پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

ایام حج مکه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ منا(مسجدالحرام)عرفات(تصاویر)حجاج

تصاویر در ارتفاع ۱۰۰۰ متری مسجد الحرام در مکه(عربستان سعودی)می بینید.

خط ونشان عربستان برای حجاج ایرانی(شعارهای اعلام برائت)

۸۷ هزار نفرازایران عازم سفرحج شده اند.

مکه(حجاج)حرکت بسوی منا

زائران بیت الله الحرام پس از آنکه روز جمعه ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴(۲۵ خرداد ۱۴۰۳) در روز ترویه(هشتم ذیحجه) که اولین مناسک حج است در منا گرد آمدند، روز شنبه(۲۶ خرداد ۱۴۰۳) در سطح عرفات، بزرگترین رکن حج می ایستند. 

میهمانان خدا (یک میلیون و۵۵۰ هزار نفر زائرغیرعربستانی) در روز نهم ذی الحجه گرد هم می آیند تا بزرگترین رکن حج را به جای آورند که از طلوع خورشید در سطح «کوه عرفات» بایستند. تا غروب آفتاب، و هر کس عرفات را از دست بدهد، حج را ترک کرده است.

«عرفات» یکی از نامهای زیارتگاهی است که در خارج از مسجدالحرام واقع شده است، دشتی هموار با «کوه عرفات» که به آن «کوه رحمت» می گویند.

در« جاده مکه - طائف» در حدود ۱۵ کیلومتری شرق مکه، ۱۰ کیلومتری منا و ۶ کیلومتری مزدلفه قرار دارد و مساحت آن ۱۰.۴ کیلومتر مربع برآورد شده است.

ارتفاع کوه ۳۰ متر است و از طریق ۹۱ پله می توان به قله آن رسید و در وسط آن بنای تاریخی به ارتفاع ۴ متر قرار دارد.

«عرفات» را قوس کوهی احاطه کرده و نقطه پایانی آن«وادی عرنه»(وادی عرنة) است.

پس از غروب آفتاب در روز «عرفات»، زائران عازم «مزدلفه» می‌شوند تا شب را در آنجا بگذرانند و مجدداً به «منا» رفته و «جمرات» بزرگ عقبه را «سنگسار »کنند(پرتاب هفت سن بسوی شیطان نمادین) و در ۳ روز تشریق شب را بمانند و جمرات را پرتاب کنند.

ملیونا حاج یبدأون نسکهم الجمعة وسط منظومة خدمات متکاملة

مکه

صحرای عرفات کجاست؟

زائران در بیرون مسجد الحرام پس از اقامه نماز صبح در مکه عربستان سعودی – عکس از آسوشیتدپرس در بامداد جمعه، ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴

زائران در بیرون مسجد الحرام پس از اقامه نماز صبح در مکه / بامداد جمعه، ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴

حجاج بیت الله یتوافدون إلى منى فی یوم الترویة (صور) | الشرق الأوسط

حجاج

الحج 2024.. قرار عاجل بشأن دخول مکة المکرمة | مصراوى

ایام حج

جمعه ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ساعت ۰۸:۳۸ صبح
مراسم قرعه کشی در سحرگاه روز جمعه برای بدرقه زائران عتبات عالیات به منظور آمادگی برای انجام بزرگترین رکن حج با ایستادن در مرتبه پاک عرفات ادامه یافت.

فرستاده خبرگزاری خاورمیانه به عتبات عالیات مشاهده کرد که مسئولان اعزامی قرعه کشی با استفاده از اتوبوس های مدرن مجهز به دستگاه جی پی اس، عملیات جابجایی زائران اعزامی را که در یک پاسخ به حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ زائر می رسد، آغاز کردند.

معاون وزیر کشور در امور اداری و رئیس هیئت رسمی حج نیز به نوبه خود گفت: اتاق عملیات بخت آزمایی در مکه مکرمه فعال سازی سیستم ردیابی مسیرهای اتوبوس را هنگام انتقال زائران به بیت الحرام آغاز کرده است. خداوند به عرفات الله، عبور از النفره به مزدلفه، و رسیدن به اردوگاه های آنان در مونا. این کار از طریق دستگاه‌های GPS انجام می‌شود تا از یک طرف اطمینان حاصل شود که رانندگان اتوبوس به مسیر پایبند هستند و از طرف دیگر در صورت انحراف از محدودیت‌های ترافیکی تعیین‌شده راهنمایی‌شان می‌شود و با اشاره به اینکه رانندگان این اتوبوس‌ها از بین کارگران دائمی در پادشاهی عربستان سعودی انتخاب شده اند و فصلی نیستند و از آشنایی آنها با جاده ها و برنامه های سفر اطمینان حاصل می شود.

وی به نماینده (ع.س) افزود: اتاق عملیات تعدادی اتوبوس یدکی را آماده کرده است تا در صورت بروز هرگونه نقص اتوبوس در حین تشدید تنش، فوراً مستقر شوند.

27 صورة ترصد وصول رحلات الحج 2024 إلى مکة والمدینة بالسعودیة | مصراوى

ایام حج

تصاویر  در ارتفاع ۱۰۰۰ متری مسجد الحرام در مکه مکرمه

لهذه الأسباب.. مکة المکرمة دافئة شتاءً

مکه

تصاویر نفس گیر در ارتفاع ۱۰۰۰ متری مسجد الحرام در مکه مکرمه

إنطلاق موس الحج 2024م/1445ه تحت شعار “لا حج بلا تصریح”

ایام حج

تصاویر نفس گیر در ارتفاع ۱۰۰۰ متری مسجد الحرام در مکه مکرمه

شاهد.. صور تخطف الأنفاس على ارتفاع 1000 متر للحرم المکی

مکه

المسجد الحرم - الحرم المکی مکة المکرمة

تصاویر نفس گیر در ارتفاع ۱۰۰۰ متری مسجد الحرام در مکه مکرمه

صور من سماء مکة المکرمة ترصد الاستعدادات النهائیة لحج هذا العام - الیوم  السابع

«ابراج البیت»(برج ساعت)مسجدالحرام

عکس های هوایی مکه با حضور حجاج در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴( ۷ ذیحجه ۱۴۴۵)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:امکانات جدید برای حجاج

حجاج بیت الله یتوافدون إلى منى فی یوم الترویة (صور) | الشرق الأوسط

«تاکسی الطیر»(تاکسی پرنده):این برای اولین بار استفاده می شود، زیرا حمل و نقل زائران از فرودگاه ها به هتل ها برای مسافت تقریباً ۲۵۰ کیلومتر در ساعت اهمیت دارد و از نوع «لیلیوم »خواهد بود که با ظرفیت گسترده آن مشخص می شود. ، و یکی از اولین مدل های هواپیماهای برخاست و فرود عمودی است.

 اسکوتر برقی:برای سهولت در رفت و آمد زائران استفاده می شود و به ۳ راه محدود می شود: جاده مزدلفه - منا، راه پیاده روی تا سرچشمه جمرات - غرب و عابر پیاده برای ورود به حرم. منبع جمرات - شرق.

طول یک مسیر حدود ۱.۲ کیلومتر و عرض آن ۲۵ متر است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:خط ونشان عربستان برای ایران(شعارهای اعلام برائت)

الملک سلمان بن عبد العزیز وولی العهد محمد بن سلمان

«ملک سلمان بن عبدالعزیز»(پادشاه عربستان) و «محمد بن سلمان»ولیعهدعربستان سعودی

شاهزاده سعود بن مشعل بن عبدالعزیز، معاون فرماندار منطقه مکه مکرمه، تایید کرد که «حج بدون مجوز» برگزار نخواهد شد و تاکید کرد که «این مقررات به شدت علیه هر ناقض دستورالعمل ها اجرا می شود

این امر در جریان راه اندازی کمپین «حج عبادت و رفتار متمدنانه» در شانزدهمین فصل خود از سوی شاهزاده خالد بن فیصل بن عبدالعزیز، مشاور خادم حرمین شریفین و امیر منطقه انجام شد. حج بدون مجوز ممنوع است.

https://portalcdn.spa.gov.sa/backend/original/202401/yAND6TgISFSSSq30hOtr0lYYMYM3RyW2WfFanAxm.jpg

شاهزاده سعود بن مشعل بار دیگر بر «لزوم اجرای مقررات و عدم اغماض با متخلفان برای رسیدن به حجی امن و ممتاز» تاکید کرد. وی با اشاره به اینکه این کمپین به کاهش رفتارهای متخلفانه و افشای کمپین های جعلی کمک کرد که همگی در کاهش زائران غیرقانونی تاثیر داشت و مساعدت مراجع ذیربط را در بهبود خدمات رسانی به میهمانان خدا کرد و تاکید کرد: مقررات و دستورالعمل ها قاطعانه در مورد متخلفان اعمال خواهد شد.

«شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف»(وزیر کشورعربستان)، در پی صدور حکم سلطنتی مبنی بر ارتقای درجه سپهبدی و انتصاب وی به عنوان مدیر امنیت عمومی، به «سپهبد محمد البسامی» درجه جدید خود را اعطا کرد.

«سپهبد محمد البسامی»(رئیس امنیت عمومی عربستان)، آمادگی نیروهای امنیتی حج را در تمام بخش ها برای موسم حج ۱۴۴۵ هجری قمری «برای مقابله با هر چیزی که بر نقض امنیت یا نظم را تحت تأثیر قرار می دهد»، تأیید کرد و از همه اقدامات مؤثر جلوگیری کرد. امنیت و امنیت میهمانان خدا را نشان می دهد که در عین حال «متخلفین طبق مقررات و قوانین به مجازات های مقرر در قانون دستگیر و اجرا خواهند شد

«رئیس امنیت عمومی عربستان سعودی» گفت: نیروهای امنیتی از پانزدهم شوال وظایف خود را برای کنترل ورودی های مکه آغاز کردند و تمرکز کامل بر متخلفان خواهد بود و «اجازه عبور از میقات را بدون مجوز حج نخواهیم داد

«سپهبد محمد البسامی» از شهروندان و اهالی خواست تا به تبلیغات جعلی در شبکه های اجتماعی مبنی بر اقامه حج به نیابت، تامین و توزیع قربانی برای میهمانان خدا، فروش دستبندهای ویژه حج، تهیه وسایل حمل و نقل و سایر تبلیغات گمراه کننده برای حج تمتع پاسخ ندهند. هدف از فریب و کلاهبرداری از طریق افراد و موسسات ساختگی، مجازات های مقرر در مورد کسانی که مرتکب می شوند اعمال می شود.

تصاویر در ارتفاع ۱۰۰۰ متری مسجد الحرام در مکه(عربستان سعودی)می بینید.

فنادق ابراج البیت مکه

«ابراج البیت»(برج ساعت)مسجدالحرام/مکه-عربستان سعودی

برج ساعة مکة الملکی

«ابراج البیت»(برج ساعت)مسجدالحرام

جبل النور

۱۴ ژوئن ۲۰۲۴(۲۵ خرداد ۱۴۰۳) ساعت ۱۱:۲۶ صبح 
خبرگزاری عربستان سعودی (SPA) تصاویر ویدئویی از ورود زائران به منا را برای بزرگداشت روز تروه رصد کرد.

مرکز ملی هواشناسی عربستان سعودی - در گزارش خود از دمای پیش بینی شده امروزجمعه(۲۵ خرداد ۱۴۰۳) در مکه مکرمه و عتبات عالیات - نسبت به انتظار وزش بادهای سطحی که گرد و غبار و خاک را در بخش هایی از مناطق مرزی شمالی الجوف ایجاد می کند، هشدار داد.


این مرکز اعلام کرد دمای هوای پیش بینی شده درمسجدالاحرام ۴۳ درجه سانتیگراد، منا ۴۳ درجه سانتیگراد، عرفات ۴۴ درجه سانتیگراد و مزدلفه ۴۳ درجه سانتیگراد خواهد بود.

این مرکز رگبار و رعد و برق معتدل تا شدید را پیش بینی می کند که در بخش هایی از مناطق جزان، عسیر، البهاء و مکه مکرمه بارش های شدید همراه با وزش باد شدید و وزش باد سرد و در بخش هایی از مدینه خفیف تا متوسط ​​خواهد بود. و مناطق نجران

این مرکز اعلام کرد دمای پیش بینی شده در بیت المقدس پایتخت ۴۳ درجه سانتیگراد، منا ۴۳ درجه سانتیگراد، عرفات ۴۴ درجه سانتیگراد و مزدلفه ۴۳ درجه سانتیگراد خواهد بود.

هشدار می‌دهم رعد و برق متوسط ​​تا شدید در بخش‌هایی از جیزان، عسیر، البهاء و مکه با بارش‌های شدید همراه با وزش باد شدید و وزش باد سرد و در بخش‌هایی از مدینه و نجران خفیف تا متوسط ​​خواهد بود.

مسجدالحرام درایام کرونا

الکعبة

مسجدالحرام(کعبه) ۲۰۱۷ میلادی ایام حج

استرس گرمایی  جمعه ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴(۲۵ خرداد ۱۴۰۳)
مرکز ملی هواشناسی به فعالیت های تحقیقاتی خود در مناطق مقدس ادامه می دهد. بررسی عوامل جوی مرتبط با استرس گرمایی در داخل و خارج کمپ ها با همکاری وزارت بهداشت.

ضمناً این مرکز آماده ارائه خدمات به زائران در منا می باشد.

وی به هماهنگی شبانه روزی با مراجع ذیربط برای ارائه اطلاعات آب و هوا و اقلیم اشاره کرد.

وی به افزایش ایستگاه های خودکار در عتبات عالیات و حوزه مرکزی عتبات عالیات و راه های منتهی به 33 ایستگاه خودکار و ثابت و همچنین ایستگاه های سرنشین دار در منا و عرفات که به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند، اشاره کرد. .

رصد آسمان مارشال و حرم با رادار
این مرکز دارای رادار متحرک برای رصد آسمان مارشال و مسجدالحرام و همچنین ایستگاه های سیار برای نظارت بر جو بالای جو و هدایت تصاویر ماهواره ای برای رصد پدیده های احتمالی جوی و فعال کردن اتاق عملیات مجهز به وسایل باکیفیت است. ارتباط با سایر بخش‌هایی که در خدمت رسانی به زائران بیت الله الحرام هستند.

و در گذشته؛ عملیات اورژانس هوایی فرضی ضیوف الرحمن که از اواخر سفر العمودی در برج های ساعت (وقف الحرمین ملک عبدالعزیز) انجام می شود.

این جلسه با حضور وزیر بهداشت عربستان، دکتر فهد الجلجل، هیئت همراه وی، نماینده کمیسیون سلطنتی شهر مکه و اماکن مقدس و هلال احمر عربستان سعودی به نمایندگی از زمین و نیروهای هوایی .

مؤسسه هوانوردی محبتی العمودی در برج‌های صاعه نیز مقصد اصلی خدمات آمبولانس هوایی در منطقه مرکزی مکه مکرمه به‌ویژه در فصل حج است.

این امر به دلیل تکمیل تجهیزات در ساعات ساعتی و در دسترس بودن تمامی قابلیت ها از نظر خدمات حرفه ای و جامع به صورت شبانه روزی و در زمان خاص و عالی می باشد.

منطقه صحرای عرفات...مکه
«کوه عرفات» تپه ای است که در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مکه در عربستان سعودی قرار دارد.
«عرفات» در راه بین مکه و طائف در ۲۲ کیلومتری شرق مکه، ۱۰ کیلومتری منا و ۶ کیلومتری مزدلفه واقع شده است مجموعه ای از کوه ها به شکل یک قوس بزرگ.

جبل النور
فاصله مکه و مدینه در حدود ۴۵۰ کیلومتر است و «منا»و «مزدلفه» و «عرفات» همه درشهر مکه قراردارند.

«منا و مزدلفه در محدوده حرم» و «عرفات خارج از حرم است.»

فاصله بین آنها(عرفات و منا و مزدلفه و بین حرم) چند کیلومتر است و دورترین آنها عرفات و بعد مزدلفه و بعد منا است.

«منا » درفاصله ۷ کیلومتری مسجد الحرام  قراردارد. از مسجد جامع تقریباً ۱۰ کیلومتر و عرفات تقریباً ۲۰ کیلومتر و فاصله عرفات تا مزدلفه ۷ کیلومتر است.
«عرفات» کوهی در «مکه»(عربستان سعودی) که در راه مکه و طائف حدود ۲۲ کیلومتر، تا منا ۱۰ کیلومتر و از «مزدلفه» ۶ کیلومتر فاصله دارد. مهمترین مناسک حج که مکث عرفات نامیده می شود، در روز نهم ماه ذی الحجه در آنجا برگزار می شود. توقف در عرفات مهم‌ترین مناسک حج محسوب می‌شود، چنان که پیامبر اسلام فرمود: «حج عرفات است». طول کوه عرفه به ۳۰۰ متر می رسد و در مرکز قله آن یک علامت بلند ۷ متری وجود دارد که آن را از بقیه کوه ها متمایز می کند، کوه عرفات حدود ۷۰ متر ارتفاع دارد.

الحجاج یتوافدون إلى مشعر منى لقضاء یوم الترویة
«عرفات بین مکه و طائف فاصله دارد و ارتفاع آن ۷۰ متر است» و وتر آن وادی است که یکی از دره های مکه است.

منشأة الجمرات... مراحل التطویر سهّلت أداء النسک
پل جمرات

رمـی الجمـرات یمـضی بانسـیابیة فی أول أیام التشـریق | صحیفة الخلیج
این پل برای عبور و مرور حجاج در مراسم حج در منطقه منا در مکه قرار دارد و در حدود ۸۰ متر عرض دارد. این پل شامل پنج طبقه است که ارتفاع هر طبقه ۱۲ متر است و در دو طرف پل پنج برج خدماتی وجود دارد که قبلاً چندین بار توسعه یافته است تا اینکه به شکل فعلی درآمده است. مساحت کل  پل جمرات بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع است.

مسجد نمرة مکه

«مسجد نمرة» یکی از مهم ترین اماکن عرفات به شمار می رود که هزاران زائر در آن نماز ظهر و عصر را می خوانند. 
« مسجد نیمرا»(نمرة) بر فراز محلی که پیامبر در خطبه وداع خود ایستاده بود، ساخته شد. این مسجد دارای شش مناره است که هر کدام ۶۰ متر ارتفاع دارد و دارای ۳ گنبد و ۶۴ در ورودی است. مساحت آن ۸ هزار متر مربع است.
کوه نور(جبل النور)غارحراء دردل این کوه قراردارد.

غار حراء
کوه نور یا همان طور که به آن (کوه اسلام) نیز گفته می شود، یکی از مکان های تاریخی است که زائران به طور گسترده در جستجوی آن هستند، کوهی که مبدأ پیام در آن ظاهر شده است، در شمال شرقی مسجد جامع قرار دارد. جایی که رسول خدا(ص) قبل از بعثت در داخل، برای عبادت خداوند منزوی می شد(غارحراء)
جبل النور (کوه نور) کوهی در ۳ کیلومتری مکه است

جبل عرفات
« صحرای عرفات» با مساحت حدود ۱۸ کیلومتر مربع در شرق مکه، اندکى متمایل به جنوب که در میان راه طائف و مکه قرار گرفته است وزائران بیت ‏الله الحرام در نهم ذى الحجه، از ظهر تا غروب در این منطقه حضور دارند.
 مساحت کوه نور حدود ۵ کیلومتر مربع و ارتفاع آن ۶۴۲ متر است که از ارتفاع ۳۸۰ متری به شدت پایین می آید تا به ارتفاع ۵۰۰ متری برسد و تا قله آن که شبیه کوهان شتر یا گنبد است به پایین آمدن ادامه می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد