پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

استعفای (حمزه یوسف)نخست وزیراسکاتلند

«حمزه یوسف»(اولین مسلمان) که توانست آبرومندانه ۱۳ ماه یک دولت اروپایی(بریتانیا) را رهبری کند(بعدازاختلاس نخست وزیرپیشین)

استعفای حمزه یوسف( رهبر حزب ملی اسکاتلند)اولین نخست وزیرمسلمان اسکاتلند


در حالی که «حمزه یوسف»، رهبر حزب ملی اسکاتلند (SNP) در بحبوحه یک بحران بزرگ برای دولت اسکاتلند، نقش و شغل وزیر اول را ترک کرد، یک استعفای شوکه کننده از اسکاتلند انجام شد.

حمزة یوسف رئیس وزراء اسکتلندا یغادر المؤتمر الصحافی بعد إعلان استقالته، إدنبرة. 29 أبریل 2024 - AFP
گاردین، «حمزه یوسف» (Humza Yousaf)«نخست وزیر( وزیر اول) اسکاتلند امروز دوشنبه از طریق یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری کرده است.


«وزیر اول ادینبورگ»(حمزه یوسف) پس از از دست دادن اکثریت پارلمانی خود، در پس زمینه فروپاشی اتحاد حزب ملی اسکاتلند خود با حزب سبز، استعفا داد و از درخواستی برای سلب اعتماد از او که توسط "کارگر" ارائه شده بود، جلوگیری کرد. دیگری برای سلب اعتماد از دولت خود به عنوان یک کل، که از طرف "محافظه کارها" قرار است در این هفته در پارلمان رای گیری شود.

تجمع در خارج از مقر دولت در پی استعفای یوسف

«پارلمان اسکاتلند» روز سه‌شنبه  ۲۸ مارس ۲۰۲۷( ۰۸ فروردین ۱۴۰۲) تأیید کرد که «حمزه یوسف» جایگزین «نیکولا استورجن» به عنوان اولین وزیر، جوان‌ترین وزیر در این ایالت و رئیس اصلی مسلمانان در مقامات اروپای غربی خواهد شد.

رئیس وزراء أسکتلندا

«حمزه یوسف» نخست‌وزیر تازه منصوب شده اسکاتلند، به عنوان اولین مسلمانی که بالاترین مقام را در این کشور به دست آورد، در اولین روز حضور در اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر اسکاتلند، یوسف تصویری از او در حالی که خانواده‌اش را در دست داشت به اشتراک گذاشت. دعا، در صفحه توییتر خود.

الأناضول تلتقی عائلة رئیس وزراء اسکتلندا فی باکستان (تقریر)

«نخست وزیراسکاتلند»(حمزه یوسف)درکنار همسر (نادیا الناکلا)و ۲ دخترش

«خانواده یوسف» اهل ایالت پنجاب(پاکستان) هستند و پدرش «مظفر یوسف» در سال ۱۹۶۰میلادی(۱۳۳۸ شمسی) به همراه خانواده اش به اسکاتلند مهاجرت کرد و با مهاجر کنیایی «شیتسا بوتا» که در کنیا به دنیا آمد و در زمینه حسابداری کار می کرد ازدواج کرد.

«حمزه یوسف»(اولین مسلمانی است که یک دولت اروپایی را رهبری کرد) و تنها ۱۳ ماه در سمت خود باقی ماند.

جمعیت بریتانیا(انگلستان)در حدود ۶۸ میلیون نفرمی باشد( انگلیس ۵۶ میلیون، اسکاتلند ۶ میلیون، ایرلند شمالی ۳ میلیون نفر و ولز ۳ میلیون).

مساحت بریتانیا(انگلستان) حدود ۲۴۵۰۰۰ کیلومتر مربع می باشد که دارای ۸۰۰۰ کیلومتر خط ساحلی می باشد.

«اسکاتلندکجاست؟»

«بریتانیا» از چهار کشور(انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) تشکیل شده است.

«پایتخت اسکاتلند» شهر «ادینبرو» (ادینبورگ) است.

شاید برجسته ترین تصمیمات او همانهایی بود که او را به استعفا رساند. او با عقب نشینی از برنامه های کاهش انتشار کربن در کشورش به میزان ۷۵ درصد تا سال ۲۰۳۰، ائتلاف دولتی خود را از دست داد، حزب خود را در موقعیت شرم آور قرار داد و می تواند کل اسکاتلند را به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی سوق دهد.

«حمزه یوسف» پس از استعفای نخست وزیر سابق «نیکولا استورجن» (فرانسه) این سمت را بر عهده گرفته بود.

نخست وزیرپیشین اسکاتلند(نیکولا استورجن) وهمسرش(پیتر مورل)

حمزة یوسف

نمایندگان و اعضای "ناسیونالیست اسکاتلندی" باید ظرف ۲۸ روز جانشین حمزه یوسف را انتخاب کنند و در صورت موفقیت آمیز بودن، سفر رهبر جدید در جستجوی ائتلافی آغاز می شود که به او اجازه می دهد دولت تشکیل دهد و ماموریت حزب را تکمیل کند. تاریخ برگزاری انتخابات عمومی پیش از پایان سال جاری پیش بینی می شود. با این حال، اگر او در تلاش خود شکست بخورد، واجد شرایط بودن زودتر اعلام می شود.

استعفای مورد انتظار


«استعفای حمزه یوسف» از زمان فروپاشی اتحاد او با حزب سبز اسکاتلند در ۱۸ آوریل انتظار می رفت. این نتیجه پس از آن واقع بینانه تر شد که او از اتحاد با حزب "آلبا" که یک نماینده در پارلمان ادینبورگ دارد خودداری کرد.

«آلبا» آخرین کارت نخست وزیر برای غلبه بر بحران بود، اما او به دلایلی که مربوط به ظهور حزب و اهداف تجزیه طلبانه آن بود، آن را رها کرد.

"آلبا" یک حزب سیاسی ملی گرا است که از استقلال اسکاتلند حمایت می کند و می توان گفت که در فوریه ۲۰۲۱ از حزب ملی اسکاتلند به رهبری الکس سالموند، نخست وزیر و رهبر سابق ملی گرایان اسکاتلند تاسیس شد. سپس دو تن از نمایندگان این حزب در همان سال به آن پیوستند و نفر سوم در سال ۲۰۲۳ جدا شد. به همین ترتیب بسیاری از ملی گرایان سابق اسکاتلندی به آلبا پیوستند.

حمزة یوسف رئیس حکومة أسکتلندة المستقیل

وزیر اول اسکاتلند در این خصوص گفت: «حاضر نیستم ارزش ها و اصول خود را معامله کنم یا صرفاً برای حفظ قدرت با کسی معامله کنم

وی در ادامه این نطق تلویزیونی اضافه کرد که کماکان فکر می کند که این تصمیم درستی برای حزب متبوع وی و کشورش است.

حمزة یوسف یعلن استقالته من رئاسة وزراء اسکتلندا

«حمزه یوسف» در ادامه افزود که امیدوار است به همکاری با سبزهای اسکاتلند به صورت غیررسمی تر ادامه دهد.

حمزة یوسف رئیس حکومة أسکتلندة المستقیل

«وزیر اول اسکاتلند»(حمزه یوسف) گفت در حالی که مسیری برای موفق شدن در رای اعتماد امکان پذیر بود، وی حاضر نیست اصول خود را زیر پا بگذارد.

«حمزه یوسف» افزود که تا زمان تصدی وزیر اول جدید در سمت خود باقی می ماند.

یعتمد مستقبل یوسف على ما إذا کان یستطیع إقناع آش ریجان (فی الصورة یوم الخمیس)، المرشح السابق لزعامة الحزب الوطنی الاسکتلندی والآن ألبا MSP، بدعمه.
ناسیونالیست اسکاتلندی دارای اکثریت ۶۳ عضو و ۱۲۹ نماینده در پارلمان ادینبورگ است. حتی اگر حمزه یوسف با نماینده آلبا،«اش ریگان» متحد می شد، اکثریت پارلمانی او به ۶۴ نماینده می رسید. در این صورت، آرای ائتلاف دولتی و اپوزیسیون برابر است و قانون به نخست وزیر اجازه می دهد به ترجیح پارلمان دو نفره رأی دهد.

نامزدهای نخست وزیری اسکاتلند

شغل السید سوینی منصب نائب الوزیر الأول لاسکتلندا فی عهد نیکولا ستورجیون من عام 2017 إلى عام 2023.

آقای سوینی از سال۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ به عنوان «معاون اول نخست وزیر اسکاتلند» در زمان نیکولا استورجن خدمت کرد.

post-title

«فاضل یوسف»(حمزه یوسف)، و حزب از اتحاد با «البا» اجتناب می کند، زیرا به آینده «ناسیونال اسکاتلند» در مدینه القصیر و معدق آسیب می رساند. نخست وزیر چاره ای جز استعفا و ادامه سمت خود تا انتخاب چهاردهمین رهبر حزب از زمان تأسیس ۹۰ سال پیش و هفتمین رئیس دولت اسکاتلند از زمان تأسیس پارلمان ادینبورگ ندارد. در ۱۹۹۹.

مشکلات و انگیزه ها
بنیانگذار حزب «آلبا»، الکس سالموند، به بی‌بی‌سی گفت که یوسف با حزبش تماس گرفت و می‌خواست با او معامله کند، اما او بعداً در اقدامی که سالموند آن را «اشتباه» توصیف کرد، از این موضوع کنار کشید.

واقعیت این است که این تنها شانس نخست وزیر برای ماندن بر کرسی بود و هرکسی که سر راه او ایستاد می خواست دوران یوسف که تنها ۳۹۷ روز طول کشید پایان یابد.

دوره جوزف از نظر زمانی محدود بود، اما کوتاه‌ترین دوره در تاریخ دولت اسکاتلند نبود. این کشور شاهد یک دولت کارگر بود که به مدت ۳۷۷ روز به رهبری هنری مک لیش بین ۲۷ اکتبر ۲۰۰۰ تا ۸ نوامبر ۲۰۰۱ به طول انجامید.

طولانی ترین دولت در ادینبورگ برای ملی گرایان اسکاتلندی به رهبری «نیکولا استورجن» از نوامبر ۲۰۱۴ تا مارس ۲۰۲۳ بود.

تضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:حمزه یوسف ۱۳ ماه پیش بودکه بعدازافشای اختلاس نخست وزیروقت(نیکولای استورجن)نخست وزیراسکاتلندشده بود.

یوسف قدرت را از «نیکولای استورجن» به ارث برده است که هنوز به دلیل اتهامات اختلاس علیه همسرش(پیتر مورل) مدیر اجرایی سابق اسکاتلند نشنال، تحت تحقیق است.

جانشین او (یوسف) در تمام مدت دوره خود درگیر اختلافات با دولت بریتانیا بود که با قانون «تحول جنسی» آغاز شد که سال گذشته توسط پارلمان لندن رد شد و به موضع او در مورد جنگ غزه ختم نشد.

نخست‌وزیر ادینبورگ ماه‌ها پیش از توقف جنگ اسرائیل علیه غزه حمایت کرد و حزب او دو ابتکار را رهبری کرد تا پارلمان بریتانیا را به سمت پذیرش یک فراخوان رسمی برای توقف دائمی و فوری این جنگ سوق دهد. اما این سیاست به شدت با تمایلات حزب محافظه کار حاکم در لندن در تضاد بود و همچنین تا حد زیادی با سیاست حزب مخالف کارگر به رهبری کایر استارمر در تضاد بود.

"وسواس استقلال"
وزیر امور اسکاتلند در دولت لندن، آلستر جک، گفت که یوسف در مورد استقلال از بریتانیا زیاده روی کرده و نیازهای روزانه اسکاتلندی ها را نادیده گرفته است حزب ملی اسکاتلند در حال تجربه "وخامت" بود و "محافظه کاران" از برگزاری انتخابات زودهنگام در اسکاتلند برای "رهایی از این آشفتگی" نمی ترسیدند.

حمزه هارون یوسف (Humza Haroon Yousaf) سیاستمدار اسکاتلندی است که به عنوان رهبر حزب ملی اسکاتلند (SNP) و وزیر اول اسکاتلند از مارس ۲۰۲۳ در این تصدی مشغول به کار بود.

یوسف به رهبران احزاب سیاسی در اسکاتلند نامه نوشته بود و از آنها خواسته بود که به دنبال "زمینه های مشترک" در مورد راه هایی باشند که از طریق آنها می توانند "مشارکت سازنده ای داشته باشند"، در حالی که وزیر اول در ابتدا امیدوار بود که بتواند در اولین اقامتگاه رسمی وزیر، بوته، میزبان جلساتی باشد. خانه، در ادینبورگ.

اما خیلی زود همه چیز تاریک به نظر می رسید، زیرا داگلاس راس، رهبر محافظه کاران اسکاتلند این نامه را "تحقیرآمیز و شرم آور" توصیف کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد