پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

سرانه مطالعه کشورایران ۳۳ دقیقه است

۴ شهریور ۱۳۹۷:سرانه کتابخوانی ۱۳ دقیقه و سرانه مطالعه رسانه‌ها ۲۰ دقیقه است:سید عباس صالحی( وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)

بدون احتساب مطالعه ادعیه و کتاب‌های درسی، سرانه مطالعه کشور ۳۳ دقیقه است.

 سرانه مطالعه  در سال ١٣٩٩ روزانه   ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد مهدی اسماعیلی روز پنجشنبه( ۱ تیر ۱۴۰۲) در آئین افتتاح بزرگترین کتابخانه استاندارد آذربایجان شرقی افزود: توسعه خدمات فرهنگی و هدف‌گذاری بر روی مخاطبان کودک و نوجوان و تسهیل در دسترسی‌ها بسیار مهم است.

«وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی»  گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تعداد کسانی که عضو کتابخانه‌های ما شدند دو برابر شده است

جذابیت کتابخانه ها در ترویج فرهنگ مطالعه موثر است

 و شبکه مهمی از حوزه مالی داریم که ۴۰۰۰ کتابخانه عمومی با ده میلیون عضو مشترک داریم که سه میلیون عضو فعال دارند و ۴۰ درصد آن‌ها کودک و نوجوان هستند و تقارنی با هدف گذاری آنچه در کف میدان است وجود دارد و اهتمام جدی به تسهیل و دسترسی داریم.

وزیر ارشاد: ۳۳ دقیقه رقم خوبی برای سرانه مطالعه کشور است

وزیر ارشاد ادامه داد: در کتابخوانی هدف متعالی دیگر هم دنبال می‌کنیم، مصرف فرهنگی در میان نوجوانان و جوانان ما وضعیت مطلوبی ندارد و برنامه ریزی کرده‌ایم تا بخش کتابخوانی را رشد دهیم و سرانه مطالعه کشور نزدیک به ۳۳ دقیقه بدون احتساب مطالعه ادعیه و کتاب‌های آموزشی است و عدد خوبی است.اسماعیلی افزود: ۴۰۱ میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فروخته شد و یک میلیون و ۴۰۰ هزار جلد کتاب به صورت رایگان به دست مردم در روستا‌ها و شهر‌های کوچک رساندیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده سرانه مطالعه کشور ۳۳ دقیقه است که رقم خوبی است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:وزیرارشادنگفت که« مطالعه الکترونیکی»(فضای مجزی)مشمول این آمارهست یانه واینکه این محاسبه شامل  روزنامه اعم از چاپی یا الکترونیکی هم می شود؟

میانگین مطالعه روزانه ۳۰ دقیقه است.

یاسر احمدوند(معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ در نشست با اهالی قلم (انجمن های ادبی، ناشران و نویسندگان) استان مرکزی گفت: میانگین مطالعه در کشور بیش از ۳۰ دقیقه به جز کتاب درسی و ادعیه است

میانگین سرانه مطالعه در کشور ۳۰ دقیقه است

مشرق( ۲۷ آذر ۱۴۰۱)نوشت: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:سالانه ۱۰۰ تا ۱۱۲ هزار جلد کتاب در کشور تولید می شود.

خبرگزاری قوه قضائیه(میزان)نوشت: سرانه مطالعه (کتب غیردرسی) ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز

آمار کتابخوانی در ایران درسال ١٣٩٩

آمارهای باورنکردنی مطالعه/ ایرانی‌ها در سال 91 چهاربرابر سال 88 کتاب خواندند

این آمار متعلق به سال ١٣٩٩ است و برای افراد ۱۵ ساله و بیشتر به‌گونه‌ای طراحی شده که نتایج به تفکیک تمام استان‌ها قابل ارائه است. در این آمارگیری به ۴٣٧٠٠ خانوار شهری و ۱۸۸۶۰ خانوار روستایی و در کل به ۶۲۵۶۰ خانوار مراجعه شده و مجموع این اطلاعات از داده‌ها و پرسش‌های مربوط به حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی استخراج شده است.مهم‌ترین یافته‌های طرح در حوزه مطالعه به شرح زیر است.

در سال ١٣٩٩ سرانه مطالعه افراد ۱۵ ساله و بیشتر باسواد در ماه به‌طور متوسط ٨ ساعت و ١٨ دقیقه برآورد شده که به‌عبارت دیگر ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز بوده است. از این مقدار ۶ ساعت و ٣٢ دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیردرسی، یک ساعت و ٢٣ دقیقه سرانه مطالعه روزنامه و ٢٣ دقیقه سرانه مطالعه نشریات بوده است.

به‌طور کلی ۹.۶۲ درصد افراد باسواد ۱۵ ساله و بیشتر در سال ١٣٩٩ یک نوع مطالعه غیردرسی اعم از کتاب غیردرسی، روزنامه یا نشریه داشته‌اند.

۵۴.۵ درصد از افراد باسواد ۱۵ ساله و بیشتر، در یک سال قبل از آمارگیری، مطالعه کتاب غیردرسی اعم از چاپی یا الکترونیکی داشته‌اند.

۲۲.۴ درصد از افراد باسواد ۱۵ ساله و بیشتر، در ماه قبل از آمارگیری، روزنامه اعم از چاپی یا الکترونیکی مطالعه کرده‌اند.

۹.۸ درصد از افراد باسواد ۱۵ ساله و بیشتر، در ماه قبل از آمارگیری، نشریه (چاپی یا الکترونیکی) مطالعه کرده‌اند./۲۹ شهریور ۱۴۰۰میزان.

از ۶ ساعت و٣٢ دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیردرسی در ماه، ٢ ساعت و ٣٢ دقیقه سرانه مطالعه قرآن و ادعیه و ۴ ساعت سرانه مطالعه سایر کتب غیردرسی بوده است.

از افراد ۱۵ و بیشتر که در سال ١٣٩٩ مطالعه کتاب غیردرسی داشته‌اند، ۲.۳۳ درصد حداقل یک عنوان کتاب، ۷.۵۲ درصد دو تا چهار عنوان، ۷.۵ درصد پنج تا هفت و ۶.۵ درصد بیش از هفت عنوان کتاب مطالعه داشته‌اند.

نتایج آمارگیری نشان می‌دهد اولویت مطالعه افراد به ترتیب مطالعه قرآن و ادعیه، رمان و داستان‌های کوتاه بزرگسالان، روانشناسی و تربیتی و موضوعات دینی (به‌جز ادعیه و قرآن) بوده است.

استان‌های یزد با ١۵ ساعت و ۱۶ دقیقه، قم با ۱۵ ساعت و ١٢ دقیقه و قزوین با ١٢ساعت و ۵۸ دقیقه در ماه بیشترین و استان‌های کرمانشاه با ٣ ساعت و ۴۰ دقیقه، کهگیلویه و بویراحمد با ٣ ساعت و ٢٢ دقیقه و بوشهر با ٢ ساعت و ۴۰ دقیقه در ماه کمترین سرانه مطالعه را در سال ١٣٩٩داشته‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.