اختلافات السودانی-چارچوب هماهنگی درانتخاب مسئولین اطلاعات عراق
کابینه السودانی(کابینه چارچوب هماهنگی)
«نخست وزیرعراق» و «مطالبات آمریکا» و«مطالبات چهارچوب هماهنگی»
آمریکا به صورت غیرمستقیم بر درگیری شدید محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و بیشتر احزاب «چارچوب هماهنگی»(تشکیلات احزاب شیعی) که ستون فقرات«کابینه السودانی» را تشکیل میدهند، نظارت دارد. درگیری که نشانههای آن در اختلافنظرهایی نمایان شدند که به تازگی میان دو طرف بر سر انتصابها در پستهای امنیتی حساس علنی شدند؛ اما ریشههای این اختلافات، تلاش جدید آمریکا برای محدود کردن گروههای یاد شده و محرومیت آنها از سهمیهشان در حاکمیت با توجه به تقابل مستمر با ایران است که به نظر میرسید با تشکیل کابینه در اواخر اکتبر گذشته کنار گذاشته شود.
روزنامه الاخبارلبنان نوشت: اختلافات در داخل کابینه عراق به دنبال اختلافنظرها میان محمد شیاع السودانی، رئیس آن و احزاب چارچوب هماهنگی که او را برای این سمت معرفی کرده و به کابینه او رای اعتماد دادند، درباره نحوه برخورد او با آمریکا در حال نمایان شدن هستند و آمریکا توانست نخست وزیر را جذب کرده و پستهای مهم امنیتی را از نفوذ چارچوب هماهنگی دور نگه دارد. آمریکا برای رسیدن به این هدف از ابزارهای فشار متعددی استفاده کرد که اخیرا با سهمیهبندی دلار در بازار این کشور و تنبیه چند بانک خود را نشان داد و موجب کاهش ارزش دینار شد، همچنین از دیگر اهرمهای فشار آمریکا تحریک گروهکهای داعش بود که رشته حملاتی را به ویژه در کرکوک آغاز کردند که به کشته شدن تعدادی از نیروهای امنیتی منجر شد، همچنین آمریکا مردم عراق را با خواستههای مهم و ضروری تحریک کرد و از درگاه اختلافات سیاسی که هنوز زمینه مساعدی برای آنها در عراق وجود دارد، نیز برای این هدف تلاش کرد. بر این اساس سوالاتی مطرح شدند از جمله اینکه آیا این دولت موفق خواهد شد کار خود را به پایان برساند و حتی اینکه آیا مدت یک سال که متعهد به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شد، دوام خواهد آورد، به ویژه که در آستانه زیر پا گذاشتن تعهد اول خود یعنی تدوین قانون انتخاباتی جدید در سه ماه اول فعالیت خود است. جریان صدر که متعهد شده با برگزاری این انتخابات در برابر تشکیل این کابینه سکوت کند، برای ازسرگیری تحرکات خود در عراق در صورت ناکامی «محمد شیاع السودانی» در عمل به این تعهدش در کمین نشسته است.
اختلاف «چهارچوب هماهنگی» با «السودانی»(نخست وزیرعراق) چیست؟
«چارچوب هماهنگی» منتقد رویکرد منفردانه السودانی به دلیل اقدام بر «خلاف تعهدش به رایزنی با احزاب چارچوب» در انتصابهای رده بالای مملکتی است.
«نخست وزیرعراق» و «مطالبات آمریکا» و«مطالبات چهارچوب هماهنگی»
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: پیام هشدارآمیز حشدالشعبی(چهارچوب هماهنگی) به السودانی درباره زیادی خواهی های آمریکا
ازچپ به راست:هادی العامری،قاسم سلیمانی،؟،اوس الخفاجی(فرمانده ردان ابوالفضل العباس) وابسته به حشد شعبی،؟،؟،ابو مهدی المهندس.
علنی شدن اختلافات نخست وزیر(محمد شیاع السودانی)وچهارچوب هماهنگی(نوری المالکی) همزمان با سومین سالگرد ترور شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس که احزاب چارچوب به ویژه گروههای وابسته به حشد شعبی و گروههای مقاومت آن را فرصتی برای طرح دوباره درخواست اخراج سربازان آمریکایی باقی مانده در عراق دانستند، پیامی هشدارآمیز و ضمنی به السودانی درباره زیادهروی در عمل به خواستههای آمریکا است.
«مطالبات عربستان» ازکابینه السودانی
همچنین گروههای چارچوب در حمله خود به السودانی به شدت از او بابت همگرایی با عربستان نیز انتقاد کردند.
«اعتراض نخست وزیرعراق» به «تشکیلات چهارچوب هماهنگی» با عدم حضوردرجلسه(اولین روز سال جدیدمیلادی) رهبران چهارچوب .
با بازگشت رویکرد ضد آمریکایی و سعودی به پارلمان عراق، السودانی در شرایط سختی قرار میگیرد و این در حالی است که اولین نتیجه بحران در روابط السودانی و چارچوب هماهنگی حضور نیافتن السودانی در نشست اخیر رهبران چارچوب در روز اول سال جدید(یکشنبه اول ژانویه ۲۰۲۳( ۱۱ دی ۱۴۰۱) برای اولین بار از زمان انتصاب السودانی در این سمت بود.
اختلاف درانتصاب «رئیس اطلاعات عراق»
مهمترین اختلافات دو طرف در مورد این است که السودانی نزدیکان خود را در پستهای مهم به ویژه در «دستگاه اطلاعات عراق» منصوب کرد و شامل طرح برکناری بود که او در پیش گرفت و شامل حال چهرههای منصوب شده از سوی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق بود.
برخی گروهها در چارچوب هماهنگی این انتصابها را تلاش السودانی برای حفظ سمتهای امنیتی حساس در کنترل خود دانستند که با هدف رضایت آمریکاییها انجام شد که دستگاههای امنیتی را مناسب با خودشان و به دور از هر گونه نفوذ گروههای چارچوب بازسازی کردند.
اما گروههای چارچوب میخواستند این سمتها را خودشان به عنوان بخشی از دولت تقسیم کنند. اعتراضات چارچوب به این انتصابها که به شکل ویژه از سوی قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق ابراز شد، شامل انتقاد از انتصاب احمد ابراهیم السودانی به عنوان رئیس دفتر دستگاه اطلاعات بود و او امروز مدیریت کامل این دستگاه را در دست دارد، پیش از او السودانی با برکناری رائد جوحی، رئیس سابق این دستگاه، به شکل موقت ریاست این دستگاه را بر عهده داشت.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:محمد شیاع السودانی در روز سه شنبه(۱۰ آبان ۱۴۰۱) مسئولان امنیتی برجسته و مشاوران دولت الکاظمی از جمله «رائد جوحی» رئیس سازمان اطلاعات عراق، «حمید الشطری» رئیس سازمان امنیت ملی عراق، «نعم مهدی» مشاور سازمان امنیت ملی را برکنار کرد.
یکشنبه (۸ آبان ۱۴۰۱)،سایت العربی الجدید از تصمیماتی پرده برداشت که نخست وزیر جدید عراق (السودانی) اتخاذ خواهد کرد و نوشته بود: مسئولان عراقی اعلام کردند که السودانی به زودی احکام برکناری شماری از مسئولان مرتبط با مصطفی الکاظمی و تیم مخصوص وی را صادر خواهد کرد، این در حالی است که برخی شخصیتهای چارچوب هماهنگی خواستار ممانعت از سفر و محاکمه آنها هستند. السودانی طی حکمی سرلشکر محمد البیاتی، مشاور ویژه الکاظمی را برکنار و به جای سرلشکر سعد العلاق را منصوب کرد. همچنین طی روزهای آتی حکم برکناری رائد جوحی، مدیر دستگاه اطلاعاتی و سرلشکر احمد ابو رغیف قائممقام وزارت کشور در امور اطلاعات و تحقیقات فدرال را صادر خواهد کرد ۱۴ آبان ۱۴۰۱
سایت العربی الجدید درادامه نوشت: همچنین السودانی دو تن دیگر از نزدیکان خود یکی سامی السودانی را به عنوان مشاور نخست وزیر در امور گذرگاههای مرزی و گمرک و دیگری عبدالکریم السودانی به عنوان مشاور امنیتی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق را منصوب کرد. شاید یکی از نمونههای استفاده آمریکا از کنترل خود بر دستگاههای امنیتی عراق همان است که برخی منابع در شهر حسکه سوریه چند روز قبل در گفتوگو با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به آن اشاره کرده و گفتند، نیروهای آمریکایی بار ۶۰ کامیون و تانکر نفت و گاز سوریه را غارت کرده و آنها را به پایگاههای خود در شمال عراق منتقل کردند.
قطببندیها در داخل کابینه عراق میان حشد شعبی و گروههای مقاومت از یک سو و میان احزاب سیاسی از سوی دیگر بر سر موضوع ارتباط با آمریکاییها نه تازه بوده و نه همواره به حالت تعلیق درآمده و این دلیل اشتیاق شدید الینا رومانوسکی، سفیر آمریکا در بغداد به تشکیل کابینه را تفسیر میکند، هرچند که عنصر اصلی تشکیلدهنده آن چارچوب هماهنگی است که تمامی گروههای آن همپیمان با ایران هستند. با وجود اینکه تسهیل تشکیل کابینه ناشی از نیاز آمریکا به برقراری مقداری ثبات در بازار جهانی نفت است که به دلیل جنگ اوکراین، دچار تنش بزرگی شده؛ اما این مساله آمریکا را از تلاش برای کنترل حداکثری بر عملکرد دولت در چارچوب تقابلش با ایران باز نمیدارد. اما بازگشت انتقادهای حشد شعبی و مقاومت که الزامات روابط میان واشنگتن و بغداد را میدانند، نشان میدهد که آمریکاییها در تلاش برای محدود کردن این گروهها و محرومیتشان از مشارکت در تصمیمگیریها با حضور در قوه اجرایی، از مرزها فراتر رفتند. بنابراین طرفهای مورد هدف به صورت ضمنی تهدید میکنند در صورت ادامه یافتن وضعیت به همین شکل، از کابینه السودانی سلب اعتماد میکنند.
در حالی که برخی مسؤولان دولت السودانی را متهم میکنند با حمایت آمریکا روی کار آمده، دیدارهای رومانوسکی با فرماندهان و مسؤولان عراقی نزدیک به گروههای مقاومت و حشد شعبی جنجال بزرگی را در چارچوب هماهنگی به پا کرد.
برخی چهرههای سیاسی وابسته به حشد شعبی به السودانی اصرار میکنند برای حل مسایل و راه افتادن چرخ دولت به آمریکا بروند چرا که این دولت اگر شکست بخورد، آخرین دولت وابسته به چارچوب خواهد بود.
نوری المالکی،هادی العامری،مقتدی الصدر،عمارالحکیم،قیس الخزعلی.
فرمانده سابق گردان ابوالفضل(ع) گفت: «شهید ابومهدی المهندس» مخالف ورود حشدش شعبی به روند سیاسی بود که از الزامات آن دیدار با دشمن است.
ازچپ به راست:هادی العامری،قاسم سلیمانی،؟،اوس الخفاجی(فرمانده ردان ابوالفضل العباس) وابسته به حشد شعبی،؟.
سران حشد با بسیاری از دشمنان حشد و دشمنان ابومهدی المهندس دیدار کردند و خاموش شدن آتش مقاومت طبیعی است.
در مقابل «علی ترکی» (از نمایندگان چارچوب هماهنگی) کابینه السودانی را کابینه مقاومت خواند و گفت: مقاومت نماد رسمی عراق شده و امروز مقاومت سکان امور را به دست گرفته است. دیدار با آمریکا برای تبادل منافع فایدهای ندارد. ما وابستگی به هیچ طرفی را نمیپذیریم و قبول نمیکنیم حیاط خلوت آمریکا و یا هیچ کشور دیگری باشیم.
او افزود: نیروهای آمریکایی حاضر در عراق امروز با هدف آموزش نیروهای امنیتی حضور دارند و ما سعی داریم ارتباط با آمریکا را به یک ارتباط شراکت و منافع تبدیل کنیم.
این نماینده چارچوب هماهنگی درباره خبر منتشر شده مبنی بر فشار پنهانی آمریکا برای جلوگیری از تظاهرات میلیونی حامیان حشد شعبی در سالروز ترور فرماندهان مقاومت، ضمن تکذیب این خبر، علت برگزار نشدن آن را بدی آب و هوا اعلام کرد.
برخی منابع در شبکههای اجتماعی مدعی شده بودند که واشنگتن شرط حمایت خود از کابینه السودانی را موافقت نکردن با برگزاری این تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرده بود.
«سجاد سالم» دیگر نماینده پارلمان عراق نیز گفت: جنبشهای مقاومت عراق بر الگوی لبنانی در مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی استوار هستند؛ اما این با بستر، ساختار و شرایط عراق تطابق ندارد، تمامی شعارهایی که این احزاب ساختند، با دو رویداد نابود شدند، یکی تظاهرات مردمی که اساسا علیه آنها بود و دومی حال حاضر که دولت بلافاصله پس از کنارهگیری جریان صدر تشکیل شد.
سالم افزود: شرط نجات تمامی جنبشهای سیاسی متهم به قتل و فساد از انقلابها تسلیم شدن در برابر عامل بینالمللی و در مورد عراق تسلیم شدن مستقیم آن در برابر سیاست آمریکا است و همین مساله دست کشیدن آن از شعارهای معمول در مناسبتهایشان است به ویژه آنهایی که مستقیما درباره آمریکا است.
«طارق الزبیدی» استاد علوم سیاسی وجود ارتباطاتی میان چهرههای وابسته به حشد شعبی و گروههای مقاومت و آمریکاییها را به شکلی که به عراق آسیب بزند، بعید دانست و گفت: درست است که آمریکا گاهی اوقات از طریق سفیر خود پیامهایی را به نخست وزیر میدهد؛ اما این لزوما به معنای موافقت با تمامی خواستههایش نیست بلکه گاهی با خواستههای آن مخالفت میشود.
الزبیدی افزود: آمریکا تلاش میکند تا حد امکان بیشترین تعداد نمایندگان را برای همسویی با سیاستهایش در منطقه جذب کند، تقریبا توافق نظری در رد این سیاستها به ویژه در عراق وجود دارد.
«نبیل العلی» پژوهشگر امور سیاسی نیز در رویکردی نزدیک به این، موضعگیریهای فعلی کابینه السودانی را عملگرا و لازم دانست و گفت: گروههای مقاومت در این مرحله برای تقویت نفوذ مالی، استبدادی و سیاسی تلاش میکنند به امید اینکه سناریوی انزوای سیاسیشان دوباره رخ ندهد همانند پس از انتخابات سال ۲۰۲۱ که نفوذ سیاسی آن در پی نفوذ گروههای مخالف آن کاهش یافت.
العلی افزود: چارچوب هماهنگی متشکل از گروههای مختلفی است که درباره تعامل با خارج به ویژه آمریکا رویکردهای متفاوتی دارند از جمله آنها احزاب کلاسیکی که بسیاری از نهادهای حاکمیتی را در طول دو دهه گذشته در دست داشته و با گروههای نظامی و غیرنظامی حاکم آمریکا تعامل دارند، گروههای دیگری نیز وجود دارند که پس از سال ۲۰۱۴ و شکست داعش تشکیل شدند و توانستند خود را در عرصه سیاسی تحمیل کنند هرچند که به مخالفت خود با آمریکاییها مشهور هستند. گروه سومی نیز وجود دارند که با انگیزههای عملگرای ویژه مرحله کنونی و در پی اختلافات حزبی تشکیل شدند و آنها نیز رویکردهای متفاوتی دارند.
استاندار دیوانیه(زهیر الشعلان) درهفتم مهر ۱۳۹۸برکنار شده بود و «فیصل النائلی» را به عنوان استاندار جدید معرفی شده بود واما «عشیره الشعلان»دست به آشوب وتظاهرات زدندو زهیر الشعلان برکناری خود را غیر قانونی دانست درنتیجه این فشارها «الکاظمی »نخست وزیرعراق کوتاه آمد.
«زهیر علی الشعلان» استاندار دیوانیه (قادسیه)به اتهام فسادمالی برکنارشد.
«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق دستور برکناری «زهیر علی الشعلان» استاندار دیوانیه (قادسیه) را به دلیل سو ظن به فساد صادر کرد.
استاندار«دیوانیه»عراق عزل شد.
دیوانیه(قادسیه)کجاست؟
دفتر رسانهای نخستوزیری عراق در بیانیهای اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» امروز سه شنبه ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳(۲۰ دی ۱۴۰۱) دستور برکناری «زهیر علی الشعلان» استاندار دیوانیه را صادر کرد.
دیوانیه(قادسیه)عراق کجاست؟
طبق این بیانیه، این برکناری به علت وجود پروندههای تحقیقاتی علیه استاندار دیوانیه به ظن فساد اداری و مالی صورت گرفته و این اتهامات در محاکم صالحه در حال رسیدگی است.
قادسیه(دیوانیه)عراق کجاست؟
البته «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق از همان ابتدای آغاز به کار دولت جدید، یکی از اهداف اصلی ان را مبارزه با فساد در هر سطحی اعلام کرد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:آقای استاندار در ۷ مهر ۱۳۹۸ برکنارشده بود واما عشیره اش قیام کردن و «زهیر الشعلان» برگشت سرکارش.
ایرنا نوشت: به دنبال برکناری «زهیر الشعلان» استاندار دیوانیه، عشیره الشعلان در شهرستان «الحمزه» در جنوب این استان، با برپایی تظاهرات های نامنظم ، آتش زدن تایر و بستن خیابان ها دست به اغتشاش زدند.
تعدادی از اعضای شورای استان دیوانیه شامگاه یکشنبه ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۹ (۰۷ مهر ۱۳۹۸) در نشست فوق العاده ای، استاندار را برکنار کردند و «فیصل النائلی» را به عنوان استاندار جدید برگزیدند امری که با اعتراض زهیر الشعلان همراه شد و اصل برکناری خود را غیر قانونی دانست.
به دنبال این حادثه، «عشیره الشعلان» امروز در شهرستان الحمزه جنوب دیوانیه (۱۸۰ کیلومتری جنوب بغداد) به خیابان آمده و با تظاهرات و آتش زدن تایر و بستن جاده حدفاصل بین «دیوانیه» و «السماوه» به برکناری الشعلان اعتراض کردند.
تظاهرکنندگان همچنین خواستار انحلال کامل شورای استان شده اند.
نیروهای مبارزه با اغتشاش عراق به سرعت وارد عمل شده و از دامنه پیدا کردن اعتراضات و احتمال آتش زدن ساختمان های دولتی در «شهر الحمزه» جلوگیری به عمل آوردند.
گزارش ها از الحمزه حاکیست که در حال حاضر نیروهای ضدشورش بر اوضاع مسلط هستند و اوضاع آرامش نسبی پیدا کرده است.
طبق اعلام رسانه های عراق از ۱۹ عضو شورای استان دیوانیه، ۱۸ عضو شب گذشته در جلسه شرکت کرده و ۱۷ عضو به برکناری الشعلان رای مثبت دادند.
برکناری الشعلان به دنبال غیر قانونی خواندن انتخاب او به عنوان استاندار در ۵ اوت گذشته (۱۴ مردادماه) صورت گرفته است.
این دومین استاندار در عراق است که در طول کمتر از یک هفته از طرف شوراهای استان برکنار می شوند و قبل از الشعلان، «کرار العبادی» استاندار بابل نیز به اتهام جعلی بودن مدارک محل اقامت از طرف شورای استان در سه شنبه گذشته برکنار شده بود.
براساس قانون عراق، شورای های استانی دارای صلاحیت های گسترده ای هستند و بدون رجوع به دولت و پارلمان می توانند مسوولان محلی خود را برگزیده یا کنار بزنند./
حدود ۵ درصدجمعیت کشورچین رامسلمانان تشکیل می دهندکه بیشترین جمعیت مسلمانان در استانهای سین کیانگ(ترکستان شرقی) ،گانسو ،نینگشیا،یوننان» و استان هنان زندگی می کنند.
بزرگترین مساجدچین:مسجدعیدگاه کاشغر(استان سین کیانگ)،مسجدنیوجی(شهرپکن)،مسجد دونگوان (شهر شینینگ)استان چینگهای ومسجد شیگوان لانژو(شهر شیان)استان شانکسی.
اسلام درچین
استان سینکیانگ (شینجیانگ) منطقه مسلمان نشین کشورچین.
منطقه سین کیانگ .... اویغورها(region of Xinjiang....Uyghurs)
۱۲ میلیون مسلمان درمنطقه سینکیانگ (شینجیانگ) در شمال غرب چین، که درسابق «ترکستان شرقی» نامیده میشد، با مرکزیت شهر اورومچی(Urumqi) بیشترین منطقه مسلمان نشین کشورچین است.
حدود نیمی از ۲۲ میلیون جمعیت سینکیانگ با زبان ترکی اویغوری سخن میگویند که به خط عربی با رسمالخط فارسی نوشته میشود.
نمازگزاران «مسجد عیدگاه»کاشغر در منطقه شمال غربی «سین کیانگ» چین، ۷ ژانویه ۲۰۱۲(۱۷ دی ۱۳۹۰)ماه صفر.
«سین کیانگ»(XUAR) یک ششم خاک چین را به خود اختصاص داده است و تقریباً 23 میلیون نفر از چندین گروه اقلیت قومی را در خود جای داده است که بزرگترین آنها اویغورها هستند - یک جامعه عمدتاً مسلمان با پیوندهایی با آسیای مرکزی که تعداد آنها بیش از ۱۱ میلیون نفر است.
دبیر روستای باغچه در شهرستان توقسو (شینه) «استان آکسو » که نام خود را ذکر نکرد، هفته گذشته به RFA گفت که تنها یک مسجد از مجموع پنج مسجد در باغچه پس از تخریب آنها توسط مقامات باقی مانده است.
او گفت: «ما قبلاً در هر محله و روستا (شهرستان توقسو)استان« آکسو »مساجد داشتیم، اما دیگر نداریم. [در روستای باغچه] پنج مسجد در پنج محله وجود داشت. اکنون فقط یک مسجد بزرگ داریم.»
یک مقام از بازار یولزباغ «توقسو »(توسقا)که بر تخریب نظارت دارد، گفت که قبلاً حدود ۱۲۰ مسجد در ۱۷ کمون(منطقه) در روستای او وجود داشت و ۲۰ مسجد در کمون(منطقه) محل زندگی او وجود داشت.
تغییرکاربری مساجددرکشورچین(توسط دولت)
این مقام شهرستان توفسو گفت که از سه مسجد بزرگی که در روستای وی وجود داشت، تنها یک مسجد باقی مانده است، گفت: «در جاده اصلی مسجدی وجود داشت که سال گذشته تخریب و یک ساختمان مسکونی جایگزین آن شد.
ساختمان ها جایگزین مساجد می شوند
یک مقام روستایی مسئول مسائل مذهبی گفت که دو مسجدی که در سال ۲۰۱۷میلادی(۱۳۹۶ شمسی) در روستای ایلچی «استان هوتان» تخریب شدند، با یک کارخانه لباس زیر متعلق به یک شرکت چینی در سرزمین اصلی و یک مرکز سرگرمی برای ساکنان منطقه جایگزین شدند.
او گفت که «مسجد تاپ اریق» در شهرستان «توسقا» استان آکسو، با یک ساختمان مسکونی جایگزین شد و «مسجد گلباغ» شهرستان با آپارتمان های مسکونی جایگزین شد.
تخریب مساجد بخشی از سرکوب بزرگتر چین علیه «اویغورها» است که شامل ممنوعیت اعمال مذهبی، نظارت مقامات ساکن در خانههای اویغورها، استفاده از برنامههای نظارتی بر روی تلفنهای همراه و نصب دوربینهای تشخیص چهره میشود.
***
مردی در جولای ۲۰۲۱(تیر ۱۴۰۰) در نزدیکی مسجد عیدگاه در کاشغر، در نزدیکی پلاکی به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین قدم میزند.
برای قرنها، ورودیهای طاقدار و آجرکاریهای منقشدار مساجد کاشغر نشاندهنده جایگاه اساسی فرهنگ اویغور در شهر باستانی بود.
روزنامه گاردین، مینویسند که عملاً ۱۲ میلیون مسلمان در خانه و کاشانه خود توسط دولت چین به گروگان گرفته شده و در حبس بهسر میبرند.
«مسجد عیدگاه»(شهر کاشغر)استان شین جیان(سین کیانگ)کشورچین(خیابان «جیه فان»شهرکاشغر)
«جمعه طاهر» (امام جماعت مسجد عیدگاه کاشغر) چین /۱۲ مرداد ۱۳۹۰مصاحبه.
«جمعه طاهر» امام جماعت ۷۴ ساله «مسجد عیدگاه کاشغر»در روز چهارشنبه(۸ مرداد ۱۳۹۳ ) بعد از نماز صبح جلوی مسجد کشته شد.زخمهایی که در اثر کارد یا جسم تیز دیگری بر بدن او وارد شده بود، موجب شهادت این روحانی شده است.
مسجد «عیدگاه» در شهر «کاشغر»(کشورچین) واقع شده که بیش از ۲۰ هزار نفر ظرفیت دارد و دوازدهمین مسجد بزرگ جهان است.
این مسجد در سال ۸۲۱ شمسی(۱۴۲۲میلادی) افتتاح شده و همانگونه که از اسم آن پیداست محل برگزاری مراسمهای مذهبی و جشنها در اعیاد قربان، فطر و دیگر مناسبتهای اسلامی است.
سینکیانگ در امتداد جاده ابریشم کشورچین قرارگرفته است.
مساجدبزرگ چین
۱- مسجدعیدگاه کاشغر(استان سین کیانگ)چین.
۲-- مسجدنیوجی (شهرپکن)پایتخت چین.
۳-مسجد دونگوان »شهر شینینگ(استان چینگهای)چین.
۴-«مسجد شیگوان لانژو»شهر شیان(استان شانکسی)چین.
سینکیانگ ...شینجیانگ
پیشینه ورود اسلام به چین به پیش از ۶۵۰ میلادی بازمیگردد، گفته میشود که «سعد بن ابی وقاص» صحابه پیامبر اسلام، سفرایی را به سوی امپراتور گائوتسونگ فرستاد. آنچه مهم است اینکه شکلگیری تیرههای قومی مسلمان در چین به زمان یورش مغولان بازمیگردد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«حملهٔ مغول(چین) به ایران» به سه لشکرکشی قوم مغول به ایران در فاصله سالهای ۱۲۱۹ تا ۱۲۵۶ میلادی (۵۹۷ تا ۶۳۴ شمسی)که منجربه سقوط حکومت خوارزمشاهیان، اسماعیلیه الموت و حکومتهای محلی اتابکان سلجوقی شدوتشکیل حکومت ایلخانان(مغول)درکشور ایران شد.
نتیجه ورود اسلام به چین جمعیتی حدود ۲ نفر مسلمان در چین است که بیشتر آنها در استانهای سین کیانگ (شین جیانگ)، گانسو، نینگشیا و چینگهای زندگی میکنند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: دین اسلام ، بزرگترین اقلیت دینی کشورچین محسوب می شود «مسلمانان چین» که اغلب در سه استان «ترکستان شرقی» (سین کیانگ)،«گانسو» و «نینگ شیا» ساکن هستند.
«هوئی»(خوییزو)کشورچین، قوم مسلمان ایرانیتبار هستند که حدود ۵۰۰ سال پیش برای ترویج دین اسلام به چین رفتند، با قوم خَن (مردم هان) مراودات ومعاملات ودادوستدداشتند،همچنین ازدواج فرزندان آنهابااین قوم خَن (مردم هان) شدند موجب اقامت آنها شدند.
«اویغورها»(Uyghur) و مردم «هوئی»(Hui) دو قوم عمده مسلمان در چین هستند.
از ۵۰ ملیت کشورچین مانند هان، ژوانگ، هوئی، منچو، میائو، اویغور، پی، تو چیا، تبتی، پوئی، تونگ، یائو، کرهای، قزاق ، ۱۰ قوم (هویی، اویغور، قزاق، تاتار، ازبک، سالا، دونگ شیانگ، بائوان، قرقیز و تاجیک)مسلمان هستند.
«پیروان آئین بودا»:( لامایی، اقوام تبتی، مغولی، تو، یوگور، من با، پریمی و ناشی).
اقلیت«پیروان آئین بودای ماهایانا»»:اقوام دای، بلانگ، ده آنگ و قوم وا راتشکیل می دهند.
اقلیت «مسیحیان کشورچین»: اقوام یی، میائو، لاهو، جینگ پو و لی سو هستند.
بزرگترین اقلیت قومی «سین کیانگ»کشورچین« اویغورها »هستند، گروهی عمدتاً مسلمان که ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ۲۵ میلیون نفری منطقه را تشکیل می دهند. آنها بار سنگین سرکوب دولتی را متحمل شده اند که به دنبال یک سری شورش ها، بمب گذاری ها، و چاقو کشی ها صورت گرفت، اگرچه قزاق ها و سایرین نیز از بین رفته اند.
مسجد عیدگاه واقع در خیابان «جیه فان» مرکز شهر کاشغر، بزرگترین مسجد در شین جیان(سین کیانگ)، مرکز اصلی برگزاری مراسم دینی اسلامی در این منطقه است.
بنای «مسجد عیدگاه» در سال ۱۴۴۲ میلادی(۸۲۰شمسی) ساخته شد واما درطول ۵ قرن چندین بار بازسازی شد.
«عیدگاه» به معنی جای نماز خواندن در اعیاد است، «مسجد عیدگاه» هم مرکز برگزاری فعالیت های مذهبی و هم محلی برای جشن گرفتن مردم در روزهای عید قربان و عید فطر است. در جمعه ها و روزهای عید مسلمانان برای نماز خواندن به مسجد عیدگاه می آیند.
سونگ
ترویج و گسترش اسلام توسط بازرگانان ایرانی و عمدتاً از طریق جاده ابریشم صورت گرفتهاست. آشنایی اکثر مسلمانان چین با کلمات و واژههای اصیل پارسی و استعمال این لغات در مکالمات روزمره زبان چینی مؤید این مدعا است.
یوان
حمله مغولها به ایران به عنوان عاملی تسریع کننده، موجبات و امکانات گشایش راه رفت و آمد و مهاجرت مسلمانان ایرانی به چین و در نتیجه نفوذ فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی و نیز ترویج دین اسلام در آنجا را فراهم کرد و به خصوص زمان حکومت قوبلایخان از نوادگان چنگیزخان و بنیانگذار دودمان یوان چین، روزگار اقتدار ایرانیان مسلمان و اوج رشد و شکوفایی اسلام در سرزمین چین بود.
مینگ
پس از زوال دودمان مغولی یوان و در سلسله مینگ با عنایت خاص امپراتوران این دودمان، امکان تبلیغ وگسترش اسلام به سرزمینهای نواحی میانی چین فراهم آمد و مساجد بسیاری در چین ساخته شد. مسافرتهای گسترده علمی و فرهنگی میان اندیشمندان مسلمان چین و سرزمینهای اسلامی در این دوره از عوامل اساسی گسترش اسلام در چین بود.
چینگ
در دودمان چینگ نیز هر چند اسلام شاهد پیشرفتهایی به نواحی درونی و شمال شرقی چین بود، اما این دوره مسلمانان موردستم قرارگرفتند وامکان تبلیغ وترویج اسلام فراهم نشد.
**
رادیوفردا(آبان۱۳۹۷) نوشت:: اقلیت اویغور...استان سینکیانگ (شینجیانگ) شهر اورومچی
وضعیت مسلمانان در سینکیانگ واکنش فزاینده کشورهای غربی از جمله ایالات متحده، کانادا، فرانسه، و آلمان را در پی داشته و در آخرین تحولات، ۱۵ سفیر خارجی در چین در اقدامی هماهنگ و بیسابقه با ارسال نامهای نگرانی خود را از این وضعیت ابراز کردند.
منطقه سینکیانگ (شینجیانگ) در شمال غرب چین، که پیشتر ترکستان شرقی هم نامیده میشد، با مرکزیت شهر اورومچی، وسعتی بیش از خاک ایران دارد. این منطقه شهرهایی باستانی مانند ختن و کاشغر را در خود جای داده که در دوران کهن زیستگاه اقوام ایرانیتباری مانند سکاها نیز بوده است.
امروزه حدود نیمی از ۲۲ میلیون جمعیت سینکیانگ با زبان ترکی اویغوری سخن میگویند که به خط عربی با رسمالخط فارسی نوشته میشود.
وضعیت بهگونهای است که کارشناسان منطقه و رسانههای گوناگون، مانند روزنامه بریتانیایی گاردین، مینویسند که عملاً ۱۲ میلیون مسلمان در خانه و کاشانه خود توسط دولت چین به گروگان گرفته شده و در حبس بهسر میبرند.
بنا بر این گزارشها، برگزاری مراسم ماه رمضان، نماز خواندن، روزه گرفتن، ریش گذاشتن و حجاب داشتن برای نسل جدید اویغورها ممنوع شده و استفاده از نامهای اسلامی نیز برای کودکان ممنوع است.
مسجدنیوجی پکن
Beijing Niujie Mosque«مسجد نیوجی» در شهرپکن
«مسجد نیوجیه» پکن در منطقه (ژوان وو) پکن
مسجد نیوجی در شهرپکن(پایتخت)چین
مسجد «نیوجی» به عنوان قدیمیترین و بزرگترین مسجد پکن
اولین مسجددرچین
پایگاه اطلاع رسانی worldbulletin در نوشتاری به اولین مساجد در کشور پهناور چین پرداخته است. اولین مسجد در چین در سال ۶۲۷ میلادی ساخته شده است. گفته می شود مسجد «هواشنگ» یا «مسجد پیامبر» توسط سعدابن ابی وقاص بنیان نهاده شده اما آنچه به طور قطع مشخص شده این است که این مسجد در اواخر سلسله تانگ یا اوایل سلسله سونگ در چین بنا نهاده شده است. مسجد پیامبر در استان گاندونگ قرار دارد.
مسجد چانگان هم از قدیمی ترین مساجد چین است. این مسجد با معماری زیبایش در سال ۷۴۲ میلادی بنیاد نهاده شده است. مسجد چانگان اولین مسجد پایتخت قدیمی چین بزرگ است که با نام «مسجد بزرگ شرق» نیز معروف است.
مسجد نیوجی نیز از قدیمی ترین مساجد چین است .
البته تحت حفاظت دولت پکن قرار دارد. این مسجد با معماری چینی و منحصربه فرد خود در سال ۹۲۶ ساخته شد. مسجد نیوجی در قلب پکن واقع شده و یادآور خدمات احمد بوردانی و ملاعلی – دو تن از رهبران اسلامی چین در اواخر قرن ۱۳ است.
«مسجد جامع شیان شانچی» از بزرگترین مساجد قدیمی این کشور است که به خوبی حفظ و نگهداری شده است، این مسجد در شهر شیاه و در استان شانچی واقع است.
خبرگزاری مهر(۱۰ آبان ۱۳۸۹)نوشت:«مسجد جامع شیان»استان شانچی-چین
این مسجد در قرن چهاردهم در بیست و پنجمین سال حکومت سلسله مینگ ساخته شد. از قرن چهاردهم تا کنون این مسجد چندین بار بازسازی شده است. قسمت اعظم ساختمانی که امروز وجود دارد از زمان سلسله مینگ و کوئینگ از قرن هفدهم و هجدهم باقی مانده است.
این مسجد روی زمینی به ابعاد ۴۸ در ۲۴۸ متر ساخته شده و محدوده دیوارهای آن فضای ۱۲ هزار متر مربعی را احاطه کرده است. برخلاف بسیاری از مساجد چین این مسجد نمایی شبیه یک معبد چینی دارد: حیاطهای تو در تو در یک محور طولی با عمارت معبد مانند آن که برای کاربرد اسلامی تطابق یافته است.
برخلاف یک معبد بودایی محور بزرگ مسجد جامع شیان از شرق به سمت غرب رو به مکه ساخته شده است. پنج حیاط تو در توی آن هریک دارای یک عمارت درگاه است که نمازگزاران را به شبستان اصلی در طرف غربی ساختمان اصلی هدایت می کند.
این مسجد به خاطر معماری و قدمتی که دارد به یکی از جاذبه های گردشگری چین تبدیل شده است.
حیاط اول این مسجد دربرگیرنده یک طاق چوبی ۹ متری است که با کاشی کاریهای خیره کننده قرن هفدهمی پوشانده شده است.
در مرکز حیاط دوم یک طاق سنگی با دو ستون اطراف آن قرار دارد. در یکی از ستون های آن خوشنویسی از یک خطاط مشهور از سلسله دانگ قرار دارد و در ستون دیگر خطاطی از سلسله مینگ هنرنمای کرده است. این خطاطی ها به علت ویژگیهای بسیار قدرتمند خود به عنوان یکی از بزرگترین گنجینه های هنر خوشنویسی چین درنظر گرفته می شود.
در محوطه ورود و سومین حیاط سالنی قرار دارد که در آن ستونهای بسیاری از دوران باستان قرار گرفته است.
در چهارمین حیاط مجسمه یک «ققنوس» قرار داشته و عمارت اصلی مسجد که دربرگیرنده شبستان اصلی قرار دارد. این شبستان ظرفیت یک هزار نفری دارد./پایان گزارش مهر.
«مسجد دونگوان» شینینگ، چینگهای، چین
«آیت الله سید ابراهیم رییسی»(رییس جمهورایران) در دومین روز سفر به کشور چین عصر چهارشنبه (۲۶ بهمن ۱۴۰۱) با حضور در مسجد تاریخی «دونگ سی» شهر پکن(پایتخت)
با جمعی از مسلمانان دیدار و در جمع آنان سخنرانی کرد ودر نمازجماعت آن مسجدشرکت کرد.
«مسجد دونگوان» که در خیابان «دونگوان»، شهر «شینینگ» واقع شده است، بزرگترین مسجد در استان «چینگهای»کشورچین است.
بنای این مسجد در سال ۱۴۲۲میلادی ساخته شد( ۶ قرن پیش )که علاوه بربرگزاری نمازهای یومیه ومناسبتهای وایام واعیاداسلامی، به عنوان یک مرکز آموزش دینی و مؤسسه معارف اسلامی شناخته شده است.
«مسجد دونگوان» شینینگ، چینگهای، چین
«مسجد دونگوان» که در خیابان دونگوان، شهر شینینگ واقع شده است، بزرگترین مسجد در استان چینگهای است.
«مسجد دونگوان» با مساحت ۱۱۹۴۰ متر مربع (۳ هکتار)، در مقیاس بزرگ ساخته شده است. سبک آن ترکیبی از هنر معماری سنتی چینی و ویژگی های معماری اسلامی است.، درب طاقدار ظریفی است که روی آن نوشته شده «مسجد دونگ گوان». در دو طرف درب ورودی، ژوانلی لو (غرفه ژوانلی) قرار داردکه ارتفاع آن ۸ متر است و از سه طبقه به شکل شش ضلعی تشکیل شده است
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«ژوانلی لو»(مناره)مسجداست که جایگاه مؤذنان است که درهنگام وقت نمازاذان می گویند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مسجد«دونگوان» (Dongguan) در شهرشینینگ، چین، در قبل ازشهریور ۲۰۱۸.
مبارزه با فرهنگ بیگانه(نفوذی) ازنوع چینی!باحذف علائم ونشانه های اجنبی!(گنبدو گلدسته)
واما مقامات چینی گفتند که چون گلدسته ها وگنبد علائم مسلمانان است نفوذ خارجی محسوب می شود،بایدبا نشانه های بیگانه(خارجی)مبارزه کرد وتصمیم گرفتندآنهارااز مساجدحذف کنند وهمانطورکه مشاهده می شود گنبد اصلی سبز و گلدسته آن از آن زمان برداشته شده است.
مسجددونگوان(بدون گُنبدوگلدسته)۲۰۲۰میلادی(۱۳۹۹)
مسجدقبل ازبرداشتن گنبد(قبل ازشهریور ۱۳۹۷)سپتامبر ۲۰۱۸
مسجد دونگوان(شی نینگ )استان چینگهای،چین۱۹۸۳ بدون گنبد و گلدسته
«مسجد دونگوان شینینگ» برای هفت قرن منبع اجتماع مسلمانان چین بوده است. در اینجا، مردان مسلمان هویی در سال ۱۹۸۳میلادی(۱۳۶۱شمسی) در مسجد نماز می خوانند.
مسجد دونگوان در سپتامبر ۲۰۱۸(شهریور ۱۳۹۷) چین در حال برداشتن گنبدوگلدسته از هزاران مسجد در سراسر کشور است.
مقامات می گویند این گنبدها شواهدی از نفوذ مذهبی خارجی است. آنها معماری آشکارا اسلامی را به عنوان بخشی از تلاشی برای تخریب گروههای قومی مسلمان تاریخی - برای چینیکردن آنها بهطور سنتی، حذف میکنند.
پس از بیش از ۱۳۰۰ سال زندگی و ازدواج در چین، مسلمانان هوی - که تعداد آنها حدود ۱۱ میلیون نفر است، کمتر از ۱٪ از جمعیت چین - با چینی شدن از نظر فرهنگی و زبانی سازگار شده اند. آنها حتی نسخه خود از اسلام را برای کنفوسیوسها و دائوئیستها در دسترس قرار دادندکه اثبات کنند اصالتاً چینی هستند و نه متأثرازدول خارجی.
مسجدچینگهای(مسجد دونگوان)شهرشینینگ_چین
«مسجددونگ گوان»(دونگوان)شینینگ، استان«چینگهای» کشور چین
Dongguan Mosque, Xining, Qinghai, China
مسجد دونگوان که «مسجد جامع دونگوان» نیز معروف است، بزرگترین مسجد درشهر «شینینگ »استان «چینگهای» است.
این مسجد مهم ترین پایگاه مسلمانان درشهر شینینگ است.
بسیاری از بناهای شهرشینینگ،تلفیقی از معماری معماری «سنتی چینی-اسلامی» تشکیل شده است.
سمت چپ: ورودی یک مسجد مختص زنان در شهر جیاکسینگ در نزدیکی شانگهای، در سال ۱۹۸۳میلادی(۱۳۶۱شمسی). زمانی مساجد مخصوص زنان در جوامع مسلمان چین رایج بود. راست: مردان مسلمان هوی در مسجد دونگوان شینینگ در سال سال ۱۹۸۳میلادی(۱۳۶۱شمسی). تعداد مسلمانان هویی حدود ۱۱ میلیون نفر است که کمتر از ۱ درصد از جمعیت چین است.
«مسجددوانگ گوان»
این مسجد با مساحت ۳۰۰۰۰ مترمربع ، شبستان مسجد با مساحت ۱۱۳۶ مترمربع است. ظرفیت حدود ۳۰۰۰ نفر برای اقامه نماز (همزمان)رادارد.
«جمعیت مسلمانان چین» ۵ درصد کل جمعیت یک میلیاروچهارصدمیلیونی کشور چین راتشکیل می دهند.
پیکر آیت الله«دونگ گوان عبدالله» که چند روز پیش در سن ۸۵ سالگی درگذشت بعد از اقامه نماز جماعت جمعه(۲۹ تیر ۱۳۹۷) در مسجد دونگ گوان، تشییع و در شهر شی نینگ به خاک سپرده شد(۳۰۰ هزارنفردرتشیع جنازه شرکت داشتند).
«علامه عبدالله دونگ گوان»علاوه بر امام جماعت ، معاون رئیس شورای مشورتی استان چینگ های و رئیس کمیسیون همکاری های اسلامی این استان
بود.
نخستین مسجد کشورچین در حومه شهر «گوانگژو» ساخته و به مسجد «هواشنگ» معروف شد.
«مسجد چنگدو» در ایالت «سیچوان» چین
«مسجد هووا شنگ» واقع در گوانگژو، از زیباترین و قدیمیترین مساجد چین است که بیش از ۱۳۰۰ سال قدمت دارد.
مطابق دستنوشتههای موجود در مسجد،اثبات می کندکه این مسجد توسط سعد بن ابیوقاص ساخته شده است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«سَعد بن ابیوَقّاص »کیست؟
«سعد بن مالک بن وهیب» مشهور به«سَعد بن ابیوَقّاص » صحابی پیامبر و از فرماندهان سپاه اسلام در جنگ با ایران. وازفرماندهان اسلام در جنگهای بدر و احد بود. سعد از طرف خلیفه دوم حاکم کوفه شد. او همچنین از سوی عمر فرماندهی مسلمانان را در جنگ قادسیه نیز بر عهده داشت.
سعد از جمله کسانى بود که در «سقیفه بنى ساعده» با ابوبکر بیعت کرد واز«اعضای شوراى شش نفره»(امام على، عثمان بن عفان، زبیر بن عوام، طلحة بن عبیدالله، عبدالرحمن بن عوف و سعد بن ابى وقاص) در انتخاب خلیفه بعدى(عُمَر) بود ودرانتخاب خلیفه سوم(عُثمان) هم نقش داشت.
«سَعد بن ابیوَقّاص »در زمان خلافت امام علی(ع) درمرحله اول بیعت نکرد و پس از بیعت نیز در جنگها حاضر نشد واما باامام علی به ستیزبرنخواست واما فرزندش عمر سعد فرمانده سپاه کوفه(یزید) در واقعه کربلا بود،پدر سعد(مالک بن اهیب بن عبد مناف بن زهره)در زمان جاهلیت فوت کرده بود.
سعد بن ابى وقاص در سال ۵۸ قمری درگذشت و مروان بن حکم که در آن هنگام فرماندار مدینه بود بر جنازه اش نماز گزارد و در مدینه دفن شد.
ماجرای رُک حرف زدن امام رضا بازائرش(خنده طولانی شهیدمطهری ازشنیدن این ماجرا)درادامه.
خاطره آیت الله مهدوی کنی ازاتوبوس واحدمختلط
مصائب ایام سابق
درزمان گذشته بعلت کمبودوسایط نقلیه وهنگامیکه اتوبوسها(خط واحد)جداسازی «زنانه ومردانه»نشده بود،یک وضع عجیبی بود وگاهی که اتوبوس ترمزمی کرد،«خانمها می افتادندروی ما و مامی افتادیم روی خانمها»!(خنده حضار)
البته ایشان ادامه دادندکه اینهارا گفتم که ما آنموقع ها چه مشکلاتی داشتیم.
دربرنامه ۲۰:۳۰ شبکه ۲ تلویزیون روز پنجشنبه(۷ شهریور ۱۳۹۲)
خبری پخش شد(صوتی وتصویری)که حضرت آیت الله مهدوی کنی(رئیس مجلس خبرگان رهبری)درجمع طلاب -درس حوزه-ازمشکلات اوائل انقلاب میگفت که چه ها که می کشیدند!
خاطره دوم: «رُک حرف زدن امام رضا بازائرش»
خاطرهای که شهید مطهری را ۲۰ دقیقه خنداند!
علامه محمدتقی جعفری میگفت تو یکی از زیارتهایم که مشهد رفته بودم به امام رضا(ع) گفتم:«یا امام رضا! دلم میخواد تو این زیارت خودمو از نظر تو بشناسم که چه جوری منو میبینی»(یا امام رضا!من پیش توچه جایگاهی دارم)
نشونهشم این باشه که تا وارد صحنت شدم «از اولین حرف اولین کسی که با من حرف میزنه من پیامتو بگیرم»
علامه جعفری تعریف می کند: وارد صحن که شدم «خانمم را گَم کردم».
اینور بگرد، اونور بگرد، یه دفه دیدم داره میره، خودمو رسوندم بهش و از پشت سر صداش زدم « کجایی خانم!»
خانم روشو که برگردوند، دیدم زن من نیست!.
بلافاصله (باعصبانین) بهم گفت: «خیلی خری!»
حالا منم مات شده بودم که« امام رضا عجب رُک حرف میزنه»
(درحالی که مات ومبهوت صحنه هارا درذهن مرورمی کردم) زنه دید انگار دستبردار نیستم، دارم نگاش میکنم(خشمگین ترشد)گفتش «نه فقط خودت، پدر و مادر و جد و آبادتم خرند»
علامه جعفری می گوید:من این ماجرارا برای مطهری تعریف کردم که ایشان تا ۲۰ دقیقه میخندید. /منبع:سایت جهان نیوزبااندکی اصلاحات.
توضیح مدیرسایت-پیراسته فر:درمنابع دیگرخواندم که علامه جعفری این داستان را ازقول شخص دیگری برای آقای مطهری تعریف کرده است.
علی لاریجانی،سیدمحمودهاشمی شاهرودی،هاشمی رفسنجانی،صادق آملی لاریجانی،حسن روحانی،احمدجنتی،محمدرضامهدوی کنی(۱۴ خرداد ۱۳۹۳)بیست وپنجمین سالگردرحلت امام خمینی.
سمتهای اجرایی آیت الله مهدوی کنی
سیدیاسرخمینی،سیدعلی خمینی،سیدحسن خمینی،علی لاریجانی،سیدمحمودهاشمی شاهرودی،هاشمی رفسنجانی،صادق آملی لاریجانی،حسن روحانی،احمدجنتی،محمدرضامهدوی کنی
تاریاست جمهوری هم رسیده بود
مهدوی کنی بعدا حادثه بمبگذاری در دفتر نخستوزیری در ۸ شهریور(شهادت رجایی وباهنر) از ۱۱ شهریور تا ۷ آبان ۱۳۶۰ نخستوزیر جمهوری اسلامی ایران بود،وظائف ریاست جمهوری راهم انجام می داد.
کابینه آیت الله مهدوی کنی
نخست وزیر۴۵ روزه آیت الله محمدرضامهدوی کنی( بعدازشهادت رجایی-تا ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای)
وفات آیت الله مهدوی کنی: ۲۹ مهر ۱۳۹۷بعلت عارضه قلبی
آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری ظهر چهاده خرداد(۱۴ خرداد ۱۳۹۳) پس از بازگشت از مراسم ارتحال حضرت امام خمینی دچار حمله قلبی شد و در ۲۹ مهر ۱۳۹۷ درگذشت.
هشترخان(هشتریخان) کجاست؟
جاده ابریشم(Silk Road) کجاست؟۸۰۰۰ کلیومتر
کشورهای:کره جنوبی ، چین ، قرقیزستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، ایران ، ترکیه
« راه(جاده)ابریشم» از شهرستان دون هوانگ(چین) در استان کانسو(هم مرزمغولستان) میآمد و از آنجا داخل ترکستان شرقی میشد و از درون آسیای مرکزی میگذشت و به اترار(قزاقستان) از راه «بیشبالیغ و آلمالیغ»(المالیق)ولایت تاشکند کشور ازبکستان و به سمرقند و بخارا(ازبکستان) میرسید.
در «بخارا» قسمت اصلی آن از راه مرو، سرخس، نیشابور، گرگان، بام و صفیآباد به ری میآمد و از ری به قزوین و زنجان و اردبیل و تبریز و ایروان وترابوزان میرفت.
و از ایروان به ترابوزان ودر شهردمشق سوریه پایان میگرفت.
قسمت فرعی این راه از سمرقند به خوارزم و از خوارزم به سرای و هشترخان و از آن جا به کنار رودخانهٔ «ولگا-دن»(روسیه) و بندرهای «دریای آزُف» پایان مییافت.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«هشتریخان»(آسترخان)کجاست؟
«هشترخان»همان «آسترخان»(شوروی سابق)است که دراصل«آشترخان»بود، ومعروفیت این شهر که درگیلان ورشت به آن مثال می زدند،بخاطر دوری(بعدمسافت)بوده است،همانطورکه «قندهار»رامثال می زدند،اگرکسی خیلی بارکوچ می بست(کفش وکلاه می کرد)درحالی که مسافت(مقصد)آن شخص کوتاه بود بهش می گفتند:مگردارید«سفرقندهار»میری؟
مسیر جاده ابریشم از از ۸ کشور(۴۰ شهر)درقدیم
مسیرجاده ابریشم(دریایی وزمینی)
کره جنوبی ، چین ، قرقیزستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، ایران ، ترکیه
کشور چین:شهرهای:ویهای ، هانگژو ، شوژو ، ژنگ ژو ، شی آن ، لانژو(گانسو) ، وووی ، ژانگی ، جایوگوان ، دون هوانگ ، هامی ،تورفان ، اورمچی ، کوچار، کاشغر
کشور کره جنوبی: شهرهای گیانگ جو و پیونگ تاک
کشور قرقیزستان:شهرهای نارین و بیشکک
کشور قزاقستان: شهرتاراز
کشور ازبکستان: شهرهای تاشکند، سمرقند و بخارا
کشور ترکمنستان::شهرهای ماری ، مرو و عشق آباد
کشور ایران : شهرهای مشهد، یزد ، شیراز ، اصفهان ، تهران و تبریز
کشور ترکیه:شهرهای دوغوبیازیت ، ارزروم ، سیواس ، کاپادوکیا ، آنکارا ، ازمیر ، بورسا و استانبول.فاصله شهرهای «دوغوبیازیت با ارزروم» ۲۳۰کیلومتر است.
با آغاز مسیر از شهرهای ساحلی شرق چین و برای پیشگیری عبور از بیابانهای مرکزی چین، این مسیر به دو راه شمالی و جنوبی تقسیم میشد.
مسیر شمالی که امروزه بیشتر از آن با نام «راه ابریشم» یاد میشود از روستای توان هوانگ (شهر شیان) آغاز میشد و پس از گذر از ایالتهای گوناگون در چین و پیش از رسیدن به بیایان بزرگ مرکزی چین به سه راه گوناگون بخش میشد که دو تای آنها از شمال بیابان و یکی از جنوب آن عبور میکرد.
مسیر جنوبی(جاده ابریشم) با گذشتن از مرزهای چین، این مسیر وارد قرقیزستان میشود که نخستین گذرگاه آن شهر«اوزکند»(Ozgon)«ازگون» استان «اوش»کشورقرقیزستان از جمله کانونهای مهم تولید ابریشم بود وهم اکنون نیزهست.
«جاده ابریشم» پس ازاستان «اوش»(قرقیزستان) وارد گذرگاه «فرغانه»(ازبکستان) شده و پس از گذر از سمرقند و بخارا و جیحون به مرو و سپس سرخس کنونی میرسیده است.
جاده ابریشم درایران
راه ابریشم پس از گذشتن از ری، قزوین، ساوه، مزدقان (جرفادقان)، همدان، گردنه اسدآباد، کنگاور، صحنه، بیستون، فرمیس (کرمانشاه)، حلوان، قصر شیرین، جلولاء، دسکره الملک (دستگرد ساسانی) و نهروان وارد بغداد میشده است و در کرانه رود فرات ادامه مییافت و به حدیثه(استان الانبارعراق) میرسید و سپس در ساحل دریای مدیترانه به شهر انطاکیه میانجامید که آخرین منزل راه زمینی بود.
جاده ابریشم جدید
ﺟﺎده اﺑﺮﯾﺸﻢ، آﺳﯿﺎ را از ﻃﺮﯾﻖ ﺧﺸﮑﯽ ﻃﯽ میﮑﺮد ﮐﻪ ﻃﻮل راﻫﻬﺎی آن ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ۸۰۰۰ کلیومتر بود. این ﺟﺎده از ﻣﺸﺮق، ﺷﻬﺮ ﭼﺎﻧﮓ ( ﺷﯿﺂن اﻣﺮوز) ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﭼﯿﻦ آﻏﺎز ﻣﯽﺷﺪ و در ﻃﻮل دﯾﻮار ﺑﺰرگ ﭼﯿﻦ اداﻣﻪ ﻣﯽﯾﺎﻓﺖ. ﺳﭙﺲ ﺑﻪ دو ﺷﺎﺧﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪه و از ﺣﺎﺷﯿﻪ ﺻﺤﺮای ﺗﺎﮐﻼﻣﺎﮐﺎن ﻋﺒﻮر ﮐﺮده و ﺑﺎ ﻋﺒﻮر از ﭼﻨﺪﯾﻦ ﮔﺮدﻧﻪ ﻣﺮﺗﻔﻊ از ﻗﻠﻪﻫﺎی ﭘﺮ ﺑﺮف ﮐﻮﻫﻬﺎی ﭘﺎﻣﯿﺮ ﻣﯽﮔﺬﺷﺖ ﺳﭙﺲ از ﺳﺮزﻣﯿﻨﻬﺎی ﺑﻠﺦ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن ﮐﻪ از ﻏﺮب ﺑﻪ ﺳﻮی ﻓﻼت اﯾﺮان ﮐﺸﯿﺪه ﻣﯽﺷﺪ، از ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺳﻤﺮﻗﻨﺪ و ﺑﺨﺎرا ﻣﯽﮔﺬﺷﺖ و از آﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﻣﺮو ﻣﯽرﺳﯿﺪ. ﺟﺎدة اﺑﺮﯾﺸﻢ ﯾﺎ راه اﺑﺮﯾﺸﻢ، راﻫﯽ ﮐﺎروان رو ﮐﻪ از دوران ﺑﺎﺳﺘﺎن در دو ﻗﺎرة آﺳﯿﺎ و اروﭘﺎ از ﭼﯿﻦ ﺗﺎ ﻣﺪﯾﺘﺮاﻧﻪ، ﻣﻮرد ﺑﻬﺮهﺑﺮداری ﺗﺠﺎرﺗﯽ، زﯾﺎرﺗﯽ و ﺳﯿﺎﺣﺘﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ.
جاده ابریشم از چین شروع به هند و ایران و ترکیه
جاده ابریشم ، شرق یعنی آسیا و غرب یعنی اروپا و جنوب آسیا را به هم ارتباط میداد و این مناطق را به شمال افریقا و شرق اروپا پیوند میداد یعنی از چین به ترکستان شرقی و از آسیای میانه می گذشت و به شهرهای «اترار» ، «سمرقند» ،«بخارا» می رسید.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: «ترکستان شرقی» یا ایغورستان نام منطقهای بزرگ در استان سین کیانگ از توابع کشور چین است
و بعد از «بخارا» از شهرهای مرو، سرخس، نیشابور،تا ری و سپس به قزوین ، زنجان، اردبیل به تبریز می رفت و سپس با طی مسیرهای دیگر به غرب یعنی اروپا می رسید.
مسیر جاده ابریشم در ایرانجاده ابریشم مانند زنجیری بوده که هر حلقه آن توسط کشورهای مختلف از جمله چین، هندوستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ترکیه، مصر، آفریقا، یونان، روم و انگلیس ساخته می شد. در واقع جاده ابریشم از ۴۰ کشور موجود در جهان مدرن عبور می کرده و چند قاره را به هم متصل می کرد.
جاده ابریشم کجاست؟
جاده ابریشم از دروازه یشم(شانگهای) چین شروع می شد و از تورفان (شهری در چین – راه شمالی) و ختن (شهری در چین – راه جنوبی) به کاشفر رسیده و از آنجا به سمرقند و مرو و بلخ می رفت.
تورفان یا تُرفان یا طُرفان شهری در شرق ناحیه خودگردان سینکیانگ (ترکستان شرقی)
از راه شمال ایران و چین می توان فهمید که اوج روابط بین ایران و چین مربوط به دوره حکومت ساسانیان باز می گردد. در این دوره با وجود تولید چندین نوع کاغذ در داخل ایران، از چین نیز واردات کاغذ و ابریشم داشتیم.
البته تاریخچه تولید ابریشم در ایران به زمان فرمانروایی پارت ها و اشکانیان بر می گردد، چرا که در آن زمان شغل نوغان داری (پروش کرم ابریشم) وجود داشته و حتی بخشی که گرگان را به شاهرود وصل می کرد به نام دروازه ابریشم معروف است.
«جاده ابریشم »توسط «ژانگ کیان» از «سلسله هان» احداث شده و در مدت زمانی که این سلسله روی کار بود، تکمیل شده و گسترش یافت. پس از برکناری سلسله «هان» و روی کار آمدن سلسله »تانگ»، چین با رشد و توسعه اقتصادی چشمگیری رو به رو شده و در نتیجه آن تجارت در راه ابریشم نیز با افزایش همراه بود.
نخستین کسی که نام راه ابریشم را در سال ۱۸۷۷ میلادی، برای این مسیرها برگزید، جغرافیدان آلمانی فردیناند ریختوفن بود. وی به سبب حمل ابریشم چین از این راه به دریای مدیترانه و مناطق گوناگون دیگر بین راه این نام را برگزید
احتمالا پاسخ این سوال را حدس زده باشید، در سال 1877 میلادی، جغرافی دان و دانشمند آلمانی به نام فردیناند فون ریشتهوفن برای اولین نام ابریشم را روی این جاده گذاشت و دلیل این انتخاب نیز به خاطر صادرات ابریشم چین از این مسیر به کشورهای مختلف جهان بود.
مسیر جاده ابریشم
جاده ابریشم از شهرستان دون هوانگ چین شروع می شد و به سمت ایالت گانسو ادامه می یافت و از ترکستان شرقی کنونی و آسیای مرکزی می گذشت و از راه بیش بالیغ و شهر آلمالیغ و اترار(فاراب)به سمرقند و بخارا می رسید.(فاصله سمرقند تا بخارا ۳۰۰ کیلومتر)
شهر «اوترار»(اُترار) در کشور قزاقستان که به عنوان زادگاه ابونصر فارابی (دانشمند ریاضیدان) است.
«شهراترار» در ۵۷ کیلومتری «شهر ترکستان»قرار گرفته است.
شهر «اترار»بامساحت ۲۰۰ هکتار در قرن ۱۳ میلادی به عنوان مرکزی مهم بر سر راه «جاده ابریشم» بود.
پس شهر «اُترار» مسیر اصلی جاده ابریشم از مسیر «جوین»(نقاب) نیشابور، مرو، طوس، سرخس، نیشابور، گرگان، بام و صفی آباد خراسان به ری ( تهران) می آمد و از ری به قزوین و زنجان و شمال استان همدان می رسید، سپس از سمت شهرستان کبودرآهنگ به سمت سمت شمال این شهر، نزدیک کوه «قولی آباد» و اردبیل و تبریز و ایروان (پایتخت ارمنستان) می رفت و از «ایروان» به «ارزروم» و ترابزون (شهرهای ترکیه) منتهی می شد.
فاصله شهر ارزروم تا ترابزون : ۳۰۰ کیلومتر
قسمت فرعی این راه از «سمرقند به خوارزم» از خوارزم به سرای (پایتخت اردوی زرین مغول) و هشترخان (آستراخان)در۱۵۰۰کیلومتری مسکو- و از آن جا به کناره رودخانه «ولگا-دن» و بندرهای شمال دریای سیاه(دریای آزوف) منتهی می شد.
جاده ابریشم قدیم؛ پایان تجارت در جاده ابریشمجاده ابریشم جدید
تجارت در جاده ابریشم از ۱۳۰ سال پیش از میلاد مسیح تا سال ۱۴۵۳ میلادی رواج داشته و مهم ترین و اصلی ترین مسیر بازرگانی در دنیا شناخته می شده است. اما با گذشت زمان و پیشرفت روز به روز کشورها در تولید، صنعت، تکنولوژی و تغییرات بزرگی همچون تولید ابریشم در اروپا و تحولات سیاسی در سرزمین های مخنلف تجارت در راه ابریشم به مرور کم رنگ شد و در نهایت در پایان قرن ۱۴ میلادی و در سلسله مینگ با دستور توقف تجارت در جاده ابریشم و همچنین کاهش تقاضا برای ابریشم و ظروف چینی و تبدیل ایتالیا به یکی از اصلی ترین کشورهای عرضه کننده ابریشم در اروپا، تجارت در راه ابریشم برای همیشه پایان یافت. البته لازم به ذکر است که بعد از آن برخی از مسیرهای فرعی جاده ابریشم در کشورهای تاجیکستان، پاکستان، افغانستان و هند تا ابتدای قرن 21 مورد استفاده قرار می گرفت.
جاده ابریشم جدید
۳۰۰ شهر از ۷۳ کشور که در مسیر جاده ی ابریشم قرار دارند
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:جاده ابریشم جدید در تاریخ ۱۶ می ۲۰۱۷ (۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶)، طی مراسمی در چین که سران ۳۰ کشور جهان در آن حضور یافتند، برای پیشرفت و توسعه اقتصادی این قدرت آسیایی افتتاح گشت. این جاده تازه تاسیس، امکان تجارت را در اختیار کشورهایی قرار می دهد که در مسیر آن قرار گرفته اند، به گونه ای که می توانند تجارت خود را در آسیا، آفریقا و اروپا گسترش دهند.