درحال «خودسازی»هستند!
«مدیرمسئول روزنامه شرق»(مهدی رحمانیان)است،دلیل تعطیلی :انجام تغییرات فنی و زیرساختی.
روزنامه شرق توقیف شد،این توقیف موقتی وکوتاه مدت است،تا دو روز منتشر نخواهد شد.
به گزارش ایسنا(۱۸ فروردین ۱۴۰۴)نوشت: در اطلاعیهای که مهدی رحمانیان «صاحب امتیاز و مدیر مسئول مهدی رحمانیان» منتشر کرده، دلیل تعطیلی دو روزه این روزنامه انجام تغییرات فنی و زیرساختی گسترده عنوان شده است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:سایت و«روزنامه شرق» سابق تذکرات زیادی را درپرونده اش داردکه بعضاً منجربه توقیف هم شده اند واما این بار مدیرمسئول شرق یک توقیف خودساخته راه انداخته است!
بنا بر این اطلاعیه، این توقف شامل نسخه چاپی و سامانه آنلاین روزنامه میشود. بنابراین در روزهای سهشنبه و چهارشنبه (۱۹ و ۲۰ فروردین)، نسخهای از روزنامه در دکهها توزیع نخواهد شد و وبسایت رسمی شرق نیز موقتاً غیرفعال خواهد بود.
«مدیرمسئول روزنامه شرق»(مهدی رحمانیان)است.
٨ شوال ۱۳۴۴ (۳۱ فروردین ۱۳۰۵) در چنین روزی پس از اشغال مکه و مدینه توسط وهابیان به رهبری «عبدالعزیزبن سعود» آنان مأمورین عثمانی را بیرون کرده و به تخریب قبور ائمه بقیع دست زدند
در جریان این واقعه بارگاه امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق(ع) ویران شد.
«قبرستان بقیع» قبل از تخریب قبور وبعدازتخریب
هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری «قبرستان بقیع» به عنوان مهمترین قبرستان اسلام به دست وهابیون تخریب شد.
این قبرستان، مهمترین قبرستان در اسلام است که بخش مهمی از تاریخ اسلام را در خود جای داده و کتاب بزرگ و گویایی از تاریخ مسلمانان به شمار میآید.
وضعیت بقیع قبل از تخریب
قبور(گنبدوبارگاه)ی که در«بقیع»تخریب شدند:
۱- بارگاه امام حسن مجتبی
۲- بارگاه امام سجاد.
۳- بارگاه امام محمدباقر
۴- بارگاه امام جعفر صادق
۵- بارگاه عبدالمطلب
۶- بارگاه ابیطالب (پدرحضرت علی)
۷- بارگاه خدیجه (همسرپیامبر)
۸- زادگاه پیامبر اسلام
۹- قبر منسوب به فاطمه زهرا
۱۰- قبر عبدالله بن عبدالمطلب
۱۱- قبر آمنه( مادر پیامبر اسلام)
۱۲- قبر فاطمه بنتاسد (مادرحضرت علی)
۱ ۳- قبرعباس عموی پیامبر
۱۴- قبر حمزه(عموی پیامبر) احد
۱۵- قبور دیگرشهدای احد
۱۶- قبر حضرت امالبنین(مادر ابوالفضل العباس)
۱۷- قبرابراهیم( پسر پیامبر)
۱۸- قبر اسماعیل( فرزند حضرت صادق)
۱۹- قبر دختران پیامبر اسلام
۲۰- قبر حلیمه سعدیه (مرضعه پیامبر)
۲۱- همسران پیامبر(غیر از حضرت خدیجه که در قبرستان ابوطالب-مکه- مدفون است)
وقبوراصحاب رسول الله(ص)ودیگرشخصیتهای مدینه
نخستین تخریب قبور ائمه بقیع
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:۱۰۰سال پیش ازاین(۱۲۲۰ هجری) « بقیع»موردتهاجم متعصبین حاکمان عثمانی قرارگرفته بود،به گنبد وبارگاه قبورمدفون دربقیع تعرض شده بود، واما خیلی زود بازسازی شده بود.
بقیع
تخریب قبور در مکه، مدینه، جده و کربلا
وهابیون متعصب در همان سال به کربلای معلی حمله کردند و ضریح مطهرحضرت امام حسین(ع) را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثرا از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند.
قبرستان بقیع
«ابن تیمیه »در کتاب «منهاج السنة»رسماً فتوا میدهد که تعمیر قبور ائمه (ع) و انبیاء (ع) بدعت محسوب میشود و شاگرد او هم« ابن قیّم »در کتاب (زاد المعاد) میگوید اصلاً حرم سازی و روی قبر بنا ساختن یک نوع بتپرستی است.
«آیتالله سید محمد حسینی قزوینی» استاد حوزۀ علمیه قم و مدیر مؤسسه حضرت ولیّ عصر (عج) در مصاحبه خبرنگاران پویا با اشاره به هشتم شوّال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) گفت: تعرض به قبورائمه واهل البیت(ع) ریشه در تفکر بنیامیه دارد .
درکتب اهل سنت از پیغمبر اکرم (ص) روایت شده است که فرمود: مبغوضترین و دشمنترین قوم نسبت به ما اهل بیت و بنیهاشم، بنیامیه هستند. اینها از همان ابتدا بنای ناسازگاری با پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) را داشتند، خودِ شخص معاویه به بهانه اینکه بخواهد جوی آبی در قبرستان شهدای اُحد بگذارد، اقدام به نبش قبر حضرت حمزه سیدالشهداء کرد.
ابن تیمیه در کتاب«منهاج السنة" رسماً فتوا میدهد که «تعمیر قبور ائمه و انبیاء (ع) بدعت محسوب میشود
ابن قیّم (شاگرد ابن تیمیه) هم در«زاد المعاد» میگوید :
« حرم سازی و بنا ساختن روی قبوریک نوع بتپرستی است»
یکی از مفتیهای مشهور عربستان سعودی در کتابش میگوید حرم پیغمبر (ص) و گنبد خضراء نوعی بتپرستی است ،« اگر دولت عربستان سعودی ادعای توحید دارد، باید این بنا را تخریب کند»فتوی مفتی های سعودی
علاوه بر این، بیشتر مفتیهای عربستان سعودی هم فتوا دادند:
«تمام قبوری که در مساجد وجود دارد، باید توسط دولت نبش قبر شود و استخوانها و حتی گَرد بدن مطهر ائمه و پیامبر از آنجا خارج کنند»
آل سعود هم براساس همین فتاوی، درمرحله دوم تسلط بر مدینه ،دستور تخریب حرم ائمه (ع) راصادرکرد/پایان مصاحبه آیتالله سید محمد حسینی قزوینی. بااندکی اصلاحات.
کتابخانه آتاتورک تصاویر جدیدی از قبرستان بقیع قبل از تخریب را ضمن نود هزار قطعه به شکل آنلاین منتشر کرده است.
بَقیع یا «بقیعُ الغَرْقَد» کهنترین قبرستان مسلمانان که پیش از اسلام، زمینی بزرگ و بوستانی در حوالی شهر یثرب حجاز بود. دفن اموات مسلمانان در این زمین از آغاز سده نخست هجری، رواج یافته و بزرگان و شخصیتهای مهم اسلامی در آن خاکسپاری شدهاند. چهار تن از امامان معصوم و دیگر وابستگان پیامبر خدا، از جمله این مدفونان هستند.
تاریخچه قبرستان بقیع
پیشینه این قبرستان به دوران قبل از اسلام برمی گردد،درآن زمان هم مردمان مدینه جنازه درگذشتگان خود را در این گورستان به خاک میسپردند.
۲قبرستان مدینه تا قبل ازهجرت پیامبر
تا پیش از هجرت، مردم مدینه اجساد مردگان خود را در دو گورستانِ «بنی حرام» و «بنی سالم» و گاهی نیز در منازل خود دفن میکردند.( تاریخ حرم ائمّه بقیع، ۶۱)
باهجرت پیامبر«بقیع»قبرستان مسلمین شد
واما با هجرت مسلمانان به مدینه، بقیع تنها قبرستان مسلمانان گردید و به مرور زمان و با دفن اجساد تعدادِ زیادی از صحابه و تابعین و نیز همسران و دختران و فرزندان و اهلبیت رسول الله(ص) از اهمیت ویژهای برخوردار شد.( مدینه شناسی، ۱/۳۲۱) و گورستانهای پیشین، رفته رفته به حالت متروکه در آمد و از میان رفت.
اولین مسلمانی که در«بقیع»دفن شد
در بقیع اولین کسی که از انصار دفن شده است «اسعد بن زراره» و از مهاجرین «عثمان بن مظعون» بوده است.
پس از فوت ابراهیم فرزند رسول خدا(ص) آن حضرت به صحابه فرمودند ابراهیم را به سلف صالح ما عثمان ملحق کنید و در کنار او به خاک بسپارید.
پس از دفن شدن ابراهیم در بقیع، مردم مدینه علاقهمند شدند پیکر اقوام و عشیره خود را در آنجا دفن کنند و هر یک از قبایل مدینه درختان و ریشههای بخشی از بقیع را قطع و زمین آن را برای همین منظور آماده نمودند.
در روایت آمده است که: رسول الله(ص) به دستور خداوند، کنار این قبرستان حضور می یافت و به مدفونین آن سلام میکرد و برای آنان از خداوند آمرزش میطلبید(اصول کافی، ۴/۵۵۹)
علت نامگذاری قبرستان«بقیع»
بقیع را از آن رو «بقیع الغرقد» نامیده اند که نوعی درخت خاردار در آنجا میروییده و نامش «غرقد» بوده است. سپس آن درخت از میان رفت اما نامش ماندگار شد.(لسان العرب، ۱/۴۶۲) بقیع تا یکصدسال پیش، دیوار و حصاری نداشت، اما اکنون با دیواری بلند محصور گشته و از گذشته تاکنون مسلمانان از هر فرقه و مذهبی، پس از زیارت پیامبرخدا(ص) به اینجا آمده، اهل بیت پیامبر(ص) و دیگر آرمیدگان در این گورستان را زیارت میکنند. قبر امامان معصوم(ع) و تعداد دیگری از دفن شدگان در بقیع نیز دارای قبه و سایبان بوده، که در حمله وهابیان تخریب گردید و اکنون این قبرستان به صورت فضای باز و سادهای درآمده و تنها برخی از قبور از دیوارههای کوتاهی برخوردار است.
براساس اسنادموجود، گنبد و بارگاه حرم ائمه بقیع که از نظر استحکام و ارتفاع، ظرافت و زیبایی بر همه قبههای موجود در بقیع تفوق داشته و به مدت هشتصد سال سر بر آسمان میسوده و نظر مورخان و جهانگردان را به خود جلب میکرد،
به دستور «مجدالملک ابوالفضل اسعد بن محمد بن موسی البراوستانی القمی»، وزیر برکیارق از سلاطین سلجوقی در بین سالهای ۴۸۶ الی ۴۹۸ هـ . ق ساخته شده است.
ایرانیان دربازسازی بقیع
ابن اثیر(مورخ) در حوادث سال ۴۹۵ هـ . ق مینویسد: درسال ۴۹۵« امیر مدینه» منظور (بن عماره حسینی) دنیا را وداع گفت و او معماری را که از اهالی قم بود و از سوی مجدالملک براوستانی برای ساختن قبه حسن بن علی و عباس عموی پیامبر در مدینه به سر میبرد، به قتل رسانید.»
همچنین «عبدالجلیل قزوینی زنده» (در سال ۵۵۶ ق) در کتاب النقض میگوید: «قبه حسن بن علی که عباس بن عبدالمطلب پدر خلفا آنجا مدفون است مجدالملک فرموده است». شاید بهترین راه برای به دست آوردن کیفیت این بنای شریف و مشخصات آن مراجعه به ثبت مشاهدات و خاطرات مورخان و جهانگردان باشد. مشخصات «قبهای بزرگ و سر به فلک کشیده و بسیار مستحکم» مشترک در بین مشاهدات مورخان میباشد؛ جهانگردانی همچون ابن جبیر ابن نجار در قرن هفتم، خالد بن عیسی البلوی المغربی و ابن بطوطه (جهانگرد معروف) در قرن هشتم.
اولین بازسازی بقیع
اولین تعمیر در حرم ائمه بقیع در سال ۵۱۹ هـ.ق و پس از گذشت بیست و چهار سال از ایجاد ساختمان آن میباشد که به دستور« مسترشد بالله»خلیفه عباسی انجام گرفته است.
دومین بازسازی بقیع
دومین تعمیر در حرم بقیع بین سالهای ۶۲۳ و ۶۴۰ هـ. ق به وسیله «مستنصر بالله»خلیفه عباسی انجام گرفته است.
سومین بازسازی بقیع
تعمیر سوم حرم شریف متعلق به اوایل قرن سیزدهم هجری است که
به دستور «سلطان محمود عثمانی» انجام گرفته است.
فرهاد میرزا که در سال ۱۲۹۲ هـ . ق به حج مشرف شده است، مینویسد: «تعمیر بقعه مبارکه در بقیع از سلطان محمودخان در سنه ۱۲۳۴ هجری به دست محمدعلی پاشای مصری و به امر سلطان واقع شده است.»
ویژگیها و خصوصیتهای معماری حرم شریف: آنکه حرم بقیع هشت ضلعی بوده است. برای نمونه میرزا محمدحسین فراهانی که در سال ۱۳۰۲ هـ.ق این حرم شریف را زیارت کرده است، میگوید: «چهار نفر از ائمه اثنی عشر ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ است که در بقعه بزرگی که به صورت هشت ضلعی ساخته شده است واقعاند و اندرون و گنبد آن سفیدکاری است.»
قبرستان بقیع دارای ۲ درب داشت.
حرم بقیع دارای دو در بوده است. ابن نجار مدینهشناس معروف متوفای ۶۴۷ هـ.ق میگوید:
«بقیع دارای دو در بوده است که یکی از آنها همیشه و در تمام ساعات روز به روی زائرین باز بوده است.»
«بقیع » ومداح و«زیارتنامه خوان»داشت.
بارگاه بقیع محرابی هم داشته است. حرم بقیع خادمانی نیز داشته است. این خدام شامل کفشدار و زیارتنامهخوان بود. «امینالدوله» در سفرنامه خود مینویسد: «یکشنبه یازدهم محرم ۱۳۱۶ هـ.ق هوای بقیع و زیارت ائمه هدی کردم. آنجا جز حاج صادق یزدی و یک ضعیفه کفشدار و یک سقا کسی نبود. کلیددار، متولی و زیارتنامهخوان هنوز نیامده بودند.» همچنین در برخی سفرنامهها برای حرم تزئیناتی ذکر شده و اینکه این حرم صحن نداشته است.
قبور ائمه بقیع و جناب عباس از قدیمالایام و بلکه پیشتر از قرن هفتم تا زمان تخریب دارای ضریحهای متعددی بودهاند که به مناسبت نزدیکی و اتصال قبور ائمه (ع) همه آنها در داخل یک ضریح و قبر عباس عموی پیامبر (ص) به علت فاصله آن با این قبور دارای ضریح مستقل بوده است. همه مورخان از ظرافت و زیبایی این ضریحها تعریف و تمجید کردهاند.
توضیح مدیریت سایت -پیراسته فر:منبع این قسمت از مقاله سایت مشرق است که اندکی اصلاحات انجام گرفته است.
بقیع ١۴۴٠هجری
هشتم شوال، سالروز تخریب بقیع(بقی الغرقاد) به دست وهابیون آلسعود است
قبرستان ابوطالب قبر حضرت خدیجه تا سال ۱۳۰۳شمسی (۱۰۰ سال پیش)دارای بقعه و بنا بود اما در آن سال(همزمان باتخریب بقیع) به دستور ملک عبدالعزیز پادشاه سعودی ویران شد.
وهابیت فرقه ای است که توسط استعمار انگلیس در اواخر قرن دوازدهم هجری توسط محمد بن عبدالوهاب(۱۱۱۴-۱۲۰۵ق) و محمد بن سعود و محمد بن سعود اختراع شد. دعوت سلفی را گسترش داد ، که منجر به تأسیس اولین دولت سعودی شد
هشتم شوال، سالروز تخریب قبرستان بقیع ، تخریب بقاع متبرکه ائمه مظلوم (ع) مدفون در قبرستان بقیع در مدینه منوره توسط وهابیون سعودی در هشتم ماه شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری (مصادف با ۲۱ آوریل ۱۹۲۶)
تخریب قبوربقیع
پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی «عبدالعزیز ابن سعود» به مدینه روی آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال کرده و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور همچنین قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم (ص)، قبور زنان آن حضرت، قبر امالبنین مادر حضرت اباالفضل العباس (ع) و قبر عبدالله پدر پیامبر (ص) و اسماعیل فرزند امام صادق(ع) و بسیاری قبور دیگر پرداختند .
«محمد ابن عبدالوهاب» از نسل یهودیان تازه مسلمان شده بود که در قرن دوازدهم به عنوان احیاگر تفکر «ابن تیمیه»، گذشته عبرت آموزی دارد. از تفکر دگراندیشی او در دوره جوانی تا گشت و گذار در همه بلاد اسلامی حتی ایران و آشنایی با همفر و تحت تاثیر قرارگرفتن او دراجرای ماموریتهای همفر و آشنایی و همپیمانی او با محمد بن سعود همه نشان از دست نشاندگی ابن وهاب و تقویت این تفکر از سوی انگلیس دارد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«شیخ محمد بن عبدالوهاب»(۱۱۱۴-۱۲۰۵ق) خود را بر اساس مبارزه باعنوان مبارزه با شرک و بدعت بعنوان هادی وراهنما به سران کشورهای وشهرهای اسلامی نامه نوشت و زیارت«قبور»را پرستش بتها ، سنگها نامید.وعجیب اینکه مدعی سنت رسول خدا، حضرت محمد(ص)بود ، وسران خواست تا به آغوش اسلام برگردند وبت پرستی وشرک را رها کنند.
از یک حرم در سرزمینی که از خرابکاری خود تصرف کرده بودند ، در امان نماند ، بلکه آنها طبل می زدند ، آواز می خواندند و بناهای تاریخی مسلمانان را در مکه و مدینه تخریب می کردند. با این حال ، آنها در اجرای دستور شیخ ابن عبدالوهاب خود قادر به تخریب اتاق پیامبر ، تسطیح قبر او و تخریب گنبدی نبودند که بر فراز مرقد او برپا داشته شده است .
و هنگامی که مدینه را اشغال کردند ، برای اولین بار در ذیقعده ۱۲۱۷ ، سعی در «تخریب گنبد سبزپیامبر» داشتند ، اما خشم مسلمانان را از عدم سازش و جسارت حضور پیامبر (ص) دیدند ، که این امر آنها را وادار به بازگشت کرد. با این حال آنها در برابر عواقب تخریب حرم حضرت محمد آنها را از سرقت اتاقش و چپاول اشیا قیمتی که مسلمانان قرن ها در مجاورت وی نگه داشته بودند ، منصرف نکرد. از جمله آنچه وهابی ها تاج کسرا را دزدیدند ، آنوشیروان ، که مسلمانان هنگام فتح المداین ، شمشیر هارون الرشید ، گردنبندی که «زبیده»(همسرهارون الرشید) ، و اشیای عتیقه منحصر به فرد سلاطین را غارت کردند.
جنایات درکربلا
«سعود بن عبدالعزیز»(پدربزرگ بزرگ خاندان آل سعود) لشکری متشکل از ششصد حاجی و چهارصد سوار را آماده کرد ، سپس با آنها در شهر صلح آمیز که بیشتر مردم آن از آن خارج شده بودند حمله کرد ، در۱۸ ذی الحجه ۱۲۱۶ . روز عید غدیر بود که در آن شیعیان علی بن ابی طالب از حرم وی در نجف دیدن کردند و به او سلام کردند. وهابی ها از این فرصت استفاده کردند و در غیاب اکثر مردم آن ، به کربلا حمله کردند و کسانی را که در این شهر مقدس باقی مانده بودند ، کشتند. ابن سعود اسبهای خود را در ظرف حسینی بست ، و به پیروانش دستور داد تا قهوه را در راهروهای حرم بکوبند. این شاهدی بود بر اهانت این افراد در سینه هایشان ، و دشمنی ای که بر سر هرکسی که با پیامبر و خاندانش ارتباط دارند ، گرفتار شد. سپس وهابی ها شروع به تخریب هر آنچه در صحنه امام حسین (ع) به دست آنها می رسید ، کردند ، بنابراین آنها حصار زیبای حرم را بیرون کشیدند ، آینه های عظیم اطراف آن را تخریب کردند ، و اشیای قیمتی ، اشیا عتیقه و فرش و همه چیزهایی که زینت می کردند را غارت کردند. حرم مطهر ، لوسترهای بزرگ ، درهای کبوتر را شکسته و میله ها را شکستند و طلای تزئین سقف را بیرون کشیدند و می خواستند صفحات گنبد صحنه حسینی را بردارند ، اما به دلیل آن نتوانستند این کار را انجام دهند مقاومت و دوام ، و آنها گنبد را پوشیدند تا آن را از بین ببرند. سپس برای کاوش در مقبره خود و بیرون کشیدن آن اقدام کردند و پنجره مقبره را از جای خود بیرون کشیدند و آن را حمل کردند ، از جمله چیزهایی را که سرقت کردند ، درب خزانه مشهد را که در آن بود بیرون آوردند. عتیقه های گرانبهای اهدا شده به مهد کودک ، صدها سال پیش ، جمع شده بودند و آنها همه مهمات ارزشمند موجود در آن را به سرقت می بردند.
بویژه اینکه «محمد بن عبدالوهاب» در سال ۱۱۴۳ قمری مذهب تازهای تاسیس کرد. هرچند ابن وهاب پیرو مذهب «احمد بن حنبل» بود و از این مذهب پیروی میکرد، اما تفکرهای افراطی که ریشه در عقاید تند ابن تیمیه داشت و میتوانست در دنیای اسلام شقاق ایجاد کند موجب شد، این تفکر مذهب حنبلی مسلط و وهابیگری را به عنوان انجام آنچه که سنت رسولالله (ص) است را گسترش داده و با اصرار به این عقیده پافشاری کند که هر سنتی که پیامبر (ص) انجام داده درست است و بایستی استمرار یابد و غیر از آن بایستی از دین رخت بربندد.
یکی از تعهداتی که ابن وهاب به همفر داد، تخریب بارگاه و حرم شریف بزرگان دین بود که وقتی بنای عقیده وهابیت را با بن سعود آغاز کرد، عملیاتی کرد از زیارت قبور و توسل و استغاثه به پیامبر اعظم (ص) را ممنوع کرد و تصمیم به تخریب بناهای قبور ائمه و حتی حرم شریف نبوی (ص) گرفت که در هشت شوال سال ۱۳۴۴ دست به کار شد و بناهایی که روی قبور ائمه بقیع و صحابه پیامبر(ص) بود را تخریب و تصمیم به تخریب خانه و حرم شریف نبوی (ص) گرفت که با پافشاری مسلمانان و دولتها، از این کار صرف نظر کرد.
براساس اطلاعات ذکر شده در تاریخ، حضرت امام حسن (ع) در اتاقی متعلق به عقیل بن ابیطالب مدفون شده و از ابتدا بنایی روی حرم شریف حضرت بوده است.
یکی از جهانگردان غربی به نام "میستر" که به فاصله کوتاهی از ویرانی، حرم بقیع را دیده، ویرانی و خرابی آنجا را اینگونه ترسیم میکند: "چون وارد بقیع شدم، آنجا را همانند شهری دیدم که زلزله شدیدی در آن به وقوع پیوسته و به ویرانهای تبدیل شده است، زیرا در جای جای بقیع به جز قطعات سنگ و کلوخ به هم ریخته و تیرهای چوب کهنه چیز دیگری نمیتوان دید. ولی این ویرانیها و خرابیها در اثر وقوع زلزله و یا حادثه طبیعی نبوده، بلکه با عزم و اراده انسانها به وجود آمده بود و همه آن گنبد و بارگاههای زیبا و سفید رنگ که نشانگر قبور فرزندان و یاران پیامبر اسلام بود، با خاک یکسان گردیده است. "
«نخستین تخریب قبور مطهر ائمه بقیع به دست وهابیون سعودی در سال ۱۲۲۰ هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودیها توسط حکومت عثمانی روی داد، پس از این واقعه تاریخی - اسلامی با سرمایهگذاری مسلمانان شیعه و به کار بردن امکانات ویژهای، مرقدهای تخریب شده به زیباترین شکل بازسازی شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مرقدهای زیارتی و در واقع مکان زیارتی - سیاحتی مسلمانان تبدیل شد.»
درهمان سال قبرستان «بفیع» در مدینه توسط ابن سعود پادشاه سعودی تخریب شد.
توضیح نگارنده-پیراسته فر:آرامگاه حضرت خدیجه تا سال ۱۳۰۳شمسی (۱۰۰ سال پیش)دارای بقعه و بنای بزرگی بود اما در آن سال به دستور ملک عبدالعزیز پادشاه سعودی ویران شد.
درهمان سال قبرستان «ابوطالب» در مکه نیزتوسط ابن سعود پادشاه سعودی تخریب شد.
بعد از مدتی «عبدالعزیز بن سعود»، پادشاه وقت عربستان اجازه مشخص کردن قبور ائمه بقیع را داد.
عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل آل سعود(متولدذی الحجه ۱۲۹۲متوفی ربیع الاول ۱۳۷۳)چهاردهمین حاکم آل سعود واولین پادشاه مدرن عربستان سعودی،در۱۵ سالگی به قطرتبعیدشد و سپس بحرین رفت.
ودرآنجا به دستور « محمد بن عبدالله الرشید»امپراتوری عثمانی به کویت نقل مکان کرد(زمان محمد الصباح )،ملک عبدالعزیز(ملقب به شاهین صحرا) در شب ۲۱رمضان ۱۳۱۹ از کویت ،به ریاض حمله با «شریف عبدالله بن الحسین» شریف مکه را آغاز کردند
تا سال ۱۳۰۱ ق ، توانست کنترل زمینهایی را که تحت کنترل شریف حسین بن علی بود ، بدست آورد. عبدالعزیز با غلبه بر شریف حسین تاجگذاری کرد،سلطنت پادشاهی عربستان سعودی را بنیان نهد(تاقبل ازآن «شریف مکه»حاکم عربستان بود وبه امام مسلمین هم معروف بودند)،وی چهاردهمین حاکم عربستان ولی اولین پادشاه عربستان است.
قبرستان ابوطالب
و مقامات دیگرى براى او، و زنان بزرگى مانند آسیه بیان مى کند، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نیز مقامات بزرگى براى خدیجه بیان فرموده است.
این قبرستان نامهای «مَعْلاه»، «مقبره المَعْلاه» و «جَنّه المَعْلاه»،«قبرستان حَجون» و مقبره قریش یا مقبره بنی هاشم (درنزدایرانیان به «قبرستان ابوطالب» شهرت دارد)، در دامنه کوهی به نام حَجون قراردارد و امروزه در شمال شرقی مکه و بر سر دو راهی منتهی به مسجدالحرام و کوه حجون واقع است.
بسیاری از شخصیتهای مشهور در این مکان دفن شده اند که از جمله آنها میتوان به «خدیجه بنت خویلد»وقبر «قاسم و عبدالله» دو تن از فرزندان پیامبر، «عبدالمطلب» جد و «ابوطالب» عموی و شماری از صحابه حضرت محمد (ص) نظیر «عبدالرحمان بن ابی بکر» و «عبدالله بن زبیر» نیز در این مکان دفن شده اند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:پس از تخریب بقیع یک سال حج تمتع برگزار نشد و در عربستان هم ناآرامیهایی وجود داشت و نبود امنیت برای حضور مسلمانان در مکه مکرمه و همچنین اعتراض به اقدام سعودیها، موجب شد تا حج برگزار نشود. اما یک سال پس از تخریب بقیع توسط وهابیون، یعنی در سال ۱۳۴۵ هجری قمری علامه «محمدحسین حائری اصفهانى» معروف به «صاحب الفصول» بعد از سفر به کربلا و زیارت امام حسین (ع) به سوریه میرود که در آنجا سفیر عربستان که متوجه حضور این فرد بانفوذ در بین علمای آن دوران میشود، به ملاقات او میرود و سفر حج تمتع را برای مسلمانان سفری ایمن عنوان میکند و از صاحب الفصول دعوت میکند که به حج مشرف شود که در آن زمان صاحب الفصول به حج میرود و اعمال حج را با امنیت به جا میآورد.
در مدینه ، نزدیک مسجد پیامبر اکرم و حرم پیامبر،قبرستان بقیع(بقی الغرقاد)واقع است که در آن زیارتگاه ها از چهار امام ( ا امام حسن مجتبی، زین العابدین، امام باقر و امام صادق) و همچنین زیارتگاه های ابراهیم فرزندپیامبر وقبرفاطمه الزهراناپیداست، و برخی از همسران پیامبر (ص) وعمویش عباس بن عبدالمطلب و عمه هایش و همچنین اسماعیل بن امام جعفر الصادق (ع) و « فاطمه بنت اسد»مادر امام علی ، ام البنین ، حلیمه السعدیه و گروهی از اصحاب رسول الله ازجمله جابر بن عبدالله الانصاری درآن مدفونند.
معنی(غرقاد)بقیع
بقیع : محلی که درختان در آن انواع مختلف انداخته می شدند ، و بوسیله آن باقی الغرقاد و الغرقاد: پیر خار خار نامیده می شد ، بنابراین بقیع خار نامیده می شد. -قرقاد چون این نوع درخت در آن زیاد بود اما قطع شد.
«دکتر محمد البکری»که یکی از نویسندگان کتاب «بقیع الغرقاد» است ، می گوید: پیامبر به حومه مدینه بیرون آمد و مکانی را برای دفن اصحاب خود جستجو کرد ، تا اینکه الباقی آمد و گفت: من دستور دادم این مکان و درختان «قرقاد» آنقدر زیاد بودند که نامیده می شدند.
گفته شد: الباقی قبل از اسلام قبرستان بود و در مرثیه عمرو بن النعمان البیادی برای قومش ذکر شده بود:
این قبرستان بعد از اسلام ، فقط برای دفن مردگان مسلمان اختصاص داده شد و یهودیان مردگان خود را در مکان دیگری به نام (هاش کوکاب) ، که یک باغ واقع در جنوب شرقی الباقی است ، دفن می کنند.
و اولین مسلمان که در آن به خاک سپرده شد ، اسعد بن زراره انصاری بود ، و او یکی از انصار بود ، سپس پس از او همراه بزرگ عثمان بن مضحون به خاک سپرده شد ، و او اولین مسلمان مهاجر بود که ابراهیم ، فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله ، به همین دلیل مسلمانان خواستار آن شدند و درختان را قطع کردند تا از محل برای دفن استفاده کنند.
گاهی اوقات،«پیامبر قبر مسلمان مدفون را علامت گذاری می کرد»
سپس گنبد و مقبره بر روی تعدادی از قبور توسط مومنان و به دستور علما ساخته شد ، همانگونه که از آن زمان ساختن قبور مقدسین مرسوم بود و دهها مورد از آنها در مدینه و مکه و اطراف آن وجود داشت.
در مدینه ، نزدیک مسجد پیامبر اکرم و حرم پیامبر،همان قبرستان بقیع(بقی الغرقاد)واقع است که در آن زیارتگاه ها از چهار امام ( ا امام حسن مجتبی، زین العابدین، امام باقر و امام صادق) و همچنین زیارتگاه های ابراهیم فرزندپیامبر وقبرفاطمه الزهراناپیداست، و برخی از همسران پیامبر (ص) وعمویش عباس بن عبدالمطلب و عمه هایش و همچنین اسماعیل بن امام جعفر الصادق (ع) و « فاطمه بنت اسد»مادر امام علی ، ام البنین ، حلیمه السعدیه و گروهی از اصحاب رسول الله ازجمله جابر بن عبدالله الانصاری درآن مدفونند
ماجرای «شهیدی تشیع جنازه شد واما بعدصاحب قبر(بسوی قبرش برگشت) واین قبرشد«شهیدگمنام»جنازه سالمی که تاکنون شناسایی نشده!
«مسجد امام جواد»(ع)در«محله کسبخ»(بلوار امام خمینی)«کوچه خوش انس»قرار قراردارد(حدفاصله میدان مصلی -میدان گیل)روبروی پل غیرهمسطح
«مسجدامام جوادکسبخ»(رشت)بلوار امام خمینی
مسجد امام جوادعلیه السلام درمحله کسبخ بلوار امام خمینی ،کوچه"خوش انس "قرار قراردارد/حدفاصله میدان مصلی -میدان گیل
وسعت زمین این مسجد۵۴۰۰مترمربع و قدمت آن به بیش از یک قرن برمی گردد.
آقای «اسماعیل شعبانی» هیئت امنای این مسجد که درجوار این مسجد بنگاه مشاوراملاک داردمی گوید
بنای اولیه «مسجد امام جواد»علیه السلام ،در وسط این «قبرستان» (جایی که بادست اشاره می کند)قرارداشته اما چون بنای «مسجدکاه گِلی وسقف چوبی» ودروسعت کوچکی بوده که درحدودسال۱۳۳۰محل مسجد ۲۰متری تغییرکرد "محل کنونی"ساخته شد.
اما درسال۱۳۵۱که برف سنگینی آمده بود ،ساختمان مسجددچارآتش سوزی شد،نیمی ازمسجد طعمه حریق شد وحتی زنی بنام"خانم خالدار" که زنی تنهابود وبتنهایی دریک اتاقی "جوارمسجد"که برای سکونتش ساخته شده بود زندگی میکرد ،بهمراه ساختمان مسجددرآتش سوخت
درسال ۱۳۶۵ مسجد تخریب وبازسازی شد ،به همین صورتی که درعکس مشاهده می کنید
امام جماعت راتب مسجد"حجت الاسلام احمد شعبانی"می باشد
آقای «اسماعیل(رضا)شعبانی» می گوید:برادرم "حاج احمد"۳۰سال «امام راتب» این مسجدمی باشدوچندسالی است (مدیرکل مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی کشور)می باشد ومحل کار وسکونتش در "قم"می باشد.
امامت جماعت مسجدرا هم اکنون "حجت الاسلام شیخ مرتضی حسینی" عهده دارمی باشد که حدود ۲۰سال شبها امامت می کند.
درحیات مسجدتوروالیبال زده شده که مردم محا(مسجدی وغیرمسجدی)عصرها برای والیبال می آیند
ائمیه جماعت سابق مسجد
۱-حجت الاسلام قربانی (حدودیکسال عهده دارامامت مسجدبوده)
۲-حجت الاسلام نادریوسفی (امام جمعه موقت فعلی رضوانشهر ورئیس سازمان تبلیغات رضوانشهر)
۳-حجت الاسلام محمدعلی حسینی(حدود۳و۴سال امامت این مسجدراعهده دار بوده است)
هیئات امنای مسجدامام حوادعلیه السلام
۱-اسماعیل"رضا"شعبانی
۲-حاج یوسف ایزدی(قاری قرآن
۳-عبدالرضاباقری
۴-رحمت الله روا
۵-رسول محبوب خیرخواه
۶-یوسف محبوب خیرخواه
۷-احمدفرخی
نمازجماعت مغرب وعشاء دوشنبه۱۶شهریور۹۴ به امامت حجت الاسلام حسینی
نمازجماعت ظهروعصرهم دراین مسجدبرگزارمی باشد (سه شنبه۱۷شهریور۹۴)که امامت آن را یکی ازبازاریان خوشنام (حسن پاسبان)برگزارمی شود
آقای حاج محمدحسین ایزدی
آقای حاج محمدحسین ایزدی
متولد۱۳۸۰ دانش آموزکلاس هشتم مدرسه شاهدبیگلو رشت می باشدکه قاری قرآن وحافظ جزء۳۰قران است ،درعین حال مکبرمسجداست
«محمدحسین ایزدی» درسوابقش مقاماتی چون مقام اول استانی در"ترتیل"قرآن/مقام سوم"قرائت"دررشته قرائت ونواحی۱و۲آموزش وپرورش ومقام اول رشته آذان درسطح شهرستان را درپرونده افتخاراتش دارد.
(عکسها حذف شدند)
اینجا زمین والیبال مسچدامام جواد(ع)است که جوانان محل برای ورزش می آیند
بقعه "سیدابراهیم"واقع درمحوطه مسجدزیارتگاه مسجد
«بقعه آقاسیدابراهیم»(کسبخ)
«آقاسیدابراهیم» یکی ازاحفادامام موسی بن جعفرمی باشد که محل ارامش ومحل گرفتن حاجات مردم اطراف می باشد،هرروز دهها نفربه این مکان مقدس می آیند
ازبعضی ازخانمهای حاضردر این امام زاده پرسیدم چه حاجاتی گرفتید وآیا کسی است ازکرامات این امامزاد چیزی بگوید
همه از رئوف بودن وشفادهندگی آقاسیدابراهیم می گفتن،چندتا هم خاطراتی گفتند:ازجمله خانمی بنام رقیه نیک قلب که حاجت گرفتنش را اینگونه تعریف کرد گه حدود۲۰سال پیش ،دخترم معلول بودکه ۳ال بیشترنداشت راآوردم اینجاشفا"یافت.
ازبیماریش پرسیدم؟
خانم نیک قلب
گفتنددخترم در۳ سالگی افتادگی گردن داشت که آقاسیدابراهیم اورا شفاداد وحالا هیچ اثری ازآن بیماری نیست
یکی از هیئت امنای مسجدمی گفت تا چندین سال پیش این امام زاده "ضریع"نداشت که یک زوجی که بچه دارنمی شدند ،نذری که برای این بقعه کرده بودند"صاحب فرزندی شدند وبه پاس گرفتن این حاجت سفارش ساخت ضریح آقاسیدابراهیم را متقبل شد.
قبرستان محوطه مسجدامام جواد
واما ماجرای شهیدگمنام این مسجد
درسال۶۴جنازه شهیدی را آوردند بنام علی حاتمی وطی مراسم باشکوهی دراین قبربخاک سپردند واما بعد ازطریق صلیب سرخ به خانواده خاتمی پیغام دادند که پسرت درعراق "اسیر"است.
که آقای «علی حاتمی»(رزمنده ای که حدود یک سال شهیدبود) حالا دررشت زندگی میکند وبعد نوشته قبررا به "شهیدگمنام تغییردادند«ذکریااخلاقی»( پدرِعلی خاتمی)
درسال ۱۳۶۴جنازه شهیدی را آوردند بنام علی حاتمی وطی مراسم باشکوهی دراین قبربخاک سپردند واما بعد ازطریق صلیب سرخ به خانواده خاتمی پیغام دادند که پسرت درعراق "اسیر"است
که آقای علی حاتمی حالا دررشت زندگی میکند وبعد نوشته قبررا به "شهیدگمنام تغییردادند
این همان شهیدی است که اشتباهاً بعنوان "شهیدعلی خاتمی"تحویل خانواده شده بوده ودراینجا بخاک سپردن که حالا گمنام است این عکس شهیدمدفون است "قبروسطی که بجای عکسش نصویردستی را حک کرده اند""که بنام حاتمی بوده وحالا بنام "شهیدگمنام"نامگذاری شده.
پدر علی حاتمی می گوید«این قبر،قبرشهیدعلی خاتمی بود»،که خیلی مراسم باشکوهی برای شهید گرفتند،جنازه را آوردند من بودم،«جنازه شهیددر لای یک پلاستیک بوده که کمی سوخته بنظرمی رسید،لباس نظامی تنش بود»
تاچهلم هیچکس فکرنمی کرد این قبرواین جنازه «علی خاتمی»نباشد واما دراولین چهلم خبررسید که «علی»درعراق اسیراست«زنده است»
«زکریااخلاقی»(پدرِعلی خاتمی) می گوید:بماگفتند«پسرت علی شهیدشده»وجنازه را هم تحویل مادادند وماآوردیدیم اینجا بخاک سپردیم و«مردم زیادی هم درتشیع جنازه بودن ومراسم سوم وهفتم هم باشکوه برگزارشد»اما درتدارک مراسم چهلم بودیم،دسته زنجیرزنی وعزاداری راه افتاد تااینجاآمد وماشام مفصلی ترتیب داده بودیم که بعدازپایان مراسم داشتم می رفتم خانه که شام راسروسامان بدهیم که بین راه یک آمبولانس آمدجلوی پایم ترمزکرد شخصی بنام«رضایی»که ازکارکنان درمانی بود بمن گفت«پسرت درعراق اسیراست،زنده است»!ولی گفت شما مراسم رابهم نزنید وبه کسی هم چیزی نگویید. وما هم تا سال همچنان مراسم رابرگزارکردیم.
چهلم شهید(خیرآوردند شهیدزنده-اسیر-است)
روز بعداز مراسم چهلم ساعت ۸ صبح بود که منزل مان را«دق الباب»کردند،من رفتم دیدم نامه ای ازعراق که نام وامضای پسرم-علی-بود بمادادند،دخترانم قبول نکردند که این امضا ونامه برادرشان باشد......
پدر(شهیدعلی حاتمی):وما رفتیم بنیادشهیدآنهاهم گفتند که فرزندم درعراق اسیراست وبماگفتند که مادیگرنمیتوانیم برای مراسم«شهید»بهت کمکی کنیم ،خودت اگرمیخواهی باهزینه خودت مراسم بگیری مانعی ندارد.
نگارنده-پیراسته فر-تلفنی باصاحب اولیه قبر(علی حاتمی)تماس تلفنی گرفتم وقرارشد که یک مصاحبه ای روی سرهمین قبر-که زمانی قبرخودش بوده-داشته باشیم،واما بعدخلف وعده کرد،شایدانتظاراتی ازمن داشت،اودرهمان تماس اولیه ازمشکلات مالیش گفت وازاینکه بما نمی رسندو..وبعدهاهم به تماسهایم پاسخ نداد.
ایکاش مسؤلین گروه تفحص"سردارباقرزاده وهمکاران"سری به این مسجدمی زدند ، وبا آزمایش این شهیدمعززراشناسایی می کردند وخانواده هایی راازچشم انتظاری درمی آوردند(DNAیاآزمایش)
امروز(یکشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۷) برای نمازجماعت به این مسجدرفته بودم
امام جماعت "راتب"ی که کمیاب است ولی "راتب 2مسجدشهررشت می باشد
واما "امام جماعتی که دریک شهر ۲مسجد"امام راتب"است ولی محل کار ومحل زندگیش درشهرقم است
«حجت الاسلام احمدشعبانی»علاوه براین مسجد،امام جماعت راتب مسجد"قائمیه"کرف آباد/نبش سردارجنگل-عطاآفرین هم هست
یکی از نمازگزاران این مسجدمی گفت آقای شعبانی چون مدیرکل است سالی حدود۴باربه این مسجدمی آید ۲باردرشبهای دهه عاشورا و۲بارهم درماه رمضان
وهمینقدرهم درمسجد قائمیه
نماز جماعت صبح دراین مسجدبرگزارنمی باشد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:گزارش اولیه از این مسجد در۱۶ مهر ۱۳۹۴ می باشد.
امشب پنجشنبه ۳۰ اسفند ۱۴۰۳ (۱۹ رمضان ۱۴۴۶)حدود هشت ساعتی است که سال ۱۴۰۴ تحویل شده است،حجت اسلام حسینی«امام جماعت راتب مسجدامام جواد»بعلت عمل جراحی قلب دربستربیماری است،بجایش «حجت الاسلام دکترعلی اقدامی تطفی»علاوه برامامت نمازجماعت مغرب وعشا، ده شبی منبرمی رفتند(دهه)
(کسبخ)شهررشت
(کسبخ)شهررشت
منجم عربستانی: ۳۸ مرتبه هلال ماه رمضان ۳۸ مرتبه هلال چگونه دانشمندان توانسته اند تحویل سال شمسی(عید)را درساعت ودقیقه وثانیه را محاسبه کنند واما در رؤیت ماه قمری مانده ایم !
در چهار آیه قرآن در باره محاسبه سال قمری وشمسی به عنوان معیار محاسبه زمان اشاره شده است.
در آیه ۵ سوره رحمن:«الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبان»: (حرکت خورشید و ماه) درمدارمعینی است(قابل محاسبه است)
الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبانٍ ۵ سوره رحمن(حرکت خورشید و ماه) درمدارمعینی است(قابل محاسبه است)
وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ۚ ذَٰلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ
و خورشید بر مدار معیّن خود ، بیهیچ اختلاف به گردش است. این طرح و تدبیر خدای دانای مقتدر است .
*در آیات «۴۰و ۳۹ و۳۸ سوره یس» نیز به «حرکت منظم ماه وخورشید»اشاره شده است.
وَ الشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَها ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ (۳۸ یس)
و خورشید به (سوى) قرارگاه خود روان است، آن نظام تقدیر خداوند عزیز داناست.
حرکت منظم ماه
وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِلَ حَتَّى عادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ ۳۹ سوره یس
(حرکت ماه روی نظم است واما باتغییران درشکل ظاهری(بصورت هلال و کامل ونیمه کامل)
و براى ماه نیز منزلگاههایى معین کردهایم،
علامه طباطبایی:واژه«عُرْجُون» درکَالْعُرْجُونِ به معنی خمیدگی(هلال)تحولات ایام ماه درشبها مختلف است
لَا الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَها أَنْ تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَ لَا اللَّیْلُ سابِقُ النَّهارِ وَ کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ ۴۰ یس
«همهى کرات در مدار خود در حرکتند. «کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ»
حجم آنها، وزن و جرم آنها، حرکات گوناگون، مدار حرکت، فاصله آنها نسبت به یکدیگر و نسبت به دیگر کرات، مقدار حرکت و مقدار تأثیر آنها برروى یکدیگر، همه و همه حساب دارد و حساب آنها به قدرى دقیق است که دانشمندان، زمان دقیق ماه گرفتگى، خورشید گرفتگى و تحویل سال نو را از مدّتها پیش اندازهگیرى و پیشبینى مىکنند.
محقق ومنجم عربستان: غیرازتحقیق (عدنان قاضی)،من تحقیق گسترده تر درمورد رویت هلال داشته ام ازسال ۱۳۷۳ قمری بمدت ۶۵ سال رؤیت هلال را مطالعه کرده ام دراین مدت ۳۸ سال در اعلام رؤیت هلال اشتباه شده است.
«پروفسور عدنان قاضی»(کنفرانس نجوم امارات)«سازمان پروژه رصد هلال اسلامی و انجمن نجوم امارات» در ۱۳ تا ۱۴ دسامبر ۲۰۰۶ اشتباه در اعلام رؤیت هلال ماه۳۸ سال
«الاهله نظره شموله ودراسه فلکیه»عدنان قاضی(محقق ومنجم)مؤلف کتاب الاهله نظره شموله ودراسه فلکیه
کتاب«الاهله نظره شموله ودراسه فلکیه»عدنان قاضی...السعودیه...عدنان قاضی« نسب الخطأ فی رمضان فی السعودیة» ۳۸ سال(عید فطر )را اشتباه اعلام کردیم، ماه را ندیدیم ولی اعلام رؤیت کردیم
«عدنان قاضی»(محقق ومنجم)مؤلف کتاب الاهله نظره شموله ودراسه فلکیه»نظریه خطرناکی ارائه می دهد،میخواهم نظرشمارابدانم.
۶۵ سال رؤیت هلال را مطالعه کرده ام
پاسخ منجم عربستانی...غیرازتحقیق (عدنان قاضی)من تحقیق گسترده تر درمورد رویت هلال داشته ام ازسال ۱۳۷۳ قمری بمدت ۶۵ سال رؤیت هلال را مطالعه کرده ام.
درحالیکه ۳۸ سال ازاین مدت رؤیت هلال ماه غیرممکن بوده است.محقق(منجم)عربستانی می گوید خواهش میکنم را راتکرارکنید ۳۸ سال اعلام رؤیت هلال اشتباه شده است.
عدنان قاضی(محقق ومنجم)مؤلف کتاب الاهله نظره شموله ودراسه فلکیه....نظریه خطرناکی ارائه می دهد،میخواهم نظرشمارابدانم
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:کامنت یک شهروندعربستانی در سایتی که این خبررا(اشتباه دراعلام رؤیت هلال ماه رضان وشوال)
چگونه دانشمندان توانسته اند تحویل سال شمسی(عید)را درساعت ودقیقه وثانیه را محاسبه کنند واما در رؤیت ماه قمری مانده ایم !
در چهار آیه قرآن در باره محاسبه سال قمری وشمسی به عنوان معیار محاسبه زمان اشاره شده است.
در آیه ۵ سوره رحمن:«الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبان»: (حرکت خورشید و ماه) درمدارمعینی است(قابل محاسبه است)
الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبانٍ ۵ سوره رحمن(حرکت خورشید و ماه) درمدارمعینی هستند(قابل محاسبه هستند)
وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ۚ ذَٰلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ
و خورشید بر مدار معیّن خود ، بیهیچ اختلاف به گردش است. این طرح و تدبیر خدای دانای مقتدر است .
*در آیات «۴۰و ۳۹ و۳۸ سوره یس» نیز به «حرکت منظم ماه وخورشید»اشاره شده است.
وَ الشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَها ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ (۳۸ یس)
و خورشید به (سوى) قرارگاه خود روان است، آن نظام تقدیر خداوند عزیز داناست.
حرکت منظم ماه
وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِلَ حَتَّى عادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ ۳۹ سوره یس
(حرکت ماه روی نظم است واما باتغییران درشکل ظاهری(بصورت هلال و کامل ونیمه کامل)
و براى ماه نیز منزلگاههایى معین کردهایم،
لَا الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَها أَنْ تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَ لَا اللَّیْلُ سابِقُ النَّهارِ وَ کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ ۴۰ یس
«همهى کرات در مدار خود در حرکتند. «کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ»
حجم آنها، وزن و جرم آنها، حرکات گوناگون، مدار حرکت، فاصله آنها نسبت به یکدیگر و نسبت به دیگر کرات، مقدار حرکت و مقدار تأثیر آنها برروى یکدیگر، همه و همه حساب دارد و حساب آنها به قدرى دقیق است که دانشمندان، زمان دقیق ماه گرفتگى، خورشید گرفتگى و تحویل سال نو را از مدّتها پیش اندازهگیرى و پیشبینى مىکنند.
« سال شمسی بر حسب حرکت زمین به دور خورشید است» و «سال قمری نیز بر اساس حرکت ماه به دور زمین می باشد»اختلافشان ۱۱ روز است.
منجم عربستان سعودی گفت: ۳۸ سال(عید فطر )را اشتباه اعلام کردیم، «ماه را ندیدیم ولی اعلام رؤیت کردیم»
ادعای مؤلف کتاب«الأهلة نظرة شمولیة ودراسات فلکیة»بر قطعی بودن محاسبه نجومی است.
آیات متعددی را ذکر می کند، از جمله خداوند در آیه ۵ سوره رحمن:«الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبان»ودر آیه ۳۹ سوره یس «وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِلَ حَتَّى عادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیم» و غیره.
این منجم عربستانی درادامه نوشت: «چطور ممکن است یک نفر حساب خورشید را بگیرد و ماه را نتواندمحاسبه کند درحالیکه که مدار ماه در طول سالیان متمادی منظم است و علم انسان به این مدار به طرز شگفت انگیزی دقیق است».
وی نوشت:کسانی را که ادعا می کند محاسبه مواضع ماه قطعی نیست، سخن غیرمنطقی است».
«عدنان عبدالمنعم القاضی»(مؤلف کتاب)«الاهله نظره شموله ودراسه فلکیه» با عنوان «تفاوت در طلوع خورشید» مشکلات ناشی از اختلاف طلوع خورشید را از جمله اختلاف مدت ماه رمضان برای امت اسلامی، ده شب آخر، «لیله القدر»، «عید فطر» و کثرت «عید قربان» از یک سو و منحصر به فرد بودن «روز عرفه» از سوی دیگر بیان می کند.
«عدنان قاضی» وجود چهار آغاز را برای« آغاز ماه رمضان» تصور می کند و آنچه از آن حاصل می شود. اختلاف در ماه رمضان باعث می شود که در «اول ماه ذی الحجه» نیز اختلاف کنیم و در «وقوف در عرفات» نیز اختلاف شود.
حمله یمن به (ناو)هواپیمابر(ترومن)آمریکا در دریای سرخ
فرماندهی مرکزی آمریکا عصر امروز شنبه ۵ آوریل ۲۰۲۵(۱۶ فروردین ۱۴۰۴) در بیانیهای تأیید کرد که «ناو هواپیمابر ترومن» همچنان در موقعیت استراتژیک خود حضور دارد و به حملات نظامی علیه حوثیها در یمن ادامه میدهد. این فرماندهی توضیح داد که این حملات شبانه روزی ادامه دارد، زیرا حملات مداوم در طول هفته به اهداف حوثی ها انجام می شود.
ناو هواپیمابر آمریکایی
برای سه ماه متوالی، حوثی ها مدعی شده اند که «ناو هواپیمابر ترومن» را در دریای سرخ هدف قرار داده اند. با وجود این حملات، نیروهای آمریکایی با موشک و پهپاد، میزان خسارات یا تأثیر این حملات بر ناو را فاش نکردند، اما این فرماندهی ادامه عملیات نظامی علیه حوثیها را در چارچوب مبارزه با تهدیدات مستمر این گروه تأیید کرد.
به گفته منابع محلی، آمریکا عصر امروز شنبه(۱۶ فروردین ۱۴۰۴) به عملیات نظامی خود در یمن ادامه میدهد که با چهار حمله هوایی «منطقه حفصین» در غرب «شهر صعده» مقر اصلی «حوثیها»(انصارالله) را هدف قرار داد.
«نقشه یمن(صنعا،صعده)»(دریای سرخ)
«گروه حوثی»(انصارالله) اعلام کرد: یکی از حملات آمریکایی ها یک «مغازه فروش انرژی خورشیدی» را هدف قرار داده است و خاطرنشان کرد که تیم های «دفاع مدنی یمن» برای خاموش کردن آتش و بازیابی قربانیان تلاش می کنند. این گزارش گفت که حمله دیگری به خانه ای در کنار مغازه در منطقه حفصین، در غرب شهر صعده، هدف قرار گرفت.
«نقشه یمن(صنعا،صعده)»(دریای سرخ)
از اواسط ماه مارس(نیمه اسفند ۱۴۰۳) استان صعده شاهد تشدید بیسابقه حملات هوایی، پس از اعلام دولت دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا مبنی بر آغاز عملیات نظامی «گسترده و قاطع» علیه حوثیها در یمن بوده است. این حملات تقریباً هر روزه شد و بیشتر آنها بر روی سایتهای احتمالی این گروه در شمال کشور متمرکز شدند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درخبردیگری...ناو هواپیمابر آمریکایی«یواساس هری ترومن»(USS Harry Truman)هدف قرارگرفت.
روز جمعه ۴ آوریل ۲۰۲۵(۱۵ فروردین ۱۴۰۴) گروه حوثی در یمن از اجرای یک عملیات نظامی خبر داد که به گفته آنها، کشتیهای جنگی آنها را «متخاصم» در «دریای سرخ» به رهبری ناو هواپیمابر آمریکایی «یواساس هری ترومن» در پاسخ به حملات آمریکا به مواضع آنها هدف قرار داد.
حوثیها در بیانیهای که توسط آژانس یمن «سبا» منتشر شد، مدعی شدند: «نیروهای دریایی، نیروی موشکی و نیروی هوایی بدون سرنشین در درگیری که دومین درگیری در۲۴ ساعت گذشته بود، ناوهای جنگی دشمن به رهبری ناو هواپیمابر آمریکایی (ترومن) را با تعدادی موشک بالدار و پهپاد هدف قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری صبا، حوثیها افزودند: در جریان این عملیات، دو حمله هوایی که دشمن در تدارک انجام آن علیه کشورمان بود، خنثی شد.
همزمان، خبرگزاری "صبا" به نقل از یک منبع محلی نوشت: "ایالات متحده حملات جدیدی را در«منطقه کهلان» در شرق «شهر صعده» و «منطقه العصاید» در «منطقه کتاف» در «استان صعده» انجام داد."