پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

مراسم رکضه طویریج(دوان دوان به حرم آمدن)کربلاظهرعاشورا

«طویریج» نام قدیمی شهرستان «هندیه » (۲۵ کیلومتری شرق شهر کربلا) است.

«مراسم طویریج» بعداز نماز ظهرعاشوراتا ساعت سه ،۴بعد از ظهر به طول می انجامد و آخرین گروهی که معمولا این مراسم را برگزاری می کنند، نیروهای امنیتی و زنان عراقی هستند.

البته آغازدویدنها  از منطقه «قنطرة السلام» واقع در دو کیلومتری شرق کربلا و از سمت شهر طویریج به سمت کربلا است.

هر ساله بعد از نماز ظهر روز عاشورا چند صد هزار نفر از اهالی شهر طویریج  با سرو پای‌برهنه و هروله کنان (دوان‌دوان) به‌سوی حرم امام حسین(ع)حرکت می‌کنند.

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضة طویریج» (هروله طویریج)، امروز،سه شنبه(۱۸ مرداد ۱۴۰۱) در کربلای معلی پس از ادای نماز ظهر و عصر و با مشارکت خیل عظیم عزادار ان حسینی آغاز شد.

آغاز مراسم «رکضه طویریج» در کربلای معلی+تصاویر

روز (سه‌شنبه) همزمان با روز عاشورای حسینی در عراق،  مراسم «رکضة طویریج»  (هروله طویریج) مانند هر سال با اتخاذ اقدامات امنیتی و پیشگیرانه و با حضور هزاران زائران حسینی آغاز شد.

 مراسم هروله طویریج، نشان می‌دهد که شمار زیادی از شرکت‌کنندگان در این مراسم، پرچم‌های سازمان الحشد الشعبی عراق را در دست دارند.

 

حضور دبیرکل عصائب اهل الحق در رکضه طویریج

هرساله میلیون ها عزادار از داخل و خارج عراق در این مراسم باشکوه که به نشانه تجدید بیعت با اباعبدالله الحسین (ع) است، شرکت می‌کنند. مراسم رکضه طویریج در ظهر عاشورا (روز دهم محرم) برگزار می‌شود. طویریج نام قدیمی شهرستان هندیه در نزدیکی کربلا است. در ظهر روز عاشورا عزاداران حسینی هروله‌کنان و بر سر و سینه زنان برای یادآوری حادثه عاشورا به سمت حرم مطهر امام حسین (ع) در کربلا حرکت می‌کنند.

دسته طویریج، بزرگ‌ترین دسته عزاداری روز عاشورا در عراق است. زائران حسینی، از کیلومترها دورتر از کربلاء حرکت خود را برای زیارت حرم امام حسین (ع)، آغاز کرده و بعد از نماز ظهر و عصر مراسم هروله به سمت حرم را آغاز می‌کنند.  طبق رسم هر ساله در روز عاشورای حسینی در عراق، زائران و عزاداران حسینی که ساعت‌ها برای زیارت حرم امام حسین (ع)، پیاده‌روی کرده‌اند، پس از هروله و زیارت خیمه‌گاه حسینی، با نوای «واحسین»، «لبیک یا حسین» و «یا لثارات الحسین» به سوی حرم سیدالشهدا علیه‌السلام حرکت کرده و پس از عزاداری در حرم ارباب به حرم حضرت عباس علیه‌السلام مشرف می‌شوند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) نیز تصاویر هوایی از این مراسم باشکوه را منتشر کرده است که در ادامه می‌آید:

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

امروز دهم محرم ۱۴۴۴(۱۸ مرداد ۱۴۰۱) مصادف است با روز دهم محرم الحرام در عراق. در این روز نیز مانند روزهای پیش، بین‌الحرمین، شاهد حضور خیل عظیم زائران عاشق اهل بیت علیهم السلام است. سوگواران حسینی از شب گذشته با حضور در حرم مطهر حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در حال عزاداری برای سید و سالار شهیدان هستند./خبرگزاری فارس.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مراسم ۹ شهریور ۱۳۹۹(دهم محرم ۱۴۴۱)

آیین طویریج در کربلا برگزار شد

 آیین بزرگ و حماسی روز دهم محرم در کربلا به نام «رکضه طویریج» (دویدن طویریج) ظهر روز عاشورا(۹ شهریور ۱۳۹۹).

«نوری المالکی» درمراسم« رکظه طویریج» چهارشنبه ، ۱۴ آبان ۱۳۹۳(۱۰ محرم ۱۴۳۶)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مراسم ۹ شهریور ۱۳۹۹(دهم محرم ۱۴۴۱)

آیین طویریج در کربلا برگزار شد

 آیین بزرگ و حماسی روز دهم محرم در کربلا به نام «رکضه طویریج» (دویدن طویریج) ظهر روز عاشورا(۹ شهریور ۱۳۹۹) 

مراسم« رکظه طویریج»  پنجشنبه ، ۲۸ مرداد ۱۴۰۰

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رسانه عراقی نوشت:نام این مراسم به منطقه طویرج در استان کربلا برمی گردد، جایی که مراسم  از «طاق صلح»(قنطرة السلام) که در جاده طویریج و در حدود پنج کیلومتری مرکز استانداری قرار دارد آغاز می شود.

مراسم« رکظه طویریج»  ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ (۱۰ محرم ۱۴۴۲)

شاهد : مراسم رکضة طویریج فی کربلاء المقدسةمراسم« رکظه طویریج»  ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ (۱۰ محرم ۱۴۴۲)

سردارسلیمانی در مراسم« رکظه طویریج»  ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ (۱۰ محرم ۱۴۴۲)

مراسم« رکظه طویریج»  ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ (۱۰ محرم ۱۴۴۲)

عزاداران حسینی در این آیین باشکوه و حماسی به نشانه بیعت با اباعبدالله الحسین (ع)، سراسیمه به سمت حرم حسینی می دوند و با شعار «یا حسین (ع)» با حسین بن علی (ع) تجدید بیعت می کنند.

در این آیین اقشار مختلف مردم عراق در فاصله چند کیلومتری از حرم حسینی به صورت دسته های بزرگ به حرکت در می آیند و با شعار یا حسین (ع) وارد حرم حسینی می شوند و سپس از آنجا به سمت حرم ابوالفضل عباس (ع) حرکت می کنند.

در باره این آیین ویژه مردم عراق روایت های مختلفی وجود دارد و برخی آن را مرتبط با حادثه عاشورای ۶۱ هجری می دانند که بخشی از انصار اباعبدالله الحسین (ع) از قبیله «بنی اسد» نتوانستند به موقع خود را به معرکه عاشورا برسانند.

عتبه حسینی پیشتر درباره تاریخچه این مراسم عاشورایی در گزارشی اعلام کرده بود که در این مراسم عزاداران در پاسخ به ندای «هل من ناصر» امام حسین (ع) در ظهر عاشورای محرم سال ۶۱ هجری قمری، شعار «لبیک یا حسین (ع)» سر می دهند.

تاریخچه مراسم طویریج

«رشید زمیزم» از تاریخ نویسان استان کربلا درباره شعائر حسینی در این خصوص گفته است که تاریخ آغاز این مراسم به شکل کنونی به سال ۱۸۵۵ میلادی و در روایتی به ۱۸۷۲ میلادی (قریب ۱۵۰ سال قبل) باز می گردد.

به گفته وی، موسس این مراسم «میرزا صالح القزوینی» یکی از بزرگان استان کربلا و از اهالی شهر طویریج از توابع شهرستان «الهندیه» (۲۵ کیلومتری شرق شهر کربلا) بوده است.

میرزا صالح القزوینی هر سال در خانه اش آیین های دهه اول محرم را برگزار می کرد و در یکی از سال ها در دهم محرم با اسب خود در حالی که عزاداران او را با پای پیاده همراهی می کردند به همان حالت عزاداری به سمت کربلا به راه افتادند.

وقتی مردم کربلا اهالی عزادار طویریج را به آن شیوه حماسی دیدند با آنها همراه شدند و از آن سال تا امروز این مراسم ادامه دارد.

زمیزم می افزاید که میرزا صالح القزوینی به همراه خیل عزاداران به منطقه «باب الطویریج» یکی از دروازه های ورودی شهر کربلا رسید و بعد از اقامه نماز ظهر بار دیگر مراسم رکظه طویریج را به سمت حرمین حسینی و عباس در پیش گرفت.

« رژیم صدام حسین» با برگزاری این مراسم به شدت مخالف بود و در روز دهم محرم، عناصر امنیتی و اطلاعاتی خود را در مناطق مختلف کربلا و نزدیک حرم مستقر می کرد تا کسانی که این مراسم را برگزار می کردند، رصد کرده و سپس بازداشت و زندان کند.

با وجود اینکه بسیاری از جوانان و مردم عراق به سبب آیین های عاشورای حسینی در زندان های رژیم صدام افتاده و به خاطر این گونه مراسم، جان خود را از دست دادند اما این آیین به محض سقوط رژیم بعث، با شکوه تر از گذشته از سرگرفته شد.

«ملا باسم کربلایی»( اسماعیل محمد علی هادی الناملیتی)مداح عراقی

دانلود مداحی عربی ملا باسم مخصوص اربعیننوحه عراقی شور مداحی عراقی صوتی حاج باسم کربلایی

بسیاری از مداحان عراقی و عرب درباره «مراسم رکظه طویریج » مداحی های زیبایی ارائه کرده اند که بی شک یکی از این مداحی های معروف متعلق به «ملا باسم الکربلایی» مداح معروف عراقی است که در فقره ای از اشعارش، روایتی از « علامه بحرالعلوم» نقل می کند که امام زمان (عج) در این مراسم همپای عزاداران می دود و شعار لبیک یا حسین (ع) سر می دهد.

هرسال میلیون ها نفر از عراق و خارج آن که بخش قابل توجهی از زائران ایرانی هستد در این مراسم با شکوه شرکت و با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و اباعبدالحسین (ع) در این مراسم تجدید بیعت می کنند.

مراسم دویدن طویریج امسال(۹ شهریور ۱۳۹۹) نیز با حضور با شکوه عزاداران همراه بوده و تعداد زیادی از نیروهای الحشد الشعبی در آن شرکت کرده و همزمان پرچم الحشد الشعبی در کنار پرچم های اباعبدالله الحسین (ع) در میان جمعیت عزادار برافراشته شد.

مراسم طویریج هرسال تا ساعت سه و چهار بعد از ظهر به طول می انجامد و آخرین گروهی که معمولا این مراسم را برگزاری می کنند، نیروهای امنیتی و زنان عراقی هستند./منبع: ایرنا

علامه بحرالعلوم(سیدمحمدمهدی) درمراسم «رکضه طویریج» در کربلا

یک سال روز عاشورا مرحوم علامه بحرالعلوم با عده ای از طلاب شهر کربلا به منظور خوش آمد گویی و استقبال به سمت بیرون شهر می روند. هنگامی که دسته طویریج وارد می شوند، ناگهان طلاب و همراهان علامه بحرالعلوم می بینند که ایشان با آن عظمت و مقام، عمامه و عبا و عصا را کنار گذاشته و خود را در میان عزاداران و سینه زنان انداختند و به سر و سینه می زنند.

نجف(حرم امام علی)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:علامه سیدمحمدمهدی بحرالعلوم  (متولد۱۱۵۵متوفی ۱۲۱۲ق) کاشف قبرمختارثقفی.

«نحوه پیدا شدن مقبره مختارثقفی»

پس از «شهادت مختارثقفی» در۱۴ رمضان ۶۷ هجری، «جسداو در دیوار قصر الاماره نزدیک مسجد کوفه مدفون شد» این قبر مخفی ماند تا اینکه علامه بحرالعلوم(متوفی ۱۲۱۲) به تعمیرمسجدکوفه پرداخت.

«سیدبحرالعلوم» در آن زمان ترجیح داد مسجد کوفه با خاک پاک مدفون شود چون زمین مسجد پائین تر از دیگر سرزمین های منطقه بود و در نتیجه آب های سطحی در آن جریان پیدا می کرد. پیرو دستور«سید بحر العلوم» زمین مسجد کوفه که عمق آن مساوی مقام پیامبر وخانه حضرت نوح بود با خاک پاک پرشد تا از آلودگی ها در امان نگه داشته شود در جای همان محراب ها بر روی خاک محراب های جدید ساخته شد همانگونه که اکنون هم نمایان است.

در زمان بررسی ها و جستجوی آثار «مسجدکوفه» که از طرف علامه بحرالعلوم و جمعی از علما صورت گرفت« سیدمحمدمهدی بحرالعلوم» قبر شریف پنهان شده ای را پیدا کرد و جایگاه آن قبر انتهای راه رو در زیر زمین و به طرف خارج مسجد به سمت قصر الأماره بود و بر آن قبر سنگی یافتند که بر آن اسم و لقب مختار نوشته شده بود.

گزارش تصویری از مزار مختار ثقفی

پس از یافتن قبر, (محسن الحاج عبود شلاش ) ساختن حرم جدید وبزرگی برای مختار را بر عهده گرفت وآن را به رواق حرم حضرت مسلم از سمت جنوب ملحق کرد  و برای قبر پنجره ای آهنین قرار داد ودرب راه رو که در حجره ای در کنج مسجد کوفه قرار داشت را مسدود کرد.
«علامه بحرالعلوم » رجب سال ۱۲۱۲(دی ماه ۱۱۷۶) در سن ۵۷ سالگی درگذشت و در کنار قبر شیخ طوسی به خاک سپرده شد.

قبرعلامه بحرالعلوم درکنار شیخ طوسی درشبستان شیخ طوسی قراردارد.

صحن شیخ طوسی-مسجدشیخ طوسی

نجف (حرم امام علی)صحن شیخ طوسی

مراسم «رکضه طویریج» ۲۴ آبان ۱۳۹۲(محرم ۱۴۳۵)بنقل ازسایت مشرق.

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلامراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلامراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلامراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

مراسم «رکضه طویریج» در کربلا

همچنین زائران و مجاوران حرمین کربلا که در طول مسیر به این هیات ملحق می شوند در بدو ورود به شهر کربلا به خیمه گاه حسینی وارد شده و پس از عبور از صحن مطهر حسینی به سمت صحن مطهر حضرت عباس علیه السلام به حرکت خود ادامه می دهند. جمعیت شرکت کننده در این مراسم شعارهائی از جمله (أبد والله ما ننسی حسینا) و (وا حسین) و شعارهای حسینی دیگر سر می دهند.

در این نوع سوگواری، عزاداران با سرو پای‌برهنه و هروله کنان (دوان‌دوان) به‌سوی حرم امام حسین (ع) حرکت می‌کنند و پس از زیارتی کوتاه، به‌سوی حرم قمر بنی‌هاشم (ع) می‌دوند و پس از زیارت در آن مکان به‌طرف خیمه‌گاه حرکت می‌کنند. آنان در مسیر حرم حضرت اباعبدالله (ع) شعارهایی همچون «لبیک یا حسین»، «لبیک یا داعی الله» و «واحسین واحسین» سر می‌دهند و سپس در مسیر حرم حضرت عباس (ع) ندای «واویل علی العباس» و «یا عباس جیب المای لسکینه» و «الیوم الیوم نعزّی فاطمه» را فریاد می‌کنند.
ریشه این مراسم به همان سال ۶۱ هجری قمری باز می‌گردد که وقتی خبر واقعه کربلا به اهالی روستای طویریج رسید آنان دوان‌دوان به‌قصد یاری حسین بن علی (ع) به سمت کربلا دویدند، اما به‌موقع نرسیدند. از آن پس، اهالی این روستا هرسال این اقدام را تکرار می‌کند و برای سوگواری شهدای کربلا، هروله کنان مسیر ده کیلومتری هندیه تا کربلا را طی می‌کنند.
علًت شهرت این دسته چنین است که مرحوم علامه بحر العلوم متوفای ١٢١٢ قمری در روز عاشورا با عده‌ای از طلاب از کربلا به استقبال دسته سینه‌زنی طویریج رفت. پس از رسیدن عزاداران، ناگهان طلاب مشاهده کردند که سید بحرالعلوم با آن عظمت، وقار و مقام شامخ علمی، عمامه و عبا و عصا را کنار انداخت و وارد عزاداران شد و به سر و سینه زد. عده‌ای از طلاب برای حفظ سلامتی سید بحرالعلوم ایشان را گرفتند تا مبادا زیردست و پا بیافتد.

بعد از اتمام مراسم از آن بزرگوار پرسیدند: چگونه شد که شما در دسته طویریج شرکت کردید و آن‌گونه بر سر و سینه زدید؟ مرحوم سید پاسخ داد: «چرا شرکت نکنم در حالی که امام زمان‌(عج) را مشاهده کردم که با مردم در حال هروله بودند».
ایشان توضیح داد: وقتی به دسته سینه‌زنی رسیدم، دیدم حضرت بقیه‌الله (عج) با سر و پای‌برهنه ، میان سینه‌زن‌ها بر سر و سینه می‌زنند و گریه می‌کنند! من نتوانستم طاقت بیاورم و در خدمت آن حضرت به سینه‌زنی و عزاداری مشغول شدم.
پس از این واقعه، حضور در دسته طویریج عمومیت یافت و دیگر اختصاص به اهالی هندیه و طویریج نیست؛ بلکه دیگر شیعیان عراق هم به آن روستا می‌روند و بعد از نماز ظهر عاشورا ازآنجا تا کربلا را می‌دوند.

خاکریزی ورودی ها وخروجی های صحن مطهر حسینی در کربلا جهت آمادگی ورود دسته طویریج در ظهر عاشورا.

درعاشورای سال ۱۴۴۱ در«مراسم رکضه طویریج »حادثه ناگواری رخ داد که منجربه کشته شدن  ۳۶ نفر وجراحات بیش از ۱۰۰ نفر شد.

کشته شدن زائران براثر ازدحام جمعیت ..در مراسم رکضه طویریج /گربلا ۱۹ شهریور ۱۳۹۸(۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹)
 ازدحام جمعیت در باب الرجاء حرم مطهر امام حسین (ع) هنگام برگزاری مراسم رکضه طویریج (دویدن طویریج) حادثه آفرید و چندین کشته و زخمی به جا گذاشت.

۳۱ کشته و ۱۰۰ زخمی در ازدحام جمعیت در کربلا
به گفته مقام های عراقی دست کم ۳۱ نفر در جریان مراسم روز عاشورا در شهر کربلا زیر فشار و افتادن حاضران جان خود را از دست داده اند.
یک سخنگوی وزارت بهداشت گفت که ۱۰۰ نفر دیگر مجروح شده اند و هشدار داد که آمار کشته ها می تواند افزایش یابد.۳۶
ازدحام و زمین خوردن جمعیت ظاهرا زمانی اتفاق افتاد که یکی از زائران زمین افتاد.
این حادثه در محل سرداب این حرم رخ داده و تعدادی از زائران زیر دست و پا ماندند/سه شنبه ، ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ 

ایرنا(۱۹ شهریور ۱۳۹۸)نوشت:بر اثر ازدحام زائران حرم امام سوم شیعیان در کربلا بیش از ۳۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند. حال چندین نفر از مجروحان نیز وخیم گزارش شده است.
بر اساس گزارش‌ها این حادثه در محل سرداب این حرم رخ داده که در جریان آن تعدادی از زائران زیر دست و پا ماندند.
پیشتر اعلام شده بود که این حادثه در پی سقوط دیوار سیمانی در نزدیک «باب الرجاء حرم امام حسین» صورت گرفته است اما مسئولان رسمی عتبه و دفاع شهری کربلا هر گونه سقوط و یا فرو ریختن سقف یا دیوار سیمانی را تکذیب کردند.
روز سه‌شنبه ۱۰ محرم ۱۴۴۱(۱۹ شهریور ۱۳۹۸) و در «مراسم رکضه»(هروله) ده‌ها هزار شیعه در حرم امام سوم شیعیان عزاداری کردند.
 وزارت بهداشت عراق با تایید خبر کشته و زخمی شدن زائران در حادثه ازدحام جمعیت در سرداب حرم مطهر امام حسین (ع) از کشته شدن ۳۱ و زخمی شدن ۱۰۰ تن دیگر تا این لحظه خبر داد.  در بیانیه وزارت بهداشت عراق آمده است: حال ۱۰ تن از زخمی ها وخیم است. این حادثه در پی ازدحام جمعیت در هنگام برگزاری مراسم مشهور "رکضه طویریج" (دویدن طویریج) که هر سال ظهر عاشورا برای بزرگداشت قیام کربلا برگزار می شود، به وجود آمد و تعدادی از زائران زیر دست و پا ماندند. 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تعداد شهدای این مراسم به ۳۶ نفرافزایش یافت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.