پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

نخست وزیراردن(الخصاونه) استعفاداد

کشوراردن با مساحت ۸۹٬۳۴۲ کیلومتر مربع   دارای ۱۰ میلیون جمعیت است واما بیشتراردنی هامهاجرهستند،بیش از یک میلیون سوریه هاهستند.

نخست وزیراردن استعفاداد

بشر الخصاونه نخست وزیر اردن در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۴(۲۵ شهریور ۱۴۰۳) استعفا داد.

تلویزیون رسمی اردن گفت: «دولت بشر الخصاونه»(نخست وزیراردن)، روز یکشنبه(۲۵ شهریور ۱۴۰۳) پس از اتمام انتخابات بیستمین مجلس نمایندگان، استعفای خود به ملک عبدالله دوم تسلیم کرد تا برای تشکیل دولت جدید پس از انتخابات پارلمانی آماده شود.

رئیس وزراء جدید فی الأردن.. من هو بشر الخصاونة المُکلف من العاهل الأردنی بتشکیل الحکومة؟

«استعفای بشر الخصاونه» پس از برگزاری انتخابات پارلمانی که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود، صورت می‌گیرد و پادشاه، نخست‌وزیر جدیدی را برای تشکیل دولت جدید برای جانشینی «دولت خصاونه» که در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۰(۲۱ مهر ۱۳۹۹ ) تشکیل شد، منصوب می‌کند.

ملک الأردن تحدث عن الأحزاب ودور الدول

 روزنامه رسمی اردن در شماره خود که عصر دیروز، شنبه، به نقل از خبرگزاری پترا، نتایج نهایی انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۴ را منتشر کرد، در دیدار با مقامات مرتبط با روند انتخابات گفت: «انتخابات پارلمانی است. نقطه شروع برای اجرای عملی مسیر مدرنیزاسیون سیاسی، که اردن را ادامه می دهد، محکم در آن قرار دارد، با تاکید بر نیاز احزاب به ارائه برنامه های واقع بینانه، قوی و مسئولانه که از طریق آن با جامعه تعامل دارند و برای امنیت اردن، ثبات و رفاه اولویت همه باشد.»

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: کشورعمان در آبان ۱۴۰۲ به اسرائیل  اطلاع داد که سفیر خود را که قبلاً امان ترک کرده بود،به عمان برنگرداند.

۳۱ کرسی از مجموع ۱۳۸ کرسی پارلمان کویت در تسخیر اسلام گرایان

ملک الأردن إلى رام الله.. زیارة استثنائیة ضمن حراک دولی
دراردن رسم بر این است که پس از هر انتخابات پارلمانی که هر چهار سال یک بار برگزار می شود، دولت استعفای خود را به پادشاه اردن ارائه می کند و او نخست وزیر جدیدی را برای تشکیل دولت جدید تعیین می کند.

اسلام گرایان اردن با کسب ۳۱ کرسی از مجموع ۱۳۸ کرسی از سایر احزاب شرکت کننده در انتخابات پارلمانی که روز سه شنبه برگزار شد، پیشی گرفتند، که نتیجه ای بی سابقه برای جنبش اسلامی در بیش از سه دهه گذشته در پس زمینه جنگ در نوار غزه بود. 

تقریر: الأردن رفض طلبین لضرب سوریا

 ۲۷ زن نیز دراین دوره راهی پارلمان می شوند.

انتخابات الأردن .. الجزیرة نت

 شعبه‌های رای‌گیری صبح روز سه‌شنبه۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴( ۲۰ شهریور ۱۴۰۳) در اردن برای انتخاب اعضای بیستمین مجلس نمایندگان اردن، بر اساس قانون جدید انتخاباتی که فرصت‌های نامزدی را در دو حوزه انتخابیه محلی و عمومی توزیع می‌کند، باز شد که ۱۳۸ کرسی از جمله ۹۷ کرسی برای آن اختصاص داده شد.

الانتخابات النیابیة فی الأردن

ناحیه محلی بین ۱۸ حوزه انتخاباتی توزیع شد و ۴۱ کرسی برای لیست عمومی به احزاب و اتحادهای احزاب اختصاص یافت.

المشارکة النسائیة والشبابیة اللافتة فی الانتخابات النیابیة الأردنیة.. هل  تحمل ریاح التغییر؟ - ریبورتاج

این انتخابات تحت نظارت کمیسیون مستقل انتخابات برای ۱۶۳۴ نامزد مرد و زن برای حوزه های محلی و عمومی برگزار می شود و بیش از ۵ میلیون مرد و زن اردنی بر اساس قانون جدید حق دارند دو رای به صندوق بیاندازند. سیستم تناسبی بسته برای لیست های عمومی احزاب و سیستم تناسبی باز برای لیست های محلی.

این انتخابات بر اساس قانون جدیدی که در ژانویه ۲۰۲۲ به تصویب رسید، با اختصاص ۴۱ کرسی به احزاب در تلاش برای ایجاد انگیزه برای اقدامات سیاسی برگزار شد.

Electoral posters are displayed in a street in Amman ahead of the upcoming parliamentary election, on September 8.
دولت دیپلمات و حقوقدان بشر الخصاونه (۵۵ ساله) در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۰ تشکیل شد.

کشوراردن با مساحت ۸۹٬۳۴۲ کیلومتر مربع   دارای ۱۰ میلیون جمعیت است واما بیشتراردنی هامهاجرهستند.

http://media.mehrnews.com/d/2017/04/17/0/2433655.gif

نقشه کشوراردن

اردن که به شدت تحت تاثیر درگیری های عراق و سوریه قرار گرفته است، از شرایط سخت اقتصادی، تشدید شده توسط همه گیری کووید-۱۹ و بدهی های بیش از پنجاه میلیارد دلار رنج می برد.
اقتصاد پادشاهی همچنین از تأثیر جنگ بین اسرائیل و جنبش حماس که شنبه گذشته وارد دوازدهمین ماه خود شد، به ویژه در بخش گردشگری که درآمدهای آن حدود ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، رنج می برد.
پادشاهی هاشمی میزبان ۱.۳ میلیون آواره سوری است و تأیید می کند که هزینه های این امر بیش از ده میلیارد دلار است.
اقتصاد پادشاهی تا حدودی به کمک های ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس وابسته است.
از زمان شروع جنگ در غزه، اردن شاهد تظاهراتی بوده است که خواستار لغو معاهده صلح امضا شده با اسرائیل در سال ۱۹۹۴ شده بودند.
در اوایل نوامبر(آبان ۱۴۰۲) عمان سفیر پادشاهی در اسرائیل را احضار کرد و همچنین به اسرائیل اطلاع داد که سفیر خود را که قبلاً پادشاهی را ترک کرده بود، برنگرداند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد