پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

خروج(ناو آیزنهاور) از دریای سرخ بعدازهدف قرارگرفتن توسط حوثی های یمن

 چند ساعت پس از آن که «یحیی سریع»(سخنگوی نیروهای مسلح یمن)(حوثی ها)اعلام کردند: غول نیروی دریایی آمریکا(ناو هواپیمابر) «یو.اس. اس آیزنهاور» راهدف قراردادیم، مقامی در پنتاگون گفت: بنا به تصمیم« لوید آستین»( وزیر دفاع آمریکا) به مأموریت این ناو جنگی در دریای سرخ پایان داده شد.

«دریای سرخ» به عنوان کانون فعالیت خطوط کشتیرانی، نقشی حیاتی برای تجارت جهانی داردکه  دریای مدیترانه را به اقیانوس هند و دریای عرب متصل می‌کند،«تأمین کالا وخدمات وتجهیزات نظامی برای اسرائیل ازاین آبراه انجام می گیرد»(کانال سوئز که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می‌کند)

علت خروج «ناو آیزنهاور» از دریای سرخ ؟

یمنی‌ها چگونه «ناو آیزنهاور»را فراری دادند؟

آمریکا هنوز هم گرفتار پیامدهای عملیات طوفان الاقصی است؛ همان عملیاتی که ناو مشهور آیزنهاور را به دریای سرخ آورد اما حالا ناچار شده از این منطقه دریایی، بیرون برود.

«ناو آیزنهاور» در ۷ نوامبر ۲۰۲۳(۱۶ آبان ۱۴۰۲ ) وارد«دریای سرخ »شده بود

 مهر نوشت: سال ۲۰۲۴ میلادی را نیز باید سال شگفتی‌های بزرگ مقاومت نامید چرا که تنها ۹ ماه پس از عملیات تاریخی طوفان الاقصی در غزه، آمریکا ناچار شد یکی از مهمترین سلاح‌های استراتژیک خود را از منطقه بیرون ببرد. اما چرا این اتفاق، از نظر ارزش نمادین و روانی جنگ اهمیت دارد؟ در این گزارش، به این موضوع می‌پردازیم که تداوم شکسته شدن هیمنه دفاعی آمریکا در برابر نیروهای مقاومت منطقه، چه موازنات جدیدی را ترسیم کرده و چرا یک نیروی نظامی با امکانات اندک، می‌تواند یکی از بزرگترین مظاهر و نمادهای فناوری رزمی آمریکا را با شکست روبرو کند.USS Dwight D. Eisenhower nuclear aircraft carrier enters Red Sea

تنها چند ساعت پس از آن که خبر حمله مبارزین یمنی به غول نیروی دریایی آمریکا یعنی ناو هواپیمابر «یو.اس. اس آیزنهاور» مطرح شد، مقامی در پنتاگون که نخواسته نام او افشا شود، تلاش کرد تا انجام این حمله را تکذیب کند. ولی یمنی‌ها، جزئیات خبر را نیز اعلام کردند و کارشناسان پنتاگون ناچار شدند برای جمع کردن صحنه، تدبیری دیگر بیندیشند و بگویند: بنا به تصمیم لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، به مأموریت این ناو جنگی در دریای سرخ پایان داده شد.

قبلاً رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی اعلام کرده بودند که با وجود حمایت تسلیحاتی غرب از رژیم صهیونیستی، هنوز هم وضعیت شکننده این رژیم نمایان است و ناو مشهور آمریکا باید در منطقه بماند. اما پس از حمله جدید یمنی‌ها، آستین اعلام کرده که لازم است آیزنهاور عقب نشینی کند و احتمالاً ناو تئودور روزولت به منطقه اعزام خواهد شد.

چرا خروج «ناو آیزنهاور» مهم است؟
«یواس‌اس دوایت آیزنهاور» (USS Dwight D. Eisenhower) یکی از ۱۰ فروند ناو بزرگ در گروه کلاس «نیمیتز»(Nimitz) است که به عنوان «مهمترین بازوان قدرت نیروی دریایی آمریکا »شناخته می‌شوند.

این ناو هواپیمابر دارای یک «رآکتور هسته‌ای» است و انجام مأموریت‌های استراتژیک آن، ترتیبات امنیتی پیچیده‌ای دارد. این ناو به طور رسمی در ۱۸ اکتبر ۱۹۷۷(۲۶ مهر ۱۳۵۶) راه اندازی شد و همواره یکی از مهمترین منابع قدرت دریایی آمریکا به شمار آمده است.

ناو «یواس‌اس دوایت آیزنهاور» یا ۳۳۳ متر طول، ۱۱۴ هزار تُن وزن، مجهز به توانمندترین سیستم رادار، کمک‌های ناوبری و رادارهای کمک فرود است و مجموع نیروی خدمه و تفنگداران دریایی آن، ۵ هزار و ۶۸۰ نفر است.ناو هواپیمابر آیزنهاور بدنبال ناکامی در برابر نیروهای یمنی دریای سرخ را ترک می‌کند

آیزنهاور نه تنها مجهز به «رصد حملات زیردریایی» است بلکه نسخه نیروی دریایی و زمینی موشک هوا به هوای «اسپارو»(Sea Sparrow) را در اختیار دارد و تجهیزات دفاع الکترونیک آن، بی‌نظیر است و بیش از ۱۰۰ فرونده هواپیمای جنگنده و هلیکوپتر، می‌توانند از روی این غول عظیم به هوا برخیزند.
پس از عملیات تاریخی طوفان الاقصی ۷ اکتبر ۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) که «حماس»توانست یک شکست تاریخی بی‌سابقه را به اسرائیل تحمیل کند، «ناوآیزنهاور» به منطقه آمد تا مثلاً امنیتی ترانزیت انرژی را تأمین کند اما هدف اصلی این بود که دورادور هوای اسرائیل را داشته باشد و مانند یک «پایگاه هوایی شناور» عمل کند که هر وقت لازم شود، جنگنده‌ها از روی این ناو به هوا برخیزند و در مدت زمانی کوتاه، مأموریت خود را انجام دهند.

در شرایط فعلی، ناو هواپیمابر «یو.اس. اس آیزنهاور» در حالی از «دریای سرخ» می‌رود که آمریکا انتظار نداشت با ادامه حملات یمن(حوثی ها)، در تنگنای استراتژیک قرار بگیرد.

یکی از مهمترین دلایلی که فرار «یواس‌اس دوایت آیزنهاور» را به یک نقطه عطف دفاعی تبدیل کرده، این است که «حزب الله لبنان» به شکلی اسرائیل را مورد هدف قرار داده که نگرانی‌های کابینه نتانیاهو به بالاترین حد رسیده است.

اما در این شرایط سخت، «ناوآیزنهاور» نه تنها نمی‌تواند تأمین‌کننده امنیت ارتش تحت امر «نتانیاهو»(نخست وزیراسرائیل باشد، بلکه از منطقه می‌رود تا اگر یک وقت «حزب الله لبنان» نیز همچون «مبارزین یمنی»(حوثی ها)، موشکی به سوی این ناو انداخت، شرایط برای «جو بایدن»(رئیس جمهورآمریکا) از چیزی که هست، دشوارتر و پیچیده‌تر نشود.

آغاز خروج آمریکایی‌ها از کابل همزمان با پایان حضور نظامی انگلیس در افغانستان
قبلاً هم در جریان «خروج آمریکا از افغانستان» یک ناو هواپیمابر آمریکا از اقیانوس آرام به منطقه آمده بود و حالا «نتانیاهو» و «جوبایدن»، هر دو در شرایطی هستند که در چرخه شکست سنگینی که طوفان الاقصی به آنها تحمیل کرد، راه پیش و پس ندارند.

رادیوفردادنوشت:روز دوشنبه(۲۵ مرداد ۱۴۰۰) هزاران نفر از مردم افغانستان به امید خروج از کشور به فرودگاه کابل هجوم بردند و در پی هرج و مرجی که در این فرودگاه رخ داد، ارتش آمریکا تمام فعالیت‌ها در این فرودگاه را متوقف کرد.

 «یحیی سریع»(سخنگوی نیروهای مسلح یمن)(حوثی ها)انصارالله


توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تنها چند ساعت پس از آن «یحیی سریع»(سخنگوی نیروهای مسلح یمن)(حوثی ها)اعلام کردند: غول نیروی دریایی آمریکا(ناو هواپیمابر) «یو.اس. اس آیزنهاور» راهدف قراردادیم، مقامی در پنتاگون گفت: بنا به تصمیم «لوید آستین»(وزیر دفاع آمریکا) به مأموریت این ناو جنگی در دریای سرخ پایان داده شد.

ناو هواپیمابر آمریکایی آیزنهاور و یک کشتی را هدف قرار دادیم
«یحیی سریع»(سخنگوی نیروهای مسلح یمن)درروزیکشنبه (۲ تیر ۱۴۰۳):: ۲ عملیات نظامی را به اجرا درآوردیم و یک کشتی و یک ناو هواپیمابر آمریکایی را در دریای عرب و شمال دریای سرخ هدف قرار دادیم.نیروی دریایی یک عملیات منحصر به فرد را به اجرا درآورد و کشتی «Transworld navigator» را در دریای عرب با چندین فروند موشک بالستیک هدف قرار داد.
 هدف قراردادن این کشتی به دلیل نقض قانون ممنوعیت ورود به بنادر فلسطینی اشغالی از سوی شرکت مالک آن صورت گرفت.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن درپایان گفت: نیروی موشکی نیز ناو هواپیمابر آمریکایی «آیزنهاور» را در شمال دریای سرخ با چندین موشک بالستیک و کروز هدف قرار داد. این ۲ عملیات نظامی با عنایت خدا تلفاتی مستقیم را در پی داشت. ما به لطف خدا به عملیات‌های نظامی خود در پشتیبانی و یاری ملت فلسطین تا توقف تجاوز به نوار غزه و رفع محاصره از آن ادامه خواهیم داد.ما در هدف قراردادن کشتی‌های جنگی بیگانه متخاصم در دریاهای سرخ و عرب در پاسخ به حمله به کشورمان تردید به خود راه نخواهیم داد.

چرا دریای سرخ برای آمریکا مهم است؟

 خبرگزاری مهرنوشت:دریای سرخ به عنوان کانون فعالیت خطوط کشتیرانی، نقشی حیاتی برای تجارت جهانی دارد. این نقطه راهبردی، دریای مدیترانه را به اقیانوس هند و دریای عرب متصل می‌کند. کانال سوئز که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می‌کند، به ویژه برای حمل و نقل نفت، کالا و دارایی‌های نظامی  مخصوصاً برای اسرائیل)بسیار مهم است.

یکی دیگر از دلایل اهمیت دریای سرخ برای آمریکا، این است که موقعیت ژئوپولیتیک ویژه ای دارد و آمریکا برای تأمین امنیت عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و مصر و نیز کنترل تحرکات مبارزان یمنی، نمی‌تواند از مداخله در این منطقه چشم‌پوشی کند.

مرکز فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه همواره مدعی شده که بدون حضور آیزنهاور، تأمین امنیت مسیر دریای سرخ، خلیج عدن و باب المندب غیرممکن بود. این در حالی است که حالا جهان با یک وضعیت نوین روبرو شده و همه می‌توانند به وضوح ببینند که آمریکا حتی از تأمین امنیت پایگاه‌های خود رد منطقه، عاجز و ناتوان است.

در شرایط کنونی و ۹ ماه پس از ضربه تاریخی حماس به رژیم صهیونیستی، پافشاری بر سر تداوم سیاست جنگ و مداخله، دستاوردی برای کابینه نتانیاهو نداشته و آمریکا نیز به عنوان مهمترین حامی این رژیم، عملاً در بن بست و تنگنای استراتژیک قرار گرفته و به خاطر ارتباط لابی یهود با معادلات سیاسی و انتخاباتی، نمی‌تواند به راحتی نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.