندهی و نمایندگی کشورش درجهاد خیانت کند،مرگ است…مقامات مسئول ایران باید از یک سیاست ملی دینی اسلامی تبعیت نمایند.

منبع:مجموعه ای از مکتوبات، سخنرانی ها و پیام های آیت الله کاشانی، جلد چهارم، ص ۳۲تا۳۵  محمد ترکمان (دهنوی)

توضیحات مدیریت سایت پیراسته فر:مگرمیشودکه دکترمصدق یک عُنصر خُنثی وغیرمفیدبرای کشورباشد!ملی شدن نفت حاصل مراودات وتلاشهای مصدق بود،وی حقوقدان بود ودرلاهه توانست ازحقوق ایران بخوبی دفاع کند،البته حمایتهای شیطنت آمیزشیطان بزرگ بنفع ایران تمام شد ومضافا دردوره شانزدهم نماینده مجلس بود واما نمیدانم که چرا آیت الله کاشانی چنان باعصبانیت علیه رفیق دیرینه اش چنین جبهه گیری داشته!اگرمصدق اینگونه ناتوان وبی عُرضه بود(که نبود)چراایشان خودش رابه آب وآتش زدتا به نخست وزیری برسد!.

همانگونه درزمان ما همه «روسای جمهورسابق ایران» را وصله های می چسبانند وحتی به خیانت متهم می کنند! درحالیکه همه برای سزبلندی ایران اسلام تلاش داشتند واما باطرز تفکرمنختلف(شهیدرجایی که کمترازیک ماه رئیس جمهوربود،درزمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای،کارهای اجرایی دست نخست وزیربود)«هاشمی» و«خاتمی» و«احمدی نژاد»،«روحانی»،همه خدمات بزرگی انجام دادند،دیگاهشان متفاوت بود واماهمشون فداکاری کردند وتوفیقاتی هم بدست آوردند.

حتی «بنی صدر» در ۱۷ ماه ریاست جمهوری به دلیل تفکرات وگرایشات مارکسیتی نتوانست اقدامات مفیدی انجام دهد واما بعیدمیدانیم که درطول ریاست جمهوریش به کشورخیانت کرده باشد.

Mossadegh 3

حالا شمابیاییدببینیدکه درجلوی چشمان حاضزوناظرمان چه تصاویروحشتناکی ازرئیس جمهورهای سابق درست کرده اند،که هرکسی درنیم قرن بعداین مطالب رابخواندخواهدگفت که در ایران عده ای  مفسد وخائن دررأس اموربودند.!

واینکه نسل بعدنمی پرسندکه مگراینها(رؤسای جمهور)رامردم انتخاب نکردند؟ واگراینهامنتخبین مردم بودند،پس اشکال به مردم برمی گردد!..یعنی بااین دیدگاه(انواع اتهامات وانگهاراچسباندن،درواقع توهین به مردم است وحتی جایگاه رهبری زیرسئوال می رود،وقتی این سئوال برایشان مطرح شود که مگردرکشورولی فقیه نبود؟ اگراینهاخائن وفاسدبودچراهیچ مقام مسئولی اقدامی نکرد!؟.

نقش «آیت الله طالقانی» درماجرای درکودتای ۲۸ مرداد۱۳۳۲

undefined

آیت الله طالقانی برسرمزاردکترمصدق

«آیت الله سیدمحمود طالقانی»(اولین امام جمعه تهران) در دوران نهضت ملی شدن نفت که ۴۳ساله بود به همراه سید رضا زنجانی به حمایت از محمد مصدق برخاست و پس از کودتای ۲۸ مرداد به همراه جمع کثیری از طرفداران مصدق به نهضت مقاومت ملی پیوست،بعد از توقف فعالیت‌های نهضت مقاومت ملی، طالقانی در شروع مجدد فعالیت‌های «جبههٔ ملی ایران» به رهبری اللهیار صالح فعالیت کرد و به شورای مرکزی جبههٔ ملی ایران راه یافت. طالقانی در کنگرهٔ جبههٔ ملی در سال ۱۳۴۰ به عنوان هیئت مؤسس شرکت کرده و از سوی شرکت کنندگان در کنگره به عضویت شورای مرکزی  جبههٔ ملی انتخاب شد.

محمود طالقانی، مهدی بازرگان و یدالله سحابی در سال ۱۳۴۰«نهضت آزادی ایران» را بر اساس عقاید ملی-مذهبی تشکیل دادند.

نکته عجیب:کودتای ٢٨ مرداد ساخته وپرداخته مخالفان مذهبی  مصدق بود!

«شاه حسینی»(معاون ورزش نخست وزیرموقت)، «طیب» را عاملی از عوامل «آیت الله سیدمحمد بهبهانی» می داند و این روحانی را محرک اصلی طیب در روز کودتا معرفی می کند.
سرهنگ«غلامرضا نجاتی»در کتاب «ملی شدن صنعت نفت و کودتای ٢٨ مرداد» بر این ادعا صحه می گذارد.

به این لینک مراجعه کنید:

نقش طیب درکودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲

نقش سیا(CIA) درکودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ 

مستظهربه پشتیبانی ملت

مستظهر بودن به پشتیبانی ملت ایران، دولت امروز  و مصدق/ قدم به قدم از کودتای 28 مرداد تا امروز

ماجرای کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

ماجرای کودتای ۲۸ مرداد  ۱۳۳۲

دلایل رد ادعای سیا درباره نقش آیت الله کاشانی در کودتای ۲۸ مرداد

کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ دکترمحمد مصدق ... آیت‌الله کاشانی و مظفر بقایی.

28 مرداد 32 به روایت شاه و مصدق؛ چرا کودتای آمریکا را نمی‌توان انکار کرد؟

کودتای ۲۸ مرداد ۳۲

به آتش کشیدن دفتر روزنامه باختر امروز(توسط دارودسته های مرحوم طیب)

این افراد در روز ۲۸ مرداد، در سبز میدان و میدان ارگ، پس از بستن بازار، در دسته‌های ۳۰ و ۴۰ نفری به بانک‌ها و وزارت‌خانه‌ها حمله کردند و عکس‌های شاه را به دیوار چسباندند. پس از آن به سراغ روزنامه‌های هوادار مصدق رفتند و آنها را به آتش کشیدند.

این گروه پس از ورود شاه نیز برای استقبال پیش قدم بودند و وی را تا کاخ همراهی کردند.

فردای کودتا:از نخستین دقایق صبح روز ۲۹ مرداد ۱۳۳۲، مأموران فرمانداری نظامی، رکن دوم و اداره کل شهربانی دست به بازداشت عده زیادی از همکاران محمد مصدق، اعضا جبهه ملی، نمایندگان مستعفی و روزنامه‌نگاران و اعضای جبهه ملی زدند.

خانه مصدق پس از حمله معترضان

از طرف «سرلشکر فضل‌الله زاهدی»(که فرماندهی کودتاراعهده داربود) که متخصص سرکوب مخالفان رژیم بود خودی هارابجان هم انداخت وبعدازپایان یکروزه کودتا برای فریب، اعلامیه‌ای صادر شد و در آن نوشته بود که »در حفظ جان دکتر مصدق از هیچ گونه اقدامی کوتاهی نخواهد شد. از این رو مقتضی است ظرف ۲۴ ساعت خود را به شهربانی معرفی نماید.»

واما ازطرفی این مهره رژیم (زاهدی) به محمدرضا شاه تلگرافی میزند و از وی خواسته بود تا به ایران بازگردد. شاه نیز در جواب فضل‌الله زاهدی اعلام کرد بی‌درنگ به ایران بازمی‌گردد.

در این روز عده زیادی از افسران که از عوامل کودتا بودند ترفیع درجه پیدا کردند، از جمله سرهنگ نعمت‌الله نصیری، سرهنگ تیمور بختیار و سرهنگ عباس فرزانگان درجه سرتیپی گرفتند.

دکتر مصدق در لحظه ورود به دادگاه نظامی برای محاکمه

«مصدق» در یک دادگاه فرمایشی محاکمه و به «سه سال حبس انفرادی محکوم» و پس از پایان زندان، به روستای زادگاه خودش، احمدآباد کرج تبعید شد.

«دکترحسین فاطمی»(وزیرامورخارجه مصدق) توسط دادگاه نظامی به «اعدام »محکوم و در حالی که بیمار بود تیرباران شد.

دکتر مصدق در لحظه ورود به دادگاه

کودتای ۲۸ مرداد تأثیر مهمی بر روابط ایران و آمریکا گذاشت که هنوز آثار آن در روابط دو کشور محسوس است.

در ۱۸ مارس ۲۰۰۰(۲۸ اسفند ۱۳۷۸) خانم«مادلین آلبرایت» وزیر امورخارجه وقت آمریکا در یکی از سخنرانی‌های خود گفت:در اگوست ۱۹۵۳(مرداد۱۳۳۲)آمریکا نقش مؤثری در ترتیب دادن براندازی نخست‌وزیر ایران (محمد مصدق) داشت.

«دوایت آیزنهاور»( سی و چهارمین رئیس جمهور امریکا) معتقد بود که اقداماتش به دلایل استراتژیک موجه‌اند ولی آن کودتا آشکارا باعث پس‌رفت سیر تکامل سیاسی ایران شد و تعجبی ندارد که هنوز بسیاری از ایرانیان از این دخالت آمریکا در امور داخلی آنان ناراحتند. علاوه بر این در ربع قرن بعد از آن ایالات متحده و غرب پیوسته از رژیم شاه حمایت کردند. دولت شاه مخالفان خود را بی‌رحمانه سرکوب کرد.

چهارروزبعدازکودتا

بعدازاعلام موفقیت آمیزکودتای ۲۸ مرداد۱۳۳۲  شاه از روم(ایتالیا) -ازطریق فرودگاه بغداد به ایران برگشت۱ شهریور ۱۳۳۲

«محمدرضا شاه»بعدازبرگشت ازتبعید در جمع هوادارانش.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:به این لینک مراجعه کنید(اطلاعات تکمیلی):

ماجرای ۹ اسفند ۱۳۳۱خروج شاه ازایران دراعتراض به مصدق