پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

رهبرالقاعده(ایمن الظواهری)کشته شد

الظواهری(پزشک مخصوص اسامه بن لادن) متعلق به یک خانواده مشهور مصری است...مادربزرگ مادری او«رابعه الظواهری» امام جماعت دانشگاه الازهر در قاهره بود،عمویش «عبدالرحمن اعظم» دبیر اول اتحادیه عرب بود.

رئیس جمهورآمریکا(جوبایدن)گفت: ایمن الظواهری را ترورکردیم

ادعای جدید آسوشیتدپرس از کاخ سفید: دیشب ایمن الظواهری در افغانستان کشته شد!۱۱ مرداد ۱۴۰۱

«الظواهری» درمنزل «معاون وزیرکشور افغانستان» ترور شد.

خانه‌ای که «الظواهری» در آن هدف قرار گرفت متعلق به یکی از دستیاران ارشد «سراج‌الدین حقانی» وزیر امور داخله دولت طالبان بود.

آمریکامی‌گوید :«وزیرکشور افغانستان» با رهبران«القاعده» همکاری می کند.

ادعای جدید آسوشیتدپرس از کاخ سفید: دیشب ایمن الظواهری در افغانستان کشته شد!

کاخ سفید خبر از انتشار بیانیه از سوی بایدن برای اعلام یک خبر مهم درباره عملیات ضد تروریستی داده است که به نظر می رسد اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری باشد.

 یک شب پس از حمله پهپادی آمریکا به حوالی کابل افغانستان، کاخ سفید خود را برای اعلام یک خبر درباره این بمباران که گفته شده قربانیان زیادی داشته، کرده است.

 کاخ سفید از انتشار بیانیه«جوبایدن» در ساعات پیش رو برای اعلام خبر عملیات ضد تروریستی موفق پهپادی در کابل خبر داده و خبرنگار اسوشیتدپرس به نقل از منابع خبری خود اعلام کرده بایدن در ساعات پیش رو خبر کشته شدن«ایمن الظواهری» فرمانده القاعده را رسما اعلام می کند.

 «ایمن الظواهری» پس از کشته شدن«اسامه بن لادن» رئیس القاعده شد و حالا سالهاست که عملیات های بسیاری برای دستگیری یا کشته شدن او توسط آمریکا انجام گرفته است.

سازمان اطلاعات پاکستان ایمن الظواهری را در کراچی مخفی کرده است

بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره کشته‌شدن «أیمن الظواهری» سرکرده سازمان تروریستی القاعده در حمله پهپادی آمریکا به کابل، روزنامه «نیویورک‌ تایمز» بامداد سه‌ شنبه جزئیات بیشتری از این حمله منتشر کرد./همشهری

حادثه  ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱

نیویورک تایمز به نقل از مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا نوشت: «ایالات متحده در یک حمله با هواپیمای بدون سرنشین، سرکرده القاعده و طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را در افغانستان کشت».

این منابع به این روزنامه گفتند: «ایمن الظواهری در حمله کابل کشته شد که اولین حمله در افغانستان از زمان خروج نیروهای آمریکایی در سال گذشته و یک پیروزی تبلیغاتی بزرگ برای تلاش‌های دولت بایدن در مبارزه با تروریسم است».

مقامات مذکور - که نام یا سمت آنها فاش نشد - تاکید کردند: «این حمله توسط سیا انجام شد نه ارتش آمریکا. این حمله موفقیت آمیز بود و تلفات غیرنظامی در پی نداشت. با سقوط کابل به دست طالبان، سیا تلاش‌های مخفیانه‌ای را برای یافتن الظواهری آغاز کرد و معتقد بود که بازگشت طالبان به قدرت او را کمتر محتاط می‌کند».

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«ایمن الظواهری» کیست؟

نیویورک تایمزنوشت: الظواهری متعلق به یک خانواده مشهور مصری است.

مادربزرگ مادری او«رابعه الظواهری» امام جماعت دانشگاه الازهر در قاهره بود.

عمویش «عبدالرحمن اعظم» دبیر اول اتحادیه عرب بود.

«ایمن الظواهری» به برنامه ریزی مرگبارترین حمله تروریستی در خاک آمریکا یعنی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ کمک کرد.

الظواهری در یک پیام ویدیویی که در آوریل ۲۰۰۲ در مورد این حمله هولناک منتشر شد:

«آن ۱۹ برادری که جان خود را از دست دادند و در راه خدا فدا کردند. که اکنون از آن لذت می بریم»

«ایمن الظواهری» هنگام مرگ ۷۱ سال داشت. به افتخار اوست که این گروه حتی ۱۱ سال پس از مرگ اسامه بن لادن به عنوان نماد جهانی تروریسم باقی مانده است.

«ظواهری» پزشک مخصوص «اسامه بن لادن» بود. وزارت خارجه آمریکا برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری ظواهری شود، ۲.۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. در ژوئن ۲۰۲۱، گزارش سازمان ملل متحد گفت که او در منطقه ای هم مرز با افغانستان و پاکستان زندگی می کند. بدنش خیلی ضعیف شده. به همین دلیل است که او در ویدیوی تبلیغاتی حضور ندارد.

برای اطلاع ازکم وکیف « ماجرای ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ » به این لینک مراجعه کنید:

حادثه۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱(۲۰ شهریور ۱۳۸۰)۳۰۰۰نفرکشته و۶هزارنفرزخمی

«الظواهری» درمنزل «معاون وزیرکشورافغانستان» کشته شد.

 

به گفته یکی از تحلیلگران آمریکایی، خانه‌ای که الظواهری در آن هدف قرار گرفت متعلق به یکی از دستیاران ارشد «سراج‌الدین حقانی» وزیر امور کشور دولت طالبان بود؛ وزیری که مقامات آمریکایی می‌گویند به شخصیت‌های ارشد القاعده نزدیک است.

این تحلیلگر گفت که تصاویر این حمله منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از اصابت یک موشک «آر.ایکس ۹» از نوع موشک‌های «هِل‌فایر» است که مجهز به تیغه‌های بلند با هدف کشتن اهداف با انرژی جنبشی برای به حداقل رساندن آسیب‌های جانبی عمده است.

نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از منابع مذکور نوشت: «بازگشت الظواهری به افغانستان پرسش‌هایی را در مورد تعهد طالبان به دور نگه‌داشتن القاعده از این کشور ایجاد می‌کند. الظواهری فکر می‌کرد که ما نمی‌توانیم او را ردیابی کنیم، اما اشتباه می‌کرد».

در این گزارش آمده است: «دولت ایالات متحده هم‌اکنون در حال بازنگری در سیاست خود در مورد حملات پهپادی علیه اهداف تروریستی است. در حالی که ارتش آمریکا به طور کلی حملاتی را در مناطق جنگی ایجاد شده انجام می‌دهد، سیا عملیات را در مناطقی انجام می‌دهد که ایالات متحده خواهان محرمانه‌بودن اقدامات خود است».

این روزنامه در پایان نوشت: «از آنجا که دولت طالبان با هرگونه حمله هواپیماهای بدون سرنشین در قلمرو خود مخالف است، ایالات متحده ممکن است استفاده از سیا را برای انجام عملیات ترجیح داده باشد. در حالی که سیا پهپادهای خود را دارد، از پهپادهای نظامی نیز استفاده خواهد کرد، که با ورود هواپیما به حریم هوایی که هواپیماهای وزارت دفاع مجاز به انجام آن نیستند، اختیارات حملات به آژانس واگذار می شود».

بامداد سه‌شنبه بود که یک مقام ارشد دولت آمریکا بامداد سه‌شنبه با تایید انجام حمله پهپادی به هدفی در کابل، گفت در این حمله یک عضو ارشد سازمان تروریستی «القاعده» از بین رفت.

همزمان، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز به نقل از منابع امنیتی و اطلاعاتی در دولت آمریکا نوشت: «در حمله روز یکشنبه آمریکا به کابل در افغانستان، ایمن الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده کشته شده است».

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی روز یکشنبه به هدفی در کابل، پایتخت افغانستان پرداخت.

بایدن طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رسانه‌ها و خبرنگاران زیادی از «مرگ ایمن الظواهری» رهبر شبکه القاعده، خبر داده‌‌ و گفته‌اند او ماه پیش به مرگ طبیعی مرده‌ است./یک شنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ برابر با ۲۲ نُوامبر ۲۰۲۰ایندیپندنت.

هرچند هیچ منبع رسمی تاکنون مرگ رهبر شبکه القاعده را تایید نکرده‌است اما از همین حالا گفت‌وگوها بر سر جانشینی رهبری این شبکه شروع شده است.

نخستین خبرنگاری که در رشته توییت درباره مرگ رهبر القاعده نوشت، «حسن حسن» بود. این خبرنگار می‌گوید: «خبر مرگ ظواهری در میان منابع نزدیک به رهبر القاعده دست‌به‌دست می‌شود و برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این خبر تایید‌ شده ‌است.» به گفته این روزنامه‌‌‌نگار، شبکه‌های وابسته به القاعده مانند محافظان مذهبی، شاخه القاعده در سوریه، مرگ ایمن الظواهری را تایید کرده‌اند.»

نشریه عرب‌نیوز هم در گزارشی می‌نویسد که چهار منبع امنیتی افغان و پاکستانی پس از انتشار گزارش‌ها درباره مرگ الظواهری تایید کرده‌اند که او مرده‌ است و دو منبع هم مرگ او را تایید کرده‌اند اما در این گزارش از هیچ مقام رسمی نام برده‌ نشده است.

ایمن الظواهری آخرین بار چند ماه پیش در یک پیام ویدیویی به مناسب نوزدهمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر القاعده به آمریکا، ظاهر شد.

مرگ او می‌تواند در رهبری القاعده که به شدت ضعیف شده‌ است، خلا به وجود آورد چون حمزه بن‌لادن، فرزند اسامه بن‌لادن، بنیانگذار شبکه القاعده، در حمله ضدتروریستی آمریکا و ابومحمد المصری، دیگر فرد مهم این شبکه هم اخیرا در عملیات مشترک آمریکا و اسرائیل در ایران ترور شده‌اند.

همزمان، سمیع یوسف‌زی، خبرنگار افغان که مسائل القاعده و طالبان را نزدیک دنبال می‌کند، در توییتی نوشته‌ است:‌ «من با چند منبع خود درباره شایعه مرگ ظواهری، رهبر القاعده گفتگو کرده‌ام. هیچ یک خبر مرگ او را تایید نکردند اما همه می‌گویند که او به شدت بیمار است.»

یک مترجم القاعده که همچنان رابطه نزدیکی با این شبکه دارد به عرب نیوز گفت: «ظواهری هفته پیش در غزنی در پی بیماری آسم جان داد چون امکان درمان وجود نداشت.»

شبکه القاعده از بیم فروپاشی، همواره می‌کوشد مرگ رهبران خود را تا زمان مناسبی که جایگزینی برای آنها پیدا کند، پنهان نگه دارد.

الظواهری مصری که ۶۹ سال داشت، از بنیانگذاران گروه‌های جهادی در مصر بود. او در مدرسه هیلیوپلیس و بعدا دانشگاه قاهره درست خواند و در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شد. وی در مناطق مختلف به فعالیت‌های جهادی پرداخت و در دوران اشغال افغانستان توسط شوروی، به افغانستان و پاکستان رفت.

او بعدا دست راست اسامه بن‌لادن ‌شد و در نظریه‌پردازی برای شبکه القاعده نقش داشت. الظواهری بعد از کشته شدن بن‌لادن در سال ۲۰۱۱ در ابیت‌آباد پاکستان، رهبری این شبکه را به دست گرفت اما هیچ‌گاه وزن و توانایی بن‌لادن را در حمله به منابع آمریکا پیدا نکرد. بیشتر عمر الظواهری در دوره‌ای سپری شد که شبکه القاعده عملا توانایی برای انجام عملیات نظامی را از دست داده بود.

نام او در فهرست افراد مورد پیگرد آمریکا پس از حملات سال ۱۹۹۸ به سفارتخانه‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام، در ردیف دوم قرار داشت.

مدرکی  در تایید مرگ رهبر القاعده /۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸ مارس ۲۰۲۱

BBCنوشت: حامیان داعش در فضای مجازی از این ویدئو برای تایید ادعاهای خود مبنی بر این که الظواهری مرده و دستورها را «سیف‌ العدل» جانشین او می‌دهد، استفاده کرده‌‌اند. گفته می‌شود سیف‌العدل در حال حاضر در ایران زندگی می‌کند.

یکی از حامیان داعش به نام لبیب در پیام‌رسان تلگرام نوشت القاعده با پنهان کردن "واقعیت" در رابطه با الظواهری به سربازان و طرفداران خود بی‌احترامی می‌کند و "ارائه این ویدئو به عنوان پیامی تازه از سوی الظواهری" سوءاستفاده از "ساده‌لوحی" آن‌ها محسوب می‌شود، "ویدئویی که به وضوح ساختگی است و چند کلمه حرف الظواهری در آن نشان دهنده جدید بودنش نیست."

او بدون این که به دنبال پاسخی باشد، می‌پرسد: " القاعده چه زمانی حقیقت را در مورد مرگ الظواهری به حامیان و سربازان خود اعتراف خواهد کرد؟"

یکی دیگر از حامیان داعش به نام بها می‌گوید الظواهری عملا در این ویدئو حرفی نمی‌زند و چیزهایی که می‌گوید هم "قدیمی" هستند. او می‌گوید با این که قرار بود این ویدئو پیامی از سوی رهبر القاعده باشد، این روای است که در بیشتر لحظات حرف می‌زند.

بها هم حرف‌‌هایش را با اظهار نظری مشابه لبیب به پایان می‌رساند. او می‌گوید القاعده باید " دست از این بازی‌های احمقانه بردارد" و به "مرگ الظواهری اعتراف کند."

هر دوی آن‌ها معتقدند این سیف‌العدل است که در حال حاضر به طور مخفیانه القاعده را رهبری می‌کند و مسئول پنهان کردن اخبار مربوط به "مرگ" الظواهری هم خود اوست

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این الظواهری ،آن الظواهری نیست.

«دانشگاه الازهر» مصر شامگاه گذشته (پنج شنبه) با صدور بیانیه ای هر گونه ارتباط میان ایمن الظواهری رهبر سابق القاعده و «شیخ محمد الاحمدی ابراهیم الظواهری» امام جماعت پیشین الازهر را تکذیب کرد.

در این بیانیه الازهر مصر ضمن غیر واقعی دانستن شایعات مطرح شده درباره ارتباط میان رهبر القاعده و امام جماعت پیشین الازهر، این مسائل تنها ناشی از تشابه اسمی میان این دو عنوان شده است.

الازهر مصر ضمن ارائه جزئیاتی درباره «نَسَب ایمن الظواهری» و «شیخ محمد الاحمدی ابراهیم الظواهری» تاکید کرده که این دو از لحاظ خانوادگی هیچ قرابتی با هم ندارند.

«پاداش برای عدالت» بابت اطلاعات مربوط به ایمن الظواهری، رهبر کل القاعده (AQ)، و از رهبران سابق گروه تروریستی جهاد اسلامی مصر، تا 25 میلیون دلار پاداش می‌پردازد. ایالات متحده القاعده (AQ) را سازمان تروریستی خارجی (FTO) معرفی کرده است.

ظاهراً الظواهری به همراه دیگر اعضای ارشد AQ مسئول اجرای حمله 12 اکتبر 2000 به USS Cole در یمن بودند. در جریان این حمله 17 ملوان کشته و بیش از 30 تن دیگر زخمی شدند. الظواهری و همدستانش در هماهنگ‌سازی حملات هوایی 11 سپتامبر 2001 به ایالات متحده که حدوداً 3,000 کشته بر جای گذاشت، دست داشتند. وی در ایالات متحده به دست داشتن در بمب‌گذاری 7 آگوست 1998 در سفارتخانه‌های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا متهم شد. این حملات باعث مرگ 224 غیرنظامی و مجروح شدن بیش از 5,000 تن دیگر شد.

القاعده و وابستگان آن در جنوب آسیا، آفریقا و خاورمیانه همچنان در پی مبارزه با ایالات متحده و منافع آمریکا در نقاط مختلف دنیا هستند. الظواهری بارها با انتشار پیام‌های صوتی و تصویری اعضا و پیروان AQ را به حمله علیه ایالات متحده فراخوانده است. الظواهری همچنان پنهانی زندگی می‌کند و تعدادی از رهبران AQ که در ایران مستقر هستند، بر شبکه AQ نظارت می‌کنند.

قبلاً، در 23 سپتامبر 2001، نام الظواهری در پیوست حکم اجرایی 13224 ثبت شده بود و بنابراین به‌عنوان تروریست بین‌المللی ویژه مشمول تحریم شده است. در نتیجه این نامگذاری، الظواهری مشمول تحریم‌هایی شد. مثلاً، همه دارایی‌ها و منافع متعلق به الظواهری در حوزه قضایی ایالات متحده توقیف شدند و اتباع ایالات متحده به‌طور‌کلی از هر نوع معامله با الظواهری منع شدند. ضمناً، ارائه آگاهانه، یا اقدام یا همدستی برای ارائه کمک یا منابع مادی به FTO القاعده جرم محسوب می‌شود. نام الظواهری در فهرست تروریست‌های تحت‌تعقیب ویژه FBI دیده می‌شود.

نماینده ویژه آمریکا درامورصلح افغانستان چه گفت؟

«زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه پیشین آمریکا برای صلح افغانستان،۹مردادبه BBC گفت:به احتمال زیاد برخی از مقام‌های طالبان از جمله شبکه حقانی از حضور ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده در کابل باخبر بودند.

«زلمی خلیل‌زاد» روز ۱۲ مرداد در مصاحبه با شبکه «ان‌پی‌آر» بعید ندانست که برخی مقامات طالبان مخفیگاه الظواهری را به آمریکا لو داده باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.