پیراسته فر

خبری تحلیلی

پیراسته فر

خبری تحلیلی

نحوه شهادت(یحیی سنوار) ۲ نارنجکی که بسوی نظامیان اسرائیل پرتاب کرد

یحیی سنوار دردرگیری مستقیم با نظامیان اسرائیلی کشته شد

در ساختمانی علاوه بر یحیی سنوار ، ۲ عضو دیگر حماس به آن رفته بودند، تبادل آتش رخ داد و در این تبادل یک سرباز از گردان ۴۵۰ تیپ بیسلاه به شدت زخمی شد.
سپس یک تانک و سایر نیرو‌های «گردان ۴۵۰ تیپ بیسلاه» به محل رسیدند. در این لحظه، سنوار به طبقه دوم ساختمانی که در آن جای گرفته بود رفت و تانک به سوی او گلوله‌ای شلیک کرد. سنوار در اثر شلیک تانک زخمی شده و دست خود را از دست داده بود. پس از ورود سربازان به ساختمان، یحیی سنوار ۲ نارنجک به سمت آنها پرتاب کرد که از پله‌ها پایین غلتیدند.

چگوتگی شهادت یحیی سنوار

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت:« یحیی سنوار» رهبر حماس چهارشنبه۱۶ اکتبر ۲۰۲۴(۲۵ مهر ۱۴۰۳) در جنوب نوار غزه کشته (شهید) شد. ارتش اسرائیل این خبر را دیشب اعلام کرد.  سنوار همراه با دو فرد دیگر در یک ساختمان در نوار غزه، در جریان درگیری با نیرو‌های پیاده‌نظام و زرهی در محله«تل سلطان» در رفح، کشته (شهید) شد.  

ارتش تأکید کرد که در ساختمانی که این سه نفر کشته (شهید) شدند، هیچ نشانه‌ای از حضور گروگان‌ها در منطقه یافت نشد. یک سرباز از گردان ۴۵۰ در این درگیری به شدت زخمی شد.

یحیی سنوار
 نیرویی که سنوار را کشت، متعلق به تیم رزمی تیپ بیسلاه بود - که از سربازانی تشکیل شده که در دوره آموزشی نظامی شرکت دارند و نه یک واحد ویژه.  
این نیرو در نوار غزه به عنوان بخشی از مأموریت معمول برای پاکسازی منطقه از جنگجویان حماس فعالیت می‌کرد و عملیات آنها براساس اطلاعاتی در مورد حضور سنوار در منطقه نبود.


 یکی از سربازان، یک چهره مشکوک را در حال حرکت در ساختمانی در تل سلطان مشاهده کرد. حدود پنج ساعت بعد، یک پهپاد نظامی سه چهره را مشاهده کرد که از ساختمان خارج شده و بین خانه‌ها حرکت می‌کردند.  
در این لحظه ارتش متوجه شد که آنها عضو حماس هستند و به سوی آنها آتش گشود و آنها نیز آتش را پاسخ دادند. بر اساس تحقیقات اولیه ارتش، آن‌ها در این تبادل آتش زخمی شده و پراکنده شدند - دو نفر به یک ساختمان و سنوار به ساختمانی دیگر رفتند.
 اغتیال یحیى السنوار
سپس یک تانک و سایر نیرو‌ها به محل رسیدند. در این لحظه، سنوار به طبقه دوم ساختمانی که در آن جای گرفته بود رفت و تانک به سوی او گلوله‌ای شلیک کرد.  سنوار در اثر شلیک تانک زخمی شده و دست خود را از دست داده بود. پس از ورود سربازان به ساختمان، او دو نارنجک به سمت آنها پرتاب کرد که از پله‌ها پایین غلتیدند.  


سربازان عقب‌نشینی کردند و از پهپاد برای اسکن ساختمان استفاده کردند، و پهپاد مردی نقاب‌دار با دستی زخمی را مشاهده کرد.  
سنوار پهپاد را دید و یک تکه چوب به سمت آن پرتاب کرد. در این لحظه تانک دوباره به سوی او شلیک کرد که ظاهراً او را کشت.

Israeli army releases video it says is of Hamas chief Sinwar
 همزمان، در ساختمانی که دو عضو دیگر حماس به آن رفته بودند، تبادل آتش رخ داد و در این تبادل یک سرباز از گردان ۴۵۰ تیپ بیسلاه به شدت زخمی شد.
پس از آن، نیرو‌ها ساختمان‌ها را با پهپاد جستجو کردند و اجساد را یافتند، و سربازان متوجه شدند که جسد نقاب‌داری که پیدا شد شباهت به سنوار دارد.

photo_2024-10-17_22-30-06
 
 پول، مدارک شناسایی و تجهیزات جنگی در اجساد پیدا شد. در ساختمان مواد منفجره کار گذاشته شده بود و نیرو‌های مهندسی رزمی برای خنثی کردن آنها به محل اعزام شدند. ارتش هنوز به طور قطع نمی‌داند که دو فرد دیگر که در این درگیری کشته شدند چه کسانی بودند.

photo_2024-10-17_22-30-13
 مدارک برجای مانده یحیی سنوار درآخرین مبارزه با نظامیان اسرائیل

تصویری تاریخی از السنوار در حال گفتگو با دندانپزشک اسرائیلی در زندان

یووال بیتتون، دندانپزشک اسرائیلی که در زمان بازداشت سینوار را معالجه می‌کرد در گفت و گویی به آموزش عبری در زندان و نگارش رمان خار و میخک اشاره کرد و آنگونه که نیویورک تایمز روایت کرده، گفته است که مکالمه اش با سنوار شخصی یا احساسی نبود بلکه آنها فقط درباره حماس صحبت می‌کردند.

FILE - Yehiyeh Sinwar, head of Hamas in Gaza, attends a rally marking

یک نمونه DNA از جسدی که گمان می‌رفت سنوار باشد، گرفته شد و به پزشکی قانونی منتقل شد. تصاویر دندان‌های او نیز به پزشکی قانونی پلیس ارسال شد. نمونه DNA با نمونه‌ای که از سنوار در زمان زندانی بودن او در اسرائیل در اختیار سیستم امنیتی بود مقایسه شد. ارتش اسرائیل و شین بت اعلام کردند که ده‌ها عملیاتی که در سال گذشته و در هفته‌های اخیر در منطقه‌ای که سنوار کشته شد انجام داده‌اند، "منطقه فعالیت یحیی سنوار را کاهش داده و به کشته شدن او منجر شد".

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رسانه‌های اسرائیلی نزدیک یک ماه پیش(شهریور ۱۴۰۳)گزارش دادند که مقام‌های این کشور در حال تحقیق در مورد احتمال کشته شدن یحیی سنوار، رئیس جدید دفتر سیاسی حماس در حملات هوایی به نوار غزه هستند.

یورونیوز نوشت:یسرائیل کاتس وزیر خارجه اسرائیل، روز پنج‌شنبه ۱۷ اکتبر ۲۰۲۴ میلادی کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس را تایید کرد.

ارتش اسرائیل پیش‌تر طی بیانیه‌ای از کشته شدن سه شبه‌نظامی حماس در عملیاتی در «تل السلطان» (شمال شهر رفح) واقع در جنوب باریکه غزه خبر داده و اعلام کرده بود که آژانس امنیت اسرائیل (شین‌بت) در حال بررسی این احتمال است که یکی از این شبه‌نظامیان یحیی سنوار، رهبر حماس باشد.

ارتش اسرائیل ساعاتی پیش با اعلام این خبر گفته بود که در آن مرحله تایید این احتمال که رهبر حماس کشته شده است، امکان پذیر نیست. هر چند رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده بودند احتمال این که وی کشته شده است «بالاست». گفته می‌شود جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان راستی‌آزمایی اسرائیل در مورد قتل یحیی سنوار قرار گرفته است.

«یوآو گالانت»(وزیر دفاع اسرائیل) با انتشار تصویر ضربدر خورده سنوار در کنار حسن‌ نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و محمد ضیف، فرمانده ارشد حماس که هر دو پیشتر در حملات اسرائیل به لبنان و غزه کشته شده بودند، نوشت: «ماموریت دیگری انجام شد»

پیکر شهیدیحیی سنوار را به اورشلیم بردند برای آزامایش (DNA)
بنابر اعلام کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، یکی از شبه‌نظامیان کشته شده بسیار شبیه به یحیی سنوار بوده اما تایید قطعی تا مشخص شدن نتیجه آزمایش «دی‌ان‌ای»(DNA) کشته‌شدگان امکان پذیر نبوده است. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی آزمایش دی‌ان‌ای جسد منتسب به یحیی سنوار حدود چهار ساعت زمان خواهد می‌برد.
جروزالم پست به نقل از منابع امنیتی، احتمال کشته شدن یحیی سنوار را بسیار بالا گزارش کرده بود. گزارش‌های تایید نشده همچنین حاکی از انتقال جسد سنوار به اورشلیم (بیت المقدس) است.
پیشتر، همزمان با طرح احتمال کشته شدن رهبر حماس در حملات ارتش اسرائیل، یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور با انتشار تصاویری از محمد ضیف، فرمانده کشته شده حماس و حسن‌ نصرالله، دبیر کل حزب‌الله که در حمله هوایی اسرائیل در حومه جنوبی بیروت کشته شد، نوشت: «دشمنان ما نمی‌توانند پنهان شوند، آن‌ها را می‌یابیم و از بین می‌بریم


«هرتزی هالوی»(رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل) شخصا برای بررسی وضعیت به محل حادثه رفته است.


مقامات اسرائیلی پیش تر نیز از احتمال کشته شدن رهبر حماس سخن گفته بودند.(شهریور ۱۴۰۳)

رسانه‌های اسرائیلی نزدیک یک ماه پیش(شهریور ۱۴۰۳)گزارش دادند که مقام‌های این کشور در حال تحقیق در مورد احتمال کشته شدن یحیی سنوار، رئیس جدید دفتر سیاسی حماس در حملات هوایی به نوار غزه هستند.
در آن زمان عدم ارتباط‌گیری نسبتا طولانی مدت یحیی سنوار با دنیای بیرون باعث شده بود تا احتمال کشته شدن او مورد بررسی قرار بگیرد.

یحیی سنوار در زندان اسرائیل کتاب نوشت

«یحیی سنوار»(ابوابراهیم) که ۲۲ سال در زندان اسراییلی‌ها بود در همان حبس طولانی رُمان "خار و میخک"(الشوک والقرنفل) را نوشت و جز عربی، عبری و انگلیسی هم می‌دانست. او ۵ کتاب را از عبری و انگلیسی به عربی ترجمه کرده است.

تحمیل روایة الشوک والقرنفل PDF
رمان «خار و میخک»را در طول دوران اسارت خود در زندان‌های اسرائیل به نگارش درآورده‌است. او در «خار و میخک» تاریخ سرزمین غزه را در قالب یک رمان دوجلدی روایت می‌کند.
رمان «خار و میخک» که شرح زندگی فردی به نام احمد است توسط شهید یحیی سنوار در طول دوران اسارت خود در «زندان بئرالسبع» اسرائیل و به زبان عبری نوشته شده و به توصیف زندگی فلسطینی‌ها می‌پردازد.

یحیی سنوار ۷ جلد کتاب درزندان اسرائیل نوشت

«خار» در این کتاب نماد دردها، سختی‌ها و مشکلات است و «میخک» به عنوان نمادی برای شادی‌ها و موفقیت‌ها است و سنوار با به کارگیری این نمادها، توانسته ابعاد مختلف زندگی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مبارزاتی فلسطینی‌ها را به تصویر بکشد.

یحیی سنوار کیست؟
«یحیی سنوار» از نسلی از فرماندهان حماس بود که بعد از اشغال فلسطین و تشکیل اسرائیل به دنیا آمدند.
«ابوابراهیم» در ۲۹ اکتبر ۱۹۶۲(۷ آبان ۱۳۴۱) در «اردوگاه پناهندگان خان‌یونس» به دنیا آمد و از دانشگاه غزه لیسانس زبان عربی گرفت. 
پدر و مادر«یحیی سنوار» در ۲۹ اکتبر ۱۹۶۲ جزو آوارگانی بودند که پس از تشکیل اسرائیل از عسقلان (اشکلون) به غزه پناهنده شده بودند.
«یحیی سنوار» در ۲۹ اکتبر ۱۹۶۲ اولین‌بار در سال ۱۹۸۲ زمانی که ۱۹ سال داشت توسط اسرائیل دستگیر شد. 
«یحیی سنوار» در سال ۱۹۸۵ هم یکبار دیگر دستگیر شد اما در سال ۱۹۸۸ برای سومین بار دستگیر شد و به اتهام تلاش برای ربودن دو اسرائیلی و همین‌طور به جرم کشتن ۱۲ فلسطینی که معتقد بود همدست اسرائیل هستند به چهار بار حبس ابد محکوم شد. 
«ابوابراهیم» در دوران زندان به تومور مغزی مبتلا شد (اما توسط پزشکان اسرائیلی معالجه شد و از خطر مرگ نجات یافت.)
«یحیی سنوار» در این مدت زبان عبری را نیز به‌خوبی یاد گرفت. 
«یحیی سنوار» پس از ۲۲ سال حبس،اسرائیل ناچارشد در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱ به همراه بیش از هزار زندانی فلسطینی دیگر با «گلعاد شالیط »سرباز اسرائیلی که توسط حماس گروگان گرفته شده بود، مبادله شد.

Freed Israeli soldier Gilad Shalit walks with his father Naom Shalit

بترتیب ازراست:پدرسربازآزاد شده«نائوم شالیت»،«گیلاد شالیت»(سرباز آزاد شده اسرائیلی)،«بنیامین نتانیاهو»(نخست وزیر اسرائیل)و«ایهود باراک»(وزیر دفاع اسرائیل) در پایگاه هوایی «تل نوف» در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱ ( ۲۰ ذیقعده ۱۴۳۲)قدم می زند.
دستگاه‌های امنیتی اسرائیل معتقدند آزادکردن یحیی سنوار یک اشتباه مرگبار بود.
«یحیی سنوار»دوران محکومیت خود را در«زندان عسقلان»(شهر آباء و اجدادی خود) گذراند و همیشه می‌گفت که «عسقلان»(اشکلون) برای او زندان نیست و مادامی‌که در کشور خودش است، آزاد است.
سنوار در دوران زندان همیشه با پای‌برهنه در حیاط قدم میزد و با پای برهنه پینگ‌پنگ بازی می‌کرد و وقتی از او سوال می‌شد، می‌گفت: می‌خواهم پاهایم خاک فلسطین را لمس کنند.

نظرات 1 + ارسال نظر
الیاس شنبه 28 مهر 1403 ساعت 10:53

سلام؛ پیچ ایستاگرام یا توییتری دارید که این مطالب رو در اون قرار بدین؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد