پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

حکم بازداشت نخست وزیر، رئیس ستاد ارتش و وزیر دفاع اسرائیل

نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی بسیار نگران و آشفته است.

نخست وزیراسرائیل طی چند روز گذشته تماس‌های تلفنی گسترده‌ای با رهبران و مقامات بین‌المللی،به‌ویژه با جو بایدن(رئیس‌جمهور آمریکا) داشته است تا از صدور حکم بازداشت علیه جلوگیری کند.

صدورحکم بازداشت نخست وزیراسرائیل

روزنامه تایمز انگلیس :احتمال صدور حکم بازداشت «نتانیاهو»(نخست وزیراسرائیل) و مقام‌های ارشد اسرائیلی از جمله «یوآو گالانت»(وزیر دفاع)وژنرال«هرتزی هالوی»(رئیس ستاد ارتش اسرائیل) به خاطر جنگ علیه مردم غزه.

یک منبع دولتی اسرائیل روز یکشنبه۲۸ آوریل ۲۰۲۴(۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) به روزنامه تایمز اسرائیل گفت که اسرائیل تلاشی هماهنگ برای جلوگیری از طرح های ترسناک دادگاه کیفری بین المللی برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و دیگر مقامات ارشد اسرائیلی انجام می دهد.

به گفته این منبع، شورای امنیت ملی این کمپین را رهبری می کند.

وزارت خارجه نیز در این امر دخیل است. یک دیپلمات اسرائیلی گفت: «ما در جایی که بتوانیم عمل می کنیم.

منبع اول گفت که تمرکز اصلی ادعاهای ترسناک دیوان بین المللی کیفری این است که اسرائیل «عمداً فلسطینیان را در غزه گرسنه نگه داشته است».

«ناداو شوشانی»(سخنگوی بین‌المللی نیروهای دفاعی اسرائیل) در مورد حمایت اسرائیل از اسکله موقت بشردوستانه در غزه، یک جلسه توجیهی نادر در شبات برای خبرنگاران خارجی ارائه کرد و بر تلاش‌های این کشور برای کم‌نظم کردن کمپین دیوان بین‌المللی کیفری تاکید کرد.
این مقام رسمی گزارش های قبلی رسانه های عبری زبان را تأیید کرد که ایالات متحده بخشی از آخرین تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از پیشروی دیوان بین المللی کیفری بوده است.
کریم احمد خان، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:وحشت مقامات اسرائیل از صدورحکم بازداشت
«بن کاسپیت» (تحلیلگرمسائیل سیاسی) برای سایت خبری والا گفت که نتانیاهو به دلیل احتمال صدور حکم بازداشت علیه او و دیگر اسرائیلی ها توسط دادگاه سازمان ملل در لاهه، "تحت استرس غیرمعمولی" قرار دارد، که می تواند وخامت بزرگی در وضعیت بین المللی اسرائیل باشد.

کاسپیت گزارش داد که نتانیاهو یک "فشار بی وقفه از طریق تلفن" را برای جلوگیری از صدور حکم بازداشت، به ویژه بر دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، رهبری می کرد.

آموس هارل، تحلیلگر هاآرتص گزارش داد که دولت اسرائیل با این فرض کار می کند که «کریم خان» دادستان دیوان کیفری بین المللی، ممکن است این هفته حکم بازداشت نتانیاهو، یوآو گالانت وزیر دفاع و هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل را صادر کند.

در میان این گزارش ها، «یسرائیل کاتز»(وزیر امور خارجه اسرائیل) روز یکشنبه(۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت که اسرائیل «انتظار دارد دادگاه از صدور حکم بازداشت خودداری کند».

کاتز در بیانیه‌ای گفت: «هیچ چیز پیچیده‌تر از تلاش برای جلوگیری از دفاع اسرائیل از خود در برابر دشمن آدم‌کشی نیست که آشکارا خواهان نابودی اسرائیل است». اگر دستورات صادر شود، به فرماندهان و سربازان ارتش اسرائیل آسیب می رساند و به سازمان تروریستی حماس و محور اسلامی تندرو به رهبری ایران که ما علیه آن می جنگیم، رونق می بخشد.

«وزیر امور خارجه اسرائیل» تاکید کرد که اسرائیل به "همه قوانین جنگ" پایبند است و به نمایندگی های دیپلماتیک اسرائیل در سرتاسر جهان دستور داد در صورت صدور حکم دستگیری دادگاه بین المللی کیفری، برای موج شدید یهودی ستیزی آماده شوند.

اسرائیل یکی از اعضای دادگاه مستقر در لاهه نیست و صلاحیت قضایی آن را به رسمیت نمی شناسد، اما سرزمین های فلسطینی در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک کشور عضو پذیرفته شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد