کریدورزنگزور درارمنستان واقع است(مرزجلفا)کشورآذربایجان ادعای مالکیت دارد،این مرز برای تردد کامیونهای ایران به اروپا مسدودشده است.
بستن «کریدور زنگزور» بر روی ایران،می تواند به منزله حذف ایران از تمامی معادلات انرژی و ترانزیتی منطقه قفقاز جنوبی باشدو اختلال در درترانزیت ایران به اروپااست.
کریدور زنگزور خط قرمز ایران است
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به مواضع اخیر روس ها در خصوص کریدور زنگزور گفت: ایجاد این کریدور خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.امروزشنبه(۱۷ شهریور ۱۴۰۳)دفتر این نماینده مجلس(ابراهیم عزیزی) افزود: آنچه واضح و مبرهن است اینکه موضوعات مرتبط با تحولات ژئوپلیتیک در کریدور زنگزور به نفع کشورهای منطقه نیست و ایران نیز به شدت با این موضوع مخالف است.
«ابراهیم عزیزی» با اشاره به افکار متوهمانه و ذهنیات مبتنی بر تشکیل توران بزرگ از سوی برخی کشورها ادامه داد: اساسا «کریدور زنگزور» یک کریدور جعلی است و ظاهرا دست هایی در کار است تا به بهانه ایجاد این کریدور، از قدرت نظامی و سیاسی ایران در منطقه کاسته شود.
«رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی» گفت: به کسانی که چنین توهماتی را دنبال می کنند هشدار می دهیم که عواقب چنین تصمیماتی برای آنها سنگین و پرهزینه خواهد بود./منبع:ایرنا
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: تغییرات مرزی و معامله بر سر مناطقی از خاک ارمنستان و جمهوری آذربایجان است که در نتیجه آن بخشی از خاک ارمنستان که هم مرز با جمهوری اسلامی ایران است به جمهوری آذربایجان واگذار میشود و عملا ارمنستان مرز خود با ایران را از دست میدهد.
ایجاد یک کریدور در محور نخجوان- زنگزور- قره باغ آرزوی دیرینه «ائتلاف های پانترکیستی» در قفقاز است.
بستن «کریدور زنگزور» بر روی ایران،می تواند به منزله حذف ایران از تمامی معادلات انرژی و ترانزیتی منطقه قفقاز جنوبی باشدواختلال در درترانزیت ایران به اروپااست.
سفیرایران در شوروی چه می گوید؟
«ایران بین روسیه و غرب گرفتار شده»(مسکو با حمایت از کریدور زنگزور میخواهد فشار بیاورد که تهران به غرب نزدیک نشود) «غرب با اتهام ارسال موشک میخواهد ایران را هم پیمان پوتین در اوکراین معرفی کند»
«نعمت الله ایزدی»(سفیر سابق ایران در شوروی) درباره خطر اتهام ارسال موشک از ایران به روسیه به «انتخاب» گفت: بیشتر از اینکه بحث ارسال و یا عدم ارسال موشک خطرناک باشد، غربیها ایران را به عنوان متحد روسیه در جنگ اوکراین تحلیل میکنند. مهمترین هدف غربیها از انتشار اخبار ارسال موشک از ایران به روسیه، اثبات همراهی ایران با روسها در اوکراین است.
روسیه فعلا تحت فشار است و شکلهای جدیدی از جنگ را روی میز گذاشته است.
در نتیجه غربیها میخواهند مسأله ارتباط ایران و روسیه را به عنوان یک اتهام مطرح کنند. هم پیمان تلقی شدن ایران با روسیه، فشار بر ایران را بیشتر میکند.
او افزود: نماینده ایران در سازمان ملل این اتهام را تکذیب کرده است. نماینده ایران گفته کمک به هر طرف جنگ مضر است و این نکته به خود غربیها نیز هشدار داده است. غربیها میخواهند در درجه اول اثبات کنند که ایران متحد روسیه است، در درجه دوم با فشاری که به تهران وارد میشود، ارتباطاش را با روسیه کاهش دهد، وگرنه ارسال چند موشک چندان مسأله مهمی برای غربیها نیست.
«سفیر سابق ایران در شوروی» در ادامه درباره مواضع روسیه نسبت به بحث زنگزور بیان کرد: موضعگیریهای روسیه نقطه مقابل رفتار غرب است. یک تقابل بین غرب و روسیه درمورد ایران وجود دارد. غربیها از یک طرف ایران را با اتهام ارسال موشک تحت فشار قرار میدهند، روسها نیز ایران را با مسأله زنگزور و مباحث دیگری که در آینده هم پیش میآید، تحت فشار قرار میدهند. روسها میخواهند ایران به سمت تعامل با غربیها نرود.
«روسیه این اواخر خود را به کشور آذربایجان نزدیک کرده تا از دالان زنگزور متضرر منافعی داشته باشد»
روسها به همین خاطر به ایران فشار میآورند که از مواضعاش نسبت به اوکراین و نزدیکی احتمالی اش به غرب فاصله بگیرد.
«سفیر سابق ایران در روسیه» تصریح کرد: ایران در شرایط سختی گرفتار شده است. تاکنون به عنوان یک شریک مطمئن خوب روی روسیه حساب کرده بود، اما رفتار فعلی روسیه باعث میشود تجدیدنظری نسبت به ارتباط با روسیه رخ دهد.«نعمت الله ایزدی» درباره راهکار مناسب برای ایران در میان ارتباط با شرق و غرب گفت: برخی از مسائل ریشه در گذشته دارد. ما چند سال است که به روسها به گونهای القا کردهایم که تنها گزینهمان در شرایط بحرانی، روسیه است.
احساس روسیه این است که ما گزینه دیگری نداریم. اگر در قدم اول بتوانیم یک نوع توازن در روابط با غرب و روسیه به صورت علمی ایجاد کنیم، راه حل مناسبی را پیش گرفتهایم. استراتژی جدیدی باید در سیاست خارجی تعریف شود و به تعادل و توازن میان شرق وغرب بپردازیم. این سیاست میتواند غربیها و روسیه را قانع کند. مشکل عمده ما این است که روسیه تصور میکند ایران دیگر راهکاری به جز روسیه ندارد. کلید حل این موضوع، شروع گفتگو با اروپاست./انتخاب۱۷ شهریور ۱۴۰۳
«سیدعباس عراقچی»(وزیر امورخارجه ایران) نیز پنجشنبه ۱۵ شهریور این مطلب را در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد:«ترسیم دوباره مرزها خط قرمز ایران است»
« صلح، امنیت و ثبات منطقهای تنها یک اولویت نیست، بلکه یکی از استوانه های امنیت ملی ما است. هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی همسایگان ما، یا ترسیم دوباره مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، کاملا غیرقابلقبول است و برای ایران خط قرمز به شمار میرود.»
«مهدی سبحانی»(سفیر ایران در ارمنستان) نیز جمعه ۱۶ شهریور در گفتوگویی با خبرنگاران گفت که خوابها و رویاها در رابطه با کریدور «زنگزور» هرگز محقق نخواهد شد.
«یعقوب رضازاده»(عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس) نیز به ایسنا گفت که تغییر در مرزهای ژئوپولیتیک ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست و گشایش کریدور زنگزور را محکوم میکنیم.
«علی نیکزاد»(نایب رئیس مجلس):« سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران درباره مرزها، همسایگان و کریدورها ثابت و مبتنی بر منافع ملی است. همانطور که در آخرین اجلاس مجالس در باکو نیز تاکید کرده بودم، ما تغییر در مرزها را نمیپذیریم. توصیهام به روسیه و آذربایجان، احترام به مرزهاست.»
«گقارد منصوریان»(نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران):« دالان زنگزور، تهدیدی جدی برای امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور عزیزمان ایران است. مرز ایران و جمهوری ارمنستان از کهن ترین مرزهای بین المللی می باشد. با مسدود شدن آن مرز خفگی ژئوپلیتیک در شمال کشورمان ایجاد میگردد. تغییر سیاست روسیه در این خصوص، غیرقابل قبول است.»
«احمد نادری»(عضو هیات رئیسه مجلس):«عدم پاسخ متناسب به روسها در موارد اقدامات قبلی علیه منافع ملی ایران سبب پررویی مضاعف آنان شده است. باید به آنان(روسیه)فهماند که همکاری راهبردی به معنای چشم پوشی از منافع نیست. وزارت خارجه و نیروهای مسلح باید طرحی روشن برای پاسخ به توهمات ژئوپلیتیک داشته باشند.»
«روحالله متفکرآزاد»(عضو هیات رئیسه مجلس):«سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران عدم تغییر مرزهای بینالمللی است که به صراحت توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شده است. ایران سیاستهای منجر به جابجایی و انسداد مرزهای بینالمللی در همسایگی خود را تحمل نخواهد کرد و این موضع قبلا به تمام طرفین گوشزد شده است. دولت جمهوری آذربایجان اگر دغدغه ارتباط با اراضی جمهوری خودمختار «نخجوان» را دارد باید طبق توافقات فیمابین برای تکمیل«کریدور ارس» تلاش کند.»
«سمیه رفیعی»(نماینده تهران):« کریدور توهمی زنگزور موجب تشدید تنش در منطقه خواهد شد و به شدت محکوم است. حجت ما کلام رهبر عزیزمان در دیدار با پاشینیان است: جمهوری اسلامی ایران مسیر زنگزور را به ضرر ارمنستان می داند و همچنان بر این موضع خود ایستادگی دارد.»
توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:روزچهارشنبه، ۳ شهریور ۱۴۰۰،نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان از طریق کارشکنیهای فراوان ازجمله مسدود کردن چندروزهٔ مسیر زمینی ایران-ایروان در محور گوریس-قاپان (گوروش-قافان) و همچنین اخذ تعرفههای ۱۳۰دلاری، اذیت و آزار رانندگان ایرانی و دستگیری دو نفر از آنها تلاش کردهاند از صادرات مواد غذایی، سوختی و غیره از ایران به ارمنستان جلوگیری کنند.
تا پیش از جنگ سال گذشته، آذربایجان برای ارتباط زمینی با نخجوان از خاک ایران استفاده می کرد. زیرا به دلیل روابط خصمانه با ارمنستان راه دیگری برای ارتباط با این بخش از کشورش را نداشت.
با توافقی که بعد از جنگ میان آذربایجان و ارمنستان انجام شد، مسیر زمینی ارتباط نخجوان با سرزمین اصلی آذربایجان با وساطت روسیه به خود باکو رسید. به بیان ساده تر، امتیاز که ایران در برقراری ارتباط میان این دو بخش همسایه شمالی اش داشت، از میان رفت.
ماجرای کامیون ها
از سوی دیگر، با تسلط آذربایجان بر جاده ارتباطی مورد اشاره، عملا ارتباط ایران و ارمنستان نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. حالا نیروهای جمهوری آذربایجان جلوی تردد آزادانه کامیون های ایرانی را گرفته و بابت این رفت و آمد حق ترانزیت طلب می کنند.
مبلغ این حق ترانزیت نیز ۱۳۰ دلار است.(۳ میلیون وپانصدهزار تومان)
کشور«آذربایجان» از مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتری مرز «نوردوز» بین ایران و ارمنستان - تا ایروان، پایتخت ارمنستان، برای ۱۶ کیلومتر آن کشور آذربایجان ادعای مالکیت دارد و کامیونهای ایرانی که از مسیر عبور میکنند را ملزم به پرداخت عوارضی و حقوق ورودی کرده است و در برخی از موارد کامیونها در صف چند ساعته تفتیش و بازرسی بار معطل میمانند.
نکنه: ارمنستان یک مسیر جایزین برای این جاده هم دارد اما این مسیرکوهستانی، هنوز زیرساخت لازم برای عبور همه تریلی ها از آن را ندارد.
جاده گوریس - کاپان
«جاده گوریس - کاپان» دو شهر ارمنستان را به هم وصل می کند. این جاده ۸۰ کیلومتری در واقع بخشی از جاده ای است که ایران را به پایتخت ارمنستان وصل می کند.
این جاده قبل از جنگ سال گذشته، کاملا در اختیار ارمنستان بود اما اکنون ۱۶ کیلومتر آن در محدوده سرزمینی آذربایجان قرار گرفته است.
در واقع اکنون این جاده از شهر «گوریس» در ارمنستان آغاز می شود و در ادامه وارد خاک آذربایجان می شود و پس از ۱۶ کیلومتر دوباره وارد خاک ارمنستان شده و به شهر کاپان می رسد.
فاصله شهرها
«ازتبریز تا جلفا ۱۳۰ کیلومتر» ،«از جلفا تا سیه رود ۵۸ کیلومتر» ،«از سیه رود تا مرز نوردوز ۲۰ کیلومتر»،«فاصله ازمرز نوردوز تا ایروان ۴۰۰ کیلومتر» می باشد.
۲مسیر (ایران به ایروان ارمنستان):
مسیراول:طی کردن مسیر ۳۸۲ کیلومتری ، مسیر پر پیچ و خم ،۱۰ کیلومتر از مرز «نوردوز» تا شهر «مِغری» و بعد ۵ کیلومتر از شهر مغری تا «لهواز» ، بعد از آن ۴۵کیلومتر از« لهواز» تا «لرنادزور » و بعد ۲۲ کیلومتر از لرنادزور تا کاپان و بعد از آن ۳۶ کیلومتر از کاپان تا اغوانی و بعد ۱۵۰ کیلومتر از اغوانی تا نآرپی» و در مجموع ۱۱۴ کیلومتر از آرپی تا ایروان.
مسیردوم (به ایروان ارمنستان):
طی کردن مسیر ۴۵۳ کیلومتری :۱۰ کیلومتر از «مرز نوردوز تا شهر مغری، ۵ کیلومتر» از شهر مغری تا لهواز، ۴۵ کیلومتر از لهواز تا لرنادزور، ۲۲ کیلومتر «از لرنادزور تا کاپان» ۳۶ کیلومتر از کاپان تا اغوانی، ۱۲۹ کیلومتر «از اغوانی تا وایک» و بعد ۲۷ کیلومتر «از وایک تا شاتین» و بعد از آن ۴۲ کیلومتر شاتین تا گغوویت و بعد ۷۱ کیلومتر« از گغوویت تا لاشن »، در نهایت از لاشن تا ایروان ۶۶ کیلومتر راه است.
مرز نوردوز تا شهر مِغری: ۱۰ کیلومتر
شهر مِغری تا لِهواز: ۵ کیلومتر
لهواز تا لرنادزور: ۴۵ کیلومتر
لرنادزور تا کاپان: ۲۲ کیلومتر
کاپان تا اغوانی: ۳۶ کیلومتر
اغوانی تا آرپی: ۱۵۰ کیلومتر
آرپی تا ایروان: ۱۱۴ کیلومتر
شهر «گوریس» که در فاصله ٢۴٠ کیلومتری ایروان قرار دارد
گمرک جمهوری آذربایجان در این زمینه آمده است، طبق قانون مالیات از خودروهای کشورهای خارجی در حین ورود به خاک جمهوری آذربایجان و هنگام خروج از این کشور، عوارض جادهای دریافت میشود(۳ میلیون وپانصدهزار تومان)
بنا به این قانون از خودروهای خارجی علاوه بر عوارض جادهای ، باید عوارض صدور مجوز تنظیم حمل و نقل جادهای بینالمللی نیز پرداخت کنند.
با وجود این، ماجرای تنش اخیر کمی پیچیده تر از یک مسیر ترانزیتی است و به بخش هایی از یک استان در کشور ارمنستان مربوط است.
برای اطلاعات بیشتربه این لینک مراجعه کنید:
بی احترامی به مجسمه آتاتورک مجازات دارد
بی دقتی نظافتچی شهرداری «سیواس»ترکیه درهنگام تمیزکردن«مجسمه آتاتورک»، موجب برکناری معاون شهردارشد.
مدیر امور نظافت شهرداری سیواس برکنار شد:اتهام: بی احترامی به مجسمه آتاتورک
«اومر اوزتورک»(مدیر امور نظافت شهرداری سیواس) در هنگام تمیز کردن مجسمه واکنشهای مختلفی درترکیه ایجادکرده است
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«آدم اوزون»(شهردار سیواس)، «اومر اوزتورک»(مدیر کارهای نظافتی) را مسئول کارگری دانست که بی احتیاطی بنای یادبود آتاتورک را تمیز کرد.
نظافتچی شهرداری در حین تمیز کردن مجسمه آتاتورک سعی کرد با پارچه خود را به مکان هایی برساند که قدش نمی رسید،پارچه را برسر اتاتورک می زد تا خاکهاریخته شوند،این نوع تمیزکردن، بعنوان بی احترامی به «بنیانگذارترکیه»تلقی شد ، درنتیجه شهردارسیواس،«رئیس بخش خدمات شهرداری را عزل کرد.احمد هاکان، سردبیر حریت، پس از ضبط لحظاتی که کارگر نظافتچی قصد داشت قسمت هایی از مجسمه آتاتورک را که دستش به آن ها نمی رسید پاک کند، از برکناری مدیر شهرداری سیواس انتقاد کرد. هاکان گفت: «بسیار دور از ذهن است که از اینجا به آتاتورک بی احترامی کنیم.»
در برنامه رسمی «یکصد و پنجمین سالگرد کنگره استقلال » در سیواس برگزار شد، تصویر یکی از کارکنان شهرداری که تلاش میکرد تا بنای یادبود آتاتورک را قبل از مراسم تاج گل نظافت کند در دوربینها شکار شد. کارمند سعی کرد با دمیدن پارچه اش قطعاتی را که به دستش نمی رسید تمیز کند. عنوان شد که پس از انتشار این تصاویر، مدیر کارمند مورد نظر برکنار شد.
اولین رئیس جمهورترکیه
کنگره اتاتورک درسیواس
شهر«سیواس»(ترکیه) کجاست؟نقشه
در پیام رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه همچنین آمده است: " مشعلی که ۱۰۵ سال پیش با عشق به استقلال و میهن در سیواس روشن شد، همچنان روشنایی بخش مسیر دستیابی ترکیه به تمدن معاصر است. نسلهای جوانی که به تاریخ غرور آفرینمان افتخار کرده و روحیه و شعوری مشابه اجداد قهرمانمان برخوردارند، کشور ما را به هدف قرن ترکیه خواهند رساند. امروز ما با آگاهی از تعهد به تصمیمات اتخاذ شده در کنگره سیواس و تشکیل پایههای جمهوری ترکیه قدم برمیداریم. من در سالگرد کنگره سیواس، یاد و خاطره همه قهرمانان این مرز و بوم به ویژه غازی مصطفی کمال را با احترام و سپاس گرامی داشته و از صمیم قلب به مردم سیواس و همه شهروندانم که میزبان این کنگره بودند درود میفرستم."
از چپ به راست: مظفر کیلیچ، رئوف (اوربای)، بکیر سامی (کندوه)، مصطفی کمال (آتاتورک)، روشن اشرف اونایدین، جمیل کاهیت (تویدمیر)، جوات عباس (گورر)
احمد هاکان در ستون روز جمعه۶ سپتامبر ۲۰۲۴(۱۶ شهریور ۱۴۰۳) خود در رابطه با حادثه مورد بحث به این نکته اشاره کرد:
"یک مأمور نظافت در سیواس در حال تمیز کردن مجسمه آتاتورک است. من فیلم را تماشا کردم. نظافتچی که قصد دارد با نردبان به مجسمه برسد، با پارچه ای که در دست دارد به سر مجسمه می زند.امااو هیچ قصدبی احترامی به آتاتورک ندارد.
«اومر اوزتورک»(مدیر کار نظافت شهرداری سیواس)، مدیر کارگری بود که در صد و پنجمین سالگرد کنگره سیواس مجسمه آتاتورک را با ضربه ای با پارچه پاک کرده است. اخراج شد.
اما برکناری «مدیر امور نظافت شهرداری سیواس» به دلیل این حادثه، نقطه نهایی حساسیت(کج سلیقگی) است.
«آدم اوزون»(شهردار سیواس)، «اومر اوزتورک»(مدیر کارهای نظافتی) را مسئول کارگری دانست که بی احتیاطی بنای یادبود آتاتورک را تمیز کرد.
تصاویری از کارگر در حال تمیزکردن مجسمه آتاتورک در سیواس منتشر شد.که برای پاک کردن قسمت بالای مجسمه پارچه را به سمت بالا زد.
«کارگر نظافتچی شهرداری سیواس» به دلیل نرسیدن قدکوتاهش، مجسمه آتاتورک با وجود اینکه زیر آن یک نردبان وجود داشت، با برخورد به قسمت های بالایی آن سعی کرد آن را پاک کند که باعث خشم شد.
سفررضاشاه به(آنکارا)ترکیه
رضاشاه، ۱۲ خرداد ۱۳۱۳، در رأس یک هیأت ۱۷ نفره که اکثرشان نظامی بودند وارد آنکارا شد. در این سفر ۳۸ روزه که تنها سفر خارجی رضاشاه بود دو پیمان دوستی و امنیت و رفع اختلاف مرزی در آنکارا بین دو کشور به امضا رسید.
همراهان رضاشاه درسفرترکیه
«باقر کاظمی»(وزیر امور خارجه)، «حسین سمیعی»(رئیس تشریفات داخلی)، «حسین شکوه»(رئیس دفتر مخصوص شاه)، «قرهگوزلو»(رئیس تشریفات دربار)،«امیر لشکر امانالله جهانبانی»، «سرتیپ عبدالرضا افخمی»، «سرتیپ صادق کوپال»، «سرهنگ حسن ارفع»، «سروان محمود خسروانی»، «سروان حسینقلی اسفندیاری»، «سروان عبدالله ظلی»، «سروان علیاصغر مزینی»، «ستوان یکم محسن قدیمی»، «عباس فروهر»(معاون تشریفات وزارت خارجه)، «حسین قدسی»(منشی وزیر خارجه)، «یوسف شکرانی»(عضو دربار) و «اسدالله ارفع»(رئیس بخش رمز ستاد ارتش)،و... اعضای هیأت همراه رضاشاه را در سفر به ترکیه تشکیل میدادند.
سوغات بی حجابی دراین سفربه ایران آورده شد
ضیافت شام اتاتورک، از راست: حسین سمیعی، رشدی آراس (وزیر خارجه ترکیه)، مصطفی کمال پاشا، رضا شاه، باقر کاظمی، صادق صادق، حسن ارفع، محمدصادق کوپال، کاظم پاشا (رئیس مجلس ترکیه)، عصمت اینونو، فخراالدین پاشا (رئیس ستاد ارتش ترکیه)، عبدالرضا افخمی و...
«سوغات بی حجابی دراین سفربه ایران آورده شد»
کابینه(دولتمردان)حضرت علی+اسامی همه فرمانداران
درادامه «اختلاس یکی ازفرمانداران حضرت علی» راخواهیدخواند.
قلمرو حکومت اسلامی، همان محدوده حکومت در زمان عثمان
بود بایک تفاوت.
ازپنج ایالت: شبه جزیره عربستان، مصر، عراق، ایران وشام،
« شام »به جهت طغیان و سرکشی معاویه، از قلمرو حکومت علی خارج شد(خودمختاراداره شد).
عربستان:حجاز(مکه، مدینه و طائف)،نجد،تهامه،یمن ویمامه.
کابینه حضرت علی
بعداز۲۵سال ازرحلت پیامبر(نیمه دوم ذی الحجه سال ۳۵ هجری) امیرالمؤمنین خلافت را بهدست گرفت و تا بیستم رمضان سال ۴۰ هجری که ۴ سال و ۹ماه دولتش دوام داشت.
این دوره مشکلات بسیاری پیش پای امام بود،۲۵سال انحراف ازسنت رسول الله(ص) ،زیادی خواهی های ورفاه زدگی اصحاب ،ریشه گرفتن فرهنگ ۳خلیفه قبلی ،مخصوصاً خلیفه قبلی،نارضایتی ارادتمندان ودلسوزان اسلام ناب محمدی که اکثرا ازمدینه کوچیده بودند وبه عراق مخصوصا درکوفه مسکن گزیده بودند.
«بصریان» که ازاصحاب جمل بودند و مدعی خونخواهی عثمان.
«شام »(دمشق)که حدود بیست سال به دست پسران ابوسفیان (یزید و معاویه) دست به دست می شد،ازاول درمقابل علی ایستادند وتاآخرهم به قلمروحکومت علی نپیوستند وهمچنان خودمختار ویاغی باقی ماند.
اینهاکاررابرای ایجادیک حکومت ناب محمدی دشوارکرده بود.
تنهاشهری که خیال علی جمع بود«کوفه»بود،عربهای اصیل که ازارادتمندان رسول الله وخاندان مطهرش بودندبه این شهرمهاجرت کرده بودند وامام هم همین شهرراپایتختش کرد.
امام علی تاجمع آوری قوا،حدود۳ماهی کمترین تغییرات رابه ترکیب دولت- قبلی- داد.
۳ماه بعدازخلافت:امام در ماه صفر سال۳۶هجری، اولین گروه از استانداران خود را به شهرستانها اعزام کردند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:کابینه امام علی(فرمانداران)
*درتاریح ،نمایندگان حضرت علی علیه السلام را درشهرها ومناطق مأموریتی بانامهای مختلف(حاکم،والی،استاندار،فرماندار)نامیده اند که دراینجا فقط به یک نام(فرماندار)نامیده شده اند.
*نکته دوم:بعضی ازفرمانداران مدت حکمرانیشان کوتاه مدت بوده،جانشین حضرت بودنددرسفرها ویاجنگ ها،که درکوفه چندین نفراینگونه بودند(نفرات آخرردیف کوفه)
*نکته سوم:اگرنامی ازحاکمان رادر۲یاچندجادیدید،یعنی محل مأموریتشان جابجاشده،
*نکته آخر:سعی شده ترتیب حکمرانی فرمانداران به همانصورتی باشدکه ابلاغ گرفتند.
اسامی فرمانداران+منطقه مأموریت
۱- « مکه » ابو قتاده انصاری، قثم بن عباس
۲- « مدینه » تمیم بن عمرو، ابو حبیش ،سهل بن حنیف، تمام بن عباس، ابو ایوب انصاری، حارث بن ربیع.
۳- « مصر » محمد بن ابیبکر
۴- « کوفه » ابو موسی اشعری . قرظه بن کعب، عقبه بن عمرو، ابو مسعود بدری ، هانی بن هوذه بن عبد یغوث
۵- «مصر » قیس بن سعد بن عباده، محمد بن ابی حذیفه، مالک اشتر
۶- « نصیبین » شهرمرزی ترکیه - مالک اشتر ، شبیب بن عامر جد کرمانی
۷- «بصره » عبدالله بن عباس ، عثمان بن حنیف.
۸- «مدائن» حذیفه بن یمان ،لام بن زیاد ، سعد بن مسعود ثقفی
۹- سنجار(استان نینوا)،مالک اشتر
۱۰- « الانبار»،کمیل بن زیاد
۱۱- « نهروان » عبدالله بن خبّاب الاَرت
۱۲- «فارس -ایران » عمر و بن سلمهی ارحبی ، زیاد بن ابیه
۱۳- «خراسان» خلید بن قره یربوعی ، جعده بن هبیره بن ابی وهب(خواهرزاده حضرت علی)
۱۴- «اصطخر فارس»مرودشت(ایران) منذر بن جارود عبدی
۱۵-اردشیر خُرّه(فیروز آباد فارس)،آقای مصقله بن هبیرهی شیبانی
۱۶- «اهواز » خریت بن راشد
۱۷- «آذربایجان » اشعث بن قیس،شریح بن مکدّر ،قیس بن سعد بن عباده ، عبدالله بن شبیل احمسی ،سعد بن حارث خزاعی
۱۸- «ری» یزید بن حجیه ،مخنف بن سلیم ،ربیع بن خثیم اسدی کوفی (خواجه ربیع)
۱۹-«اصفهان» مخنف بن سلیم ، یزید بن قیس ارحبی ،حارث بن ربیع
۲۰-«کرمان » عبدالله بن اهتم
۲۱- «همدان »جریر بن عبدالله، سعید بن وهب
۲۲- «قزوین »ربیع بن خثیم اسدی کوفی (خواجه ربیع)
۲۳- حلوان(کرمانشاه) اشعث بن قیس،اسود بن قطبه
۲۴- سجستان(سیستان)، عون بن جعده،ربعی بن کأس
۲۵-« یمن » حبیب بن منتجب ، عبیدالله بن عباس
۲۶- «عمان » حلو بن عوف ازدی
۲۷-«جَبُّل»شهری بود بین نعمانیه و واسط، در مسیر کوفه و بغداد،فرماندار«سلیمان صرد»
۲۸-، بَهُرْ سیر(غرب دجله،نزدیک تیسفون)،عدی بن حارث
۲۹-فُرات(بین النهرین)، عبیده سلمانی
۳۰- عین التمر(میان کوفه و شام)،مالک بن کعب
۳۱- میسان(العماره) ،قعقاع بن شور
۳۲- کسکر(استان واسط)، قُدامه بن عجلان
۳۳- «الانبار» ،ابو حسان بن حسان بکری
۳۴-«بحرین » عمر بن ابیسلمه ، نعمان بن عجلان
۳۵- جَنَد(منطقه یمن)،سعید بن نمران( کاتب امام علی)
۳۶- بلادشرق(یمن)،حُرَیث بن جابر.
واما ازیک حاکم ایرانی ذکرخیری کنیم که ازاهل البیت رسول الله بود و «کلاس »خلیفه دوم رابرهم زده بود،وی توفیق حضور دردولت حضرت علی رانداشت(وفاتش دراواخرخلافت عثمان بود)
عبای چندمنظوره
ابونعیم و ذهبی نوشتهاند که سلمان فارسی در حالی که بر حدود سی هزار نفر حکومت میکرد، تنها با یک عبا که فرش و لباس او نیز بود، برای مردم خطبه میخواند.
در طول ۲دهه که «سلمان فارسی» فرمانروا وقاضی مدائن بود، حضرت علی(ع)چندین نامه برایش فرستاد؛ در یکی از نامه ها او را این گونه از دنیا و ظواهر مادی دور می کند: ای سلمان! دنیا همانند ماری است که ظاهری بسیار زیبا و نرم دارد، ولی زهر کشنده ای دارد. بنابراین، از هر چیز که در دنیاست و دل تو را در می رباید، دوری کن؛ زیرا همان چیز به زودی از تو جدا می شود و زمانی کوتاه همراه تو خواهد بود، غم و اندوه آن را از خود دور کن؛ زیرا بی تردید جدایی آن را می بینی. هنگامی که انسان به شادی می رسد، دنیا او را به سوی رنج ها می فرستد و هر زمان که به آن اُنس می گیرد، او را در وحشت قرار می دهد.
خاکی بودن فرماندارمدائن مورد سرزنش رئیسش خلیفه وقت(عمر بن خطاب)قرارگرفت،اماحاکم مدائن در پاسخ خلیفه چنین نوشت:
«گفته بودى که من حکومت خدا را ضعیف و سست کرده(حاکم بایدجلال وجبروت- اُبّهت- داشته باشد،دفتروودستکی) و خود را خوار گردانیده و خدمتکار مردم کردهام به حدى که اهالى مدائن نمىدانند که من امیر آنهایم ! پس مرا به منزله پلى گردانیدهاند که بر من مىگذرند و بارهاى خود را بر دوش من مىگذارند! (ازمن حمالی می گیرند)
و نوشته بودى که اینها باعث سستى سلطنت خدا مىشود! پس بدان که ذلت در اطاعت الهى، دوست داشتنىتر است در نزد من از عزت در معصیت و نافرمانى خدا و تو خود مىدانى که رسول خدا(ص) تألیف دلهاى مردم مىکرد و به ایشان نزدیکى مىجست و مردم هم به سوى او تقرب مىجستند»
به این ترتیب سلمان، خلیفه وقت را به سنتهاى فراموش شده رسول خدا (ص) تذکر داد که مردمى بودن و با آنان و همچون آنان زندگى کردن، نه تنها مغایر با زمامدارى نیست، بلکه لازمه حکومت الهى و مردمى است و از سنت هاى رسول خدا (ص) است.
نامه پیامبراسلام حضرت محمد(ص)به سلمان:
سلام خدا بر شما... به من وحی شده که بهشت بر سلمان مشتاق تر است از سلمان به بهشت، او امین و مورد اعتماد من و از خانواده ام محسوب می شود. ای مردم! اگر از شما کمک خواستند به ایشان کمک کنید.
مدت عمر«سلمان فارسی»؟۷۵سال
اگرهجرت سلمان راازایران(اصفهان)به عربستان،ملاقات باپیامبررادرهمان سال اول بعثت بدانیم وباتوجه به اینکه ،سلمان درهمان سالهای اول زندگی درمدینه ازدخترعمرخواستگاری کرد،نبایدسنش بیش ازپیامبرباشد(قطعاًکمتراست)،چون وقتی خواستگاری کرد،عمرناراحت شد،وقتی پیامبرازناراحتی عمرسئوال کرد،نگفت این پیرمرده،فقط تنهاایرادش را عجم بودن دانست وپیامبرهم ازسلمان دراین ماجرادفاع کرد وازعمرگله مندشد(وی میخواست باجناق پیامبرشود)،اگرسن سلمان را۴۰بدانیم وایشان قبل ازخلافت حضرت علی فوت کرده اند(سال۳۵هجری)یعنی ۳۵+۴۰ می شود۷۵سال(حدااکثرعمرسلمان۷۵سال می باشد)بااین وصف اینکه می گویندسلمان ازمعمرین بود..(۲۵۰سال)عمرکرده،مردوداست.
لازم به ذکراست که کارتغسیل وتدفین وی راحضرت علی عهده داربود.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ابلاغ حاکم کوفه(ابو موسی اشعری)باتوصیه وتأییدمالک اشتربود!.
ابوموسى اشعرى فردی ساده لوحی بود، به مردم کوفه مى گفت:
« على بن ابى طالب پیشواى حق است و بیعت او هم صحیح است ولى به همراه او جنگیدن با اهل قبله جایز نیست!»
این سخن که به امام رسید, نامه اى شدید اللحن براى او نوشت و او را بر این اظهارات نکوهش کرد. در ماجراى برخورد با ناکثین او که عامل کوفه بود نه تنها مردم را براى کمک به امام بسیج نکرد, بلکه آنها را باز مى داشت. امام(ع) دومین نامه را از ربذه براى او نوشت که مردم را براى جنگ با ناکثین بسیج کند! این بار نه تنها ابوموسى وقعى به نامه علی نگذاشت بلکه هاشم بن عتبه پیک امیرمومنان(ع) را تهدید به زندان و قتل نمود.
حضرت سومین نامه را بوسیله عبدالله بن عباس و محمد بن ابى بکر براى ابوموسى فرستاد و سخت از او نکوهش کرد و دستور داد اگر همراهى نمى کنى کوفه را به این دو نفر واگذار.
وقتى به منطقه« ذیقار»(ناصریه) رسید و خبرى از ابن عباس و محمد بن ابى بکر نرسید, حضرت, امام حسن بن على و عمار یاسر و زید بن صوحان و قیس بن سعد بن عباده را با نامه اى به کوفه روانه فرمود و بدون آنکه نامى از«ابوموسی اشعری» ببرد مستقیما از مردم کوفه خواسته بود که براى یارى حضرت کوچ کنند.نامه امام بر مردم خوانده شد و امام حسن(ع) سخنرانى شیوایى پیرامون بسیج مردم براى یارى علی ایراد کرد نیز عمار یاسر به ایراد سخن مهیج پرداخت, ابوموسى اینجا هم صریحا موضع گرفت و مردم را دعوت به سکوت و کناره گیرى از جنگ کرد. اینجا بود که حضرت علی(ع) مالک اشتر را مإمور عزل او کردکه ظاهراً اینباربدجوری عزلش اتفاق افتاد+اخراج، حتی درزمان عثمان این مالک بودکه عثمان را وادار کردابلاغ ابوموسی را برای حکمرانی کوفه صادرکند،البته درآخر،همین مالک -بعد از ماجرای جنگ جمل -ازامام علی خواست حکمش رالغوکند وحکم لغوابلاغش راخودش بردکوفه ،ضمن قرائت حکم، اوراباشدادوغلاظ ،از کوفه اخراج کرد.
*هاشِم بن عُتْبة بن اَبی وَقَّاص، ملقب به هاشم مِرقال(شهادت در جنگ صفین)
«مالک اشتر» اهل بصیرت بود؟
نکته:اینکه بعضی ازآقایان میخواهند اهل بصیرت رانام می برند،اشاره بامالک اشترمی کنند،کجای کارمالک بوی بصیرت می دهد!اینکه حمایت های نابجای مالک اشتر از ابوموسی اشعری زمینه ساز یک فاجعه شد!(البته درشجاعت ودلاوری مالک جای هیچ تردیدی نیست).
*عدهای ازفرمانداران عثمان بعدازخانه تکانی هم،دردولت حضرت علی(ع)ابقاشدند: ابو موسی،حبیب بن منتجب و حذیفه.
*عدهای در انجام وظیفه کوتاهی کردند: مانند: عبیدالله بن عباس و سعید بن نمران که مورد ملامت قرار گرفتند و قدامه بن عجلان(درج درپرونده)
عبیدالله بن عباس،برادر کوچکتر عبدالله بن عباس بود که درزمان امام حسن(ع)ازسرداران سپاه امام بود واما به امام خیانت کرد وبه شام پناهنده شد(به معاویه پیوست).
*عدهای را حضرت به خاطر خیانتشان، عزل شدند:عبدالله بن عباس، منذر بن جارود و عقبه بن عمرو.
عده ای ازفرمانداران علی به اوخیانت کردند وبه دشمن پیوستند: مصقله، نعمان بن عجلان، قعقاع بن شور و یزید بن حجیه تیمی(۲تابعتی بودند!به حاکم به شام پناهنده شدند)
«اختلاس» فرماندارعلی
*حضرت در نامه ای خطاب به منذر ابن جارود عبدی که بر بعضی از شهرهای فارس از جانب آن حضرت حکمرانی داشت و مرتکب خیانت و فساد مالی شد، به تأثیر سوابق خانوادگی بر رفتار سیاسی افراد اشاره می کند:
«آقازاده» درحکومت علی
حضرت علی درادامه می نویسد:سابقه درخشان پدرت مرا فریب داد و گمان کردم که تو هم از روش او پیروی می نمایی و به راه او حرکت می کنی. اما بمن خبر رسید که خیانت کرده از سیره پدر و خانواده ات عدول نموده ای.»
*عده دیگری هم گرفتاری هایی داشتند:عبیدالله بن عباس و سعید بن نمران که مورد ملامت قرار گرفتند و قدامه بن عجلان.
نامه حضرت علی به : اما بعد. آنچه از مال خدا در نزد توست, بفرست زیرا که مال مسلمانان است و بهره تو از آن مال, بیشتر از دیگران نیست. ای قدامه! تصور نکنی که مال کسکر برای تو مباح است آنگونه که از پدر و مادرت به ارث برده باشی. در فرستادن مال خدا عجله کن و خودت هم زودتر نزد ما بیا./قدامه راعزل نکرد(توبیخ درج درپرونده)
«عقبه بن عمرو»(جانشین علی درکوفه)هم تفکر«ابوموسی اشعری» راداشت)
وقتی حضرت علی، عازم صفین بود «عقبه» را جانشین خود در کوفه کرد ،امااوباجوسازی اینکه جنگ ۲گروه مسلمان کاردرستی نیست،نبایدبه این حکم تن داد...خلاصه تشویش اذهان کرد،این موضوع رابه امام دراردوگاه صفین رسانیدند،امام خودش رابه کوفه رسانید،عقبه رااحضارکرد و گفت: ازمسئولیت کناره گیری کن،عقبه گفت: چرا؟
امام گفت: عقل و درایت مدبریتی نداری.
عقبه گفت من برداشتم ازقرآن این است که عاقبت جنگ شر است، وسرانجام حضرت علی او عزل کرد وشخصی دیگری رامنصوب کردند(برگشتند)
ترور فرمانداربصره
۵ماه بعدازشروع بکار«عثمان بن حنیف» حدود پنج ماه بر بصره حکومت کرد.اصحابسپاه جمل(عایشه و طلحه و زبیر )به همراهی سپاهی مجهز، وارد شهر بصره شدند. ابن حنیف دستگیر و به شکل فجیعی شکنجه شد واز شهر راندند.
*فرماندارعلی رابه محل مأموریت راه ندادند./مالک اشتر که به فرماندارى نصیبین منصوب شده
بین راه موردتهاجم ضحاک بن قیس (فرماندار حران)قرارگرفت.
*خُریت بن راشد (فرمانداراهواز-منتخب علی-بعدازحکمین )برعلی شورید.
معاویه ۲دهه درامارت بود،وقتی حضرت علی(ع)به خلافت رسید،تصمیم به خانه تکانی دولتش شد،حکام را به مرکزخلافت(کوفه)فراخواند.
عبدالله بن عباس را حاکم شام کند؛ پس نامه ای به معاویه نوشت و در آن نامه، از او خواست تا همراه اَشراف شام به مدینه بیاید و با حضرت(ع) بیعت کند؛ اما معاویه نه تنها از بیعت سر باز زد، خونخواهی از عثمان را پیش کشید.
کوفه از نظر جغرافیایی تقریبا در قلب عالم اسلام آن روزگار واقع و بر ایران،حجاز، شام، مصر و جزیره، مشرف (و تقریبا در یک فاصله) بود. موقعیت آن از بصره که به دریا نزدیک، و امکان هجوم خارجی از راه آب بدان زیاد بود، بهتر مینمود.
علی علیهالسلام چون از مهاجران، یعنی اهل مکه عداوت و کینه توزی دیده بود به انصار یعنی مردم مدینه، که برخلاف اهل مکه، مردمی پرآوازه و مهربان بودند توجه داشت،که سرشناسان آنها به کوفه مهاجرت کرده بودند. این موضوع در آخرین نامه کوتاه حضرت آمده است. امیرالمؤمنین علیهالسلام به مردم کوفه که بسیاری از آنها اهل مدینه بودند، مینویسد: «بدانید که دیگر مدینه با آن جمیعت وجود ندارد، مردم خوب آن پراکنده شدهاند و فتنه و آشوب برگرد محور آن میگردد. پس شما با رسیدن نامه من به سوی فرمانده خود بشتابید و در جهاد با دشمن خود پیشدستی کنید.» حضرت در آخرین نامه نوشت: «برای من کافی است که شما برادران من هستید، و برای دین،یاوران خوبی. بنابراین سبک و سنگین حرکت کنید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد نمایید که برای شما بهتر است اگر بدانید.
به روایت طبری علی علیهالسلام در تعقیب عایشه و طلحه و زبیر وقتی به ربذه رسید و خبر یافت که آنها قصد بصره دارند و به سوی کوفه نرفتند، خوشحال شد و فرمود: «مردم کوفه بیش از دیگران مرا دوست دارند به خصوص که رؤسای عرب و سروران آنها در میان ایشان هستند.» و به همین جهت به آنها نوشت: «که من شما و شهرتان را از بین تمام شهرها برگزیدم و بر آن هستم که در میان شما فرود آیم زیرا از مودّت و محبت شما نسبت به خود که به خاطر خدا و پیامبر است اطلاع دارم، پس هر کس به سوی من بیاید و مرا یاری کند، دعوت حق را اجابت کرده و وظیفه ای را که بر دوش دارد انجام داده است.»
سند شهر و نامههای امضا شده توسط افرادی مانند توماس جفرسون (سومین رئیس جمهورآمریکا)دراین کتابخانه، نگهداری میشد.
سیلاب، پنجرهها را تخریب، دیوارها را فرو ریخت و همه چیز را از جمله تجهیزات ارزشمند، کتابها و دیویدیهای سر راه خود را از بین برد.
ورود سیلاب به ساختمان «کتابخانه اسمیت تاون» منطقه«لانگ آیلند»(ایالت نیویورک)
کتابخانه اسمیت تاون در پی طوفان تاریخی به شدت آسیب دیده است.۱۹ آگوست ۲۰۲۴(۲۹ مرداد ۱۴۰۳)
۳۰ آگوست ۲۰۲۴ نوشت:بیش از یک هفته پس از سیل تاریخی، بوی کپک در زیرزمین ساختمان کتابخانه اسمیت تاون بسیار زیاد است.
ویدئوی جدیدی ، ویرانی را نشان میدهد که سیل از یک دیوار عبور میکند و تمام طبقه پایین را هجوم میآورد و تجهیزات، کتابها و موارد دیگر را از بین میبرد.
همچنین جایی است که «مجموعه تاریخ لانگ آیلند» خانه بسیاری از اسناد تاریخی، از جمله سند شهر و نامههای امضا شده توسط افرادی مانند «توماس جفرسون»(سومین رئیس جمهورآمریکا)، نگهداری میشد.
بسیاری از آن آثار برای نجات فرستاده شده اند، با این امید که بتوان بسیاری از آنها را نجات داد، اما نه همه.
مقامات کتابخانه برآورد می کنند که حداقل ۱۰ میلیون دلار خسارت وارد شده است و انتظار ندارند سطح زیرزمین تا اوایل سال ۲۰۲۵ بازگشایی شود.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:یک رسانه آمریکایی در۳۰ آگوست ۲۰۲۴ نوشت:بیش از یک هفته پس از سیل تاریخی، بوی کپک در زیرزمین ساختمان کتابخانه اسمیت تاون بسیار زیاد است.
سیل پنجرهها را منفجر کرد، دیوارها را فرو ریخت و همه چیز را از جمله تجهیزات ارزشمند، کتابها و دیویدیهای سر راه خود را از بین برد.
«ایلین کالفیلد»(دستیار مدیر کتابخانه اسمیت تاون)گفت: «من دیدم که وسایلم را به داخل راهرو بردند. "من میز کارم را دیدم، میز کنفرانسم را دیدم، کیفم را دیدم."
«کتابخانه اسمیتتاون» پس از ساعات اولیه صبح طوفان کور در ۱۹ آگوست ۲۰۲۴(۲۹ مرداد ۱۴۰۳) که حداقل ۹ اینچ باران را بر روی قسمتی از ساحل شمالی «شهرستان سافولک»(ایالت نیویورک) بارید و باعث سیلابی با ابعاد وخیم شد، دچار آشفتگی شده است.
«راب لوساک»(مدیر کتابخانه اسمیت تاون) برخی از آسیب های فاجعه بار را توصیف کرد.
او گفت: «روز دوشنبه۱۹ آگوست ۲۰۲۴(۲۹ مرداد ۱۴۰۳) آب به معنای واقعی کلمه تا سقف پر شد. «در سطح پایین، آب با چنان فشاری به داخل سرازیر شد که از پنجره دوبل آویزان شکست. ساعت ۷ صبح به محل کار رسیدیم و حتی تا ساعت ۴:۴۰ [آن بعدازظهر] نتوانستیم به سطح پایین تر برویم. این زمانی بود که ما حالت بازیابی را شروع کردیم."
«بازسازی رنگین کمان» یک شرکت اصلاح سیل، برای استخراج آب مسدود شده از راه پله ها فراخوانده شد، در حالی که اداره آتش نشانی اسمیت تاون حتی بیشتر از آن را تخلیه کرد.
«سیل کتابهارابرد»
لوساک گفت: «وقتی آب به سمت پایین رفت، در راه پلهها نشست. منظورم این است که وقتی حدود ۱۱ اینچ باران می بارد، در عرض دو ساعت... و بدتر از آن لجن بود - لجن گل آلود و مرطوب که همه چیز را پر کرده بود - مقدار بسیار زیاد آن آب. نمی توان آن را توسط زهکشی طوفان و چمن گرفت. فقط نمی تواند.»
او افزود: کتابخانه تنها مکانی در منطقه بود که به شدت توسط این طوفان که یک بار در زندگی اتفاق میافتد آسیب دیده بود، زیرا "تالار شهر اسمیت تاون یک ونیم متر آب داشت."
آسیب به کتابخانه - به بیان ساده - گسترده است.
"حدس" بررسی های اولیه از هزینه ها حدود ۱۰ میلیون دلار است که شامل جایگزینی LearnLab می شود، منطقه ای که مجهز به پرینترهای سه بعدی و کامپیوتر، در کنار سایر تجهیزات، همچنین فرش، ورقه و غیره بود. کم و بیش، یک سطح پایین تر کاملاً جدید.
او گفت: «ما به گل میخ های بتنی و فولادی خواهیم رسید.
تا ۲۷ اوت۲۰۲۴(۶ شهریور ۱۴۰۳)، کتابخانه هنوز برق نداشت. در این مدت، کارکنان به کتابخانههای دیگر خانواده کتابخانه اسمیتتاون در «نسکانست»، «کومک» و «کینگز پارک» منتقل شدند که تحت تأثیر طوفان قرار نگرفتند.
شاید مخرب ترین تأثیر این طوفان بر روی مجموعه «کتابخانه ریچارد اچ هندلی» از منطقه-جزیره ای-«لانگ آیلند» آمریکانا باشد. پر از اسناد گرانبها، این منطقه از کتابخانه حاوی یک طاق است که شامل اسناد ریچارد اسمیت - بنیانگذار شهر - و اسناد امضا شده توسط توماس جفرسون بود.
آن بخش از کتابخانه از همه بیشتر ضربه خورد، با نفوذ سیل به طاق و آسیب رساندن به آثار.
«لانگ آیلند»(ایالت نیویورک)کجاست؟
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«لانگ آیلند» که در منطقه پایین ایالت نیویورک، در شرق شهر نیویورک واقع شده است، «جزیره ای است که طول آن حدود ۱۹۳ کیلومتر و در بیشترین عرض آن ۲۷ کیلومتر است». یک سوم شرقی جزیره توسط دو شبه جزیره تقسیم شده است: دوشاخه شمالی و دوشاخه جنوبی. شکل شبیه ماهی است که دو چنگال دم آن را تشکیل می دهند.
«راب لوساک» گفت: «ما خیلی خوش شانس بودیم که یک بایگانی از دیترویت به داخل پرواز کرد تا به جواهرات تاج ما نگاه کند. او فکر می کند که می توان آنها را به طور کامل بازسازی کرد. دو تریلر تراکتور به سمت بالا کشیده شدند و تمام آثار باستانی را در وان به دیترویت بردند. کامیون ها در واقع فریزر هستند. پس از رسیدن، ذوب، ضدعفونی و ترمیم خواهند شد. اما، حداقل یک سال طول خواهد کشید تا دوباره آنها را ببینیم.»
پناهیان:نشر اکاذیب در روزنامه ها بد است اما ۲قطبیسازی روزنامه ها از نشر اکاذیب هم زشت تر است،این روزنامه ها توقیف شوند.
کیهان: ماازاین راه باز نمیگردیم، آقای پناهیان! شما خودتان را اصلاح کنید!
آیت الله خامنه ای :وقتی اختلاف نظر درفلان مسئلهی سیاسی، جوری باشد،هر کاری طرف مقابل بکند، این طرف او را محکوم میکند، ولو خوب باشد،اسم این «دوقطبی» است.
کیهان:آقای پناهیان ۴ سال پیش(۱۹ شهریور ۱۳۹۹) برای دفاع ازشما در مقابل هجمه ناجوانمردانه رسانههای زنجیرهای و لشگر مجازیشان مقاله نوشتیم(ازشمادفاع کردیم) اما فکرش را هم نمیکردیم که حدود ۴ سال بعد در ۱۴ شهریور ۱۴۰۳به همان سو بروند وسخنان دشمنان تابلودار انقلاب علیه کیهان را تکرار کنند!.
حجت الاسلام علیرضاپناهیان چهارشنبه(۱۴ شهریور ۱۴۰۳):کار روزنامه کیهان دوقطبیسازی است.(باکسانی که بدهست،همه کارها -حتی خوبش-را بدمی انگارد)
واکنش روزنامه کیهان به اظهارات حجتالاسلام پناهیان در مورد دوقطبیسازی
خبرگزاری فارس پنجشنبه(۱۵ شهریور ۱۴۰۳)نوشت: روز گذشته حجت الاسلام پناهیان ضمن سخنانی به نقد خطای دوقطبی سازی در جامعه پرداخت و نسبت به آفتهای این اقدام ناصواب متذکر شد.
اما وی مصادیقی را برای این دوقطبی سازی بیان کرد که به نظر می رسد با منطق کلام ایشان در این جلسه و دیگر اظهاراتشان در تضاد و تعارض باشد.
در بخشی از این اظهارات حجت الاسلام پناهیان از روزنامه کیهان که همواره در خط مقدم جهاد تبیین است به عنوان یکی از مصادیق دوقطبی ساز در جامعه نامبرده و خواستار تعطیلی این روزنامه شد!
حالا روزنامه کیهان در واکنش به این اظهارات پاسخی را در حساب کاربری مجازی خود منتشر کرده که در ادامه می خوانید.
آقای پناهیان کدام طرف ایستادهاید؟!
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:نیازی به پرسیدن ارآقای پناهیان نیست، مقالات ویادشتهای خودتان(کیهان)در درباره رئیس جمهور(پزشکیان)ببینید+دیدگاه هایتان درباره روحانی،هاشمی،خاتمی./پایان.
کیهان در گزارشی مستند تاکید کرد که به کارگیری افراد زاویهدار و بیگانه با انقلاب «وفاق ملی» نیست. این نیز تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و هست که در کمتر از دو ماه از روی کار آمدن دولت جدید؛ سه مرتبه و در سه سخنرانی مجزا به تفصیل نسبت به انتصاب افراد بدسابقه و بیگانه با انقلاب هشدار دادهاند. کجای این کار دوقطبیسازی است؟! آقای پناهیان سخن شما به عنوان یک روحانی انقلابی باید سنجیده و حساب شده باشد. نمیخواهیم از کیهان تعریف کنید و از بدگوییتان علیه کیهان هم نگران نیستیم ولی از افتادن شما به دام بدخواهان بیم داریم؛ به خاطر خودتان و نه خودمان. ما دوستدار شما هستیم و نمیخواهیم ببینیم اظهارات شما با تشویق و حمایت دشمنان نظام و اسلام روبرو شود؛ کسانی که دشمن شما نیز هستند.
مطالبهگری؛ دوقطبیسازی نیست و منافاتی هم با وفاق و حفظ اتحاد ندارد؛ همانطور که رهبر انقلاب هم ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ فرمودند: «ملّت باید با دولت همراه باشد، اتّحاد را حفظ کند؛ این منافات ندارد با انتقاد کردن یا حرف زدن یا مطالبه کردن؛ اینها اشکالی ندارد… قوای سهگانه هم باید با هم متّحد باشند -دولت، مجلس، قوّهی قضائیّه- باز این منافات ندارد با اینکه مجلس در قبال دولت به وظایف خودش عمل کند؛ به وظایف قانون اساسی عمل بکند؛ سؤال کند، مطالبه کند، بخواهد، قانونگذاری کند، استیضاح کند و امثال اینها.»
اگر این موارد دوقطبیسازی است پس تکلیف «جهاد تبین» و «جنگ روایتها» و ضرورت دفاع از آموزههای انقلاب و … چه میشود؟ آیا تاکید رهبر انقلاب بر مقابله با مفسدان دوقطبسازی است؟! و یا طرد ملیگرایان و نهضت آزادی و انجمن حجتیه از سوی حضرت امام دوقطبیسازی بوده است؟!
از کیهان به عنوان روزنامه دوقطبیساز سخن گفتهاید و بعد به روزنامههای اطلاعات و جمهوری اسلامی هم اشاره کردهاید! چرا از روزنامههای زنجیرهای مثل هممیهن و سازندگی و اعتماد و شرق و … نامی نبردهاید؟! آیا نگاهی گذرا به مطالب آنها که کارویژهشان نفرتپراکنی و دوقطبیسازی است در این چند سال انداختهاید؟ اگر پاسختان مثبت است، رسم آزادگی چه میشود؟ و اگر جوابتان منفی است و از آنها خبر ندارید که، چه عرض کنیم؟!
و بالاخره کیهان یاد گرفته است که خطشکن باشد؛ از طعنهها و تهمتها نرنجد و با فشار و تهدید از مسیر خود منحرف نشود و یا شانه خالی نکند و به لطف و عنایت خدای مهربان از این راه باز نمیگردد. آقای پناهیان شما از اظهارات نادرستتان برمیگردید؟
۲قطبیسازی از نگاه رهبرانقلاب
وقتی مخالفت طوری است-درمسائل سیاسی- هر چیزی از جناح مقابل تفکرت صادر می شود(هر فعل وقولی )محکوم ومطرود باشد،این دوقطبی کردن مردم«۲قطبیسازی» است.
آیت الله سیدعلی خامنه ای:یکی از مسائل، ایجاد اختلاف است؛ «دوقطبی کردن مردم». ببینید، اختلاف دو جور است: یک وقت دو نفر با هم اختلاف سلیقه دارند، در فلان مسئلهی سیاسی، در فلان حُب و بغض؛ با همدیگر هم دوستند، رفیقند، با هم چایی میخورند، با هم سر سفره مینشینند، اختلاف نظر هم دارند؛ یک وقت [هم] هست اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود ــ هرچه میخواهد باشد: فکر، عمل، خوب، بد ــ از سوی این طرف دیگر محکوم است، از این هم هرچه صادر میشود از طرف او محکوم است؛ اسم این «دوقطبی» است. دوقطبی در جامعه ایجاد میکنند.آیت الله خامنه ای درادامه گفتند:«هر کاری طرف مقابل بکند، این طرف او را محکوم میکند، ولو خوب باشد» اینها از کارهایی است که امروز مخالفین ملّت ایران و دشمنان ملّت ایران مشغولند./بیانات رهبرانقلاب دردیداربامردم قم ۱۹ دی ۱۴۰۲